• Laatste dag!
  • Pacaya vulkaan

Katrien in Guatemala

03-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste dag!
    Vdg is onze laatste dag hier in Honduras. Morgen middag vertrekken we vanuit Tegucigalpa (hoofdstad Honduras) naar België, waar we op maandag avond aankomen (5 sept).

Onze sailtrip was fantastisch goed meegevallen. Ondanks het zeeziek zijn en de 10 anti-zeeziek pilletjes die er zijn door gevlogen, heb ik mij goed geamuseerd!
    Pepijn, als echte waterrat/schipper, had van dit alles geen last en kon dus moeiteloos genieten van de prachtige uitzichten over de eindeloze oceaan!
    Dolfijnen hebben we zien voorbij springen, haaien hebben we zien cirkelen rond onze boot,.. Vele snorkel tripjes hebben we ook nog gedaan, waarbij we weer haaien, pijlstaartroggen, vele mooie visjes en koralen konden zien.
    Het avondeten was er altijd zeer lekker en vaak ook pikant! ;-)
    We waren met een groepje van 8, inclusief de kapitein. Super gezellige bende en een nieuw kaartspelletje dat we nu kennen, genaamd 'shithead'. Echt super tof, voor de geïnteresseerde zullen we het een andere keer wel uitleggen.
    Na onze 4,5 dag luieren op de boot (liggen bruinen op het dek, cocktails drinken, zwemmen, snorkelen, kaart spelletjes spelen,..) was het tijd om aan wal te gaan en onze reis verder te zetten.

Ondertussen zijn we dus aangekomen in Tegucigalpa en hier de omgeving wat aan het verkennen.
    Morgen is onze grote reis terug en maandag zullen we kou lijden in Belgenland!

Dikke kussen Pep en Kat

03-09-2011 om 22:42 geschreven door katrienleyssens

27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sailing trip Belize-Honduras

Hoi allemaal,

We hebben hier net een week in Belize op een eiland gezeten (Cay Caulker). Alleen maar zon, zee en strand, echt zalig!

We hebben gedoken in de Blue Hole, wat 40 meter diep was, dus wel spannend en we hebben gezwommen met haaien!

Verdere update vertel ik later wel want we hebben nu niet veel tijd. We zijn nu op een zeiltrip van 4 dagen en gaan nu van Belize naar Honduras. We zijn met een leuk groepje van 8 en zijn net even aan land om de immigratie uit Belize te regelen.

We zeilen daarna voor 3 dagen richting Honduras!

x zoen!

27-08-2011 om 17:54 geschreven door katrienleyssens

18-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duikcertificaat!
    Hola amigos,

Sinds een week geleden ben ik officieel een duikster!
    En Pep is gevorderd-duiker!
    Het duiken was best wel spannend, veel oefeningen die je in het begin onder water moet doen op de bodem van de oceaan (zoals masker afdoen en terug opzetten en dan klaren zodat er geen water meer in zit, ademen door de regulator van je budy,...). Na al die oefeningen kregen we ook nog 2 fun dives, die ik samen met Pepijn heb kunnen doen. Hand in hand zwommen we over de oceaanbodem!
    Nu zijn we beide klaar voor de blue hole in Belize!
    Omdat we wel even genoeg zon, strand en zee hadden gezien, besloten we om eerst tg naar Guatemala te gaan en pas hierna naar Belize.

Dit waren enorme lange reisdagen om tg in Guatemala te geraken:  3 boten en 4 bussen (volle anderhalve dag gereisd).
    Wel hebben we 2 mooie boottochten over Rio dulce en Lago Izabal gehad.
    Verder hebben ik en Pep nog proberen te vissen op het meer, maar het resultaat was: niets gevangen!

Hierna zijn we tg naar Semuc champey gegaan, want Pep had dit nog niet gedaan en dit is echt de moeite waard!
    3 enorme leuke dagen daar gehad. We sliepen daar in een boomhut (wel ander hotel als vorige keer) en hadden elke avond een mega-uitgebreid all you can eat-buffet! Vele leuke feestjes daar en goedkope cocktails met toffe nieuwe mensen!
    We hebben hier nog een keer getubed (met banden de rivier afvaren), maar deze keer een andere rivier die wel ietsje heviger was als de vorige. We dachten dat het puur genieten was met een pintje in ons hand, maar nee: we moesten heel de tijd uitkijken voor verborgen stenen en bomen onder het water die je rug open schaarden..

Ondertussen zijn we in Flores en gaan we morgen naar Tikal (de beroemde Maya-ruines).

Dikke zoenen Pep en Katrien

18-08-2011 om 18:00 geschreven door katrienleyssens

05-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honduras
    Hola,

zoals jullie aan de titel van mijn bericht kunnen zien, zitten we (ik en Pep) nu in Honduras.

Eerst hebben we Copan gedaan: mooie maya-ruine!
    Daarna zijn we naar Tela gedaan en daar hebben we de 2e-grootste botanische tuin van de wereld bezocht. En wat blijkt de grootste is in Europa en ik zou niet weten waar!
    In ieder geval was het wel spectaculair. We hadden een gids die ons rondleidde en alles super goed heeft uitgelegd. Veel exotisch fruit hebben we daar kunnen proeven! Lekker..
    Na Tela zijn we vertrokken naar La Ceiba, hier zijn we gaan raften. Normaal was dit het beste van Midden-Amerika, maar ik en Pep vonden beiden dat het niet zo veel voorstelde. (blijkbaar stond het water van de rivier wel laag toen wij er waren en hadden we gwn pech).
    Wel hebben we hier nog van rotsen kunnen springen die 6 meter hoog waren. Dit was dus nog hoger dan in semuc champey! Best wel eng en met het nodige gegil sprong ik er dan ook vanaf!

Ondertussen zijn we aangekomen op een van de bay-islands: Utila! Het is hier echt een party-eiland. Morgen is er hier een groot festival dat 24u lang duurt op een van de naburige eiland. Je wordt hier 's middags of 's avonds gedropt en pas de volgende ochtend opgehaald. Hierdoor is het eiland nu ook boemvol en zjin er bijna geen kamers meer beschikbaar.
    Ik en Pep hebben geluk gehad, want wij gaan hier beiden een duikcursus doen. Ik doe de open water en Pep gaat de advanced doen.
    Hierdoor zit je accomodatie er gratis bij in en hebben we dus nog een bed kunnen bemachtigen.
    Vdg voor de eerste keer gaan snorkelen en je hebt hier echt een mooi zicht en prachtige vissen! Vissen met alle kleurtjes van de regenboog en super fel! Magnifiek gewoon weg!

Tot zover de snelle en bondige update!

PS: voor foto-liefhebbers moet ik jullie teleurstellen, want ik ben het kabeltje van mijn fototoestel vergeten en kan dus geen foto's meer posten. (Tenzij er ooit een pc is dat mijn memory card van kodak kan lezen)

x zoen!

05-08-2011 om 22:40 geschreven door katrienleyssens

30-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pacaya vulkaan
    Dag vriendjes allemaal,

mijn vrijwilligerswerk zit erop in Guatemala en ondertussen ben ik al in Honduras aangekomen. De verdere reisplannen zijn hier te leren duiken, dan naar Belize om te gaan duiken bij de blue hole en daarna terug Guatemala voor het fameuze Tikal (grote Maya ruine), Flores, Semuc Champey (terug opnieuw, want Pepijn heeft dit nog niet gedaan) en dan terug Honduras voor onze terugvlucht naar huis (Tegucigalpa).

Mijn laatste week in Guatemala was goed gevuld. Aangezien Guatemala ongeveer 200 vulkanen heeft is het een must om op zijn minst er 1 te beklimmen. We kozen voor Pacaya, dat ongeveer anderhalf uur rijden is vanuit Antigua. De meeste kan je hier trouwens niet beklimmen, want die zijn  vanwege alle overvallen gesloten voor toeristen tot het einde van de zomer.
    De Pacaya vulkaan is ongeveer 2550 meter hoog en is nog een actieve vulkaan (vorig jaar grote uitbarsting gehad). Met de meisjes van mijn gastgezin en Pepijn hebben we deze beklommen. En dat viel reuze goed mee, was niets in vgl met de trektochten in Peru.
    Je hebt er een prachtig uitzicht en je ziet ook echt de zwarte as van alle voorafgaande uitbarstingen. Beneden is er al terug groene begroeiing over, maar boven is alles nog zwart. Eenmaal boven aangekomen (wat wel een teleurstelling was, want we mochten niet tot aan de top) konden we marshmallows op een stokje roosteren boven de warmte van de vulkaanstenen. Echt wel heel warm, want als je je hand er te lang hield dan verbrandde je die gewoon.

Vdg staat Copan op onze to-do lijst! (grote ruine in Honduras)

Kus en Knuffels!

Katrien en Pepijn

30-07-2011 om 16:00 geschreven door katrienleyssens

25-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lago Atitlan
    Dag allemaal !

Na jullie verheugd te hebben met wat foto's komt hier een volgende update van de week en het weekend.
    Vorige week is Pepijn hier aangekomen in Antigua op dinsdag avond. Zijn tripje in Mexico liep wat sneller dan gepland, dus bracht hij mij hier even een bezoekje!
    Lekker gezellig was dit om weer samen te kunnen zijn! Al werd de romantiek snel verstoord want woensdag avond/nacht werd ik heel ziek. Van 21u 's avonds tot 4u 's nachts zat ik hier aan de wc gekluisterd (8 keer moeten overgeven). Verder werd ik nog geteisterd door koorts, hoofdpijn, maagpijn, diarree, huidpijn (heel raar nog nooit echt meegemaakt, maar mijn huid deed pijn),..
    Gelukkig heeft Pepijn heel goed voor mij gezorgd en vrijdag was ik al weer beter. Dan was het mijn moment of voor hem te zorgen, want hij moest naar het ziekenhuis voor een rabies-vaccin omdat hij in Mexico gebeten was door een kat. Dankzij mijn uitgebreid, Spaans vocabularium kwam ook dit allemaal in orde!
    Die namiddag vertrokken we beide naar onze weekendbestemming (Pepijn naar El Salvador en ik naar Lago Atitlan). Lago Atitlan wordt beschreven als een van de mooiste meren ter wereld en werkelijk dat is het ook! Het is een mega groot meer dat wordt omringd door vulkanen en bergen!
    Met de meisjes van ons gastgezin kwamen we 's avonds aan in San Pedro (dorpje rond het meer). De volgende dag hebben we een kayak gehuurd en het meer afgevaard naar de verschillende dorpjes errond waar we dan ook een bezoekje aanbrachten. Onderweg zagen we vele mensen zich gewoon wassen in het meer en ook de was deden ze daar.
    Na 4-uur lang gekayakt te hebben was het tijd om terug aan wal te gaan (al duurde het een uur voor we onze stijger terug vonden).
    Hierna hebben we nog een avontuurlijke tocht gemaakt naar het strand Dorada, dat letterlijk bestaat uit 2 meter zwart zand..
    We werden afgeript door een tuc-tuc en op een verkeerde plaats afgezet, waarna we nog een andere tuc-tuc moesten nemen en dan via een bergachtig padje een kwartier moesten klauteren voor we het 2-meter lange strand vonden.

De volgende dag moesten we vroeg uit de veren om de beroemde markt in chichicastenango te bezoeken. Werkelijk een mega grote markt, waar je gewoon overdonderd bent van alles wat er uitgestald staat. Na 4u shoppen en sommige werkelijk volgeladen met aankopen vertrokken we dan terug naar huis richting Antigua!

Vdg is het maandag en toen ik aan het ziekenhuis kwam ontdekte ik dat het een nationale feestdag is en er dan blijkbaar niet gewerkt wordt dan. Extra genieten dan maar van deze verlofdag en tijd om mijn blog eens up te daten!

Veel liefs x

25-07-2011 om 18:18 geschreven door katrienleyssens

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's !!
    Na het lange wachten, kunnen jullie eindelijk genieten van mijn foto's!

* Ons vast meidengroepje waar we tot hier toe alle tripjes mee hebben gedaan
    * Het strand in El Salvador (zwart strand vol met keien)
    * Slaapplaats in Semuc Champey (letterlijk een boomhut waar je met een ladder ingeraakt)
    * De 'Jorge of the jungle' - trapezium die je in het water slingert
    * Meevaren met de stroming via onze banden, zalig! =)
    * Groepsfoto na het tubing
    * Uitzicht over de magnifieke zwemvijvers van Semuc Champey
    * Uitzicht Semuc Champey
    * Bevalling in het ziekenhuis (waar ik ooh zo trots op ben ;-))

Morgen maak ik een reisverslagje van dit weekend!

zoentjes!

25-07-2011 om 16:37 geschreven door katrienleyssens

17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Semuc Champey
    Dag vriendjes en vriendinnetjes!

Weeral een prachtig tripje gedaan naar Semuc Champey! Een echte aanrader voor mensen die ooit naar Guatemala gaan!
    Zoals ik al had verteld ga je hier grotten en rivieren bezoeken.
    De eerste grot was de Kamba grot in Semuc: dit is een grot die half onder water is, dus waar je in moet zwemmen en soms ook in kunt staan!
    Met kaarsen en hoofdlampen gingen we door de grotten op zoek naar avontuur.
    We klommen een waterval omhoog, echt wel zot want het water duwt je echt kei hard naar beneden en je moet naar boven. Vele van ons kwamen dan ook boven aan met een boobflash (exclusief mezelf). Later konden we van een rots van 5-6 meter hoog was in het water springen. Echt super eng, want het is echt donker in zo'n grot en je stond dan mega hoog (zo leek het als je daar van boven stond in de grot) en dan schijnen ze met een lichtje op het water en daar moet je springen. Verder kruip je daar nauwe gaten, zwem/klim/klauter je.
    Alle meisjes van ons gastgezin hebben dit gedurfd!! Applausje voor ons zelf!

Na deze avontuurlijke tocht was het tijd om terug het zonlicht te zien en gingen we naar de rivier.
    Hier konden we met een schommel (Jorge of the jungle-achtig) onszelf het water in slingeren en eraf springen! Daarna kregen we allemaal een band en gingen we met de stroom de rivier af.

Tegen de middag klommen we naar het mooie uitkijkpunt over Semuc Champey en daar aten we onze lunch op. Prachtig uitzicht over de helder blauwe zwemvijvers en de reuzachtige bergen eromheen.
    Na de middag mochten we dan eindelijk een plonsje nemen in de prachtige vijvers! Ook hier konden we weer af rotsen springen in de vijvers, maar deze waren niet zo hoog als die in de grot (2-3m).
    De afsluiter van onze magnifieke dag, waren de grotten in Lanquin. Dit waren droge grotten die wel mooi en groot waren, maar niets avontuurlijk meer. Normaal gezien zou je 's avonds de vleermuizen zien buiten vliegen uit de grot, maar dit hebben we niet kunnen meemaken.

Nieuwtjes uit het ziekenhuis:
    meer bevallingen en het nodige hechtwerk erna! Ik heb ook voor de eerste keer vliezen mogen breken. Wel een beetje eng want ik had schrik dat ik door het hoofdje ging prikken. Maar alles verliep goed en het kindje was niet gewond.

Ik ga proberen zo snel mogelijk wat foto's up te loaden en dan kunnen jullie nog meer genieten van mijn tripje hier!

Vele kusjes!

17-07-2011 om 00:00 geschreven door katrienleyssens

11-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El Salvador
    Hola chicas y chicos,

Hier volgt een reisverslagje van El Salvador! We waren uiteindelijk met 9 meisjes, dus een busje vol met vrouwen richting El Salvador.
    De heenreis verliep wel niet zo goed (te laat vertrokken, dronken buschauffeur,..), maar algemeen was El Salvador SUPER!
    We verbleven daar in een hostel met zwembad en airco in de kamer (zeker nodig want het is daar zooo warm!)
    Voor diegene die niet goed weten wat El Salvador is = buurland van Guatemala (ligt eronder) en staat bekend om zijn surfmogelijkheden.
    Dit hebben we dan ook meteen uitgeprobeerd en dat ging niet zo super! =)
    We wilden geen lessen pakken, want ik had al eens gesurfd in Frankrijk dus ik ging het de rest wel gwn aanleren. Maar amai de golven zijn daar zo groot en sterk, dat hadden we flink onderschat!
    Een uurtje hebben we geprobeerd, maar het is ons niet gelukt om ook maar 1 golf te pakken! Het zijn daar echt golven van bijna 1.5-2m die op je afkomen en als je valt van je surfboard in zo'n golf dan word je echt helemaal de diepte mee ingesleurd en duurt het wel even voor je terug boven kan komen. Dus we waren het al snel beu en durfden niet nog eens proberen, aangezien we echt niet goed genoeg waren voor deze gevorderde golven.
    Wat wel cool was is dat er juist dat weekend een surfcompetitie was met de beste surfers van heel de wereld.
    Natuurlijk zijn we hier naar gaan kijken en we hebben prachtige filmpjes gemaakt (zal ze volgende keer er proberen op te zetten). Echt wel zot wat die kerels allemaal kunnen.
    Verder hebben we nog een zalige beach-party meegemaakt en gewerkt aan ons mooi bruin kleurtje! ;-)

Volgend weekend Semuc Champey! Is een plaats vol met rivieren en grotten waar je door moet zwemmen. Naar het schijnt is het echt prachtig daar!

Nog een kleine update vanuit het ziekenhuis: ik heb vrijdag voor de eerste keer een bevalling gedaan!! Helemaal alleen (met een klein beetje assistentie) heb ik een jongetje ter wereld gebracht ;-). Ik mocht ook zelf de navelstreng doorknippen, want hier wordt dat niet gedaan door de mannen. Zij mogen er niet bij zijn omdat ze soms het geslacht van hun kind niet willen..

Vnvd hebben we salsa lessen en morgen hebben we weer ladies night met de goedkope drankjes!

Hasta Luego!
    Besos

11-07-2011 om 23:18 geschreven door katrienleyssens

07-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hospital San Felipe
    Hallo allemaal,

hier volgt de volgende update!

Ik werk de komende maand in een groot ziekenhuis in San Felipe (das ongeveer 40 min stappen van Antigua of 10 min met de bus). Ik sta daar nu op het verloskwartier en het operatiekwartier voor keizersnedes. Das zo raar, maar in de 2 dagen dat ik er werk heb ik nog geen 1 gewone bevalling gezien, maar alleen maar keizersnedes. Blijkbaar komt dit omdat deze daar gratis zijn en alle jonge meisjes (worden hier rond hun 16 zwanger) schrik hebben van de pijn en dan maar voor een keizersnee gaan. Vanaf dat je hier 1 keizersnee hebt gehad, dan is je volgende bevalling ook met een keizersnee. Voor de niet-geneeskundige onder ons, dit is niet altijd het geval in Belgie (na 1 keizersnee kan je nog gewoon bevallen als je dat wilt).
    Ik sta er nu 2 dagen en het is echt super daar, iedereen is zo vriendelijk!! Ze zijn mij daar zo allemaal reistips aan het geven zoals waar het dinges het goedkoopste zijn en naar waar ik moet gaan kijken. Echt handig!
    Vandaag mocht ik al assisteren met een keizersnede (voor de geneeskundige onder ons ze gebruiken hier een mediane incisie en uitzonderlijk een pfannenstiel).
    Was wel een beetje erg want de keizersnede waar ik bij mocht helpen was een baby'tje met meconium (dit betekent dat er stoelgang van de baby in het vruchtwater was). Al een chance had het geen meconiumaspiratie, maar de APGAR-score (= score die ze bereken op 1 min na de geboorte en op 5 min na de geboorte om te zien hoe het baby'tje het stelt)was echt heel laag! Geen reflexen, helemaal blauw, echt een heel zwak geschreeuw (amper te horen). Ze hebben dan snel nasofaryngiaal geaspireerd en een maagspoeling gedaan.
     Zo raar ik wist niet dat een maagspoeling nodig was bij meconium, maar blijkbaar zit de maag vol met stoelgang en dat moet er dus uit want anders gaat het kindje overgeven en dan heb je weer het risico op aspiratiepneumonie (= braaksel in longen met longontsteking tot gevolg).
    Al een geluk was na 5 min de apgar-score normaal (schreeuwde, roze kleur en reflexen).
    Is echt wel grappig ze doen hier het zuigelingen onderzoek echt helemaal hetzelfde als bij ons. =)

Oke genoeg medisch gebabbeld even iets anders! =)
    Gisteren zijn we hier voor de eerste keer uitgeweest en wow dat is hier zoo goedkoop. Het was ladiesnight bij monoloco (bar) en echt je raadt het nooit hoeveel het drinken daar kost. Voor cocktails (mojito, vodka orange,...) is het 40-50 eurocent!! Zot e, echt zo chill. Maar wel zielig voor de jongens want dit geldt enkel voor de meisje ;-)

We hebben ondertussen ook al onze eerste weekendtrip geboekt en we gaan met de 4 meisjes van mijn gastgezin naar El Salvador (buurland Guatemala). Naar het schijnt kan je daar echt mega goed surfen, dus hebben we een weekendje strand geboekt! =)
    Zo hilarisch, we zijn hier allemaal zo opgewonden en mega enthusiast..

Voila se, genoeg gebabbeld voor vandaag!

Nu naar huis en eten ;-)