Foto
Foto
Foto

© Niets van deze site mag gekopieërd of meervoudigd worden zonder schriftelijke toestemming van de auteur.

Foto
Mijn favorieten
  • Schriek
  • Parochie St.-Jan Baptist Schriek
  • Heemkring Heist-op-den-Berg
  • Heemkunde Schriek
  • Zoeken in blog

    Het kasteel van Schriek
    Thuisbasis van de familie Van der Stegen de Schrieck
    12-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen aan graaf Joseph van der Stegen de Schrieck
    De familie van der Stegen de Schrieck heeft ooit een zeer belangrijke rol gespeeld in Schriek. Maar in 1926 (de verkoop van het kasteeldomein) werd die band tussen het dorp en de familie heel abrupt verbroken.
    Hoe is het de familie van der Stegen de Schrieck na al die tijd vergaan? Denken ze nog wel eens aan Schriek en wat betekent ons dorp nog voor hun?

    We vroegen het aan een afstammeling van onze Schriekse kasteelheren: graaf Joseph van der Stegen de Schrieck (°1965).

    1 - Wie is het familiehoofd en is dus de echtte “graaf van Schriek”? 
    Er is geen echte graaf van der Stegen. Ieder lid van de familie heeft dezelfde titel. Maar er is wel een familiehoofd (de oudste man van de eerste tak). Mijn vader was het hoofd van de familie. Ik ben het geworden sinds zijn dood (2001). Dat geeft geen recht maar een soort verantwoordelijkheid ten opzichte van de familie. Ik ben vrijgezel, werk nu bij de Europese Commissie en zorg voor de Natura-2000 gebieden (beschermde landen in Europa onder Europese richtlijnen). Ik woon in Brussel maar logeer vaak in Florée.

    2 - Wat betekent Schriek nog voor de familie van der Stegen?
    Het is een dorp waar onze familie gedurende enkele generaties geleefd heeft en aan het openbaar leven van die tijd deelnam. Er is een speciale band tussen Schriek en onze familie omdat de naam van het dorp zich in onze familienaam bevindt. Het herinnert mij ook aan die tijd toen onze familie nog in Brabant en de streek ten zuide van Antwerpen leefde.

    3 - Vinden jullie het spijtig dat de band tussen Schriek en uw familie zo weinig meer voorstelt?
    Ja, maar daar zijn redenen voor. In de laatste jaren behoorde het kasteel van Schriek tot een andere tak van de familie dan die van mijn vader en spijtig genoeg woont er ook geen lid van de familie meer in Schriek. Nu verandert het stilaan dankzij het uitzonderlijk werk uitgevoerd door Tom Stroobants.

    4 - Wat betekent de titel “graaf van Schriek” nog? Zijn er aan deze titel nog voordelen verbonden?
    Ik denk niet dat we "graven van Schrieck" zijn, hoewel onze voorvaders wel heren van Schriek waren. De titel werd gegeven toen de heerlijkheden al waren afgeschaft. Er zijn geen voordelen meer verbonden aan de titel. Dit telt trouwens voor elke adellijke familie in België. Toch ben ik trots om de naam van Schriek in onze familienaam te hebben (hoewel vele personen moeilijkheden hebben om de naam correct te spellen!).

    5 - Vinden jullie het jammer dat er geen enkele van der Stegen nog in Schriek woont?
    Uiteraard! Maar zo is het leven nu eenmaal. Mensen moeten meer van plaats veranderen dan vroeger. Maar het zou kunnen dat een lid van de familie in de toekomst te Schrieck komt wonen. Wie weet ?

    6 - Wat is jullie mening over de afbraak van het kasteel van Schriek (in 1946) en het grafmonument (in 1970)?Hoe hebben jullie dit alles ervaren?
    Ik vind dat heel jammer. Met het kasteel en het park is er een groot deel van de geschiedenis, een merkwaardig monument en een interessant natuurgebied van de gemeente verdwenen. Maar overal heeft men na de Tweede Wereldoorlog weinig aandacht besteed voor ons erfgoed (kijk naar Brussel). Alles moest modern zijn en het beton had duidelijk meer waarde dan de oude stenen, de bomen, de weiden... Maar nu is het aan het veranderen. Het werk van Tom Stroobants draagt er zeker toe bij. Ik heb zelf de vernietiging van het kasteel niet meegemaakt en mijn vader heeft ons daarover nooit gesproken.

    7 - Bezit de familie Van der Stegen de Schrieck nog kastelen?
    Ik denk dat het kasteel van Wagnée (provincie Namen) het enige is dat nog tot de familie behoord. Het ligt in Florée. Een neef woont nog in Rosée maar het kasteel is er afgebroken (alleen de bijgebouwen zijn er bewaard).

    8 - Waar worden de leden van de familie tegenwoordig begraven? Bestaat er nog een familiegraf waar iedereen nog naast elkaar wordt begraven?
    We worden op verschillende plaatsen begraven. Het hangt af van hun woonplaats en met wie ze trouwden. Zo is er bijvoorbeeld nog Rosée waar Elisabeth de Beauffort, weduwe van Philippe van der Stegen, begraven ligt. Florée: waar mijn vader werd begraven. Frankrijk: waar de assen van mijn neef Hugues werden uitgestrooid. Op het kerkhof van Oostkamp werd enkele jaren terug nog Tanguy van der Stegen begraven.

    9 - Zijn er nog bepaalde tradities in de familie die bij jullie in stand worden gehouden?
    Ik denk het niet. We ontmoeten elkaar op onregelmatige tijdstippen maar we willen wel proberen om dat vaker te doen. Sinds enkele jaren wonen enkele leden van de familie wel de jaarlijkse processie van Bousval (Waals Brabant) bij.

    10 - Worden er nog verhalen over Schriek vertelt in de familie?
    Spijtig genoeg niet in mijn tak van de familie (kinderen van Jean-Marie en Gaëtane van der Stegen). Ik denk dat mijn vader er niet veel over wist en vertelde niet veel !


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    07-10-2010
    betr. begraafplaats Tanguy van der Stegen de Schrieck
    Ik ben zo vrij te reageren op de inhoud van de blogmededeling dd. augustus 2010.
    Mr.Tanguy graaf van der Stegen werd bijgezet in de grafkapel van de families de Vrière, Snoy en van der Stegen de Schrieck in Beernem ipv. in Oostkamp (tenzij er een tweede persoon werd begraven in Oostkamp die eveneens de naam Tanguy van der Stegen draagt natuurlijk).

    D. Bonamie.
    06-10-2010

    07-10-2010 om 16:36 geschreven door Dries Bonamie



    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per jaar
  • 2016
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2008


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs