Deze morgen vertrekken we weer om
8u, om een kijkje te nemen op de drijvende markt van Damnoen Saduak,
de grootste van
Thailand. Via een onvergetelijke boottocht door de kanalen in een grote
longtail-boot worden wij naar de drijvende markt gebracht. Hier stappen we in
een klein roeibootje over en varen (=wringen) ons tussen de andere boten en
verkopers door. Er wordt op gehamerd om onze handen binnen de boot te houden en
nu snappen we waarom. Er wordt in de talloze bootjes op het water en in de
kraampjes langs de waterkant druk gehandeld en gekookt. Wij zijn hier nog tamelijk
vroeg en dat is de beste tijd want dan komen alle bootjes van de lokale mensen om
hun waar te verhandelen. Wij zien hier vele exotische vruchten zoals banaan,
pomelo, guave, kokosnoot, mango, ananas, doerian, rozenappel en andere lokale
vruchten.
Verder wordt er nog van alles
verkocht; alle dagelijkse benodigdheden, handgemaakte producten, groentes en
andere etenswaren. Het is prachtig om te zien hoe een complete keuken is
gebouwd in een klein bootje! De beste manier om te genieten van een originele
Thaise noedelsoep of vers bereide Pad Thai (gebakken noedels) is hier in een
bootje op het water. Een deel van de
charme is dat de meeste handelaren gekleed gaan in traditionele donkerblauwe
kleding met de iconische driehoekige strooien hoed, de favoriet van de Thaise
boeren. Nadat we uitgestapt
zijn, lopen Jean en ik langs de kraampjes bij het water en tussen de kanalen. Vanop
een brug hebben wij een mooi uitzicht en de foto's worden aan hoog tempo
opgeslagen.
Na een koffiestop bij
'Cabbages and condoms' rijden we verder
naar Nakhon Pathom voor een bezoek
aan de boeddhistische Phra Pathom Chedi,
met 127m de hoogste stoepa van Thailand. Wat Phra Pathom
Chedi, betekent ´de eerste stoepa´ en is niet alleen de hoogste stoepa maar ook
een mooi bouwwerk met een boeiend verhaal. Hoewel Boeddha nooit in Thailand is
geweest, vertelt een legende dat hij in Nakhon Pathom heeft uitgerust na een
lange wandeling. De oorspronkelijk Phra Pathom Chedi zou ter ere hiervan zijn
gebouwd. Het eerste bouwwerk leek met zijn omgekeerde komvorm en zijn 39m hoge
spits op Ashoka`s stupa in het Indiase Sanchi. Volgens de plaatselijke
overleving is de chedi echter in de 6e eeuw gebouwd door de vondeling Phraya
Pan, nadat hij de wrede Monkoning had vermoord en ontdekte dat hij zijn zoon
was. In de huidige chedi staan beelden van vader en zoon. Door enkele
renovaties is de top van de chedi hoger geworden. Allerlei interessante
bezienswaardigheden omringen de chedi, zoals Boeddhabeelden, heilige bomen,
musea en ceremoniegebouwen. De grootste verrassing is echter de grote
hoeveelheden geld die hier in handen van de monniken komt door de offergaven
van de pelgrims. Overal waar je kijkt zie je offerbakken en mogelijkheden om
geld of levensmiddelen te offeren. Tim en Roger doen hier ook een
offerceremonie om te danken voor de goede reis. Zij offeren geld en rijst en er
wordt een ceremonie uitgevoerd met een kruikje water terwijl de monnik allerlei
onverstaanbare gebeden opzegt via een luidspreker. Een raar zicht om een mooie,
jonge Westerling zo te zien opgaan in een godsdienst die zo ver van ons
afstaat.
Na ons laatste bezoek
aan een Boeddhistische bidplaats rijden we naar een hotel in Bangkok op 10 min van het station. Wij zijn
veel te vroeg maar onze gidsen zeggen dat het verkeer in stad onvoorspelbaar is
en de trein wacht niet. We krijgen de tijd om te voet door de stad te kuieren,
maar zoveel is er nu ook niet te zien behalve de traditionele eetkraampjes en
de mensen met hun plastiek zakjes met eten en drinken in. Het blijft een raar
zicht. Jean en ik installeren ons de hall van het hotel voor een gezellige
babbel tot aan het diner. Het eten is zeer pikant en niet warm. Tegen als
iedereen gedaan heeft, worden er nog schotel bijgebracht. Wat een verspilling!
Na het diner rijden
wij richting station waar we de nachttrein
van 19u30 verder zuidwaarts naar Surat Thani nemen. Tim gaat nog mee het
station binnen om ons op de trein te helpen en dan neemt hij afscheid want
overmorgen vertrekt hij al met de volgende groep. Op de trein heeft iedereen
een genummerde plaats; wij zitten per koppel aan weerszijden van de middengang
en de bagage staat in rekken in deze gang. Dus als je naar het wc wilt, is het
slalommen en wat wringwerk om elkaar te kruisen. Als het donker wordt begint
een kerel alle zitplaatsen om te bouwen naar slaapplaatsen en dat neemt maar 2 à
3 min in beslag per 2 slaapplaatsen. Ik zal die groene gordijntjes niet snel
vergeten. Ik hoop dat ik deze nacht kan slapen want Jean die boven ligt, zal
morgen zeker uitgeslapen zijn.
Route: 200 km tot Bangkok met bus
+ ca 550 km met trein tot in Surat Thani
Periode: van donderdag 05-02-2015 t/m vrijdag 06-02-2015 in de
nachttrein van Bangkok naar Surat Thani.
|