De komende twee weken werken we samen rond het prachtige
boek Kleine Kangoeroe.
Kleine Kangoeroe wil bij mama blijven, hij komt niet uit de
buidel. Wat mama ook probeert!
Tot .
Op maandag starten we met het vertellen van het verhaal,
zodat de kleuters Kleine Kangoeroe leren kennen!
Om het verhaal te beleven zullen we de klas en de poppenhoek
verrijken met de meegebrachte knuffels, de geknutselde vogels of vlinders, de
verkleedkleren van Kangoeroe
Op het einde van onze twee weken, beelden de kleuters het
verhaal zelf uit, terwijl de juf. het vertelt.
Op dinsdag mag je
kapoen een knuffel uit het verhaal meebrengen:
Dit kan een
olifant, een giraf, een aap, een vogel, een vlinder of een kangoeroe zijn.
Info:
Omdat we de kleuters willen stimuleren in hun
zelfstandigheid, hebben we
het wat kan ik al- blaadje gemaakt, wat in het zitske
moet blijven.
In de loop van het jaar kunnen de kleuters een sticker
verdienen als ze iets zelfstandig kunnen!Van 21 september tot 1 oktober:
De eerste week van het schooljaar zit er alweer op!
We zijn goed gestart en de kleuters zijn "het naar school gaan" weer een beetje gewoon!
Om het spelen in de klas goed te laten verlopen, speelt de juf de komende week mee in de hoeken. Hierdoor leert ze de kleuters hoe ze met het speelgoed kunnen spelen en leren de kleuters ook de regels en afspraken van elke hoek kennen.
We maken ook een godsdienstig hoekje met het Mariabeeld, een kruisje, een kaarsje, een gebedsdoosje, bloempjes, sfeermuziek en
een foto van mama en papa die u op maandag mag meegeven naar school.
U mag ook nog een paar foto's van uw gezin meegeven om in de album te stoppen die het hele jaar in de boekenhoek blijft!
Op dinsdag mag uw kleuter zijn knuffel mee naar school brengen. Dan gaan we vertellen over wanneer we blij of verdrietig zijn.
Op donderdag leren we over onze boekentas en doen de boekentassendans!
We maken ook nog even een wandeling doorheen het schoolgebouw: we nemen een kijkje in de andere kleuterklasjes ( waar zit broer of zus),
in het turnzaaltje, in het personeelslokaal, op de grote speelplaats van de lagere school.
Onze laatste 2 weken van dit schooljaar breken aan.
We gaan het natuurlijk hebben over de zomer en over vakantie. Wat nemen we mee in
onze koffer? Waar gaan we naartoe? We maken een zomertafereel in de poppenhoek,
met de zee, het strand, een tent, een BBQ, klapstoeltjes . De kleuters kunnen
er naar hartenlust vakantie spelen.
We gaan ook een waterbak zetten in de klas. Hier kunnen de
kleuters experimenteren met allerlei materialen. Omdat het einde van het schooljaar in zicht
is, moeten we ook ons speelgoed eens goed onder handen nemen. Daarom mogen de
kleuters helpen de blokken sorteren, de
poppen wassen en het speelgoed afwassen.
De kleuters krijgen ook hun werkjes mee naar huis, hiervoor moet u wel nog een plastieken zak mee
naar school geven met hun naam
erop!
We zijn nog heel druk bezig met
het voorbereiden van het schoolfeest. Deze week oefenen we elke dag onze
dansjes zodat we klaar zijn voor zondag om aan jullie alles te laten zien. De
kleuters kijken dan ook vol spanning uit naar hun optreden !
Verdere informatie over hoe laat en in welke klas de kleuters verwacht
worden, krijgen de kleuters deze week mee op een briefje.
We starten met een korte week waar we nog eens extra tijd besteden aan het puzzelen en het tekenen van mannetjes. We gaan ook eens de kleding passen van het schoolfeest, zodat we het optreden vorm kunnen geven.
De week erna starten we met het thema verkeer. We maken een leerwandeling op straat en bekijken hierbij het verkeer. Ook oversteken aan een zebrapad en verkeersborden komen hierbij aan bod. We halen een fiets in de klas en bekijken alle onderdelen. Op donderdag 21 mei maken we een parcours op de speelplaats waar de kleuters kunnen fietsen. Gelieve deze dag hun fiets mee te geven met hun naam erop. Gedurende de hele week zullen wij ook oefenen voor het schoolfeest.
Voor diegene die nog geen kleren hebben voor het schoolfeest, gelieve deze zo snel mogelijk mee te geven (mogelijke ideeën: voetballer, poetsvrouw, tuinman, bakker, net dametje, ..... )
Na de paasvakantie wordt er een Mongoolse Ger opgebouwd op school. Het is een soort ronde tent die wordt gebruikt als woning voor rondtrekkende nomaden. Alle klassen mogen om beurt een activiteit doen in de Ger. De kleuters ontdekken zo dat sommige mensen
een ander soort huis hebben dan zijzelf.
Daarom gaan we de komende 2 weken rond het thema " huizen" werken.
We gaan eerst wandelen en ontdekken verschillende soorten huizen.
Uw kleuter mag een foto meebrengen van zijn huis.We bespreken achteraf de soorten huizen
Van een grote doos gaan we een huis maken, met een deur, ramen en een dak
Aan de hand van een plan proberen we een huis met blokken na te bouwen.
We gaan experimenteren met allerlei soorten sloten en sleutels.
We zijn nog op zoek naar sleutels in allerlei vormen en maten , sloten ( schuifslot, deurslot, hangslot...).
U mag deze altijd mee naar school geven. Als er oude spullen bij zijn die u niet meer nodig heeft, zou het leuk zijn als we deze mochten houden.
Zo niet geven we ze met plezier terug na het thema. Vermeld het maar op een briefje.
U mag ook bouten en moeren meegeven zodat de kleuters ermee kunnen experimenteren.
Aan de hand van prenten en het poppenhuisje in de klas, gaan we ook de verschillende kamers van een huis bekijken.
Als afsluiting van ons thema willen we een peperkoekenhuisje maken en natuurlijk lekker op smullen!!