Het laatste examen van mijn opleiding ( en misschien ook laatste examen van mijn EHSAL-carrière, maar je weet nooit natuurlijk). Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar het viel al bij al nog mee. Als je laat zien dat je begrijpt wat er in de cursus staat en dit in de praktijk kan toepassen ben je al op goede weg, denk ik. Voor mijn resultaten moet ik nog even afwachten want ik heb dit opleidingsonderdeel uitgesteld naar tweed zit omdat ik hier nog enkele papers voor moet maken ook.
Vandaag moest ik samen met een collega-student een les geven. Het was weer even geleden en even wennen. Buiten een klein misverstand in de volgorde van het lesgeven, viel het best mee. Ik ben blij dat we goed hebben samengewerkt, dat was trouwens het doel van deze groepsles. Je zag wel dat mijn collega-student al meer lesvoorbereidingen gemaakt en lessen gegeven had, het ging al iets vlotter, maar het was ook allemaal niet zo belangrijk meer. Toch blij dat ik dit ook heb mogen ervaren.
De tweede afspraak van SMART, eindelijk. Moet er nog zeker 5 doen tegen 15 mei. Dat wordt elke week afspreken, en dus elke weekend voorbereiden. Mijn mentee zijn PC was stuk, waardoor hij zijn email niet las, en zijn gsm nummer was gewijzigd, daardoor kon ik hem niet bereiken om af te spreken en werd de afspraak maar steeds uitgesteld. Maar hij heeft zijn best gedaan. Hier een stukje tekst uit mijn reflectieverslag:
De mentee had duidelijk de intentie gehad de examens beter te plannen (overzicht gebruikt) en beter te studeren. De mentee had er baat bij dat hij een overzicht had van wanneer en hoeveel hij moest studeren voor elk vak. Ook heeft de mentee ondervonden dat de resultaten beter waren door het maken van samenvattingen en overzichten.
Hoe meer je voor de klas staat, hoe meer je het gewoon wordt. Toch blijven de werkpunten nog steeds hetzelfde. Het is echt moeilijk om iets te veranderen aan je manier van lesgeven die automatisch komt. Ik heb mijn best gedaan om op een aantal dingen te letten maar toch is het niet zo eenvoudig. Het is moeilijk om ondertussen nog te blijven denken, ik ben aan het lesgeven!
De tweede reeks oefenlessen waren naar mijn gevoel al iets beter. De leerlingen werkten echt goed mee. Mijn bordstructuur mag nog iets beter en het zien van de noden van de leerlingen ook. Er werd gezegd dat mijn kalmte een enorm pluspunt is en een goede aanpak is voor het lesgeven.
De eerste twee oefenlessen. Amaai, nog veel werk aan de winkel. Ik was al blij dat ik de school gemakkelijk gevonden had, en daarbij ook de leraarskamer van de school. Het lesgeven was gek, de eerste keer dat je zo voor een bende tieners staat en die dan ook iets moet proberen bij te leren. Het moeilijkste vond ik het overzicht te houden op de hele klas, het bordschema zo duidelijk mogelijk te maken en proberen na te gaan wat er in die koppekes van die leerlingen gebeurt! Zo hebben me enkele keren voor de gek proberen houden, maar gelukkig ben ik een heel verdraagzame en kalme persoon, dit heeft me toch geholpen vandaag.
Vandaag heb ik twee oefenlessen van een collega-lesvolger van me bijgewoond. Dit hoort ook bij onze stage. Het was leuk om iemand die je kent bezig te zien voor de klas en achteraf te horen wat de leerkracht hier bij te zeggen heeft. Een goede voorbereiding voor mijn eigen eerste oefenlessen overmorgen!
Gelukkig, dit examen ging ook goed. We waren met maar een 10-tal studenten en het was heel rustig in het lokaal. Het was de bedoeling om met dat wat we geleerd hadden in de les een eigen zienswijze neer te schrijven bij de vragen. Toch blij dat de examens (voorlopig) achter de rug zijn.
Hoe goed het examen gisteren verliep, zo ging het vandaag nog zo slecht. Het was kaartjes trekken met vragen, schriftelijke voorbereiding en mondelinge toelichting. Dit vak lag me echter van in het begin niet echt. Van de moment dat er al geschiedenis en politiek aan te pas komen begin ik mijn neus al op te trekken. Nochtans de lessen vielen echt wel goed mee. Gelukkig dat de leerkracht op het einde zei: 'Da's dan juist voldoende', anders had ik echt gedacht dat ik niet geslaagd was voor dit examen.
Het examen communicatie verliep vlot. Het was al een hele tijd geleden dat ik nog examen had afgelegd, maar nu ook niet zo lang. Hoewel het een mondeling examen was, was ik heel rustig. Ik was ook goed voorbereid en de leerkrachten gaven me een goed gevoel. De mondelinge toelichting van het schriftelijk gedeelte (cursus) ging goed. Daarna moest ik mondeling mijn persoonlijk ontwikkelingsplan voorstellen. De leerkrachten waren duidelijk onder de indruk en dat deed plezier, ik had immers naar waarheid mijn persoonlijke ervaringen neergeschreven en had zoveel mogelijk geprobeerd de cursus toe te passen in de praktijk.