• Dag 24, don 23/7, 7 u tot 15.15. Vetralla sint pietersplein, 94 km, 5.35 gefietst, totaal,: 2310 knmnadien nog 10 km tot hotel
  • Dag 23, woe 22/7, soranno vetrella, 7.20 tot 15.30, 87 km, 5.20 gefietst
  • Dag 22, di 21/7, castelnuovo sorano, 65 km, van 7.15 tot 14.30, 5 u gefietst
  • Dag 21, ma 20/7, sienna castelnuovo dell abate, 65 km, 4.20 gefietst, van 8.10 to t 15 u
  • Dag 20, zon 19/7, firenze siena, 81 km, 5.35 gefietst, van 9 tot 17 u, totaal 2000km

Eric en Inge naar Rome 2015

23-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24, don 23/7, 7 u tot 15.15. Vetralla sint pietersplein, 94 km, 5.35 gefietst, totaal,: 2310 knmnadien nog 10 km tot hotel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We staan extra vroeg op, 5.45. Het restaurant van ons hotel heeft verlof en daarom gaan we ontbijten in de mooie bar-cafe om de hoek. We hebben ons voorgenomen om vandaag veel en dikwijls te eten. We zitten al om 7 uur op onze fiets. De eerste twee uur rijden we door hazelnootplantages. Al vrij snel is er een onverharde weg van 5 km. Vervolgens komen we langs het lago di bracciano. We zetten ons op het terras van een bar cafe van het badplaatsje. We bestellen terug een cafe americano, een cafe capucino en twee croissants. We eten ook nog onze banaan op. Na de stop komen we op een echt slecht stuk van 2 km, dit is er eigenlijk over. Het is net of we over een stortplaats rijden. Langs de kanten bouwpuin, matrassen, ijskasten, wasmachines, zakken lege pet flessen en twee levende dikke negerinnen ( die in een tuinstoel appart zaten te wachten op een eenzame pelgrim ?). Hoe meer we rome naderen wordt de weg slechter. Als alle wegen naar rome leiden hebben wij vandaag de slechtste gekregen. 's Middags eten we op een tijd aan een bank bij de carrefour, in een voorstad van rome ( prima porta). Het is een verloederde buurt waar je echt geen goed gevoel bij hebt. We moeten even zoeken naar het fietspad, langs de tiber, naar het centrum van rome. Dit fietspad, 12 km lang ,ligt in de volle zon en het is er gloeiend heet op. We hebben er slechts ene fietser op gezien. We staan eigenlijk, zonder zoeken, onmiddellijk op het sint pietersplein. We nemen enkele foto's en worden aangesproken door de politie dat je niet met een fiets op het plein mag. De rit het naar het hotel , nog een 10 km van het sp plein, zat in onze gps en vonden we vlot. Om 15.15 u hebben we ons doel bereikt na 2310 hete kilometers. 24 dagen gefietst, op enkele druppels na in basel, geen regen gehad. 22 van 24 dagen waren altijd boven de 30, misschien in de namiddag altijd boven de 35 graden. Beste volgers, de fietser nemen nu een paar dagen verlof. Zondag schrijven we ons laatse blog verhaal. PS: alle volgers mogen er zondagnamiddag vanaf 15 uur bij ons in den hof een pintje komen drinken. Tot zondag en bedankt voor jullie aanmoedigingen. Eric en Inge

23-07-2015 om 19:22 geschreven door Eric en Inge

22-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23, woe 22/7, soranno vetrella, 7.20 tot 15.30, 87 km, 5.20 gefietst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren om 18 u arriveerden bart, isabel en lou in onze b&b. Ze kwamen van het stikhete rome. Ze hadden voor ons vageblond en prosecco bij. Het heeft ons goed, en de eigenaars van de b&b, gesmaakt. Ze hadden ook nog een kadootje van greet en dominic bij. Een kaartje en een doosje lievelingssnoep voor inge. 's Avonds gaan we in het mooie pitoreske soranno eten. Op verzoek van isabel meken we om 22 u nog een stadswandeling. In het donker lijkt het stadje wel een doolhof maar wel zeer mooi. 's Morgens een uitgebreid ontbijt met verschillende zelfgemaakte cakes en vlaaien. Om7.20 worden we uitgewuifd door bart, isabel en lou. We passerenterug door het nog slapende soranno. We fietsen langs het lago di bolsena. Een tijdje vlak langs hetwater en waar de mensen zich beginnen te installeren om een dagje te zonnen. Op het laats hebbenwe aan het meer nog eenkort klimmetje van 20%. Om 10 u eten we nog een beetje aan capodimonte, vlak bij het meer, met zicht op de jachthaven. Een oufd frans koppel spreekt ons aan, ze komen hier al jaren op vakantie. Vervolgens een mooie afdaling tot tuscania. Hier kopen we nog eens water fruit en broodjes. Ondertussen is het 12 uur. De fransen hadden ons gewaarschuwd dat er echt niets is tussen tuscania en vertralla. Inderdaad in de 20 km die we gedaan hebben in de volle zon en met venijnige klimmetjes kom je echt niks tegen. Inge krijgt een hongerklop. Door het hete weer vergeten we soms te eten en raakt de tank leeg. Inge sleept zich verder tot vertralla. Ondertussen is het 13.30 en hebben we 80 km gefietst. In vertralla moet inge zich, van eric, vol proppen met eten en cola. We rusten er nog een uurtje en fietsen dan 5 km verder naar ons mooi hotelletje. Ondertussen is inge er ook uit: je kan beter fietsen in de regen dan in een hittegolf. Morgen de laatste 100 km naar Rome.

22-07-2015 om 21:26 geschreven door Eric en Inge

21-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22, di 21/7, castelnuovo sorano, 65 km, van 7.15 tot 14.30, 5 u gefietst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We hadden een goed ontbijt met,zoals bij de italianen de gewoonte is, met zelfgebakken cake en een beenhard vers toscaans brood. Ze blijft onze prestatie bewonderen, geeft ons twee stukken cake mee en drie kussen voor eric ( inge krijgt er 2). Haar broer studeert in delft, misschien komt ze volgend jaar is af. Na 20 km klimmen, pakken het terug aan op zijn spaans. We stoppen voor een koffie, eten bananen, cake, graanreep en we drinken goed wat water. Zeker geen slechte formule. Het weer is nog steeds hetzelfde gebleven. 's Middags, na 50 km,picknikken we op een bank aan het gemeentehuis van castel azara. We eten voortaan hamburgerbroodjes, sponsbroodjes, dit is het enigste wat niet hard wordt als het de hele dag in de oven zit. Een schel toscaanse hesp en een tomaat erbij smaakt heel lekker, nog wat fruit achterna en we hebben goed gegeten. Na het eten gaan we op zoek naar onze b&b. We stoppen in het dorp eerst nog even voor wat cola, water en inge mag een rolletje haribo kiezen. Eric mag ook kiezen en pakt 2 blikjes bier. B&b is dik in orde, eigenaar spreekt enkel itaiaans en heeft zijn heeft zijn 5 duitse schepers achter slot moeten zetten van inge. Voor de volgers die ook eens goesting hebben om in toscanie te komen fietsen: 70 km op een dag is genoeg met fietszakken en dit weer. Voor langere afstanden raden we een auto met airco aan. Straks komen isabel, bart en lou die op terugweg zijn van rome naar belgie. We zullen er eens goed mee gaan eten, als ze ondertussen niet gesmolten zijn😅

21-07-2015 om 00:00 geschreven door Eric en Inge

20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21, ma 20/7, sienna castelnuovo dell abate, 65 km, 4.20 gefietst, van 8.10 to t 15 u
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een zeer uitgebreid ontbijt, volgens italiaanse normen, vertrekkenwe om 8.10 uit siena. De eerste uren zien we geen oliven en druiven meer, wel akkers waar graan heeft gestaan. Wat er niet verandrd is is het pittig klimmen en te weinig dalen. Het is heel vermoeiend fietsen. De voormiddag sutenwe af meteen klim van 7 km van 7%. We eten nog eens in een echt baanrestaurant met benzinestation erbij. Eric neemt de dagmeniu maar inge krijgt niet meer binnen dan een insalata mixta. Als na gerecht krijgen we nog een klim van 1 km tegen 9% om in montalcino aan te komen. Montalcino is ook werelderfgoed, mooi oud stadje. Ondertussen zijn de druiven terug verschenen en de wijnkelders waar je kan proeven ( maar dat zal voor een andere keer zijn). We slaen castelnuovo dell abate, een zeer mooi klein pitoresk dorpje. We kunnen onze fietsen arkeen met de schouders van onze gastvrouw, 100 m van ons huis.Tot 17 u zie je geen enkele mens hier op straat. Het is ook voor de mensen uitzonderlijk warm. Volges onze gastvrouw frederica zijn ze 40 gr hier ook niet gewoon. We eten onze picnic op een pleintje voor onze b&b. Op dit pleintje niet groter dan 20 op 20 m zitten de mensen ( 3 generaties) samen te praten en te lachen. Sommige vrouwen met de bloemkes voorschoot aan. Tof om aan te zien. De chocolade die we kochten is na 10 minuten chocomouse geworden.

20-07-2015 om 20:22 geschreven door Eric en Inge

19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20, zon 19/7, firenze siena, 81 km, 5.35 gefietst, van 9 tot 17 u, totaal 2000km
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We vertrekken na een ontbijt in ons hotel om 9 u uit een slapend firenze. We dachten een korte rit voor de boeg te hebben. We rijden nog even langs het michelangelo plein voor enkele foto's en zijn hierdoor al,opgewarmd door het klimwerk. We blijven de ganse dag opgewarmd want het is gene meter plat in toscanie. Ze zitten weeral een hele dag met een haardroger op ons lijf te blazen. Waar we kunnen kopen we water, het is zondag en er is niet veel open. Gelukkig kunnen we ergens ook nog de laatste twee bananen kopen en enkele abrikozen Vandaag was het voor inge afzien. We hebben weer dezelfde fout gemaakt, als vorig jaar in pamplona. De stad laat bezoeken, slenteren, wijn drinken, laat gaan slapen en langer blijven liggen heeft ons geen deugd gedaan. Fietsen en steden bezoeken, op onze manier gaan niet samen. Enal zeker niet met deze temperatren en onze planning. Door de hitte trekje bovendien ( te) weinig foto's van de mooie vergezichten. We fietsen ondertussen doorde chiant wijnstreek en de olijfboom plantages. 's Middags piknikken we op een bank in de schaduw. We zien vandaag veel hollandse en belgische nummerplaten. We slapen airbnb midden in het centrum van siena. We bezoeken zeer kort siena. Vandaag op tijd in ons bed om niet de fout te maken van gisteren. Vandaag weeral 1200 m geklommen en in het centrum van siena springt onze teller op 2000 km.

19-07-2015 om 21:04 geschreven door Eric en Inge

18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19, zat 18/7, zula firenze, 7.10 tot 16.30, 102 km, 6.40 gefietst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een lekker ontbijt met zelf gebakken cake nemen we afscheid van georgina en haar oma. Ze waarschuwen dat we vandaag veel motorijders gaan tegenkomen omdat het zaterdag is en en drukke motorroute is. Inderdaad we rijden op het motorrace circuit van bologna naar firenze. Dit is de oude verbindingsweg tussen beide steden. We begonnen direct met een klim van 13%. De eerste 3 uur hebben we 36 km gefietst, dat zegt al genoeg. Het is veel klimmen tot bijna 1000 m, en weinig dalen. Om 12 u verlaten we de streek emilia- romagna, en komen we na 2 bergpassen in toscanie. We hebben heel mooie vergezichten. Bovenop de laatste klim komen we drie motards uit antwerpen tegen. Voor hun is het ook te warm op de motor. Zij moeten om 18 u nog ergens een boot halen voor hun tocht naar macedonie. Als de motors weg zijn komt er nog een vrouw uit eindhoven info vragen. Ze wil volgend jaar naar compostela rijden. We geraken er maar niet weg. Ondertussen beginnen we ook al te wennen aan de hitte. Om 13 u eten we in een toscaans restaurantje. Nadien is het nog 8 km klimmen tegen 5% naar firenze. Om 15.30 trouwt tom, een neef van isabel, met francesca in een kerk op de piaza de michelangelo. We ziullen het begin van de mis niet halen maar we willen ze wel zien buiten komen uit de kerk. Daarom laten we ons na de klim als een steen naar beneden vallen. In de city aangekomen scheuren we als twee gekken door de stad, niet simpel als fietser op een slechte weg en lange wachttijden aan de lichten. Bij michelangelo staan we aan de juiste kerk en zien we het bruidspaar net buitenkomen. We praten gezellig met de familie vandereycken en wensen het koppel veel succes. We zijn de enigste in fietskledij de rest is allemaal heel chic. We gaan er nog ene drinken met bart, isabel en de kids. Wij zoeken ons hotel de andere gaan naar het trouwfeest.

18-07-2015 om 00:00 geschreven door Eric en Inge

17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18, vrij 17/7, 7 tot 17.15 , 116 km, 6 u 45 gefietst van stienta naar zula
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een italiaans ontbijt met kleine koffie en lekkere abrikozenvlaai zijn we al om 7uur op weg. We rijden langs de rivier, gekend uitde kruiswoordraadsel, met twee letters en de laatste is een o. De po! We fietsen er een klein uur langs, zie foto. We vertrekken in de mist maar het is al plakkerig warm. Om half 9 zijn we al in ferrara. Een oude renaisanse stad. We gaan er op een terras zitten en wedrinken er een koffiekoek, we zijn precies al italianen. We kopen er ook al wtar, brood en fruit. Water hebben we vandaag heel dikwijls moeten kopen, we zie geen fonteinen meer, op voor hier de warmste dag van het jaar. Het is 39 gr in de schaduw! We kunnen blijven drinken ook al omdat onswater na 20 minuten warm is. 's Middads eten we warm in budrio. Het is klein italaans restaurantje maar de kok doet moeite om uit te leggen wat alles is. Er is geen dagmenu, maar het a la carte. In de voormiddag was het nog vlak, in de namiddag verschijnen de apenijnen. Venijnige molshopen volgens inge. Voor de niet apenijnen kenners onderde volgers: het is best te vergelijken met onze ardennen. We moeten zoeken naar onze b&b die op een berg ligt. 2 km klimmen dan 2 km dalen en terug 2 km klimmen tegen 10%, en dit na 110 km op de warmste dag. We worden echter wel beloond door een charmante jongedame georgina, die er alles aan doet dat we niks te kort komen. We hebben zelfs ee ijskast met diepvries, krijgen tomaten bij ons brood en er nog een zeer mooi landschap bij. In de verte komt er regelmatig een tgv voorbij maar we hebben er geen last van. We zitten een stukje onder bologna. Morgen nog een laatste (denken we toch😄)lange zware rit naar firenze.

17-07-2015 om 21:41 geschreven door Eric en Inge

16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17, don 16/7', verona stienta, 7.10 tot 17.10, 121 km, 6.20 gefietst in de sauna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een kwartiertje zoeken in verona stad zitten we teug op de route naar roma. Het is nu gedaan met het fietspad. Terug de gewone wegen richting po vlakte. De bergen zijn weg. We fietsen precies in de kempen, heikant, koekhoven ( zonde serres). We fietsen door zeer kleine dorpjes, smalle wegen in zeer slechte staat. Hets weer schroeiend warm, reeds vanaf 's morgens 28gr. Er is geen enkele beschutting tegen de zon. We fietsen van waterkraan tot waterkraan. We stoppen in een italiaanse en nadien in de lidl supermarkt voor water, fruit zonecreme. Wat is het lekker fris in de winkels. Vandeag ook veel water gekocht omdat er minder fonteinen zijn en na 15 min is het water weeral warm in onze bidons. Om 13.15 eten we in een chic restaurant. We eten er allebei een 3 gangen menu en 2 liter water, 23 euro in totaal. We kregen het niet op maar wel een uur uit de hitte. In tegenstelling tot in spanje moesten hier wel om14.30u buiten zijn..... We haddener toen al 82 km gedaan. Op 100 km stoppen we nog eens in een plaatselijke bar, voor een fles water, cola en snoepgoed voor inge. We slapen in een zeer mooie villa uitgebaat door een jong koppel, flavia en stefano en de hond aif. We gaan nu terug douches want de druppels rollen nog steeds van ons lijf....

16-07-2015 om 21:04 geschreven door Eric en Inge

15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16, woe 15/7, 7.30 tot 15.45, 110 km, 6 u gefietst van trento naar verona
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We sliepen in een oud baanhotel, maar met een propere warme kamer en een goed ontbijt. Om 7.30 zijn we weg. Op de eerste thermometer die we tegenkomen staat al 27 gr. We laten trento lonks liggen omdat we zoveel mogelijk km willen majen in de voormiddag. We fietsen nog steeds op een fietspad als gisteren. Supergoed aangegeven en heel veilig, links appelbomen en druiven rechts autostrade, kanaal of rivier en natuurlijk de dolomieten of alpen?. Volgens ons is het aangelgd kanaal om water van het noorden naar het zuiden te transporteren. 's Middags zoeken we een restaurant om uit de hitte te zijn maar vinden niets. We eten dan maar op een bank in een dorp op een heuvel. We hadden in de plaatselijke winkel wat hesp, youghurt, drank, koekje, fruit gekocht. Vanaf nu verdwijnen de bergen en wordt het landschap heuvelachtiger. We zitten op enkele km van het gardameer maar we zullen er een andere keer in gaan zwemmen. ONdertussen is het snikheet. In verona is het om 16 uur nog 39 gr in de schaduw. We slapen in een b& b op 15 min wandelen van de arena. Op het eerste zichtdenkenweweerwat hebben nu geboekt. Gasten doen open, een rus en een roemeense die in duitsland wonen. De huisbaas is niet aanwezig. We bellen hem, na een minuut zou hij er zijn. Na een half uur niks gezien. Een tweede maal gebeld, binnen twee inuten zal ze er zijn. Er verschijnt een knappe moldavische die de sleutel brengt. Ze verstaat bijna geen engels, de rus vertaalt. Ons ontbijt staar al klaar in de keuken en de ijskast. Het ziet er goed uit. We zoeken nog twee slaaplaatsen voor de volgende dagen. Een helse karwei die veel tijd kost. Het moet op de route liggen en mag geen 100 euro kosten. Dan was het fietsen naar copostela gemakkelijker, daar kan je in elk dorp kiezen waar je gaat slzpen zonder te boeken. Buiten is het nu nog 35 gr. Ps eric heeft de fietn twe verdiepingen hoog gedragen, tot in onze slaapkamer.

15-07-2015 om 22:18 geschreven door Eric en Inge

14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15: di 14/7, van 7.15 tot 17 u, Merano Trento, 112 km, 6.25 gefietst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We ontbijten in de airbnb op het terras om 6.30u. Om 7.15 vertrekken we en de weg gaat naar beneden tot in Merano. Om 8 u zijn we er al. We zoeken café met WiFi maar vinden er geen. Het was de bedoeling om een slaapplaats van deze avond te zoeken en vast te leggen. We rijden verder richting bolzano, ook weeral langs een aangegeven fietspad. Ondetussenis het weeral snikheet ( 37 gr) en stoppen we regelmatig om onze drinkbussen te vullen en onze petjes nat te maken. Om 11.30 passeren we in het dorpje auto. Gelukkig kunnen we voor het i- kantoor op het internet en leggen we onze slaapplaats vast. We eten er ook onze eerste pizza's in het plaatselijk restaurant . We fietsen nadien verder op het fietspad dat nog altijd langs de spoorweg, de autoweg en de rivier de adige ligt. We fietsen in het open veld, op de dijk van de rivier, zonder enige beschutting maar er staat gelukkig af en toe een drinkfonteintje. Meer en meer verschijnen er al druiven tussen de appelbomen. De vele wielertoeristen van deze morgen zien we niet meer deze namiddag. De laatste 40 km is nog met stevige wind op kop. We halen met moeite 14 km/uur. Na een beetje zoeken vinden we ons hotel. Ondertussen is het 20.30 en nog 32 graden.