Voettocht naar Santiago de Compostela
Voorbereiding en reisverslag van Karel Demeulemeester
23-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 23/07/10 en zaterdag 24/07/10 naar Vézelay
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 6 uur liep mijn wekkertje af. Ik had niet veel geslapen... te koud, te smal, dan te warm, Ben snurkte, ik werd wakker... alles...
Vertrekkensklaar omstreeks 7 uur. Ik had nog een gesprekje met een begeleidster van de kinderen. De kinderen zijn tussen de 5 en de 12 jaar. De gemeente (omgeving Parijs) organiseert vakanties voor kansarme kinderen. De ouders betalen tussen de 5 en de 20 euro voor een vakantie voor hun kinderen. Gedurende de vakantie blijven de tenten staan op de camping. Iedere week (van maandag tot vrijdag) komt een andere groep kinderen uit de gemeente. Mooi toch!
Ben en ik vertrokken. Er was een beetje regen. De GR654 heeft nogal wat niveauverschillen. Ook in de breedte was het soms duwen en passen in de bossen. Heel mooi allemaal! We kwamen tenslotte op een bredere weg. Het was niet zo druk. Ben hield zijn wandelstok af en toe horizontaal zodat naderende auto's wat uitweken... heel handig en het werkte altijd!
Omstreeks 10u00 zagen we in de verte al Vézelay op de heuvel. We nuttigden nog een koffietje op enkele km.voor de top. Voor het laatste stuk namen we de GR654. Niets is mooier dan te voet over deze weg Vezelay betreden. Er zijn bronzen Jacobsschelpen in de weg aangebracht en het zicht is schitterend. We kwamen binnen langs de noorderpoort en trokken meteen naar de basiliek St.-Marie Madeleine. We ontmoetten Daniël, een pelgrim uit Bilzen die dezelfde dag met de trein nog zou terugkeren naar België. We klampten een vriendelijk nonnetje (Fraternité Monastique Jérusalem) aan met de vraag of we nog ergens konden overnachten in één van hun huizen. Ze schreef onze namen in een boek en gaf ons de code van het Maison Bethanie (op de D951 juist bij het binnenkomen van Vézelay). Mooie kamers, douches, keuken... alles. Om 12u30 volgden we de dienst in de basiliek. Indrukwekkende gezangen (je kan netjes meevolgen want de teksten zijn in het Frans... de boekjes liggen in een rek ongeveer halverwege het schip van de kerk). Mooi! Nadien deden we inkopen voor een echte pasta carbonara.
Toen we terug op de kamer waren, zag ik hem... Tonie, de natuurgids uit Maastricht. Toen hij onze kamer binnenkwam, herkende hij me niet meer. Hij vroeg aan Ben om onderaan te kunnen slapen. We vonden onder Bens bed een lattenbodem. We sleepten die naar een hoek van de kamer. Met een matras van een ander bed was Tonie geïnstalleerd.
We volgden de vespers en de dienst in de basiliek. Heel mooi... hemelse gezangen in de prachtige romaanse kerk van Vézelay (heel speciale lichtinval) ... dit moet je meemaken! De broeders en zustertjes staan bij het zingen met hun rug naar het publiek en kijken naar het koor. Bij de vredeswens komen ze naar de mensen. Warempel... het nonnetje dat ons 's middags had ingeschreven, kwam naar me toe en zei in het Nederlands "de vrede van Christus". Ongelooflijk dat ze dat had onthouden.
Na de dienst maakte Ben de carbonara klaar. Ik trakteerde voor mijn laatste avond pelgrim met een Crémant de Bourgogne... en of het smaakte. Ik heb er dit jaar 410 km. op zitten (in 18 dagen). Ik heb mooie ontmoetingen en ervaringen gehad, prachtige landschappen gezien en op unieke plaatsen kunnen overnachten.



Weerzien

Ik was al vroeg op. Na een lekker ontbijt trok ik nog eens naar het centrum van Vezelay om wat foto's te nemen. Carine was omstreeks 3u40 vertrokken vanuit Vichte. Om 8u40 belde ik haar op. "Ik ben er... binnen twee minuten sta ik bij je". Alsof we het aanvoelden... het werd een heel gelukkig en ontroerend weerzien. Nog een koffietje op een terras en dan... richting DYO (bij Charolles) voor onze vakantie. Het werd een heel leuke vakantie!

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarVezelay#   


22-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 22/07/10 naar Saint-Moré
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik stond op om 7 uur. Laat dus... Ben had al zijn slaapmat opgeruimd. Ik kon mijn tentje - helemaal nat- opkramen. Gelukkig konden we in de overdekte plaats van de camping ontbijten. Mijn kleren waren niet droog... helemaal niet... dus alles in de rugzak, bijna kletsnat. We vertrokken om 8u00. De GPS wilde me andermaal langs de D-wegen sturen (de kortste weg). Gelukkig had Ben een goede kaart mee waarop de GR654 stond. We bewandelden mooie wegen door kleine dorpjes.
In Arcy sur Cure konden we brood, wat fruit en drank kopen. We vervolgden onze weg. Om 13u30 kwamen we in Saint-Moré op de camping aan (de association CORA annuleerde voorgoed haar mogelijkheid om pelgrims op te vangen). Op de camping huurden we samen een stacaravan. Onze kleren en mijn tent konden drogen. Op de camping verbleef een vakantiekolonie. Zo'n 20 kinderen van tussen de 5 en 12 jaar met vier volwassenen speelden, aten en sliepen op de camping... Leuk.
We aten in de naburige auberge een eenvoudig menu. We hadden nog een leuk gesprekje met een Zuid-Afrikaanse man. We maakten nog onze plannen om morgen naar Vezelay te vertrekken. Ben zou verder trekken. 
De dag nadien zal ik Carine zien.. Ik verlang!

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarSaintMore#   


21-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 21/07/10 Naar Accolay
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was 4u30 als ik vertrok. Ben sliep nog en zou pas om 8u vertrekken. Het was bewolkt, goed weer om te wandelen. Er was regen voorspeld maar die bleef uit. Ik volgde voortdurend het jaagpad langs de Yonne. Vier km. omweg maar een prachtige vlakke weg. Geen moeilijkheden (enkel in het begin een beetje verkeerd gelopen). Ik nam enkele leuke foto's met de opgaande zon als onderwerp. Dit kan me iedere keer weer ontroeren.Vaux, Vincelles, Cravant, Accolay. Ik kon tot de camping het water volgen. Af en toe is er een bankje om te zitten. Op de Yonne niets anders dan plezierbootjes. Er was er zelfs eentje dat mij een lift aanbood... Non, merci...pélérin... De bootjes moeten veel versluisd worden want de niveauverschillen zijn groot. Het zijn jonge gastjes (wellicht jobstudenten in de zomer) die de sluizen bedienen.
In Vincelles was er een kleine markt waar ik fruit en een tomaat kon kopen. Ook de plaatselijke bakker kon een broodje, enkele appelflappen en een soort kaasbrood aan mij verkopen. Ik kwam rond 13u30 aan op de camping van Accolay. Tussen twee regenbuien door, kon ik mijn tentje opslaan.
Ik waste me "à la façon de Ben". Eerst met kleren en daarna zonder. Je doet je kleren af in de douche en trappelt erop zodat het vuil eruit komt; Heel efficiënt... van een militair geleerd dus!
Na mijn siësta was Ben aangekomen. Hij had zich geïnstalleerd in een overdekte plaats op de camping. Een zeil boven zijn hangmat. Ik kon bij hem mijn was drogen.Om 16 uur trokken we naar het dorp. Er was één winkeltje waar ik wat hesp, yoghurt en wat drank kocht. 
We aten tesamen want het was flink aan het regenen. Hier zaten we dan... een Vlaming en een Waal, samen op de nationale feestdag! Morgen gaan we naar Saint Doré. Ben heeft zijn radiootje mee en kan zo het weerbericht horen. Morgen voorspellen ze minder regen. Hopelijk is het waar.
Eigenlijk is Ben een heel goede kerel. We babbelden nog heel lang!

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarAccolay#   


20-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 20/07/10 Naar Auxerre
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opstaan om 3u45. Vertrek om 4u30. De GPS leidde me eerst langs de hoofdweg uit Chablis naar Auxerre. Op deze weg vind je ook de wijngaarden van de heerlijke Petit Chablis. Nadien nam ik wat alternatieve wegen, mooie landschappen, bossen, wijngaarden.
Sombere gedachten gingen door mij heen... ik had overal pijn, vooral aan de onderkant van mijn voeten... Waarom doe ik dit nog? Bij het binnenkomen van Auxerre trok ik naar het station. Daar wist men me te vertellen dat een treinrit Auxerre-Lille 58 euro kost.
Ik trok verder naar het "Maison des Randonneurs". Ik kreeg er een plaatsje aangeboden in een kamer, samen met een Waal ("toch geen probleem voor u?" vroegen ze bezorgd aan het onthaal). Ben (Bernard Deplanche maar iedereen zegt Ben) bleek een sympathieke militair op rust (56 jaar). Hij was vertrokken op 6 juli vanuit Hastière. Hij trakteerde zichzelf op een tocht naar Santiago. Hij had zichzelf wel al een stuk laten voeren met de auto. Ben is getrouwd en heeft drie kinderen. We nuttigden samen het middagmaal. Ik nam mijn siësta. Vooraf had ik Carine gebeld met mijn twijfels over het verderzetten van mijn tocht. Na mijn siësta trok ik de stad in en vond een "cordonnier" om mijn schoen te herstellen (door de vochtigheid was de top van mijn rechterschoen aan het "ontnaaien"). Tja... eigenlijk is het te zot om nu te stoppen als ik zo dicht zit bij Vezelay.
In de Monoprix kocht ik courgette, ajuin, penne, spekblokjes, nootjes en wat wijn.
Bij het terugkeren zette ik me aan het koken... Penne carbonara... de kaas die ik eraan toevoegde was "La vache qui rit". En of het smaakte! Ik belde nog Carine op om de gewijzigde plannen te bespreken. Ze had veel begrip. Om 21 uur ging ik slapen. Ben snurkte niet!

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarAuxerre#   


19-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 19/07/10 naar Chablis
Klik op de afbeelding om de link te volgen De camping van Tonnerre ligt niet ver van de spoorweg. 's Morgens vroeg werd ik wakker van het geluid van de TGV. Ik kraamde op en at wat droog brood met salami. Omstreeks 6 uur nam ik afscheid van Philip. Hij zou het riskeren om de rechtstreekse oversteek te maken naar Vezelay. Hopelijk vindt hij een slaapplaats onderweg. Op zijn kaart stond een camping aangeduid net tussen Tonnerre en Vezelay. Auxerre en Chablis zou hij dus niet passeren. Schitterende kerel! "Tot in België... ik doe de groeten aan je neef Dirk".
Het werd een moeilijke wandeling vandaag. Niet alleen door de warmte maar ook de GPS stuurde me steeds naar de grote wegen. De GR654 kon ik bijna niet vinden. Het werd zweten. Bij het naderen van Chablis merkte ik de wijngaarden op. Om 12u30 kwam ik er aan op de camping. Ik installeerde mijn tentje naast een Brits koppel. Zij hadden een reis gemaakt naar Italië en waren op de terugweg. In "le Chablis bar" hoorde ik veel Amerikaans spreken. Chablis is dan ook wereldberoemd om zijn witte wijn. Ik kocht verderop wat proviand. Ik zette me bij het terugkeren aan een tafel op de camping. Ik at mijn salade Piëmontaise (die ik al drie dagen meezeulde), een peer en een koekje als dessert. 
Er kwam nog een groepje kinderen onder begeleiding van enkele volwassenen aan. Om 20 uur lag ik al te slapen.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarChablis#   


18-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 18/07/10 naar Tonnerre
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 4u15 kwam ik wakker. Philippe sliep vast en snurkte niet. Ik zette koffie en waste me. Na een heerlijk ontbijt (croissant, brood, hesp, confituur, koffie) vertrok ik. Het werd een mooie wandeling. Veel kleine en kalme weggetjes, mooie dorpjes. Prachtige zonsopgang. Ik kon mooie foto's maken. Ik stapte zo'n 30 km. 
Om 12u00 kwam ik aan op de camping van Tonnerre. Het was weer zweetweer. Ik legde me eerst wat op mijn tent om uit te rusten. Twee Nederlandse koppels (allemaal onderwijsmensen) boden me een kopje koffie aan. Natuurlijk ging het gesprek over de camino en uiteraard ook over het onderwijs. Conclusie: in Vlaanderen is het lang niet zo slecht in vergelijking met Nederland.
Omstreeks 14 uur (in de hitte) kwam Philippe aan. Ook hij zette zijn tentje in de schaduw. Een jonge Belg (die er samen met zijn vriendin was) bood ons een koel pintje aan. We sloegen het niet af. Even later trokken we naar het cafeetje van de camping om er naar de koers te kijken. Ondertussen konden we onze batterijtjes en onze GSM opladen. 's Avonds werd het nog een gezellige avond met het Belgische jonge koppel.. Er werden veel anecdotes verteld over de camino. Tenslotte konden we in het cafeetje een pizza eten. En of het smaakte... het eerste warm eten sedert donderdag.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarTonnerre#   


17-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 17/07/10 Naar Bragelogne Beauvoir
Om 6 uur trok ik de hoteldeur achter me dicht. De GPS stuurde me eerst naar de gewone secundaire wegen. Vanaf Poligny nam ik de GR654. Die leidde me langs prachtige wegen (wijngaarden). Er was wel wat reliëf (aardige klimmetjes). Ik hield we wat bezig, rustte extra uit want ik had pas om 14 uur afgesproken in de gîte.
Ik stapte verder en een andere pelgrim haalde me in. Vlaming? Ja... Philippe Vaneeckhout (neef van mijn oud klasgenoot Dirk Vaneeckhout). Hij deed zijn camino in één tocht van thuis te Machelen (Zulte) tot Finisterra. Hij was vertrokken op 3 juli en op die 14 dagen had hij dus al meer dan 400 km gestapt. Hij wou in drie maanden zijn tocht afwerken en op zijn verjaardag in Santiago de Compostela aankomen (24 september). We deelden de kamer in de gîte bij mevr.Collin. We kochten wat brood, tomaat en hesp. Philippe is een leuke gast. Hij is bijzonder sportief en stapt heel wat sneller dan ik.
Hij had een verwonding aan zijn voet ten gevolge van het door de regen lopen. De volgende dagen zou hij zonder kousen en op sandalen de tocht verderzetten (tot zijn wonde was dichtgegroeid). We spraken af om morgen naar Tonnere op camping te gaan. Ik zou heel wat vroeger vertrekken dan hij.


Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarBragelogneBauvoir#   


16-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 16/07/10 naar Bar-sur-Seine
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik stond pas om 7u30 op. Het ontbijt was uitgebreid: brood, kaas, verschillende soorten confituur, koffie, fruitsap... Ik kreeg brood, eieren en chocolade mee voor onderweg. De weg was mooi en de warmte viel mee. Er was veel schaduw door de bossen onderweg en er waaide een fris windje. Het landschap onderweg is nog steeds hetzelfde... Graanvelden, koolzaadvelden, bossen...Omstreeks 13u30 kwam ik in Bar sur Seine aan. Het is een mooi stadje. Er zijn veel vakwerkhuizen. In de ondergrond hier is weinig steen te vinden. De mensen waren aangewezen om met hout en leem hun huizen op te trekken.Ik kon niet anders dan het hotel du Commerce te nemen om te overnachten. Ik moest echt smeken om een kamer te kunnen krijgen omdat het hotel in de namiddag sloot. Ik kon een douche nemen en waste al mijn kleren met de voorradige hotelshampoo. En of alles lekker ruikte!
Ik reserveerde een gîte d'etape in Bragelogne-Beauvoir. 38 euro zonder maaltijd. Tja, er zit niets anders op. Ik kocht nog brood, tomaten en wat fruit. Om 21uur ging ik slapen.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarBarSurSeine#   


15-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 15/7/10 naar Vendeuvre sur Barse
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik keek uit het raam en zag een heldere hemel. Desondanks toch een beetje koud en wat wind.. goed wandelweer dus. Ik trok de hoteldeur achter me dicht en verliet Brienne le Château. Deze keer langs N-wegen maar er was weinig verkeer. Ik deed het ommetje langs het meer van Amance. Heel mooie wandeling op stoppelvelden en door het bos. Aan het meer vond ik een bank en tafel om uitgebreid te kunnen ontbijten. Om 13 uur kwam ik aan de gîte d'hotel Domball aan. De bazin was niet gewoon van "randonneurs" te gast te hebben (Vendeuvre ligt dan ook niet langs de GR654). Ik moest mijn wandelschoenen uitdoen en op mijn kousen naar boven. De kamer zag er een beetje protserig uit. Een masker en schilderij van Venetië, een kitscherig plaasterbeeldje... Ik waste me maar kon/mocht mijn kleren niet wassen. Na een lange siësta trok ik naar het stadje. Mooi... er is een kasteel, er zijn vele winkels, bars, een supermarkt enzovoort...
's Avonds ontmoette ik nog een koppel Nederlanders (uit Purmerend). Ze waren op doorreis naar Dijon voor een familiereünie en verbleven ook in de gîte. We aperitiefden buiten. Hélène, de bazin en haar man Fernand hadden eten klaargemaakt. Veel groenten en kalfsvlees in de wok...het smaakte. Nadien home-made taart... en wijn. Ik had nog een goed gesprek met Peter en zijn vrouw. Hij is een gepensioneerd leraar met veel levenswijsheid (had o.a. een zware kanker moeten overwinnen). Zij is een echt familiemens. Om 22 uur ging iedereen slapen.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarVendeuvreSurBarse#   


14-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 14/07/10 naar Brienne le Château
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik stond om 4 uur op. Alles opgekraamd en om 4u30 trok ik de gîtedeur achter me dicht. Op naar Brienne le Château! Jean-Pierre had me gezegd de weg te nemen via Chavanges - Montmercy - Perthes les Brien. Het is nationale feestdag en dat merk je. De Fransen blijven massaal in hun nest liggen. Op 23 km (weliswaar kleine maar toch berijdbare wegen) kwam ik ongeveer 15 auto's tegen. Heerlijk!
Om 10 uur was ik al op mijn bestemming. Het Hotel des Voyageurs was gesloten. Ik stapte verder naar het hotel "Au Croix Blanc". Toen ik vroeg of ik er kon slapen, kon dit niet! De waardin was niet bijzonder vriendelijk en gaf geen reden op. Blijkbaar hebben ze in het "Witte Kruis" liever geen rugzaktoeristen. Ik belde naar het hotel des Voyageurs en er werd opgenomen. Een vriendelijke man liet me binnen en gaf me een kamersleutel.
Ik nam meteen een douche en waste mijn kleren. In het stadscentrum kon ik nog wat brood, fruit en kaas kopen. Ik genoot van de voorbijtrekkende fanfare en bezocht nog even de mooie kerk (prachtige brandglazen in okergeel en zwart).
Omstreeks 16 uur trok ik naar het toerismebureau (gevestigd in een oude militaire school waar Napoleon Bonaparte zijn opleiding kreeg tussen zijn 11de en 16de levensjaar. Het begon ineens heel hard te waaien. De regen bleef (helaas voor de boeren hier) uit. Naast het toerismebureau was er ook een museum. Daarin een mooie verzameling van kerkzilver en ook van Bonaparte. Over zijn nederlaag in Waterloo geen woord- wel over zijn verblijf en terugkeer naar Brienne le Château, over zijn overwinningen en over zijn dood op St.-Helena. Bonaparte moet, omwille van zijn Italiaans accent, nogal wat gepest zijn geweest als kind. Hij was ook van verarmde adel afkomstig... wellicht heeft die jeugd hem getekend en verklaart dit zijn ambitie om te overwinnen... blij dat ik de tentoonstelling kon bezoeken. Ik reserveerde nog een chambre d'hôte in Vendeuvre sur Barse. 
Bij de terugkeer naar het hotel begon het wat te regenen... toen ik binnen was, brak een hevig onweer uit.
De waard maakte nog een avondmaal klaar. . Om 20u45 was ik op de kamer en ging ik slapen.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarBrienneLeChateau#   


13-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 13/07/10 naar Outines
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was 3u45 als ik vanzelf wakker werd. Geen regen meer. Wasje gedaan... achteraf gezien ben ik mijn handdoek daar vergeten... merde.
Na drie kwartier trok ik de deur van het klooster achter me dicht en ging op stap. Het vlotte goed. Het eerste deel (+- 12 km) deed ik langs gewone wegen. Het tweede gedeelte nam ik de GR654. Beetje hetzelfde landschap... graanvelden, maïs, bomenrijen. Gisteravond had ik een slaapplaats gereserveerd in Outines.
Om 11u30 stond ik aan het dorpsplein van Outines. Mooi dorpje... veel vakwerkhuizen, zelfs de kerk (St.-Niklaas) is opgetrokken in vakwerk. Op nr.8 van het dorpsplein had ik een afspraak om een kamer te betrekken. Ik zette me in de tuin van het huis. Ik belde de bazin (Chantal) en een poosje nadien was ze er. Ik kreeg een hele gîte voor mij alleen (Place d'église nr.10). Ik deed mijn was en at wat brood-kaas-worst met een goede slok water. In het dorp is er geen winkel, geen café... niets. Ik nader stilaan de Bourgogne. 
's Avonds kon ik in het gezelschap van Pascale en Jean-Pierre (eigenaars) en Brigitte (gaste en ornithologe) het souper nuttigen. Te eten: Meloen met hesp, vegetarische lasagne en roomijs met pêche... heerlijk. Prachtige gesprekken over de natuur, de Champagne, la vida enzovoort! Mooi!

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarOutines#   


12-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 12/07/10 naar Vitry-le-François
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik had de wekker om 4u30 gezet. Na een douche nam ik het ontbijt dat de waardin voor me had klaargezet... croissants, brood, confituur, een thermos met koffie... Om 5u10 kon ik vertrekken. Ik volgde voortdurend de GR 654. Ik stapte langs het mooie Saint-Amand-sur-Fion (prachtige kerk). Toen ik in Vitry en Parthois naderde, brak een storm uit. Donkere wolken verzamelden zich, er ontstak een hevige zandstorm om nadien een indrukwekkende donderbui en onweer te resulteren. Gelukkig had ik een schuur bereikt zodat ik mijn regenkledij kon aantrekken.
Nadien trok ik verder naar het centrum. Een plaatselijk cafeetje zat zonder stroom... dan maar een cola i.p.v. een koffie besteld. Tot Vitry-le-François was het nog 3,5 km. Ik stapte verder in de regen en kwam omstreeks 10u30 in de mooie kathedraal de Notre Dame van Vitry.
Ik rustte wat uit en verwijderde een steentje in mijn schoen. Verschillende mensen bekeken ook de kathedraal en begroetten me (en français)... bleken het wel mensen uit Menen te zijn. Ze kenden onze Jean-Yves (onze diaken ... zijn vrouw Sofie was ondertussen bevallen van een zoontje Eli) goed. Zij waren erg geïnteresseerd in mijn pelgrimstocht. Ze waren op doortocht naar de Jura. Ik kreeg van hen het adres van het parochiaal centrum. 
Daar verwees men me door naar het klooster Doyenné du Perthois (Soeurs Jesus Miséricordieux). Een heel jong en mooi nonnetje gaf me de sleutel van mijn kamer en van het centrum. Alles was voorzien... koelkast, douche, bed, propere lakens, lectuur, leeslampje, fornuis... schitterend!
Het is een donnativo refugio maar op het papiertje dat op de kamer lag, verwachtte men tussen de 10 en de 20 euro. Met plezier zullen we dit geven! Ik spaar een maaltijd in een restaurant hiermee uit en ik kan hier ook mijn kleren wassen. In de plaatselijke Match deed ik nog mijn boodschappen... toespijs (worst en smeerkaas), brood, twee nectarines, drank, en een avondmaaltje (kip + salade).
's Avonds kwam ik in het stadscentrum nog de twee Brusselaars van de dag voordien tegen. De dikste van de twee was aan het strompelen... zijn voeten zaten vol blaren. Zij hadden niet kunnen schuilen tijdens het onweer en hun schoenen waren drijfnat.Ik loodste hen nog naar de nonnetjes. Zij kregen er ook onderdak. Omstreeks 20u00 volgde ik nog een dienst in een zijkapel van de Notre-Dame. Een zwarte priester... een mooi verhaal over een vrouw met twee geadopteerde kinderen (en één eigen kind) ... 15 aanwezigen die intens meevolgden...
Om 20u30 mijn bed in.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarVitryLeFrancois#   


11-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 11/07/10 naar La Chaussée sur Marne
Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteravond was het bewolkt. Ik dacht dat morgen de warmte wel zou meevallen. Ik stond op om 6u45 en de zon was al mooi aan het schijnen! Tja... dit wordt puffen. Na 9u30 is het al behoorlijk warm, dus vlug vertrekken is de boodschap. Ik had een uurtje nodig om alles op te kramen, me een beetje te wassen en te eten. Om 7u45 vertrok ik richting Vitry-le-François. Na 9u00 is het puffen en blazen. Het is heel warm. Ik moest iedere 3 km stoppen en water drinken. 
Onderweg vroeg ik aan een vrouw om mijn flesjes te vullen met drinkwater. Geen probleem. Ik kwam in La Chaussée sur Marne aan en stapte meteen naar het Hôtel du Midi (met groot terras). Ik was de enige klant. Ik kreeg een studiootje met bed, tafeltje, douche... De wc was aan de overkant. De waardin is een vriendelijke dame (echtgenoot was chef in de keuken).
Meteen vroeg ik een  pint en zette me op het terras in de schaduw. Dit was genieten! Ik nam een verkwikkende douche, waste mijn kleren, hing ze te drogen en keek nog een beetje TV. In de tour de France won Schleck en hij reed Armstrong op 11 minuten. Niet echt pelgrimsleven maar ja...
In de late namiddag kwamen twee Brusselse pelgrims toe. Ze smeekten om een slaapplaatsje en eten aan de waardin en kregen dit uiteindelijk ook. Leuke gasten. Deden ieder jaar een stukje van de Camino. We aten samen een heerlijke salade.
's Avonds keek ik nog een beetje naar de finale wereldbeker voetbal. De scènes die ik zag waren weinig lovend voor de Nederlanders... trekken, duwen, vuil spel... mooi dat de Spanjaarden hebben gewonnen... het moet nog een beetje sportief blijven.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarLaChausseeSurMarne#   


10-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 10/07/10 naar Châlons en Champagne
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was 3u45 als ik wakker werd in het grote parochiehuis. Nog een yoghurt, een koekje en een halve tomaat. Ik waste netjes af, legde op de kast 5 euro (volgens afspraak) met een bedankje erbij. De hoofdschakelaar van de elektriciteit mocht ik uit doen. Het was 4u30 als ik vertrok... met de GPS richting Condé-sur-Marne. De GPS stuurde me door het Fôret de Verzy... geen goed idee want het was flink klimmen en dalen. Bovendien gaf de GPS paden aan die volledig waren dichtgegroeid. Ik moest dikwijls op mijn stappen terugkeren en verloor veel tijd... op de koop toe kwam ik een groot everzwijn tegen. Het sprong recht en maakte zich uit de voeten. Was me dat schrikken! 
Ineens kwam ik uit het bos en zag de zonsopgang boven de champagnevelden... Waaw, heel mooi. Ik zette me neer om wat te eten, te drinken en me zelfs te scheren (ik was dit 's morgens vergeten).
Ik trok verder. Na Condé-sur-Marne (heel dicht bij Tours-sur-Marne - onze huischampagne Brisson-Lahaye komt van hier). Naar Chalons-en-Champagne was het nog 18 km... Allez vooruit. Het was bloedheet, mijn waterflesjes moesten af en toe worden bijgevuld, ik was doodop.
Omstreeks 13u30 kwam ik nat bezweet aan bij een Mac Donalds. Ik bestelde een grote cola en een broodje met hamburger en mosterdsaus. Ik "strompelde" voort naar de kathedraal maar voor een pelgrimsonthaal moest ik in de Notre-Dame-en-Vaux zijn. In deze schitterende kerk zijn er drie brandglazen gewijd aan Sint Jacob (o.a. als Matamoros). Ik kreeg een glas water en een stempel. Voor een overnachting verwees men me naar de camping (zo'n 3 km verder uit het centrum). 
Ik haalde het en zette er mijn tentje op. Het was weer even wennen. Op de camping ontmoette ik wat pelgrims. Een Nederlands koppel dat met de fiets naar Santiago wou. Heel sympatieke mensen... ze hebben twee dochters en een kleindochter. Zij is zeer gelovig. We hadden een leuk gesprek! Ook ontmoette ik een 61-jarige Bruggeling die te voet naar Santiago wil. Hij hoopte er begin oktober aan te komen. Zijn vrouw volgt hem met de auto en kampeert. Op verschillende campings komt hij op krachten en trekt dan verder... mooi!
's Avonds ging ik naar de plaatselijke "friterie" weer wat junk-food kopen (had geen andere mogelijkheid meer).
Vandaag heb ik +- 35 km in de benen... morgen ga ik zo ver niet. Om 21 uur lag ik te slapen.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarChalonsEnChampagne#   


09-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 09/07/10 naar Verzy
Klik op de afbeelding om de link te volgen Omstreeks 4u45 waren André en ik klaarwakker. Beneden op straat waren schermutselingen met dronken jongeren. Er werd geslagen, geroepen en met een tafel gegooid. We maakten ons klaar en ik trok met André mee naar het station. Zijn trein zou om 6u21 vertrekken. We namen afscheid en ik zette koers naar Verzy.
Aan de noord-oostkant van Reims bevindt zich nogal wat industrie. Het duurde meer dan twee uur vooraleer ik de eerste wijngaarden (Champagne) in de gaten kreeg. Ik vond een mooie alternatieve weg die me leidde naar Verzenay en tenslotte naar Verzy. Het was prachtig wandelweer, bewolkt, een beetje wind- er vielen zelfs enkele druppels regen. Ik kwam wijngaarden tegen van o.a. Pommery en Veuve Clicquot... mooie hellingen naar het zuiden gericht. Het was bijna 11u00 als ik in Verzy aankwam. Een oudere vrouw sprak me aan... "Zoek je het echtpaar Michel voor een overnachting als pelgrim? Ik heb de sleutel van "la maison pastorale"! Ik kreeg de sleutel en trok binnen. Heel de accomodatie had ik voor mij alleen: douche, slaapkamers, keuken, koelkast. Ik kocht wat pasta, tomaten, en een drankje in het dorpje.
Ik zette me aan het koken. Tja zonder olie en specerijen (zelfs geen zout en peper) was het een basic-maaltje. Na de was en een verkwikkende koude douche trok ik naar boven naar één van de slaapkamers. Het was er te warm (+ een vast tapijt op de grond). Ik verhuisde alles naar beneden. Ik blies mijn matje op en legde het op de tegelvloer beneden. Zo kon ik lekker slapen.
 

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarVerzy#   


08-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 08/07/10 naar Reims
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was 6u30 als we ons ontbijt konden nuttigen in het mooie zaaltje van het hotel. Om 7u00 trokken we de hoteldeur achter ons dicht. De GPS had ik ingesteld om zo vlug mogelijk in Reims te zijn. We liepen langs aardepaadjes maar ook langs drukke wegen. Omstreeks 11u30 kwamen we in Reims aan. Het was bloedheet. Snel vonden we een cafeetje in de nabijheid van de kathedraal. Onze meegebrachte lunch moest er aan geloven. In de toeristische dienst vroegen we het adres van een internetcafé en ook dat van het station. We ontmoetten er ook Tonie die sedert gisteren zonder Willy op stap moest gaan. Bij nader inzien hadden ook zij in Bazancourt gelogeerd. 
In de kathedraal (heel vriendelijk onthaal van de Franse Jacobsgemeenschap) kan iedere pelgrim zijn naam inschrijven in een boek. Ik kreeg een stempel. Ik ontving eveneens een lijst met overnachtingsadressen + mogelijkheden om aan eten te geraken in de dorpen tussen Reims en Vezelay. Het ziet er naar uit dat ik bijna nergens mijn blog zal kunnen bijwerken. De voorgestelde weg op de lijst volgt zoveel mogelijk de GR654 maar snijdt soms stukken af.
 
André wou zijn trein naar Lille reserveren. De bediende kon er niets van. Een ticket van Reims naar Lille bekomen, was bij hem even moeilijk als een reis naar Timboektoe boeken, vooral als je persé niet langs Parijs wil rijden. Achteraf bleek dat André zelfs een tijdje met de bus zou moeten reizen.
Gelukkig konden we 's avonds het ticket inwisselen voor een reis Reims-Cambrai-Lille. André kreeg zelfs 10 euro terug.
We reserveerden een kamer in Hotel du Nord, dichtbij het station. Daar konden we ons verfrissen. In de namiddag werden de foto's op het internet opgeladen en werd de weblog bijgewerkt.
's Avonds genoten we van een steak-frites met groenten en heel veel koel water. De terrasjes waren vol. Ik realiseerde me dat ik mijn hoofdlampje was vergeten thuis (Petzl). Nog net kon ik een gewoon zaklampje kopen in een grootwarenhuis. Omstreeks 22u00 zochten we onze bedstee op. Beneden op straat was het de hele nacht druk.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarReims#   


07-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 07/07/2010 naar Bazancourt
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 4u15 werden we wakker (even te vroeg) en bleven doorslapen tot 5u30. Om 6u00 stonden we met pak en zak klaar om te vertrekken. We verlieten Château Porcien over de Aisne en het Ardennenkanaal. Het was stil... alleen de vogels hielden ons gezelschap.
Langs mooie weggetjes, door de velden kwamen we achtereenvolgens in Avançon, Saint-Loup en Champagne en l'Ecaille. Verderop moesten we langs een bomenrij Bazancourt bereiken. De vliegen (dazen) waren verzot op onze kuiten. Vooral André had veel succes. Zijn meegebrachte stok heeft vooral gediend om de vliegen weg te jagen... Je had het moeten zien... André als een gek rondom zich slaan en de dazen... maar bijten!
Omstreeks 11u40 kwamen we aan in Bazancourt. In het gemeentehuis kregen we een stadsplannetje. We rustten uit op de trappen van de kerk. We aten er ons middagmaal (yoghurt - brood, koekjes en worst).
We begaven ons naar hotel "Le Moderne". We kregen een mooie kamer, propere douche, net toilet... mooi. Onze siësta duurde tot 16 uur. We kregen de laatste kilometers van de Ronde van Frankrijk te zien. Tonie en Willy hebben we niet tussen het volk kunnen ontwaren. Achteraf bleef dat ook zij in een ander hotel in Bazancourt hadden blijven slapen. 
Ook het eten in "Le Moderne" smaakte. We bekeken nog de laatste momenten van de match Duitsland-Spanje en trokken naar onze bedstee.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarBazancourt#   


06-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 06/07/2010 naar Château Porcien
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was omstreeks 7u15 als Harold ons kwam halen om te ontbijten. Ze hadden moeite gedaan. Zelfs de spinnenwebben in huis waren weg. Voordien hadden we een goede nacht gehad in het bakkershuisje. Er was van alles, helaas geen brood voor André, ze waren het vergeten...). We maakten ons lunchpakket klaar en Harold bracht ons naar de overdekte markthal van Wasigny.
Via schitterende weggetjes ("bonjour monsieur-dame" 2X) en dorpjes (Justine-Herbigny- Hauteville) bereikten we omstreeks 11u30 Château Porcien. We installeerden ons aan de Aisne op een bankje en namen onze lunch.
In restaurant Longchamp kregen we de deurcode van de gemeentelijke refugio. Een klein, proper optrekje, speciaal voor pelgrims... Bravo aan deze gemeente. We konden een douche nemen en ook onze kleren werden gewassen. Op de binnenkoer van het restaurant hingen we onze was te drogen.
En toen kwamen ze binnen... Zij een grijze zestiger uit Arnhem. Hij een vijftigplusser uit Maastricht. Ze hadden elkaar op het internet ontmoet en wilden samen Lourdes bereiken. Zij had er duidelijk genoeg van ("dit is geen vakantie meer") en wou meteen de trein op naar Nederland.
Hij (een sportieve natuurgids) wou morgen al Reims bereiken (40 km) om de Tour te zien. Hij wou, terwijl we allen op een bed zaten in de kamer, zijn schoenen uittrekken. André en ik zijn naar buiten getrokken. We installeerden ons weer aan de Aisne.
Omstreeks 19 u kwamen we in het restaurant Longchamps aan waar Willy bleef wachten op haar aperitiefje van Tonie. Tonie was in een dronkenmansgesprek verwikkeld waar vooral les "Belges" het moesten ontgelden. Het pelgrimsmenu was eerlijk. Koude schotel - Wildragout, aardappelen in de room en tuinbonen - bessentaart of yoghurt. We namen onze was mee en we deden onze babbel verder. Tonie werd langzamerhand onverstaanbaar en Willy ging slapen (in een tweede gedeelte van de refugio --in opbouw)
Om 22u00 bekeken we de binnenkant van onze oogleden... Tonie wou per sé morgen de Tour in Reims zien.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarChateauPorcien#   


05-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 05/07/2010 naar Wasigny
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 5u30 was ik al klaar wakker. André zaagde nog een boompje om. De wekker was gezet om 6u15 maar ik stond al op. Een goede wasbeurt en om 6u15 konden we al ontbijten. De koffie was gezet, er lag vers brood, er was melk, fruitsap, confituur, kaas... André had zijn eigen brood (glutenvrij) mee. Om 7u10 trokken we de hoteldeur achter ons dicht en gingen op stap. Via mooie weggetjes, door het bos of langs kalme wegen (Quatre Frères, Lalobbe, Neuville les Wasigny... kwamen we omstreeks 10u45 aan in de prachtige halle (overdekte markt) van Wasigny.

Een beetje van de hak op de tak... In Lalobbe vonden we een mooi beeld van St.-Jacob (met kalebas, hond en schelpen)
In de nabijheid van Wasigny heb je een echt "Café René". De waardin is oversised en hing aan de tap bij het schenken van een "pression". Elle aime les Belges. We konden onderweg zitten aan het kerkhof van Lalobbe. Rustig... onze buren waren stil.
De E-trex Legend HCX van Garmin is een prachtig toestelletje. Geen enkele keer liepen we verkeerd. De kleine wandelwegen zijn goed aangeduid. Een groot verschil met de gebrekkige bewegwijzering van de GR-routes hier.
Omstreeks 12u45 kwamen Harold (Duitser) en Lynn (Deense) ons halen met de auto om ons naar ons logement te brengen.
Het was een verbouwd bakkershuisje... heel knus.We namen een douche en wasten onze kleren.
We hielden een siësta en daarna een korte wandeling (met bezoek aan het kerkhof) door het godvergeten dorpje. 
Eten: kip met citroen en rozemarijn en verse tuingroenten met rijst en curry. Daarna yoghurt met vers fruit.
Leuke gesprekken over "la vida" met Harold en Lynn en André... Om 21u30 zaten we in onze tram.

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/NaarWasigny#   


04-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 04/07/10 naar Signy l'Abbaye
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier zijn we dan terug... Om 13u10 vertrokken we (Carine, Rita (schoonzus), André(schoonbroer) en ik) met de auto naar Signy l'Abbaye. We deden een ommetje naar het mooie Chimay. Om 17u30 arriveerden we in het schitterende hotel "Auberge de l'Abbaye".
André en ik installeerden ons op de kamer. We namen afscheid van onze ega's en trokken naar de plaatselijke camping om nog eens een blik te werpen op de plaats waar ik vorig jaar was. We dronken wat in bar Derby (beetje marginaal maar heel vriendelijk). Bij het terugkeren bezochten we het mooie kerkje van Signy.
De dagschotel in het hotel smaakte. Nog een korte wandeling om de GPS te testen. Tja... dit jaar heb ik dus een wandel-GPS mee. Alle stafkaarten van Noord-Oost Frankrijk zitten er in. De pelgrimsweg in dit gedeelte van Frankrijk is toch nauwelijks aangeduid. De GR 654 vind je wel gemakkelijk terug maar als je dit pad volgt tot Vezelay ben je goed voor meer dan 500 km. Dit is niet de bedoeling. 
Om 22u15 zochten we ons bed op en sliepen weldra in.  

Bijlagen:
http://picasaweb.google.be/106266243437519290715/SignyLAbbaye#   




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !




Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs