Inhoud blog
  • Een nieuwe cd
  • Wat als mijn gedachten niet meer mee willen met mijn lijf?
  • 12 jaar heb ik er over gedaan om op een avond eens uit mijn kot te komen met de rolstoel buiten mijn comfordzone.
  • Verhuizen doe je niet zo
  • 10 jaar
    Nah het zal je maar overkomen

    BOODSCHAPJE

    Blog als favoriet !
    Categorieën
    NAH en toch een mama zijn
    Er zijn hoogtes er zijn laagtes
    23-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Straf

    Inge moet eens leren haar mails te lezen. Ik krijg een mail van het CAS dat het de jaarlijkse 24 urenloop is van de KU Leuven. Normaal staat erin hoe je er kan geraken met de auto,… maar ik ben met DAV en dan weet ik genoeg. Om 15.40 kom ik aan op het sportkot en daar sta ik dan helemaal alleen of toch met 2 een Amerikaanse student die kwam mee volgen voor zijn schoolwerk i.v.m. sport geven aan personen met een beperking. Toen ik daar was las ik toch de mail en zag ik dat de conditie training in Pellenberg ging doorgaan. Daar zat ik dan in Leuven met die andere student. Ik heb gewoon DAV gebeld voor een sneller vervoer naar huis en kreeg ik ineens heel veel tijd om handen.

    De les is geleerd alle mails goed lezen.


    23-10-2018 om 19:37 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van de NAH

    Het is de week waar personen met een NAH in de kijker worden geplaatst. Niet negatief maar zeker en vast positief. Mensen die hersenschade hebben opgelopen door een ongeval of een ziekte zijn soms wel een vergeten groep. Na de beschadiging en een herstel en/of een revalidatie periode kom je thuis en merk je dat niets is zoals vroeger.

    Bij de ene is er fysieke schade:

    • Het uitvallen van lichaamsfuncties

      • Hetzij halfzijdige verlamming

      • Gehele uitval

    • Schade aan het gezichtsveld

    • Schade aan het gehoor

    • Slikproblemen

    • Problemen met de spraak

    • Incontinentie

    • …

    Maar er is ook niet zichtbare schade:

    • Het moeilijker vergaren van kennis

    • dingen voorbereiden

    • herinneringen die vergeten worden

    • Dingen herkennen en/of benoemen

    • Ook kunnen er veranderingen in het karakter waargenomen worden

    • …

    Personen die hersenschade hebben opgelopen hebben een breuk in hun levenslijn zelf spreek ik van voor februari 2011 een deel word vergeten en dan tijdens of na mijn revalidatie.

    Na mijn Mexicaanse griep en hersenstam infarct in 2011. Heb ik heel wat restletsels opgelopen.

    Ik heb enkele zichtbare restletsels

    • Mijn benen en een stuk van mijn armen hebben niet alle kracht waardoor ik rolstoel gebonden ben

    • Mijn zicht en gehoor dat gedeeltelijk is weggevallen

    • Incontinentie

    Maar er zijn ook niet zichtbare restletsels

    • Concentratie problemen

    • Mijn geheugen is soms een zeef

    • Ik ben graag goed voorbereid op de dingen die ik doe

    • Overgevoelig aan te veel drukte of lawaai

    • …

    Het is een hele bagage dat ik meezeul. Eens ik thuis kwam na een ziekenhuisopname van 3 maanden en 13 maanden revalidatie werd alles anders. Ik had het gevoel dat niets meer was zoals het was. Ik was ineens rolstoel gebonden, doof en blind aan 1 zijde, incontinent en mijn persoon kende ik ook niet meer. Ik had het moeilijk om dingen te plannen en dingen te plaatsen letterlijk en figuurlijk.  Het was een vreemde wereld en die wereld moest ik m’n eigen maken. In het ziekenhuis werd ik geleefd en dat gevoel ging thuis verder. Mijn dagen waren goed geplant maar dan ook weer niet.

    Na 7 jaar is er heel wat veranderd en merkte van in het begin in het revalidatiecentrum dat ik moest berusten in mijn situatie. Maar dat was buiten mezelf gerekend. Ik ben niet stappend buiten gekomen maar ik kon al meer dan dat ze voor ogen hadden. Ik kon mijn handen bewegen en wat ik ook wou was een terugwinning van 100% kracht en functionaliteit in mijn handen, armen en schouders. Dit is niet gelukt maar ik kan wel mijn boke smeren, kleine gerechten maken in 1 pan,… Wat ik ook kan is schrijven. Ik was linkshandig en die handeling was ik blijkbaar niet verloren eens ik mijn handen terug kon gebruiken. Tijdens de ergo volgenden ze hun programma maar ze keken niet wat de patiënt nog kon. Maanden leren schrijven met een hand dat al voldeed aan de normen van ‘normaal’. Gelukkig had ik een paar believers die me probeerden te volgen en me de raad gaven om te blijven geloven en te vechten.

    Ze zeiden ‘Inge, je zal nooit nog kunnen stappen’. En na 7 jaar ga ik nog steeds kleine stapjes vooruitgegaan en ik blijf vechten en dromen. Ik kan stappen met 2 krukken en ik stap tot aan de lift om dan naar beneden te gaan de brievenbus leeg te maken en naar boven te komen en soms bij mooi weer kan ik ook eens tot buiten gaan. In de gang probeer ik nu met 1 kruk te stappen maar ik merk dat het nog een hele lang weg nodig zal hebben. Ik heb onvoldoende evenwicht als ik mijn been vooruit zet en dan heb ik de muur nodig.

    Dit had ik nooit verwacht maar met de juiste mensen op de juiste plaats geraak ik er wel. In Pellenberg zeiden ze Inge je zal nooit stappen en de kine was blij dat hij fout zat en kon dit ook toegeven. Maar als ik val dan is het gewoon een kwestie van terug opstaan en verder te gaan.

    Wat kan je wel geven aan personen met een NAH. Het zijn personen die enorm veel pech hebben gehad en ook al zijn ze geraakt op allerlei gebieden het zijn nog steeds mensen met een eigen persoonlijkheid. Ze kunnen meestal nog steeds voor zichzelf denken en ook spreken alleen moet je soms de tijd nemen om te luisteren en de persoon te laten uitspreken. Vul de zinnen niet aan of vul niet zelf het verhaal in want vaak zit die personen toch naast de kwestie en vullen die personen in wat ze zelf willen voor die persoon maar niet wat de persoon wilt.

    Wat er is gebeurt in die voorbije jaren het is heel intensief geweest voor mezelf en voor mijn kinderen want dit alles heeft me mijn huwelijk gekost en er zijn mensen weggebleven maar er zijn ook wel heel wat mensen bijgekomen. Mensen die ik nog steeds ontmoet omdat we samen in het revalidatie centrum zaten en mensen die ik terug ben tegengekomen en die ik nu op regelmatige basis horen en/of zien.

    Ik ben echt blij dat ik mijn kinderen heb het zijn mijn 2 sterren die moeten blijven schijnen. Ik probeer er te zijn als mama en ik ga voor een gelukkig gezin met ons 3. En ja er is een persoon met een fysieke beperking en een NAH in huis maar dat staat niet op de voorgrond. Ons gezinsgeluk staat op kop.

    Ik wil dat mijn jongens jongens kunnen zijn. Ze mogen zichzelf zijn en blijven maar ze krijgen wel mee dat ze respect moeten hebben voor iedereen. Voor mensen met of zonder beperking, voor jongens en meisjes, mensen van een vreemde origine enz. Ondertussen weten ze dat mama een NAH heeft en dat weegt soms zwaarder dan het fysieke. Omdat een NAH onverwachts om de hoek komt piepen is het niet altijd even handig voor mijn omgeving.

    • Soms ben ik sneller geïrriteerd door drukte en lawaai

    • Soms word ik ineens moe en kan ik mijn ogen niet openhouden.

    • Als de jongens eens weg willen dan pas ik vaak omdat ik de moed niet heb om buiten te komen. Maar ik probeer dan wel mezelf op sommige dingen weg te cijferen. Zo gaan we eens of 2 keer per jaar naar Brussel Expo voor een ‘tentoonstelling’. In de zomer zijn we naar Star Wars geweest en in de vakantie gaan we naar De Smurfen. Ik weet het is druk, er is veel lawaai maar ik doe dit voor de jongens en mezelf het zorgen voor elkaar doet wonderen voor ons gezin. We eindigen in de shop en soms krijgen ze een souvenirtje.

    De persoon die ik nu ben is best wel ok omdat ik vooral inzet op kwaliteit voor ons alle 3.

    • Ik luister meer naar mijn jongens en naar mijn omgeving om dan te kunnen overleggen met hen.

    • Ik begrens van wat er bij me binnenkomt door bv. de jongens grenzen te geven. Bv. gametijd, bedtijd,…

    • We doen dingen samen

      • Samen iets maken om te eten

      • Samen te eten

      • Samen een spel spelen

      • Eens weggaan

      • …

    • Ik probeer mijn dagen goed te structureren door alles te plannen en op tijd rust te nemen

    • Ik ben opzoek gegaan naar oplossingen

    Nu zeg ik vaak het is wat het is en denk ik het kan erger. Ik heb oplossingen gezocht en voor mijn fysieke zorgen heb ik een verlengde knijper om iets op te rapen, een antiglip band om ergens onder te zetten zodat het niet wegschuift, een badlift,…

    Ik ga wekelijks sporten. Waardoor ik ook vaardigheden bij krijg zoals diep buigen, uitdaging,…

    En sinds vorig jaar zit ik een groep van de ambulante thuisbegeleiding voor personen met een NAH. We komen een paar keer samen per jaar en iedereen kan zijn verhaal doen. Het leuke is je komt de dezelfde mensen tegen keer op keer en dan kan je je verhaal doen. Niemand heeft een oordeel van wat hij of zij heeft. Ook word er rekening gehouden met ieders beperking en je krijgt er tijd voor jezelf.

    Morgen probeer ik verder te gaan…   


    18-10-2018 om 18:09 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag

    Vandaag zijn het verkiezingen in het land en iedereen die 18 is en stemgerechtigd is moet naar het stemhoekje trekken. Je bent in België verplicht om te gaan stemmen en soms ben je als persoon niet in staat om te gaan stemmen. Je bent ziek (maar geen verkoudheid), minder mobiel door ouderdom of door een beperking. Dan ben je niet altijd in staat om je stem uit te brengen.

    Er zijn verschillende mogelijkheden als je niet kan gaan.

    Je kan iemand een volmacht geven of je kan een briefje vragen aan de dokter met als mededeling dat je niet in staat bent om te gaan stemmen.

    Vroeger toen ik nog gehuwd was ging ik samen als gezin richting de stembus maar nu na de scheiding liggen de kaarten anders en had ik een keuze een volmacht of een vrijstelling vragen.

    Ik heb voor het laatste gekozen. Mama is 72 jaar en moet ergens anders gaan stemmen en zo moet ze niet voor mij speciaal met haar fiets extra rond rijden om mijn stem uit te brengen. Mijn broer of zussen wonen in een andere gemeente en hebben ook kinderen waardoor ik geen vraag stel dat zij deze taak op zich nemen. Daarom vraag ik aan mijn huisarts een attest dat ik niet kan gaan.

    Te voet met de rolstoel vind ik het echt te ver en zeker alleen dat durf ik niet goed. Vervoer aanvragen bij DAV die dit wel doen is de kans klein dat ik een rit vast krijg omdat de plaatsen beperkt zijn en overbevraagd. Dus blijf ik gewoon thuis.

    Vroeger vond ik het heel belangrijk dat ik kon gaan stemmen omdat ik ook wel overtuigd was van mijn stem en mijn stem kon het verschil maken. Zo stemde ik sowieso niet op bepaalde partijen. Partijen die bepaalde doelgroepen uitsluit verdient mijn stem niet dat was wat ik ervan dacht. En stemmen deed je voor een partij die qua idee het dichtste bij je eigen gedachte stond alhoewel ik niet achter het gehele programma stond. Wat ook niet kan denk ik.

    Ik keek er dan ook niet tegenop om te gaan tenzij het regende maar waar je ook keek er waren steeds mensen onderweg een ware volksverhuizing en het was dan ook tijd om mensen te ontmoeten die je een tijdje niet gezien had en dat je niet wist dat die in de buurt woonden. Een oude klasgenoot, een oud collega altijd fijn om ze eens tegen het lijf te lopen.

    Toen ik nog ging stemmen dan namen we ook de jongens mee en zo ging er per volwassen persoon 1 kindje mee. Zo ben ik ooit gaan stemmen 6 jaar geleden en het was toen regionale, federale en Europese verkiezingen en De grootste van mijn 2 ging mee met mij en Koen een vriend van mij kwam op en ik ging voor hem stemmen. Volker mocht met de ben het scherm aantikken en hij deed het fantastisch maar eens we buiten waren riep hij kei luid wij hebben voor Koen gestemd. Daar ging mijn stemgeheim. Ach ja er zijn zoveel Koenen die opkomen met een verkiezing maar onze Koen is niet verkozen geraakt.

    Het stomme is nu als je de televisie op zet op Eén of op VTM het gaat over de verkiezingen en morgen staat de krant er vol van. Ik laat het aan me voorbij gaan en deze avond lees ik online even de krant en morgen kijk ik even naar het journaal en dan weet ik genoeg.

    Want uiteindelijk hoop ik dat mensen nadenken en voor hen een goede kandidaat kiezen en ik hoop dat mensen kiezen vanuit hun hart en vanuit hun hoofd. Ze moeten nadenken wat als … Ik denk of dacht vooral aan mijn kinderen, gezondheidzorg, milieu en huisvesting met mijn omgeving.


    14-10-2018 om 00:00 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst – zomer?


    De wereld op zijn kop het is 12 oktober en het is 23°c en morgen geven ze 24°c. Het is zalig warm en gisteren namen mijn gezinshulp het ervan. Een bezoekje aan de stad met een terraske het was ongelooflijk leuk. Ik ben de klerenwinkel binnen gegaan en heb 2 T-shirts gekocht en een broek. Ik dacht er niet aan om een trui te kopen het is toch warm genoeg. Even op onderzoek uit voor de wensen van kleine jongens want over alweer 2 maanden komt Sinterklaas. En een Nintendo Switch met Labo staat toch hoog op zijn lijst. Het zal voor de 2 feestdagen zijn deze keer.

    Maar ik focus me nu eerst op het goede weer want morgen is het weer een goede dag. Maar zondag geven ze regen. En dan begint de herfst heb ik gehoord zoals het hoort.  Vandaag ben ik nog even buiten naar de winkel geweest achter een paar spullen voor in het weekend

    Het is wat rustig in blogland want ik ben zo veel dingen bezig dat schrijven aan de blog even geen prioriteit heeft. Maar ik probeer toch elke week 1 of 2 keer iets te schrijven.

    Maar alles lag een beetje stil omwille van mijn knie met de pijn de vermoeidheid omdat ik s’ nachts niet goed slaap van de pijn als ik op mijn rug lig. Moeilijk is dit niet want ik kan maar op 2 manieren liggen. Op mijn rechter zijde of op mijn rug en dat laatste is de ergste pijntrigger of als ik op mijn zij lig als mijn been knie op mijn andere knie ligt.

    Ach er zijn ergere dingen maar volgende week 15 tot 20 oktober ‘Week van de NAH’. Waar ik zeker iets mee wil doen.


    12-10-2018 om 17:51 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg van 9 oktober

    … Bij het flippen van de pannenkoeken kwamen er al bij de eerste flip al de eerste breukjes maar ik kwam in versnelling en draaide de pannenkoek nog sneller om en zo verkreeg ik een stapel pannenkoek en geen berg. De ene pannenkoek zag er al wat beter uit dan de andere maar ze smaakten ons alle 4.

    De week is echt top begonnen en er komt blijkbaar gaan einde aan want ik voel me toch wel ok buiten mijn botoedeem. Het is mooi weer en dat is genieten met vandaag een terraske. IK heb in de Fnac een kleine cadeautje gekocht voor mijn jongens. Morgen of in het weekend zie ik ze niet maar volgende week woensdag geef ik ze het met veel plezier en genieten gaan ze doen.

     

    12-10-2018 om 08:47 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ga verder op mijn post van 3 september

    … Sarah, Sabrina en ik hadden een hele kluif aan de was vorige week en het was een beetje spijtig want mijn poetshulp Christoph kwam niet. Sabrina kwam maar 2 uurtjes maandag en woensdag Sarah 4 uren. Wassen, boodschappen, koken, opruimen, vuil buiten zetten,… we zitten weer met een strak schema.

    De wil was er een vrijdag werkten we het plaatje af. Ook de berging kreeg ondertussen zijn onderhoud. Papier staat buiten, donderdag PMD en vrijdag de roze zak. Het papier is net op tijd zelfs een beetje te laat want de vorige papierslag zijn we vergeten. Maar het staat buiten J

    Het is allemaal soms zoveel om op te letten en ik die een sorteerfreak ben is het soms een zootje in de berging.

    Bruine zak, blauwe zak, roze zak, papier en karton, glas, KGA en het groenafval die ik meegeef aan mama omdat ik geen groene bak heb. Ik heb een klein containerpark in de berging en dan liggen mijn andere dingen er nog.

     Op dit moment hebben we veel last van fruitvliegjes en het is volgens mij een echte plaag waar ik alles probeer aan te doen. Er staan fruitvliegvallen in de keuken en er komt er ook 1tje bij in de berging.

    Een potje azijn of appelsap met detergent geen folie erover maar de geur van die azijn of appelsap vinden ze super en van detergent worden ze ziek en vallen ze dood. Fruitvliegen leven ongeveer 14 dagen en ambeteren de mensen. Wat ik wel weet het zijn trage domme diertjes. Zitten ze op een vod en zet je die onderwater dan verdrinken die gewoon mee met de vod. Ze zoeken geen veilige oorden bij het horen, zien of voelen van het water. RIP kleine domme en irritante vliegjes.

    Vorig weekend stond in het teken van mijn verjaardag. 44 lentes heb ik op de teller staan en mijn FB ontplofte van berichtjes die ik allemaal persoonlijk heb beantwoord met een bedankje. Van Lander en Volker kreeg ik via oma 2 leuke plantjes. Zaterdag kreeg ik van Lander en Volker een doosje Lego een Brickheadz van Harry Potter en Hedwig de uil.

    Ik heb dan ook een stap vooruitgezet en heb pannenkoeken gebakken. Echte pannenkoeken met echt deeg. Geen pannenkoeken uit een pakje. Het was geweldig Katleen, mijn jongens en ik hebben lekker gegeten. Al zat de schrik bij de eerste pannenkoeken er goed in. Vroeger als ik pannenkoeken bakte braken ze keer op keer en dan had ik een hoop pannenkoeken maar nu heb ik stapel pannenkoeken.

    09-10-2018 om 12:17 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boy’s will be boys

    In het weekend moesten de jongens hun kamer opruimen en ze kregen hulp van een vriend des huizes en ze gingen ervoor. Alles was spik en span en ook alle kousen, pyjama’s kregen het daglicht weer te zien. Ook de gezinshulp heeft er een hele kluif aan om alles gewassen te krijgen. De grond lag vol in de berging, 2 volle wasmanden en hun ROX-mand stak vol zeker 5 à 6 machines. Gisteren ochtend heb ik samen met Celiné kinesist een vat was in gestoken. Dit is een oefening van staan zonder krukken maar met ondersteuning van bv. de wasmachine, geplooid staan, evenwicht houden en een handeling stellen (was in de wastrommel steken). Een grote oefening maar het lukt me meestal. Soms ligt de was te diep en kan ik er niet aan en dan moet ik een manier vinden om het toch te doen lukken en dan gebruik ik mijn stofzuiger om de wasmand op te zetten.

    Spijtig want kreeg ik maar 2 uren hulp wassen, boodschappen, opruimen veel te weinig tijd maar toch een vat was gewonnen. Morgen komt Sarah en dan doen we deel 2 en hopelijk komt er geen deel 3 wat me ferm zou verbazen.

    Spijtig maar maandag was er bijna niets meer te zien van het opruimen want mr de puber dacht even een rommeltje achterlaten maar ondertussen is dit opgeruimd….


    02-10-2018 om 00:00 geschreven door Inge  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Foto


    Archief per maand
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 01-2023
  • 03-2021
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs