Inhoud blog
  • Dag 28 – Zondag 28/sept – Melide – Santiago de Composella – 68 km
  • Dag 27 – Zaterdag 27/sept – Sarria-Melide – 66 km – 13,6 km/u
  • Dag 26 – Vrijdag 26/sept – Ambasmestas-Sarria – 65 km - 13,9 km/u
  • Dag 25 – Donderdag 25/sept – Rabanal del Camino-Ambasmestas – 76 km
  • Dag 24 – Woensdag 24/sept – Léon-Rabanal del Camino – 102 km – 16,5 km/u
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Jos fietst naar Compostella
    Het verhaal van mijn pelgrimstocht (sept2014)
    27-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 27/sept – Sarria-Melide – 66 km – 13,6 km/u

    Toen ik gisteravond na een uitstekende maaltijd (25 €) terug in de albergue toekwam, had de hospitalero in een zijgebouw de open haard aangestoken en drie flessen 'home-made liquor' op tafel gezet. De aanwezigen (een groep Brazilianen, twee Duitse koppels en enkele Aziaten (ik vermoed Koreanen) hadden er duidelijk al van geproefd. Het ouder Duitse koppel pakte een gitaar van de muur en begon samen te spelen en te zingen. Ze hadden dat nog gedaan. Dat hoor je direct. Tot het beperkte répertoire –echt Gonda – ‘Country Road’! De sfeer zat er direct goed in. Om halftien gedaan. Stappende pérégrinos gaan vroeg slapen. De alcohol deed duidelijk goed zijn werk. Op de kamer lag het decibel gehalte aan ronken en snurken duidelijk hoog. Dus zelf weinig geslapen.

    Vandaag was het weer een ‘fijne’ heuveltjesdag. Deze morgen las ik in mijn boekje: ‘In Galicia zijn weliswaar geen hoge heuvels maar ze volgen elkaar voortdurend op, waardoor je per dag soms meer klimmeters maakt dan op eerdere trajecten’.

    En dan even verder, heel laconiek: ‘Nu volgt klim!  12 km waarvan 1 km 10 %’!' 12 km geen hoge heuvel…? Ik moet bij gelegenheid de auteurs van mijn boekje toch even op dit euvel wijzen…

    Voor de rest geen slecht woord over mijn boekjes. Hoe die mij door Frankrijk en Spanje hebben geloodst over danig rustige wegen (Chemins Communals en verlaten Départementals) ; soms hele dagen geen 20 auto’s gezien. Chapeau!!! Als iemand ooit naar Compostella wil fietsen, deze boekjes kopen! Ze zijn hun geld dubbel en dik waard.

    De rest van de ‘fiets’-dag vat ik samen als ‘Amaai en pfffffff…’

    Vandaag weer vele kilometers gefietst in het spoor van de stappende pérégrinos. En hun aantal stijgt ‘gestaag’. Ze zijn intussen met ontelbaar veel. In ware colonnes lopen ze allemaal achter mekaar in de zelfde richting. Om de 30 à 50 m één of twee (zelden met drie of meer). Dat komt wellicht omdat velen ergens vertrekken 100 km voor Santiago. Wil je een ‘Compostella’ halen (= soort  gepersonaliseerd getuigschrift in de Latijnse taal), dan moet je kunnen bewijzen aan de hand van je stempelboekje dat je minstens 100 km hebt gestapt. Voor fietsers is dat minimum 200 km. Mijn stempelboekje bevat stempels van in Landen (stadhuis) tot in Compostella. Op zich al een mooi aandenken.

    Er zijn stappers die echt moe zijn of met gekwetste voeten lopen. Ik ben op een bepaald moment een oudere man voorbij gefietst, die met moeite de éne voet voor de andere kreeg. Je zag dat elke stap pijn deed. Ik had medelijden met de man. Eigenlijk onverantwoord om zo verder te lopen. Die haalt Compostella niet, dacht ik. Hij was kennelijk alleen. Maar wie overtuigt zo’n man om enkele dagen halt te houden en uit te rusten?

    Ik slaap vannacht in een hostal ‘Sony’, juist buiten het oude centrum van de stad Melide.

    Morgen fiets ik naar mijn eindbestemming: Santiago de Compostella!

     




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    28-09-2014
    zondagmiddag

    Hallo Jos,

    als je dit leest zal je jouw vrouw en dochter al wel ontmoet hebben. Proficiat ! je bent er geraakt en wij hebben elke dag mogen genieten van jouw verhalen, zo waren wij er ook een beetje bij Ik hoop echt dat ik binnenkort eens nog meer anectotes mag horen. Kom goed thuis !

    Marie Paule

    28-09-2014 om 17:13 geschreven door marie paule


    Compostella

    Jos,

    Als ik dit aaan't schrijven ben dan zal je ongetwijfeld Compostella en het einde al wel in zicht hebben.

    Ik denk ( en hoop )bij de eerstvolgende bijeenkomst van de kookvrienden, dat we heel veel van je verhaaltjes mogen horen.

    Toch een DIKKE DIKKE PROFICIAT voor wat ge hebt gedaan, en tot ziens.

    Walter

    28-09-2014 om 07:43 geschreven door Dury Walter



    Archief per week
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs