Foto

weetjes van de maand september:

10/09 : info avond

15/09 : filmfestival in de kinepolis






















3e kleuterklas
Welkom bij de kikkerklas
08-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze eerste foto samen!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

08-09-2015 om 17:33 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
26-08-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW SCHOOLJAAR!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-08-2015 om 15:47 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
05-07-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bedankt aan alle ouders voor de vlotte samenwerking en het leuke schooljaar.

1 september zijn we terug.

05-07-2015 om 19:36 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letters en cijfers in een doosje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ons schoolfeest is achter de rug en het einde van het schooljaar nadert....

Ons voorlaatste thema wordt letters en cijfers in een doosje. Hierbij gaan we de belangstelling voor geschreven en gedrukte taal stimuleren. Hoe doen we dat?

door voorwerpen te sorteren vlgns hun beginletter, de lettermuur en de getallenlijn verder uit te werken, allerlei schrijfmaterialen in de schrijfhoek aan te bieden, een boek te laten voorlezen door een kleuter, letter en cijfers uitbeelden, letters en cijfers in plasticine boetseren, een letterwinkel in te richten, schrijfpatronen aanbieden in de zandtafel, letters met K'nex te bouwen...enz

Dat wordt vast en zeker een thema dat de kleuters zal boeien!



08-06-2015 om 20:50 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
09-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Multimedia in de klas!

Beste ouder(s) of voogd,

 

Deze week stond er iets spannends op het programma in de klas! Voor het vak "multimedia in de basisschool" zou ik met de kinderen een stop-motionfilmpje maken. Bij stop-motion maak je een geanimeerd filmpje door foto's versneld af te spelen. Dit is niet zo simpel als het lijkt, maar werd een mooie uitdaging voor de kleuters. Eerst en vooral werd er gebrainstormd over een scenario voor ons filmpje. In een klein groepje werd er duchtig overlegd en gediscussieerd. De kinderen wilden graag een buik dikker laten worden, naar aanloop van de komende Moederdag en als afsluit van het thema tijdens mijn stage. De buik van een mama zou steeds dikker worden, tot er een baby in haar armen lag en de buik opnieuw plat was. De mama zou de baby een knuffel en een zoen geven. De kinderen bleken ook erg ingenieus. We zouden een ballon steeds dikker laten worden en daar telkens een foto van nemen. Helaas, de resultaten vonden we niet zo schitterend. De kinderen merkten goed op dat ze zelf teveel bewogen tijdens de opnames en dat de buik te 'hard' veranderde, het moest vloeiender... tijdens een volgend moment probeerden we iets anders: we zouden een strandbal opblazen, zodat het resultaat beter werd. Maar ook dit bleek in de praktijk erg moeilijk. Toen 3 paar kritische ogen het filmpje zagen, werd besloten eens iets anders te proberen. Een nieuwe brainstorm... iets laten ontstaan, voor mama,.... en zo kwamen ze op hét idee: een tekening maken voor mama. We zouden deze film dan op de blog plaatsen op Moederdag, om alle mama's te bedanken op deze bijzondere dag! Naarstig gingen we aan de slag... De kinderen bedachten zelf wat ze zouden tekenen, waar ze het zouden tekenen, met welk materiaal en hoe. Ze trokken de foto's zelf en corrigeerden elkaar daarbij. Nadien bekeken we het resultaat, werden wazige foto's verwijderd en muziek geplaatst onder het filmpje.

Door op onderstaande links te klikken, kunt u de filmpjes bewonderen.

Gemaakt voor alle mama's in de klas, als grote 'dank je wel' voor alles wat jullie doen! Een fijne Moederdag en veel kijkplezier gewenst!

Klik hier - Film 1 "een tekening voor mama"

Klik hier - Film 2 "een tekening voor mama"

Klik hier - Film 3 "een tekening voor mama"

Juf Nathalie (stagiaire)




09-05-2015 om 11:15 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
03-05-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar kom jij vandaan? - slot!

Beste ouder(s) of voogd,

Deze week sloten we het thema "Waar kom jij vandaan?" af in de klas. Mijn stage zit er ondertussen ook op, al zal ik misschien nog eens in de school verschijnen voor enkele activiteiten met de kinderen. Op maandag sloten we het onderzoek naar het ontstaan van de planten af. Fuzzy realiseerde zich dat het bij hem vast niet zo gegaan was...maar hoe dan wel? Op dinsdag vroeg hij aan de kinderen hoe het bij hen gegaan was. We waren vertrokken voor een aantal intensieve dagen in de buik van mama. In de poppenhoek konden de kinderen zichzelf een dikke buik aanmeten en de dokter keek of alles in orde was met de baby. In de bouwhoek werd een heuse babykamer gebouwd voor de baby en er werd een verzorgingskamer ingericht voor de pasgeboren baby. Een pampertje verversen of de baby wikkelen in een doek volgens een stappenplan was een toffe uitdaging!  We luisterden ook naar een verhaal over een grote meid die terug in de buik van haar mama wilde... mama bleek immers een baby te verwachten en grote zus was een tikje jaloers. Na het boek stonden we even stil bij dit meisje. Herkenden de kleuters dit gevoel? En hoe zat het precies met die liefde van mama?

Cato drukte heel mooi uit dat mama van al haar kindjes houdt en de kleuters toonden even hoe mama hun laat zien dat ze van hen houdt. De ene kleuter speelde mama, de andere het kindje. Er werd geknuffeld en gekust, een fijn moment

Deze week stond ook de eerste zwemles op het programma! Wat waren ze enthousiast! In het zwembad speelden de kinderen 'een baby in de buik van mama'. Er werd gesprongen, gedraaid, geduikeld en gespetterd dat het een lieve lust was!

Fuzzy was echter nog steeds in twijfel, hij had immers niet echt een mama... hoe kon dat toch, dat hij maar niet kon verzinnen hoe hij ontstaan was? In een kleine groep gingen we op zoek naar het antwoord door te filosoferen. Ja, echt filosoferen. Tove, Lars, Lukas en Beau dachten diep na. Lars merkte als eerste op dat Fuzzy niet leeft en dat het antwoord daar te vinden was. Maar wat is dat leven dan? Aanvankelijk waren de kleuters het eens over 'spelen, eten, bewegen, fietsen....' maar de plant stelde hen dan voor een groter probleem. Iedereen voelde immers wel aan dat een plant leeft, maar bewegen, spelen.... dat hoort er niet bij. Lukas verwoordde dit erg mooi door te stellen dat dat gewoon 'anders' leven is, maar toch leven. We dachten samen na en om te leven moet je 'groeien, eten en kunnen doodgaan', dat was de conclusie! En Fuzzy kon geen van allen, hij leefde niet, maar was gemaakt in een fabriek. De kleuters deelden trots de oplossing van het raadsel met de andere vriendjes in de klas!

De week werd afgerond met een klasoverschrijdende activiteit. Sommige kleuters gingen spelen in andere klassen en enkele kleuters ontvingen samen met mij een paar vriendjes uit de peuter-, eerste en tweede kleuterklas. Ik ben blij te vertellen dat de kleuters uit de derde kleuterklas zich heel verantwoordelijk voelden voor hun jongere vriendjes! En die voelden zich dan ook allemaal erg op hun gemak in de klas

Na de speeltijd was het tijd om af te sluiten. 1 vlindertje was helaas gestorven, maar ondertussen weten we dat dat bij het leven hoort en vlinders leven nu eenmaal erg kort. De vlinder werd begraven, het 'grafje' versierd met de talloze bloemetjes die de kinderen hadden geplukt tijdens de speeltijden. De andere vlinders werden vrijgelaten. We gaven ze een plekje in de bloembak, waar ze even konden bekomen van hun avonturen in de klas. De kinderen mochten de vlinders iets moois toewensen, en dat deden ze enthousiast!  

Ik hoop de kinderen een boeiende tijd te hebben bezorgd, ik heb alleszins erg genoten van mijn tijd met uw kind in de klas!

Via volgende link kunt u de foto's van de afgelopen twee weken bekijken:

Foto's thema "Waar kom jij vandaan?"

Groetjes,

Juf Nathalie (stagiaire)


03-05-2015 om 00:00 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
26-04-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar kom jij vandaan?

Deze en volgende week werk ik als stagiaire in de klas van juf Els. 2 weken staan we stil bij het nieuwe leven dat we overal rondom ons zien. Ook handpop Fuzzy heeft dit opgemerkt en vraagt zich af waar al dat nieuwe leven vandaan komt. Maar nog nieuwsgieriger is hij naar zijn eigen ontstaan.... Er zijn echter heel veel manieren waarop nieuw leven ontstaat!

De afgelopen week ontdekten we al dat een vlinder ontstaat uit een rups, die op zijn beurt uit een eitje komt. We zagen 'live' hoe een vlinder uit zijn pop gekropen kwam, een absoluut wonderlijke gebeurtenis! Ondertussen zijn er al vijf vlinders in onze klas en zijn onze grote rupsen verpopt. De baby-rupsjes worden ook elke dag groter,  er is dus volop écht nieuw leven in de klas!

Maar het kan ook nog helemaal anders, soms groeit nieuw leven gewoon uit een zaadje in de grond... sinds donderdag wachten we vol spanning tot de eerste zaadjes in onze zelfgemaakte bloempotjes ontkiemen.

Fuzzy is er ondertussen van overtuigd dat het bij hem niet zoals bij de vlinders is gegaan. Misschien zoals bij de planten? Wie weet.... dat onderzoeken we de komende week verder!

We vierden ook de verjaardag van 3 vriendjes in de klas: Ine, Beau en Romy zijn 6 jaar geworden: een dikke proficiat!

Klik op de foto's voor enkele sfeerbeelden uit de klas.

Groetjes,

Juf Nathalie (stagiaire)





















26-04-2015 om 20:32 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
27-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Integratieactiviteit
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdagnamiddag hielden we samen met het eerste leerjaar onze derde activiteit. Deze keer kozen we om een gerechtje te bereiden. Als hapje maakten we hespenrolletjes met kruidenkaas, daarna bereiden we een gevulde eieren en als dessert kozen we voor vanillepudding, fruitbrochette en smoothie. Het heeft ons in elk geval zeer lekker gesmaakt! Enkele foto's zijn op de schoolsite te zien.

27-03-2015 om 19:37 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
24-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mu-zee-um bezoek

























24-03-2015 om 18:33 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
23-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleuterfeest
Klik op de afbeelding om de link te volgen Benieuwd naar de foto's van ons kleuterfeest?

Klik op de foto. Veel plezier! 

23-03-2015 om 14:26 geschreven door Els  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


Foto

16/09 : Fé

16/09 : Fientje

24/09 : Michiel










 

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Donderdag fruitdag.
Foto

Maandag namiddag en woensdagvoormiddag
Foto


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs