We hadden een danshoekje in de klas: we dansten er op
kabouter Plop en op een cd met buikdansmuziek. We speelden zelfs mee op
instrumentjes terwijl we aan het dansen waren.
Ons juf maakte voor ons een muziekhuisje: elke dag kregen
we enkele nieuwe instrumentjes bij. Ook het keyboard vonden we superleuk om mee
te spelen.
We speelden met ons juf ook een spelletje memory met de
muzikanten uit het orkest. Toch niet zon gemakkelijk spelletje.
We lazen boekjes in het thema en mochten met kleurpotloden
een kleurplaat van het orkest inkleuren.
Op maandag mochten we op een groot blad stempelen met cds.
Op dinsdag, woensdag, donderdag mochten we samen met de
juf een eigen muziekinstrumentje maken. We moesten mooie papiertjes scheuren en
deze met lijm op een kaasdoosje plakken. Toch niet zo simpel scheuren, ons juf
maakte toch nog snel kleine knipjes in het papier zodat het ietsje beter lukte.
We moesten er ook zelf maïs indoen, anders hadden we een leeg doosje dat geen
muziek maakte.
Maandag: Jules had op maandag zijn radio meegenomen, maar waar
heeft hij hem weer gezet? Gelukkig konden wij hem vinden door goed te luisteren,
want Jules had de radio heel zachtjes laten aanstaan. We bekeken de radio goed:
knopjes, antenne, stekker we kunnen de radio hard of zacht zetten. Ons juf had
ook nog een speelgoed-platenspeler bij van Fisher-Price, we keken waar we de
cds, cassettes en plaatjes konden insteken.
We keken ook naar de voorstelling Een muzikale
schooldag. Enkele heren kwamen muziek spelen en wij mochten meespelen om
instrumenten. Ook konden we heel mooi meedansen op de muziek die ze maakten.
Dinsdag:Vandaag had Jules een grote doos bij. Er zat een
praatplaat in van Jules met een orkest op en instrumenten. We bespreken welke
instrumenten er op de praatplaat staan, welke instrumenten op de prent zitten
er in de doos, welke instrumenten in de doos staan niet op de plaat?
In de namiddag had de juf samen met juf Els enkele instrumenten
meegebracht. Ons juf liet haar keyboard en accordeon zien en juf Els liet haar
gitaar zien: hoe ziet dit eruit? Hoe moeten we erop spelen? Ons juf speelde
vervolgens enkele liedjes.
Woensdag: Omdat gisteren de hele dag was volgepland, mochten we
vandaag eens zelf muziek maken met de instrumenten uit de grote doos die Jules
heeft meegebracht. We zongen hierbij ook het liedje Muzikantje.
We keken ook naar de poppenkast waar de gekke meneer
Tralala Hopsasa beweerde dat hij alle instrumenten van de hele wereld had in
zijn grote kartonnen doos en dat we op al die instrumenten mochten meespelen.
Maar dat bleek toch niet zo te zijn, gelukkig konden we met onze handen en
voeten ook mee muziek maken. Hij liet een trompet zien, een piano, een gitaar
en een accordeon maar hij moest toch eens goed nadenken hoe hij op die
instrumenten moest spelen. Zo wou hij bijvoorbeeld met zijn neus, zijn tenen en
zijn poep op de piano spelen.
Donderdag:Op donderdag had Jules weer een prent bij, dit keer van
een orkest. Er zaten ook nog aparte prenten bij van de muzikanten. We benoemden
de instrumenten, de kleuren van hij kleren en konden wijzen waar de muzikanten
op de prent stonden We gingen ook het orkest proberen na te leggen op de grond,
dat was toch best wel moeilijk.
We speelden ook nog een spelletje met een dobbelsteen.
Daarop stonden een trommel, een xylofoon en een sambabal. De muzikant die het
instrument had dat gedobbeld werd, mocht spelen. Ons juf legde bij elke keer een blokje bij het instrument
dat had mogen spelen. Daarna moesten we tellen hoeveel keer ieder instrumentje
had gespeeld.
In de namiddag hebben we geturnd. We gooiden met de
dobbelsteen en het lichaamsdeel dat erop stond mochten we laten dansen op de
muziek. Daarna hebben we een dansje geleerd op het liedje Hup en één en twee.
Vrijdag: Op vrijdag had Jules een stokje meegebracht, een stokje
van een dirigent. We mochten op onze zelfgemaakte instrumenten spelen, dat
klonk heel mooi! Iemand mocht de dirigent zijn: als de dirigent met zijn/haar
stokje zwaaide mochten we spelen, als hij/zij het stokje achter de rug verstopte
moesten we stoppen met spelen.
Daarna mochten we gaan spelen met Boomhackers bij
meester Rik: een soort buis die muziek maakt als je ermee op je hand, de
grond, slaat. We konden er zelfs een verrekijker mee maken of over ons
lijfje laten rollen. We maakten muziek met de boomhackers en mochten ermee op
de muziek dansen.