Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elkeen kaarsje meebrengen.Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met debeeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Omdat het cadeautjestijd is, zou het fijn zijn
als jullie het oud cadeaupapier en lintjes zouden bewaren. Wij kunnen daar nog
fijn mee knutselen. Alvast bedankt!
Vorige week heb ik een aantal keer kunnen meespelen in de hoeken, maar alle hoeken zijn nog niet aan bod gekomen.
Daarom wil ik dit volgende week nog verder zetten.Dus wordt het geen specifiek thema waarrond we gaan werken, maar ga ik nog veel met de kleuters meespelen en hun nieuwe spelideeën aangeven.
De komende twee weken werken we samen rond het prachtige
boek Kleine Kangoeroe.
Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet uit de
buidel. Wat mama ook probeert!
Tot .
Op maandag starten we met het vertellen van het verhaal,
zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen!
Om het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek
verrijken met de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de
verkleedkleren van Kangoeroe
Op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters het
verhaal zelf uit, terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je
kapoen een knuffel uit het verhaal meebrengen:
Dit kan een
olifant, een giraf, een aap, een vogel, een vlinder of een kangoeroe zijn.
Info:
Omdat we de kleuters willen stimuleren in hun
zelfstandigheid, hebben we
het wat kan ik al- blaadje gemaakt, wat in het zitske
moet blijven.
In de loop van het jaar kunnen de kleuters een sticker
verdienen als ze iets zelfstandig kunnen!Van 21 september tot 1 oktober:
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op!
We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan" weer een beetje gewoon!
Om het spelen in de klas goed te laten verlopen, speelt de juf de komende week mee in de hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek kennen.
We maken ook een godsdienstig hoekje met het Mariabeeld, een kruisje, een kaarsje, een gebedsdoosje, bloempjes, sfeermuziek en
een foto van mama en papa die u op maandag mag meegeven naar school.
U mag ook nog een paar foto's van uw gezin meegeven om in de album te stoppen die het hele jaar in de boekenhoek blijft!
Op dinsdag mag uw kleuter zijn knuffel mee naar school brengen. Dan gaan we vertellen over wanneer we blij of verdrietig zijn.
Op donderdag leren we over onze boekentas en doen de boekentassendans!
We maken ook nog even een wandeling doorheen het schoolgebouw: we nemen een kijkje in de andere kleuterklasjes ( waar zit broer of zus),
in het turnzaaltje, in het personeelslokaal, op de grote speelplaats van de lagere school.
Onze laatste 2 weken van dit schooljaar breken aan.
We gaan het natuurlijk hebben over de zomer en over vakantie. Wat nemen we mee in
onze koffer? Waar gaan we naartoe? We maken een zomertafereel in de poppenhoek,
met de zee, het strand, een tent, een BBQ, klapstoeltjes . De kleuters kunnen
er naar hartenlust vakantie spelen.
We gaan ook een waterbak zetten in de klas. Hier kunnen de
kleuters experimenteren met allerlei materialen. Omdat het einde van het schooljaar in zicht
is, moeten we ook ons speelgoed eens goed onder handen nemen. Daarom mogen de
kleuters helpen de blokken sorteren, de
poppen wassen en het speelgoed afwassen.
De kleuters krijgen ook hun werkjes mee naar huis, hiervoor moet u wel nog een plastieken zak mee
naar school geven met hun naam
erop!
We zijn nog heel druk bezig met
het voorbereiden van het schoolfeest. Deze week oefenen we elke dag onze
dansjes zodat we klaar zijn voor zondag om aan jullie alles te laten zien. De
kleuters kijken dan ook vol spanning uit naar hun optreden !
Verdere informatie over hoe laat en in welke klas de kleuters verwacht
worden, krijgen de kleuters deze week mee op een briefje.
We starten met een korte week waar we nog eens extra tijd besteden aan het puzzelen en het tekenen van mannetjes. We gaan ook eens de kleding passen van het schoolfeest, zodat we het optreden vorm kunnen geven.
De week erna starten we met het thema verkeer. We maken een leerwandeling op straat en bekijken hierbij het verkeer. Ook oversteken aan een zebrapad en verkeersborden komen hierbij aan bod. We halen een fiets in de klas en bekijken alle onderdelen. Op donderdag 21 mei maken we een parcours op de speelplaats waar de kleuters kunnen fietsen. Gelieve deze dag hun fiets mee te geven met hun naam erop. Gedurende de hele week zullen wij ook oefenen voor het schoolfeest.
Voor diegene die nog geen kleren hebben voor het schoolfeest, gelieve deze zo snel mogelijk mee te geven (mogelijke ideeën: voetballer, poetsvrouw, tuinman, bakker, net dametje, ..... )
Na de paasvakantie wordt er een Mongoolse Ger opgebouwd op school. Het is een soort ronde tent die wordt gebruikt als woning voor rondtrekkende nomaden. Alle klassen mogen om beurt een activiteit doen in de Ger. De kleuters ontdekken zo dat sommige mensen
een ander soort huis hebben dan zijzelf.
Daarom gaan we de komende 2 weken rond het thema " huizen" werken.
We gaan eerst wandelen en ontdekken verschillende soorten huizen.
Uw kleuter mag een foto meebrengen van zijn huis.We bespreken achteraf de soorten huizen
Van een grote doos gaan we een huis maken, met een deur, ramen en een dak
Aan de hand van een plan proberen we een huis met blokken na te bouwen.
We gaan experimenteren met allerlei soorten sloten en sleutels.
We zijn nog op zoek naar sleutels in allerlei vormen en maten , sloten ( schuifslot, deurslot, hangslot...).
U mag deze altijd mee naar school geven. Als er oude spullen bij zijn die u niet meer nodig heeft, zou het leuk zijn als we deze mochten houden.
Zo niet geven we ze met plezier terug na het thema. Vermeld het maar op een briefje.
U mag ook bouten en moeren meegeven zodat de kleuters ermee kunnen experimenteren.
Aan de hand van prenten en het poppenhuisje in de klas, gaan we ook de verschillende kamers van een huis bekijken.
Als afsluiting van ons thema willen we een peperkoekenhuisje maken en natuurlijk lekker op smullen!!
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen. We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in onze klas. Wie thuis een knuffelkip heeft, mag deze meebrengen voor in ons hokje! Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en vergelijken ook echte eieren en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken. We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering. De 2 de week starten we met konijntjes. Wie kan er op maandag 30 of dinsdag 31 maart een echt konijn meebrengen naar de klas? Naast het echte konijn zijn knuffelkonijntjes ook welkom! We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten chocolade. Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school ? De kleuters rapen en vullen hun mandjes ermee!!!
van 16 maart tot 20 maart Hallo allemaal, Omdat we nieuwsgierig zijn wat het zonnetje allemaal doet met de natuur, willen we op maandag een wandeling maken in de omgeving van de school. De kleuters ontdekken tijdens de wandeling de eerste tekenen van de lente en van nieuw leven om ons heen. Ook de dieren brengen nieuw leven voort. Daarom vertrekken we donderdag op uitstap naar de geitenboerderij om naar de lammetjes te kijken, geitenmelk te drinken, de schapen en groentetuin van de boerderij te bekijken. Als het zonnetje blijft schijnen willen we op zoek gaan naar de kabouterboom in de buurt en krijgen de kleuters de kans om te spelen, te picknicken en te wandelen in de natuur. We blijven de hele week verder werken rond de boerderij en boerderij dieren in de lente.
Wij blijven een beetje in de sfeer van carnaval en brengen deze week allerlei soorten muziek aan met muziekinstrumenten.
We ontdekken en ervaren al
dansend en luisterend, verschillende soorten muziek.We leren gericht te
luisteren naar geluiden op onze geluidenzoektocht doorheen de school en
op straat.
Wat maakt er nu lawaai, is het een geluid of hoor je muziek ?
Na het experimenteren met een
rijk aanbod aan materialen krijgen de kleuters de kans om zelf een
muziekinstrument te creëren en dit door allerlei soorten materialen met
elkaar te combineren.
Daarom vragen we aan jullie:
lege plastiek of ijzeren potjes of flesjes met deksel, kroonkurken (
metalen dopjes van flessen), schoendozen, grote elastieken, ijzeren
blikken, ....., en kan deze op dinsdag meebrengen naar school.
Tijdens het carnaval verlof hebben de kleuters zich
waarschijnlijk verkleed of zijn ze naar een stoet gaan kijken. Dit is een fijn
aanknopingspunt om het op school ook over carnaval te hebben.De kleuters mogen vertellen over hun
ervaringen. De juf. brengt ook een verkleedkoffer mee zodat de kleuters zich in
de klas kunnen verkleden en zich inleven in een bepaalde figuur!
We gaan onze
klas ook versieren met slingers en ballonnen, we gaan een masker knutselen en
dansen op gekke muziek.
En op donderdagvoormiddag gaan
we met alle kleuters carnaval vieren.
Het zou fijn zijn als u uw kleuter verkleed
naar school liet komen op deze dag!
Eerst mogen ze jongleren met allerlei materiaal, spelletjes spelen met
muziekinstrumenten en ballonnen, een bewegingsomloop doen en natuurlijk lekkere SMOUTEBOLLEN ETEN!!
Na de speeltijd gaan we dan carnaval vieren en dansen op de gekste
carnavalsliedjes.
Confetti, serpentines en wapens zijn niet toegelaten!
Bij het thema 'kunst' was de oma van Lena met de kleuters komen schilderen. Nu heeft ze de schilderij afgewerkt en hier is dan het prachtige resultaat!!! Deze schilderij gaan we in de kleutergang ophangen en nog afwerken met werkjes van de kleuters!
Eens waren onze grootouders verliefd op elkaar en nu houden ze van onze kapoenen! Wij op onze beurt houden van hun. Daarom mogen alle grootouders op het feest komen op 11 februari in de voormiddag! Deze week werken we rond " houden van... verliefd zijn" Aan de hand van een prentenboek kunnen de kleuters vertellen van wie zij houden. We knutselen hartjes, knuffelen met de knuffels, vertellen over hun oma en opa aan de hand van een foto die ze mogen meebrengen in het begin van de week! We gaan de grootouders verrassen met een dansje op het podium. Dit vraagt wel wat oefening!!! Op 12 februari mogen de kleuters een knuffel mee naar school brengen die dan 1 nachtje mag blijven slapen.
Aandacht, aandacht! Na de vakantie doen we thema carnaval en op donderdag 26 februari mogen ze dan verkleed naar school komen!
Nu we de dokter een bezoek hebben gebracht leren we deze week over hoe we gezond kunnen blijven. We leren hoe we onze handen moeten wassen, hoe we ons neusje moeten snuiten. Dat we veel moeten bewegen en gezond eten. We gaan een lekker soepje maken in de klas! Daarom mogen de jongens een wortel en de meisjes een tomaat meebrengen en dit op maandag! Op woensdag is het pedagogische studiedag voor de leerkrachten. Daarom is het geen school voor de kinderen!