Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elkeen kaarsje meebrengen.Die steken
we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met debeeldjes bij onze boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Omdat het cadeautjestijd is, zou het fijn zijn
als jullie het oud cadeaupapier en lintjes zouden bewaren. Wij kunnen daar nog
fijn mee knutselen. Alvast bedankt!
Vorige week heb ik een aantal keer kunnen meespelen in de hoeken, maar alle hoeken zijn nog niet aan bod gekomen.
Daarom wil ik dit volgende week nog verder zetten.Dus wordt het geen specifiek thema waarrond we gaan werken, maar ga ik nog veel met de kleuters meespelen en hun nieuwe spelideeën aangeven.
De komende twee weken werken we samen rond het prachtige
boek Kleine Kangoeroe.
Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet uit de
buidel. Wat mama ook probeert!
Tot .
Op maandag starten we met het vertellen van het verhaal,
zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen!
Om het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek
verrijken met de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de
verkleedkleren van Kangoeroe
Op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters het
verhaal zelf uit, terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je
kapoen een knuffel uit het verhaal meebrengen:
Dit kan een
olifant, een giraf, een aap, een vogel, een vlinder of een kangoeroe zijn.
Info:
Omdat we de kleuters willen stimuleren in hun
zelfstandigheid, hebben we
het wat kan ik al- blaadje gemaakt, wat in het zitske
moet blijven.
In de loop van het jaar kunnen de kleuters een sticker
verdienen als ze iets zelfstandig kunnen!Van 21 september tot 1 oktober:
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op!
We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan" weer een beetje gewoon!
Om het spelen in de klas goed te laten verlopen, speelt de juf de komende week mee in de hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek kennen.
We maken ook een godsdienstig hoekje met het Mariabeeld, een kruisje, een kaarsje, een gebedsdoosje, bloempjes, sfeermuziek en
een foto van mama en papa die u op maandag mag meegeven naar school.
U mag ook nog een paar foto's van uw gezin meegeven om in de album te stoppen die het hele jaar in de boekenhoek blijft!
Op dinsdag mag uw kleuter zijn knuffel mee naar school brengen. Dan gaan we vertellen over wanneer we blij of verdrietig zijn.
Op donderdag leren we over onze boekentas en doen de boekentassendans!
We maken ook nog even een wandeling doorheen het schoolgebouw: we nemen een kijkje in de andere kleuterklasjes ( waar zit broer of zus),
in het turnzaaltje, in het personeelslokaal, op de grote speelplaats van de lagere school.