Keukengeheim

Welkom op keukengeheim



Mijn favorieten
  • Culinair advies
  • Wijnadvies
  • Asian Food
  • lens online
  • BMP kookboeken
  • Culinaire Ambiance

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Inhoud blog
  • Signeersessie op de Boekenbeurs
  • Morgen signeren op de boekenbeurs
  • Zondag signeer ik op de Boekenbeurs in Antwerpen.
  • Het nieuwe Keukengeheim boek is nu te koop!
  • Culinaire Ambiance op Keukengeheim

    Archief per maand
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007


    Zoeken met Google



    Gratis Online Kookadvies op www.keukengeheim.com
    Koken moet Leuk zijn!
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasta Gamba & Citroen op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
    Vandaag nog een pasta-recept,je kan dit gerecht ook met scampi maken.Grote gamba's zijn nogal duur.Als je scampi gebruikt moet je de grote gebruiken,16/20 is de ideale maat.Dat wil zeggen dat er 16 a 20 stuks in een kilo gaan.
    Ook belangrijk in dit recept is de zeste van citroen,zeste wil zeggen 'geraspte citroenschil'.Heel belangrijk!
    Jullie kunnen altijd terecht voor verder kookadvies op www.keukengeheim.com
    Het recept:

    pasta naar keuze (100g per persoon)
    4 eieren
    1 250 ml room(40 ° vet)
    1 zakje geraspte kaas (grada padano, parmezaanse of oude kaas)
    bos peterselie
    citroen (of limoen)
    gamba's (zoveel als je wil! maar ongeveer 5 per persoon is ok.)
    olie
    knoflook

    Bereiding:

    Doe de room, 1/4 zakje kaas en de eieren in een kom en roer dit goed door.

    Knip de blaadjes van de peterselie fijn en doe 1/4 hiervan door het eiermengsel.

    Rasp een deel van de citroenschil en doe dit door het mengsel, snij de citroen nu doormidden en pers deze boven het mengsel uit. Voeg naar smaak peper en zout toe. Dit kun je ook aan het einde, bij het serveren doen.

    Kook de pasta, bak de gamba's een paar minuten in de olie met uitgeperste knoflook en een beetje peterselie (je kan hier ook een rode peper doorheen doen) in een grote pan of wok zet het vuur laag, haal de gamba's uit de olie en houd ze warm.

    Giet de pasta af en roer deze door de overgebleven olie, waar je net de gamba's uit hebt gehaald. zorg dat de pasta goed heet is, en doe het vuur uit.

    Giet nu voorzichtig het goed geroerde eiermengsel over de pasta en roer dit goed door. Zorg dat het ei niet stolt want dan krijg je pasta met omelet!

    Serveer direct en garneer met de gamba's bovenop de pasta.

    Geef de overgebleven peterselie en kaas erbij zodat iedereen zelf kan doseren.

    Tot morgen en veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com

     

    20-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arrabiata op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
    Vandaag het recept voor een favoriete pasta van mij.Snel,makkelijk en zeer lekker.
    Ik vind dit een ideale saus als je weinig tijd hebt en toch geen fastfood wil eten.Je kan het zo pikant maken als je zelf wil.
    Het recept:
    200 gram Pancetta (italiaans spek ) of gerookt spek - 1 blik gepelde tomaten (400 gram ) of 5 heel rijpe tomaten - 1 ui - olijfolie - 1 chilipeper - peper & zout - 250 gram goede spaghetti - parmezaan

    Zet een kookpot met 2 liter water op het vuur en breng aan de kook met een theelepel zout .

    Als het water kookt doe er dan de spaghetti in ( kooktijd staat op de verpakking )

    Zet een pan met hoge boord op het vuur en giet er wat olijfolie in .

    Doe er de fijn gehakte ui,de fijngesneden chilipeper en de in dobbelsteentjes gesneden Pancetta of spek in .

    Zet het vuur op gasstand 7 en laat 3 min . goed bakken , roer regelmatig om .

    Doe er de aan stukken gesneden tomaten bij , kruid met peper & zout .

    Zet het vuur lager ( gasstand 4 ) en laat 6 min . pruttelen .

    Je pasta moet nu gaar zijn ,giet in een zift en laat even uitlekken .

    Doe de pasta in de pan met saus en roer goed om .

    Buon appetito

    Voor gratis culinair advies kan je terecht op www.keukengeheim.com,stel je vraag en je krijgt een antwoord via mail gestuurd.

    Veel kookplezier!

    www.keukengeheim.com

    19-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met het Nieuwsblad over Keukengeheim
    Hallo mensen,
    Het is weer maandag,bij mij wil dat zeggen:vergaderdag!
    Vandaar plaats ik vandaag een interview dat een tijdje geleden verschenen is in het Nieuwsblad.(http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GTO1G4OFL)
    ---------------------------------------------------------------
    Het interview met André Peeters

    Er bestaan geen domme vragen in de keuken'
    Kok Sam Khaldi lost alle culinaire problemen online op

    Het overkomt iedereen wel eens: je verdwaalt in een recept, je weet niet meer weet hoe het verder moet. Als je nog een beetje tijd hebt, kun je Sam Khaldi (48) online om raad vragen. Hij antwoordt binnen de drie uur, gratis. André Peeters,

    Plaza weet hoeveel kookvragen er opduiken. Daarvoor bestaat al jaren onze rubriek Keukenhulp. Omdat die met vragen wordt overstelpt, moet je bij ons wel enkele weken op een antwoord wachten. Sam Khaldi lost je probleem direct op. Zijn website heet keukengeheim.com . Niet omdat hij dingen geheim wil houden, wel omdat hij na 32 jaar in de stiel alle geheimen met iedereen wil delen.

    Mag ik om het even wat vragen?

    Sam Khaldi : 'Er bestaan geen domme vragen in de keuken. Het ergert mij dat sommige koks mensen uitlachen omdat die geen steak kunnen bakken, terwijl 80 procent van de koks zelf geen steak kan bakken.'

    Wie is Sam Khaldi?

    'Ik ben een echte Antwerpenaar. Ik heb vooral leren koken bij Jan Buytaert in De Bellefleur in Kapellen. Nadien heb ik in binnen- en buitenland gewerkt, in kleine en grote restaurants.'

    Waarom heb je de stap gezet van de keuken naar de computer?

    'Al jarenlang vragen vrienden en kennissen mij hoe ze een gerecht moeten maken. Zowat vijf jaar geleden ben ik dan een internaut geworden. Op dat vlak was ik een analfabeet. Ik kon niet eens een e-mail versturen. Nu ben ik verzot op computers en op eten en drinken. Toen kwam heel vaag het idee op om via het internet iets te gaan doen met vragen en antwoorden. Ik was ervan overtuigd dat er in de wereld wel aardig wat van die sites zouden bestaan maar ik heb er geen gevonden. Koks zijn weinig met computers bezig.'

    Heb je al op alle vragen kunnen antwoorden?

    'Tot nu wel. Soms zoek ik iets op en de Larousse Gastronomique staat nooit ver weg. Ik verwijs mensen ook wel eens naar de correcte informatie, bijvoorbeeld als ze vragen hoe een pacojet functioneert. Nu pas weet ik hoeveel ik weet. Zo kreeg ik een vraag van een ex-koloniaal naar een gerecht dat hij in Congo voor de jaren zestig had gegeten. Ik dacht direct aan een omelette soufflé en het was nog juist ook. Dankbare mens!'

    Als je binnen de drie uur wil antwoorden, moet je altijd bereikbaar zijn. Heb je daar de tijd voor?

    'Ik geef antwoorden van 8 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Ik neem mijn laptop overal mee, binnenkort naar het Jazzfestival Middelheim. Ik heb het enorme voordeel dat ik maar vier uur slaap nodig heb. Dat is me vroeger goed van pas gekomen toen ik op Radio Stad en Radio Centraal programma's presenteerde of in groepjes saxofoon speelde. Het is toch fantastisch: om 1 uur ga ik slapen en om 5 uur sta ik op. Eerst werk ik de website bij, dan ga ik met de fiets boodschappen doen. Als de helft van de stad nog niet wakker is, ga ik naar de bakker, naar de slager. Dan voel ik mij een gelukkig man.'

    Waarom staat er boven je website dat je tegendraads wil zijn?

    'Ik wil niet alle trends volgen. Ik heb niets tegen schuimpjes en espuma's maar ik kan me niet voorstellen dat Sonja van de krantenwinkel daar behoefte aan heeft. Als de culinaire wereld die richting uitgaat, dan sla ik graag een andere richting in. Er zijn al genoeg sites over de hoge gastronomie. Ik ben zeer democratisch ingesteld. Mijn site is gemaakt voor mensen van 7 tot 77 jaar en ik meen dat. Het gaat over de gewone keuken thuis.'

    'Ik wilde rustig beginnen, zien wat de mensen vragen. Misschien heb ik een serieus risico genomen, maar zo ben ik. Als mensen mij zeggen dat ik zot ben, zeg ik: banzai . Tegen einde augustus komen er op de website filmpjes die technieken tonen, bijvoorbeeld hoe je peterselie snijdt. Vanaf september ga ik kookworkshops organiseren met basistechnieken: tomaat pellen, ui fijnsnijden, basissausen maken. Stilaan komen er op de website ook advertenties. Zo bouw ik een nieuwe loopbaan op.'

    Heb je nog plannen buiten de website?

    'Er zouden vanaf volgend voorjaar acht boekjes komen, een soort schriftjes met tips en trucs in de keuken. Er is ook sprake van een kookprogramma op tv.'

    Voor je het weet ben je misschien wel een BV?

    'Ik doe graag een tv-programma maar laat het BV-schap aan mij voorbijgaan. Ik wil vragen beantwoorden over eten en drinken maar niet over wat ik van Kate Ryan vind. Dan antwoord ik: gewoon niets . Ik ga geen onzin vertellen. Ik ben een kok, geen mediafiguur. Ik ga de trendy gast niet uithangen.'
    Sam
    www.keukengeheim.com




    18-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kebab op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Het is zondag, daarom een recept dat niet veel werk vraagt met ingredienten die je ook op zondag in jouw buurt vind.De befaamde kebab.

    Zeer makkelijk maar door de kruiden word kebab toch wat speciaal.

    Ik kan me voorstellen dat jullie op zondag niet te lang in de keuken willen staan,dit is er ideaal voor.

    Als je kinderen hebt zet ze dan mee aan het werk.Ze doen niets liever dan vlees op stokjes steken.

    Als jullie vragen moesten hebben over dit of een ander recept ben ik de hele dag online op www.keukengeheim.com.

    Het recept:

    700 g mager lamsvlees of kalfsvlees,( niet gekruid ) 2 uien, 1 bosje peterselie, 1 bosje verse koriander, l theelepel zout, l theelepel paprikapoeder, l theelepel versgemalen peper, 4 eetl.olijfolie of maisolie, olie om in te bakken. satéstokjes


      Snij het vlees in blokjes van 2 cm.

      Snipper de ui. Hak het peterselieblad en het korianderblad fijn.

      Meng het vlees met de ui, de peterselie, de koriander, het paprikapoeder, wat zout en peper en de olijfolie en laat het minstens 1 uur marineren.

      Rijg iedere keer een paar stukjes vlees aan de metalen spiesjes of houten satéstokjes. (Leg satéstokjes een poosje in water om verbranden van de stokjes te voorkomen.)

      Verhit de koekenpan op een warmtebron (hoge stand) en smeer de pan in met wat olie. Schroei de spiesjes aan alle kanten goed dicht en bak ze gaar en goudbruin. Of rooster de spiesjes op de barbecue of onder een gril.

      Smakelijk en een prettige zondag!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    17-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    16-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marinades op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    het is weer weekeinde.Ik ga er een beetje van uit dat de meeste mensen wat meer tijd hebben om in de keuken te staan.

    Daarom geef ik graag wat uitgebreidere info op zaterdag.

    Vandaag geef ik wat recepten voor het marineren van vlees.In vroegere tijden werden marinades gebruikt om vlees zolang mogelijk te bewaren en om het bederf zolang mogelijk uit te stellen.

    De hedendaagse marinades zijn bedoelt om extra smaak te geven aan vlees of vis.

    Binnenkort verschijnen er 2 boeken van mijn hand vol praktische tips in de keuken.

    De trouwe bezoekers zullen wel weten dat ik koken makkelijker wil maken en niet moeilijker zoals jammer genoeg teveel gebeurt.

    Zoals steed kunnen jullie de hele dag terecht op mijn website www.keukengeheim.com voor alle vragen over recepten,ingredienten en bereidingswijzen.


    De marinades:

    Zowat alle vlees is geschikt om te marineren.Lams,kalfs,runds en varkensvlees je kan er extra smaak aan geven door het te marineren



    Alle marinades zijn voor 1 kg vlees


    Je kan het vlees 1 uur marineren ,8 of 24 uur,dat hangt af van je eigen smaak en de malsheid van het vlees af.



    Klassieke wijnmarinade voor 1 kg vlees:2 ueien,1 wortel,7,5 dl rode wijn,1 takje tym,3 laierbladeren,enkele peperbollen(wit of zwart),1 teentje knoflook als je er zin in hebt

    :pel de ui en hak hem in groffe stukken,doe hetzelfde met de wortel;Meng alle ingredienten en leg het vlees erin.Roer af en toe het vlees om.


    Tip:gebruik voor deze marinade geen wijn die je niet zou willen drinken



    Milde marinade:1 fijngehakte ui,1 fijngehakt knoflookteentje,3dl tomatenketchup,2dl water,1dl rode wijnazijn,1 koffielepel engelse saus(Worchestershire),1 eetlepel suiker(bruine),1 koffielepel mosterd


    Meng alles goed en doe het vlees erbij.Keer het vlees regelmatig om


    Pittige marinade:2,5 dl olie(soja,zonnebloem of olijfolie),sap van 1 citroen,1/2 koffielepel cayennepeper,2 eetlepels paprikapoeder,zout en peper.
    :Meng alles goed met het vlees.Ideaal voor bbq


    Zoetzure marinade:2,5 dl olie,2 dl witte wijn,1 dl witte wijnazijn,4 eetlepels honing,2 eetlepels witte suiker,2 eetlepels ketchup,een paar druppels chilisaus of tabasco,peper en zout


    Alles goed mengen samen met het vlees;heel goed bij de bbq


    Frisse marinade:4 eetlepels olijfolie,2 eetlepels fijngehakte gember,3 eetlepels geraspte sinaasappelschil(zeste),-wel de sinaasappelen goed schrobben onder koud stromend water,ze zijn dikwijls behandelt,3 eetlepels gehakte knoflook.

    Alles goed mengen.Je kan grote stukken vlees met dit mengesle bestrijken,je krijgt een smakelijke korst als je het vlees daarna bakt


    Oosterse marinade:3 eetlepels sojasaus,2 teentjes fijngehakte knoflook,sap van een ½ limoen of citroen,sap van 1 sinaasappel,2 takjes fijngehakte citroenmelisse of citroenbasilicum.Eventueel een fijngehakt chilipepertje als je het wat pikanter wil


    :Meng alles goed door mekaar en bestrijk het vlees er mee


    Italiaanse marinade:4 eetlepels olijfolie,sap van ½ citroen,1 eetlepel gehakte knoflook,1 eetlepel gehakte verse rozemarijn,1 eetlepel gehakte verse basilicum,1/2 koffielepel grof zeezout,zwarte peper naar smaak,een mespuntje cayennepeper


    :meng alles goed samen met vlees.Keer het vlees regelmatig.


    Texasmarinade:1 dl olie,3 eetlepels mosterd,4 eetlepels vloeibare honing,3 dl ketchup,1 dl ananassap,1 eetlepel geplette peperkorrels,1 eetlepel sojasaus,1 koffielepel tabasco of chilisaus


    :alles goed mengen met het vlees.Ideaal voor spareribs maar ook heel goed bij andere stukken vlees.


    TIP:Ananassap maakt vlees malser.Kiwi en papayasap hebben dezelfde eigenschap.Verbazingwekkend genoeg proef je de smaak van het sap helemaal niet!


    Veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    16-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gegrilde Tonijn&Gremolata op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Vandaag krijgen jullie het recept voor een eenvoudige gegrilde tonijn.Maar het beste aan dit recept is de Gremolata.

    Gremolata wordt ook over Osso buco en gegrilde of gebakken vis gestrooid in Italie.Door de veschillende smaken,vooral de zeste van citroen is belangrijk, krijg je een mooie diepte aan het vlees of de vis.

    Grmolata maakt het gerecht lichter.

    .Gremolata : meng gelijke delen gehakte peterselie , gemalen parmezaan , gehakte look en zeste van citroen en laat dat 10 minuten staan.

    Het recept:

    2 moten tonijn van 200 gram - olijfolie - grof zeezout - peper - gremolata .


    Zet een grillpan(een gewone pan kan ook) met wat olijfolie op het vuur ( gasstand 6 ) , laat 2 min . verwarmen , leg voorzichtig ( spatten ! ) de tonijn in de pan , bak 2 min . langs de ene kant , draai om en bak nog 2 min . langs de ander kant .

    Kruid met grof zeezout en peper , leg de vis even op keukenpapier , leg de tonijn daarna op de borden en strooi er de gremolata over , giet nog een heel klein beetje olijfolie over de tonijn .

    TIPS : Serveer dit met rozemarijn - aardappelen en een gemengde sla of gebakken artichokharten of gegrilde groene asperges.

    Ook met een lekkere aardappelpuree en spinazie kan dit ook.

    Zo beste mensen,dat was het voor vandaag.

    Jullie kunnen zoals steeds terecht op www.keukengeheim.com voor alle gratis en snel culinair advies.Stel je vraag en ik help je verder.

    Veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    15-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (14 Stemmen)
    14-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastascampi op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
    Vandaag een pasta recept dat ik dikwijls voor mijn familie maak.Het is snel klaar zonder dat het fastfood is.
    Heel belangrijk is dat je de scampi niet te lang laat garen,ze worden droog en taai.
    Je kan met gewone ingredienten lekker koken maar je moet wel de kooktijden respecteren.
    Je kan voor kookadvies terecht op www.keukengeheim.com,gewoon je vraag stellen en dan krijg je een oplossing van mij.
    Het recept:

    250 gram goede spaghetti,Mijn favoriet is De Cecco,maar Barilla,Panzani of Esselunga(huismerk Delhaize) zijn ook goed.Geef gerust 2 euro meer uit per kilo.Goedkope pasta wordt gemaakt van minderwaardige bloem en kleeft te hard.

    16 scampi's 16/20=16 a 20 scampi's per kilo

    2 verse tomaten

    1 keine ui/1 teentje look

    20 cl witte wijn(1 wijnglas)

    wat olijfolie/peper& zout)

    2 soeplepels gehakte peterselie

    Zet een pot met veel water op het vuur een breng aan de kook .

    Zet ondertussen een pan met hoge boord op een ander vuur ( gasstand 4 ) en doe er een scheutje olijfolie in .

    Als de olie wat verwarmd is doe er dan de gesneden look bij , roer om gedurende 1 min.

    Doe er nu de tomaten bij en zet het vuur hoger ( gasstand 7 ) ,laat 5 min al roerende door koken .

    Doe er de witte wijn bij

    Doe er nu de gepelde scampi´s bij en laat nog 1 min. door koken .

    Zet het vuur lager ( gasstand 3 ) en laat 8 min. pruttelen ,doe er er peper & zout naar smaak bij .

    Zet het vuur af .

    Nu kan de gehakte peterselie er bij .

    De pasta moet nu gaar zijn , giet in een zift en laat even uitlekken .

    Giet de pasta nu in de pan met scampi´s en roer goed om .

    kruid nog even naar smaak af .

    je bent klaar .

    Buon appetito

    Sam

    www.keukengeheim.com


    14-02-2008, 08:46 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalm met Balsamico op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Vandaag nog een makkelijk receptje uit de rijke Italiaanse keuken.Ik wil hier mee aantonen dat als je een apart gerecht wil maken dat niet noodzakelijk duur of moeilijk moet zijn.

    Voor alle culinaire vragen kan je terecht op mijn website www.keukengeheim.com waar ik gratis online advies geef.

    Het recept:

    2 zalmfilets van 200 gram zonder vel - 1 soeplepel water - 3 soeplepels balsamicoazijn -  1 theelepel honing - grof zeezout - peper - olijolie - 10 gram boter .



    Zet een pan op het vuur ( gasstand 5 ) met wat olijfolie , laat 1 min . verwarmen , doe er dan de zalmfilets in , bak 3 min . langs de ene kant en dan 3 min ; langs de andere kant  .

    Haal de zalm uit de pan en doe de balsamico , het water en de honing in de pan en laat 30 seconden koken .

    Haal de pan van het vuur en roer de boter door de saus , kruid met peper & zout , giet over de zalm .

    Smakelijk!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    13-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eendenborst met Honing op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Vandaag het recept voor eendenborst met honing

    Vroeger was eendenborst iets voor de welstellenden maar tegenwoordig vind je dat in alle supermarkten.en betaalbaar.

    Ik maak thuis regelmatig een eendenborst klaar en verander regelmatig de garnituren.Soms is het zoet soms pittig.Dat is het mooie aan eend,je kan er alle kanten mee uit.


    Als je culinaire vragen hebt surf dan even naar mijn website www.keukengeheim.com waar je gratis antwoorden krijgt voor alle kookproblemen.


    Het recept:

    2 grote eendenborsten (elk circa 225 g), zonder bot
    1 theel donkere sojasaus
    2 eetl honing
    1 theel knoflookazijn
    3 teentjes knoflook, geperst
    1 theel steranijspoeder
    2 theel maïzena(maiszetmeel)
    2 theel water


    Vermeng de sojasaus, de honing, de azijn, het knoflook en het steranijspoeder. Maak dan een papje van de maïzena en het water en roer dit door het net gemaakte sojamengsel. Leg vervolgens de eend in een ovenschaal en bestrijk de eend met de marinade. Dek dan de schaal af en laat de eend minstens 2 uur marineren.
    Haal uiteindelijk de eend uit de marinade en bak de eend 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 220°C. Bestrijk de eend ondertussen steeds met de marianade. Leg als de een gaar is, de eend ongeveer 3-4 minuten onder de gril, tot de bovenkant gekarameliseerd is. Laat het vlees 10 minuten rusten op een bord,leg er een ander bord over.Snijd het eendenvlees in dunne plakjes


    Zo mensen,dat was het voor vandaag.

    Veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com




    12-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    11-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saltimbocca op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,

    Wegens weinig tijd vandaag gewoon het recept voor Saltimboca.

    4 dunne kalfslapjes - 4 sneetjes parmaham - 4 blaadjes verse salie - 2 deciliter witte wijn - 1 teentje fijn gesneden look - 10 gram boter - peper & zout

    Leg de kalfslapjes open op je snijplank .

    Leg op elk lapje een sneetje parmaham en een blaadje salie en vouw ze dicht .

    Steek een tandenstoker door  elk pakje .

    Zet een pan op het vuur ( gasstand 6 ) met een beetje olijfolie .

    Leg na 1 min. de kalfslapjes in de pan , laat 2 min . bakken .

    Zet het vuur lager ( gasstand 4 ) en draai de lapjes om .

    Giet de witte wijn in de pan , doe er de fijn gehakte look bij .

    Laat 2 minuten inkoken en doe er dan de boter bij .

    Draai een paar keer met de pan zodanig dat de boter goed vermengt is met de witte wijn

    Buon appetito

    Sam

    www.keukengeheim.com


    11-02-2008, 08:03 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    10-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer tips van Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer tips van Keukengeheim Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedemorgen Foodliefhebbers,

    Vandaag gaan we gewoon voort met nuttige tips en veklaringen voor woorden die je dikwijls in recepten tegenkomt.Als jullie meer culinaire vragen hebben,ga dan even naar mijn website www.keukengeheim.com waar ik de hele dag jullie vragen beantwoordt.

    De tips voor vandaag:

    Cassonade:Bruine suiker. Basterdsuiker.

    Cassoulet:Beroemde stoofschotel uit de Languedoc op basis van witte bonen die met vlees (lende, ham, knie, worst en spek van het varken) in een gietijzeren pan worden gekookt. Soms komt er een stuk confit d’oie bij. Ook worst, schapenvlees en zelfs patrijs zijn welkom. In Frankrijk maakt men zelfs cassoulet met kabeljauw of stokvis.

    Chiffonade:In fijne, lange reepjes of sliertjes gesneden kruiden, slasoorten, krab, zalm enz

    Chinois:puntige zeef om sausen en soepen te zeven.

    Choron:Genoemd naar een chef. Bearnaisesaus gekleurd met tomatenpuree: Choronsaus.

    Chutney:In azijn gekookt fruit of groenten dat daarna zeer sterk gekruid wordt. Brengt een extra toets aan gerechten. Wordt gebruikt als saus of garnituur.

    Ciabatta:Betekent letterlijk 'pantoffel'. Dit is een lang, plat wit Italiaans brood.

    Ciseler:Ciseleren. Inkervingen maken in vis of vlees vooraleer het wordt klaargemaak

    Civet:Ragout, meestal van haarwild, dat in dikke stukken werd gesneden.

    Clafoutis:Zoet dessert van flensjesdeeg, meestal met kersen en daarna in de oven bereid.

    Cocotte:Gietijzeren stoofpan of vuurvaste schotel met deksel en oren. Het gerecht werd in hetzelfde pannetje bereid en komt zo op tafe

    Concassé:grof gehakt (groenten, zoals tomaten) of gestampt (b.v. peperbollen of jeneverbessen).

    Concasseren:In kleine stukjes snijden

    Zo beste mensen,dit was het voor vandaag

    Nog een prettige zondag en veel kookplezier!

    Sam
    www.keukengeheim.com

    10-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    09-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steaks bakken op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedemorgen,
    Ik krijg dikwijls vragen over de baktijden van steak op mijn website www.keukengeheim.com.Ik heb deze informatie al eens geplaatst maar op algemene aanvraag krijgen jullie de richtlijnen nogeens.

    Baktijden en  de franse benaming die in restaurants gebruikt word

    Bleu=rauw van binnen met een dunne bruine korst,de steak moet wel warm  van binnen zijn.Leg de steal enige tijd op een bord boven een warme plek( boven het fornuis  of op de oven bv.)

    Baktijd voor een steak van 200 gram ongeveer 1 minuut per kant.
    Seignant=bloederig

    Baktijd voor een steak van 200 gram ongeveer 2 minuten per kant. De biefstuk heeft een bruine korst, is van binnen roze maar in het midden nog rauw.

    A point= niet meer bloederig

    Baktijd voor een steak van 200 gram ongeveer 3 minuten per kant. De biefstuk heeft een stevige bruine korst en is van binnen roze.

    Biencuit=doorbakken

    Baktijd voor een steak van 200 gram ongeveer 5 minuten per kant. De biefstuk is van binnen helemaal doorbakken.
    je kan best de seak eerst langs beide kanten in de pan bruinbakken en dan verder in een oven van 200 graden verder bakken,zo droogt hij het minste uit

    Deze baktijden zijn een algemene info,de dikte van de pan en de de rundsvleessoort spelen ook een rol.Maar zo ben je al een eind op weg,de rest is ondervinding Het meest geschikt voor het bakken van biefstuk zijn pannen van gietijzer. Ze verzamelen en verdelen de hitte het best.

    De panbodem moet volledig vlak zijn zodat de hittetoevoer gelijkmatig is.Gebruik bij voorkeur een mengeling van olie en boter om de steak te bakken dat verbrandt minder snel
    Gebruik altijd een passende pan voor het aantal steaks,als je 1 biefstuk bakt gebruik dan geen grote pan zo verbrande de vetstof rondom het vlees niet.


    Als u begint een steak te bakken, zorg dan voor een hoge baktemperatuur. De porien schroeien dicht en de sappen blijven in de steak.

    Temper daarna de hittebron enigszins om te voorkomen dat het vlees droog wordt en de korst verbrokkelt.


    Zo,jullie kunnen vandaag dit in praktijk brengen.
    Veel Kookplezier!
    Sam
    www.keukengeheim.com

    09-02-2008, 15:36 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    08-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gefrituurde Kabeljauw op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag mensen,

    Wegens weinig tijd vandaag gewoon een recept vandaag.Vergaderen!

    Dit is een beproefde methode om kinderen vis te doen eten.Ok,het is gefrituurd maar soms moet je concessies doen.

    Als je een recept wil of een kookprobleem hebt ga dan even naar www.keukengeheim.com.

    Het recept voor 2 personen

    • 2 stukken kabeljauw of een andere stevige witte vis
      - 125 gram bloem
      - 1 koffielepel zout
      - 1 ei
      - 2 dl melk of bier (naar keuze)

    Droog de kabeljauw af met wat keukenpapier. Maak een soepel beslagje met de bloem, zout, ei en melk of bier(Je mengt alle ingredienten gedurende enkele minuten met een klopper)

    Wentel de stukken kabeljauw door het beslag en frituur ze op 180 graden in frituurvet. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

    Geef er frieten en een gemengde sla bij.Eventueel nog wat tartaarsaus en je hebt een supermaaltijd.

    Smakelijk!

    Sam

    www.keukengeheim.com


    08-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoofpot met erwten op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Na de technische uitleg van gisteren krijgen jullie vandaag weer gewoon een recept.

    Deze stoofpot maak ik dikwijls een dag op voorhand als ik wat tijd heb.het enige wat je daarna moet doen is de stoofpot op een zeer zacht vuur opwarmen.Je mag rustig rekenen op een ½ uur voordat de stoofpot is opgewarmt.Het heeft geen enkele zin om het vuur hoog te zetten,het resultaat daarvan is de saus opdroogt en het vlees verbrand.

    Jullie kunnen alle dagen terecht op www.keukengeheim.com voor kookadvies en culinaire problemen.

    Het recept:

    400 gram Varkensgebraad in stukken gesneden ( 3 centimeter ) - 1 kleine fijn gesneden ui - 150 gram diepvrieserwten - 1 deciliter witte wijn - 1 soeplepel gehakte peterselie - 1 ei - peper & zout

    Zet een kookpot op het vuur ( gasstand 5 ) met wat olijfolie , doe er na 2 min ; het gesneden varkensvlees  en de ui bij , zet het vuur hoger ( gasstand 8 ) en bak het vleees bruin , roer goed om ;

    Giet de wijn er bij en laat 2 min . koken .

    Doe alles in een ovenschaal , dek de schaal af  met aluminiumfolie en zet 30 min in een voorverwarmde oven ( 15 min ; voorverwarmen op 200 graden )

    Haal de schaal na 30 min .uit de oven en doe er de erwten bij , dek terug af en zet terug in de oven voor 15 min .

    Klop het ei los met de  gehakte peterselie .

    Als het vlees klaar is ,haal je het uit de oven en meng het ei & peterseliemengsel met het vlees om het te laten dikken .

    Kruid met peper & zout , dit gerecht kan wel wat zout en peper verdragen .

    Smakelijk!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    07-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vis kopen op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo mensen,

    Binnen een maand  ligt mijn eerste boek in de winkel!

    Er komen er een tiental,het eerste gaat over het bereiden van vis.Geen paniek,het zijn geen wetenschappelijke werken maar wel boeken die je in de keuken kan laten liggen.Vol tips en praktische raad.En recepten natuurlijk.

    Zoals de trouwe volgers van mijn blog ondertussen wel weten ben ik heel hard bezig om koken begrijpelijk te maken voor mensen die willen koken maar niet goed weten hoe.

    Het klinkt een beetje als een slogan maar ik meen het echt.Als je met zelfvertrouwen in de keuken staat is dat goed voor jou en goed voor jouw gasten.

    Goed eten,en ik bedoel niet moeilijk(!) , bepaalt wat je bent en hoe je jezelf voelt.

    Daarom vandaag wat info over het aankopen van vis.

    Waar moet je op letten?

    Als je een hele niet gefileerde vis koopt is het relatief gemakkelijk om een verse vis te herkennen mits je een paar standaardregels hanteert:


    de vis moet helderrode kieuwen hebben,als je niet veel zin hebt om de vis aan te raken kan je aan de verkoper vragen om je de kieuwen te laten zien,als hij dat niet wil zou ik het zaakje niet betrouwen


    de vis moet glanzende en bolle ogen hebben, als de ogen zijn ingevallen is het beestje al een tijd geleden gevangen en moet je hem niet kopen,voorts moet de vis donkere pupillen hebben en niet bijna doorzichtige


    de huid moet glanzen


    de vis moet naar zee ruiken, je herkent het wel, de typische zilte zeelucht vol jodium waar je instinktief van weet dat het goed voor je is


    Als je met een vinger op de vis duwt moet hij terugveren, als je vingerafdruk in de vis blijft staan is het motto weeral;niet kopen!


    Bij visfilets heb je de meeste van deze hulpmiddelen niet, maar er zijn er twee methodes die altijd van toepassing zijn en dat is de geurtest en de veerkracht van de vis, zelfs als je in de supermarkt voorverpakte vis wil kopen kan je altijd even op de follie drukken, zonder de verpakking te beschadigen natuurlijk.


    Vroeger was de vis die je in de supermarkt kocht niet altijd van de beste kwaliteit, maar de laatste vijf jaar hebben ook de grote supermarkketens het belang van vis ingezien en ook de grotere omzet die ze realiseren door het verkopen van hoogwaardige kwaliteit, dus tegenwoordig kan je met een gerust hart je vis in de supermarkt kopen ook omdat je weet dat de grote ketens zich absoluut geen negatieve publiciteit kunnen veroorloven


    hier zijn een paar tips die je zou moeten volgen als je vis koopt,bedenk dat vis veel kwetsbaarder dan vlees is voor bederf en beschadiging, in tegenstelling tot vlees kan vis NIET tegen een stootje


    doe eerst alle boodschappen voor je de vis koopt, koop je vis altijd als laatste

    probeer een isolerende diepvriezak mee te nemen en doe daar de vis in als je hem koopt, liefst met wat ijs erin of een koelblok

    als je met de auto bent leg dan de vis niet in de koffer maar leg hem op de achterbank, normaal is het daar koeler en luchtiger dan in de koffer,behalve als je de auto verwarmt tot tropische temperaturen

    Als je thuis komt en je gaat de vis niet onmiddelijk bereiden leg hem dan in een bakje met gestampt ijs dat geeft meer koude af dan ijblokjes, gestampt ijs maak je als volgt; doe wat ijsblokjes in een propere keukenhandoek, draai die dicht en slaag een paar keer met de handdoek met ijs op de vloer tot het ijs gruizelig is


    leg de vis op de koelste plaats in je koelkast, meestal is dat naast de ventilator, leg hem niet in een vak in de koelkastdeur, daar is het echt niet koud genoeg


    Zo mensen,jullie kunnen zoals steeds alle dagen terecht op mijn website (www.keukengeheim.com) voor gratis culinair advies.Stel gewoon je vraag!

    Tot morgen&veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    06-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    05-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aardappelgratin met Boursin op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goedemorgen mensen,

    Vandaag geef ik nog een vegetarisch receptje.Ik heb de vegetariers onder u wat verwaarloost de laatste tijd.

    Dit gerecht kan je echter ook als bijgerecht geven bij vis of vlees.

    Het recept:

    Aardappelgratin met Boursin

    1 teentje knoflook
    600 gram voorgekookte krieltjes
    3 takjes peterselie
    0.5 bosje bieslook
    2 eieren
    2 deciliter melk
    75 gram Boursin Ail & Fine Herbes of een andere kruidenkaas
    zout en peper

    Verwarm de oven voor op 180ºC. Pel de knoflook, halveer hem en wrijf de ovenschaal ermee in.
    Verdeel de krieltjes over de schaal. Hak de kruiden. Klop de eieren los met de melk, kruiden en de kruidenkaas, breng het op smaak met zout en peper en schenk het over de krieltjes.
    Laat de aardappelgratin in ca. 30 minuten gaar worden middenin de voorverwarmde oven.

    Voor alle kookproblemen en advies kunnen jullie de hele dag terecht op mijn website www.keukengeheim.com


    Veel kookplezier!

    Sam

    05-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    04-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevulde Champignons op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo Mensen,

    Vandaag een receptje dat weinig tijd kost om te bereiden..Voor vegetariers kan het als volwaardige maaaltijd dienen en voor de anderen als bijgerecht bij een stukje gebakken vis of vlees.

    Het recept:

    12 grote champignons,er zijn grote champignons in de supermarkt die dienen om te vullen, wat citroensap, 2 sjalotjes, 1 teentje knoflook, 200 g magere verse kaas(kwark of platte kaas, 2 eetlepels fijngehakte peterselie,20 gram parmezaan 1 eetlepel paneermeel, 1 takje tijm, peper en zout.

    Borstel de champignons schoon en snijd het steeltje uit de hoedjes. Besprenkel de hoedjes met citroensap tegen het verkleuren.

    Snipper de steeltjes en de sjalotjes heel fijn en meng ze met de verse kaas.

    Voeg het geperste knoflook, de peterselie, het paneermeel,de parmezaan de blaadjes van de tijm, peper en zout toe en roer tot een glad mengsel.

    Vul de champignons met het mengsel en schik ze in ovenschalen.

    Laat 20 tot 25 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 200°C.

    Zo mensen,moeilijker dan dit is het niet.

    Nog een prettige werkweek

    Veel kookplezier!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    04-02-2008, 00:00 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advocaattaart op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
    Tijdens het weekeinde geef ik altijd een meer bewerkelijk recept.Er van uitgaande dat jullie dan meer tijd hebben om wat langer in de keuken te staan.
    Mischien is het wat romantisch maar ik vind het zelf leuk om zondag's wat uitgebreider te koken terwijl de rest van mijn familie geniet van hun zondag(het leven van een kok,nietwaar).
    Deze advocaattaart maak ik enkele keren per jaar.Mijn dochters zijn nu onderhand groot genoeg om de kleine hoeveelheid alcohol die in deze taart zit te mogen consumeren.Het verwarmen van de advocaat zorgt er trouwens voor dat de meeste alcohol verdampt is.Dit is uiteraard geen pleidooi om kinderen alcohol te geven natuurlijk:o)
    Het recept:

    200ml room
    150gr gezouten boter
    150gr kristalsuiker
    4 eieren
    ¼ l advocaat
    6gr gelatine
    Boudoir koekjes


    - Meng de boter samen met de helft van de suiker, de   4 eierdooiers en de advocaat
    - Week de gelatineblaadjes in koud water
    - Warm het eimengsel al roerend lichtjes op tot het   lauw is
    - Let op dat het niet te warm wordt, want dan schiften   de eieren
    - Als het mengsel lichaamstemperatuur heeft, voeg je   de geweekte gelatineblaadjes al roerend toe
    - Klop eerst de room kort op en klop het eiwit op   samen met de andere helft van de suiker
    - Voel of de eimassa de lichaamstemperatuur heeft en   roer dan het opgeklopte eiwit eronder
    - De room voeg je helemaal op het laatste toe en roer   zachtjes eronder
    - Snij de koekjes schuin af en zet ze rechtop tegen de   rand van de springvorm
    - Leg een aantal koekjes op de bodem van de vorm
    - Giet het ei- en advocaatmengsel in de vorm
    - Laat gedurende 4 uur opstijven in de koelkast


    Belangrijk:

    . Warm het beslag lichtjes op
      Gebruik gelatineblaadjes
      Eiwit opkloppen met suiker
      Eerst het eiwit mengen en pas daarna de room erbij

    Als je vragen hebt over dit of een ander recept surf dan even naar www.keukengeheim.com en stel daar je vraag,ik help je binnen de 3 uur verder.Gratis wel te verstaan.

    Prettige zondag en veel kookplezier!

    Sam



    03-02-2008, 09:56 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    02-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomatensoep met Balletjes op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
    Op deze gure dag is een lekkere soep altijd welkom.
    Vandaar het recept voor de goede oude tomatensoep met balletjes.
    Jullie vinden nog veel soeprecepten op mijn website www.keukengeheim.com waar ik de hele dag jullie culinaire vragen beantwoord.
  • olijfolie
  • 5 tomaten
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 1 stengel selder
  • 1 wortel
  • peper en zout
  • 2 takjes tijm
  • 1 blaadje laurier
  • 1l water of kippenbouillon
  • 250 g gemengd gehakt(kalfs-varkens)
  • 1 eetlepel paneermeel(chapelure)
  • 1 ei
  • peper en zout
  • Stoof in olijfolie de uien en look aan.
  • Snij wortel en selder fijn en stoof mee aan.
  • Snij de tomaat in stukken en voeg ze toe, laat sudderen op een zacht vuurtje.
  • Voeg tijm en laurier toe. Laat alles zachtjes stoven.
  • Voeg de tomatenpuree toe. Bevochtig de soep met water of kippenbouillon.
  • Laat de soep nu 20 minuten op een zacht vuur trekken. Haal het laurierblad eruit.
  • Mix de soep en kruid hem met peper en zout.

  • Meng voor de balletjes het gehakt met het paneermeel en het ei.
  • Kruid met peper en zout. Rol er balletjes van en laat ze garen in de soep.

  • Tip: je kunt ook nog altijd verse kruiden zoals peterselie, basilicum of oregano toevoegen aan je gehakt om er een zuiderse smaak aan te geven. Je kunt er ook geraspte parmezaan of pecorino bij ondermengen.

    Een prettig weekeinde en tot morgen.
    Sam
    www.keukengeheim.com

    02-02-2008, 09:15 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aziatische Creme Brulée op Keukengeheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag mensen,

    Vandaag nog een receptje uit de Wok&Tandoor-keuken.Ik ben hier echt verzot op.Hoe je een klassieker toch met een paar ingredienten anders en toch bekend kan doen smaken.Ik vind het altijd prettig om te ervaren.

    Een fantastisch recept voor creme brulée van WOK&TANDOOR

    Kaffir creme brulée


    De lepel door het harde suikerlaagje breken om dan in de smeuige creme te

    duiken. Het blijft iets feestelijks hebben en met deze extra frisse versie

    kom je swingend uit de hoek.


    Ingredienten:

    2 kaffirlimoenen of 3 gewone limoenen

    3 kaffirbladeren of de zeste van 1 limoen

    250 ml dikke slagroom

    50 g suiker

    5 eigelen

    bruine suiker


    Werkwijze:

    Voor de beste smaak maak je de basis van deze creme brulée een dag op voorhand. Pers de limoenen uit. Vijzel de kaffirbladeren om hun aroma vrij

    te maken. Als je geen kaffribladeren gebruikt, rasp dan de schil van 1 van

    de limoenen. Meng alle ingredienten met uitzondering van de bruine suiker en

    zet een nachtje afgedekt in de koelkast.

    Doe het mengsel in kleine potjes en zet ze in een vuurvaste schotel. Giet

    water in de schotel tot net onder de rand van de potjes en zet een uur in

    een oven op 120°C. Laat de creme vervolgens afkoelen tot kamertemperatuur en

    zet dan in de koelkast om goed door te koelen.

    Bestrooi net voor het opdienen met een laagje bruine suiker en zet de

    schaaltjes onder de grill om te laten karameliseren. Wie extra show wil

    verkopen, haalt hiervoor de gasbrander boven.

     

    Hot tip:

    In deze bereiding komt het explosieve citruskarakter van de kaffirlimoen

    extra uit de verf. Je vindt hem in de oosterse supermarkt. Doen gewoon, het

    is zeker de moeite waard. Het één en ander wordt nog lekkerder als je een

    uitgeschraapt vanillestokje aan de roombasis toevoegt.

    Veel kookplezier en tot morgen!

    Sam

    www.keukengeheim.com

    01-02-2008, 10:40 geschreven door Sam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Sam Khaldi
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (Belgie) en mijn beroep is chef-kok/webmaster www.keukengeheim.com.
    Ik ben geboren op 05/03/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: koken nog steeds,internet,lezen,reizen,mijn dochters.
    Na 32 jaar als kok nog alle dagen gedreven met eten bezig

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • keukengeheim
  • kurkdroog
  • wok&tandoor
  • lens online
  • BMP kookboeken
  • Culinaire Ambiance


  • Zoeken in blog



    View Sam Khaldi's profile on LinkedIn


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs