Brainstorm Wij waren aan het werken rond adoptie waarna er automatisch een aantal vragen naar voren kwamen. Vragen zoals: We konden ze niet allemaal beantwoorden maar we kozen er de meest dwars liggende vraag uit.
Wat met gedragsproblemen bij het kind?
Wat met verzwegen (mentale-) handicap?
Wat als het kind zich niet goed voelt bij de adoptieouders?
Wat als de adoptieouders zich niet goed voelen bij het kind?
Er was toch maar één enkele vraag die ons echt dwars zat, namelijk de vraag: wat moet je doen als je adoptiekind een ontwikkelingsachterstand heeft? meteen werd dit ons onderzoeksvraag.
Onderzoeksrapport
Deze vraag was zeer aangrijpend, omdat het wel eens de levens van mensen kan veranderen. Vooral voor mensen zonder kinderen kan dit een groot vraagteken zijn omdat ze het niet gewoon zijn om deze problemen tegen het lijf te lopen.
Ook voor ons is het handig naar later toe. Zo weten wij wat we ongeveer moeten doen als wij later kindjes hebben of als we willen adopteren.
Na heel veel zoekwerk vonden we een lijst met wat te doen als je kind ontwikkelingsachterstand vertoond. Het was best ingewikkeld, maar het lukte ons om het makkelijker te formuleren.
Het gaat dus als volgt:
Eerst moet het kind naar de kinderarts gaan voor een algemeen onderzoek. Hij kan het kind doorverwijzen naar een kinderfysiotherapeut of naar een academische ziekenhuis.
MEE is een organisatie voor mensen met beperkingen. Als je vragen hebt kun je terecht bij de integrale vroeg hulp. De kinderafdeling van het revalidatiecentrum is speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand en die ook motorisch achterblijven. Als al deze organisaties geen oorzaak vinden, wordt het kind doorverwezen naar een Sylvia Tòthcentrum. Geïndiceerde zorg geeft ondersteuning en begeleiding.
Na het onderzoek konden wij een duidelijk conclusie trekken uit de gevonden informatie.
Ons adoptiekind heeft wat motorische achterstand. Ze kan nog geen blokjes stapelen, maar wel al recht zitten. Dit zou ze eigenlijk wel al moeten kunnen. Dus zal ze vast de combinatie tussen sensorisch en motorische nog niet onder de knie hebben.
Dus als er adoptieouders in de periode na de thuiskomst merken dat hun kind wat ontwikkelingsachterstand vertoond dan kunnen zij dus als eerst naar de kinderarts gaan. Als de arts ontwikkelingsachterstand vaststelt dan zal hij het kind naar de kinderfysiotherapeut sturen of naar een academisch ziekenhuis.
Ook kunnen ze naar MEE gaan, de organisatie van mensen met beperkingen. En voor vragen moeten zij bij de integrale vroeg hulp zijn.
Het zou kunnen zijn dat het kind daarna voor verdere studie naar de revalidatiecentrum moet op de kinderafdeling. Deze gaan het kind helpen en tegelijkertijd observeren.
Als niets helpt zou het kunnen dat het kind toch naar een Sylvia Tòthcentrum moet gaan. Deze centrum geeft geïndiceerde ondersteuning en verdere begeleiding.
Link met de lessen sw Bij de lessen sw leerden we over enkele nuttige zaken: -Ontwikkelingen bij het kind -Hechting -Gevoelens van het kind
Sommige kinderen lijden aan een ontwikkelingsachterstand. Op elke leeftijd zou een kind enkele zaken moeten kunnen, een kind groeit dus in fasen. Als een fase niet voltooid is dan lijdt het kind waarschijnlijk aan een ontwikkelingsachterstand.
Ook bij hechtingen zijn fasen die vanaf de geboorte beginnen. Het kind hecht zich steeds meer maar soms is dit niet het geval. Dit is verschillend in bepaalde situaties zoals bij adoptie. Het kind moet dan de hechtingsfase herbeginnen, ook de gevoelens van het kind schommelen in vele situaties.
De lessen sw waren dus heel nuttig voor het onderzoek. Het hielp ons opweg.
|