Eric en Inge Valencia Sevilla Compostela 2017
  • Dag 9 vrij 15/7: arroyo frio - jodar', 7u tot 13.30 u, snikheet 42 gr, 50 km, 4 u gefietst
  • Dag 8 13/7 orcera-arroyo friyo 6.45-13u 61 km 4 u gefietst nog heter
  • Dag 7 12/7 alcaraz - orcera 98 km 6.40-18.30u 8u33 gefietst snikheet 40°
  • Dag6 di 11/7 8-16u 100 km la roda - alcaraz 6u gefietst
  • Dag 5 maand 10/7 79 km 8u-15.30u 4u30 gefietst olmedilla -la roda

Van Valencia naar Sevilla en dan via de Zilverroute naar Compostela
    07-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 dond 6/7/17 valencia -barracaz 123 km 6u45-19.30u 9u gefietst
    om half 6 opgestaan. We sliepen in ibis budget, grote kamer en aparte fietsenstalling. Zeer goed ontbijt en om 6.45u zijn we weg.
    Om 7.45u in valencia 26°.
    hier hangen we onze schelp en de belg vlaggetjes aan de fiets.
    vanaf valencia volgen we een goed aangegeven en vrijliggend fietspad.
    in melania stoppen we voor onze inkopen. We moeten eerst nog even een terraske doen want de supermercado is pas om 9 u open.
    het blijft vlak tot sagunt waar we om 10.30u aankomen, 45 km. Af en toe vallen er druppels. Een welcome verfrissing.
    iets voorbij sagunt begint de via verde. We dachten dat dit te vergelijken was met het bels lijntje of ravel, maar niets is minder waar. Het is een oude spoorlijn in zeer zeer slechte staat. Bovendien moeten we hierop 75 km fietsen en 1000m klimmen. Eigenlijk was dit niet te doen. Zelden zoiets meegemaakt.
    om 19.30u komen we aan in barracas in casa carlos. We krijgen er een hele woning. De gastvrouw is super vriendelijk, maar we verstaan er spijtig genoeg geen jota van.
    we hebben 'smiddags moeten picknicken omdat er nergens een restaurant lag op de route.
    'a vonds gaan we nog op restaurant en om 22u kruipen we moe in ons bed.
    Deze rit komt met stip in de top 3 van de nooit te vergeten fietsdagen. Slaapwel

image.jpeg (1.6 MB)
    image.jpeg (1.5 MB)
    image.jpeg (659.2 KB)
    image.jpeg (1.2 MB)

07-07-2017, 19:28 Geschreven door Eric en Inge

05-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woe 5-7-17 eindhoven - valencia
    Na het middageten met de kids is ons vast uitwuifteam weer van de partij. Om 14u vertrekken we met de auto + remork met de fietsen naar eindhoven airport. Het is al lekker warm 26°. Het inchecken van de fietsen verloopt vlotjes. Tot 17u zitten we op het dakterras en dan mogen we inchecken. Tomas, bomma en bompa wuiven ons nog uit en vertrekken terug naar merksplas.
    we stijgen op om 18u en landen om 20.15u in valencia, 27°.
    onze fietsen rollen al snel van de band. Ze komen uit de doos in dezelfde staat als eric ze erin heeft gestoken. Al vrij snel fietsen we de luchthaven buiten. De fietsen rijklaar maken gaat merkelijk sneller dan ze inpakken 1u <-> halve dag.
    ons hotel ligt op 1 km van de vlieghaven. Vlak ernaast is een naftpomp waar we onze banden nog wat bijpompen.
    dan is het hoog tijd voor een cerveza. We denken een cafe met terras te zien, maar het is een bakker. Hij wil ons nog juist 2 pintjes verkopen. Het is ondertussen 22u en het is hier al donker.
    seffens onze bagage nog verdelen over de fietszakken en slapen.
    ons verlof is begonnen!!!

image.jpeg (1.2 MB)
    image.jpeg (672.2 KB)
    image.jpeg (535.4 KB)

05-07-2017, 23:27 Geschreven door Eric en Inge

01-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze reisweg
    Ola volgers,

Onze fietstocht bestaat uit 2 delen. Zie de bijlagen.
    Voor het eerste deel volgen we de route door Andalusië. We vertrekken in Valencia, rijden naar Teruel, dan naar Cazorla. In Cazorla nemen we route over Jaen, Cordoba naar Sevilla. In Sevilla zullen we dan 1175 km op onze teller hebben staan.
    De tweede route is de Zilverroute. Van Sevilla , naar Merida dan Caceres, Salamanca, Zamora naar Compostella.Als we in Compostela aankomen zouden we dan ongeveer 2250 km gefietst hebben op 23 fietsdagen (dit is toch de planning).

PS: foto's zullen in de blog altijd als bijlage worden toegevoegd.

Tot ziens,

Eric en Inge

image.jpeg (1.4 MB)
    image.jpeg (1.3 MB)
    image.jpeg (1013.8 KB)

01-07-2017, 19:30 Geschreven door Eric en Inge

25-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woe 14/06/17 fietswijding Scherpenheuvel 100 km
    Om 9.15u vertrekken we richting Scherpenheuvel langs Gierle - Tielen - Bobbejaanland - Olen - Westerlo - Mie maan - Averbode.
    We fietsen goed door want de fiestwijding is tot 12u.  We steken een tandje bij en arriveren er om 11u45.  Een toffe pater wijdt ons stalen ros en onszelf.  Hij heeft alle tijd voor een burtje.  Er zijn dit jaar weinig pelgrims gepasseerd.  We pick-nicken voor de basiliek, kopen noppen en een molentje voor in den hof.
    We laten er nog wat kaarskes branden voor de kids.
    De Gps kiest voor ons een andere route huiswaarts.  Natuurlijk wel eerst langs de Averbode voor een ijsje en ook een goei biertje in de Abdij.
    Dan via Geel - Kasterlee, wel veel langs grote wegen.
    Het is behoorlijke warm (heet).  In Kasterlee houden we nog een drankstop.

20170614_114938.jpg (565.3 KB)

25-06-2017, 21:27 Geschreven door Eric en Inge
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterd 17/06/17 Oudenaarde 98 km - laatste testrit - 6u gefietst
    Vroeg uit de veren.  Fietsen op de auto, ontbijt en we vertrekken naar Oudenaarde.  Om 9u start onze fietstocht dwars door Vlaanderen. langs de klassiekers uit de Ronde van Vlaanderen.
    We rijden naar Waregem waar we onze pick-nick kopen.  Vervolgens richting Anzegem waar we ons neerzetten op een terrras voor een koffie.  We ene trouwer passeert er na de andere aan het gemeentehuis.
    Dan naar de Patersberg.  Deze rijden we op langs de minst steile kant.  Boven komt er een Hollander hijgend aan.  Hij kan elk moment doodvallen. Dan volgen zijn 2 compagnons wielrenners met de fiets aan de hand.  Dit laten we niet aan ons voorbijgaan.  We fietsen langs de steile kant (kasseien) naar beneden en keren om.  We fietsen zonder problemen met gewone fietsen en fietszak tot boven.  De NL's zitten er nog steeds uit te rusten en bewonderen onze fietsen.   Ze zullen wel denken dat de electr rijden.

We fietsen verder en passeren de Ronde van Vlaanderen straat.  Op het wegdek staan er per jaar alle winnaars gemarkeerd.
    Hier houden we halt voor onze pick-nick.  In de VM was het bewolkt maar aangenaam fietsweer.  Vanaf de middag breekt de zon door.  Na onze deugddoende pick-nick smeren we zonne-crème.
    Dan fietsen we de Oude Kwaremontop en dan richting Taaienberg.  Ondertussen zijn we nog langs het pittoreske plaastje Louise-Marie gefietst. Hier zijn we ook weer een trouwer met alles er op en eraan.
    Het blijft op en neer.  Onze versnellingen worden goed getest (wat ook de bedoeling was).
    In Mater houden we een drankstop.  We zitten op een kleine 10km van onze bestemming Oudenaarde.  Het is tijd voor een pintje en suikerwafel.
    Even verder passeren we de brouwerij Roman.  Ename lag ook op onze route.
    Aangekomen in Oudenaarde om 17u zetten we ons op het terras van het oudste café op de markt.  Alle terassen zitten stampvol.  We steunen er de plaatselijke brouwerij en drinken er een Ename.  Dat smaakt !!!
    We slapen er bij  Vrienden op de fiets (3 km uit het centrum).
    Het is een zeer mooie kamer met eigen badkamer.
    Om 19u30 hebben we een tafeltje voor 2 gereserveerd bij de Thai op de markt in Oudenaarde.
    Het was er zeer lekker met een lekkere fles wijn.
    Nadien een korte wandeling  door Oudenaarde en dan in ons bed.
    We zijn klaar voor onze tocht door Spanje.

