Inhoud blog
  • Similarity between waterrocket and a fridge
  • pressure tests and other preparations
  • Launcher with electromagnets
  • JF Staging mechanisme
  • Algemeen bericht
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Logbook Flights (7)
  • Technicals (2)
  • JF Waterrockets
    Over getunede vliegende flessen
    20-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JF Staging mechanisme
    To take rockets to greater heights, a staging mechanisme may be a way to reach this goal. By dropping some weight the upper part can fly higher.
    So I started to develop my own system with easy to obtain components.

    The idea is to attach the second stage to the first with tie-wraps and release it with a release ring. This is a system that has proved its worth in launching water rockets.

    The mayor difficulty was to make a piston out of standard materials that's cheap and won't leak and let the air flow free from the first stage to the second but not back to the first (after launch). This piston should pull the string of the release ring.

    After some days I knew how I would make it.

    Beneath you can find some pictures, drawings and a short film

    Piston with release ring:


    Bottlecap and nozzle 2nd stage:


    bottlecap and tie-wraps 1st stage


    Complete staging mechanism:


    Drawing of Piston


    Drawings bottle caps and tie wraps

    Complete staging mechanism:




    film with:
    * test on the launch pad - the pressure in the 1st stage is release by the abort valve
    * test with 2 dummy rockets
    * first flight - see also flights 11/11/2011

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=vB6r98iT7F8&hd=1   

    20-01-2012 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Technicals
    >> Reageer (0)
    17-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Algemeen bericht
    Deze blog is nog in opbouw.
    Nog niet alle vluchtdagen zijn vermeld. Deze worden in de loop van de komende weken toegevoegd.
    Ook over elke raket apart, het lanceerplatform, het 2-trapssysteem en de parachute systemen komen aparte berichten met technische uitleg, filmpjes en foto's - ook in 3D en te bekijken met een rood-blauw brilletje.

    Kom dus gerust later nog eens terug om deze aanvullingen en nieuwe ontwikkelingen te bekijken.

    Veel kijkgenot en bedankt voor de interesse.


    17-11-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)
    11-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11/11/2011 - 5 raketten- 15 vluchten
    De laatste weken werd er verder gewerkt aan een kleine raket met parachtesysteem, een 2-traps raket en werd de launcher nog aangepast.
    De kleine raket is de SBR2/88-330 of de Black Beauty. Bij deze zit de parachute onder de neus (in-line deployment system). Het afvallen van de neus wordt getimed via een 'Tomy Timer'
    De 2-traps raket bestaat uit een booster van 3L (MBR2/88-540) en een 2e trap van 1.5L (SBR3/88-330). Meer info over het 2-trapssysteem volgt later in het technisch gedeelte van de blog. De 1e trap heeft een parachute die automatisch vrij komt bij vertrek van de 2e trap. De 2e trap heeft nog geen parachute systeem.
    De Gardena launcher werd verbeterd door een 'launch tube' bij in te lijmen en de oranje Gardena 'release ring' werd vervangen door kabelbinders en een PVC 'release ring'.
    De MBR3/97-815, Red Rocket, met parachute die langs de zijkant uit de laadruimte komt (side deployment system), mocht ook nog enkele vluchten maken.

    Peter had ook 2 raketten voorbereid. Een 2L fles en een muzikale 4L raket met parachute met opening van de parachute met het mechanisme uit een muziekdoos .

    Aan het begin van de lanceringen was het nog mistig waardoor de belichting niet echt goed was. Later kwam de zon door de mist en was het een stuk duidelijker.
    De eerste 2 vluchten waren van de MBR3/97-815. Telkens geslaagd met opening van de parachute. Hij had toen telkens 1 on-board camera; jammer genoeg was deze niet ideaal gericht. Het bevestigen van de 2e camera wilde niet lukken omdat de tape door de koude niet wou plakken.
    De laatste vlucht van de dag was ook met deze raket. Er werd toen toch nog een 2e camera ingebouwd. Met het zonnige weer gaf dit mooie luchtbeelden.

    De 2L raket van Peter was de lichtste en ging het hoogste en verste; maar kwam ook het snelste terug.

    Bij de eerste vlucht 4L raket ging de parachute te vroeg open waardoor deze scheurde. Dit kon echter hersteld worden voor de volgende vluchten. Deze slaagden telkens goed.

    De eerste vlucht met de2-trapsraket liep fout. Het koordje voor het weghalen van de release ring van de 2e trap was losgekomen van de zuiger. Na vervanging van de neus kon deze nogmaals vliegen.
    Bij de 2e vlucht liep alles goed. Door een lek in de booster kon de druk echter niet boven 6 bar gebracht worden.

    De 1e trap van de raket werd ook  apart gelanceerd zonder parachute systeem. Deze mocht hierbij crashen met schade omdat ze toch reeds lek was. Ze ging redelijk hoog en kwam ook aardig snel op de grond neer.

    De Black Beauty maakte 2 vluchten. De neus kwam er wel telkens af en de parachute eruit maar deze ging niet open. Dat de raket in 3 delen naar beneden kwam, zorgden ervoor dat ze niet hard en snel op de grond viel. In de toekomst ga ik de raketten met 1.5L flessen ook uitrusten met een side deployment system voor de parachute.


    11-11-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)
    01-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01/10/2011 - Lancering SBR1/88-330
    Na geslaagde vluchten 14 dagen geleden was de raket in staat nog enkele vluchten te maken. We zochten hiervoor wat meer open ruimte op.
    We lanceerden 2x op 7 bar.
    De parachute zat onder de neus die er tijdig moest afvallen. De  neus bleef er echter steeds op zitten en de parachute ging dus nooit open. Dit gaf wel enkele mooie crashes.


    01-10-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)
    10-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10/09/2011 - Testen met Gardena launcher
    Via Google en Youtube vond ik de site van Air Command Water Rockets. Hierop stonden veel nuttige tips en heel wat mooie video's. Genoeg inspiratie om een 'Gardena launcher' te bouwen.
    Kort samengevat: je combineert een dop van een fles met een Gardena kraanaansluiting. Dit kan je dan op de fles schroeven en wordt de uitlaat (nozzle). De waterraket wordt op een  Gardena connector geplaatst. Deze connector is verbonden met een tuinslang waarlangs de lucht in de fles wordt gepompt. Via een touwtje kan je de oranje ring naar beneden trekken waardoor de connector los laat en de fles zichzelf de lucht in stuwt. Meer info later in het technisch gedeelte

    De eerste vluchten waren met gewone flessen zonder vleugels en neus. We lanceerden maar op 5 a 6 bar omdat hij anders te ver weg zou vliegen. We stopten omdat de raket verdween in een boom en we hem niet direct terugvonden. Later konden we ze toch nog recupereren.

    10-09-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)
    23-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/02/2011 - De eerste stappen ~oops~ vluchten / First Flights
    Een tijd geleden kwam ik een artikel over waterraketten tegen. Het leek me wel leuk zelf eens wat te proberen.
    De eerste experimenten vonden plaats in februari -  tijdens Matteo's zijn verjaardagsfeestje.
    Het was een eenvoudige fles met kurk en fietsventiel en vlogen toch dik 10m ver. Vastleggen op film lukte niet goed omdat de raket onverwacht vertrekt.

    Eng: First attempts with simple bottle, cork en tyre valve on a birthday party



    23-02-2011 om 00:00 geschreven door Jan F  


    Categorie:Logbook Flights
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 14/05-20/05 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 21/02-27/02 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Aircommand Rockets
  • The Water Rocket Achievement World Record Association
  • Team.[D&P]Rockets


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs