Inhoud blog
  • BROEKMANS Frans
  • BRASPENNING Frans
  • BERGE Willem
  • BERGE Jacobus
  • ARTUS Maurits
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    JONGENS VAN BIJ ONS
    De Hoogstraatse oorlogsslachtoffers '14-'18
    22-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRASPENNING Frans

     

    BRASPENNING Franciscus ‘Frans’ (kloosternaam Broeder Anselmus)

    ° 24.09.1880 Meerle

    + 19.12.1915 Kaaskerke

    Brancardier /OV, 8e Linieregiment, 4/3, 15e cie. (stamnr. 108/51726/47313)

    Frans Braspenning had op 4 augustus ’14 – de dag van de Duitse inval in ons land – dienst genomen als oorlogsvrijwilliger. Hij bezweek aan interne bloedingen en shock nadat hij in de rug was geschoten bij een reddingsactie voor een gewonde in de eerste lijn in de Tranchée du Kashbah. Op 11.02.1916 verscheen in het in Londen verschijnende bannelingenblad ‘ ’De Stem uit België’, waaraan Frans Branspenning geregeld meewerkte,  een herdenkingsbij­drage van de hand van zijn ordegenoot, brancardier Lode Beets:

     

    "IN MEMORIAM FRANS BRASPENNING

     

    Op 24/12/15 werd mij van het Belgische front geschreven:

    "Ach! Welk een droevig nieuws heb ik u thans te melden! Den Eerwaarde Broeder Anselmus is niet meer! Hij is gevallen op 't veld van eer te Diksmuide. Zondag 19 december, werd hij ge­troffen aan den "poste de secours". De dood was ogenblikke­lijk. Ik vond mijn goeden maat uitgestrekt liggen, de oogen wijd open en op mij gericht. 'k Sprak hem aan doch kreeg geen antwoord; de bleekheid van de dood stond hem reeds op 't aangezicht.

    Beste vriend, ge kunt wel denken hoe ik was aangedaan. Ik kon het niet gelooven, zoo rap was het geschied. Zonder twij­fel heeft hij reeds van hierboven de belooning zijner werken ontvangen. Als ware vriend en ambtsbroeder vraag ik u hem te willen gedenken in uwe gebeden en tevens ook zijne andere vrienden te willen verwittigen evenals zijne oud-leerlingen uit de St. Jansschool te Mechelen."

    Met het hart vol droefheid vervul ik thans de mij ge­vraagde plicht. Ik heb hem gekend, den goeden Broeder Ansel­mus, als student, als onderwijzer en als brankardier. Altijd was hij opgeruimd, blij en welgezind. Trouw in het vervullen van zijn taak. Vrijwillig is hij opgetrokken naar de vuurlijn en heeft er zijn leven geofferd voor de vrijheid van ons duurbaar vaderland. Hij rustte in vrede, in den schoot van Adinkerke's rustplaats, tusschen de andere dapperen die dier­ven lijden, strijden en sterven tot vrijwaring onzer verkrach­te rechten!          Een trouwe vriend."

     

    Hij was bij het uitbreken van de oorlog kloosterling en als leraar verbonden aan het Scheppersinstituut. Hij woonde op het adres van deze school aan de Melaan 26  te Mechelen.

    Frans Braspenning werd oorspronkelijk begraven onder een arduinen kruis met AVV/VVK opschrift op het kerkhof van Adinkerke. Na de oorlog werd zijn graf verplaatst naar de aanpalende militaire begraafplaats (graf 131) en werd zijn grafkruis vervangen door een Heldenhuldezerk. Deze zerk werd in 1925 op bevel van het ministerie van Landsverdediging verwijderd en vernietigd om als bedding te worden gebruikt voor de toegangsweg tot deze site. Zijn heldenhuldezerk werd vervangen door een arduinen Belgische militaire standaardzerk.








    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 16/10-22/10 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs