|
|
|
|
|
|
14-07-2012 |
Eurobonds |
Guy
Verhofstadt en de Eurobonds
Ik
ga er van uit dat het interview met Verhofstadt in de Humo van 10 juli werd
overgenomen zoals Verhofstadt het bedoeld heeft en niet zoals de schrijver
ervan het heeft geïnterpreteerd. Ben ook niet zinnens het ganse interview te
bespreken maar, als ik de zin lees bovenaan de tekst:
Wat Europa
vandaag doet is waanzinnig
dan
kan ik er wel enigszins in komen als ik hoor dat er op korte tijd, negentien
topbijeenkomsten zijn geweest en meer nog, als ik verneem dat intussen, de
Europese overheden wel 4.600 miljard Euro hebben opgehoest is dit geen 0 te
veel om de crisis te bestrijden, dan is er wel iets waanzinnigs aan verbonden.
Want
Verhofstadt, een man met een visie en dit heeft of had Barroso niet - heeft
meer dan gelijk als hij zegt dat we niet moeten denken al iets verwezenlijkt te
hebben met die gemeenschappelijke munt, want zolang die gemeenschappelijke munt niet wordt gekoppeld aan één
centrale bankenunie, één schatkist,
één obligatiemarkt, zijn we eraan voor de moeite.
Ik
voel onmiddellijk waar hij naar toe wil en ik lees het wat verder:
Intussen is
iedereen het erover eens dat er maar één oplossing, voer zo snel mogelijk die
gezamenlijke Euro-obligaties in, om de staatsschuld(en) te financieren, het
IMF, zegt het de USA, de FRB, de financiële markten, de studiedienst van elke
bank zou er zeker van zijn.
Wel
ik ben er niet zo zeker van Frau Merkel evenmin maar om andere redenen -
zolang er niet voldaan wordt aan de hoger gestelde voorwaarden: één ministerie
van financiën, wat impliceert, één globaal Europese-staten-budget, of tenminste,
een strenge opvolging van al de overheidsbudgetten van de Euromunt-landen.
Trouwens,
en ik schreef het al eens, dat had er moeten geweest zijn vooraleer gedacht kon
worden aan één gemeenschappelijke munt.
En
als hierop niet gewacht is dan was het aan de Europese machthebbers om
tenminste elk jaar deze staatsbudgetten van de Euro-landen nauwgezet in het oog
te houden - in het bijzonder deze van de valsspeler Griekenland en niet te
wachten tot 2009, alvorens wakker te schieten.
Als
Humo dan vraagt, of Paul De Grauwe gelijk heeft als hij de Europese Unie
lafheid en schuldig verzuim verwijt hij had er nog onkunde kunnen aan
toevoegen dan antwoordt G.V. Ik zal
niet dezelfde woorden gebruiken, maar je hoort mij niet zeggen dat hij ongelijk
heeft.
Het
is voor mij duidelijk. het Europa van Barroso heeft schuld aan de toestand
waarin de Euro zich thans bevindt en mag er gesproken worden van schuldig verzuim, want door geen
verwittiging tijdig de wereld in te sturen zijn de banken in de val gelopen,
met alle gevolgen van dien.
Ondertussen
weet iedereen dit, behalve Barroso zelf
een Europese visie was teveel gevraagd voor die man.
Maar,
ik
ben tegen de uitgifte van Eurobonds omdat ik geen geloof heb in de kunde van de
Europese politiek om een Fonds van Eurobonds op een degelijk gestructureerde basis
te beheren. Indien het zou toevertrouwd worden aan een instelling zoals de NBB dan
maakt het een kans op slagen.
Echter
ik zie er het nut niet van in. De opbrengst van de Eurobonds zal gebruikt
worden voor de financiering van de
Staatsschuld van de Eurolanden. Wat neer komt op een financiering van die
schuld via de kapitaalmarkt zijnde de private inschrijvers als de kapitaalkrachtige
naties.
Wat
een inschrijving van de te betalen intresten in het Europees budget noodzaken
zou en het voeren van een openbare schuldpolitiek (een soort Rentenfonds).
Maar
welk verschil zou dit maken indien om tot een oplossing van het probleem te
komen, de nieuwe obligatieleningen, uitgegeven door de Eurolanden, gewaarborgd werden, in kapitaal en intresten,
door de Europese Unie of de Europese Centrale Bank. En dit voor eenzelfde
bedrag als Europa bereid zou zijn de financiering van die staatsschulden te verrichten
met de opbrengst van de Eurobonds.
Want
het probleem ligt niet bij de Eurobonds, het probleem ligt bij de landen die
voortdurend uitblinken met een deficitair budget. Als hier niet aan verholpen
wordt zal het altijd de Europese gemeenschap zijn die de achtergebleven
schulden van de leden, of die nu gefinancierd werden met de opbrengst van
Eurofondsen of met de opbrengst van gewaarborgde obligaties, zal moeten
betalen.
Wie
staat er op om me te zeggen dat ik gelijk of ongelijk heb?
14-07-2012, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
13-07-2012 |
Dagboek en Blog |
De
dagen hollen weg. Ware er niet mijn blog, zag ik niet dat de linkerkant van
mijn dagboek, eens geopend om te schrijven, volumineuzer werd dan de
rechterkant, dan kon ik denken dat het pak dagen dat voorbij is, maar één lange
dag is geweest.
Of,
het is ontstellend, hoe de dagen zich openen en zich sluiten. Hoe gedachten
komen, weerhouden worden, uitgewerkt en neergeschreven om de volgende dagen
achtergelaten te worden alsof ze er nooit waren en vervangen door andere.
Wat
in mijn dagboek komt, wordt niet noodzakelijk mijn blog. Het is alsof twee
personen naast elkaar aan het schrijven zijn en soms eens gaan kijken op
elkaars blad om er iets uit over te nemen.
Zo
herlas hij vandaag in zijn dagboek wat er s morgens was in neergezet:
Ik vrees dat ik op
een dag zal moeten beslissen niet meer op te staan om de pijn in mijn rug niet
meer te moeten trotseren en dit lichaam te laten voor wat het nog is, niet meer
te eten, niet meer te schrijven, niet meer te zijn, inert in alles te blijven
en zo weg te glijden.
De
daaropvolgende zin werd met tipex overdekt.
Als
ik dit geschreven heb was het een momentopname, maar het gevoel was er toch,
het gevoel dat ik genoeg geleefd had, dat mijn tijd gekomen was de strijd om
actief te blijven op te geven.
Maar
in het begin van de nacht schreef ik over het gedicht van Hadewijch/Ruusbroeck
en was ik terug de persoon die gedachten opzocht om een blog te vullen.
Hopelijk blijf ik mijn leven lang naar blog-teksten zoeken.
Eigenlijk
wil ik bekennen dat mijn blog Eeuwig
leven. geen idee is van mij, maar van de schrijver van het boek, Mort, voici ta défaite(Albin Michel
1979) van Jean Emile Charron, dat hij
lang geleden las, en een ander boek van hem, LEsprit cet inconnu (Albin Michel 1977)dat ik had uitgeleend aan
een vriend dokter, die zich verongelukte op de autostrade naar de kust.
Het
was de tijd dat ik op de wit gebleven plaatsen in de boeken tekeningen achterliet,
niets zeggende lijnen en figuren, maar toch een tekening. Het was ook de tijd
dat hij meer las dan schreef. Nu schijnt hij genoeg gelezen te hebben en
schrijft hij maar.
Zijn
moeder vertelde over haar broer, zijn nonkel Stefaan, dat hij, toen hij nog
knaap was, alles las wat onder zijn handen kwam, zelfs de stukjes tekst die hij
hier of daar opraapte. Hij vraagt zich nu af wat hij zou gelezen hebben
gedurende de vier jaren dat hij aan de IJzer zat hij denkt eraan omdat hij
hoorde van een groot schrijver van bij ons dat hij aan een boek aan het werken
was over zijn grootvader aan de IJzer. Maar nonkel Stefaan, zegde mijn moeder,
wou er niets over vertellen, niets. Hij was fruithandelaar. Hij kocht in de
lente, als de fruitbomen in bloesem stonden, het fruit op bij de boeren. En het
gebeurde dat hij tijdens zijn verlof, meeging met hem en zijn drie neven om de
pluk te doen.
De
persoon die het bovenstaande schreef, is de man met een jeugd. Of het een grote
jeugd was, betwijfelt hij. Maar - en zijn broer weet dit ook - er zijn, in zijn
jeugd, heel wat onaangename gebeurtenissen geweest die hij verzwijgen wil, meer
dan de aangename die hij vermelden kan.
De
tweede persoon in hem, de Ugo, zal wel schrijven dat het een grote jeugd was,
maar dit is omdat hij het zo wenst te zien, omdat hij afstand deed van al het
onaangename en enkel het wondere en het klein subtiele van de gebeurtenissen
wou weerhouden.
Zo
is de geschiedenis van zijn Blog een dwarrel-geschiedenis. Eigenlijk het
verhaal van de verschillende personen die hij is, die we allen zijn. Ouspensky
weet heel wat hierover te vertellen in zijn In
search of the Miraculous.
Maar
vandaag schrijft hij niets over Ouspensky en evenmin over de Bhagavad Gita waar
een lezer me een vraag over stelde.
Het
antwoord komt, maar uit de pijnen in mijn rug en de regen en het licht van deze
morgen, kwamen enkel de woorden die hier te lezen staan.
Ik
wijzig ze niet meer omdat ze in alle oprechtheid geschreven werden.
13-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
12-07-2012 |
Hadewych |
Het
stond geschreven in het grote Boek van Psalm 139, dat ik vandaag, na mijn blogs van de vorige
dagen, deel IV van Gilliams Vita Brevis,
nemen zou uit zijn rek waar het al vele jaren wachtende was. Dat ik het openen
zou om er dit korte gedicht terug te vinden van zuster Hadewych,
opdat ik, zoals me werd ingefluisterd - en dit kan enkel door de geest van mijn
overleden broeder Daniël zijn, of door de geest van Gilliams zelf, of door
zuster Hadewych, of door wat absoluut geen toeval mag genoemd - terug zou
vallen op wat me schijnbaar blijft achtervolgen:
Alle dinghen
syn mi te inghe
ick ben so wyd.
De
roep van de mens in de grote stilte van God, de smeekbede naar een woord van
Hem, een teken, een opening. Gilliams
zegt niets over dit gedicht, hij citeert het maar, hij ziet hierin niet het
minste verband met God of met wie of met wat, maar voor Hadewych is het
duidelijk een schreeuw tot God.
Het
is meer dan een gebed, het is een roep naar de ruimte die God is, de ruimte van
het oneindige tot ver buiten de muren van haar kloostercel, over de bomen heen,
de wijde trillende luchten in, naar de open armen van haar God, om weg te zijn van
de engheid van de dagelijkse dingen, het wassen, het koken, het boenen van
vloer, van meubels.
Haar
verlangen naar het gans andere is zo wijd, zo groot, zo adembenemend dat ze het uitroepen moet in enkele woorden die blijven weergalmen in de ruimte en tot bij ons.
12-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
11-07-2012 |
Eeuwig leven |
Elf juli, ik
ga niet ingaan op het strijdgewoel op de Groeninghe-kouter, al werd er door
mijn opvoeding wel gezorgd dat ik het niet vergeten zou maar ik wil even
denken aan zij die er het leven lieten,
al ken ik ze niet, al weet ik minder dan iets over hen, zoals ik niets weet
over de jonge knaap van dertien waarvan ik hoorde dat hij stierf op de weg,
hier dichtbij, zoals er zovele sterven op de wegen, bloemknoppen te vroeg
afgeknipt.
Denken
aan Dante is mijn rol, denken aan die fameuze zin van hem: lasciate ogni speranza voi chentrate,
Laat alle hoop varen u die hier binnenkomt. Maar is het wel zo, geldt nog
altijd de angst voor de Hel die ik meekreeg in mijn jeugd?
Mij
schijnt het toe dat Hel en Vagevuur worden verzwegen, zelfs de Hemel is een
mysterie geworden. De enige boodschap die ons gelaten wordt is deze van het
Eeuwige Leven, het opgaan in het Licht van de Eeuwigheid, dat voor Dante, Amor is, Amor die de zon en de sterren
in beweging houdt. Niet de God van zovelen, maar de essentie van wat God is,
een essentie die beweging is, die Zijn is, die leven is, het Higgs-deeltje is.
José
Saramago weigerde op te stijgen naar de sterren want zijn plaats was hier op
aarde zoals het de plaats was van Sietesoles, de held uit zijn Memorial del Convento: no subio hacia las estrellas, si a la tierra
pertenecia, hij steeg niet op naar de sterren, tot de aarde behoorde hij.
Wat
weten we er van, arme zondaars die we zijn? Wat weten we van wat er over
blijft van ons. Niet van ons omhulsel, dat weet Saramago, nada, maar van
onze elektronen, van onze, om het even welke quarks of partikels, of Higgs-bossons,
die we 'ontleenden' leert ons de Bhagavad Gita - wat weten we van wat er schuil
gaat aan kennis, in deze beruchte partikels? Kunnen zij ook sterven of, overleven ze, opgeladen
met wat we waren als mens, en duiken ze nog op daarna, worden ze nog uitgeleend daarna?
En
wat indien dit het Eeuwige is dat de door ons gebruikte deeltjes te wachten staat?
11-07-2012, 00:07 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
10-07-2012 |
Nog Higgs |
Heb
eerst mijn blogs van 8 en 9 juli geschreven, ik kan nu terugvallen op het
artikel in de Standaard van 6 juli, van Maarten Goethals, met de voor mij negatieve
en vernederende titel: Het kleine Higgs
blijkt het grote niks.
Ik
ben het totaal niet eens met hem als hij schrijft dat: de sterveling, van nature een meerwaardezoeker, persoonlijk niets kan
aanvangen met het Higgs-deeltje. Het maakt totaal geen deel uit van zijn
concrete leefwereld en zijn spontane naïeve impulsen, reacties, ervaringen. In existentiële
zin is het dus zinloos, het leidt nergens naar.
Maarten
Goethals, filosoof en redacteur van de Standaard, hoeft niets aan te vangen
met het Higgs-deeltje, het deeltje zal wel iets aanvangen met hem.
Maar
wat geeft hem de zekerheid dat het nergens naar leidt? Natuurlijk maakt het
geen deel uit van de concrete leefwereld van een sterveling, zoals ook de snelheid
waarmede de elektronen omheen de atoomkern slingeren, zoals hij zich ook geen
vragen stelt hoe het kan dat woorden, komende van onze tegenvoeters, hem
bereiken dwars door de dikste muren heen.
Hierover
eens nadenken en tot het besluit komen dat de orde in de structuur van het Universum enorm moet zijn, om niet te
zeggen perfect, maakt evenmin nog deel uit van onze concrete wereld van vandaag.
Maar
iemand die wel eens nadenkt, die soms de concrete wereld verlaat en heel wat
zaken ontdekt in die achterliggende wereld die niet zinloos zijn, waarom dan
zou hij geen betekenis mogen geven aan het Higgs-deeltje?
Dat
het, naar menselijke maatstaven, klein is
betwijfelt niemand, maar dat het immens is wat het belang ervan betreft voor de
andere deeltjes, dus voor de wereld waarin we leven, dat verwerpt Maarten
Goethals, want in termen van de Duitse
denker Nietzsche heeft het de hardnekkige schijn van een verborgen achterwereld, omdat het zich ver weg van de menselijke
zintuigen bevindt en zich schuilhoudt in een onaards niemandsland, voorbij het
empirische.
Dat
het hem intellectueel niets zegt is zijn zaak maar dat het hem intuïtief NIKS
zegt, is heeltegans niet te
begrijpen. Maar ja hij is filosoof, hij mag zich ergeren over de wijze waarmede
de pers erover schrijft.
Wij,
die graag even buiten de concrete wereld stappen om binnen te gaan in de achterwereld,
lezen de drie paginas of zijn het er vier - van de Standaard van 5 juli. NIKS
is het deeltje zeker niet voor Dominique Deckmyn en Steven Stroeykens, de
auteurs ervan.
Aan
wat de passage in hun tekst: Wat is het
Higgs
en, Hoe Higgs deeltjes zwaar maakt wens ik iets te wijzigen. Namelijk dat
de massa die wordt toegevoegd ook kennis kan zijn, wat het Higgs-verhaal pas
dan uitzonderlijk interessant zou maken.
Maar
dat zou dan een gans andere geschiedenis worden.
10-07-2012, 00:10 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
09-07-2012 |
Higgs-deeltje |
Als
het zo is (mijn blog van gisteren) dat het Higgs-deeltje of Higgsboson, een
energieveld is, dat massa geeft aan de partikels, en dat deze massa kennis is,
dan is het ook opgetreden om het Universum voort te brengen.
Dan
weet ik welke naam ik geven zou aan dit fameuze, meer dan fameuze deeltje, het
God-deeltje, zoals het al werd genoemd. Maar dan niet de God van Abraham, noch deze van de tien plagen van Egypte.
Is
het dan niet toegelaten te schrijven: in den beginne was er het Higgs-deeltje, drager
van energie en kennis. Was het er, in zijn materiële vorm en in zijn spirituele
vorm, zijnde het Universum in zijn materiële en spirituele vorm, waaruit later,
veel later, de mens zou ontstaan.
09-07-2012, 06:36 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
08-07-2012 |
In den beginne |
Ik
tracht me soms in te beelden hoe de elektronen
bewegen omheen de atoomkern, hoe binnenin die kern de neutronen en de protonen
zich gedragen en dan wat met hun quarks?
En
nu we weten dat hieraan een nieuwe deeltje toe te voegen is dat aan de
allerkleinste deeltjes van de materie, massa geeft, waarbij een andere vraag
oprijst is het enkel massa die wordt toegevoegd, is het geen vorm van kennis tezelfdertijd,
want die deeltjes weten wat hen te doen staat?
Maar
ik ga verder, hoe is een dergelijke structuur tot stand gekomen, wie of wat heeft
die structuur ooit bedacht - ooit kunnen bedenken - alleen al bedacht om daarna
op te bouwen?
En
onvermijdelijk de vraag welke diepere betekenis er kan aan gegeven worden.
Ik
kan niet schrijven in den beginne was het atoom want dit is onjuist. Ik kan
niet schrijven in den beginne was er de minimaalste particule want deze ook
moet van ergens komen, van een Ergens dat er niet was.
Maar
misschien kan ik wel schrijven dat er het minimaalste van het minimale was en
dat dit de materiële vorm was van het Woord dat in den beginne was.
En
het Woord was leven, was beweging-naar. En uit deze beweging-naar, is alles
ontstaan dat is.
En
nu IS al wat is ontstaan. Hierover is er geen twijfel mogelijk, denk ik toch,
het kan geen inbeelding zijn. En wat is ontstaan ontstond uit de beweging die
er in den beginne, in potentie misschien al was.
Hoe
die beweging, die aanzet naar een materieel Universum er gekomen is, kunnen we enkel
gissen.
Ik
kom aldus terug tot wat ik als waarheid aanvaard: in den beginne was er het
Woord of was er, volgens Lao Tse, in den beginne was er Tao.
Als
er in den beginne het Woord was of Tao was, dan zijn we deel van het Woord,
deel van Tao, dan is de essentie van ons zijn wat in den beginne was, het
Woord/Tao.
En
dit kan niet het Niets zijn, anders zijn we slechts deel van het Niets!
08-07-2012, 05:28 geschreven door Ugo d'Oorde
|
|
|
|
|
|
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
|