Over mijzelf
Ik ben Adeline
Ik ben een vrouw en woon in Anzegem (België) en mijn beroep is studente lerarenopleiding.
Ik ben geboren op 14/06/1992 en ben nu dus 31 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: speelpleinwerking & dans.
Agenda

Bijna een échte juf ...

28-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat ik mezelf even voorstellen ...
Mijn naam is Adeline, laatstejaarsstudente lerarenopleiding KATHO - RENO in Torhout. Het einde van mijn opleiding is bijna in zicht en dat betekent dat ik nog enkele zware, maar boeiende weken tegemoet ga, namelijk de ingroeistage. 7 weken lang kan je volgen wat ik zoal uitspook in het vierde leerjaar in de gemeenteschool van Heestert. 

15/04 - 19/04 Observatie
22/04 - 26/04 Zeeklassen Koksijde Sint - Idesbald
29/04 - 31/05 Lesstage

Jongens en meisjes van het vierde leerjaar, maak jullie borst maar nat voor juf Adeline! Very Happy

28-04-2013 om 11:23 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
31-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kringloopwinkel, u heeft bezoek!
Als afsluiter van mijn ingroeistage, besloot ik een bezoek te brengen aan de kringloopwinkel in Zwevegem! Maar hoe breng je een klas van 22 leerlingen richting Zwevegem als er geen bus beschikbaar is? Gelukkig kon ik rekenen op twee geïnteresseerde vaders die bereid waren om enkele kinderen mee te nemen op de achterbank.

We startten op de plaats waar het voor 'afgedankt' materiaal begint in de kringloopwinkel. Kledij, meubelen en huisraad worden gesorteerd in bakken, waarna enkele leerlingen nog speelgoed en elektro bij zich hadden. In de volgende afdeling wordt het speelgoed gecontroleerd, schoongemaakt en afgeprijsd. Sommige voorwerpen hadden slechts een waarde van één euro! In Zwevegem verkoopt met geen elektro, de pannenkoekenplaat werd dus doorverwezen naar een andere kringloopwinkel.

Onze rondleiding vervolgde zich in de kringloopwinkel zelf. Bij elke afgebakende ruimte kregen we uitleg over hoe de voorwerpen in de winkel terechtkomen, wie ze koopt en waarom de prijs zo laag is. 

Als test voor de leerlingen, mochten ze na 5 minuutjes vrij wandelen enkele vragen beantwoorden. Gelukkig mochten ze even in de zetels (ter waarde van 45 euro) plaatsnemen om te rusten na het zoeken tussen het speelgoed.

Als je 't mij vraagt, een leuke en boeiende ervaring!

31-05-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven is mooi!
Vorige week startten wij met het thema 'Het leven is mooi!'. In dit thema zullen we het hebben over bepaalde technische systemen die ons leven een heel stuk gemakkelijker maken, maar ook over hulporganisaties.

Ik vroeg de leerlingen om een klein, bruikbaar technisch systeem van thuis mee te brengen. Dit ging van een scheerapparaat en een mixer tot een gsm en een iPod touch. Aan de hand van wat de leerlingen meebrachten, stelde ik een vragenlijst op voor elk voorwerp. De dag erop konden ze via boeken en het internet informatie opzoeken om zo de vragen te beantwoorden. Die informatie mondde uit in kaartjes die de leerlingen op een plaat van piepschuim mochten prikken, zodat we als resultaat een leuke en vooral interessante tentoonstelling verkregen.

Hulporganisaties zijn ook 'dingen' die het leven mooier maken. De leerlingen wisten uit zichzelf al heel wat te vertellen, maar toch ging ik wat dieper in op de kringloopwinkel en het Rode Kruis. Ik bracht kledij mee van een vrijwilliger die bij het Rode Kruis werkt, het bijhorende materiaal en wist de leerlingen te vertellen hoe ze sommige ongemakken, zoals een bloedneus, best oplossen.

Benieuwd wie over enkele jaren bloeddonor zal worden ... Wink

22-05-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visserij
Vandaag gaf ik een juweeltje van een les (volgens juf Annie) over de visserij. De leerlingen leerden heel wat nieuws bij:

Elke groep kreeg een ruimte in het schip toegewezen waarover ze via het internet of boeken informatie moesten verzamelen. Nadien bracht één leerling per groep die informatie naar voren en hing een afbeelding van de ruimte op de juiste plaats in het schip dat ondertussen werd getekend aan het bord.

Daarna was de kledij van de visser aan de beurt. Senne, die vrijwillig de kleren paste terwijl ik wat meer uitleg gaf, zag eruit als een echte visser op zee. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk, de visserij? Aan de hand van een filmpje zagen we het proces van het lossen van de vis op de visserskaai tot de veiling van de vis. Een reconstructie van het filmpje volgde aan de hand van strookjes die de leerlingen per twee in de juiste volgorde moesten leggen.

Dit was al een heleboel informatie om op hun harde schijf op te slaan, maar toch mochten enkele belangrijke vissoorten niet ontbreken in deze les. Elk eiland kreeg één van de volgende vissoorten: zalm, haring, kabeljauw, schol en zeetong. Aan de hand van een beschrijving brachten ze de juiste vis naar voren.

Een leerrijke en interactieve les was het resultaat! Heel leuk om te geven, maar ook om te krijgen Very Happy

14-05-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
09-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mmm... Garnalentoast!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het laatste lesuur op dinsdag was een verrassing voor de leerlingen. Hier en daar had er al eentje een broodrooster zien staan en nee, het was niet om 's middags mijn brood te roosteren, maar om een heerlijke garnalentoast te maken!

Wat heb je nodig voor 4 personen?
4 hardgekookte eieren
3 eetlepels natuuryoghurt
3 eetlepels mayonaise
200 gram gepelde garnalen
Peterselie
Kerstomaatjes (naar smaak)
Komkommer (naar smaak)
Toastbrood

Aan de slag!
Je pelt alle eieren en plet ze in een kom. Je voegt de yoghurt en mayonaise toe en mengt alles goed. De kerstomaatjes en de komkommer worden in kleine blokjes gesneden en toegevoegd, samen met de gewassen garnalen. Was en hak de peterselie fijn en kruid het gerecht naar smaak. Rooster een sneetje toastbrood en smeer de garnaalsalade erop!

Smakelijk! Very Happy
Bon appétit!

09-05-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaspard Canard
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week donderdag en vrijdag zetten de leerlingen hun eerste verkennende stapjes in de franse taal. Ze waren laaiend enthousiast en willen graag meer van dat!

Ik deed dit aan de hand van het verhaal 'Drôle d'oeuf', met in de hoofdrol Gaspard Canard die het mooiste ei ter wereld gevonden had. Verschillende diersoorten werden aangeleerd zoals un crocodile et une poule. Gelukkig hebben we Astrid in de klas, die 3 jaar in Frankrijk woonde en al over een flinke portie voorkennis beschikt. We konden dus steeds op haar hulp rekenen voor de vertalingen die niet zo logisch waren Wink

Vrijdag bracht ik de kleuren aan door middel van een spel. Nadat de leerlingen kennis maakten met de franse uitspraak, zette ik Gaspard Canard op de verschillende kleuren. Intussen werden de verschillende kleuren uitgedeeld in de klas en moesten ze de juiste kleur in de lucht stoppen en natuurlijk vertalen naar het Frans, wat zeer vlotjes ging voor een eerste keer!

Zoals ik al zei: dat belooft voor volgend jaar!


06-05-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
29-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Park- en bosspelen SVS
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier ben ik weer!

De eerste stagedag van de overige 5 lesweken zit erop! Veel heb ik vandaag nog niet moeten doen, want deze namiddag waren er park- en bosspelen voor het derde en vierde leerjaar in Vichte. Het thema was stripfiguren. Choco, de aap van Jommeke, had het kistje met tekenmateriaal van de striptekenaar gestolen. In het bos zaten allerlei stripfiguren verstopt waarbij de leerlingen een opdracht moesten doen en als ze die tot een goed einde brachten, kregen ze als beloning een noot. De bedoeling was om zoveel mogelijk nootjes te verzamelen in de hoop dat de aap die wilde ruilen tegen het kistje.

De leerlingen gingen volledig op in het spel, amuseerden zich kostelijk en verzamelden gelukkig voldoende nootjes om het kistje terug te bezorgen aan de striptekenaar!

Een motiverend concept voor een actieve namiddag, wetende dat ik 2 jaar geleden ook één van de stripfiguren in het bos was Very Happy

Bedankt SVS voor de sportieve namiddag!

29-04-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
27-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeeklassen
Hallo allemaal

Na de drukke observatieweek, de eerste week na de paasvakantie, was het tijd voor de zeeklassen. Koffers pakken, de geplande activiteiten nog eens nalezen, petje opzetten en maandagochtend om 8.00 stond ik paraat aan de gemeenteschool in Heestert om te vertrekken richting Oostende!

Het was een fantastische week! We startten met een bezoek aan het fort Napoleon, het opleidingsschip Mercator en de vissersboot Amandine op maandag. Een interactieve rondleiding werd door mezelf gegeven: het voorlezen van een scheepsverhaal, strookjes rangschikken volgens de voor- en nadelen van het vissersleven, de juiste knoop leggen, een fotozoektocht, ... Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe ik de kinderen probeerde te boeien. Na het opmaken van de bedden, een heerlijk driegangenmenu in onze verblijfplaats Emmaüs, een strandwandeling en het poetsen van de tanden was het tijd voor een slaapverhaal. Ik las het eerste deel van 'Freek, Faun en wind' voor in het donker, lekker dicht bij elkaar met een zaklamp op het boek gericht. Een rustige afsluiter van de eerste dag ...

Dinsdag was een dag vol sport. De turnjuf, juf Lieve, zorgde voor een spel met een doorschuifsysteem waardoor de leerlingen kennis maakten met verschillende sporten. Hier en daar werd er ook een raadsel tussen gestopt. Ik stond bij de activiteit 'ping - pong', de leerlingen moesten zo vaak mogelijk proberen een balletje in de lucht te slaan en op te vangen met een pallet. Terwijl ik wachtte op de volgende groepen leerde ik zelfs jongleren! 's Namiddags trokken we naar het strand van Koksijde en gelukkig was de zon van de partij! Een spannend smokkelspel werd gespeeld waarbij de leerlingen het zwarte goud moesten overbrengen naar de eindplaats. Maar het was OPPASSEN GEBLAZEN voor de douaniers die het goud konden stelen! Na het wegspoelen van het zand tussen de tenen was het tijd voor het schrijven van een brief naar de ouders, het vervolg van het slaapverhaal en ook de tweede dag was reeds voorbij.

De derde dag van de zeeklassen werd ingezet met een tramrit richting het natuurcentrum De Nachtegaal. De leerlingen kregen er een boekje die ze moesten invullen aan de hand van de afdelingen in het museum. De lunch die we 's morgens gemaakt hadden, smaakte heerlijk in het zonnetje. Een piratentocht, een boeiend initiatief van het museum en met lolly's als schat, zou onze namiddag vullen. We sloten de dag af met het bouwen van zandkastelen, een ritje op de go-cars en het vlak voor het slapengaan, het vervolg van het verhaal.

Donderdag was het alweer de voorlaatste dag van de zeeklassen. Het einde van een vermoeiende week was al in zicht, maar we hadden nog een drukke dag voor de boeg. Een bezoek aan de redders was onze eerste stop. Het werd een boeiende activiteit waarbij we tot in de puntjes leerden kennen hoe het leven van een redder eruit ziet. De kledij en attributen, de periodes waarin ze moeten werken, de regels voor gedrag op het strand, hoe je een redder wordt, ... Echt alles kwam aan bod! Opnieuw lunchte de zon met ons mee en onze volgende stop werd het Visserijmuseum in Oostduinkerke. Na een ritje met de tram en een fikse wandeling van 2 kilometer was het opnieuw tijd om de gids uit te hangen. Ik leidde de leerlingen rond in de belangrijkste delen van het museum: de visnetten, het bijgeloof, het maken van een houten boot, maquettes van verschillende schepen en het morsealfabet. Jammer genoeg was het heel druk in het museum en hadden we weinig tijd waardoor ik enkele activiteiten moest overslaan. Ik had me er nochtans op verheugd, maar als leerkracht moet je natuurlijk flexibel zijn en inspelen op de situatie. De laatste avond werd onvergetelijk. De 2 andere stagiaires en ikzelf verkleedden ons in kapitein, zeematroos en visser en verzorgden de presentatie van de show op ons cruiseschip Emmaüs. De leerlingen brachten prachtige acts en optredens en af en toe verstoorden de kapitein en visser natuurlijk de show met hun klungelig gedoe.

Het was vrijdag, de laatste dag was aangebroken. De koffers werden gepakt en weggeborgen in de garage terwijl de leerlingen een film keken. Onze kadetten kregen nog wat tijd om te rusten, want in de namiddag stond natuurlijk nog een wandeling gepland om afscheid te nemen van de zee en de duinen. Om 15.15 stroomden de eerste ouders vol ongeduld toe om hun kind op te halen. De spanning was te snijden vlak voor de leerlingen hun welkomsact voor de ouders moesten doen. Het was een prachtig toneel waarin iedereen een belangrijke rol had om het verloop van de week te vertellen. Na het toneel vlogen de leerlingen in de armen van hun ouders en drong het tot me door dat de zeeklassen voorbij waren. Het was tijd om huiswaarts te keren. Met een zware koffer, rugzak en een bedanking van de directeur onder de arm, nam ik de trein richting Waregem. Week 2 van de ingroeistage zat er op.

Leerlingen van het 3e en 4e leerjaar in Heestert, bedankt voor jullie enthousiasme en leergierigheid!
Juf Nathalie, juf Liesbeth, juf Annie en juf Janne, bedankt voor de fantastische week!
Papa's Guido en Luc, bedankt voor de leuke fratsen jullie met ons uitstaken (en omgekeerd!)!



















27-04-2013 om 00:00 geschreven door Adeline  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)


Archief per week
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs