Dit welkomstartikel blijft steeds bovenaan staan ter verwelkoming van nieuwe bezoekers. Om dit artikel over te slaan, scrol naar beneden of klik in de linker kolom op het eerste artikel in de lijst Inhoud Blog. Voor een overzicht van alle berichten gaat u naar de rechterkolom helemaal onderaan.
Welkom op deze blog over het Oude Egypte.
Beste blogbezoekers,
Na lang niet actief geweest te zijn, ben ik nu weer terug. Ik ben een Kemetist, d.w.z. ik geloof in de oude Egyptische Goden. Vanaf heden zal deze blog het Oude Egypte meer wetenschappelijk aanpakken. Ook hebben we, zoals u waarschijnlijk al gezien hebt, een nieuw design gekozen.
Nu even een paar praktische zaken :
- De eerste 10 berichten vind je bovenaan in de linkerkolom. Een compleet overzicht vind je helemaal onderaan in de rechterkolom.
Ik hoop dat mensen hier iets kunnen leren, en ook veel plezier beleven aan mijn blog.
Kemet Het Zwarte Land is een open blog en toegankelijk voor iedereen. Er is bijgevolg GEEN COPYRIGHT op de blog, alle teksten, tekeningen, bijlagen zijn vrij voor eigen gebruik, dit voor studie, eindwerken, verhandelingen, opstellen voor school, enz Bij gebruik van informatie van deze blog op eigen of andere sites, blogs of internetfora stellen we een vermelding naar deze blog of link natuurlijk op prijs.
KEMET - HET ZWARTE LAND IS GEEN SEKTE, VERENIGING, CLUB OF IETS DERGELIJKS. DEZE BLOG IS BEDOELD ALS INFORMATIE- EN INSPIRATIEBRON.
Nieuws Egypte - Archeologen stuiten op tombe van onbekende farao
Wetenschappers hebben in Egypte de tombe en stoffelijke resten van een tot voor kort onbekende farao ontdekt. De farao die de naam Woseribre Senebkay droeg stierf rond 1650 voor Christus.
De tombe van de farao telt vier kamers. De grafkamer is beschilderd met afbeeldingen van verschillende godinnen. Op de muren van de grafkamer ontdekten de onderzoekers de naam van de onbekende farao. Hij wordt er beschreven als koning van Opper- en Neder- Egypte, Woseribre, de zoon van Re, Senebkay. Rovers
Waarschijnlijk heeft de tombe van de farao heel lang geleden al bezoek gehad van grafrovers. En die gingen niet halfslachtig te werk. Ze haalden de mummie uiteen en namen heel wat kostbaarheden mee. Ondanks dat is het skelet van de farao toch goed bewaard gebleven. Een analyse van de resten wijst erop dat de farao ongeveer 1.75 meter lang was en tussen zijn 45e en 50e stierf.
Abydos dynastie
Met de ontdekking van deze farao komen de onderzoekers een hele nieuwe dynastie op het spoor. Archeologen vermoeden al langer dat er gelijktijdig met de vijftiende en zestiende dynastie sprake was van een onafhankelijke derde dynastie: de Abydos dynastie. Het bestaan van deze dynastie is met de vondst van deze farao bewezen. Senebkay is waarschijnlijk één van de eerste koningen uit deze dynastie.
Wellicht vraagt u zich af hoe we deze dynastie uit het oog zijn verloren. De onderzoekers kunnen dat wel verklaren. Dit koninkrijk lag in het zuidelijke deel van Midden-Egypte, tussen twee grotere koninkrijken in. Het lag daarmee economisch gezien vrij geïsoleerd en de middelen van het koninkrijk waren beperkt. Dat blijkt ook wel uit de tombe van Senebkay. Deze is qua omvang bescheiden en de kist waarin Senebkay rustte was uit de tombe van een andere farao gehaald en als het ware gerecycled. Het is niet verwonderlijk dat dit bescheiden koninkrijk in de geschiedenis vrij snel vergeten is.
Dag beste bloglezers, na een tijdje stilte, weer een blogbericht. Ik heb drie nieuwe Picasa-albums aangemaakt, die alle drie iets te maken hebben met het Oude Egypte. Ik wou ze graag met jullie delen.
Het eerste album bestaat uit foto's van mijn ons bezoek aan het Jubelparkmuseum in 2009. De beeldkwaliteit is soms niet al te best, maar de foto's zijn toch de moeite waard om eens te bekijken. :
Nieuws Egypte - Belgen ontdekken graf van belangrijke medewerker farao Ramses II
Belgische archeologen hebben in Egypte het graf van vizier Khay ontdekt, die ongeveer vijftien jaar lang gediend zou hebben onder farao Ramses II. Een deel van het ongeveer 3.200 jaar oude graf is een ondertussen grotendeels vervallen piramide in lemen baksteen. Dat meldt het Egyptische bestuur voor Oudheid.
Volgens berekeningen van de archeologen was de piramide oorspronkelijk vijftien meter hoog. Het graf werd in Sheikh Abd el-Qurna, in de omgeving van Luxor, blootgelegd. In het graf werd een reliëf ontdekt dat de vizier afbeeldt terwijl hij een godheid huldigt.
Over het leven en werk van deze belangrijke hofbeambte, van wie ook al standbeelden opgegraven werden, hadden egyptologen al enige kennis. Waar zijn graf lag, was tot dusver echter onbekend.
Tempel van Amon-Re - Nieuwe aanwinsten voor de Tempel van Amon-Re
Onlangs kochten we vijf nieuwe beeldjes aan, die tijdens het volgend
Egyptisch Nieuwjaar zullen worden aangeboden aan Amon-Re. De beeldjes kochten
we van een vriendelijke persoon die woont aan de zee. Nadat het pakketje
aangekomen was, hebben we het meteen opengemaakt en foto's gemaakt van de
beeldjes. De beeldjes stellen respectievelijk Anubis, Chonsoe, Selket, Hator en
een farao voor. De beeldjes zullen gebruikt worden ter verfraaiing van de
tempel van Amon-Re en voor het vereren van de bovengenoemde Goden. Het beeldje
dat een farao voorstelt zal gebruikt worden voor de verering van Horus.
De scheppingstheologieën van Heliopolis en
Memphis waren gebaseerd op het begrip van Goden als krachten in de bestaande
wereld. Atoems evolutie verklaarde waar deze componenten vandaan kwamen, en de
notie van de scheppende uiting verklaarde hoe de wil van de schepper tot
werkelijkheid werd. De Egyptische theologen beseften echter dat de schepper
zelf veeleer transcendent, boven de geschapen wereld, dan immanent, binnen deze
wereld zelf, moest zijn. Hij kon niet zomaar in de natuur worden waargenomen
zoals de andere Goden. Dit "onkenbare" was Zijn fudamentele
eigenschap, zoals te zien aan Zijn naam, Amon, wat "verborgen"
betekent. De theologie van Amon is nauw verbonden met de stad Thebe en de twee
grote tempels van Karnak en Luxor. Amon komt rond 2350 v.C. voor het eerst voor
in de Piramideteksten, maar de volledige implicaties van zijn transcendente
aard lijken een latere ontwikkeling, die mogelijk pas begint in het Nieuwe
Rijk. Toen Amon algemeen was erkend als de grootste van alle Goden, werden de
elementen uit andere religieuze centra overgenomen en werden die Goden als
manifestaties van Amon gezien. Daarom is de Thebaanse theologie beter dan enige
andere grote school vertegenwoordigd in de bewaard gebleven teksten. Op een
grote papyrusrol uit de tijd van Ramses II, die zich in Leiden bevindt, staat
de tekst van een reeks "hoofdstukken" die de uitvoerigste neerslag
vormt van de Thebaanse theologie. In hoofdstuk 90 wordt over Amon gesproken als
de oerbron van alle Goden : "De Enneade is verenigd in Uw lichaam; Uw
beeld is iedere God, verenigd in Uw persoon". In hoofdstuk 200 wordt Amon,
die apart van de natuur bestaat, beschreven als onkenbaar : "Hij is
verborgen voor de Goden en zijn aard is onbekend. Hij is verder dan het
firnament, Hij is dieper dan de Doeat. Geen God kent Zijn ware verschijning,
geen kan accuraat van Hem spreken. Hij is zo geheim dat niets Zijn
ontzagwekkendheid zal onthullen, Hij is te groot om te onderzoeken, te machtig
om te kennen". Aangezien Amon buiten de natuur bestaat. Is Hij de enige
God door wie de natuur kan zijn geschapen. In de tekst blijkt dit besef doordat
alle scheppende Goden worden beschouwd als manifestaties van Amon, de ultieme
oorzaak, wiens waarnemingen en scheppende uiting door bemiddeling van Ptah
leidden tot Atoems evolutie van de wereld.
De consequentie van deze visie is dat alle
Goden niet meer dan aspecten van Atoem zijn. In hoofdstuk 300 staat te lezen :
"Alle Goden zijn drie : Amon, de zon en Ptah, zonder hun helpers. Zijn
identiteit is verborgen als Amon, Zijn gezicht is de zon, Zijn lichaam is
Ptah". De tekst spreekt van drie Goden, maar ze zijn slechts aspecten van
één enkele God. Hier heeft de Egyptische theologie zich tot een soort
monotheïsme ontwikkeld. Met deze passage pplaatst de Egyptische theologie zich
aan het begin van de grote religieuze tradities van het westerse denken.
Memphis bevond zich in de oudheid aan de oever van de Nijl ter hoogte van het huidige dorpje
Mit Rahina, zo'n 24 kilometer ten zuiden van Caïro. Hoewel deze stad de
hoofdstad van Egypte was, is er nu nauwelijks meer iets van terug te vinden. De
stenen van de overgebleven ruïnes werden gebruikt om met name de kerken en
moskeeën in de stad te bouwen. Het verhaal van de schepping is voor een deel
bewaard gebleven op de Steen van Sjabaka, een basalten plaat die in het British
Museum wordt bewaard. De steen werd besteld door de Nubische koning Sjabaka uit
de 25ste dynastie. Hij gaf opdracht deze op te stellen in de tempel
van Ptah in Memphis. Uit de inscripties wordt duidelijk dat de koning opdracht
gaf de steen te vervaardigen omdat de originele tekst, die waarschijnlijk was
genoteerd op papyrus, door wormen was aangetast en nauwelijks meer leesbaar
was. Aanvankelijk werd gedacht dat de teksten op het origineel uit het Oude
Rijk stamden. Momenteel gaat men er vanuit dat de inscripties uit de Late
Ramessidentijd stammen of misschien nog jonger zijn, hoewel Ptah geldt als een
scheppergod in het Oude Rijk. Blijkens de Sarcofaagteksten uit het Oude Rijk en
de teksten uit de Ramessidentijd wordt Ptah gezien als de god die
verantwoordelijk was voor het scheppen van de zon en de goden en het doen
groeien van het gewas.
Volgens de Memphitische scheppingsmythe was niet de zonnegod Ra de scheppergod, maar Ptah.
Hij werd voorgesteld als vader en moeder van al het geschapene en was ook de
beschermgod van de handelslieden. Ptah zou eerst zichzelf geschapen hebben en
vervolgens de Enneade van goden, door ze in zijn hart te bedenken en ze
vervolgens hardop uit te spreken. Daarna schiep hij de steden met tempels waarin
zij konden wonen. De Egyptenaren veronderstelden dat men met het hart kon
denken en dat dit de plaats was waar de wijsheid en de emotie zetelden. Men was
nog niet bekend met de werking van de hersenen. Vandaar dat de overledene in
het hiernamaals werd beoordeeld door het wegen van het hart. Ptah creëerde
beelden uit hout, klei en steen als belichaming voor de geesten en goddelijke
kracht (ka) van de godheden. Hij schiep zowel mensen als dieren door hun naam
te noemen. Het idee om mensen, dieren en dingen te benoemen en levenskracht te
geven is kenmerkend in het oude Egypte. Het mondopeningsritueel is ook een
laatste ritueel voor de graflegging waarmee men op magische wijze de zintuigen
van een overledene probeerde te prikkelen. Ptah, de Memphitische scheppergod
zou dit specifieke ritueel hebben uitgevonden. Samen met zijn echtgenote, de
leeuwgodin Sachmet, kreeg Ptah een zoon, de lotusgod Nefertem. Volgens de
Memphitische scheppingsmythe groeide op de oerheuvel Benben de oerlotus.
Daaruit werd de jonge zonnegod Nefertem geboren.
De stad Heliopolis was het belangrijkste centrum van de verering van de zon. Daar
vormde zich een scheppingsmythe rond de zogenoemde grote enneade. Deze bestond
uit negen goden (enneade is Grieks voor groep van negen). De schepper van
deze enneade was de zonnegod Atoem. Volgens de Heliopolitaanse scheppingsmythe
de vader en heerser van alle goden. De andere acht goden waren allen
nakomelingen van Atoem.
Volgens het scheppingsverhaal van Heliopolis was er voordat de wereld ontstond
de chaos. Deze chaos werd gezien als het oerwater, de oude Egyptenaren noemden
dit oerwater Noen. Vanuit Noen ontstond de oerheuvel. Op deze oerheuvel
verwekte Atoem, de eerste god, zichzelf. In de Piramideteksten (PT 1248) staat
Hij die uit zichzelf geboren werd. Atoem verwekte twee andere goden: Sjoe, de
luchtgod en Tefnoet, de godin van de vochtigheid. Er zijn verschillende versies
hoe Atoem dit gedaan zou hebben. Zo zouden Sjoe en Tefnoet ontstaan zijn door
te niezen of door het spugen van zijn eigen lichaamsvocht. Maar ook masturbatie
wordt genoemd.
Dit eerste godenpaar brengt op hun beurt weer twee goden voort: Geb, de aardgod
en Noet, de hemelgodin. Ook Geb en Noet krijgen kinderen, vier in getal:
Osiris, de god van het dodenrijk, Isis, de godin van de troon, Seth, de god van
de chaos en Nephtys, de godin van het huis. Osiris en Isis worden geboren als
echtpaar, evenals Seth en Nephtys.In andere
mythes wordt duidelijk dat de orde van deze tere schepping continu in gevaar is
en wordt bedreigd door de oerkrachten van de chaos. Bijvoorbeeld in de mythe
van Osiris zal Horus, de zoon van Osiris en Isis, de moord op zijn vader
wreken. Deze moord wordt nota bene gepleegd door zijn eigen oom Seth! Maar ook
in het dagelijkse leven van de oude Egyptenaren wordt de orde continu bedreigd
door de chaos. Met name bij overgangen van de ene cyclus in de andere cyclus is
deze dreiging het sterkst. Zoals bij het overgaan van de macht van een
overleden farao naar een nieuwe farao. De oude Egyptenaren zagen deze dreiging
ook in de tegenstellingen in de natuur. De vruchtbare grond tegenover de dorre
woestijn, de wisselingen van de seizoenen, geboorte en overlijden. Dit cyclisch
denken zorgt voor een bepaald soort evenwicht in de Egyptische samenleving. Er
werd immers alles aan gedaan om de chaos de baas te blijven. Deze
tegenstellingen blijven alom belangrijk en zijn ook duidelijk te zien in de
cultus voor de goden in de tempels en in de dodencultus bij de graven.
Hermopolis, het huidige El-Asjmoenein, lag in Midden-Egypte, op de westoever
van de Nijl. De Egyptenaren noemden deze heilige plaats Chemenoe wat 'acht
stad' betekent. De scheppingsmythe van Hermopolis gaat uit van acht oergoden,
de ogdoade. De Egyptenaren beschouwden de cijfers vier en acht als magisch.
Beide getallen werden in verband gebracht met het geheel der dingen en de schepping
van acht goden in vier paren paste daarmee binnen de Hermopolitaanse opvatting
van de kosmos. De eerste versie van deze scheppingsmythe stamt uit het
Middenrijk.
De ogdoade van Hermopolis bestond uit vier
godenparen, waarvan elk paar werd geassocieerd met specifieke elementen die
nodig waren voor de schepping. Noen en Noenet werden geassocieerd met het
water, Amon en Amonet met lucht of verborgen kracht, Kekoe en Kekoet
vertegenwoordigden de duisternis en Hehoe en Hehoet vormden de eindeloosheid.
De mannen hadden kikkerkoppen, de vrouwen slangenkoppen. Vanuit hun voeten,
herkenbaar aan de hondenkopjes, ontstond de oerheuvel. Deze acht goden omvatten
in de kern de elementen voor het ontstaan van het universum. Daarom werden zij
ook de vaders en moeders van de zonnegod genoemd. De oergoden uit deze mythe werden op andere plaatsen weergegeven als
bavianen die de rijzende zon begroeten, voornamelijk op afbeeldingen die het
ontstaan van de zonnegod weergeven. Bavianen hebben de gewoonte om als de zon
opkomt op hun achterpoten te gaan zitten met de voorpoten omhoog. Dit doen zij
om hun buik te verwarmen aan de stralen van de ochtendzon. Deze opgerichte
houding zagen de Egyptenaren als een houding om de zonnegod te aanbidden.
Hermopolis was het belangrijkste cultuscentrum
van de god Thot. Het was dan ook deze god die na de schepping van de wereld op
de oerheuvel Benben een ei plaatste. Hieruit werd de jonge zonnegod geboren. De
scheppingsmythe van Heliopolis waarbij de 'grote kakelaar' op de oerheuvel
neerstrijkt om haar oerei te leggen, staat in nauwe relatie met de
scheppingsmythe van Hermopolis. Thot manifesteert zich dikwijls in de vorm van
de heilige ibis of de baviaan. Hij was de schrijvergod en kreeg in
mythologische verhalen vaak een belangrijke rol toebedeeld. Thot zou ook 'de
heilige boeken in het huis van leven' beheren. Hiermee werden de papyrusrollen
in tempelbibliotheken bedoeld, die onder andere informatie bevatten over
medische handelingen en wiskundige problemen.
Religie - De verschillende scheppingsmythen van het Oude Egypte
We vragen ons natuurlijk soms af hoe de
aarde en het heelal ontstaan zijn. In het Kemetisme kennen we vier grote
scheppingsmythen : die van Hermopolis, Heliopolis, Memphis en Thebe.
In de volgende berichten gaan we deze
individueel bespreken.
Als je wilt bidden tot één van de vele Egyptische Goden, moet je natuurlijk wel een gebed hebben. De tempel van Amon-Re staat niet stil de laatste tijd. We hebben onlangs een hele reeks met gebeden geschreven. Dit zijn de Goden waar we gebeden voor geschreven hebben :
In het moderne Kemetisme, net als in de Oude Egyptische religie is
water essentieel. Egypte werd en wordt niet voor niets het Kind van de Nijl
genoemd. Zonder de Nijl had Egypte nooit de beschaving kunnen worden die ze
ooit geweest is. En zonder de Nijl, zou het huidige Egypte ook niet lang meer
bestaan.
Nijlwater, of water uit de Heilige Tempelmeren (die soms gevoed
werden, via ondergrondse tunnels die naar de Nijl liepen) werd dan ook steevast
gebruikt in de heilige riten. Dit voor zowel te zuiveren, zegenen als te
beschermen.
Een farao wordt gezuiverd met gewijd water door Horus en Thot (onderdeel van de kroningsceremonie) Het water zelf wordt voorgesteld door respectievelijk Anch-tekens en Was-scepters
Niet iedereen die het Kemetisme aanhangt kan beschikken over
Nijlwater of water uit de Heilige Meren. Maar men kan gewijd water maken. Dit
kan met flessenwater zijn, of gewoon water van de kraan. Wie in de buurt van
een rivier of vijver woont, kan dat eventueel gebruiken. Bij water uit de Nijl,
een rivier of vijver, dien je wel eerst het water kort te koken, dit om alle
schadelijke zaken te vernietigen die zich in het water kunnen bevinden.
Voor het maken van gewijd water heb je nodig: Een stenen (of
metalen) vaas, een zilveren Anch-kruis, een propere witte katoenen doek, natron
(grof zeezout). Wie aan water uit de Nijl of één der Heilige Meren kan geraken,
kan deels dat water mengen met ander water om het extra kracht te geven.
Ramses III brengt een plengoffer van gewijd water en een wierookoffer aan Ptah
Voor de riten en gebeden voor het wijden van water klik je op de
bijlage.
Egypte Fun - Piramides van Giza nu virtueel te bezoeken
Altijd de piramide van Giza al willen bezoeken, maar nooit tijd
of geld gehad? Goed nieuws: u kunt de piramide nu ook virtueel bezoeken.
Het Giza Plateau is in vele opzichten bijzonder. Hier bevinden zich de beroemde Piramiden van Giza. De piramiden kunnen ons immens veel vertellen over de kunst, het schrift, het hiernamaals en architectuur van de oude Egyptenaren. Tegelijkertijd heeft het Plateau ook te maken met diverse bedreigingen. Vandalisme en erosie, bijvoorbeeld. Wetenschappers vroegen zich dan ook af hoe ze het Plateau het beste konden beschermen en tegelijkertijd de schatten die hier te vinden zijn voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk kunnen maken. Het resultaat is Giza 3D.
Loop er rond
Giza 3D biedt u de gelegenheid om op het Plateau rond te lopen en te zien wat archeologen en Egyptenaren zagen. U kunt de schatten van Giza vanuit alle hoeken bekijken. Bezoek bijvoorbeeld de beroemde Grote Piramide of één van de vele tempels die het Plateau rijk is. Bekijk waar objecten die nu in musea te zien zijn, oorspronkelijk werden aangetroffen. En zie hoe het plateau zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. En dat zonder uw luie stoel te hoeven verlaten.
Bescherming
Het Giza 3D-project is ontwikkeld door partijen zoals de Harvard Universiteit en het Museum of Fine Arts in Boston. Het eindresultaat van hun samenwerking heeft vele voordelen. Aan de ene kant is het niet langer nodig om kwetsbare fotos en documenten uit collecties wereldwijd voor studies en tentoonstellingen te verschepen: het is genoeg om ze in 3D te digitaliseren en ze dan samen met alle informatie erover in de context van de tombe waar ze gevonden werden, te plaatsen, zo is in een persbericht te lezen. Op basis van de 3D-beelden kunnen wetenschappers dan onderzoek doen. Bestuderen
Ook is het 3D-project de ultieme manier om kinderen en studenten kennis te laten maken met het rijke erfgoed van Egypte. Studenten kunnen bijvoorbeeld samen met hun professor door de gangen dwalen en bij vragen over objecten of geschriften op de muren, kan er worden ingezoomd waarop de professor uitlegt. Het is niet zo statisch, vertelt onderzoeker Peter Der Manuelian. Het is een meeslepende manier om de archeologie van Giza te bestuderen.
Giza 3D is zeer realistisch en zeker de moeite waard om eens in te duiken. Nieuwsgierig? Bezoek de website van Giza3D hier of duik hier direct de piramiden of tempels in.
Nieuws Egypte - Zeldzaam houten beeld van farao ontdekt
Een bijzondere vondst in Egypte vertelt ons meer over de rituele activiteiten van de oude Egyptenaren tijdens het Osirisfestival.
Een team van de University of Toronto heeft een kapel teruggevonden waarin de god Osiris vereerd werd. In de kapel werd een houten beeld van een koning ondekt. Ook vonden de onderzoekers een monument met daarin de overblijfselen van meer dan 80 dierlijke mummies. Het houten beeld stelt mogelijk de vrouwelijke koning Hatsjepsoet voor. Het zou gebruikt zijn tijdens een ceremonie die deel uitmaakte van een festival waarbij het hiernamaals van Osiris centraal stond. Tijdens de ceremonie droegen priesters houten beelden van koninklijke voorouders en goden naar kistjes in de kapel.
Festival
Veel oude Egyptenaren, van alle rangen en standen, bouwden kapellen en monumenten langs de route die de stoet tijdens het festival liep. Dit deden zij om hun deelname aan het feest en hun band met Osiris te vereeuwigen. Er mocht echter niet te dicht bij de route gebouwd worden, anders riskeerde men de doodstraf. De onderzoekers denken dat de elite wel toestemming had om dicht langs de route te bouwen. De gevonden offerkapel, die dateert uit ergens tussen 1990 en 1650 voor Christus, staat namelijk zeer dicht tegen de weg aan. Volgens onderzoeker Pouls Wegner laat de vondst zien dat minimaal één zon soort kapel in het dichtbebouwde gebied mocht staan en zelfs na 800 jaar na de constructie ervan, offers ontving.
Hatsjepsoet
Hatsjepsoet werd in stenen beelden vaak weergegeven als man. De farao kleedde zich waarschijnlijk ook zo. Dit deed zij omdat de Egyptische farao een zoon zou zijn van de god Amon-Ra. Het houten beeld dat gevonden is, heeft echter een smallere taille dan normaal en een fijne kaaklijn. Kenmerken die haar vrouwelijkheid weergeven. Het is één van de weinig koninklijke houten beelden die er bestaat.
In een offer kapel in Abydos in Egypte is een houten beeld van een koning gevonden. Mogelijk stelt het beeld de vrouwelijke farao Hatsjepsoet voor. De foto is gemaakt door Mary-Ann Pouls Wegner van de University of Toronto.
Dieren
Het team vond ook een veel groter gebouw dat waarschijnlijk dienst deed als een tempel of een koninklijke kapel uit de Ramessidische periode (1200-1050 v.Chr.). De onderzoekers denken dat het gebouw, lang na zijn aanvankelijke constructie, opnieuw werd gebruikt als depot voor mummies van dieren tijdens het festival. Zij vonden namelijk een hoop dierlijke botten en resten van linnen. Er werden twee katten, drie schapen of geiten en minstens 83 honden ontdekt. Een aantal dieren leek hersteld te zijn van verwondingen. Dit wijst erop dat de oude Egyptenaren de dieren verzorgden alvorens deze aan de god Wepwawet werden geofferd. Wepwawet speelde een belangrijke rol tijdens het Osirisfestival: hij was de leider van de stoet en de beschermer van de begraafplaats.
De vondst, die gedaan werd in Abydos in Egypte, is bijzonder. Het geeft nieuw inzicht in hoe de oude Egyptenaren het hiernamaals van de god Osiris vierden. Ook het houten beeld dat mogelijk farao Hatsjepsoet voorstelt, is een zeldzame vondst. Eerder werden slechts een klein aantal van zulke beelden gevonden.
Nieuws Egypte - Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
We kenden hem alleen maar uit documenten: Sénakht-en-Re. Maar nu zijn ook sporen uit zijn leven teruggevonden.
Sénakht-en-Re: de naam kenden archeologen al. Die komt namelijk terug in drie documenten die allen één of twee eeuwen na de dood van de farao zijn opgesteld. Maar verder wisten we helemaal niets van deze mysterieuze heerser. Een nieuwe vondst brengt daar nu echter verandering in.
Deur
Wetenschappers waren bezig met opgravingen rondom de tempel van Ptah toen ze op de resten van een kalkstenen deurpost stuitten. Deze bleek onderdeel uit te maken van een gebouw. Op de deurpost werden hiëroglyfen aangetroffen. De deurpost is meer dan twee meter hoog en weegt bijna een ton. Uit de hiëroglyfen blijkt dat de deur aan de zonnegod Amon-Re werd opgedragen. Ook staat op de deurpost beschreven wie het gebouw tot stand liet komen. En dat is u raadt het al farao Sénakht-en-Re.
Titels
Het is voor het eerst dat er in Egypte sporen uit het leven van de farao worden teruggevonden (ook de tombe van de farao is nooit gevonden). Dankzij deze vondst zijn de onderzoekers dan ook een stuk wijzer geworden. Zo kunnen ze de farao nu eindelijk op de juiste plaats op de tijdlijn plaatsen. Het gebouwtje stamt namelijk uit de zeventiende dynastie (1634 tot 1543 voor Christus). Ook is nu met zekerheid te stellen dat Sénakht-en-Re echt een farao was. Op de deur wordt hij beschreven als Horus Koning van Opper- en Neder-Egypte en Zoon van Ra. De onderzoekers benadrukken dat het heel bijzonder is dat een farao aan de hand van één object met daarop al zijn titels kan worden geïdentificeerd.
Voor de oude Egyptenaren was deze farao waarschijnlijk heel belangrijk: hij werd gezien als één van de grondleggers van het Nieuwe Rijk. Dit is een periode die ongeveer van 1550 tot 1070 voor Christus duurde en volgde op de Tweede Tussenperiode. In laatstgenoemde periode was een groto deel van Egypte in handen van de Hyksos. Zij werden echter ergens rond 1568 voor Christus uit Egypte verdreven.
Nieuws Egypte - Talloze vondsten bij Egyptische Abydos
Afgelopen zomer heeft een team archeologen allerlei vondsten gedaan bij Abydos, een historische Egyptische stad. Ze vonden onder andere een reeks dierenmummies en een houten beeld dat waarschijnlijk een representatie van de farao Hatsjepsoet was. Het is één van de meest waardevolle opgravingen in Egypte tot nu toe.
De opgravingen werden uitgevoerd door een team onder leiding van Mary-Ann Pouls Wegner, een professor aan de Universiteit van Toronto. Volgens haar bieden de vondsten een diep inzicht in de historische stad Abydos, dat vroeger als een heilige plaats werd beschouwd. Zon vijfduizend jaar geleden zouden Egyptische koningen zelfs gekozen hebben begraven te worden bij Abydos. Osiris, de Egyptische god van de onderwereld, zou daar namelijk ook begraven zijn. Eén van de grotere tempelconstructies in de stad werd dan ook beschouwd als een eerplaats voor Osiris en zijn vrouw Isis, de godin van vruchtbaarheid en magie. Elk jaar werd een groot feest georganiseerd waarbij een beeld van Osiris via een aangelegde processieroute naar de tempel werd gedragen. Er is een hele gave verwijzing aanwezig op materiaal uit het Middenrijk (4.000 tot 3.600 jaar geleden) naar het geluid van gejubel, aldus Pouls Wegner. Aan deze processieroute werd tevens een kapel van ca. 3.600 jaar oud gevonden.
Dierenmummies
Het team vond ook een monumentaal gebouw met een reeks kamers. Inscripties op de twee meter dikke muren verwijzen naar Seti I, een farao die ca. 3.200 jaar geleden over Egypte heerste. Tezamen met het feit dat de stenen van de muren identiek zijn aan die van een nabije tempel die voor Seti I is gebouwd, concluderen de archeologen dat dit een religieus gebouw voor de farao was. In één van de kamers van het gebouw vond het team minstens 83 dierenmummies, met name die van honden, van meer dan 2.000 jaar oud. Pouls Wegner denkt dat de mummies afkomstig zijn van een nog onontdekte oudere tombe. Bovendien zou de aanwezigheid van zoveel honden een verwijzing zijn naar Wepwawet, een jakhals god die voor de komst van Osiris werd vereerd in Abydos.
Faraobeeld
In een aangrenzende kamer vond het team een houten beeld van 65 centimeter hoog. Het beeld draagt een nemes, een gestreept hoofddoek dat door faraos werd gedragen in het Oude Egypte. Volgens Pouls Wegner zijn dergelijke beelden erg zeldzaam. Het beeld wijkt bovendien af van de beelden uit dezelfde periode omdat het een zeer dunne taille heeft. Het team vroeg zich derhalve af of dit een beeld van de enigste vrouwelijke farao Hatsjepsoet is. Van haar is er nog nooit een houten beeld gevonden, volgens Pouls Wegner. Ook al werd ze vaak [in beelden van haar] als een man afgebeeld, was er toch vaak een knipoog naar haar vrouwelijke lichaam in de vorm van een dunnere taille, aldus de archeologe.
Twee Tombes
Verder vond het team twee tombes. Eén ervan werd in hetzelfde gebouw gevonden als de mummies en het beeld. In de tombe vonden de archeologen meerdere oesjabti beeldjes, ook wel shabti genaamd. In het Oude Egypte werden deze beeldjes in de tombe van een persoon begraven om voor hen te werken in het hiernamaals. De archeologen concludeerden dat er een priester in de tombe had gelegen, tezamen met 58 grafbeeldjes. Ze vonden nog eens zes beeldjes die waarschijnlijk als opzichters dienden voor de andere oesjabti. De beeldjes zijn ca. 2.600 jaar oud. De archeologen vonden vingerafdrukken van kinderen op de beeldjes, wat tevens zou aanduiden dat ze door kinderen werden gemaakt. De tweede tombe die werd gevonden staat naast een kapel gebouwd door Thutmose III, een farao die ca. 3.400 jaar geleden over Egypte heerste. Deze tombe is echter nog niet opgegraven. Dit zal tijdens een later onderzoek gebeuren. De archeologen geven echter aan dat opgravingen op de site moeizaam verlopen omdat tombejagers de enorme site hebben verstoord. Daarom ligt veel materiaal door elkaar heen, waardoor datering en interpretatie vaak lastig is.
Ze staat bekend als een geweldige en immens machtige minnares, maar wie was de beroemde Cleopatra nu echt?
Cleopatra is de boeken ingegaan als één van de meest beroemde minnaressen. Belangrijkste reden daarvoor is dat ze er in haar relatief korte leven in slaagde om maar liefst twee van de grootste heersers uit die tijd aan de haak te slaan. Maar er is zoveel meer over Cleopatra te vertellen
Geromantiseerd
Er is vrij veel over Cleopatra geschreven. Vaak betreft het sterk geromantiseerde verhalen over verlangen naar liefde, macht en uiterlijk vertoon. In die verhalen wordt Cleopatra een personage dat van alle tijden is en dus zowel op het witte doek als in de boekhandels goed verkoopt. Over de echte Cleopatra is heel weinig bekend. En wat we weten, is wellicht nog niet eens helemaal waar. Veel informatie over Cleopatra hebben we namelijk te danken aan Octavianus: de grote vijand van zowel Cleopatra als haar geliefde Marcus Antonius. Het is dan ook niet ondenkbaar dat die informatie geheel subjectief is. Sterker nog: het is aannemelijk dat de verhalen vooral de belangen van Octavianus onderstrepen. Gelukkig zijn er enkele dingen die we dankzij monumenten, beelden en andere geschriften wel zeker weten.
De mooiste van het land?
Wie aan Cleopatra denkt, ziet waarschijnlijk direct een mooie vrouw opdoemen met een knap gezicht en een slank lichaam. Dat beeld hebben vele (geromantiseerde) boeken, theaterstukken en films op ons netvlies gebrand. Maar of het ook klopt? Waarschijnlijk niet. Cleopatra wordt door haar tijdsgenoten zelden geroemd om haar schoonheid. Veel vaker hebben ze het over haar charisma en charme. Een slecht teken
Macedonië
Cleopatra kwam niet uit het geslacht der faraos. Haar familie kwam oorspronkelijk uit Macedonië. Net als de beroemde Alexander de Grote. Hij veroverde Egypte in de vierde eeuw voor Christus. Na zijn dood viel het grote rijk snel uiteen en werd Ptolemaeus I Soter koning van Egypte. Het was het begin van een nieuwe dynastie: de Ptolemaeïsche dynastie. Het koningshuis bestond honderden jaren en verwelkomde in 69 voor Christus de beroemde Cleopatra VII Philopator. Het babytje zou de laatste farao van het oude Egypte worden en maar liefst 21 jaar over het land heersen.
Egypte Cleopatra was de dochter van Ptolemaeus XII. Ze groeide op in één van de wereldsteden van die tijd: het prachtige Alexandrië. Hoewel haar familie al jaren over Egypte regeerde, sprak deze de Egyptische taal niet. Uit verhalen blijkt echter dat Cleopatra de taal wel meester was. Dat wijst erop dat ze zich verbonden wist met Egypte. Haar verlangen om als de reïncarnatie van Isis (een belangrijke Egyptische godin) beschouwd te worden, onderschrijft die aanname alleen maar.
De macht
Als vader Ptolemaeus XII ziek wordt en niet langer in staat is om Egypte te regeren, besluit hij zijn macht te delen. Hij gaat het land samen met Cleopatra VII besturen. Als het lichaam van Ptolemaeus XII het echt begeeft, neemt Cleopatra de macht over en regeert ze tijdelijk samen met haar broer Ptolemaeus XIII. Het jongetje is dan tien jaar oud. Cleopatra telt dan achttien lentes. Cleopatra huwde Ptolemaeus XIII: een gewoonte die de Ptolemeërs van de oude Egyptische faraos hadden afgekeken.
Van links naar rechts: Ptolemaeus XII (de vader van Cleopatra), Ptolemaeus XIII en Ptolemaeus XIV (de broers van Cleopatra). Laatstgenoemde broer is waarschijnlijk in opdracht van Cleopatra vermoord. Ze wilde zo wellicht voorkomen dat hij dezelfde stunt uit zou halen als zijn oudere broer, Ptolemaeus XIII.
Ruzie in het paleis
Regeren over Egypte was niet gemakkelijk. Maar het werd nog lastiger doordat er twee kapiteins aan het roer stonden: de onafhankelijke Cleopatra en haar man/broer Ptolemaeus XIII. Alles wijst er echter op dat Cleopatra de touwtjes in handen had: haar broer was nog jong en miste de ervaring die Cleopatra tijdens het regeren met haar vader al had opgedaan. Maar zo rond het jaar 48 voor Christus verdwijnt de naam van Cleopatra plotseling uit de koninklijke geschriften. Haar man/broer en zijn adviseurs zijn niet te spreken over het feit dat ze de macht naar zich toetrekt en verbannen haar. Cleopatra laat zich natuurlijk niet zomaar uit het veld slaan: ze verzamelt een leger en is klaar om terug te slaan. Haar broer heeft dat zien aankomen en heeft zijn legers klaarliggen. Cleopatra is kansloos. Maar dan helpt de buitenlandse politiek haar op weg.
Een slimme meid?
Doordat verhalen over haar uiterlijk en romances de boventoon voeren, zou men bijna vergeten dat Cleopatra ook nog eens iets langer dan twee decennia over Egypte regeerde! Ze was dan ook zeker niet dom. Ze kende meerdere talen en wist waarschijnlijk ook het nodige over retorica, astronomie, geometrie en medicijnen. Ook haar kennis over chemische processen (onder meer het maken van make-up) zou enorm zijn geweest en er zelfs voor gezorgd hebben dat ze de beroemde weddenschap met Marcus Antonius won.
Julius Caesar
In Rome is in diezelfde periode namelijk ook een machtsstrijd bezig: Julius Caesar en Pompeius vechten er om de troon. De eerste wint en Pompeius vlucht naar Egypte. Ptolemaeus ziet het als de ultieme mogelijkheid om een wit voetje te halen bij Caesar en laat Pompeius ombrengen. De reactie van Caesar is niet in lijn met de verwachtingen: de heerser wordt woedend als hij hoort dat Ptolemaeus Pompeius uit de weg heeft geruimd. Pompeius was immers een belangrijke Romein en bovendien de weduwnaar van Caesars dochter Julia. Dat Ptolemaeus het recht in eigen hand had genomen, is in de ogen van Caesar onvergeeflijk.
In het tapijt
Cleopatra moet het allemaal vanuit ballingschap met lede ogen aanzien. Tegelijkertijd bood de situatie kansen: nu Caesar zo boos was op Ptolemaeus kon zij wellicht met een beetje hulp van de Romein weer aanspraak maken op de troon. Ze moest alleen een manier bedenken om langs de legers van Ptolemaeus te komen en het paleis te bereiken. Legendes wijzen erop dat ze het zeer vindingrijk aanpakte: ze rolde zich in een tapijt en kon zo ongezien langs alle wachtposten komen.
Verstrengelde belangen
Caesar moet direct onder de indruk zijn geweest van Cleopatra: hij neemt de macht van Ptolemaeus af en geeft deze terug aan Cleopatra. Omdat het onmogelijk was dat een vrouw alleen regeerde, liet Caesar haar de macht delen met haar jongere broer Ptolemaeus XIV. Hij werd ook haar echtgenoot. Pikant detail: al snel bloeide er ook wat moois tussen Cleopatra en Caesar op en bevalt Cleopatra van hun zoontje: Caesarion. Het is lastig vast te stellen of de relatie tussen Caesar en Cleopatra vooral een verstandshuwelijk of een gepassioneerde romance was. Vaststaat dat ze beiden baat hadden bij een goede verstandhouding. Cleopatra kon haar greep op Egypte verstevigen en wist bovendien zeker dat Rome haar land (rijk aan onder meer graan) niet zou aanvallen. Caesar had weer heel andere belangen. Zo had Ptolemaeus XII een enorm geldbedrag van de Romeinen geleend. De koning had het geld nooit terugbetaald en Caesar wilde dat nu verhalen op Cleopatra. Als er al iets wijst op het feit dat Caesar zijn politiek belangrijker vond dan zijn affaire dan is dat wel het conflict dat Cleopatra en hij over Caesarion hadden. Cleopatra wilde dat Caesar de jongen als zijn erfgenaam zou aannemen, maar Caesar weigerde en wees zijn verre neef Octavianus als zijn opvolger aan.
Paranoia?
Nadat Ptolemaeus XIII Cleopatra zo bedrogen had, leek ze niemand meer te kunnen vertrouwen. Ze laat later niet alleen haar broer Ptolemaeus XIV ombrengen, maar ook haar zus Arsinoe moet het ontgelden. Door die doodvonnissen te tekenen, tekende Cleopatra eigenlijk haar eigen doodvonnis: haar macht groeide en daarmee werd ze voor andere machthebbers een steeds belangrijker doelwit.
Moord
Lang duurt het geluk niet: in het jaar 44 voor Christus wordt Caesar vermoord. Cleopatra houdt de teugels desalniettemin strak in handen. Ze blijft Egypte besturen en verstevigde haar positie waarschijnlijk zelfs door haar broer uit de weg te ruimen. Omdat ze als vrouw niet alleen op de troon mag zitten, wijst ze haar zoontje aan als tweede bestuurder. In Rome barst een verwoede strijd los. Want wie mag Caesar opvolgen? Marcus Antonius en Octavianus (de door Caesar aangewezen opvolger) gaan de strijd aan met de mensen die Caesar vermoordden: Marcus Junius Brutus en zijn mannen. Cleopatra moet een partij kiezen en kiest voor Antonius.
Verliefd
Een ontmoeting tussen Marcus Antonius en Cleopatra kan niet uitblijven. En weer weet Cleopatra het hart van één van de grootste leiders uit die tijd op hol te brengen. Marcus Antonius blijft enige tijd bij haar en ze krijgen een tweeling: Alexander Helios en Cleopatra Selene II. Marcus Antonius moet dol geweest zijn op Cleopatra: hij trouwde met haar, ze kregen nog een zoon en Antonius gaf Cleopatra en de kinderen steeds meer macht. Of dat ook de bedoeling was of dat het een mooie bijkomstigheid van hun prille liefde was, is wederom onduidelijk. In Rome zagen ze het in ieder geval met lede ogen aan. Octavianus begint zijn vriend steeds meer als vijand te beschouwen en niet veel later verklaart hij Egypte de oorlog.
Kansloos
De troepen van Marcus Antonius en Cleopatra zijn kansloos tegenover de sterke vloot van Octavianus. Marcus Antonius ziet dat al snel in en pleegt zelfmoord. Zijn geliefde volgt zijn voorbeeld. Hoe ze dat deed, is nog steeds een raadsel. Sommige historici denken dat ze de gifbeker gebruikte. Anderen claimen dat ze zich door een giftige slang liet bijten. Vaststaat dat Cleopatra wist wat ze deed, zo legt onderzoeker Adrienne Mayor uit. Cleopatra zou verschillende toxicologische experimenten hebben uitgevoerd. ( ) Ze was op zoek naar de meest vredige en minst pijnlijke manier om te sterven en observeerde de dood van vele veroordeelde gevangenen die aan gif of andere middelen waaronder een slangenbeet waren blootgesteld.
Stukje bij beetje schrapen archeologen meer en meer informatie over Cleopatra bij elkaar. En veel van die gegevens veranderen het beeld dat wij met dank aan mannen als Shakespeare van Cleopatra hebben gekregen. Ze was niet alleen verleidelijk, maar ook sluw en machtsbelust en zelfs bereid om over lijken te gaan. Al die facetten maken haar tot één van de meest beroemde, maar ook omstreden historische personages. Maar ze zorgen er bovenal voor dat haar levensverhaal zich prima leent voor de betere theaterstukken en romans. Het is een verhaal dat zelfs ruim 2000 jaar later nog houdbaar is en waarschijnlijk ook altijd blijft. Het is nu eenmaal veel te fascinerend om zomaar in stoffige bibliotheken te laten vergaan.
Egypte Fun - Boek : De Geheimen Van Het Oude Egypte
Een tijdje geleden kochten we dit boek in de Standaard Boekhandel. Het boek is geschreven door Lorna Oakes en Lucia Gahlin. Oorspronkelijk bestond dit boek uit verschillende delen, die dan later gebundeld werden tot een boek van 512 pagina's. Het boek heeft het ISBN nummer 978 90 5920 867 4 en is verkrijgbaar in vele boekenwinkels en online shops. Persoonlijk vind ik dit een heel goed boek omdat de schrijvers echt dieper ingaan op sommige onderwerpen zoals de soorten rituelen, dromen, eedaflegging, verering van voorouders, het ontstaan van de Egyptologie enzovoort. Uit dit boek komt een vorig artikel op onze blog, Varia - Misverstanden over de Piramiden. Het boek is zeer goed en vlot geschreven, waardoor het zowel geschikt is voor beginners als voor echte kenners. Dit boek is dus een echte topper en zeker een aanrader. Aanbevolen prijs : 18,50.
Welkom bij de nieuwe categorie "EGYPTE FUN". In deze categorie verschijnen af en toe cartoons, moppen, maar ook films, boeken enzovoort. De boog moet niet altijd gespannen staan ! Vandaag beginnen we met een paar cartoons. Binnenkort volgt een artikel over het boek "De geheimen van Het Oude Egypte" van Lorna Oakes en Lucia Gahlin.
Het is niet alleen het oudste,
maar ook het enige wereldwonder dat vandaag de dag nog bestaat: de piramide van
Cheops.
De enorme piramide maakt ook nu nog op veel mensen een enorme indruk. Moet u
zich eens voor proberen te stellen hoe dat was toen de piramide verrees: zon
4500 jaar geleden.
Cheops
De piramide werd gebouwd in opdracht van farao Cheops. Het bouwwerk was bedoeld
als zijn laatste rustplaats. Of hij er ook daadwerkelijk ter ruste is gelegd,
is onduidelijk. Hij was niet zon vriendelijke heerser en vergde ontzettend
veel van zijn onderdanen. Het lichaam van de farao is nooit aangetroffen en
sommigen denken dan ook dat het volk hem uit wraak niet in de door hen gebouwde
en gefinancierde tombe wilde leggen. Of dat echt zo is, is twijfelachtig.
Mogelijk werd Cheops wel in de tombe ter ruste gelegd, maar werd zijn lichaam
door grafrovers gestolen. Of misschien ligt het nog wel in de piramide: de
binnenkant van het bouwwerk vormt namelijk tot op de dag van vandaag een
raadsel voor ons.
Schitteren
Hoewel de piramide nog in
redelijk goede staat is, zag die er 4500 jaar geleden toch wel iets anders uit.
Boven op de huidige buitenkant van de piramide bevond zich een laag kalksteen.
Volgens mensen die de piramide in volle glorie hebben mogen aanschouwen, zorgde
deze laag ervoor dat de piramide stond te schitteren in de zon.
De maten
De piramide heeft een perfecte vierkante basis met zijden van 230 meter lang.
Het bouwwerk is 146 meter hoog. Naar schatting zijn voor de bouw van de
piramide meer dan twee miljoen stenen gebruikt. Die stenen wogen gemiddeld zon
2500 kilo. Maar er zijn ook stenen die het veelvoudige daarvan wegen. De bouw
zou zon twintig jaar in beslag hebben genomen.
Hoe dan?
En daarmee komen we direct bij één van de grootste vraagstukken omtrent de
piramide aan. Hoe hebben de Egyptenaren dit immense bouwwerk met hun relatief
primitieve bouwvaardigheden kunnen doen verrijzen? Eén van de mensen die zich
daar volop mee bezighoudt, is de architect Jean-Pierre Houdin. Hij vroeg zich
af hoe de arbeiders de enorme stenen naar de top hadden gesleept. Er zijn reeds
meerdere theorieën: zo zou een helling zijn aangelegd die naar de top voerde.
Of er zou een soort steiger om de piramide zijn geplaatst. Maar daar zijn nooit
bewijzen van teruggevonden. Houdin besloot dan ook verder te kijken. En hij
komt met een nieuwe oplossing. Er was wel een helling, maar die bevond zich in
de piramide. De helling zou er nog steeds zijn, maar simpelweg nog niet zijn
ontdekt. Het onderzoek naar die helling loopt nog steeds.
Bekijk het zelf
Een kijkje nemen in de piramide
van Cheops? Daarvoor hoeft u niet eens naar Egypte. Ga naar deze site en klik op Launch Interactive. Klik
vervolgens op Old Kingdom en dan Khufu (Inside). U kunt dan
in alle kamers rondkijken. Benieuwd naar het uitzicht vanaf de piramide? Klik
dan op Khufu (Top).
Trucjes
Helling of niet : Cheops liet zijn architecten allerlei trucjes uithalen om maar
te voorkomen dat hij na zijn dood door grafrovers gestoord zou worden. De
ingang van de piramide zit bijvoorbeeld heel goed verborgen. En in de piramide
bevinden zich meerdere kamers. De koningskamer een grote kamer in het centrum
van de piramide doet vermoeden dat de farao hier begraven lag, maar dat is
waarschijnlijk te voor de hand liggend: Cheops zou met deze kamer grafrovers
het idee hebben willen geven dat het graf reeds leeggehaald was. Dan is er ook
nog de koninginnenkamer. Wederom waarschijnlijk een afleidingsmanoeuvre.
Galerij
Naast de konings- en koninginnekamer is er nog een opvallende ruimte in de
piramide te vinden: de galerij. Deze biedt toegang tot de twee kamers. Het is
een hele hoge gang die zich precies in het midden van de piramide bevindt.
Arabieren
De piramide doorstond de tand des tijds en jaren verstreken. Tot niemand
eigenlijk meer precies wist waar de ingang van de piramide zich bevond. Het
Egyptische rijk bestond toen al lang niet meer. Het was al in diverse handen
overgegaan alvorens het in de zevende eeuw in het bezit van de Arabieren kwam.
De Arabieren waren maar wat benieuwd naar de inhoud van de piramide. Maar zij
konden de ingang niet vinden. Dus maakten ze er zelf één. Wat ze in de piramide
aantroffen, is onduidelijk. Sommigen zeggen dat de Arabieren de tombe en enkele
schatten van Cheops vonden. Anderen menen dat de piramide leeg was.
Tunnel
De fascinatie voor de piramide van Cheops is altijd gebleven. En ook nu bezorgt
de piramide wetenschappers nog heel wat hoofdbrekens. Hoe meer ze er naar
kijken, hoe vaker ze moeten erkennen dat ze heel veel niet weten. Zo zijn de
afgelopen jaren mysterieuze schachten gevonden. De tunnels lopen vanuit de
koninginnenkamer en zijn niet veel groter dan twintig bij twintig centimeter.
Opvallend genoeg worden de schachten onderbroken door een deur. Achter die deur
lopen de tunnels verder naar buiten.
Achter de deur
Maar wat bevindt zich achter die deur? Eerder dit jaar nam een kleine robot een
kijkje en deze ontdekte een kleine kamer achter de eerste deur. Waar de
schachten en het kleine kamertje voor dienen, is nog steeds onduidelijk.
Mogelijk waren de tunnels bedoeld voor de ziel van Cheops: deze kon de piramide
zo verlaten.
Geheime gangen, mysterieuze kamers, grafrovers en een verdwenen mummie : de
piramide lijkt alle ingrediënten voor een goed verhaal in huis te hebben. Vele
wetenschappers verbazen zich nog steeds over de vele losse eindjes. Het fascinerende
verhaal van de piramide van Cheops kan ervoor zorgen dat we het verlies van de
andere zes wereldwonderen nog erger betreuren. Maar ergens kan het ook een
opluchting zijn: de piramide brengt al zoveel vraagstukken met zich mee.
Hoeveel mysteries hadden de zes andere wereldwonderen allemaal met zich
meegebracht ? We zullen het nooit weten. Bron : http://www.scienatias.nl
Ik ben Amenrehotep Meryamon
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 25 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.