Welkom op de blog van klas 1B uit de Sint-Vincentiusschool te Kachtem.
Ik, Amelie De Muynck, ben stagiaire in de klas van jullie kind.
Ik neem de klas voor 6 weken (23 april - 1 juni 2012) over van juf Ina.
Hier zullen jullie wekelijks een nieuw bericht terugvinden, elke week plaats ik een activiteit in de kijker.
Op die manier krijgen jullie een beeld over wat jullie kinderen zoal doen in het eerste leerjaar.
Veel plezier.
Juf Amelie
20-04-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
25-04-2012
Bezoek aan Al Gusto te Izegem
Op dinsdagnamiddag 24 april trokken we met het eerste
leerjaar naar Al Gusto. Een pizzeria en broodjeszaak te Izegem.
Dit bezoek
kaderde binnen ons nieuwe thema wereldoriëntatie Pizza en pasta.
De kinderen
vonden het zeer leuk om eens te zien hoe zo een lekkere pizza gemaakt wordt.
Eerst leerden ze wat er allemaal op een pizza kon liggen, daarna keken ze toe
hoe de groentjes fijngesneden werden. Amai, wat kon die meneer dat snel!
Toen
alles gesneden was, mochten we aan de slag. Per 5 mochten we onze eigen pizza
maken. Eerst moesten we de tomatensaus verdelen over de pizzabodem. Daarna
mochten we hem beleggen met allerlei lekkere dingen: paprika, ananas, ajuinen,
champignons, hesp, salami Toen we dat gedaan hadden werd er een heleboel kaas
over onze pizza gestrooid en daarbovenop kwamen nog lekkere tomaatjes. Als dit
allemaal gebeurd was, mochten zede oven
in.
De pizzas werden gebakken in de pizzaoven, deze had heel warm. Zo een
grote oven, hij was wel zo diep als wij lang zijn. Na enkele minuutjes waren de
pizzas klaar en dan smullen maar! Lekker!!!
Hieronder vind je enkele fotos van ons bezoek.
25-04-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
02-05-2012
Tweeluik: vertrek & thuiskomen
In de lessen Godsdienst maakten we kennis met het verhaal
Een vader met twee zonen'. Het verhaal gaat over vader die afscheid neemt van
zijn ene zoon, de zoon trekt de wijde wereld in en wordt geconfronteerd met
allerlei tegenslagen. Hij heeft spijt van zijn vertrek en hij krijgt heimwee
naar thuis, bij zijn vader. Na enige twijfel, keert hij met een bang hart terug
naar zijn vader. De thuiskomst was helemaal anders dan dat hij zich had
voorgesteld, zijn vader verwelkomde hem met open armen. Hij was blij dat zijn
zoon terug was.
In het verhaal vinden we een tegenstelling terug, namelijk
die van vertrek tegenover thuiskomen. Voor de leerlingen heb ik een symbolische
boom(tweeluik) gemaakt, waar ook een tegenstelling in te vinden is: de kale en
de volle boom. De kale boom stelden we gelijk met het vertrek en de volle met
thuiskomen.
De leerlingen kregen elk een foto, een gedicht, een zin,
die te maken had met vertrek of thuiskomen. Elk om beurt kwamen ze naar voor.
Ze vertelden wat ze op hun foto zagen of ze lazen voor wat er op hun briefje
stond.
Enkele voorbeelden:
Op het einde kregen ze allemaal een paars en een oranje
kaartje. Op het paarse schreven ze iets uit hun eigen leefwereld die te maken
had met vertrekken, op het oranje schreven ze iets dat te maken had met
thuiskomen.
Dit werd het resultaat:
02-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
11-05-2012
Namiddag leesplezier...
Toen we op 11 mei de klas binnenkwamen, stond er een grote
kast in de klas. Een kast met 20 totaal verschillende deurtjes. Elk deurtje had
een andere kleur en een andere vorm. Wat is dat?
Op de kast zat een grote beer, later kwamen te weten dat hij
Loulou heette.Loulou zat tussen de
spreuk Loulous leesplezier.
We waren allemaal heel nieuwsgierig, maar jammer genoeg
mochten we nog niet achter de deurtjes piepen, we moesten wachten tot in de
namiddag. Spannend!
...
Eindelijk was het namiddag, de zoektocht in de kast kon
beginnen.
Juf Amelie vertelde ons dat dit een kast was, die zij
gemaakt had. Dit is voor haar eindwerk, een heel belangrijke opdracht voor haar
school. Met de kast wil de juf ons meer plezier laten beleven aan het lezen.
Achter elk deurtje zit een spelletje of een opdracht die iets te maken heeft
met lezen.
We kregen elk een deurtje toegewezen, daarna mochten we zelf
ontdekken wat er achter schuilde. Er waren heel veel verschillende dingen: een
taalmemory, fundels, paartjeskwartet, woordenrace, scrabble, taaldomino,
klinkend kwartet, taalspelletjes, pim pam pet, lettergrepenkwartjet,
Het werd een leuke namiddag met heel veel leesplezier!
11-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
15-05-2012
Moederdag
Zondag 13 mei vierden we Moederdag, tijd om alle mamas eens
in de bloemetjes te zetten.
Klas 1A en 1B knutselen een bloemenmannetje in elkaar, zodat
mama steeds een fleurig bloempje in huis zou hebben.
We gingen aan de slag met allerlei keukenmateriaal: een
houten broodplankje, houten spatels, houten lepels,
Eerst en vooral moesten we ons plankje schilderen, dit werd
de buik van ons mannetje. Daarna moesten we de lepel schilderen, die later het
hoofdje zou worden en als laatste moesten we onze twee houten spatels
schilderen, deze werden de voetjes.
Als dit allemaal droog was, tekenden we een gezichtje op
onze lepel, zodat ons ventje mooi kan lachen, we kleefden haar op zijn hoofd en
als laatste mochten de veters in de schoenen.
Op het einde zorgden we ervoor dat ons bloempje een mooi
potje kreeg.
Ziezo, ons bloemenmannetje is klaar, inpakken maar
Bij Moederdag hoort ook een mooie kaart, dus toverden we
allen een spiegel in elkaar.
Op de spiegel kleefden we een mooi gedicht, dit zorgt zeker
voor een lach op mamas gezicht.
Spiegeltje, o
spiegeltje
in mijn hand.
Wie is de liefste
mama
van dit land?
De mijne, de mijne!
Weet je waarom?
Ik zal het je
vertellen,
in drie tellen:
1.ze zorgt zo goed voor mij
2.ze maakt me alle dagen blij
3.de liefste dat is zij
Ik geef haar nu een
zoen of tien.
Kijk goed, zodat je
het zeker hebt gezien!
Mama's, laat gerust een reactie na... De juf is benieuwd!
15-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
17-05-2012
Bij mij thuis...
Deze week zijn we gestart met een nieuw thema
wereldoriëntatie, het thema heeft als titel: Bij mij thuis. In dit thema gaan
we dieper in op de verschillende gezinsvormen, welke afspraken er bestaan
binnen een gezin, verschillende culturen/gewoonten binnen een gezin, het werk
van mama en papa, de dagindeling binnen het gezin, het gezin vroeger en nu,
dieren en hun gezin, mama en kind,
Juf had gevraagd om een foto mee te brengen naar de klas van
ons gezin, in de vertelhoek mochten we één voor één ons gezin voorstellen. Dat
was fijn! Al snel merkten we dat elk gezin anders was, het ene bestond uit 4
mensen, het andere uit 3 Er waren gezinnen met veel meisjes, of met veel
jongens, met zeer jonge kindjes, met al iets oudere kindjes geen enkel gezin was
identiek.
De volgende les hebben we het over de afspraken binnen een
gezin. Daarvoor kregen mama en papa wat huiswerk... We kijken even terug naar de klasafspraken die we gemaakt hadden op de
eerste schooldag. Zijn die hetzelfde als de afspraken thuis?
Nee, helemaal niet Tijd om eens te kijken of de afspraken
binnen een gezin bij iedereen hetzelfde zijn.
De derde les maken we kennis met Selma en Roos. De ouders
van Selma en Roos zijn in een ander land opgegroeid. Selma heeft een totaal
ander gezin dan Roos. Bij Selma mag je niet met schoenen in huis, wanneer je
thuiskomt, moeten de schoenen uit en de pantoffels aan. Bij Selma thuis spreken
ze ook een andere taal en ze dragen ook wat andere kleren. Selmas mama draagt
een hoofddoek. Er zijn nog heel wat dingen anders: het eten, de manier van bidden,
de soorten boeken,
De laatste les binnen dit thema met juf Amelie gaat over
mama en papa die werken voor ons. We denken even na over de vragen: Waarom
werken mama en papa?, Welke beroepen bestaan er? Wat is het verschil tussen
welvaart en welzijn?
De andere onderwerpen zullen we verder bespreken met juf
Ina.
17-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
22-05-2012
Schaapjes Eerste Communie
De schaapjes zijn klaar om ons te begeleiden tijdens ons groot feest!
Vorige week mochten we ze wit schilderen, vandaag mochten we ze een zachte witte vacht geven.
Zien ze er niet schattig uit?
Onze schaapjes zien er alvast schitterend uit, nu is het onze beurt!
We kijken er naar uit...
Nog 10 keer slapen en dan is het zover...
22-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
25-05-2012
Taalinitiatie Frans
Deze namiddag maakten we kennis met het verhaal van de kameleon, het boekje had als titel 'Une histoire du caméléon'.
Je leest het goed, het was een Frans boekje...
De leerlingen werden ondergedompeld in een Frans taalbad. Aan de hand van het verhaal leerden we enkele kleuren benoemen in het Frans.
geel werd 'jaune' --> un citron est jaune groen werd 'vert/verte' --> le perroquet est vert roze werd 'rosé' --> le cochon est rose paars werd 'violet' --> la bruyère est violette rood werd 'rouge' --> les poissons sont rouges
Het verhaal ging over een kameleon, dit dier verandert van kleur naargelang de plaats hij zit. De kamelon vindt dit niet zo leuk, hij wil zijn zoals alle andere dieren. Een dier met een eigen kleur... Dus hij beslist om op een blad te springen van een boom en daar voor altijd te blijven zitten, zo zal hij altijd groen zijn. MAAR... Het wordt herfst en de bladeren worden geel, rood, ... en zo ook de kameleon...
Op een dag ontmoet hij een andere kameleon, ze beslissen om voor altijd samen te blijven, zo zullen ze altijd samen hetzelfde kleur hebben...
Hieronder enkele foto's...
25-05-2012 om 00:00
geschreven door Juf Amelie
30-05-2012
Juf Amelie is ziek...
Beste ouders en leerlingen...
Maandagavond ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik was aan het werk voor school en plots kreeg ik hevige krampen in mijn onderbuik. Ik ben naar de dokter geweest en daar zeiden ze dat ik naar het ziekenhuis moest gaan.
Na onderzoek bleek dat ik acute buikgriep opgelopen heb na een ontsteking aan de dunne darm.
Deze voormiddag mocht ik terug naar huis.
Ik moet wel nog thuisblijven tot vrijdag. Ik zal mijn uiterste best doen om vrijdag nog eens binnen te springen in de klas.
Ik vind het heel spijtig dat dit nu voorvalt...
30-05-2012 om 15:22
geschreven door Juf Amelie
03-06-2012
Afscheid
Beste ouders en leerlingen
Mijn stageperiode zit er jammergenoeg op. Het was fijn om nog aanwezig te kunnen zijn op jullie grote feest, je Eerste Communie.
Jullie waren allemaal prinsen en prinsessen. Prachtig!
Na deze zes weken samen te hebben doorgebracht met jullie ontstond er een band. Jullie waren een beetje mijn kleine (b)engeltjes...
Ik vond het superfijn om in de klas te staan en heb er prachtige momenten beleefd. Het zullen blijvende herinneringen zijn!
Nu moet ik afscheid nemen, want ik moet zelf nog enkele dagen naar school. En ik moet nog heel wat werk verrichten voor mijn eindwerk, ik zet me daar nu 100% voor in, zodat ik jullie later misschien nog eens terug zie!
Ik kom zeker en vast nog eens binnen in de klas, zodat ik jullie kan uitwuiven bij jullie vertrek uit het eerste leerjaar.