Lezersbrief : Privileges !
* niet gepubliceerd.
Als het woordje schoolvakantie of leerkracht valt, dan kan je er donder op zeggen dat direct iemand met het eeuwige cliché komt aandraven dat lezer Bart Vanherle uit Boutersem in Dialoog van maandag 6 mei als volgt verwoordt : "Telkens men de zomervakantie probeert te beperken voelen leerkrachten zich aangetast in hun privileges. Ze hebben in de loop van het jaar om de 'vijf voet' vakantie." Ook de reacties in de weekendkrant van 4 mei dienden niet onder te doen op vlak van negatieve uitlatingen. "Zes weken zal wel genoeg zijn om tot rust te komen, zeker ?" "Eens vastbenoemd vallen veel mensen in slaap en werken ze nog op halve kracht."
Je voelt zonder enige moeite aan in hoeverre deze lezers het beroep van leerkracht waarderen ;-) !
Onderwijsmensen zijn dat soort flauwe opmerkingen wel al zodanig gewoon dat ze meestal reageren met een kwinkslag. De beste verdediging trouwens tegen dat soort kortzichtige opmerkingen. De dag van vandaag beseffen echter meer en meer mensen wat de job allemaal inhoudt (velen hebben één of meerdere familieleden of kennissen in het onderwijs).
Koren op de molen van de negatievelingen is het voorstel de grote vakantie in te korten. Over dergelijk voorstel mag uiteraard een debat ontstaan, maar eerst en vooral zouden die lezers toch eens moeten beseffen dat de vakantie er in de eerste plaats is voor de leerlingen, voor de kinderen !
Eigenlijk vind ik het niet zo'n goed idee aan vakantieperiodes te beginnen sleutelen, en daar zijn heel wat uiteenlopende redenen voor :
Economische (horecasector), sociale factoren (vb. de reactie van een gescheiden ouder in Dialoog), pedagogische (kinderen kunnen die periode best gebruiken, zeker in een samenleving waar de druk alsmaar toeneemt).
Kinderen die zich vervelen tijdens een langere vakantieperiode, die zullen zich volgens mij evengoed vervelen na één week vakantie. Hier hangt uiteraard veel af van de ouders en de mogelijkheden die een kind krijgt om de vakantie zinvol en aangenaam door te brengen.
Het is natuurlijk een feit dat die grote vakantie bepaalde mensen nu eenmaal de ogen uitsteekt. Ik zou hen graag eens willen uitnodigen om één dag aan het werk te gaan in een kleuterklas met 20 kinderen, eens een dagje in het beroepsonderwijs les te geven of eens een opdracht over te nemen van een leerkracht die in twee of drie scholen werkt. Het zijn maar enkele voorbeelden !
Als je voor dit beroep kiest, dan moet je er die moeilijke situaties nu eenmaal bijnemen.
En daar hoor je nog veel meer bij te nemen : Naast de lesvoorbereidingen (de tijd dat je die een hele loopbaan kon gebruiken is al lang voorbij), komen nog de administratieve taken, de naschoolse activiteiten (die moeten voorbereid worden en vinden meestal plaats in weekends), vergaderingen, oudercontacten (heb nog de tijd meegemaakt dat het oudercontact plaatsvond op vrijdagavond én zaterdagmorgen) en bijscholingen. Voeg er ook nog eens de tijd aan toe die je na je lesuren besteedt aan het verbeteren en het opzoeken van nieuw lesmateriaal. En last but not least het feit dat de leerkracht zich de dag van vandaag voor alles en nog wat dient te verantwoorden. Maar je neemt het er allemaal bij, want je hebt voor dit beroep gekozen omdat je het graag doet. Maar je bent een 'klager' als je het durft op te werpen. Je hoort dan weer datzelfde cliché : "Jullie moeten klagen ... je hebt x maanden vakantie (vrijuit in te vullen voor de criticasters ;-) en je hebt maar x uur les per week en een lesuur is maar 50 minuten, ..." Einde discussie dan ! Je maakt je er dan ook best met een kwinkslag van af.
Ik wil hiermee geen enkel ander beroep onderschatten, maar alleen dat ballonnetje van bepaalde lezers doorprikken, dat typische 'hokjesdenken' waarbij mensen altijd direct een etiket opgekleefd krijgen door ... die beste stuurlui die aan wal staan, hé !
Als diegenen die maar al te graag het proces van de leerkracht maken als volwassenen geen waardering kunnen opbrengen voor de job van onderwijsmens, dan stel ik mij de vraag hoe hun kinderen en/of kleinkinderen dan tegenover dit beroep staan ?
Wees gerust, lezer Bart Vanherle e.a., leerkrachten weten ook wat werken is, en één feit is zeker : Je begint er best niet aan zonder een gezonde dosis idealisme.
Wat houdt die lezers tegen ? : "Go for the job and enjoy all those privileges !"
***********
SCANS (2) : Reacties van lezers in Dialoog.
***
Bijlagen: scannen0002.jpg (862.7 KB) scannen0003.jpg (552.1 KB)
10-05-2013 om 00:00
geschreven door Ivan Bontinck
|