20170617_155318.jpg (449.6 KB)

25-06-2017, 21:27 Geschreven door Eric en Inge

18-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maand 17/04/2017 Roermond - Merksplas 102 km 5u30' gefietst
    Een zeer uitgebreid ontbijt in Roermond met een vriendelijke gastvrouw die ruim de tijd neemt voor een burtje.
    We vertrekken om 9u, de buien hangen klaar maar het blijft toch droog. We fietsen veel langs water, kanalen (Inge vindt dit niet plezant en heel eentonig.
    We fietsen België binnen via Bocholt.
    Postel kunnen we niet voorbij rijden.  We stoppen aan de abdij voor een stuk vlaai en een postelbier.
    We komen in de namiddag thuis.
    Onze oefentocht zit er weeral op.
    Het was weer niet altijd even goed, maar we hebben er toch van genoten.

20170417_140002.jpg (319.7 KB)

18-06-2017, 00:00 Geschreven door Eric en Inge

16-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paaszondag 16/4/17, 8.30 u tot 14.30, 75 km, ....., duren roermond.
    Om half 9 vertrekken we voor een korte rit naar roermond. Het is precies nog kouder dan gisteren en de regen is er ook al snel bij. Vrij snel doet inge haar beenstukken aan. Bruin benenzal ze vandaag niet krijgen. Omdat het zo koud is is gaan we al,om 10 uur een cafe zoeken. We vinden enkel een kleine bakker die vandaag open is. We pakken er een koffie en een notenkoek.
    Om 12 uur eten we in een bushokje. We zijn ondertussen al goed nat. We rijden holland binnen, de zon schijnt even en geraken we opgewarmd. De weergoden zijn ons slechtbgezind want op 5 km van roermond begint het terugte  regenen. Hierdoor komen we nat op onze bestemming een klein b&b midden in de stad.

20170416_123146.jpg (542.5 KB)

16-04-2017, 00:00 Geschreven door Eric en Inge

15-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 15/4/17 , 8.15 tot 17 u, 92 km, 5u30 gefietst, blankemheim duren
    Om 7.30 ontbijt. De gastvrouw vertelt ons dat het buiten 3 C is. We doen nog een praatje met de gastheer die 86 is. Het is nog niet oud zegt hij want zijn vader is er 96 geworden. Volgens Eric een verstandig man want zijn vrouw is 10 jaar jonger.
    Al na een half uur begint het te smossen. Eric zijn vingers zijn ijskoud maar dat zijn we van hem gewoon.
    Om 10 uur houden we onze koffiestop in gemund. Een grote tas koffie met taart. Het duurt wel een tijdje vooraleer we opgewarmd raken.
    Even later doet inge haar beenstukken aan, dat doet haar deugd. Eric blijft fietsen in korte broek. Het blijft smossen met af en toe een bui. We fietsen zeer langs de ruhrsee, dit is saai. We passeren vele campings waar het al behoorlijk druk is.
    ' s middags stoppen we in eifelerhof in heimbach. We eten er warme duitse kost. Het heeft ons meer dan gesmaakt. In de namuddag klaart het even op.
    de onverharde wegen kronkelen en zigzaggen enorm, we raken er onze orientatie soms van kwijt. Eric gaat nog uit de bocht en maakt een landing op de asfalt. Hij is gelukkig snel terug recht. Hij ging onderuit in een scherpe, natte bocht. Gelukkig had hij zij fietshandschoenen aan, jas en trui zijn wel stuk.
    Om 17 uur zijn we in duren, onze slaapplaats.  Inge gaat douchen en eric gaat naar de winkel. We eten een slaatje en maken nog een kleine wandeling.
    vandaag hebben we zeker 75% onverharde wegen onder de wielen gekregen.

15-04-2017, 00:00 Geschreven door Eric en Inge

14-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede mooie maar zware vrijdag 14/4/17 : 8.15 tot 18.15 u, 106 km, 7 u gefietst, kordel blankenheim
    Klik op de afbeelding om de link te volgen we worden om 7 uur gewekt door een hels lawaai. Het is hier de traditie om van goede vrijdag tot pasen de klokken niet te luiden. In de plaasts stuur men de kinderen op de straat met houten muziekinstrumenten. Dit doen ze dan om 6 uur, 12 en 18 uur.
    Om 7.45 ontbijt. We fietsen lange tijd langs de kyll. De zon is er al vroeg maar we fietsen in de schaduwkant. Het is niet omdat we langs de kyll fietsen dat het plat is. Het is een zeer mooi dal met mooie vergezichten.
    We fietsen nog langs een ex- collega van inge, ronald en gretel. Zijnhebben in malberg een hotel overgenomen. We houden er onze koffiestop met appelstrudel en blijven er nog wat praten.
    Het is half een geworden en rijden verder naar gerolstein, het blijft klimmen. Om 14 uur piknikken we in gerolstein, in de zon, na 64 km.
    we heebben gans de voormiddag geen duitsers gezien, maar nu worden ze wakker. Ze gaan fietsen, wandelen, maar demeeste vervangen hun winterbanden. Het is hier feestdag.
    we hebben nog 35 km voor de wielen. In junkerath houden we nog een laatste stop. Ondertussen wordt het bewolkt en doen we onze vestjes aan.
    om 18.15 komen we aan in ons vintage pension. In dit dorp kunnen we niet eten maar de pizzaboer brengt ons pizza en een fles wijn.

14-04-2017, 00:00 Geschreven door Eric en Inge

13-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte donderdag 13/4/2017: Longwy Kordel:7.45 tot 18 u, 125 km, 7 u gefietst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 7 u aan het ontbijt met de bouwvakkers. We eten er rustig, croissants, chocoladebroodjes, bagetten en youghurt. Om 7.45 zijn we weg. Eric doet al direct zijn handschoenen aan, voor de rest fietsen we in korte broek. Het gaat rustig op en neer. We verlaten frankrijk en rijden luxemburg om 8.45 binnen. De wegen in lux bollen fantastisch goed, geen putten, geen oplapwerk. Het valt ons op waar er geld zit zijn de wegen altijd goed, zie zwitserland ( tocht naar rome).
    Om 10.45 is het tijd voor een koffiestop in fentage. We fietsen vlak bij lux stad maar gaan er niet naar toe. De handschoenen gaan uit en de fietsjasjes ook. Om 12.30 u zijn we aan de moezel. Kopen er brood en koffiekoek in een piepklein winkeltje. We komen er nog een vlaamse wandelaar tegen die de gr5 wandelt. We eten er op een bank aan de moezel maar het is er fris als de zon weg is. We fietsen verder langs de moezel en stoppen in oberbillig. We hebben er een probleem met onze nieuwe gps, die vast hangt. Gelukkig vindt eric op internet hoe hij hem kan resetten en het probleem is opgelost.
    Omdat we goed op schema zitten houden we na 105 km een tussenstop in trier. Het is er verschrikkelijk druk. We zetten ons voor de porta nigra op een terras met een bitburger.
    In ehrang verlaten we de moesel en rijden we het kylltal in. We doen nog inkopen in het dorpje waar we slapen, want morgen is het hier een verlof-feestdag. In kordel slapen we bij een vriendelijke dame in een zimmer met fruhstuck. We herkennen dit dorp nog van onze wandeltocht, de eifelsteig, met bart en isabel enkele jaren geleden.

13-04-2017, 00:00 Geschreven door Eric en Inge

12-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woe 12 april 2017: marbehan longwy 35 km
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Weer op oefenkamp als voorbereiding van onze tocht van valencia, langs sevila naar compostela dit jaar in juli. Om 12 uur hebben we afgesproken in turnhout, inge moest deze voormiddag nog werken. Het vast uitwuifteam, bomma en bompa, zijn er ook bij. We vertrekken al met een kwartier vertraging in turnhout omdat  er iemand ergens een slagboom heeft afgereden. Hierdoor missen we onze trein in brussel en mogen we hier een uur wachten op de volgende trein naar luxemburg. Om 17.15 komen we aan in marbehan.
    We springen direct op onze fiets voor een tochtje van 35 km naar ons hotel. We doen al vlug onze blauwe jasjes uit omdat het al te warm is. De zon schijnt en het is prachtig fietsweer. De weg is slecht maar voor de rest is het pas op het laats wat klimmen (10%).  We houden een goede traditie in ere en stoppen in Halanzy voor een frietje. Een beetje later passeren we de grens en rijden we Frankrijk binnen.
    Om half 9 komen we aan in ons premiere classe hotel in longwy. Ze hebben hier geen plaats om onze fiets achter slot te zetten en buiten laten staan raden ze aan receptie ook niet aan. Gelukkig slapen we op het gelijkvloers en zetten we de fietsen laar bij op onze kleine kamer.