Juf An
Inhoud blog
  • September 2008: een nieuwe start!
  • Proficiat!

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    De Evenaar K2A
    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.September 2008: een nieuwe start!
    Hallo!
    Na een deugddoende vakantie ben ik er weer vol goede moed ingevlogen!!
    21 kindjes, een tweede kleuterklas, ik ben er klaar voor!

    Het was een complete verrassing toen bleek dat eind augustus Koekiemonster aangekomen was!
    Die had ik besteld aan het eind van vorig schooljaar en ik had hem zo snel niet verwacht. Hij is 85 cm groot en compleet blauw en ooooh zoooo schattig!
    Ik kan mijn handen in zijn armen of mond steken om hem te laten bewegen of praten.
    Koekie wordt mijn nieuwe klaspop, de beste vriend van mijn kleuters, de steun en toeverlaat, ...
    Hij zal in verschillende activiteiten opduiken, zoals onder andere als we een nieuw liedje of versje aanleren.
    Hij houdt van koekjes maar ook van fruit, elke woensdag (fruitdag) helpt hij de kleuters met het fruit te schillen en te snijden.

    Woensdag is fruitdag! Alle kleuters mogen elk een stuk fruit naar keuze meebrengen.
    Dit fruit wordt waargenomen, geschild, gesneden en opgegeten in de klas. Gezellig en gezond!

    We hebben tijdens de eerste weken van dit schooljaar onder andere gewerkt rond de kentekens van de kleuters: alle kleuters hebben de eerste schooldag een symbool gekozen, bijvoorbeeld: bal, auto, olifant,...
    Elk symbool komt drie keer voor: rood , geel en blauw. Zo wordt het herkennen van hun eigen symbool moeilijker dan vorig jaar toen de symbolen maar in één kleur voorkwamen.
    En het is ook een hulpmiddel voor de kleuters om de kleuren te leren herkennen.
    De kentekens worden gebruikt voor de aanwezigheidskalender (wie is er in de klas en wie is er thuisgebleven?), voor de verjaardagskalender (wie is er wanneer jarig?) , voor de maandkalender (welke kleuters zijn er in dezelfde maand jarig?), voor de takenkalender (welke kleuters staan er vooraan in de rij, welke zijn weerman/vrouw, welke zetten de stoelen mooi onder tafel, ...) en ook om op hun werkjes te plakken zodat de kleuters zien welke werkjes er van hen zijn als ze opgehangen worden in de klas.
    Rond al deze kalenders hebben we ook een week gewerkt, plus ook rond de weerkalender en de seizoenskalender.

    Tijdens het onthaal, dat begint om 8.45u en eindigt rond 9.20u, worden de kalenders (weer, seizoen, aanwezigheid, verjaardag, taken, dag/nacht...) besproken en aangepast.
    Koekiemonster begroet alle kinderen en er wordt een kringgesprek gedaan waarbij de aandacht gaat naar praten en luisteren.
    Dit gebeurt aan de hand van een "praatpop". Dit is een pluchen krab die ik naar één kleuter gooi.
    Die kleuter mag zijn verhaal doen, de anderen luisteren. Als de kleuter uitverteld is, gooit hij de krab weer terug naar mij en gooi ik hem naar een andere kleuter die iets te vertellen heeft.
    Als de kleuters speelgoedjes en dergelijke van thuis hebben meegebracht, mogen ze die in de brievenbus stoppen.
    De brievenbus wordt aan het eind van de dag leeggemaakt zodat de kinderen hun eigen spulletjes terug mee naar huis kunnen nemen.


    De hoeken van de klas zijn in deze maand ook uitgebreid aan bod gekomen.
    We hebben een poppenhoek, blokkenhoek, autohoek, zandbak, puzzeltafel, spelletjestafel, poppenhuistafel, plasticinetafel, boekenhoek, krijtbord en werktafels. (er kunnen in de loop van het schooljaar hoeken bijkomen of afvallen of veranderen naargelang het thema ofzo...)
    Ook hebben we een zaaltje ter beschikking dat door alle klassen op het verdiep gebruikt kan worden voor zaallesjes, ritmiek, dramatiseren...
    Tijdens het spelen in de hoeken kunnen er ook vier kinderen in de zaal.
    Ik zorg dan voor aangepast materiaal: bijvoorbeeld ballen, hoepels, tent, knuffels, ...
    Het zaaltje is dus eigenlijk een extra hoek, een uitbreiding van het klaslokaal.

    Voor bepaalde hoeken zoals voor het zaaltje, de poppenhoek, de zandbak, de blokkenhoek en de autohoek, heb ik een halssnoerensysteem.
    Dit houdt in dat ze in die hoek kunnen gaan spelen als ze een halssnoer aandoen, als er geen halssnoer meer hangt, is de hoek volzet.
    Er kunnen ook telkens maar 2 jongens en 2 meisjes in (maximum 4 kinderen per hoek).
    Ik heb jongens-en meisjessnoeren gemaakt: dit wordt duidelijk gemaakt door pictogrammen die boven de snoeren hangen (afbeeldingen van jongens en meisjes) en door de kleur van de snoeren: blauw voor jongens, roze voor meisjes.
    Voor de hoeken waar geen halssnoeren voor voorzien zijn, geldt de regel: als je op een stoel zit, mag je er spelen.

    Volgende week werken we rond het thema "Fruit is gezond".

    K2A gaat er volledig voor!!

    Groetjes en tot gauw!

    Juf An
     

















    21-09-2008, 16:17 geschreven door Juf An  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/juf_an

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    20-09-2008, 22:54 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 15/09-21/09 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs