Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
22-02-2009
De fotograaf bij Rikki op bezoek
Eén van onze activiteiten deze week was een poppenspel, met kleine Rikki en zijn vriendjes. De fotograaf kwam op bezoek op school en dus moesten alle konijntjes netjes en goed staan, om mooi op de foto te kunnen. Samen met de kleuters tekende de juf eerst het bos (zij vertelden wat er in het bos moest en met welke kleuren), en nadien speelden we samen het poppenspel. Op de foto's kan je zien dat de kleuters meehielpen om alle konijntjes zo goed te plaatsen dat het een mooie 'konijntjesklasfoto' werd.
De laatste Rikki's en Anni's
Twee fiere meisjes met hun wortelketting. Nog meer kleuters maakten zo'n leuke ketting voor hun mama en gaven die thuis als geschenkje. Grapje in de klas: 'nu heet ons mama niet meer mama, maar Anni. En papa? Ah, Rikki natuurlijk!'
14-02-2009
De wortelketting van Anni
In het pakje dat Rikki voor Anni heeft, zit een ketting van zoete wortels. Zo staat het in dat mooie boek waar we de voorbije week mee werkten. En vermits zo'n ketting wel erg leuk is om als geschenk te geven of te krijgen, zijn we begonnen om er zelf eentje te maken. Met klei. Tijdens dit weekend ligt alles te drogen op onze werktafel, en volgende week gaan we de wortels schilderen. Maar de werklust en het enthousiasme kan je hier alvast bekijken (Oh ja: de opdracht was: maak 10 wortels, dus goed tellen!).
De zandtafel
Regelmatig hebben kleuters een nieuwe uitdaging nodig. Na allerlei tel- en vormoefeningetjes met het speeldeeg, zorgden we deze week in de zandtafel voor allerlei nieuwe spullen. Zo vonden de kleuters er op een dag een boel lege flesjes in waar rode en groene stukjes tape op gekleefd waren, samen met grote en kleine trechters, grote en kleine lepels. Opdracht: vul de flessen PRECIES tot aan de rode of groene streep! Niet meer, niet minder! Als alle flessen klaar zijn, komt de juf kijken en kan je met al je werk samen op de foto... dus vullen maar en af en toe weer een beetje leeggieten. Veel foto's hebben we er niet van, soms gebeurt er in de klas zoveel tegelijk, maar enkele beelden zeggen wel genoeg.
Figuren maken met speeldeeg
De kleuters worden creatiever: waar ze eerst een plaatje van de juf nodig hadden om een figuur te maken, of een idee te hebben om iets te creëren, beginnen ze hoe langer hoe meer zelf te ontdekken wat ze met het materiaal in de klas kunnen doen. Dus ook met het speeldeeg. Een paar grote aluminiumschotels, een paar kleuters daarbij die graag bezig zijn en wat koekjesvormen: meer hebben ze niet nodig. Ik heb de voorbije week heel wat koekjes mogen proeven, en heelwat leuke vormen en figuren gezien die ze zelf hadden uitgevonden!
Onze poppenkast voorbereiden
Sinds vorige week waren we bezig met het in elkaar knutselen van een poppenkast. Deze week maakten we poppenkastfiguurtjes, aan de hand van het boek over Rikki en Anni (van Guido Van Genechten). Er werd geknutseld, maar ook heel veel geoefend, want op vrijdag wilden we voor de hele klas het boek na kunnen spelen.
Het moment suprême van de voorbije week!
En dan... om de week af te sluiten... beslisten Sonia, Tolgahan, Chaima en Elias om samen poppenspel te spelen voor alle kleuters van de klas. Elias zorgde voor de muziek en de gordijnen, Chaima werd verteller en Sonia en Tolga speelden Rikki en Anni. In ons kleine theater was het muisstil en de juf ging vanop een afstandje foto's maken. De kleuters waren er immers klaar voor: zij zelf zouden voor alles zorgen! Elias zat klaar aan de cassetterecorder, en doorheen de foto's kan je zien hoe Sonia en Tolga vliegensvlug hun personages uitkiezen en aanpassen aan wat Chaima vertelt. Een klein, fijn, Valentijnsverhaal vol liefde, en met een groots resultaat. Vermits zo goed als alle kleuters mee hadden geholpen aan het schilderen, het maken van de personages, samen oefenen, nadenken over hoe het verhaal precies ging, alle gesprekjes die we de voorbije week voerden,... was het een opvoering van de hele klas. Ja, juf was biezonder trots op iedereen!
06-02-2009
Het bos van Rikki en zijn vriendjes
De voorbije week maakten we samen het bos waar Rikki en zijn vriendjes wonen. Nu zitten we in onze kring met rondom ons mooie bos. Je hoort er waarachtig de vogeltjes in fluiten. En op dit moment zijn we volop bezig met het maken van een poppenkast en allerlei poppen om zelf een eigen voorstelling in elkaar te steken.
'Ik ben een bruine Rikki!'
Aan de hand van een echt stappenplan (dat is zoiets als een recept uit een kookboek) maakten de kleuters hun eigen konijnenoren. Voor wie nieuwsgierig is: op de foto van Yasmine zie je achteraan op het bord het stappenplan hangen. Dat hielp de kleuters om zelfstandig te werken, zodat de juf ondertussen ergens anders aan de slag kon met een groepje kleuters. Op de foto's kan iedereen wel zien hoe goed ze het ervan afgebracht hebben, zo helemaal alleen. Superkonijntjes!
We zijn into poëzie
Na het winnen van onze prijs zijn we nog meer 'into poetry'... elke dag leest de juf een gedichtje voor uit een groot boek vol gedichten van allerlei auteurs, waar ook mooie tekeningen bijstaan. Het boek is ook ingesproken op een cassette en op deze foto zie je hoe Elias en Marwane volop genieten van al die mooie woorden en zinnetjes. Toch heel iets anders dan 'zomaar een verhaaltje'...
een werkje in onze telhoek
De opdracht: kies een kaartje uit en zoek op je blad vol prentjes welke je nodig hebt. Die prentjes knip je uit (soms heb je er twee dezelfde nodig of drie!, dus goed kijken en tellen), en dan kleef je onder je kaartje telkens de juiste prent, en het juiste aantal. Niet gemakkelijk, wel leuk!
Drie jarige meisjes: Sawsane (in december), Emilie en Chaimae
02-02-2009
we hebben een prijs gewonnen!
Hoera hoera! Een tijdje geleden stuurden we met ons klasje een paar elfjesgedichten in, voor de wedstrijd van de Molenbeekse Bibliotheek. Vorige week donderdag was de prijsuitreiking en inderdaad... niet alleen meester Koen en zijn zesde leerjaar zijn in de prijzen gevallen, maar ook wij met onze gedichten! Die zijn nu vereeuwigd in een boekje met alle inzendingen en bovendien hebben we voor de klas vier mooie werkboeken gekregen, waar we naar hartelust in kunnen kleuren en tekenen! De kleuters hebben zich voorbeeldig gedragen in de bib en omdat het te laat was om ook nog te blijven voor de receptie, gaan we die dan maar overdoen in onze klas. Dus vrijdag deze week vieren we onze prijs in ons klasje! Dik verdiend, al zeggen we het zelf!
30-01-2009
We hebben een ingenieur in spe in onze klas
Marwane is immers een eersteklas bouwer van straten en snelwegen, bruggen en gebouwen. Hij bouwt en construeert, denkt uit en plant als de besten, en test nadien alles uit met de auto's van de klas. Werkt het niet? Dan begint hij gewoonweg opnieuw! En die ferrari... dat is zijn lievelingsauto om te racen over zijn zelfgemaakte straten!
Rikki en zijn vriendjes
Een beetje verder in het blog vind je nog wat informatie, over ons nieuwe project. Hier in ieder geval een leuk voorsmaakje: we zijn immers begonnen met het bouwen van een bos, in onze klas. De kleuters schilderen vanuit het boek over Rikki de achtergrond (daarvoor moeten ze soms kleuren maken die we niet zomaar in de klas hebben, en gelukkig hadden we eerst ons kunstproject waarbij 'kleuren mengen' een van de leukste activiteiten was!). Alle schilderijen komen de volgende week op een lang stuk karton, dat helemaal rond onze kring zal kunnen, en daar horen natuurlijk ook heelwat Rikki's en vriendjes bij. Dus schilderen, tekenen, kleuren, knippen, kleven!
Speeldeeg in de keuken!
Door ons kunstproject zijn we allemaal nog wat gevoeliger geworden voor alles wat met kleur te maken heeft. En deze week maakten we speeldeeg: af en toe iets anders dan klei of plasticine om mee te spelen, dat is wel leuk. Een beetje afwisseling... en als dat deeg dan ook nog een leuk kleurtje krijgt en bovendien in het keukentje mag om er echt taartjes mee te bakken, potten mee te vullen, puree te mixen,... dan wordt het helemaal prachtig, natuurlijk.
Céline is gek op museums. Dat is wel duidelijk als je ziet wat ze hier allemaal samen met enkele andere kleuters heeft gemaakt: een waar dierenmuseum, met standbeelden, en netjes bij elkaar geschikte soorten dieren. Naar het museum rijd je met de auto of met de vrachtwagen, dat maakt niet uit, als je er maar geraakt.
Wortellopen
We startten onze nieuwe week met een heel grappig spelletje: 'wortellopen'. Het is het lievelingsspelletje van Rikki, het konijntje, dat ook als knuffel in de klas woont en ontworpen werd naar de boeken van Guido Van Genechten. Heel eenvoudig: neem een wortel, leg ze op je hoofd, en probeer zo lang mogelijk rond te wandelen en hindernissen te nemen zonder dat de wortel op de grond valt.
23-01-2009
Een week vol kunst!
De tweede week van ons kunstproject. Er stond heelwat op het programma, dat lees je verder wel. Maar hier zijn al wat eerste beelden en indrukken!
Ateliers
Maandag en dinsdag van deze week mochten de kleuters in andere klassen gaan werken. Elke juf had een andere verftechniek of kunstenaar uitgekozen en zo kregen de kinderen heel veel verschillend aanbod. Het groepje in onze klas ging aan de slag met de kleuren van Mondriaan, maar nadien ook met allerlei kleurschakeringen, zoals bij Rothko. Ze ontdekten hoe ze zelf allerlei vormen konden tekenen en dan met glanzende verf inschilderen. Ze leerden kleuren mengen en samenwerken, samen overleggen, met z'n tweeën werken aan één kunstwerk is immers niet zo eenvoudig. Maar het lukte en het resultaat mag er zijn.