Inhoud blog
  • klaspost
  • Verjaardagen
  • Klaar of af te werken ?
  • Woordpakketten Tijd voor Taal Accent
  • Dagverloop
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De wijze uiltjes

    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom deze blog ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dankjewel voor je bezoekje op mijn blog. Ik wil me graag even voorstellen . 
    Mijn naam is Debby Van Cleuvenberg , moeder van twee kinderen ( zoon van 20 en dochter van 17 ) . Ik heb twee schatten van honden , twee witte herders . Ik ga dagelijks 3 x met hen wandelen en dat is mijn perfecte ontspanning tussen al het schoolwerk door. Tijdens de wandelingen maak ik mijn hoofd leeg , kom ik op nieuwe ideetjes , overloop mijn dag en onderhoud zo ook nog eens mijn conditie ! 

    Ik sta sinds 1993 in het onderwijs en heb in al die jaren al heel wat materialen aangemaakt voor mijn klasje . Omdat ik weet hoeveel tijd en werk je in dit alles stopt kwam ik op het idee om dit met jullie te delen via deze blog. 
    Het is voor mij nog een beetje zoeken hoe ik dit het best kan doen dus de blog zal regelmatig aangevuld worden. Hebben jullie vragen of bedenken dan hoor ik die graag natuurlijk , want zo kan ik mijn blog aanpassen en vervolledigen. 

    In mijn schoolloopbaan ben ik gestart in een graadsklas ( derde en vierde leerjaar samen ) . Daarna een schooljaar het vierde leerjaar . 
    Na mijn bevallingsrust  ben ik als zorgleerkracht en ambulante leerkracht een aantal jaren ingeschakeld in de onderbouw . 
    Toen kreeg een eigen klasje , een eerste leerjaar . Dit heb ik 5 schooljaren gedaan . 
    De laatste jaren sta ik in het tweede leerjaar en geef ik les in hoekjes. 





    13-07-2016 om 00:00 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    16-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klaspost
    Vandaag ben ik nog eens een halve dag op school gaan werken en heb mijn postbus geschilderd en versierd in thema van de uiltjes. 
    Deze krijgt een mooi plaatsje in de klas zodat de kinderen ideetjes , bedenkingen , ... kunnen noteren en in de bus stoppen. 
    1x per week halen we alle post uit de postbus en kijken we samen wat er uit de bus gekomen is en hoe we dit in de klas kunnen toepassen. 






    16-08-2016 om 13:00 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    15-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardagen
    De jarigen van de klas worden zichtbaar gemaakt door een boom aan het prikbord. Elke maand is een nestje en daarin zitten de uiltjes die die maand jarig zijn. Als ze jarig zijn krijgen ze een ballonnetje uit de pot en een zakje met daarin een potlood en gom. Ze mogen ook de kaarsjes van de taart uitblazen en krijgen een kroon . 
    Voor elke vakantieperiode vieren we de jarigen van die maanden met iets lekkers dat de kinderen zelf klaarmaken in het hoekenwerk : hotdog , croque monsieur , eiersla op toast , ... . 






    15-07-2016 om 18:51 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (1)
    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaar of af te werken ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat we in hoekjes werken is niet iedereen tegelijkertijd met dezelfde opdracht bezig. Om goed op te kunnen volgen wie wat klaar heeft en wat nog moet afgewerkt worden heb ik voor taal , rekenen , schrift ,spelling, allerlei een rood en een blauw papierbakje staan. Op de blauwe bakjes kleef ik bv. 'klaar rekenen' en op de rode bakjes kleef ik 'af te werken rekenen ' . 
    Als het tijd is om door te schuiven dan leggen de leerlingen hun werk in het juiste bakje. Zijn ze bij het volgende hoekje sneller klaar dan kunnen ze het taakje van de vorige hoek uit het afwerkbakje halen . Na het hoekenwerk kan ik als leerkracht zien wie nog iets moet afwerken en dit inplannen tijdens de dag . 


    Bijlagen:
    KAARTJES AFWERKBAKJE.docx (425.5 KB)   

    14-07-2016 om 19:28 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordpakketten Tijd voor Taal Accent
    In onze school werken we voor spelling met de methode tijd voor taal accent . Voor het tweede leerjaar zijn dat 26 woordpakketten .
    Als oefening voor het wekelijkse dictee heb ik alle woordpakketten in een worddocument gezet om als huistaak mee te geven. De leerlingen schrijven de woorden 1 keer over tussen de lijntjes. Zo ben ik zeker dat ze ze minstens 1 keer geoefend hebben thuis. 

    Als inoefening heb ik van elk woordpakket ook een woordzoeker gemaakt . Deze gebruik ik als vervolgopdracht en zitten dus in de vervolgbox ( zie in vorige bericht 'vervolgopdrachten' ) . In bijlage vind je een voorbeeld van de woorzoeker . Indien je graag alle woordzoekers ontvangt dan kan dit via en mailtje. 





    Bijlagen:
    huiswerk woordpakketten.docx (2.4 MB)   
    Woordzoeker woordpakket 1.docx (32.8 KB)   

    14-07-2016 om 19:12 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagverloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elke morgen overloop ik met de kinderen van de klas wat er die dag op het programma staat zodat ze weten wat hen te wachten te staat en ze mee kunnen volgen wanneer het speeltijd en middag is. 
    Dit dagverloop staat ook in het thema van de uiltjes. 
    Ik heb op mijn kast met velcro bevestigt en op de kaartjes ook zodat ik ze alle dagen snel kan afhalen en wisselen. De kaartjes staan op een apart tafeltje in een mandje. 



    Bijlagen:
    DAGINDELING UILTJES.docx (3.2 MB)   
    DAGINDELING UILTJES.pdf (3.5 MB)   

    14-07-2016 om 10:50 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe begin ik aan een taak ? Thema uil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen heeft al wel gehoord van de beertjes van Meichenbaum die kinderen leert op welke manier ze aan een taak moeten beginnen. Ik heb deze nagemaakt in het thema uiltjes zodat alles binnen het klasthema past. 
    Deze hangen vooraan in de klas zodat alle kinderen ze duidelijk kunnen zien. 


    Bijlagen:
    taakstapjes met uiltjes .docx (708.4 KB)   

    14-07-2016 om 10:46 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bladwijzer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor elk kind voorzie ik een bladwijzer die ik in hun agenda bevestig zodat ze niet telkens op zoek moeten gaan naar het blaadje waar we zijn. 


    Bijlagen:
    bladwijzer agenda 2016-2017.docx (376.1 KB)   

    14-07-2016 om 10:43 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maanden , dagen in thema uiltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit schooljaar heb ik mijn kalender aangepast in het klasthema uiltjes. Ik heb de nummers allemaal samengehangen aan een sleutelring zodat ze op volgorde blijven en je niet telkens op zoek moet naar de volgende nummer. Deze sleutelring hangt dan aan een haakje tussen de dag en de maand. 

    In bijlage vinden jullie het document , je moet het enkel afdrukken , uitknippen en lamineren . Een foto van hoe het in mijn klas hangt volgt nog. 




    Bijlagen:
    kalender en dagen .pdf (4 MB)   

    14-07-2016 om 00:00 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)
    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.co-teachen
    Schooljaar 2015-2016 zijn we gestart met co-teachen in het tweede en derde leerjaar. 
    We hadden 32 kinderen in 1 klas met twee leerkrachten voor de klas . 
    In het begin was het een beetje zoeken hoe we dit het best aan konden pakken , maar al snel hadden we de vele voordelen voor de kids beet!
    We bleven ook werken met het systeem van hoekenwerk waardoor dat er 1 leerkracht instructie gaf van taal en rekenen en de andere hoekjes en de andere leerkracht deed ondertussen aan zorg ( extra lezen , extra rekenen , nog eens iets uitleggen , bijwerken , ... ) . 
    Na de instructie zat 1 leerkracht bij de rekenhoek om verlengde instructie te geven en de andere leerkracht zat bij de taalhoek om hulp/ondersteuning  te bieden . 
    Tijdens de namiddag werden lessen WO en muzische gegeven door 1 leerkracht en de andere leerkracht deed opnieuw zorg . Dit kon individueel zijn of met enkele leerlingen al naargelang de noden van de klasgroep. 
    Het is een supersysteem waarbij we meer dan 11 lestijden per week aan individuele zorg konden doen in de klas . En voor de kinderen was het ook een fijne ervaring : twee juffen die voor hen klaar staan , een grote groep vrienden waardoor ze hun sociale contacten konden uitbreiden. 


    Bijlagen:
    302789.jpg (230.5 KB)   
    http://rtv.be/artikels/co-teaching-basisschool-de-salto-een-succes-a25381   

    13-07-2016 om 17:24 geschreven door Juf Debby  


    >> Reageer (0)


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 15/08-21/08 2016
  • 11/07-17/07 2016


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs