Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    islam
    loukili
    02-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Er is geen enkele twijfel, dat God Zijn woord geopenbaard heeft aan een aantal profeten in de vorm van geschriften. Echter, de geopenbaarde boeken zijn, geen van allen in hun originele vorm gelaten. In de laatste eeuw hebben Joodse en Christelijke Bijbelgeleerden uitgebreid aangetoond dat de Bijbel vele veranderingen heeft ondergaan gedurende de duizenden jaren die voorbij zijn gegaan.  De Qor'aan waarschuwt, ten aanzien van de authentieke geschriften, heel expliciet degenen die opzettelijk veranderingen aanbrengen in de geopenbaarde teksten.  Allah waarschuwt in de Qor'aan tegelijkertijd ook de gelovigen niet te vertrouwen op de bestaande teksten, die toegeschreven worden aan de eerdere profeten als geopenbaarde boeken. 

    "Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen.  Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen verdienen."

     

    Aangaande zichzelf, verzekert de Qor'aan zijn lezers, dat het een betrouwbaar boek is, vol geopenbaarde leiding. 

    "Dit is een volmaakt Boek, waaraan geen twijfel is, een richtsnoer voor de godvrezenden.  Die in het onzienlijke geloven en het gebed onderhouden en die weldoen met hetgeen Wij hen hebben geschonken.  En die geloven in hetgeen u (O, Mohammed) is geopenbaard en in hetgeen voor u is geopenbaard, en een standvastig vertrouwen hebben in het Hiernamaals.  Zij zijn het, die de leiding van hun Heer volgen en zij zijn het die zullen slagen."

     

    "Voorwaar, Wij hebben deze vermaning (de Qor'aan) nedergezonden en voorzeker Wij zullen er de Waker over zijn."

     

    Men kan er zeker van zijn dat de Qor'aan niet was overgelaten aan vervalsingen en toevoegingen, zoals dit het geval was, en nog steeds is, bij de eerder geopenbaarde boeken, omdat de Qor'aan reeds tijdens het leven van de profeet Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam), van begin tot eind, werd opgeschreven en uit het hoofd werd geleerd.  Binnen een jaar na zijn dood, werd de eerste standaard geschreven tekst geproduceerd.  En binnen 14 jaar na zijn dood, werden geautoriseerde kopieën, vervaardigd aan de hand van het standaard manuscript, verzonden naar de hoofdsteden van de Moslimstaten. Sinds de dood van de profeet in 632CE, heeft een toenemend aantal mensen in elke opeenvolgende generatie de hele Qor'aantekst van begin tot eind uit het hoofd geleerd.  Vandaag de dag bestaan er tienduizenden, zoniet miljoenen, mensen, over de hele wereld, die de gehele Qor'aantekst gedurende de maand Ramadhaan, of tijdens andere gelegenheden, uit het hoofd reciteren. Eén van de voorname oriëntalisten, Kenneth Cragg, zei het volgende over het memoriseren en behouden blijven van de Qor'aantekst:  "Dit fenomeen van Qor'aanische recitatie betekent dat de tekst door de eeuwen heen in een ononderbroken levende opeenvolging van vroomheid heeft gereisd.  Het kan, daarom, niet als een oudheidkundig voorwerp behandeld worden, noch als een historisch document, dat dateert uit een ver verleden."Een andere oriëntalist, John Burton, verklaarde: "De methode van het doorgeven van de Qor'aan, door de jongeren de orale overleveringen van de oudsten te laten memoriseren, heeft vanaf het begin af aan de ergste risico's, die het vertrouwen op geschreven verslagen met zich meebrengt, gematigd..." De analyseprincipes, die op de Bijbelmanuscripten toegepast waren door Bijbelgeleerden en die de vele fouten en veranderingen aan het licht brachten, zijn ook toegepast op de Qor'aanmanuscripten, die uit de hele wereld bijeengebracht waren.  De resultaten van al deze studies bevestigen dat er geen enkele verandering is aangebracht in de tekst sinds de openbaring zo'n 1400 jaar geleden. De veranderingen die in de eerder geopenbaarde boeken waren aangebracht, zijn in de Qor'aan door God gecorrigeerd.  Bovendien, schaft de laatste Openbaring (de Qor'aan) enerzijds iets af en anderzijds vervangt hij datgene wat van de vorige openbaringen over is gebleven 

    "Welk vers (ayat) Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke in de plaats.  Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen ?"

     

    Eén van de tekenen dat de openbaringen door mensenhanden zijn aangetast, is de aanwezigheid van vele tegenstrijdigheden.  Het feit dat de Qor'aan vrij is van de vele tegenstrijdigheden, behoort tot het bewijs dat het geopenbaard is door God. 

    "Denken zij dan niet na over de Qor'aan ?  Was deze van iemand anders dan van Allah dan hadden zij zeker menige tegenstrijdigheid daarin ontdekt"

     

     Een verder bewijs dat de Qor'aan van God is, is het feit dat de lezers uitgedaagd worden een enkel hoofdstuk gelijk aan dat van de Qor'aan voort te brengen.  Natuurlijk verwijst deze uitdaging naar het voortbrengen van een soortgelijk Arabisch hoofdstuk, aangezien dit de taal is, waarin de Qor'aan geopenbaard is. 

    "En, indien gij in twijfel zijt omtrent hetgeen Wij aan Onze dienaar (Mohammed) hebben geopenbaard, brengt dan een gelijkwaardige hoofdstuk (Soerah) voort en roept uw helpers buiten Allah, als gij waarachtig zijt.  Doch, indien gij het niet kunt doen, en gij zult het nimmer kunnen doen, vreest dan voor het Vuur, welks brandstof mensen en stenen zijn, bereidt voor de ongelovigen."

     

    Tijdens het leven van de profeet Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam), waren de heidenen niet in staat de uitdaging aan te gaan, ondanks het feit dat zij bekend stonden als meesters in de Arabische taal en hun mogelijkheid tot het produceren van zeer eloquente dichtkunst. Er zijn nog veel mensen, die (uit onwetendheid of anderszins) denken dat de Qor'aan geschreven was door Mohammed (Sallallahoe ‘aleyhie wa sallam), net zoals de Bijbel door mensen is samengesteld.  Deze beschuldiging wordt in de Qor'aan verontwaardigd weerlegd:

    "En deze Qor'aan kon door niemand buiten Allah worden voortgebracht.  Integendeel, hij is de vervulling van datgene wat er voor was en is een uiteenzetting van de Wet door de Heer der Werelden, daaraan is geen twijfel.  Of zeggen zij: "Hij (de Profeet) heeft hem (de Qor'aan) verzonnen ?"  Zeg: "Brengt dan een hieraan gelijke Soerah (Qor'aanhoofdstuk) voor en roept buiten Allah wie gij kunt (om hulp aan), als gij waarachtig zijt."

     

    Wat deze verzen uitleggen is dat, als Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) de schrijver was van de Qor'aan, dan kon elk menselijk wezen een gelijkwaardig boek schrijven.  Allah heeft zijn uitdaging niet ingetrokken.  De uitdaging staat nog steeds, maar niemand is er tot op heden in geslaagd de uitdaging aan te gaan.  Bovendien stond de profeet Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) ook bekend als zijnde ongeletterd.  De Qor'aan werd hem onderwezen door de openbaring van God, gebracht door de Engel Gabriël.  De Qor'aan verwijs naar Moslims als: 

    "(Zij zijn) degenen die de Boodschapper volgen, de ongeletterde Profeet, die zij (de Joden en Christenen) bij hen, in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, ..."

     

    Deze ongeletterdheid van de Profeet Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) is ook voorspeld in het Oude Testament (Torah).  In Jesaja 29:12 staat het volgende geschreven: "Of het boek (de Qor'aan) wordt gegeven aan iemand die niet lezen kan, zeggende: Lees dit eens; maar hij antwoordt: ik kan niet lezen."  "Ik kan niet lezen", is precies wat Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) bij zijn eerste openbaring in de grot van Hira, genaamd Jabal-an-Noer, antwoordde.  De engel Gabriël beval hem in zijn moedertaal:

    "Lees!"

     

    In eerste instantie begreep Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) niet wat hem overkwam en gaf als antwoord: "maar ik kan niet lezen".  Hierop herhaalde de aartsengel nog een keer:

    "Lees! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen."

     

    En toen begreep Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam), dat hij deze woorden moest herhalen en onthouden.  De derde keer vervolgde de engel met:

    "Lees! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen.  Hij heeft de mens geschapen uit iets dat hangt (‘alaqa) Lees! En jouw Heer is de Meest Edele, Degene Die onderwezen heeft met de pen.  Hij heeft de mens onderwezen datgene wat hij niet wist."

    Dit zijn de eerste vijf verzen die aan Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) werden geopenbaard, welke het begin van hoofdstuk 96 van de Qor'aan vormen. Derhalve moet de Qor'aan niet geschouwd worden als een verhandeling, die geschreven is door Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam). Bovendien, als de linguïstische stijl van de Qor'aan vergeleken wordt met de taal die Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) gebruikte in zijn uiteenzettingen en leerstellingen van de openbaring, is het verschil in kwaliteit enorm.  De schoonheid en subtiliteit van de Qor'aanverzen kunnen niet geëvenaard worden door Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam) of door wie dan ook. De Qor'aan is van zo'n kaliber, dat Allah zelf het volgende erover zegt:

    " En als er een oplezing (een geopenbaard boek: Qor'aan) was,waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (dan zou dat deze Qor'aan zijn). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!"..."

     

    Tegelijkertijd, moet men de Qor'aan niet bekijken alsof het slechts een literaire klassieker of een fictieve roman is.  Het doel van zijn openbaring wordt heel duidelijk uitgelegd in de Qor'aan zelf:

    "En Wij hebben hem (de Profeet) het dichten niet onderwezen, noch is het voor hem passend.  Deze Qor'aan is slechts een vermaning en een duidelijke verkondiging."

    Echter, de mensen, die de Qor'aan verwerpen als één van Gods tekenen, zullen niet in staat zijn te kunnen profiteren van de wijsheid en duidelijkheid van zijn boodschap.  Het verwerpen van de Qor'aan geldt voor de mensen van deze tijd, zoals het gold voor de mensen in de tijd van Mohammed (sallallahoe ‘aleyhie wa sallam).

    "En wanneer gij (O, Mohammed) de Qor'aan voorleest, plaatsen Wij tussen u en degenen die niet in het Hiernamaals geloven een verborgen sluier.  En Wij leggen een bedekking over hun hart en doofheid in hun oren zodat zij het niet kunnen begrijpen.  En wanneer gij in de Qor'aan uw Heer, de Enige, noemt, wenden zij u in afkeer de rug toe."

     

    Maar voor degenen, die in God geloven en ernaar verlangen hun levens over te geven aan Hem, is deze Qor'aan een gift en een zegen van Allah, die hen bevrijdt van de onderdrukking van hun eigen begeertes en onwetendheid.

    "En voorwaar, het (de Qor'aan) is een leiding en barmhartigheid voor de gelovigen."

     

    "En van de Qor'aan openbaren Wij hetgeen een geneesmiddel en barmhartigheid is voor de gelovigen; doch voor de onrechtvaardigen vergroot het slechts het verlies."

    02-05-2009 om 11:05 geschreven door loukiliislam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In de Naam van Allah de Erbarmer, de meest Barmhartige Het doel van dit artikel is om stap voor stap een uitleg te geven hoe iemand moslim wordt en de islam als religie accepteert. Een 'moslim' is degene die zich volledig onderwerpt aan Allah de Verhevene, de Schepper. Allah heeft niemand gedwongen om een religie aan te nemen, het is een keuze die men maakt en Allah de Alwetende heeft vele tekenen laten zien voor degenen die nadenkenen en de waarheid zoeken. Hij de Verhevene zegt: "En op de aarde zijn Tekens voor de overtuigden . En ook in jullie zelf, zien jullie dan niet? " . (Surah Ad-dzaarieyaat : Ayah 20-21). Het komt vaak voor dat er mensen moslim worden omdat hun partner, die zelf moslim is, graag wilt dat die ander het ook wordt. Desbetreffende persoon wordt dan moslim omwille van een andere uit liefde voor hem/haar. En niet zo zeer omdat die persoon overtuigd gelooft in Allah de Verhevene en Zijn boodschapper . Degenen die dan op deze manier de islam aanvaardt zijn vaak niet overtuigd om de islam als ware religie aan te nemen. Als men de getuigenis niet met zijn tong uitspreekt en ernaar gelooft dan met zijn handelingen en werken ernaar streeft en handelt dan staat desbetreffende persoon verre van de islam en kan als ongelovige verklaard worden. De belangrijkste criteria om tot de islam toe te treden is, dat het vergaren van voldoende basiskennis over de betekenis en doel van de Islam, daarnaast ook de bedoeling te kennen van de 'geloofsgetuigenis' (shahada). De shahada en de gehele islam gebaseerd op kennis. Als iemand de behoefte heeft om Moslim te worden en volledig overtuigd geloofd dat de Islam de waarheid is van Allah de Verhevene voor de gehele mensheid. De "shahada" (geloofsgetuigenis) moet ook met jaqien (zekerheid) worden uitgesproken zonder enige twijfel. Wanneer die zekerheid er is dan kan die persoon de "shahada" afleggen. Allah de Verhevene is hier duidelijk over in de Qor'aan: "Alleen diegenen zijn de gelovigen die geloof hebben in Allah en Zijn boodschapper en niet hebben getwijfeld en hebben gestreden met hun rijkdom en hun Levens voor de Zaak van Allah, zij zijn de waarheidslievenden." (Surah Al Hoedjoerat : Ayah 15). Verder zegt Allah de verhevene in de Qor'aan: "Voorwaar de enige godsdienst bij Allah is de Islam." (Surah Al Imran : Ayah 19). "En wie een andere godsdienst dan de Islam zoekt: het zal niet van hen aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers." (Surah Al Imran : Ayah 85). Abdoellah Ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat de Profeet zei: "Islam is gebaseerd op vijf pilaren: 1. Het getuigen dat er geen andere god is dan Allah (de Enige die alleen aanbeden moet worden) en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is. 2. Het verrichten van het gebed (van de (5) verplichte gebeden). 3. Het betalen van Zakaat. 4. De Hadj (de bedevaart) verrichten. 5. Het vasten van Ramadan [Overgeleverd door: Boekharie, 8 en Moesliem, 16] Men treedt tot de Islam door de shahada uit te spreken; de shahada wordt als volgt uitgesproken: "Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah, wa ash-hadoe anna Moeh'ammadan rasoeloe laah". Betekenis: Ik getuig dat er geen god is naast Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn boodschapper is. De persoon die zich bekeerd tot de islam moet kennis blijven opdoen over de islam zodat het een totale levenswijze wordt waarbij men het gevoel zal hebben als een nieuw geboren persoon. Dit zal desbetreffende persoon laten streven om een beter karakter te ontwikkelen en ook te streven naar perfectie. Het Licht van het geloof zal het hart van diegene vullen totdat zijn gehele lichaam gevuld is met geloof en gehoorzaamheid aan Allah de verhevene. De betekenis van het eerste deel van de Shahada "Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah" is 'Ik getuig dat er geen andere god is dan Allah'. De grootste vorm van kennis is die kennis die leidt tot totale verwerping van valse afgoden en de volledige onderwerping van al onze intenties aan Allah alleen. Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: "Fa'lem annahoe la ilaha illa llaah"; "Weet dat er geen god is dan Allah." (Surah Mohammed : Ayah 19). Er is overgeleverd op gezag van 'Oethmaan (moge Allah tevreden over hem zijn) dat de boodschapper van Allah zei: "Diegene die sterft en er zich (volledig) bewust van is dat er geen God is dan Allah, betreedt het Paradijs." (Moeslim). Dat wil zeggen: dat een moslim Allah's wetten accepteert en ernaar handelt Naast het getuigen in de eenheid van Allah de boodschap van de profeet Mohammed dient men deze getuigenis uit te spreken en ernaar te handelen. Het is belangrijk Allah de Verhevene in zuivere aanbidding te aanbidden, in de zin van het volgen van het zuivere monotheïsme. Zoals Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: "Zij werden niets anders aanbevolen dan Allah met zuivere aanbidding te aanbidden." (Surah Al Bayyinah : Ayah 5). De getuigenis betekent ook het volgen van Allah's oordelen en wetten en het accepteren van de wetten van Allah de Verhevene. De wetten en oordelen van Allah dienen volledig geaccepteerd te worden en niet gedeeltelijk aanvaard te worden. De Waarheid is de Qor-aan en de Leringen van de profeet Mohammed . De betekenis van het tweede gedeelte van de Sahada "wa ash-hadoe anna Moeh'ammadan rasoeloe llaah" is ik getuig dat Mohammed Zijn boodschapper is. Een Moslim moet ook de boodschapper Mohammed gehoorzamen. Dit houdt in; te geloven in wat hij heeft gezegd, zijn leringen te praktiseren en te vermijden wat hij heeft verboden gesteld. De Boodschap die de boodschapper Mohammed bracht was aan hem geopenbaard door Allah, Geprezen en Verheven is Hij. "Bij jou Heer. Zij kunnen geen geloof hebben totdat zij jou ( profeet Mohammed) tot rechter maken bij al hun meningsverschillen en in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en deze accepteren het dan volledig." (Surah An Nisa : Ayah 65). Wanneer men de shahada met liefde en volledig onderwerping uitspreekt, dan accepteert men de voorwaarde van de shahada met liefde. Men houdt het meest van zijn Schepper boven al het andere. Diegene die van Allah de Verhevene houdt zal van zijn religie houden. Zoals Allah de Verhevene in de Qor-aan: "En degenen die geloven zijn sterker in hun liefde voor Allah (boven al het andere)." (Surah Al Baqarah : Ayah 165). En als laatste deze twee verzen uit de Qor-aan om over na te denken: "en sterft niet anders dan als moslims." (Surah Aal Imran: Ayah 102). "Dit zijn door Allah de vastgestelde bepalingen en hij die Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt: Hij (Allah) zal hem het Paradijs binnenleiden, waar onder door de rivieren stromen. Zij zijn eeuwig levenden daarin. En dat is de geweldige overwinning."(Surah An-nisaa-e : Ayah 13). Moge Allah de Verhevene diegene die op zoek is zijn naar de Waarheid helpen op Zijn Weg te vinden en moge Allah de Verhevene de moslimgemeenschap zegenen. Amien

    01-05-2009 om 20:22 geschreven door loukiliislam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Islam is de boodschap voor heel de mensheid

    De Profeet (s.a.s) gebruikt in de preek niet één

    maal "O gelovigen" of "O moslims", maar

    altijd "O mensen" en één keer "O mannen".

    Dit is om aan te geven dan de door hem (s.a.s)

    gebrachte boodschap een boodschap is voor

    heel de mensheid. En dit is tevens om aan te

    geven dat voor wat betreft rechtvaardigheid en

    gelijkheid als mens, er geen verschil bestaat

    tussen moslim en niet-moslim: allen hebben

    als mens recht op rechtvaardigheid en een

    gelijke, respectvolle behandeling.

    Het leven en het bezit van ieder mens is heilig

    Het was voor al de mensen welbekend dat

    maand, dag en plaats van verblijven alle

    drie heilig waren volgens Islam. De Profeet

    (s.a.s) gebruikt deze vanzelfsprekende feiten

    als voorbeelden om de mensen de heiligheid

    van het leven en het bezit correct te laten

    begrijpen, oftewel om het verbod op moord en

    diefstal te benadrukken door dezen van gelijke

    vanzelfsprekendheid te maken.

    Niemand staat boven de wet

    Om aan te geven dat niemand boven de wet

    staat benadrukt de Profeet
    (s.a.s) dat ook zijn

    eigen oom Abbas ibn ‘Abd al Moettalib afstand

    moest nemen van de riba die mensen hem

    verschuldigd waren ten gevolge van eerdere

    afspraken.

    Enkel de Wet van Allah

    De Profeet (s.a.s) benadrukt dat de wetten en

    tradities uit de pre-Islamitische periodes

    afgeschaft zijn sinds Islam is gekomen met de

    wetten van Allah ter oplossing van de problemen

    van de mens. Hij deed dit door als leider zelf

    het goede voorbeeld te geven, door afstand te

    nemen van de rechten uit pre-Islamitische

    wetten en tradities die waren geresulteerd uit

    de moord op één van zijn eigen familieleden,

    Rabia ibn al Haritha.

    Behandel elkander goed

    De Profeet
    (s.a.s) benadrukt dat de mannen

    hun echtgenotes als partners moeten zien,

    en dat zij hen met tederheid zachtaardig

    moeten behandelen.De Profeet
    (s.a.s) benadrukte

    tegelijkertijd dat beiden rechten en plichten

    kennen tegenover Allah (swt), die, indien zij

    nagekomen worden door beiden, zullen leiden

    tot een huwelijk zoals het bedoeld is door Allah:

    een plaats van rustgevendheid en liefde.

    Geen nationalisme, geen racisme

    De Profeet
    (s.a.s) benadrukt hoe de mensen van

    Islam tegenover elkaar moeten staan in het

    leven. Geen volk of ras is beter dan het andere,

    allen zijn gelijk behalve op basis van taqwa

    (vrees en liefde voor Allah
    (swt), maar de mate

    van taqwa van het individu is enkel bij Allah

    (swt) bekend. Niemand mag derhalve opkijken

    tegen of neerkijken op anderen.

    Enkel Islam is rechtvaardigheid

    De Profeet
    (s.a.s) herinnert de mensen aan het

    feit dat rechtvaardigheid enkel door de Wet

    van Allah
    (swt) gerealiseerd kan worden, en aan

    de plicht om rechtvaardigheid te laten heersen

    tussen de mensen.

    01-05-2009 om 12:06 geschreven door loukiliislam  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs