from 0 to 42.195 in record time (i hope)
van niets naar een volledige marathon.
Inhoud blog
  • 20/40
  • nieuwe schoenen lopen goed
  • the footscan
  • de hemaco 10k van dendermonde
  • blessures 2

     

    wedstrijden in '10

    13/2  5km in lier 32.32
    21/3  10km in dendermonde 1:17:20
      
    28/3  6km runnin' brecht 39.31
    25/4  10 miles in antwerpen
    13/5  15km abdijentocht
    24/5  11km in kortrijk
    26/6  10km dwars door geel
    5/7    10km tessenderlo classic
    10/10 halve marathon in brussel

    Zoeken in blog

    29-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe schoenen lopen goed

    jaja, nieuwe schoenen lopen goed. ik was de vrijdag ff een loopke (heel erg ke) gaan doen. ff om de schoenen wat in te lopen, om te wennen aan de zolen enz. zalig. dit is dag en nacht verschil. ik heb het gevoel dat ik op wolkjes loop.


    zaterdag was er een loopje in brecht. zo midden in de bossen. dat leek mij wel wat. 5 km lopen, een mooie start na een paar weken van blessures. ik had wel wat schrik, want na 30' staken meestal de blessures de kop op. het was geen supper georganiseerde loop, maar alles was geregeld. de nrs afhalen, het parcours was goed aangeduidt, chapeau voor de organisatoren va zo'n kleine loop (vorig jaar waren er 152 deelnemers). er was geen km aanduiding, geen tijdsregistratie, maar dat kunnen we zelf ook he. het was geen competitie, het was een loopje. volgend jaar zeker opnieuw.


    het parcours was zalig. ik heb geen asfalt gezien. op onverharde wegen, door het bos over geimproviseerde brugjes, echt wat je van een loopje in de bossen verwacht. ik heb mijn loopje geregistreetd met mijn nieuwste speeltje dus ik kan ze opnieuw lopen als ik wil. en dat gaan we zeker doen. zelfs de 12km was een mooi parcours. wel wat modderig op een gegeven moment, maar daar is weinig aan te doen zo in een bos he.


    sportypal
    ha, mijn nieuw speeltje. een programmaatje dat ik op mijn pda kan installeren en dat mijn track bijhoud, wat gemiddeldes geeft, je parcours bijhoud en je kan alles delen met vrienden. via de gps weet je ook ineens waar en wanneer het was. leuk om te gebruiken.









    29-03-2010, 11:16 geschreven door dave  
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.the footscan


    dus de zaterdag naar beveren gereden om mijn voeten te laten scannen.
    bij het neerkomen kwakte mijn enkel steeds naar binnen. ik heb dan zooltjes laten maken en nadien hebben we opnieuw getest met mijn loopschoenen. bleek dat ze nog net niet voldoende steun gaven.
    ik heb nadien verschillende schoenen gepast, brooks, asics en k-swiss. met elke schoen opnieuw over de plaat gelopen en dan gekeken welke de meeste steun gaf.



    uiteindellijk bleken dat de brooks schoenen te zijn.
    vandaag rustig inlopen. mijn zolen ben ik gedurende den dag al in aant lopen, de schoenen vanavond, eerst 2 km lopen wa wandelen. mss zaterdag 3 of 4 km. rustig opbouwen terug.



    maar nu.
    bij rs lab zeiden ze van rustig terug op te beginnen bouwen. zelfs terug naar de 5km te gaan, daarna 10km in 10 weken en zo verder. ik heb voor alle zekerheid ook een afspraak gemaakt bij sports, een sportafdeling in het uza. daar ga ik eens laten kijken vanwaar die hoge hartslag komt. of dat die niet stilaan eens naar beneden mag gaan. maar dat is voor na het verlof. op basis daarvan zie ik wel of ik de 10 miles in 2 of 3 keer loop :) (ook ff uitleg vragen aan coach mario he :) )









    25-03-2010, 11:18 geschreven door dave  
    22-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de hemaco 10k van dendermonde

    het was een welgevuld weekeinde. zaterdag naar rslab geweest voor een voet analyse. (http://www.rslab.be/nl/lab) ik wist niet dat ik zo scheef liep. na 5 keer over die plaat gelopen te hebben lieten ze de grafiekjes en video zien. op de video was duidellijk te zien hoe ik mooi naar binnen zakte eens mijn voet goed op de grond stond. het grappige was dat ik met mijn linker voet 300kg druk veroorzaakte en met mijn rechter maar 200kg. woensdag zijn de zolen klaar en worde de test opnieuw gedaan maar deze keer met zolen en mijn eigen loopschoenen. daarna nog eens maar met een technische loopschoen. mijn eigen schoenen, new balance, waren niet zo slecht. ze geven redellijk steun maar in mijn geval nog niert voldoende. de zolen zullen helpen, maar misschien niet genoeg. mocht dat het geval zijn dan schaf ik mij een paar op maat gemaakte schoenen aan. als dat de blessures tegehoud, dan is dat een goede investering.

    ik heb zondag bij het lopen geen last gehad van mijn kuiten. dus compressiekoussen denk ik dat niet echt de hoogste prioriteit zijn. wel mss een loopbroek, maar dat zal voor na de 10 miles zijn.


    zondag was het zo ver. de test op de 10km. coach mario had in zijn schema geschreven dat ik 5km moest lopen, dan even wandelen en dan weer verder lopen. maar ik was vol goede moed dat dat niet nodig ging zijn. traag starten. dat was de boodschap en dat heb ik ook gedaan. ik ben helemaal vanachter gaan staan om te vermijden dat ik door 1000 man voorbij gestoken zou worden. ik had een leuk tempo toen er een wegversmalling aan kwam en we gezellig met z'n allen een babbelke konden doen bij een koffietje :). klein foutje van de organisatie, temeer dat een goede 500m er opnieuw een wegversmalling in zat, een brugje waar je maar met 2 over kon. niet direct een probleem, want dan kon ik al metteen recupereren. smijtig dat dit niet ergens halverwege was :). na 30' lopen begon ger stoppen door mijn hoofd te spoken, zou ik nu al wandelen. de 5km kwam, een mooi punt om te wandelen, maar ik heb het uitgezongen tot de 6km. vlak na de bevoorrading ben ik gaan wandelen.2' en toen heb ik me l aten meeslepen door een trager loper. en gek genoeg liep die dan nog te snel. dus na 1 km gewoon 5' gewandeld, stevig tempo, maar ideaal om op adem te komen. eigenlijk is dat zelfs niet het probleem, de knieen waren het probleem. weeral pijn aan de buitenkant, dat die zolen er maar snel zijn. na die 5' wandelen heb ik doorgebeten, ik ben op een slaken tempo, voor de betere loper dus al wandelend, naar de eindstreek gelopen.



    Pos      Nr   Naam    Geb NAT Tijd         Tkm     Gem.    Plaats  Naam    Gemeente

    1182. 390 H David 1975 BEL 1:17:20   7:44     7.76        137   m35    HOBOKEN

    3 weken geleden was de hemaco 10km maar 9.4km. was ik blij om het bord van 9km te zien. was ik ff kwaad dat daarna een bord van 4km stond. dat hield dus in de ze er wel degellijk 10km van gemaakt hadden. want de 5km was de volledige 5km. geen 400m, de volle 1000 aan mijn broek. als je moe bent is 600m best wel veel. mijn tijd :) hmm, ik heb nog net de 60 en 70 jarige achter mij kunnen houden, maar dat was waarschijnlijk omdat het snelwandelaars waren. ik was dus laatste. niet erg, het was geen loopwedstrijd, of eigenlijk wel, maar het doel was uitlopen in 1 keer. dat zat er niet in, maar ik heb ze wel uitgelopen. wie had dat gedacht van iemand die 3 maanden geleden nog geen 500m kon lopen. ik had mezelf voorgenomen mocht ik onverhoopt op minder dan 60 ' binnenkomen dan kocht ik een garmin. awel ik heb mezelf gisteren 300€ bespaart.      
     





    22-03-2010, 09:04 geschreven door dave  
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blessures 2

    de kogel is door de kerk. ik ga bij runners lab op de loopband staan. ik heb te veel last van blessures, op die manier haal ik mijn doel nooit.

    na wat surfen op het net op zoek naar compressiekousen om van die kuitblessures af te raken kwam ik een site tegen die exact beschreef wat ik voelde.

    http://time2run.be/index.php/runners_info/loopblessures_blessure_tractus/


    http://time2run.be/index.php/runners_info/loopblessures_loperslies/


    zaterdag voormiddag naar runnerslab en we zien wel wat dat opleverd. ik hoop dat ik daarna blessurevrij kan trainen.



    17-03-2010, 00:00 geschreven door dave  
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blessures

    het lopen wordt steeds moeillijker en moeillijker. ik dacht dat die 10km er vlot aan zat te komen, maar dat valt tegen. ik begin meer en meer last te krijgen. knieen en lies doen pijn. ik weet dat het voor een deel aan mezelf ligt, ik strech niet genoeg. ik ga nu proberen om 1 training op de crosstrainer af te leggen, zo belast ik mijn lies en knieen niet. na de 10 miles toch maar eens bij de sportdoc langs kijken of ik mss niet verkeerd bezig ben. ook ff mijn coach mario aanspreken (das het eerste dak ga doen) en hopen dat zijn ervaring soelaas brengt.  

    ik toch al wat gelopen. sinds ik op 6 december begonnen ben met start to run heb ik 34 keer gelopen, in totaal 20.30 uur, 166 km aan een gemiddelde van 7.25 per km. maar das stappen inbegrepen dus niet alleen de gelopen stukken.  

       zaterdag: interval training 5 keer 1 km stevig tempo. wel ik ga eerlijk zijn. het voelde niet echt super. ik heb dus de eerste km tegen een stevig tempo gelopen. ik voelde al dat ik dit niet ging halen. de 3 stuks die daarop volgede is het tempo terug naar joggen gegaan maar in het laatste stuk heb ik toch nog een 500m eindspurt kunnen doen (spurt is mss wat overroepen maar toch zeker een stevig tempo)    

    zondag: 3*3km. in theorie dus hetzelfde als vorige week de 3*20'. nu met 5' rust. de eerste 3km was na 19' al gelopen. best wel een mooi tempo. mss iets te mooi want in de rust periode begon mijn lies terug op te spelen. de volgende 3km waren een stuk trager. het ging echt niet. ik was blij dat ik mocht stappen. ik heb er zelfs aan gedacht om de laatse 3km niet te lopen. maar toch geprobeerd. 1 km heb ik gelopen en toen ben ik gestopt. ik weet niet hoe ver ik kan gaan. moet ik direct stoppen als ik ergens pijn krijg of hoe ver moet ik daar in gaan? dit is ee leerprocess waarbij ik nog alle hulp kan gebruiken.








    15-03-2010, 10:53 geschreven door dave  
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.life sucks

    pfffff,

    wat een week. allez eigenlijk 2 weken.
    vorige week dinsdag dacht ik eens met nieuwe schoenen te lopen. die waren lichter en lichtiger, mss wel iets om in thailand mee te gaan lopen dan. niet echt slim. na het loopje had ik dus last van mijn kuiten. uit voorzorg ban ik die donderdag niet gaan lopen. liever een training overslaan dan 2 weken "moeten" overslaan :)

    zaterdag wast al wa beter maar toch niet gaan lopen. zondag heb ik op mijne crosstrainer gestaan, ik kon echt niet buiten gaan lopen. ik waaide bijna weg.

    dinsdag kon ik niet lopen, ik had vergadering tot 22 uur.
    dan donderdag met snelle timo gaan lopen. 25' lopen, 5 traag 5 snel. het ging niet, maar dan ook echt niet. ik kwam niet vooruit en was na 10' totaal buiten adem. die week niet lopen was echt wel een killer. na 15' heb ik moeten opgeven. ik heb 5' rust genomen en dan terug 500m gelopen. toen wast gedaan. ik kon echt niet meer.

    zaterdag 2x5x200m.
    eerst 10' naar het park gelopen. dat ging. alleen ligt het rustige tempo van onze snelle mss wel wat te hoog. int park 200m gelopen in de 68" die we daar voor hadden. ik herinner me een paar weken gelede nog toen ik moeite moest doen om niet te snel te lopen. awel, nu kwam ik maar juist aan die 68". dan 100m gewandeld en terug 200m gelopen. het eerste setje van 5 ging. maar dan is ook alles gezegd. het ging en niets meer. 5' wandelen en het volgensde setje. ipv 100m wandelen heb ik nu 200m gewandeld tussenin. ik denk dat die 100m niet echt 2' rust was dus 200m kwam meer in de buurt. ik was kapot na die 10 setjes. het grootste gedeeltje van de terugweg hebben we dan ook gewandeld. heb nog geprobeert om 1km uit te lopen maar dat ging echt niet meer. hoe 1 week zo'n effect kan hebben op je conditie.  

    zondag: dendermonde testrun. ff de 10 km van dendermonde gaan lopen. 3x20' lopen met 2' rust. ik had het parcours van buiten geleerd, althans dat dacht ik. opeens zag alles er anders uit. bij thuiskomst zat ik er toch niet ver vanaf. al snel wouden mijn benen niet meer mee. iets van een 5' al. de eerset 20' uitgelopen, maar opt laatse wast bijten. nu al? ja nu al. echt een ramp. 2' rustig wandelen en terug 20' lopen. wel de laatste 2' waren hel echt een hel. ik dacht dat ik bij elke stap stil zou blijven staan. de slimmerik had natuurlijk zijne drankgordel in den auto laten liggen. mss lag het daar aan. na die 2e 20' heb ik opgegeven. ik kon nog amper stappen. de rest van het parcours hebben we dan maar gewandeld. ik weet niet wat er scheelt, maar dit gaat echt niet goed. ik heb nu opnieuw pijn in mijn kuiten. ik hoop dat dit weggaat want anders wordt dat wel een probleem.   morgen ga ik de loop van donderdag doen. 5x2km lopen. echt rustig, ik heb tijd zat. gewoon rustig lopen niks forceren. genoeg drinken meepakken en hopenlijk gaat de pijn in de kuiten over.





    08-03-2010, 13:27 geschreven door dave  
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste loop van de week
    dinsdag, eerste training van de week. ik heb de training van do en di gewisseld. ik zag het echt niet zitten om 1 uur te lopen en dan nog eens 1.5 uur hockeytraining. da was een beetje teveel van het goede. ik ben echt wel moe. ik probeer vroeg te gaan slapen zodat ik goed kan rusten want ik heb het echt nodig. mijn benen zijn zwaar, maar dat had ik in het begin bij start to run ook. dat verdwijnt dus wel. alleen weet ik nog niet goed hoe ik dat kan laten verdwijnen. we zien wel. een marathon lopen is niet eenvoudig, ik zal er dus iets voor over moeten hebben.



    de training bestond uit 4*10' lopen. van thuis naar depanage 2000 gelopen en over de brug terug gekomen. ja snelle timo moest en zou over de brug lopen want dat gaat mijn zwak punt zijn bij de 10miles. wel als ik op vakantie ben zal ik nog genoeg heuveltjes kunnen doen. ik kan nl in phuket geen stuk van 3kmù winden zonder dat daar een heuveltje inzit. maar das ni erg. dat is juist goed zo ben ik idd voorbereid op de 2 tunnels die ik bij de 10miles moet passeren. de eerste, de kenedytunnel zal nog meevalen, maar de konijnenpijp zal andere koek zijn omdat dat een heel lang stuk omhoog is in de laatse 2km van die 10 miles. krachten sparen is dus de boodschap. de 4*10' ging redellijk vlot. ik heb tussenin goed gedronken, zondag ga ik eens proberen tijdens het lopen te drinken. ik neem nu steeds 3 flesjes mee, das ongeveer 0.5l. binnen enkele weken ook eens het parcours van dendermonde gaan verkennen zo ben ik voorbereidt.





    24-02-2010, 12:38 geschreven door  
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weekeindje lopen

    zaterdag voor de eerste keer versnellinkjes gedaan. 100m lopen in 30-34". awel das traag. hebben 8 keer geprobeerd, maar 29" was het beste resultaat. ik denk dat binnen een paar weken die 34" geen enkel probleem zal zijn als we bv 5*200m moeten lopen. dan zal da wel vanzelf gaan. op dit moment is gewoon mijn lopen belangrijk, dat ik doe wat er op het schema staat. de rest komt later wel (wijze raad van mijn coach). dus loop ik gedwee wat er op het schema staat. het is niet altijd zo eenvoudig.



    zaterdag even naar tesenderlo geweest. om een drankgordel te halen. op de site stond dat het een sportwinkel met advies was. en wonderwel, dat was het ook. ik heb heel veel raad gekregen. eerlijke beschrijving van de gordels. ook heb ik wat uitleg gekregen over sportdranken. heb nog een busje leppin meegenomen. eens kijken of dat goed bevalt. mss ook de training kopen om beter te recupereren. op dit moment heb ik het wel zwaar. maar ook daar komen we wel door heen.
      

    zondag4*15'. zoals gewoonlijk sterk gestart. da moet ik toch echt eens afleren. eerste 15' gingen goed. tijdens de pauzes gebruik gemaakt van om te leren drinken. niet eenvoudig. als je een beetje buiten adem bent heb je meer nood aan drinken, vooral aan zuurstof. dus zaak van eerst die ademhaling te controleren en dan te drinken. ik heb telkens 1 flesje gedronken. dat ging, dat was niet te veel. of ik daarmee ook beter gelopen heb weet ik niet. ik was achteraf even stijf. vandaag nog dus mss was het zonder drinken nog wel erger :) de latset 15' waren hard. het lopen ging niet echt vlot meer, maar ik heb volgehouden. ik hoop dat dat snel verbeterd zodat ik meer kan gaan genieten.

     


    hieronder een schemake van afgelopen week. 31km niet slecht voor iemand die 2.5 maanden geleden amper 500m kon lopen. keihard verder doen en op naar die marathon. dat is het uiteindellijke doel.




    23-02-2010, 09:55 geschreven door dave  
    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 2

    opnieuw een duurloopje, 4 keer 10'. in de schorre gaan lopen. ik heb wel nog het gevoel dat ik niet echt goed weet waar te lopen en wanneer. ik ben nog steeds op zoek naar routes en ben nog in de testfase. de schorre is mooi, maar meer dan 5 km kan je daar niet echt lopen. gisteren dus niet echt helemaal goed geluisterd naar coach mario. maar ter compensatie zaten er wel 4 hellingen in (ja ik kan die moeillijk wegtoveren natuurlijk :) )



    het zijin dus 4 stukjes van 8 à 9' geworden met 3' pauze tussen. maar we hebben ze wel uitgelopen. raar, deze keer was ik buiten adem. dinsdag had ik last van alles wat spier en bot was, gisteren was ik buite adem. toch waren het kortere stukjes en hebben we niet zo snel gelopen. het lag er wel niet echt goed bij. dat wel. zal straks nog wa werk hebben met mijn schoenen te kuisen. die zien rood. aangezien het parcours donker was heb ik dus niet echt een id van wat die nu rood zijn :)

    het parcours van dendermonde staat online. dit gaan we dus al enkele keren spotten om te kijekn waar voor mezelf de moeillijke punten liggen. als ik de duurloopjes op zondag daar doe dan ken ik het parcours al en is dat al een zorg minder. morgen waarschijnlijk ook mijn drankengordel halen. dan kan ik op zondag al oefenen met het drinken. ik ben helemaal klaar om dendermonde te bestormen. op een rutige manier dan, maar wel in 1 keer :)





    19-02-2010, 13:33 geschreven door dave  
    17-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste les van coach mario.

    de eerste les van het schema van coach mario.
    4 keer 15' lopen met telkens 4' rust tussen. dus gewoon lekker stappen.
    eigenlijk wast vandaag 20' lopen maar omdat ik de les van zondag niet gedaan had heb ik die dan maar gedaan. ik wou eigenlijk gewoon eens kijken of ik dat wel kon. die 4 keer 15' lopen.

    amaai ik heb afgezien. we zijn in ekeren en omstreken gaan lopen. meestal goed beloopbaar, sommige stukken zagen eruit als de zaterdag. besneeuwd en voorzien van een laag ijs. als je daar dan nog een taxichauffeur bijteld die niet uitkijkt dan weet je dat het niet altijd even makkellijk lopen was. ik heb zelfs mijn eigen enkels opengehaald met het lopen. ik heb gemerkt dat als ik loop en moe wordt dat ik met mijn schoenen tegen mijn enkels sla. das wel heel vervelend. :)


    ik heb iets langer gelopen dan coach mario voorgeschreven had. ik kon toch moeillijk op 9.7km stoppen. ik moest en ik zou de k halen. en dat heb ik dan ook gedaan. de setting voor die  is er nu, 78' voor 10k met wandelen tussen he. nu kan ik rustig aan kijken hoe ik tijdens de trainings sessie verbeter en hoe het interval trainen er effect op heeft.

    zaterdag de eerste interval training en ik hoop dat dat gaat meevalen. want zondag ist dan weer een duurloopje van 4 keer 15'. dit jkeer zonder snelle timo, ik ben eens benieuwd of ik karakter genoeg heb om te blijven lopen :) ik zal wel moeten.

    morgen ist 4 keer 10'. weer een loopje met lieven in de schorre. deze keer zalt effectief 40' zijn of ik loop de rest alleen. maar ik sleur em er wel door. dan kan em z'n conditie wa opvijzelen om volgend jaar wa meer wedstrijden te spelen.



    17-02-2010, 10:51 geschreven door dave  
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.natuurloop lyra

    de dag voor valentijn. de natuurlopen van ac lyra in lier. hier gaan we. da lopen we wel eens even op een hoopje, al die amateurs. ik ben voorbereid om een wereldtijd neer te zetten. eat this.



    nu de realiteit. laten we zeggen dat ik niet laatste was. maar ook niet bij de eerste 10. ergens tussenin ook ni. ik was 128ste van de 137. en de mensen die achter mij geeindigd zijn hadden allemaal den oorlog nog meegemaakt. reality check noemen ze dat.



    128 2191   David M 1975 Hoboken 30.35


    let wel die 30.35 was voor 4.7km omgerekend naar 5km is dit 32.32.
    niet slecht gezien de omstandigheden van deze loop. het parcours was niet echt sneeuwvrij, laat staan ijsvrij. ik moet wel toegeven dat ik verschillende keren heb gedacht aan opgeven. het heeft geen zin, het parcours is slecht, zo kan ik noet lopen, ik heb geen grip, enz. allemaal excuses. het is de prestatie die telt, niet de tabel. voor mij was het goed. geen wereldtijd, maar ik was wel binnen voor de eersten van de 10km :) das toch ook al een prestatie.

      

    snelle timo: die heeft wel moeten toegeven aan de grillen van moeder natuur en aan zijn knie. hij heeft even moeten stappen om terug verder te kunnen. hij was 87ste op 198 deelnemers. een verdienstelijke eerste helft. minde dan de eerste 30% die hij gehoopt had maar er zaten dan ook wel kleppers tussen. het is niet voor niets een athletiek club he :)


    87 3198   Timothy M 1983 Ekeren 48.50


    het plan is om volgend jaar de halve marathons mee te lopen 5 stuks in totaal als voorbereiding op de marathon een paar maanden later.

       

    vanaf nu is het trainen met het schema van coach mario. hier gaan we voor de 10 km in dendermonde 21/3. geen wereldtijd, die les hebben we wel geleerd. gewoon uitlopen aan een aanvaardbaar tempo. parcours zal hier wel geen probleem zijn, als het dan nog sneeuwt verhuis ik naar de noordpool om te trainen.



    15-02-2010, 09:00 geschreven door dave  
    12-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 25 str 0-5 km

    nu ja les 25. ipod opt werk vergeten dus geen evi. maar het was een eenvoudige les. loop 30' en wandel 1' naar eigen inschatting. simpel dus.

    lieven meegevraagd om te gaan lopen in de schorre. normaal hadden wij wedstijd gisteren maar door de sneeuw is het veld onbespeelbaar dus geen wedstrijd. gewoon een loopke van 30' in het feërieke "de schorre". en het was mooi om te lopen. geen verlichting, enkel de maan die op de witte sbeeuw scheen. zalig. rustig, soms een windje. maar al bij al een heel goede loop.

    lieven (mijne hockey buddy) wou nog zo net opt laatste moment afbellen omdat em z'n loopschoenen ni vondt. en maar goed dat em ze ni gevonden heeft want het zou een ramp geweest zijn. hockeyschoenen hebben kleine studs zodat je op een waterveld meer grip hebt. dan heb je dus ook in de sneeuw meer grip :) echt het liep zalig. ik denk dat ik zaterdag ook met mijn hockeyschoenen ga lopen. de grip was super en mijn droge voeten waren ook mooi meegenomen. (hockeyschoenen zijn gemaakt om op een waterveld te gebruiken en dus zijn ze best wat waterproof.)

    nu de loopprestatie nog. ik herinner mij 2 maanden geleden nog toen ik ging lopen met lieven. na enkele minuten was ik moe en na 500m moest ik al even stoppen om te wandelen. wel de rollen waren omgedraaid. lieven was nu degene met de problemen. de opzet was om 30' te lopen. wel na 20' liepen we terug langs de parking en kon lieven het echt niet meer opbrengen om nog verder te lopen. we hebben bijna 3km gelopen op 20' op zich niet echt slecht als je rekening houd met het feit dat er 2 trappen bijzaten waar lopen echt niet mogellijk was. lieven loopt hetzelfde tempo als ik met ongeveer dezelfde pasgrote wat het dus eenvoudiger maakt voor mij om te lopen. timo zet kleinere en meer passen waardoor ik blijkbaar mijn tempo verlaag.

    onderaan vindt je de afgelegde weg van gisteren. daaronder het plan van zaterdag voor de 5 km en de 10 km (timo). echt wel een mooi loopje om te doen.










    12-02-2010, 09:57 geschreven door  
    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 24 str 0-5 km

    10' lopen, 1' rust en dan 20' lopen.
    de eerste 10' gingen vlot. ik heb rustig gelopen, niets forceren gewoon aan een rustig tempo zonder stress. ik werd er zelfs niet echt moe van. 1' rust en dan 20' lopen. alles viel wel een beetje mee alhoewel ik soms toch moest doorbijten. wel heb ik in tegenstelling tot anders heel de loop kunnen babbelen. ik was een pak trager, 31' over 4.45km das ni bijstersnel. maar ik werd er ook niet moe van. dat is ook al iets positief. hartslag heb ik niet gemeten, had mijne polar niet aan. :p

    maar opnieuw moet ik dus vaststellen dat als ik met iemand samenloop dat ik dan trager ga lopen. echt raar. ook al liep timo sneller dan ik, ik heb hem zelf een aantal keren moetenaanmanen om trager te lopen, toch blijf ik trager lopen in gezelschap. echt strange.

    zondag begin ik aan het schema van coach mario. afhankellijk van mijn loopje van de zaterdag loop ik 3 of 4 keer 15' zoals op het schema staat. als het parcours er zaterdag echt erbarmelijk bij ligt zal ik zondag waarschijnlijk spierpijn hebben en dan zal ik wat minder lopen. snelle timo gaat het schema ook volgen alhoewel hij makkellijk 10 miles loopt maar hij heeft nooit met versbnellingen getrained en heeft ook redellijk vaak last van blessures (mss door verkeerd of te intensief te trainen)

    onderaan nog een pdfje. de marathon van ny. voor de liefhebbers, want daar hangt toch een stevig prijskaartje aan hoor. je moet er iets voor over hebben :)




    Bijlagen:
    NY2010.pdf (3.5 MB)   



    10-02-2010, 11:48 geschreven door dave  
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 23 str 0-5 km

    amaai, de hockeytraining heeft z'n sporen weer nagelaten. ik moet echt meer gaan trainen anders blijft da pijin doen. onderrug, armen en bovenbenen deden pijn. allemaal normaal als je maar sporadisch hockey speelt. maar ook hier is er een goed voornemen gemaakt en ga ik dus meer trainen.
    wel heb ik gemerkt tijdens de opwarming dat het lopen zijn vruchten afwerpt want ik was na de opwarming niet echt moe en dat is in het verleden wel anders geweest :)

    les 23. het ging redellijk vlot, alhoewel ik me int begin een beetje vergalopeerd heb. en binnen de 5' werd dat mooi afgestraft. goed want zo heb ik weer een les geleerd. rustig lopen is de boodschap en vooral niets forceren. wel heeft deze snelle start mij pr opgeleverd op de mijl. 9.54. niet slecht voor een beginnend loper die 2 manden geleden nog geen 500m kon lopen zonder buiten adem te zijn. de 5k zit nu op 32' maar er zijn wel nog 2' gewandeld. tegen zaterdag weten we exact hoe lang we over die 5k doen.

    na zaterdag kan ik ook aan het schema van coach mario beginnen. zitten wel al wat pittige dingen bij zoals 4 keer 15' lopen. langer dan 40' in stukjes heb ik nog niet gelopen dus die 4 keer 15' zullen pittig worden. maar het doel komt korter bij en ik ben er zeker van dat die 10 miles gaat lukken. na de 10 miles is het doel de halve marathon van brussel op 10/10. als die lukt in een aanvaardbare tijd dan gaat de marathon eraan.




    08-02-2010, 10:21 geschreven door  
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hockey training donderdag

    bij wijze van grap heb ik eens gemeten hoeveel ik loop op een hockeytraining. mijn podje op mijn hockeyschoenen gehangen en mijnen ipod in mijne regenjas gestoken.

    eerst opwarming, 2 rondjes rond het veld. dan diagonaaltjes, een half veld diagonaal oversteken op snelheid, en langszij terug al joggend. dit 4 keer. dan spurtjes naar de 25m lijn en terug, naar de 50m lijn en terug en dan nog eens 2 keer naar de 25. dat was het voor de opwarming. en dan zat ik op ongeveer 1km gelopen.

    daarna nog wat oefeningen, shot in forehand en backhand. en 1 op 1 verdedigen en 1 op 2 verdedigen. en daarna een matchke van 20min.

    helaas heb ik maar de helft van de training gemeten, ik had blijkbaar na 40' op pauze gedrukt en we trainen 1.5 uur. dus 2.7km op 40' maakt ongeveer 5km op een volledige hockeytraining. niet slecht voor een bende oude knarren (gem leeftijd is 45)





    05-02-2010, 09:57 geschreven door  
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 22 str 0-5 km
    gisteren nog eens gaan lopen se. 2 keer 15'. da viel wel mee. ik kan nu op mijn vaste route de afstanden een beetje inschatten en mijn ipod kwam ook heel vriendellijk de afstanden opzeggen. al 1 km, halfway, nog 400m. nice. in totaal 32' gelopen en 4.8 km afgelegd. dit lijkt mij met die 2 ' gewandeld omgezet in lopen ongeveer een 31' op 5km. niet van de sneldte, maar ook niet slakketraag.

    ik heb het een paar keer echt moeillijk gehad, maar ik ben dan op mijn ademhaling gaan letten en dan kwam het al weer beter in orde. wel heb ik het gevoel dat het lopen moeillijk gaat. ik loop in te kleine passen en om een of andere reden kan ik geen grotere zetten. ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ik nog niet vlot genoeg die 15' vol kan lopen. na 5' begint het als voelbaar te worden en na 10' is het soms echt vechten. als dat beterd en ik kan vlot lopen zonder er moe van te worden, dan denk ik dat ik aan mijn pasgrote kan gaan denken. ik heb me ook voorgenomen om eens mee te trainen met de virtuele loopclub van coach mario, maar dan irl. hopenlijk kan ik daar veel leren van techniek, loophouding en al dat soort dingen. coach mario had me ook gevraagd om hem te hazen bij zijn mrathon op 5/4. als ervaren loper is dat natuurlijk geen probleem. ik denk dat hij dan voor zijn persoonlijk langzaamste record kan gaan. (42 km verdeeld in stukjes van 15' lopen en 5' wandelen, das dus 3km per periode. dat maken 14 periodes dus 280' voor de marathon). nee serieus, hij had gevraagd of ik em wou hazen, op de fiets. maar dan nog. want de laatste keer dat ik gefietst heb was een eeuwigheid geleden. dat zou dus betekenen dat ik naast mijn looptraining ook nog een fiets training moet gaan doen:) mocht ik niet op vakantie geweest zijn dan had ik dat zeker en vast gedaan. een leuke gelegenheid voor mij om kennis te maken met de marathon. hoe dat er allemaal aan toe gaat en hoe een ervaren loper afziet van die 42km. allemaal nuttige info voor mijn marathon in de toekomst. het doel is nu de 10miles. en daarna de halve marathon van brussel. en mocht het kunnen tegen de tijd van mijn 10 miles (is mss wat te hoog gegrepen maar je weet nooit)

    vanavond hockey training. ik ga mijn nike podje eens gebruiken om te kijken hoeveel km ik tijden een training loop. ik heb er echt geen id van. vrijdag niets, en zaterdag les 23. 10' en 2 keer 12' lopen. ik denk dat die vlotter gaan gaan dan die 15'. we zien wel. one step at a time. eerst leren stappen dan pas marathons winnen :)





    04-02-2010, 15:12 geschreven door  
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 21 str 0-5 km
    les 21.
    10',10' en 12' lopen. alweer een mijlpaal. want van 8' naar 12' is +50%. savonds om 2030 nog gaan lopen, ik zag het mezelf niet doen, maar onder impuls van "snelle timo strak in het (fiets)pak" ben ik er toch aan begonnen. de eerste 10' gingen redellijk vlot. pas toen ons evi kwam zeggen dat het nog 2' was drong het tot me door. nog ff bijten en 2' wandelen. die 2' hebben echt wel goed gedaan. ff recupereren en dan weer verder. opnieuw 10'. dat ging al wat minder vlot en een paar keer deed het echt wel pijn, vooral mentaal dan. maar ook daar zijn we door gekomen. maar dan de 12'. dat was verder dan ik dacht. ik had een redellijk id van waar ik zou eindigen, maar ben verder geraakt. heb zelfs tijdens die laatste 12' even een goed looptempo aan kunnen houden. tijdens het lopen heb ik het id dat ik niet echt doorloop, mss wat tegengehouden door mijn slechte conditie. ik weet dat ik grotere passen moet zetten maar toch doe ik dat niet. maar ik heb het gehaald. zelfs de kaap van d e 5k doorbroken. ik heb 5.2k gelopen. nog niet in een wereldschokkende tijd (36') maar toch het is een begin. nog 11 dagen en dan zien we wel wat de tijd wordt op de 5k. dan wordt er pas afgerekend :)

    morgen ist 2 keer 15' met 2' rust en zaterdag 10',12' en 12' met telkens 1' rust.
    volgendde week maandag 10' en 20' lopen, en woensdag de test of ik 30' kan lopen. do en vr is rusten en zaterdag mag ik laten zien wat ik kan. ik ben benieuwd.





    02-02-2010, 08:53 geschreven door  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.coach mario

    toch leuk als er mensen zijn die je willen motiveren.

    neem nu coach mario. hij staat mij bij met raad en daad. ik krijg schema's om van een totale loopnoob een marathonloper te maken. hij wil mij zelfs hazen op mijn eerste marathon. cool. want het zal nodig zijn.

    ook het feit dat hij zich engageert zorgt er voor dat ik nu wel moreel verplicht ben een marathon te lopen. en dat geeft nog een extra boost. ik geef toe dat het niet elke dag fun is, soms is het zelfs ronduit klote, maar toch heb ik het gevoel dat ik moet lopen.

    eigenlijk is het dom begonnen. ik ben helemaal geen loper. erger nog ik ben vooral goed in explosieve dingen. ik heb gebasket, gevolleybald, en zelfs nog ergens gevoetbald. ni direct sporten waarbij je lange afstanden aflegt. op dit moment speel ik hockey. na vorig seizoen bij heren3 gespeeld te hebben (gem leeftijd 21) drong het toch door (met wat hulp van de coach) dat dit te hoog hegrepen was. zeker als je weet dat de physical training niet van de poes was. ik vergeet de eerste nooit meer. we gingen lopen in de schorre en als test moesten we over een brugje lopen. je kent dat een paar keer op en af. wel heel de groep was aan de brug stond klaar om aan de oefeing te beginnen toen ondergetekende kwam aangewaggeld, buiten adem. geduurende het jaar is dit wel wat verbeterd, maar ik heb nooit kunnen aanklampen. op aangeven van de coach ben ik dan maar overgeschakeld naar de all-stars(groepje hockey ouders, of ex spelers die wel een balletje willen kloppen maar geen competitie s pelen). wel in deze groep mensen die veelal geen bijster goede conditie hebben wil ik niet bij de middenmoot horen. daar wil ik erbovenuit steken. ik wil volgend jaar competitie spelen. ok het is dan wel bij de veteranen, maar ook die mannen zijn nog actief. mijn nadeel is dat ik technisch niet zo goed ben, de meesten spelen al 10,20 jaar en ik nog maar 2 dus moet ik conditioneel veel beter zijn. want als je moe bent dan gaat je concentratie naar beneden en dus ook je scherpte. vandaar dat ik dus een duursport wou doen om op die manier mijn conditie op te krikken en om het langer uit te houden. 2 maar 35' is voldoende. :)

    lopen is daarbij denk ik een goede sport om makkellijk je conditie aan te scherpen. maar zomaar lopen zonder doel, dan zie ik het nut niet in van een uur te gaan lopen zonder dat daar iets voor terug komt. iets tastbaars dan. dus was er nike+. een duidellijk meetinstument, een beetje online competitie en een kameraad die je constant uitdaagd. nice, dat had ik nodig om te lopen. die nike chalanges waren in het begin wel een beetje een ontgoocheling omdat niet alles echt eerlijk verliep. bv een chalange waarbij om ter eerst 10km gelopen moest worden kwamen zich mensen inschrijven die dat ineens 10km liepen. das valsspelen en eigenlijk niet zo leuk. wel ist zo dat je aan de kleurcode kan zien hoe ver mensen eigenlijk staan. maar dan nog. iedereen begint met 0 km gelopen, dus ook de doorwinterde marathon lopers. maar nu ik in een groepje hoger zit begint zich stilaan het kaf van het koren te scheiden en zijn mijn mededingers toch wat gelijkwaardiger. op zich een heel leuk initiat ief van nike en fijn dat je met mensen over heel de wereld kan samenlopen, virtueel dan toch.



    02-02-2010, 08:38 geschreven door dave  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 20 str 0-5 km
    zaterdag morgen, 2e keer lopen na 2 weken stilliggen.
    amaai, dit was hell. ook al omdat de omstandigheden slecht waren. ik ben rond het fort gaan lopen, en in deze weersomstandigheden was dat geen juiste beslissing. de ondergrond was drassig en er lag een vers laagje sneeuw op. resultaat, om de 100m hingen mijn zolen vol met modder en sneeuw en kon ik niet anders dan dit te verwijderen, want zo lopen was niet te doen. ik heb volgehouden. ben ik dan toch karakter aant kweken?

    4 keer 8'. het deed raar. best wel een lange afstand maar toch viel het mee. althans de 2 eerste stukken. voor het 3e stuk heb ik 1' extra rust genomen en voor het laatste stuk zelfs 100m extra gewandeld. ik heb dus eigenlijk wel een beetje schrik voor maandag want dan ist 10', 10' en 12' lopen.





    02-02-2010, 07:27 geschreven door  
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 19 str 0-5 km

    2 weken neits gedaan, ziek geweest en nog steeds een beetje. en dan lopen. niet doen. das geen goede combinatie. ik heb me erdoor moeten sleuren. puur op karakter, zelfs tegen het wandelen aan. het ging echt niet gisteren.

    ben gaan lopen in de schorre. ik wou na mijn loopje nog gaan trainen, maar daar heb ik voor gepast. ten eerste was ik mijne ipod opt werk al vergeten. dus geen evi die mij erdoor hielp, zelfs gene muziek. niets dan vogeltjes die niet floten en de wind door de bomen. en regen. daar zat ik nu op te wachten. een lekker potje regen. maar toch. tanden bijten en doordoen want de 10 miles gaan ze ni verplaatsen voor mij. ik moet en ik zal die uitlopen.

    geen ipod, geen evi, dus ook geen id van welke tijden ik moest lopen. ik dacht 5',6',7',8' lopen met pauzes tussen. en ik was juist. alleen heb ik wel meer pauze genomen dan mocht, telkens 3' ipv 1' of 2'.
    zaterdag zalt andere koek worden. dan ist 4 keer 8' lopen. ik hoop dat het beter gaat. mss dat snelle timo ook meegaat, dan heb ik toch al wa mentale steun. evi is nu aant opladen, dus dat zit ook wel goed. geen excuses om dus niet goed te presteren.

    ik ben nu volop op zoek naar een drankgordel van perfekta, die denk ik wel nodig te hebben als ik in thailand ga lopen en als ikde halve marathon wil doen eind dit jaar. ook zaterdag een pot leppin gaan halen en kijken of dat mij bevalt, we zijn er dus helemaal klaar voor. nu de conditie nog :)







    29-01-2010, 08:32 geschreven door dave  
    Archief per week
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • keep on running
  • runnersworld
  • nike + running

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs