Jos Vangrunderbeek te voet naar Compostela
Inhoud blog
  • NIEUWE TOCHT !!!
  • Compostela - Fistera
  • Een pelgrimstocht
  • DAG 83 - 6 juni
  • Dag 82 - 5 juni
  • Dag 81 - 4 juni : deel II
  • Dag 81 - 4 juni
  • Dag 80 - 3 juni
  • Dag 79 - 2 juni
  • Dag 78 - 1 juni
  • Dag 77 - 31 mei
  • Dag 76 - 30 mei
  • Dag 75 - 29 mei
  • Dag 74 - 28 mei
  • Dag 73 - 27 mei
  • Dag 72 - 26 mei
  • Dag 71 - 25 mei
  • Dag 70 - 24 mei
  • Dag 69 - 23 mei
  • Dag 68 - 22 mei
  • Dag 67 - 21 mei
  • Dag 66 - 20 mei
  • Dag 65 - 19 mei
  • Dag 64 - 18 mei
  • Dag 63 - 17 mei
  • Dag 62 - 16 mei
  • Dag 61 - 15 mei
  • Dag 60 - 14 mei
  • Dag 59 - 13 mei
  • DAG 58 - 12 mei
  • Dag 57 - 11 mei
  • Dag 56 - 10 mei
  • Dag 55 - 9 mei
  • Dag 54 - 8 mei
  • Foto's
  • DAG 53 - 7 mei
  • Dag 52 - 6 mei
  • Dag 51 - 5 mei
  • Dag 50 - 4 mei
  • Dag 49 - 3 mei
  • Dag 48 - 2 mei
  • Dag 47 - 1 mei
  • Foto's
  • Foto's
  • Dag 46 - 30 april
  • Dag 45 - 29 april
  • Dag 44 - 28 april
  • Dag 43 - 27 april
  • Dag 42 - 26 april
  • Dag 41 - 25 april
  • Dag 40 - 24 april
  • Zondag 26 april
  • Dag 39 - 23 april
  • Dag 38 - 22 april
  • Dag 37 - 21 april
  • Dag 36 - 20 april
  • Dag 35 - 19 april
  • ROUTE UPDATE
  • Dag 34 - 18 april
  • Dag 33 - 17 april
  • Enkele sfeerbeelden van de afgelopen maand (deel2)
  • Enkele sfeerbeelden van de afgelopen maand (deel1)
  • Dag 32 - 16 april
  • Dag 31 - 15 april
  • Dag 30 - 14 april
  • Dag 29 - 13 april
  • Dag 28 - 12 april
  • Dag 27 - 11 april
  • Dag 26 - 10 april
  • Dag 25 - 9 april
  • Dag 24 - 8 april
  • Dag 23 - 7 April
  • Dag 22 - 6 April
  • Dag 21 - 5 april
  • Dag 20 - 4 april
  • Dag 19 - 3 april
  • Dag 18 - 2 april
  • Dag 17 - 1 april
  • Dag 16 - 31 maart
  • Dag 15 - 30 maart
  • Dag 14 - 29 maart
  • Dag 13 - 28 maart
  • Dag 12 - 27 maart
  • Dag 11 - 26 maart
  • Dag 10 - 25 maart
  • Dag 9 - 24 maart
  • Dag 8 - 23 maart
  • Dag 7 - 22 maart
  • Dag 6 - 21 maart
  • Dag 5 - 20 maart
  • Dag 4 - 19 maart
  • Dag 3 - 18 maart
  • Dag 2 : 17 maart
  • Dag 1 : 16 maart
  • Dag 0 : 15 maart
  • Zendingsviering en afscheid (deel1)
  • VERTREKKEN
  • MORGEN
  • INDISCHE WIJSHEID
  • NIEUWS
  • VOORBEREIDING
  • TIME TABLE deel 1
  • TIME TABLE deel 2
  • TIME TABLE deel 3
  • TIME TABLE
  • ROUTE
  • ROUTE INFO ( kaart )
  • SPONSORTOCHT
  • DE PELGRIM
  • DE GESCHIEDENIS
  • MIJN TOCHT
  • MOTIVATIE
  • WOLUWE - REIMS
    Foto
    Foto
    Pilgrim, how you journey
    On the road you chose
    To find out why the winds die
    And where the stories go.

    All days come from one day
    That much you must know,
    You cannot change what's over
    But only where you go.

    One way leads to diamonds,
    One way leads to gold,
    Another leads you only
    To everything you're told.

    In your heart you wonder
    Which of these is true;
    The road that leads to nowhere,
    The road that leads to you.

    Will you find the answer
    In all you say and do?
    Will you find the answer
    In you?

    Each heart is a pilgrim,
    Each one wants to know
    The reason why the winds die
    And where the stories go.

    Pilgrim, in your journey
    You may travel far,
    For pilgrim it's a long way
    To find out who you are...

    Pilgrim, it's a long way
    To find out who you are...

    Pilgrim, it's a long way
    To find out who you are...

    ALLEEN ZIJ DIE ONDERWEG
    ZIJN, KUNNEN DE HOOP KOESTEREN
    OOIT AAN TE KOMEN

    Foto

    Wie deze weg wil gaan
    moet de oude stenen eren
    met vers zweet en gebed
    de luide geest bezweren

    om stilte te verstaan

    Foto
    Van Sint-Stevens-Woluwe te voet naar Santiago de Compostela ... IEMAND is me voorgegaan, daarom wil ik deze weg ook gaan.
    02-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 - 2 mei
    St-Sever  - Hagetmau  : 22 km

    St-Jacques de Compostelle.  Dat ze deze man heilig hebben verklaard, wel voor één keer heeft de kerk gelijk. Deze man luistert teminste naar zijn pelgrims, en hij is mee met z'n tijd.  Eén klachtenmail (zie gisteren) en hij reageert al. Vandaag prachtig weer, en inderdaad de ritsbroek doet het.  Spijtig van al het werk van ons nichtje want nu steken de onderste verdiepingen in mijn rugzak.

    Vandaag bezig aan de laatste dag door de Landes, het landschap verandert van vlakke, zandachtige wegen in licht golvende groene weiden. Volgens de mensen hier zal het tenminste 40 jaar duren vooraleer de aangerichte schade zal hersteld zijn. Intussen zijn de houtprijzen gekelderd en niemand wil nog hout opkopen. De papierfabrieken zitten met nooit geziene voorraden hout en willen bestaande contracten niet honoreren.
    Ik zal het beeld van de Landes en de wanhoop van de mensen hier niet vlug vergeten.
    Vanavond zouden we in een tent slapen??

     

    02-05-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 - 1 mei
    MonT-de-Marsan  -  St-Sever  : 22 km

    In alle wandelgidsen wordt reclame gemaakt voor het wonder van de "ritsbroek". Ideaal voor als de zon plots zou schijnen. Je kan je broek afritsen en je hebt zowaar een korte zomerse broek.
    Ik wil als bijna ervaren pelgrim protesteren tegen deze kortzichtige, eenzijdige en misleidende reclame.
    Ikzelf loop hier door Frankrijk met zo eentje uit de reclameboekjes, en ik heb er inderdaad al heel veel plezier aan beleefd maar om héél andere redenen dan in de reclame.

    Beste lezer, vergeet al die nonsens want zo een ritsbroek is vooral en alleen goed bij regen en modderspelen.
    Als je als pelgrim soms dwars door alles heen moet hoef je 's avonds niet telkens opnieuw gans uw broek te wassen. Ikzelf heb er zo eentje in 3 verdiepingen.  Soms moet je maar 1 verdieping, soms 2 verdiepingen afritsen en wassen.
    Alles hangt natuurlijk af hoe graag het leidend (lijdend) voorwerp modderspelen associeert met zijn jeugd en hier met of tegen zijn goesting aan deelneemt.

    Omdat ik nogal praktisch ben aangelegd gaat het afritsen van 1 en zelfs 2 verdiepingen zonder problemen. Het wassen stelt na bijna 2 maanden pelgrimstocht geen enkel probleem meer. Maar 's morgens al die stukken terug aan mekaar ritsen??? Meestal is het resultaat iets totaal anders dan het origineel, en wat erger is, je kan er niet in. Maar dat staat natuurlijk niet in de reclamefolders!
    Mijn broek hangt nu wijselijk in zijn geheel aan de wasdraad. De reclameslogan van zonne*zomerbroek zal nog moeten blijken, misschien in Spanje? Want voorlopig, veel, heel veel modderspelen.

    Na de was, nu nog wat proberen te koken en dan slapen. Zojuist een camping gevonden waar ik een mooie caravan kan huren voor een nacht voor slechts € 10. Morgenvroeg eerst St-Sever bezoeken want vandaag 1 mei is alles dicht, en dan verder voor een korte tocht van ong 18 km.

    02-05-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    30-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's


                                       



                                                                    

    30-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's


                                                          



                                                                  

    30-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 - 30 april

    Roquefort   -  Mont-de-Marsan  : 31 km

    Gezien het een lange tocht zou worden was ik vanmorgen al om 7.30 op stap.
    De zon deed wel moeite, maar het was zo dicht gemist dat je echt van paal tot paal kentekens moest zoeken. Tegen 9 uur is de mist dan opgetrokken en werd het een mooie zonnige dag zonder echt warm te zijn.  Ideaal stapweer.
    De schade die de storm in januari hier heeft aangericht blijft indrukwekkend. Bij momenten bijna apocalytische beelden, zoals je ze alleen in rampenfilms ziet. Met man en macht wordt hier nog altijd gewerkt om omgewaaide bomen te ruimen en afgeknakte electriciteispalen te vernieuwen. Het geluid van de kettingzagen blijf je overal horen.

    Een licht lopende weg, dikwijls een fietsweg zoals er hier overal kris kras door de bossen lopen, gelukkig met zachte zijbermen om in te lopen .  
    De 31 km probleemloos gestapt.  Hopelijk blijft de conditie zo tot aan de Pyreneeën, want dat wordt wat anders vrees ik.

    Thiery, één van de 3 andere pelgrims krijgt het moeilijk. Hij heeft wel karakter maar zijn rechtervoet en been worden alsmaar roder en dikker. Jacqueline- 59 jaar -  in een vorig leven waarschijnlijk een berggeit geweest, huppelt er hier door alsof ze thuis in haar tuin wandelt. Ze is daarenboven professor biologie en plantkunde en plukt hier en daar bladeren waar ze dan s avonds thee van maakt. Ik ben gisterenavond in een plaatselijk cafe toch maar een Leffe gaan drinken. 
    Morgen is er hier een groot probleem. 1 mei en ALLES dicht - ook gemeentelijke refuges voor pelgrims. Het is blijkbaar verboden in Frankrijk voor pelgrims zich te verplaatsen op 1 mei (? ). We hebben ergens een camping gevonden die wel open - zou zijn ??? - 
    Maar dat zijn zorgen voor morgen.  Nu alvast nog inkopen gaan doen, want vanavond en morgenavond gaan we zelf koken in onze refuge.
     

    30-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    29-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 - 29 april

    Captieux (? ) - Roquefort : 26  km

    Ik werd dus vanmorgen ergens onderweg terug afgezet op mijn pelgrimsroute. Vandaag een dag door de Landes. De Landes zijn in januari getroffen door een enorme storm.
    De aangerichte schade is niet te overzien. Ganse bossen zijn verwoest, een triestig zicht. Daarenboven is men bezig dwars door de Landes een autostrade aan te leggen van Bordeaux naar Pau. Dit alles maakt dat alle bestaande wegaanduidingen verwoest of verdwenen zijn.
    En verdwalen in de bossen van de Landes, je mag er best niet aan denken. Gelukkig onderweg een paar mensen tegengekomen die bezig waren puin te ruimen en die me op de juiste weg hebben gezet. Aangekomen in Roquefort, en in de kleine Gîte - 4  plaatsen - al iemand (een jonge Fransman die al een gans jaar op stap is door Europa, zo iemand die niet van deze wereld lijkt te zijn). Gelukkig is er een heel klein, fijn en heel goedkoop hotel. We hebben dan met z'n 4 de kosten gedeeld en ik slaap dus vannacht terug in een hotel !!!

    De mensen hier in de Landes zijn zo begaan met de verwoestingen en de grote werken aan de autostrade dat ze vrezen dat de toeristen zullen wegblijven.
    Anderzijds blijkt meer en meer dat de pelgrims hier een beetje worden aanzien als rugzaktoeristen, die toch geen andere keuze hebben. Alle dorpjes willen de zogezegde "historische route" in hun dorp, maar als je er eenmaal bent is er weinig of geen accomodatie.
    Op naar Spanje, naar de Camino, Nog 8 dagen .

    VANDAAG  DE MIJLPAAL GEZIEN WAAROP STAAT :  COMPOSTELA  1000  KM  !!!!!!!!!!!!! 

    29-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 - 28 april
    Bazas - Captieux  : 30  km

    Het is een dag geweest die ik niet vlug zal vergeten.  Eerst en vooral het eerste stukje door de Landes.
    Dennebossen, weg rechtdoor, een oude spoorweg die werd omgetoverd tot wandelweg. Wel aangenamer om te stappen dan de asfaltwegen van de laatste dagen.
    Zonder problemen aangekomen in Captieux waar ik een reservatie van mijn collega's -pelgrims had overgenomen in een hotel, zij zouden nog een 10 km verder gaan, maar ik had nood om eens alleen te zijn en wil me absoluut niet opblazen, zou heel graag Compostela halen.

    In het hotel aangekomen rond 14.30 viel de kamer mij echt al tegen, ergens in een niet afgewerkt achtergebouw een rommelige kamer met 3 bedden, waarvan er één doenbaar was.
    Enfin, ik zou wel slapen zeker.  Ik had juist mijn was gedaan in een oude badkuip en me wat te rusten gelegd, toen er op de deur werd gebonkt.  De eigenaar was daar met een andere pelgrim, een oudere man - Alain - zonder iets te vragen zei de eigenaar dat deze man ook op deze kamer moest slapen. Toen ik een opmerking maakte over de staat van de bedden en kamer (de electriciteit was schrikwekkend, de venster sloot niet ...) werd hij kwaad en zeer onbeleefd.
    Wetende dat ik hiervoor € 49 moest betalen , was bij mij de maat vol en zonder iets te zeggen heb ik mijn rugzak ingepakt en ben weggegaan.  Dit is echt profiteren van pelgrims wetende dat er toch geen andere slaapgelegenheid is. Daar stond ik dan op straat met mijn rugzak , en de volgende halte op de route is 32 km verder!!!
    Ik heb trouwens achteraf de andere pelgrim nog gezien, een fransman en hij heeft van alles foto's gemaakt en zou die aan de "Mairie" gaan afgeven.

    Ik ben dan ten einde raad een bar-tabac binnengestapt, het was trouwens serieus aan het regenen. De man daar heeft mij enorm geholpen en is beginnen zoeken en rondbellen tot hij een hotel had gevonden een 15 km vandaar, maar volledig uit de route. Ik zou stappen en intussen autostop doen. Stappen ok, maar auto's?? vergeet het.
    Na een 5 km ben ik teruggegaan naar de bar-tabac en heeft die man nogmaals gebeld naar het hotel, die dan zo vriendelijk waren om mij met een  auto te komen ophalen. Eind goed al goed om 20 uur was ik in het hotel.
    Het was wel duur, maar in orde. De mensen van het hotel hebben mij daarenboven vandaag nog terug op mijn pelgrimsroute afgezet. Het einde van een bewogen dag.

    29-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 - 27 april
    La Réole  - Bazas  : 29 km

    Ik werd vanmorgen, na een heerlijk ontbijt - met eitjes - door mijn gastheer terug naar mijn vertrekpunt gebracht : de brug over de Garonne. 
    Een tocht met opnieuw veel asfaltwegeltjes. Enerzijds goed, want het heeft vannacht weer veel geregend, anderzijds niet goed voor de onderste ledematen.

    Thiery is het volgende slachtoffer. Het ging niet goed met hem. Ik heb hem mijn wandelstokken gegeven en dat heeft blijkbaar een beetje geholpen, want hij heeft met veel moeite Bazas bereikt. Hij ligt nu al uitgeteld te recupereren op bed, hopelijk is hij morgen genoeg hersteld zodat we met z'n 4 verder kunnen. We slapen in een gemeentelijke opvang, juist 4 bedden in een heel klein lokaaltje ergens op zolder van een oude jongensschool.  Maar slapen zullen we doen, daar mag je zeker van zijn.

    Vandaag onderweg ergens een mooie spreuk gelezen:
    Een toerist verlangt ... 
    Een pelgrim dankt ...

    Nog 9 dagen tot Spanje !!!

    27-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 - 26 april
    St-Ferme  - La Réole  :  22 km

    De kleren en schoenen waren vanochtend nog niet echt droog.  Het heeft trouwens de ganse nacht hard geregend. Alles ligt er door en doornat bij. Gedurende de dag is het gelukkig droog gebleven. 
    De ganse dag op asfalt gelopen en dat begint zich te laten voelen in de benen en achillespees. Vandaag aangekomen aan de Garonne. De ganse dag trouwens tussen wijngaarden gelopen van "Entre-Deux-Mers". De 2 zeeën waarvan sprake zijn dus in feite rivieren nl. de Dordogne en de Garonne.

    Ik wordt vanavond om 5 uur opgehaald aan de kerk door mijn gastgezin .  Gezien we reeds om 14u  - in La Réole zijn ben ik op zoek gegaan om iets te vinden dat op een zondagmiddag open is.  Een ganse zoektocht. Eindelijk iets gevonden. Het blijkt een soort gokcafe te zijn.
    Ongeloofelijk hoeveel mensen - allemaal mannen - hier binnenlopen om op één of ander toestel een soort bulletin te valideren.  Er staan 8 grote tv-toestellen met constant paardenkoersen, trekkingen allerhande van subito tot een soort lotto, en vegastoestanden. Nooit voordien heb ik zoiets gezien, en dat uren aan een stuk in en uit. 

    Rond 17 uur komt mijn gastheer me dan ophalen. Het blijkt een grote wijnboer te zijn die Bordeaux produceert. Ik krijg een ganse rondleiding op zijn bedrijf - met uiteraard bijhorende proeverij ...
    's Avonds heeft Bernadette, de gastvrouw, een overheerlijke maaltijd klaargemaakt voorafgegaan door een "Entre-Deux-Mers" als aperitief en op het menu "sanglier" begeleid door de hoogstnodige, bijhorende grote Bordeaux.  't Leven van een pelgrim kan ....

    Mijn gastvrouw heeft zelfs voor de eerste keer zachtgekookte eitjes gemaakt voor het ontbijt van deze pelgrim. Nooit voordien heeft een pelgrim mogen proeven van de eitjes van Bernadette!
    Voor wie in de streek ooit een chambre d'hôte zoekt. Niet twijfelen. Eén adres "Bernadette".

    27-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 - 25 april
    Sainte-Foy-la-Grande - St-Ferme  : 27 km

    De 38 km van gisteren zijn er tenslotte nog 42 geworden, want om te eten en te winkelen moesten we telkens de Dordogne oversteken, heen en terug .

    Vandaag de ganse dag in de regen gelopen, doornat, zelfs de voeten ondanks alle reclamebeloftes van schoenmerken allerhande. Maar ja de laatste 5 km waren echte modderspelen in het bos, soms tot aan de enkels weggezogen in de modder.
    Het werd dus vanavond schrobben en wassen. Gelukkig zitten we (het groepje waar ik nu al een paar dagen mee optrek: Jacqueline en haar man Jacques en Thiery) in een prachtige nieuwe gite, waar juist plaats is voor 4 personen.
    Bij het inschrijven van mijn daggegevens merk ik dat ik vandaag juist 1000 km heb gestapt vanuit Reims op 16 maart.  Dus vanuit Woluwe staan er nu 1250 op de teller.

    27-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 - 24 april
    Mussidan  -  Sainte-Foy-la-Grande  : 38 km

    Na een heel goeie nacht bij mijn Afrikaans gastgezin - 's morgens waren er plots 2 kinderen meer - ik weet niet meer hoeveel er juist rondliepen maar het was er een gezellige chaos - op z 'n Afrikaans, vertrokken voor een lange tocht. Het was al een tijdje geleden dat ik nog zo'n mooie tocht deed.
    De Dordogne op z'n best. Groen, op en af, wijngaarden en zon.
    Voorlopig blijft de conditie intact. De 38 km zonder problemen gestapt. Vanavond de machtige Dordogne overgestoken, de grens tussen de departementen Dordogne en Gironde.

    Ik zit nu echt wel in Zuid-Frankrijk. Alleen is het departement Gironde het enige waar geen markeringen van de Compostela-route zijn aangebracht. Het wordt dus behelpen met kaart en een summiere wegbeschrijving.  Mijn mede-pelgrims zijn wel een beetje in paniek.
    Ik hoop dat mijn kaartleeservaring uit een vorig chiroleven me zal helpen.

    27-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 26 april

    Jos logeert momenteel bij een wijnboer (Bordeaux) !!!!!
    U kan begrijpen dat hij momenteel geen tijd heeft om te bloggen.

    26-04-2009, 18:59 Geschreven door Jos VG  


    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 - 23 april
    St-Astier - Mussidan :  25 km

    Vanmorgen toen ik de sleutel van mijn pastorie ging terugbrengen bij de pastoor stond die juist klaar om naar de kerk te gaan voor de Laudes.
    Gelukkig is mijn "kerklatijn " uit mijn misdienaarstijd door de jaren heen op peil gebleven en kon ik hier en daar toch nog wat meezingen.

    Daarna de plaatselijke markt op donderdag gaan bezoeken. Heel wat te zien, maar vooral veel asperges. Beroepsmisvorming waarschijnlijk, op zoek naar "onze echte witte asperges" maar niet te vinden. Dit doet me echt watertanden en hopelijk ben ik terug thuis om toch nog eens "goeie" asperges te kunnen eten.

    Vandaag heeft één van mijn mede-pelgrims onderweg, pijn aan de voet gekregen, zodanig zelfs dat hij een dokter heeft moeten zoeken. Hij mag heel voorzichtig verder gaan maar is, op aandringen van de dokter, toch andere-stevige wandelschoenen gaan kopen.

    Ik logeer hier bij een Afro-Frans (Kameroen) gezin met 6 kinderen. Buitengewoon vriendelijk, lekker eten, mijn was gedaan, een enige ervaring.
    Morgen wacht een zware tocht van 35 km. Het wordt waarschijnlijk zweten, zweten ... (26/27 graden). Maar vanaf zaterdag mag de regenkledij terug bovenaan want ze voorspellen hier regen en niet zomaar een beetje, maar veel, heel veel regen. Maar dat zijn zorgen voor later.     

    23-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 - 22 april
    Perigueux - St-Astier  :  27 km

    Zalig de pelgrim die 's morgens zijn stapschoenen kan aandoen, en zijn veel te zware rugzak kan omgorden, en op weg gaan. 
    Zelfs al doen de eerste km wat pijn en stroef aan, zeker als je direct een steile lange klim krijgt om Perigueux uit te geraken.

    Het was vandaag geen echt gemakkelijke tocht met vooral in de voormiddag echt serieus op en af.
    Het einde was iets makkelijker, maar de laatste 3 km waren vervelend langs een veel te drukke baan. Maar al bij al een rustige dag, die goed heeft gedaan na een rustdag.
    Een pelgrim moet stappen anders is ie niet gelukkig, ook al gaat het soms moeilijk.

    De ganse dag een 5-tal - allemaal Franse- pelgrims ontmoet.  Ik zal ze waarschijnlijk de volgende dagen regelmatig tegenkomen want we zitten meestal in hetzelfde dagritme van 25-30 km.
    Het slapen zoeken heeft wat voeten in de aarde gehad, maar is al bij al nog zeer goed geëindigd. Ik heb een bed gevonden in een oude afgedankte pastorie die alleen nog dienst doet als een soort secretariaat en wasplaats. Ben er zelfs een paar uur telefonist geweest van de plaatselijke parochie.
    Al heeft er niemand gebeld. Vanavond in het plaatselijk restaurant dagmenu, met als voorgerecht Coquille St-Jacques !!! - ik heb de schelp gehouden als aandenken. Zeer goed en vooral gratis geslapen !
    Een pelgrim met nieuwe zolen en nieuwe moed. 

    23-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 - 21 april
    Perigueux : rustdag

    Een pelgrim en een rustdag, ik twijfel eraan of dit een goeie combinatie is. Alhoewel Perigueux een buitengewoon mooi stadje is, met een uitzonderlijk mooie kathedraal, een stadje dat ik absoluut nog eens wil bezoeken, heb ik aan deze dag een dubbel gevoel.

    Enerzijds is er een nieuw evenwicht: onderaan nieuwe zolen op mijn schoenen, bovenaan fris geknipt en geschoren (!) en tussenin Magret de Canard en Foie gras.
    Dus in principe  klaar voor de tweede helft van mijn tocht.

    Anderzijds voel je op een rustdag het alleen zijn dubbel aan. Terrasje hier, wat lezen, wat rondkijken ... Mijn franse vrienden van de laatste dagen zal ik moeten missen. Ze zijn vandaag nog naar een dokter geweest en hebben een extra rustdag gekregen en de raad de volgende dagen niet meer dan 20 km per dag te doen. Dus misschien zie ik ze niet meer, maar je weet nooit, het is nog ver.
    Ik heb me vandaag ook voor het eerst echt moe gevoeld, maar dit is waarschijnlijk normaal (over naar m'n huisdokter) .

    Ik heb vandaag bij het bekijken van mijn kaarten voor de komende dagen gemerkt dat ik in feite tussen Bergerac en St-Emilion doorloop.  Je moet het maar doen!  Eerst Chablis negeren en nu dit.
    Wie had dit kunnen denken?  Maar geen nood, ik kies nu echt voor de Rioja .

    Vanaf  morgenvroeg ben ik weer echt pelgrim. Spain here we come.

    21-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 - 20 april
    Sorges - Perigueux  : 25 km

    Sorges . Het centrum van de truffels met een prachtig museum rond deze lekkernij.
    Gisterenavond samen met mijn 2 Franse compagnons (Josette - nog steeds sukkelend met tendinitis aan de knie - en André) slapen gevonden in de lokale pelgrimsrefuge.  Mooi en verzorgd.
    Onze hospitaleros vertelden ons dat er een beetje verder een toprestaurant is dat ook in de week - als er plaats is -  voor pelgrims een speciale prijs maakt. Maar dus niet op zondag!
    Wat wij (en vooral ik) dus heel spijtig vonden. Ik heb dan maar mijn stoute schoenen aangetrokken en ben met mijn eerlijkste pelgrimsgezicht (dus met baard) gaan vragen of wij ook van deze gunstmaatregel mochten genieten. "Avec plaisir monsieur" !
    Wij dus met z'n drietjes s' avonds in een gerenommeerd klasserestaurant buitengwoon lekker - met truffels ! - gaan eten voor € 17!!! 

    Vandaag een "doodgewone" pelgrimstocht van 25 km, niks speciaals ware het niet dat ik dus nu in Perigueux zit, een prachtig middeleeuws stadje dat juist in de helft ligt tussen Woluwe en Santiago. Dus nog 1150 km te gaan .
    Ik blijf hier morgen een dagje den toerist uithangen en ga proberen een goeie schoenmaker te vinden want de zolen van mijn schoenen zijn dringend aan vervanging toe.  Ik loop scheef, en deze keer niet van de wijn .

    20-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 - 19 april
    Thiviers - Sorges : 20 km

    Het werd vandaag zo één van die zalige zondagse-na-de-noen wandelingen. Zachte zon, mooie omgeving, bijna vlak, gewoon dankbaar lopen te genieten.

    En toch ook een dag van bijzondere mijmeringen ...

    Vanmorgen bij het vertrek, zoals meestal het plaatselijk kerkje binnen gelopen. In de stilte van dit eenvoudig, sober kerkje klonk uit de luidsprekers het geluid van een kabbelend beekje, water. Heel eigenaardig en rustgevend.
    Ik weet niet hoe, maar bij het luisteren naar dit geluid gingen mijn gedachten naar het graf van Mother Teresa in Calcutta.
    Op haar graf, dat we een paar jaar geleden tijdens één van onze Wanakkam Indiareizen bezochten staat de tekst "I'm thirsty" "ik heb dorst".

    Het geluid van dat kabelend beekje is mij de ganse dag bijgebleven temeer omdat ik een paar dagen geleden ergens een tekst gelezen had, waarbij ons leven werd vergeleken met een beekje dat altijd eindigt in de zee. Mijmeringen ...

    Voor sommigen is dit een heel stil, rustig beekje, voortkabbelend zonder veel poespas, waar kleine visjes en kikkers zich thuis voelen.
    Voor anderen kan dit een onstuimige rivier zijn, grillig, onvoorspelbaar, met watervallen en soms verwoestend.
    Van anderen wordt de bedding soms door omstandigheden verlegd en krijgt de loop een andere wending.
    Nog anderen kunnen grote stromen zijn, aantrekkelijk, geluk en welvaart brengend waar ze voorbij komen.
    Sommige riviertjes drogen uit en verdorren of worden weggestopt onder de grond.

    Maar altijd eindigen ze in die onmetelijke zee.

    Mijn gedachten zijn vandaag ook heel speciaal gegaan naar 2 mensen uit ons dorp (M.L. en A ) die ik heel goed heb gekend en die deze week zijn overleden.

    Ook hun riviertje met kristalhelder water is nu uitgemond in die oneindige oceaan vol leven. 


    20-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    18-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROUTE UPDATE

    Voor de route-fanaten, hier een korte opsomming van mijn gewijzigde route :

    Limoges - Châlus - La Coquille - Thiviers - Sorges - PERIGUEUX - Saint-Astier - Mussidan
    Pellegrue - Saint-Ferme - La Réole - Bazas - Captieux - Roquefort - Saint-Sever - Hagetmau
    Orthez - Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port - PYRENEEËN.


    18-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 - 18 april
    Châlus/la Coquille  -  Thiviers  :  34 km

    Na een heel goeie nachtrust, met het geluid van de aanhoudende stortregen op het dak van mijn houten châlet werd ik vanochtend wakker, niet wetende waar ik juist ergens was.  De zuster had me ergens afgezet en was direct weer vertrokken.  Door het onweer was daarenboven ook de electriciteit uitgevallen in de omgeving, zodat ik maar direct in mijn slaapzak ben gekropen zonder meer.

    Het bleek dat ik ergens tussen Châlus en La Coquille werd gedropt.  Alles ingepakt en zonder ontbijt, want in de wei stond alleen maar een houten hut, en mijn proviand was op - op weg naar het eerste dorpje, La Coquille.
    Hier wat inkopen gedaan, de kaart bekeken , en direct slaapplaats voor vanavond vastgelegd !!! - zoals reeds eerder geschreven, een ezel is dus wel degelijk een intelligent dier -
    Onderweg kennis gemaakt met een echtpaar Fransen uit de Moezelstreek kort bij Luxemburg. Ze waren onderweg voor hun 3de tocht naar Compostela, telkens langs andere wegen. Ondanks het feit dat ze zeer ervaren stappers zijn, had de vrouw voor het eerste serieus problemen van tendinitis in de knie. In Limoges zijn ze naar de kliniek geweest en zijn daar 3 dagen blijven rusten. Nu proberen ze in kleine dagetappes verder gaan en zien wel binnen een paar dagen of het te doen is of niet.
      
    In Thiviers had ik een slaapplaats geboekt in de plaatselijke camping.  Het onthaal, de châlet, de omgeving, het weer alles zit ongeloofelijk mee, en er is zelfs een internetcafé (hier dus) .
    Ik ga nu een pizza kopen en in mijn châlet staat een microgolf, nog een flesje Bergerac en meer moet dat niet zijn voor een pelgrim.  

    18-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 - 17 april
    Aix-sur-Vienne  -  Châlus  : 32 km

    Na een emotioneel afscheid van Wiske, Ilse en Fientje , heeft Tom mij naar Aix-sur-Vienne gebracht voor de start van het tweede deel van mijn tocht.  Met dank aan mijn privé chauffeur.
    De eerste uren gingen niet goed.  De rugzak - terug met de volle 14 kg - was te zwaar. En vooral de weg te eenzaam.
    Ik had de indruk dat alles pijn deed.  Het stappen ging blijkbaar ongemerkt wel goed, want tegen de middag had ik al 15 km gedaan.  Na een deugddoend menu du jour voor € 9 in  een plaatselijke bar-tabac, ging het al beter.
    Tegen 16 uur aangekomen in Châlus. Volgens mijn informatie zou er bij de zusters , in de pastorie, slaapgelegenheid voor pelgrims zijn. De zusters waren echter niet thuis. Dan maar op zoek naar een hotel.  Maar alle 3 waren ze ofwel gesloten, ofwel in verbouwing.
    Ik heb intussen wel al geleerd dat het plaatje " fermé" rond een uur of 6 terug weg is !

    Intussen waren de zusters thuis gekomen. Ze mogen echter geen onderdak meer geven aan pelgrims om " veiligheidsredenen".
    Daar stond ik dan met een groot probleem, want de volgende mogelijkheid was 10 km verder.
    Plots begon het zowaar te stortregenen en te hagelen.  De zusters kregen blijkbaar medelijden met een moedeloze pelgrim, - wat een baard kan helpen !!! - en begonnen zowaar rond te bellen om onderdak te zoeken.
    Eén van de zusters heeft me dan in haar piepklein autootje op gevaar van eigen lijf en dat van haar wagentje , want het was nog steeds aan het stortregenen, naar een camping gebracht een aantal km verderop.
    Daar kreeg ik achteraan in een weide een kleine houten hut. Doornat en doodmoe ben ik dan in slaap gevallen.
    We gaan ze nog missen, de zusterkes. 

    18-04-2009, 00:00 Geschreven door Jos VG  


    Foto


    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om mij een berichtje te sturen via het gastenboek


    Foto

    LINKS
  • Eigen Thuis
  • Wanakkam
  • Vlaams Compostela genootschap

  • PELGRIM ZIJN ...

    Pelgrim zijn
    is je pelgrimstaf
    nemen en op weg gaan.
    Je kleine zekerheden
    verlaten om te ervaren
    wat en wie de grote
    zekerheid is en daarop
    mogen steunen
    als op een staf.

    tekst : Vlaams genootschap
    van Santiago de Compostela


    Middeleeuws vers.

    Ik kom, ik weet niet vanwaar.
    Ik ben, ik weet niet wie.
    Ik sterf, ik weet niet wanneer
    Ik ga, ik weet niet waarheen.
     
    Het verbaast me dat ik vrolijk ben...
    Vrienden

    Vrienden zijn als bomen
    Ze wachten tot je nog eens langs komt
    en ze zijn onverstoorbaar
    als je wegblijft.

    Ook na maanden afwezigheid
    kan je draad gewoon weer
    opnemen, omdat intussen
    niets werd afgebroken.

    Vrienden zijn als bomen,
    op een goede afstand van elkaar geplant
    zo moeten ze elkaar niets betwisten.
    Ze kennen geen afgunst maar nodigen
    elkaar wel uit  " Hoger " te groeien.

    Vrienden zijn als bomen,
    en bomen buigen niet
    maar ze wuiven.

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    And then one day
    A magic day He passed my way
    And while we spoke of many things
    Fools and kings
    This He said to me:
    "The greatest thing you'll ever learn

    Is just to love and be loved in return"

    Pelgrimstocht


    Blote voeten zij zoeken
    een weg om te gaan
    tasten haar ziel af
    haar hele bestaan
    Als een pelgrim
    doorloopt ze haar lichaam,
    haar tempel
    gevoelig, aandachtig
    erkent elke drempel
    Stoten haar voeten
    zich blaren, gewond,
    werpt ze het licht
    op wat in de weg stond
    Dansen haar voeten
    zich vrij en verlicht,
    haar lichaam gevleugeld
    een vredig gezicht
    Zo reist ze, ontdekt ze
    een wereld van zijn
    Neemt steeds minder mee
    Rest wat brood en wat wijn

    DE CAMINO

    Geen gewone weg
    want zij laat geen loopje
    met zich nemen

    maar trekt haar eigen spoor
    in eenieder die haar gaat.

    Zij laat zich voelen in het hart,
    en geeft niets om de benen

    Life is a pelgrimage.
    The wise man does not rest
    by the roadside inns.
    He marches direct to
    the illimitable domain
    of eternal bliss,
    his ultimate destination

    (Swami Sivananda)



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs