Inhoud blog
  • Dinsdag 16 september
  • Maandag 15 september
    Zoeken in blog

    Back 2 School
    Het leven van een 30+ student, terug naar de schoolbanken
    16-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 16 september
    Voor ik het vergeet, en al over vandaag begin, moet ik nog even vertellen dat we gisteren ook te horen gekregen hebben dat we zélf 5 ritmische instrumenten moeten maken! Daarenboven moeten we ook 10 paar (oftewel 20 stuks) ritme stokjes maken.

    Alle tips en tricks zijn van harte welgekomen!!!

    Muzisch bad, door MOOSS

    Vandaag werden we om 9u15 verwacht en begon het onderdompelen om 9u30, helemaal volgens het academisch kwartiertje

    De opwarming gebeurde op de speelplaats door alle studenten van onze opleiding samen. En ging van bewegen over geluiden uiten tot standbeeld spelen. Uiteindelijk werden we in groepen verdeeld en begonnen we aan onze workshops: woord, beweging, drama, muziek, beeld, media.

    Het WOORD mag je niet te letterlijk nemen, eerder klanken produceren, ze opnemen om er dan een sample mee te maken (met behulp van een coole app MadPad). Best wel grappig.

    De BEWEGING was gebaseerd op een  artiest (waarvan de naam me ontsnapt) die mensen (met hoodies) in verschillende grootsteden laat samensmelten met de infrastructuur. Beeld je in: een 6-tal mensen die een deuropening vullen, of een trap nabootsen, of de vuilbak inpakken, ... Ik zoek de naam op en post snel wat foto's! Onze opdracht was uiteraard ook zoiets. Ronduit hilarisch (je kan het ook vergelijken met een ordinaire vleeshoop ten tijde van de jeugdbeweging).

    Bij DRAMA mochten we elkaar uitschelden met fruit Nee, geen rotte banaan of stinkende druif, maar gewoon 'banaan' of 'druif' en het schelden in je expressie leggen. We speelden ook mini theater stukjes. Super leuk!

    Tot slot mochten we bij MUZIEK ritmisch drummen op grote plastic tonnen, blikken, stoelen, etc. Eerst onder begeleiding wat ritmes spelen en dan in groep zelf een stukje componeren. Uiterst interessant!

    Voor al deze workshops heb je heel wat creativiteit nodig. Iets wat een kind moeiteloos kan, gezien hun uitgebreide fantasie en waar wij, volwassenen, te veel over nadenken en vastlopen in onze eigen bekrompenheid.

    Het is een feit: we kunnen heel wat leren van onze kinderen! We zouden wat vaker een voorbeeld moeten nemen aan hun spontaniteit en eigen-zijn.

    16-09-2014 om 20:24 geschreven door StudentPBLO


    15-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 15 september

    Dag 1 zit er op, en hoe!

    Onthaalmoment (het zoveelste al) van 8u30 tot 9u ging niet door. Werd blijkbaar zondag (!) nog gecommuniceerd. Da's dan ook weer goed om weten dat we voor we 't WE afsluiten nog even de brievenbus van 't school moeten checken. En ikke, goedgelovige ziel, maar denken dat die dan niet werken... Dus voor niets zo vroeg opgestaan!

    Taalscreening van 9u45 tot 10u en dan ... bezigheidstherapie tot 15u! Jawel 5u nietsdoen, 't is te zeggen …


    We zijn de nieuwe Buurtsporthal, Park Spoor Noord, gaan zoeken (voor vrijdag, zeer pro-actief dus). Wat een superslim idee!!! Heel wat rondgereden en rondgevraagd om dan tot de vaststelling te komen dat ze verstopt zit in een of andere oude fabrieksloods.


    En dan … le moment suprème ... de Meir afgeschuimd! Opgelet: het is wel bij window shopping gebleven. Er werden dus geen VISA kaarten geplunderd!


    1u Sociaal en Cultureel Traject gevolgd en vernomen dat we dit semester 1 podiumvoorstelling, 1 boek, 1 film, 1 museum en 1 muziekstuk moeten bekijken, lezen, bezoeken en beluisteren. En uiteraard over alles de nodige verslagen schrijven. Oh ja en we moeten ook nog de actualiteit volgen om een antwoord te kunnen geven op vragen als “Mocht Michaël Borremans zijn werk tentoonstellen in Israël?”.

    Tot slot nog 2u muziek! We leerden hoe een kind van de lagere school RIE RA ROETS leert

    6 stappen die de basis vormen voor alle komende liedjes. Dus ja, we hebben al moeten zingen! En volgende les … dan worden we gescreend HELP!!! Voor alle duidelijkheid: je moet hoog zingen, want kids hun stembanden zijn nog kort en zij zingen zelf ook hoog. Als je te laag zingt, proberen ze je na te doen en dat kan schadelijk voor hen zijn. Ocharme de dutskes, maar ik begrijp nu helemaal wat Karen van K3 bedoelde toen ze zei dat die hoge noten gene zever zijn!

    We leerden ook RITME van je TA TA over TO TO tot TI TI noten! En … breuken … in de les MUZIEK! 2/4 of ½ of 1/8

    Ok, ik geef het toe, het is zeer interessant, vooral de didactiek. Maar … het is ook écht helemaal back to basics en je weer even 6 à 12 jaar wanen. Is dat eigenlijk niet wat we stiekem allemaal wel eens willen? Wel, ik mag – moet – het nu gewoon doen: KIND-ZIJN!

    I love it

    15-09-2014 om 21:04 geschreven door StudentPBLO




    Archief per week
  • 15/09-21/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs