Foto
Over mijzelf
Ik ben Patrick
Ik ben een man en woon in Schriek (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerde militair..
Ik ben geboren op 21/01/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: joggen en internet.
In mei 2012 nog 142kg, nu 85kg, en de joggingmicrobe heeft mij te pakken.
                                           
 JOGGINGKALENDER 




                                            

Inhoud blog
  • Stratenloop in Weerde
  • Einde van de tunnel in zicht ?
  • Genoodzaakte rustpauze
  • Natuurloop Herentals-Tielen
  • Dwars door Geel
  • Vuelta van Bevel
  • Jeezekesloop in Wezemaal
  • Kruistocht in Blauberg (Herselt)
  • Halve Marathon in Nijlen
  • Kermisjogging in Geel-Punt
    Mijn favorieten
  • Kalender Joggings en Loopevenementen in Vlaanderen
  • Bakkertje
  • Running.be
  • JogLog
  • Kilometervreterke
  • Funrunner
  • Joggings en loopwedstrijden
  • Dave
  • Jogging Mario
    Joggingkriebels
    Verhaal van een 'nieuwe' jogger
    Ervaring van een beginnende loper geboren in 1960.
    23-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurloop Herentals-Tielen

    De laatste wedstrijd van dit weekend was ook de zwaarste en dit om verschillende redenen:

    1. Derde wedstrijd op drie dagen

    2. De langste van de drie: vrijdag 16 km, zaterdag 10 km, zondag 21 km

    3. Het zwaarste parcours van de drie

    4. Last van overbelasting van de achillespees

    Afspraak dus in Tielen tegen 12:00 uur om gezamenlijk naar het station te wandelen om daar om 12:20 uur allemaal de trein richting Herentals te nemen. Tien minuutjes later aankomst in Herentals, een kwartiertje wandelen (of joggen) naar de startplaats en dan om 13:00 uur start van de 14 km wedstrijd en 20 minuutjes later de start van de halve marathon, waarvoor ik mij had aangemeld.

    Er wordt gelopen van Herentals naar Tielen door voornamelijk de bossen. Buiten de aanloopstrook van een goede kilometer, de aankomststrook van een goede kilometer en één strook tussenin van een goede kilometer is al de rest van het parcours onverhard. Veel boswegen, veel zandwegen en heel veel heuveltjes (sommige zelfs serieus pittig).

    De kinesiologytape die op zaterdag in Geel werd aangebracht, had duidelijk een positief effect want de overbelaste achillespees bezorgde me voor de start echt geen last meer (wat natuurlijk niet betekent dat de overbelasting verdwenen is).

    Met volle moed en een doel om er een tempoloop tegen 5:40 min/km van te maken, begon ik er dan ook aan. Vorig jaar had ik hier de 14 km gelopen tegen een gemiddelde van 5:55 min/km.

    De eerste drie kilometer verliepen nog volledig volgens plan. In kilometer vier zat dan de eerste serieuze helling (op een zanderige strook) en het tempo viel hier toch wel serieus terug. Bovendien recupereerde ik niet zo snel als gewoonlijk van deze helling en ik besefte dan ook dat de conditie vandaag toch niet meer zo goed was na de inspanningen van de voorbije dagen. Tijdens de daaropvolgende afdaling misstapte ik me dan ook nog eens met een pijnlijke scheut in mijn al zo met zorgen toebedeelde rechtervoet. Nu was het helemaal over en uit met het voorziene tempo. Zou ik deze wedstrijd nog wel kunnen uitlopen ?

    Gelukkig trok de pijn geleidelijk wel weg en kon ik dus mijn strijd verder zetten met een nieuw doel. Er een extensieve duurloop van te maken. Maar naarmate de kilometers vorderden, zakte ook mijn tempo (dramatisch). Sommige kilometers had ik zelfs moeite om af te leggen in minder dan 7 minuten. Mijn hartslag bleef dan wel in mijn LSD zone maar ik had niet de kracht om te versnellen. Zowel mentaal als fysisch was het blijkbaar toch op.

    De laatste kilometers was het dan ook gewoon kwestie van te blijven lopen. Tijd, tempo, hartslag nog het minste van mijn zorgen. Blijven lopen en de aankomst halen, dat was nog het enige wat mij bezig hield.

    Na een toch wel teleurstellende 2uur 20 minuten kon ik eindelijk onder de aankomstboog doorlopen. Gemiddeld tempo: 6:44 min/km, gemiddelde hartslag 134 (juist binnen LSD zone).

    Misschien de volgende dagen toch wel de nodige rust nemen en volgend weekend een iets minder zwaar programma afwerken dan wat nu gepland staat. Mijn marathonvoorbereiding begint dus niet op een ideale basis maar eerst moet die achillespees overbelasting aangepakt worden.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/810717030   

    23-06-2015 om 10:55 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwars door Geel

    Dwars door Geel was nog een nieuweling op mijn programma. Een echte typische stratenloop in het centrum van een stad. Vertrekken en aankomen op de markt in Geel, voor één of twee rondjes van 5,3 km.

    Meer dan een duurloop mocht het voor mij niet worden (voorbereiding marathon, weet je wel). De bedoeling was dus om twee rondjes af te leggen in duurloopzone (hartslag beneden 134). Bovendien had ik na Bevel een beetje last van de achillespees (overbelasting). Het 100% stratenparcours is hiervoor natuurlijk ook niet ideaal. Maar wat stond er daar op het marktplein: een tentje waar je nadien massage kon krijgen en reclame voor een kinesistenpraktijk in Beerzel (buurgemeente van Schriek). Dus voor de start toch eens informeren hoe veilig het was om te lopen met een overbelaste achillespees. De aanwezige kinesist stelde me direct voor om een kinesiologie tape te leggen wat de pees zou ontlasten. Verder raadde hij me aan om toch de nodige rust te nemen en een paar spierversterkende oefeningen te doen.

    Achteraan postgevat bij de start en gedurende gans de wedstrijd zowat een tempo tussen 5:50 en 6:00 min/km. Enkel tijdens de laatste kilometer een paar versnellingen ingebouwd. De hartslag bleef mooi onder controle waardoor ik deze wedstrijd dus kon afsluiten binnen de vooropgestelde doelen. De tape op de achillespees deed inderdaad 'wonderen' want de pijn was veel minder voelbaar.

    's Anderendaags (deze morgen dus, terwijl ik dit schrijf) voelde de achillespees bijna normaal aan. Ik had de tape dan ook gans de nacht laten zitten en zal deze ook straks tijdens de wedstrijd Herentals-Tielen laten zitten. Deze avond dan eens kijken hoe ik binnen mijn marathonschema toch de nodige hersteltijd kan inbouwen.

    Oh ja, toch nog iets over de organisatie in Geel zelf: een goede organisatie dat wel, maar voor 7 Euro inschrijvingsgeld krijg je bij aankomst helaas niets (buiten een bekertje water). OK, bij je borstnummer kreeg je een waardebon van 10 Euro voor SafeID. Maar hoeveel van de deelnemers zouden die echt gebruiken ?





    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/809830937   

    23-06-2015 om 10:52 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vuelta van Bevel
    Nog 12 weken en we staan (hopelijk) gezond en fit aan de start van de IFF Marathon in Nieuwpoort om dan (ook weer hopelijk) in minder dan 4 uur aan de aankomst in Ieper te geraken.  De voorbereiding hierop is dit weekend dus begonnen.
    Gezien ik graag wedstrijden loop en gezien ik de wedstrijdkilometers nodig heb om het record van de Berglopers te breken, blijf ik echter wel veel wedstrijden lopen.  De meeste kon ik in mijn voorbereidingsschema inpassen als hetzij tempoloop, hetzij interval.  Sommige zullen als LSD worden afgewerkt.
    De Vuelta van Bevel paste als tempoloop (marathontempo 5:40 min/km) hierin perfect.  Bovendien dacht ik een volledig onverharde omloop onder de voeten geschoven te krijgen, dus dat was een extra pluspunt, maar ... helaas.
    Vorig jaar werd deze natuurloop nog gelopen van Herenthout over Bevel naar Berlaar.  Een prachtige organisatie met een heel mooi (onverhard) parcours.  Dit jaar had men echter gekozen voor lokale rondjes (1, 2 of 3 rondjes, resp. 5,4 km, 7.7 km of 10 mijl).  Ik had mij ingeschreven voor 3 rondjes.
    Vertrek aan de sporthal in Bevel om daarna via een verharde strook openbare weg van 1,5 km tot aan de oevers van de Nete.  Op de onverharde oever wordt er dan zo'n 2.5 km afgelegd om dan via een verharde weg van zo'n 500m naar een bosstrook(je) te lopen.  Een paar honderd meter door het bos (smalle paadjes) om tenslotte via onverharde binnenwegen terug aan de sporthal uit te komen.  In totaal dus ongeveer 2 km verharde weg en 3.4 km onverhard per ronde.  Een mooi rondje, dat wel, maar toch helemaal niet te vergelijken met de natuurloop van vorig jaar.
    De organisatie van KTT daarentegen is en blijft tip top in orde.  Helemaal niets op aan te merken (enkel jammer misschien dat er geen foto's genomen werden).
    Vertrokken aan marathontempo dus en naarmate de wedstrijd vorderde, voelde ik me beter en beter worden.  Tijdens het laatste rondje moest ik mij continue inhouden om niet sneller te gaan lopen.  Uiteindelijk gefinisht in een gemiddeld tempo van 5:35 min/km.  Een eerste perfecte training dus.




    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/808828292   

    20-06-2015 om 09:33 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeezekesloop in Wezemaal

    Wezemaal is de thuisbasis van onze teamcaptain, Karen Claes. Jaarlijks wordt er hier ook een zware loopwedstrijd op en rond de Wijngaardberg georganiseerd. Natuurlijk kunnen we daar niet wegblijven.

    Ik had mij op voorhand ingeschreven voor zowel de 3 km (2 rondjes in de dorpskern) als voor de 10 km (eerst terug 2 rondjes in de dorpskern om daarna de onverharde paden van de wijngaardberg op te zoeken).

    Nog een jaarlijkse gewoonte in Wezemaal: warm weer. Temperaturen van boven de 20°, veel zon en bij momenten ook nog een strakke wind. Initieel zouden Karen en mezelf voluit gaan op de 3 Km om zo onze PR te verbeteren maar gezien de temperaturen, de kleine ongemakken (pijntjes) waarmee we beiden sukkelen, beslisten we om er toch maar een relatief rustig loopje van te maken. Ook de 10 km zouden we rustig aanpakken, tijdens de tweede plaatselijke ronde vooraleer de Wijngaardberg op te gaan, even snel Lucy oppikken (Karen woont dan ook langs het parcours) om zo samen met de hond nog een 7-tal kilometer bergop bergaf te lopen.

    Maar eerst dus de 3 km wedstrijd. Helemaal achteraan vertrokken, de eerste 750m lichtjes bergop aan een tempo van ongeveer 11 km/u (helemaal volgens plan dus) … daarna volgt een strookje licht bergaf en Karen begon het tempo op te drijven. Dus ik maar volgen (op korte afstand). Tweede kilometer afgelegd in 4:40 min (helemaal niet volgens plan dus). En ook de derde kilometer zou aan dit tempo afgelegd worden. Aan de aankomst waren we beiden verrast dat we, zonder echt 100% voluit te zijn gegaan, toch een heel strak gemiddelde tempo haalden van bijna 13 km/u (Karen zelfs iets meer). Misschien hadden we toch beter gegaan voor onze PR, maar dat zijn natuurlijk vijgen na pasen.

    De 10 kilometer wedstrijd verliep dan wel volgens plan. Hoogstwaarschijnlijk dankzij Lucy. Want zonder de hond had Karen vast en zeker ook harder gelopen … ik niet, want op mijn bobijntje zat niet meer zoveel draad. Toch nog altijd een gemiddelde van 10 km/u gehaald en heel tevreden daar mee. Zeker gezien de verschrikkelijke warmte tussen de wijnstokken en de drie zware beklimmingen die ons werden voorgeschoteld.

    Na afloop kennis gemaakt met de lokale douchegewoontes: gescheiden omkleedruimte maar douches in één en dezelfde douchewagen waardoor mannen en vrouwen halfnaakt tussen elkaar stonden. Hmm, maar best niet teveel reklame hierover maken want anders komen er dubbel zoveel lopers af naar hier.

    Na de douche had Karen ons bij haar thuis uitgenodigd voor een drankje(s) en hapjes. Lekker nagenieten bij een goed glas en een deugdoend stukje taart en hapjes. Bedankt Karen, heel leuk en gezellig.















    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/804009889   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/804009929   

    15-06-2015 om 09:27 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruistocht in Blauberg (Herselt)

    Derde wedstrijd uit het Herselts Joggingcriterium. Dit keer een vlakke wedstrijd in Blauberg. De omloop is ongeveer 50% verhard, een stuk grindweg, een stuk op gras, een strook bosweg en ook nog een strook zandweg … een beetje van alles dus.

    Keuze uit een 6 km wedstrijd (2 rondjes van 3 km) of een 9,9 km (één klein rondje van 900m en 3 ronden van 3 km). Start van de 6 km om 19:15 uur en de 10 km om 20:00 uur. Mooi de tijd dus om deel te nemen aan allebei de wedstrijden.

    Blijkbaar trekt het Herstelts Joggingcriterium dit jaar de hitte (en bijhorende onweersbuien aan) want na vorige week in heel zwoel weer te moeten lopen (en donder en bliksem) was het dit keer weer van dat. Temperaturen tot boven de 30° en een mogelijk aangekondigd onweer (dat gelukkig niet boven Herselt zou losbarsten).

    Bij de start was ik blijkbaar nog niet goed wakker want terwijl ik dacht achteraan te staan, stond ik voor de eerste lopers (daarom dat iedereen met zijn gezicht naar mij stond dus). Toen ik dat besefte probeerde ik nog vlug iets naar achter te gaan maar op dat moment klonk het startschot. Nog juist de reflex mij om te draaien, helemaal naar de zijkant te springen en te beginnen lopen. Juist op tijd om niet onder de voet gelopen te worden van een aanstormende losgeslagen kudde.

    Al van bij de eerste kilometers in de eerste wedstrijd voelde ik dat het een zware dobber zou worden. Iedereen klaagde over het zwoele weer en de benen protesteerden bij elke poging tot tempoversnelling. Kwestie dus van rustig te blijven en er een goede training van te maken.

    Na de 6km wedstrijd een tiental minuten herstellen om dan de start te nemen van de tweede wedstrijd. Dit keer wel helemaal achteraan gestart met de bedoeling om het heel heel rustig te houden. Al na het eerste korte rondje van 900m liep ik, samen met Cindy, in laatste positie. De anders 'tragere' lopers hadden dit keer blijkbaar allemaal voor de 6km wedstrijd gekozen want zelfs met ons tempo van iets meer dan 10 km/u bleven we op de laatste plaats hangen.

    Bij aanvang van de laatste ronde versnelde Cindy (zij wou een snelle laatste ronde lopen) en ik volgde haar dan maar. Al vlug haalden we een loper in en deze probeerde bij ons aan te pikken maar na een paar honderd meter zag hij het nutteloze van zijn poging in. Tot mijn verbazing moest ik echter iets verder Cindy ook laten gaan … de benen wilden echt niet meer mee.

    Uiteindelijk zou ik nog één bijkomende loper inhalen.

    Na de wedstrijd nog een uurtje staan nakeuvelen met de rest van het KC-Team en afspraken gemaakt voor de thuiswedstrijd van Karen op zondag (Jeezekesloop in Wezemaal).













    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/801947382   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/801947398   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1705581813003529.1073741888.1523910857837293&type=3   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1705609386334105.1073741889.1523910857837293&type=3   

    14-06-2015 om 09:56 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halve Marathon in Nijlen

    Derde wedstrijd van het weekend en meteen ook de zwaarste: de Halve Marathon in Nijlen. Voor mij de allereerste keer dat ik hier deelnam.

    Start om 14 uur, samen met de lopers van de 5 en 10 km. De omloop (rondjes van iets meer dan 5 km) is volledig vlak en verhard. Via de openbare wegen, veel in open vlaktes wordt vanuit het centrum in Nijlen rondjes afgewerkt.

    Voor de start nog een paar collega Berglopers tegen het lijf gelopen. Ideaal dus om een groepsfotootje te maken.

    Het was warm zondag. De zon scheen voluit en het zou een zware dobber worden. Bovendien speelde de wind in de open vlaktes ook nog een (negatieve) rol. Gelukkig was er onderweg meer dan voldoende bevoorrading, hetzij opgezet door de organisatie, hetzij door lokale bewoners.

    De bedoeling was om er een tempoloopje van te maken: iets rond mijn marathontempo (5:40 min/km) om zo in iets minder dan 2 uur de aankomst te bereiken.

    Op het einde van het eerste rondje voelde ik dat het niet voor vandaag zou worden. De benen voelden redelijk vermoeid aan door de inspanningen van de voorbije dagen maar vast en zeker ook door de warmte. Bovendien had ik in de loop van de voorbije nacht een paar keer het toilet mogen opzoeken (diarhee). Dankzij een Immodium kon ik toch de start nemen maar een positieve invloed op mijn conditie van de dag had dit duidelijk niet gehad.

    De rest van de kilometers zou ik dan ook afmalen (met zware benen) tegen een iets trager gemiddelde om na 2 uur en bijna 3 minuten de halve marathon vol te maken. Het kan niet iedere dag prijs zijn hé.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/796957458   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1703817403179970.1073741886.1523910857837293&type=1   

    09-06-2015 om 08:10 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kermisjogging in Geel-Punt

    De drukkende hitte overdag en het onweer 's avond hadden 's anderendaags in Geel voor een warme zomerdag gezorgd maar toch stukken minder warm dan de dag voordien. Een goede 20°. Nu voor een loopwedstrijd was dit al meer dan genoeg.

    Ik had lang getwijfeld tussen de Pallieterjogging in Lier of de Kermisjogging in Geel-Punt. Gezien ik al tweemaal in Lier gelopen had, wou ik wel eens zien wat er dus in Geel te beleven viel.

    Hier was er keuze tussen een 5 km, 10 km, 15 km of 20 km wedstrijd. Allemaal samen starten voor respectievelijk 1, 2 , 3 of 4 rondjes. Niets speciaals: een vlak en snelle omloop, grotendeels verhard (openbare weg) met een tweetal stukken van een paar honderd meter die men als onverhard zou kunnen bestempelen. Een wedstrijd die start en aankomt in de dorpskern van Geel-Punt waar vier kermisattracties zorgen voor de kermissfeer. Verder veel lange rechte stukken tussen de velden.

    Een beperkt aantal deelnemers ook, het merendeel voor de 5 of 10 km (122 deelnemers aan de 5 km en 81 voor de 10 km). Slechts enkelingen die zich wagen aan meer dan 2 rondjes (voor de 15 km kwamen er 17 deelnemers opdagen en slechts 10 waagden zich aan 4 rondjes). Ook ik had hier gekozen voor 2 rondjes want helemaal geen zin om helemaal alleen te lopen na 10 km.

    Ik zou er een tempoloop van maken aan iets boven mijn (hopelijk) marathontempo. Als ik in september de marathon in minder dan vier uur wil lopen dan moet ik een tempo van 5:40 min/km kunnen aanhouden. Tijd dus om dit tempo te trainen en hopelijk uit te kunnen bouwen tot 42 km.

    In Geel-Punt was ik van plan om de 10 km af te leggen tegen 5:30 min/km.

    De organisatie zou men simpel kunnen noemen, zonder negatief te willen zijn echter, want alles was prima geregeld: slechts één toilet, manuele tijdsopname, geen goodie-bag (enkel een glas water en een appel bij de aankomst), wel twee waterbevoorradingen per ronde (wat met de warmte zeker welkom was). Na de wedstrijden wel een aanwezigheidstombola waar ik echter niets over kan zeggen gezien ik niet gebleven ben.

    Zoals ik van plan was, heb ik ook gelopen. Elk rondje in quasi hetzelfde tempo om uiteindelijk met een gemiddelde van 11 km/u te eindigen. Mooie tempotraining dus, zeker gezien het warme weer.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/795834816   

    07-06-2015 om 19:23 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langdonkenloop in Varenwinkel

    Vrijdagavond, tweede wedstrijd in het Herselts Joggingcriterium: de Langdonkenloop in Varenwinkel. Ik had mij op voorhand ingeschreven voor de 10 km wedstrijd (3 grote ronden) die om 20 uur zou starten. Het weerbericht was echter onheispellend: door de drukkende hitte (meer dan 30°) zou er in de loop van de avond een onweer losbreken: veel zware regen, donder, bliksem en hagel.

    Ter plaatse het zekere voor het onzekere genomen en mij ook maar ingeschreven voor de 5 km loop (1 kleine ronde en 1 grote ronde). Het parcours zelf is volledig onverhard, een groot deel door het bos, afwisselende ondergrond en hier en daar heel oneffen en dus gevaarlijk om de voeten om te slaan.

    Initieel van plan om de 5 km loop rustig aan te pakken maar na de 1e kilometer toch maar blijven doorgaan om uiteindelijk toch een gemiddelde van bijna 12 per uur te halen. Ach, een goede intervaltraining dus. Het weer was nog altijd droog en warm.

    Een kwartier voor de start van de 10 km wedstrijd begon het echter serieus te waaien (voorbode van wat nog moest komen). De onweerswolken begonnen zich ook te melden. Nu, zolang het droog bleef of niet overdreven was, zou ik toch de start nemen.

    Enkele minuten voor de start openden de hemelssluizen echter: zware hevige regenbuien, donder en bliksem. Terwijl ik aan de start stond, daalde de temperatuur ook spectaculair. Ik kreeg het er zelfs koud van (ik had dan natuurlijk ook al een 5 km wedstrijd erop zitten). Op het moment van het startsignaal zag ik zo goed als niets meer door mijn bril. Ik liep de startlijn over en besliste onmiddellijk ermee te stoppen. In de eerste bocht draaide ik rechtsaf richting mijn auto. Nee, sorry, maar in dit weer wou ik mij niet in het bos wagen. Niet alleen het bliksemgevaar maar ook het heel slechte zicht zouden een te groot risico zijn. Dus, geen 10 km wedstrijd meer voor mij maar snel een droog ritje richting huiswaarts.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/795003499   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1703356876559356.1073741882.1523910857837293&type=1   

    07-06-2015 om 09:32 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 Km door Brussel

    Zondag, tijd voor de laatste wedstrijd van het weekend … meteen ook de zwaarste: de 20 Km door Brussel. Na vorig jaar had ik gezegd: deze laat ik in het vervolg aan mij voorbijgaan. Veel te druk, een geduw en getrek van je welste, … niet echt de leukste ervaring dus.

    Toen ik een tweetal maand geleden mijn planning opmaakte vond ik echter niet echt een alternatief op deze zondag. Toch bleef ik met het gevoel zitten dat ik deze beter liet voor wat het was.

    Een FB-vriendin van mij, Elisabeth Dehandschutter, met wie ik ondertussen al een paar wedstrijdjes had samen gelopen, vroeg mij echter of ik geen zin had om samen met haar te lopen. Zij wou graag een tijd onder 1u50 lopen maar zocht iemand die het tempo kon aangeven voor haar.

    Als ze mij dit zo mooi vragen dan kan ik daar natuurlijk moeilijk aan weerstaan. Bovendien gaf het mij de gelegenheid om deze wedstrijd zonder al teveel stress aan te vatten omdat ik zo niet aan 100% zou moeten lopen. Het moet echter gezegd zijnde dat ik er niet helemaal gerust in was: geen specifieke voorbereiding, de afgelopen weken al een paar serieuze inspanningen gedaan (zowel wat betrof afstand als wat betrof snelheid) en het parcours in Brussel is nu eenmaal niet het gemakkelijkste.

    's Morgens vroeg (06:50u) afgesproken met Karen Claes in Rotselaar om samen de trein naar Brussel te nemen om zo op ons gemak en op tijd ons te kunnen voorbereiden. Karen zou de wedstrijd lopen tvv Unicef. Gezien zij de laatste tijd een beetje sukkelt met lichte blessures ging ze deze rustig aan doen. Initieel misschien met ons meelopen maar uiteindelijk zou ze toch haar eigen tempo lopen om zo niets te forceren, waardoor ik als enige haas voor Elisabeth overbleef.

    Gestart in startbox 3 wisten we dat het gans de wedstrijd wel weer een gewriemel zou worden om tragere lopers in te halen. Vanaf de eerste meters was het de bedoeling aan om ongeveer een tempo van 5:25 min/km te lopen om zo een beetje reserve op te bouwen tegen het einde (wanneer de beklimming van de Tervurenlaan eraan kwam). Elisabeth die regelmatig te snel start, hield zich vandaag duidelijk aan mijn tempo en als ik dacht dat ze toch iets te snel probeerde te gaan, dan riep ik haar wel toe van dit niet te doen. De kilometers bergaf namen we iets sneller en de stijgende kilometers ietsje trager maar we bleven continue mooi op schema (met zelfs een gestaag groeiende reserve). De vraag was alleen: hoelang kon Elisabeth dit tempo volhouden. Toen ze ruim over halfweg echter nog steeds kon blijven praten, zag ik het wel zitten.

    Vanaf kilometer 17 kwam de beklimming van de Tervurenlaan eraan (zo'n anderhalve kilometer die toch serieus in de kuiten kruipt). Gezien onze ruime reserve (al iets meer dan twee minuten) wist ik dat een tijd onder 1u50 (haar doel) ons niet meer kon ontsnappen. De beklimming toch aan stevig tempo (5:45min/km) blijven afwerken. Op het einde van de beklimming hoorde ik haar wel een paar keer vragen waar de top bleef maar ze bleef toch mooi in mijn spoor volgen.

    De laatste anderhalve kilometer ging terug licht bergaf en konden we het gas vol open draaien (voor zover dit mogelijk was met zoveel lopers op een smallere strook) om uiteindelijk na 1u47min23s de aankomst te bereiken. Beiden heel tevreden met dit mooie resultaat en voor Elisabeth een verbetering van haar PR op deze afstand met meer dan 6 minuten. Schitterend dus. Bovendien had ik mij weer (gedeeltelijk) kunnen verzoenen met deze drukke wedstrijd.

    Na de aankomst en nog een beetje napraten terug Karen opgezocht die haar wedstrijd prima verteerd had. Een aantal vriendinnen van haar die de 20 Km al wandelend aflegden waren nog onderweg (laatste kilometers). Om onze spieren een beetje los te werken, besloten Karen en ikzelf hen tegemoet te wandelen om zo samen met hen de laatste kilometer af te werken.

    En zo kwam het dat we als één van de eersten op de site aanwezig waren 's morgens vroeg en als één van de laatsten er terug vertrokken, maar wel allen tevreden.












    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/790154859   
    https://www.facebook.com/pvansteenkiste/videos/10202877468057196/?notif_t=like   

    01-06-2015 om 09:16 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorsdonkloop in Gelrode

    Tweede wedstrijd van het weekend was ook al een bekende: de Vorsdonkloop in Gelrode. Niet echt een omloop waar je warm van wordt: een rondje van 4,3 km, 50% verhard, 30 % grindweg en 20% bosweg. Keuze uit één, twee of drie rondjes.  Wel een leuke sfeer aan het oud stationnetje met een pannenkoekentent en een hamburgertent.  Na de joggings is er ook nog altijd een optreden van een lokaal beroemde groep.  Sfeer gegarandeerd dus.

    Net zoals gisteren in Herselt terug voor de kortste afstand geopteerd. Ook dit keer met de bedoeling er een tempoloopje (op het gevoel) van te maken.

    Alle afstanden vertrekken samen aan de overkant van de spoorweg om gedurende meer dan 1 kilometer de spoorweg te volgen. Eén lang recht stuk dus.  Na de eerste kilometer toch eens even controleren of ik goed in het tempo zat en tot mijn verbazing liep ik aan 12 km/u. Ja, dat was nu ook niet de bedoeling.

    De tweede kilometer verliep al even vlot en nog steeds had ik het gevoel dat ik relatief langzaam aan het lopen was. Nu had ik natuurlijk geen keuze meer en dus de twee volgende kilometers dan blijven doorlopen aan dit heel strak tempo. De strook in het bos was wel vervelend want door de regen van de voormiddag lagen er grote plassen en was het zigzaggen om deze te vermijden.

    Uiteindelijk toch fris en met een mooi gemiddelde van meer dan 12 km/u de aankomststreep bereikt. Hopelijk wreekt dit 'tempoloopje' zich niet morgen tijdens de 20 Km van Brussel.

    Onmiddellijk na de aankomst terug naar huis getrokken met een mooi gevulde goodie-bag. Dit keer geen tijd (of goesting) voor een pannekoek of iets anders.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/789164861   
    https://www.facebook.com/www.vorsdonkloop.be   

    01-06-2015 om 09:03 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bergomloop in Herselt

    Mijn eerste wedstrijd van drie dit weekend, tevens ook de eerste wedstrijd uit het Herselts Joggingcriterium. Hier vorig jaar ook al gelopen: rondjes van 2,5 km, volledig onverhard en golvend. Niet echt een vlot lopende omloop maar ook geen waar je je kapot op loopt.

    Start van de 5 km om 19:15 uur en van de 10 km om 20:00 uur. Ik had geopteerd voor de kortste afstand. Niet om door te lopen maar om er een tempotraining van te maken.

    Voor de start begon het stevig te regenen maar eens we vertrokken waren viel dit al bij al nog goed mee. Ook van de stevige wind hadden we in het bos niet echt veel last.

    Wat ik wel vergeten was: 100m na de start moest er achter een schuilhokje doorgelopen worden. Zo smal dat hier maar een tweetal personen naast elkaar konden lopen (op een strookje van 10m). Dit veroorzaakte natuurlijk een enorme opstopping (zeker voor zij die achteraan gestart waren, zoals mezelf). Hierdoor was mijn eerste kilometer ook opmerkelijk trager dan al de rest.

    Tijdens het verder vervolg van de wedstrijd kon ik er toch een goed tempo inhouden (zowel bergop als bergaf) waardoor ik tevreden over de aankomststreep kwam.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/788310316   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1701309210097456.1073741878.1523910857837293&type=1   

    31-05-2015 om 20:18 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trail Namur Capitale

    Pinkstermaandag. Tijd om nog eens een trail te lopen en wat voor één.

    30 Km, 900 hoogtemeters. Dat begint al serieus te tellen. Vertrek en aankomst op de Citadel van Namer in een prachtdecor. De hoogtemeters waren vooral terug te vinden op 11 hellingen, waarvan er zeker drie minstens een kilometer lang waren. Zware kost voor mij.

    Voor de rest alles wat een trail te bieden heeft: prachtige boswegen (de meeste uitstekend beloopbaar), veel single tracks, prachtige vergezichten, mooie dorpjes en een paar technische afdalingen.

    Jammer genoeg maakte ik ergens halverwege kennis met de harde ondergrond. Op een vlak stuk dan nog, single tracks, bleef mijn voet achter een verdoken tak haperen en er was geen houden meer aan … kwak, hard tegen de grond. De rechterknie goed geschaafd en pijnlijk, de rechterelleboog al even erg beschadigd. Gelukkig geen schade die mij tot opgeven zou dwingen. Verder lopen was geen probleem alhoewel ik wel voelde dat vanaf dat moment alles toch veel moeilijker ging …

    De beklimmingen waren net iets zwaarder, het tempo op de vlakke stukken vlotte niet meer echt …

    Zo'n drie kilometer voor de aankomst hadden de organisatoren nog een extraatje in petto. De beklimming van Tienne des Biches, amper 400 meter lang, maar wel goed voor 70 hoogtemeters. Voor deze helling was een apart klassement voorzien. Tijdsopname aan het begin van de beklimming en tijdsopname op de top. Voor mij zat er alleszins geen toptijd in want bij het begin van de beklimming begin stappen tot helemaal boven. En ik was zeker niet de enigste (er waren nog 59 lopers die trager waren op dit stuk dan mezelf)… ongelooflijk dat er mensen zijn die dit tegen een stevig tempo kunnen oplopen.

    Eénmaal boven zou je dan denken, oef, we zijn er maar dan stond nog de eindbeklimming op het menu: de Citadel. Meer dan één kilometer aan een stuk bergop … om dan eindelijk na bijna 30 km en bijna vier uur later de streep te zien. Joepie.

    Volgens de officiële uitslag ben ik als 268e op 297 over de streep gelopen :D Op de beklimming van Tienne des Biches ben ik als 228e op 297 geëindigd (en dit zonder één stap te lopen … ).

    En nu recupereren en nog eens recupereren … want zondag staat de 20 Km van Brussel op het programma. Ik ga hier zelf niet voor een besttijd maar heb een vriendin beloofd om haas te spelen opdat zij een toptijd zou kunnen lopen. Haar beoogde eindtijd is onder 1u50 te eindigen. Dit zou voor mij normaal gezien geen probleem mogen zijn … als de benen tenminste tegen dan gerecupereerd zijn.













    Bijlagen:
    http://jogging.lavenir.net/les-premieres-photos-du-trail-de-namur/   
    https://www.youtube.com/watch?v=zUP7Gwn93Lk   

    26-05-2015 om 00:00 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St-Guibertusjogging in Itegem

    Na mijn maagproblemen in de Averegten Jogging op vrijdagavond ging ik in principe deelnemen aan de Sinksenjogging in Kasterlee. Maar een autorit van 45 min en dan heuveltjes op en heuveltjes af leken mij niet de manier om goed te herstellen, dus was het tijd voor het alternatief: de St-Guibertusjogging in Itegem.

    Twee jaar terug had ik hier ook deelgenomen. Een ultrasnel, volledig vlak en verharde omloop. Rondjes lopen in de dorpskern van Itegem. Meer was er niet aan. Bovendien op een goede 10 min rijden … ideaal dus.

    De 3 km wedstrijd vond plaats om 14:45 uur en de 6, 11 en 16 km starten om 15:20 uur. Gezien ik me terug goed voelde, kon ik hier nogmaals mijn snelheid testen dus.

    Ingeschreven voor zowel de 3 als de 6 km dus. De 3 km was één middelgrote ronde, terwijl de 6 km een kleine en een grote ronde was.

    Heel snel gestart en een eerste km die juist misschien iets te snel was waardoor ik de tweede km toch iets moest recupereren om dan terug voluit te kunnen gaan. Uiteindelijk toch een gemiddelde gehaald van 4:22 min/km. Op deze afstand is dit trouwens een besttijd voor mij. Dus heel tevreden.

    De 6 km zou ik dan volmaken met mijn compagnon van de dag voordien, Wendy. Zij ging voor de 11 km (1 kleine en 2 grote rondes). Vlotjes hielden we een gemiddelde aan van iets meer dan 11 km/u (hetzelfde tempo als op de Averegten Jogging maar dit keer zonder problemen voor mij).

    Zondag wordt een rustdag om dan op maandag naar Namen af te zakken voor een trail van 30 km en bijna 1000 hoogtemeters.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/782366165   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/782366537   

    24-05-2015 om 10:05 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Averegten Jogging in Hallaar (Heist-op-den-Berg)

    Ook een jaarlijkse traditie: de Averegten Jogging. Een parcours zonder geheimen gezien ik hier regelmatig een paar rondjes kom lopen. Dit jaar was de omloop iets anders uitgetekend dan de vorige jaren maar grosso modo komt het op hetzelfde neer: half op verharde weg, half op 'onverharde' weg in het provinciaal domein de Averegten.

    Het was ook al weer een tijdje geleden maar de zon was erbij en de temperaturen lagen een paar graden hoger dan de vorige dagen (of is het zelfs al weken).

    Naar jaarlijkse gewoonte veel volk op deze jogging. De start van de 5,2 km (1 ronde) werd gegeven om 19:45 uur, waarna het de beurt was aan de 11 km (2 rondes met klein lusje) en de 16 km (3 rondes).

    Zelf had ik gekozen voor de 11 km wedstrijd. De bedoeling was om een tempo van ongeveer 11 km/u aan te houden en dit in het gezelschap van Wendy Vermaelen.

    Het was mijn eerste loopje van deze week en ik had me de voorbije dagen niet echt als een atleet gedragen. Vanaf de tweede ronde begon dit liederlijke leven dan ook zijn tol te eisen … last van de maag. Ook Wendy merkte het en vroeg zelfs of het niet beter was om het tempo iets te laten zakken. Nee, nee, dat kon ik niet maken.

    Uiteindelijk toch heelhuids (en met alles nog in de maag) de aankomst bereikt. Een warme douche later was ik klaar om met het bijna voltallige KC-Team de verjaardag te vieren van Karen. Onze jongste (Lucy, onze viervoetig teamlid niet meegerekend) werd er namelijk 28 die dag. Proficiat Karen.

    Een prima organisatie van de Heistse Berglopers !









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/781960593   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1699142016980842.1073741875.1523910857837293&type=1   

    24-05-2015 om 09:43 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Linden Bosloop

    Op zondag stond er nog eens een nieuweling op de agenda. In Linden werd voor de eerste maal de Bosloop georganiseerd. Keuze uit een omloop van 4 km, 7 km of 13 km (deze laatste is in feite 2 rondjes van de 7 km, zonder de aanloopstrook).

    Alhoewel ik de dag voordien genoeg hellingen gezien had in de trail in Oeudeghien had ik hier besloten om toch maar voor de lange afstand te gaan. Gezien ik al verschillende joggings in deze streek gelopen had (Wezemaal, Holsbeek) wist ik dat het ook hier een pittige omloop zou worden.

    Een mooie, bosrijke omloop op voor ¾ onverharde ondergrond met een golvend parcours met een paar pittige klimmetjes en afdalingen erin.

    De start van de 7 en 13 km werd met een half uur vertraagd omdat er blijkbaar enkele vandalen de linten die het parcours afbakenen op een aantal plaatsen hadden verwijderd.

    Om 16:00 konden we met zo'n 300 lopers dan toch starten. Al bij de eerste helling voelde ik de benen protesteren. Vandaag moest en zou het dus trager moeten. Bovendien was het zonnetje weer van de partij en was het heimelijk warm.

    Elke helling was dan ook afzien. Het duurde tot voorbij het 10 km punt vooraleer ik eindelijk een beetje in het tempo geraakte.

    Uiteindelijk zou deze 13 km wedstrijd toch 168 hoogtemeters tellen, wat niet mals is.

    Een eerste organisatie met zeker een mooie toekomst voor zich. Nog een paar kleine minpuntjes weg te werken tegen volgend jaar en dit kan uitgroeien tot een blijver op de kalender.

    Volgend (verlengd) weekend kondigt zich weer tamelijk zwaar aan. Het zullen deze week dus enkel hersteltrainingen worden.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/777187301   

    20-05-2015 om 10:45 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trail L'Enfer des Collines - Oeudeghien

    Enkele weken terug postte Karen een berichtje op onze teamsite: “Wie gaat er mee op 16 mei naar een trail gevolgd door barbecue (door haar aangeboden tgv haar komende verjaardag) ?”

    Direct mijn programma bekeken en ja, er was die dag nog een gaatje vrij. En had het niet moeten zijn, dan hadden we wel een gaatje gemaakt natuurlijk.

    Rond 11:30 uur pikte Johan, met zijn nieuwe wagen, ons (Karen, Rudy en mezelf) dus op in Rotselaar. Na een korte tussenstop in Leuven om daar nog Roland op te laden, waren we met zijn vijven onderweg naar Oeudeghien (deelgemeente van Ath in de provincie Henegouwen) waar om 13:45 uur de start gegeven werd van de Trail l'Enfer des Collines (25 km).

    Gezien Vondelmolen (peperkoek) één van de sponsors was van dit evenement en zij ons al eens hadden gesponsord, kregen we de inschrijvingsticketten gratis wat natuurlijk graag meegenomen was. In ruil zouden wij onderweg wel een beetje reclame maken :)

    De trail zelf was zeker niet één van de moeilijkste: 'slechts' een goede 400 hoogtemeters, altijd goed beloopbaar en relatief veel asfalt (voor een trail dan). Prima georganiseerd want heel goed afgepijld en nooit echt twijfels gehad over de te volgen weg. Bovendien heel veel seingevers onderweg. Op zich dus wel een mooie omloop door de bossen en dorpjes in de omgeving.

    Slechts een tweetal moeilijke passages: één heel glibberige korte (heel korte) beklimming waar ik natuurlijk uitgleed en vast kwam te zitten met één voet in de modder en op een bepaald moment een grote plas water waar je wel langs kon lopen maar waar Rudy (op aandringen van Karen) zou door lopen. Helaas voor hem bleek deze plas alsmaar dieper en dieper te worden zodat hij halverwege (wijselijk) besliste om rechtsomkeer te maken maar op dat moment bleef vastzitten in de onderliggende modder waardoor hij één van zijn loopschoenen verloor. Gelukkig kon hij deze nog terugvinden want anders mocht hij op zijn sokken verder lopen.

    Bij een trail maakt de eindtijd zelden iets uit (voor ons toch) waardoor we deze meestal aan een 'rustiger' tempo afwerken. De opeenvolgingen van hellingen, moeilijke passages, single tracks en afdalingen zorgen er automatisch voor dat je op het einde toch vermoeid aan de aankomst komt.

    Na een deugdoende (koude) douche installeerden we ons voor de barbecue. Twee stukken vlees, groentjes en een bakje frieten. Niet echt van hoogstaande kwaliteit maar het heeft ons absoluut gesmaakt.

    Met een mand vol leuke herinneringen konden we zo de terugweg aanvatten. In Rotselaar dan nog gestopt voor een laat ijsje om dan tegen 21:30 uur terug thuis te komen. Een leuke teamervaring die absoluut voor herhaling vatbaar is. Misschien slagen we er ooit wel in om al de teamleden eens samen te krijgen.

    Een knap filmpje van onze uitspattingen is te zien via https://www.youtube.com/watch?v=5hWrI-drj0M


















    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/776219670   
    https://www.youtube.com/watch?v=5hWrI-drj0M   

    18-05-2015 om 19:52 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abdijentocht (Tongerlo - Averbode)

    Sinds ik aan het lopen gegaan ben, staat de Abdijentocht al elk jaar op mijn kalender. Dit jaar dus al voor de derde keer aan de start. Gezien het ene jaar gelopen wordt van Averbode naar Tongerlo en het andere jaar van Tongerlo naar Averbode stond ik nu dus voor de tweede keer aan de start in Tongerlo.

    Deze richting (Tongerlo-Averbode) is ook iets zwaarder dan de andere richting (meer 'bergop') en een 200m langer.

    Ik herinnerde mij van 2 jaar terug dat de organisatie met de pendelbussen tussen Averbode en Tongerlo toen slecht georganiseerd was en daarom was ik al ruim op tijd vertrokken. De auto geparkeerd op de ruime parking aan de aankomst in Domein de Vijvers te Averbode en dan direct richting pendelbus. Dit jaar echter een perfecte organisatie. Dranghekkens zorgden voor een sluis en zo geraakte iedereen vlot op de bus. Minder dan een half uur later stond ik al in Tongerlo.

    Aan de bushalte had ik Sandra Nijs gespot en op de bus deelden we onze ervaringen en doelstellingen. Ik had mij een scherp doel gesteld: eindigen onder 1u20.

    Met nog anderhalf uur te gaan tot de start nestelde ik mij in Tongerlo op het zonnige terras. Emiel Luyts was ook van de partij. Nog steeds een beetje last van de voet maar op dit zo goed als onverharde parcours zou dit hem minder last mogen bezorgen (wat later ook duidelijk bleek uit zijn goede uitslag).

    Ruim op tijd begaf ik mij naar de startbox waar ik teamgenoot Chris Hellebaut aantrof. We stonden relatief vooraan en zo zou ik alvast niet veel last mogen ondervinden van tragere lopers (en ik zou er zelf wel voor zorgen dat de snellere lopers achter mij geen last hadden om mij voorbij te geraken).

    Iets na 15 uur (de jaarlijkse 5 minuten vertraging bij de start waren er ook dit jaar) gaf één van de Norbertijnen van de abdij in Tongerlo het startschot.

    Na een paar kilometer besefte ik al dat ik te snel van start gegaan was. Zo vooraan plaatsnemen is niet altijd de beste taktiek. Tussen kilometer 6 en 9 kreeg ik dan ook een klein klopje en moest ik toch even recupereren waardoor het tempo iets te traag uit viel.

    Uiteindelijk zou ik Averbode bereiken na 1u22min40sec (997e op ruim 2600 lopers). Toch een dikke 2 min boven mijn doeltijd maar bij het bepalen van deze had ik er geen rekening mee gehouden dat de editie Tongerlo-Averbode iets langer is dan de omgekeerde richting.

    Uiteindelijk ben ik toch heel tevreden met mijn tijd. Na mijn dipje iets voor halfweg was ik er toch weer in geslaagd het tempo op te pikken om uiteindelijk nog goed te eindigen. Bovendien weet ik nu met absolute zekerheid dat ik geen snelle starter ben. Beter de eerste kilometers ietsje trager om daarna het tempo op te drijven. Dat ligt mij duidelijk beter. Het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben zeker.









    Bijlagen:
    http://prod.chronorace.be/video/videov3.aspx?eventId=1138162038541142&lng=NL&mode=large&scope=categ&srch=M55&IdClassement=11708&v=IwAAAB%252bLCAAAAAAABAAzMjG2NDc0NjIysjC0tDCxMrU0Mjc0NTBQAEKrtMy8zOIMAA6uFf0jAAAA   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/774243624   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.949863871710957.1073741851.892102857487059&type=1   

    15-05-2015 om 11:43 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoonderbukenjogging in Scherpenheuvel

    Wat zou het worden in Scherpenheuvel, de dag na het WC-debacle in Winksele ? Moest ik misschien eerst eens langs de kathedraal passeren om een kaarsje aan te steken ?

    De Schoonderbukenjogging is een nieuweling op de kalender. Eerste organisatie en dus niemand die goed wist waaraan we ons mochten verwachten. Er waren drie wedstrijden: de 2,7 km (1 rondje), de 5,5 km (2 rondjes) en de 11 km (4 rondjes). Ik had mij een paar weken terug al ingeschreven voor de 11 km wedstrijd dus dat was al beslist.

    Gezien ik ruim te vroeg was, besliste ik ter plaatse om ook nog de 2,7 km wedstrijd mee te nemen. Deze vertrok, samen met de 5,5 km wedstrijd om 15 uur, drie kwartier voor het vertrek van de 11 km. Zo kon ik nog eens testen op pure snelheid en daarna de 11 km wedstrijd gebruiken om rustig uit te lopen.

    Een eerste verkenning van de omloop deed me al direct de wenkbrauwen fronsen. Serieus pittig, wel zo goed als 100% verhard (op een korte strook na) maar direct na de start een oplopende strook van zo'n 600m, dan een korte afdaling, waarna een vlak stuk volgde van zo'n 500m. Dan terug naar boven, zo'n strook van 250 à 300 m, gevolgd door een korte afdaling (onverharde strook) om dan de bocht naar de aankomst te nemen (nog zo'n 300 m oplopend). Dat was dus één rondje …

    Gelukkig was de wind een stuk minder strak dan de dag voordien in Winksele maar nu was de zon weer in overvloed aanwezig wat de temperatuur voor de toeschouwers heel aangenaam maakte maar voor de lopers was het al aan de warme kant.

    De bedoeling was om mijn eerste wedstrijd (2,7 km) gewoon voluit te gaan, niet te letten op wat mijn Garmin aan gaf en te zien waar we zouden stranden. Van bij de start zette ik mij in het spoor van Liesbeth Vanneste van de Woestijnroutelopers. Zij loopt bij de vrouwen regelmatig op het podium. Ik wist wel dat ik haar niet lang zou kunnen volgen, maar we konden maar proberen.

    Blijkbaar waren mijn benen (en de rest ook) veel veel beter dan de dag voordien. Ik kon Liesbeth gedurende zo'n 2 km volgen. De voorlaatste strook bergop moest ik lossen maar heel ver achterop geraakte ik niet. Ik bleef haar altijd voor mij in het zicht houden. Nog een laatste spurtje bergop naar de aankomst die ik twee plaatsen na Liesbeth bereikte. Een mooie 13e plaats algemeen (1e plaats in mijn leeftijdscategorie) zou later blijken. Bovendien een heel mooie tijd. Mijn snelste tempo op deze afstand tot nu toe en dit op een niet vlak parcours. Lekker gelopen noemen ze dat.

    De 11 km zou ik samen met Cynthia Verschueren, ook van de Woestijnroutelopers, afleggen. Onderweg regelmatig een praatje slaande volgden de rondjes elkaar op … één rondje, twee rondjes … maar wie stond daar langs de weg … de Rudy Sol, die ging toch ook de 11 km rustig uitlopen ?

    Awel Rudy, geen goesting … een woord en Rudy voegde zich bij ons … derde rondje met zijn drieën was ondertussen ook ten einde. Dan besliste Rudy zijn wraak te nemen en begon stilletjesaan het tempo op te voeren … Cynthia zette zich scherper en pikte aan … knal, daar ging mijn rustig uitlopen. Ik volgde dus ook maar. Het laatste rondje bleek uiteindelijk het snelste te zijn van de vier rondjes, maar dat wist ik al onderweg want af en toe moest ik toch serieus bijpikkelen om het spoor niet kwijt te geraken.

    Bij de aanwezigheidstombola viel ik dan ook nog eens in de prijzen. De zondag was dus absoluut een topdag vergeleken met de zaterdag … zo mogen er nog volgen.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/770651753   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/770651806   

    11-05-2015 om 19:30 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentejogging en Halve Marathon Ivo Van Damme - Winksele

    Na een slechte nacht (verkouden en veel liggen woelen) toch maar naar Winksele afgezakt om daar de halve marathon te lopen. Eerlijk gezegd, ik zag het niet zitten. Niet alleen de benen voelden vermoeid aan maar gans het lichaam zat nog in slaapmodus. Misschien moest ik maar vragen om mijn voorinschrijving te wijzigen naar een kortere afstand …

    In Winksele bestond de mogelijkheid om 1, 2, 3 of 4 ronden van 5,1 km af te leggen. Keuze genoeg dus. Bovendien viel het weer echt niet mee: heel veel wind en een paar dreigende donderwolken.

    Het rondje zelf dan: de start vind plaats in de nabijheid van de sporthal De Warnot waarna er door het dorp gelopen wordt om dan een eerste lichte onverharde strook bergop te nemen. Hierop volgt een (lange) verharde strook langs de spoorweg. Hier zat de strakke wind bovendien pal op kop. Na terug een passage door de dorpskern werd er op het 4 km punt terug aan de sporthal gepasseerd. Voor we de aankomst bereiken moet er echter nog een pittige lus van een goede kilometer onverharde weg gemaakt worden. Eerst pittig bergop om dan een naar beneden te lopen tot aan de aankomst. Een mooie omloop met ongeveer 35% onverharde wegen.

    De halve marathon bestond dus uit viermaal dit rondje. Pittig dus en helemaal al geen wandeling in park, zeker niet met die strakke wind.

    Uiteindelijk toch maar van start gegaan voor 4 rondjes maar na het eerste rondje (dat nog relatief vlot ging) voelde ik de darmen in werking schieten. Ook dat nog … bevorderlijk voor het tempo was dit al helemaal niet. Zelfs de vele aanmoedigingen onderweg konden niet vermijden dat ik alsmaar verder achteren afzakte.

    Na 9 km, bij de passage aan de sporthal vooraleer we de lus voor de aankomst zouden nemen, dook ik dan maar (snel) de sporthal in op zoek naar een toilet. Een paar minuutjes later kon ik mijn weg verder zetten.

    Een rondje verder, op het einde van de derde ronde dus, weer van hetzelfde … de sporthal binnen, WC op en af en beginnen aan het vierde rondje. Door mijn passage in de sporthal was ik ondertussen zelfs achter de fietsers terecht gekomen die de laatste loper vergezelden. De seingevers waren dan ook verwondert dat er na de fietsers alsnog een enkeling kwam afgelopen. Gelukkig had die laatste passage op het toilet van de sporthal een heilzaam effect want ik slaagde erin om eindelijk mijn tempo goed op te drijven. Al snel kon ik zo de fietsers en de laatsten voorbij lopen. De laatste kilometer, met de zware lus bergop, was het bobijntje echter wel volledig op. Blij aan de aankomst dat het erop zat en … dat ik toch had volgehouden. Mijn tijd … who cares. Uiteindelijk was ik er nog in geslaagd 5 lopers achter mij te laten en bleek mijn laatste rondje ook het snelste te zijn.

    In fijn gezelschap nog de aanwezigheidstombola uitgezeten maar zelf niet in de prijzen.

    Hopelijk brengt de nacht beterschap want op zondag gaan we voor de eerste editie van de Schoonderbukenjogging in Scherpenheuvel (wel heel rustig).











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/769530676   
    https://plus.google.com/photos/108833725566589950416/albums/6146920493832990657?banner=pwa   

    10-05-2015 om 21:33 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwars door de Abdij - Tongerlo

    Gaan we voor 1, 2 of 3 rondjes Dwars door de Abdij ? Dat was de vraag die mij door het hoofd bleef spelen vrijdagavond en dit zelfs tot bij de inschrijvingstafel. Eén rondje van 4 km is echt de moeite niet dus bleven er maar twee opties over. Uiteindelijk toch maar gehouden op twee rondjes gezien er 's anderendaags een halve marathon op het programma stond.

    Bovendien zijn rondjes lopen niet echt aan mij besteed (zoals ik hier al meermaals heb laten weten).

    De omloop is wel mooi: vertrek op de atletiekpiste, door de Abdij van Tongerlo (kasseien), langs de abdij (grindweg) naar de openbare weg (fietspad) om dan door het bos terug naar de aankomst op de atletiekpiste te lopen.

    Heel diep wou ik zeker niet gaan. Mijn volgende doelstelling ligt namelijk minder dan een week weg: de Abdijentocht (van Tongerlo naar Averbode). Alles tot daar is maar training.

    Relatief snel vertrokken in Tongerlo voelde ik al direct dat het niet goed zat. Lag het aan het feit dat ik deze week nog niet gelopen had (een beetje loopmoe en het zware winderige, natte weer bevorderde dat gevoel alleen maar) of lag het aan het feit dat het voor het eerst sinds een paar weken weer warm was (want vrijdagavond was een warme, relatief windstille avond). Ik wist het toen nog niet. Uiteindelijk heel blij dat ik maar twee rondjes moest afleggen.

    Eens thuis begon het: niezen. De ene niesbui na de andere en 's nacht liggen woelen (eerst te warm, dan te koud) en nog een verstopte neus erboven op. Verkouden dus.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/768687411   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1692737490954628.1073741873.1523910857837293&type=1   
    https://www.youtube.com/watch?v=48iF7wzglQU   

    10-05-2015 om 12:16 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Zoeken in blog



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Bedankt (Patrick)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • start to run Evy les 1 (Ine)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • - (Stijn Heylen)
        op Marathon van Kasterlee
  • Topper!!! (Patrick Van Alphen)
        op Marathon van Kasterlee
  • proficiat (Paul Van Hiel)
        op Marathon van Kasterlee
  • Archief per week
  • 11/07-17/07 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 20/07-26/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs