Inhoud blog
  • 3/12
  • 30/10
  • 11/10
  • 29/09
  • 21/09
    foto's
  • foto's
  • Umea

    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30/10

    Gegroet,

    Weeral een tijdje geleden en ondertussen veel gewerkt en veel uitstapjes gemaakt!
    Ik zal maar beginnen bij het begin! (waar anders)

    Half oktober (de 14e) ben ik met de stage de 'open gevangenis' gaan bezoeken. Deze gevangenis ligt wat verder af van de bewoonde wereld, het was dan ook een uurtje rijden! Toen we er aankwamen stonden de poorten open, dus iedereen kon makkelijk de gevangenis in, maar dus ook uit! Ik merkte dat er naast de poorten langs beide kanten hekken stonden maar dat die maar vijf meter verder liepen en dan stopten. Welk nut het heeft weet ik ook niet! ik denk dat ze toch een beetje de indruk willen geven dat ge een gevangenis binnenkomt.

    De gevangenis was een boerderij waar de gevangen op werkte. Toen wij er aankwamen was het rond 20u dus veel werk is er dan niet meer op de boerderij. We hebben enkele bewoners gesproken, een fika gehouden en dan zijn we even rond gaan wandelen in de gevangenis. Achter de gevangenis ligt een heel groot bos waar sommige gevangen elke morgen gaan lopen!
    Het is zo raar dat er nergens omheining staat en de gevangenen dus elk moment kunnen ontsnappen. Maar de gevangenen die hier zitten, zijn aan het einde van hun straf dus het zou nogal stom zijn om op dat moment te gaan lopen! Het komt dus ook bijna niet voor dat er iemand hier gaat lopen!

    De volgende dag hadden we een dag op stage dat in teken stond van drugs! We begonnen smorgens met een toneel "don't forget to kiss your mother goodbye". Super grappig, super goed gespeeld en ook heel aangrijpend. De jongeren die dit toneel speelde waren zelf ook allemaal ex drugsverslaafden! Daardoor kwam het wel heel echt over, wel de moeite waard! Erna kwam de drugs en jongerenpolitie nog een voorstelling geven en nog wat andere organisaties.

    Zaterdag 18 oktober dan, hadden we een auto gehuurd. We zijn met vijf man gaan hiking in 'the high coast'. Staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en geloof me, da staat er niet voor niks op! Het was heen heel vermoeiende tocht naar den top of den berg, maar zo mooi!! Om de vijf meter werd er wel gestopt om nieuwe foto's te maken, super gewoon! Eenmaal boven stonden wij gevijven met onze mond vol tanden. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien, het was echt adembenemend! Er staan fotos van dit tripje op mijne picasa, maar int echt ist duuzend keer schoner! We hebben dan boven op de berg in stilte onze picnic opgegeten en dan zijn we terug naar beneden gegaan. We moesten gewoon de blauwe route volgen. Maar natuurlijk stopte op een bepaald moment die route. Terug gaan was geen optie want de weg die we naar beneden hadden geklommen konden we nooit terug naar boven afleggen! Dus zijn we op mijn vrouwelijke intuitie verder gewandeld. Met een beetje geluk maar vooral door een goede orientatie van mij (hehe) zijn we weer aan de auto geraakt. We zijn dan nog een kijkje gaan nemen in het museum van the high coast!
    Het was een tripje dat ik niet snel zou vergeten!

    De week erna verliep rustig, gewone stageweek en twee keer een dineetje bij andere mensen op kot! Maar omdat onze trip naar de high coast zo goed verlopen was gingen we de volgende zaterdag weer hiken! Deze keer zijn we naar Grössjön geweest. Dat is een natuurreservaat op een kwartiertje fietsen van Umea! Dus vlakbij, wel ideaal. Ook dit was weer de moeite, en aangezien het de voorbije week wel wat geregend had, stonden we meer dan eens tot onze enkels in het water. Met natte voetjes zijn we dan maar op tijd naar huis gegaan. De dag erna hadden we een internationaal dinner gepland! We waren met 16 personen en iedereen moest iets maken uit zijn eigen land. Ik had chocomousse gemaakt met onze belgische chocolade, dat was een enorm succes!! Voor de rest stelde het etentje niet echt veel voor.
    Er zat wel een 'leuke' pool overmij die zijn voeten maar niet thuis kon houden. Hij heeft meerdere malen mijn voet zitten strelen met zijn voet, heel gezellig wel. Op een bepaald moment vond hij zelfs dat mijn voet voelde als een hond of een poes. Kweet ni wa voor beesten ze in Polen hebben maar heb me wel kapot gelachen!

    Deze week dan was weer een stageweek! We hebben twee andere organisaties bezocht, wel fijn om zo ook eens andere voorzieningen van dichtbij te zien! Eentje ervan was een behandelingscentrum voor drugs of alcoholverslaafden. Waarschijnlijk ga ik daar in december aan de slag. Voorlopig is het nog niet zeker, maar ik hoop wel dat ik daar terecht kan. Ze geven daar verschillende soorten therapie dus het lijkt mij wel super intressant om daar enkele weekjes te gaan meedraaien!

    Morgenvroeg vertrek ik naar Noorwegen voor vier dagen, het belooft zeer slecht weer te worden, maar dat gaat het hier in Umea ook worden! Het kwik is de voorbije drie dagen niet meer boven het vriespunt geweest, er zijn al vele fietsers gevallen, en het is echt goed koud want er staat ook een windje! Dus kzal content zijn dak binnnekort mijn (de dieltiens) termisch ondergoed kan aandoen!
    Maar Noorwegen gaat super zijn zelfs in de regen en sneeuw, we maken der wel iets van!!

    Ondertussen leer ik ook elke dag de nodige zweedse woordjes, kan dan ook al korte mailtjes typen in het zweeds. Ik lees  ( of doe alsof) elke morgen op stage de krant. Meestal kan ik er wel iets van maken dus da komt wel allemaal bon, als ik terugkom klap ik ullie allemaal onder tafel!

    Volgende plannen: Stockholm, de mama en papa zien, Zweden rond rijden met stage en dan horen jullie wel weer van mij!!    


    Nu ma°ste jag ta farväl!
    Kram
    Ine

    30-10-2008 om 00:00 geschreven door Ine  


    11-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11/10
    Het is weer eventjes geleden, maar de voorbije twee weken stonden vooral in het teken van stage, stage en stage!
    Ik zit momenteel in de helft van mijn stageperiode en er moet dus wat geschreven worden voor school. Het loopt allemaal wel goed op stage. Voorbije week ook wat lessen van het vak sociaal werk kunnen meepikken. Wel eens fijn, ma toch ni zo simpel om nen hele tijd geconcentreerd te luisteren naar engelse theorie! Blij dat ik hier geen exaams moet doen.
    Moet er eigenlijk wel eentje doen, volgende week, mijn zweeds exaam. Maar dat zou wel moeten lukken. Hoewel ik nog echt moeten beginnen studeren, ma heb volgend weekend heel het weekend de tijd dus het zal wel lukken.

    Donderdag 9 oktober zijn we naar Ö-vik geweest, een stad ten zuiden van Umea. Het was 1.5u op de bus zitten maar het was het waard! In de voormiddag zijn we naar 'paradisbadet' geweest. Een mooi en leuk subtropisch zwembad. Met leuke glijbanen!!!! In de namiddag hebben we het stadje wat ontdekt en zijn we naar een outletstore geweest. Veel leuke dingen die je allemaal wilt hebben, maar toch nog duur genoeg hoor.
    'S avonds dan het hoogtepunt van den dag: icehockey match! Een topmatch in zweden, eentje van de hoogste categorie. Was te zot om te zien, die mannen sloegen zelfs met hun sticks op elkaar! Echt wel eens leuk om te zien en er was heel veel sfeer in de arena dus dat maakt het alleen maar leuker! Fotos zal ik zo snel mogelijk op de picasa zetten en dan kunde het is zien hé!

    xx

    11-10-2008 om 15:42 geschreven door Ine  


    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29/09
    Voorbije week een normale stageweek gehad. Eindelijk een project toegewezen gekregen om uit te werken. Alcoholpreventie bij jongeren (ong 12 jarige) Dus heb de voorbije week wel mijne tijd kunnen gebruiken. Daarnaast mag ik ook nog een jonge gast begeleiden om hem beter in de maatschappij te krijgen. Niet al te makkelijk maar wel heel leerrijk. Zweden hun sociaal systeem scheelt toch wat dan die van ons!

    In het weekend hebben we nachtwandeling moeten doen voor onze stage. Ge hebt hier in Umea een aantal straten waar het verboden is om te drinken. Ge krijgt er een immense boete voor als de politie u betrapt! Wij moesten dus in lelijke gele veel te grote jassen, jongeren gaan waarschuwen, er een klapke mee doen, ...
    Stelt ni veel voor zo, maar in werkelijkheid wel sensatie gegarandeerd. Zo hebben we drie gasten een winkelruit zien inslagen, jongeren die volop aant moonen waren naar ons, dronken fietsers die elkaar omver rijden, zwervies die aant uitpakken zijn tegen de securitymannen, ...
    Is wel ne keer iets anders dan een feestje doen!

    Vrijdag was het dan mijne birthday, (merci voor alle sms'en, mailtjes, ...) we zijn eerste met een aantal man lekker gaan eten op restaurant maar jammer genoeg moest ik erna op die nachtwandeling. Maar deze week ga ik mijn schade inhalen, want er is ontzettend veel te doen!!!!!

    Vandaag ben ik ook mee naar de gevangenis gemogen om daar met criminelen te praten over de organisatie waar ik stage doe. Ze laten weten wie wij zijn en naar hun verhaal luisteren. Dat naar het verhaal luisteren is moeilik in mijn geval, want vele criminelen hebben geen diploma en kunnen dus geen of amper engels! Maar lichaamstaal lukt ook en het is hillarisch!
    Het gevang was echt totaal anders dan de verwachtingen, vergeet die ijzeren baren voor de ramen, vergeet de gestreepte pakjes, ...
    Die hadden elks hun kamer met de deur gewoon op slot. Daarnaast hadden die een keuken, ontspanningkamer, living, ... Daar mogen die 2a 3 uur per dag  in rondhossen. De bewakers zitten dan rustig met hen mee op de play station te spelen enzo. Had er wel een totaal ander beeld van de gevangenis dan dit.

    Voor de rest was het een rustige week!

    Volgende week donderdag gaan we een volgende trip doen. We gaan naar de hockeyploeg van Zweden zien. Een 100km hier vandaan spelen die de match van hun leven (volgens madam van tschool toch). Ambiance verzekerd dus ...

    Eind oktober - begin november, ga ik samen met nog wat volk naar Noorwegen. We gaan daar de fjorden bezichtigen voor een aantal dagen. Zie ik wel enorm naar uit want enkel nog maar super reacties van gehoord!

    Dat was het voorlopig, binnenkort meer....

    xxx Ino

     Dan speciaal voor u vicky!:

    Ik doe mijn stage bij CRIS. CRIS staat voor Criminals return in society.
    Die helpen om ex-criminelen terug een plaats te geven in de maatschappij.  Dat is die hun grootste doel. Daarnaast hebben die nog allerlei projecten lopen. Zo eentje ervan, waar ik nu mee bezig ben, is alcoholpreventie bij jongeren. Heel fijn om ineen te steken.
    Daarnaast gaan die ook twee keer per week naar de gevangenis in Umea en één keer per maand naar de open gevangenis. Daar staan de deuren letterlijk open, de gevangenen zouden dus eigenlijk zo buiten kunnen lopen. Maar in die gevangenis zitten enkel de criminelen die het laatste stukje van hun straf moeten uitzitten. Maar het is een manier om weer makkelijker in de maatschappij te geraken.
    CRIS is een organisatie dat geleid wordt door 2 ex criminelen, er werken dus eigenlijk geen orthopedagogen, sociaal werkers, ...
    Maar ze doen wel het werk van een orthopedagoog of sociaal werker.
    Hoe ist bij u op de stageplaats??? Stuur mij snel nog een mailtje want ik ben wel nieuwsgierig! Kijk al uit naar de eerste cafe nation!!!

    29-09-2008 om 20:56 geschreven door Ine  


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/09

    Moehaha,

    Het weer in Zweden is weer wat beter. Het is warmer dan vorige week. Momenteel is het hier toch zo'n 9° (muug warm dus). En en en ... het zonnetje is volop aan het schijnen. We zijn dan gisteren ook de enige echte Marta gaan bewonderen in dit goede weer! Marta is de beste vrouwelijke voetbalspeelster van dit moment, en jawel die speelt bij Umea! En ze kan het wel hoor, ze droogt iedereen met gemak af!

    Vorig weekend zijn we naar holmond Island geweest. Een geweldig mooi eiland met mooie uitzichten, mooi meer, mooie bossen , .... Wat hadden we verwacht van Zweden. Het enige jammere was dat er werkelijk niets open was op dat eiland. Er was op het eerste zicht een graaf museum maar dat was gesloten. We konden niet eens ne warme choco gaan drinken, alles was dicht. En naar die warme choco heeft iedereen verlangd! Het is die dag amper 1° geweest!
    We hebben dus een kampvuurtje moeten maken om ons warm te houden, wel gezellig.

    Op de stage loopt het nu vele beter dan de eerste twee weken. Heb eindelijk een projectje gekregen waarmee ik aan de slag kan. Zie er wel naar uit om hiermee verder te werken. Het gaat over migratie en illegaliteit.

    Daarnaast heb ik een tripje naar Stockholm gepland. Elf november vlieg ik naar daar, wel fijn vooruitzicht. Volgens mijn stagebegeleidster is Stockholm de mooiste stad van de wereld. Maar denk dat dat de enigste stad is waar ze ooit is geweest.
    Na mijn weekje vakantie, gaan we met de stage op Sociale Safari! We gaan met vier vrouwen verschillende organisaties in heel Zweden bezoeken. We mogen zelf opzoeken welke organisaties we leuk vinden. Een andere stagiair is die sociale safari aan het plannen. We gaan misschien zelfs een organisatie in Denemarken bezoeken. We gaan dus heel de week rond trekken en  veel leuke dingen doen en vooral zien!

    Verder staat er op mijn planning nog een weekendje kamperen, ijshockey match zien ( ook hier is Umea top in!) en een tripje naar Noorwegen. Dat zijn de eerste tripjes die ik nog ga maken!

    Vandaag gaat het een rustig dagetje worden: inkopen doen, kuisen, zwemmen, filmpje zien,... eigenlijk nog een lekker niets doen!!!
    En daar ga ik nu mee beginnen!

    21-09-2008 om 22:25 geschreven door Ine  


    08-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8/09

    Weer een tijdje geleden, maar ondertussen zit mijn eerste stageweek er al op. Ik loop momenteel stage in Kris. Dat is een organisatie opgericht door ex criminelen voor ex criminelen ( en drugs - alcoholverslaafden) om hen terug in de maatschappij te krijgen. Ze hebben een lokaal hier in Umea dat elke dag open is en waar ze steeds terecht kunnen. In dat lokaal zit ik ( en nog twee andere stagiairs), maar er komen maar geen criminelen langs! Dus met als gevolg dat wij er niet veel te doen hebben. We moeten ons daar dus echt bezig weten te houden. Maar na een tijdje heb je het daar wel mee gehad! Daarnaast gaat Kris ook naar de gevangenis om daar de criminelen te leren kennen en te ontdekken wat ze met hun leven willen doen eenmaal uit de gevangenis.

    Dus meeste van de tijd zitten wij ons daar te amuseren met Xbox, tv, naar tweedehandswinkels gaan, andere organisaties in de buurt bezoeken, naar een discussieforum gaan, ...
    Dat discussieforum was naart schijnt heel boeiend, maar natuurlijk was dat in het zweeds en verstond ik er geen woord van!

    We zijn donderdag ook brood gaan uitdelen. Kris krijgt elke dag oud brood, koffiekoeken, ... van een grote supermarkt dat te oud is om te verkopen, maar te goed om weg te gooien! Wij zijn dat brood dan gaan uitdelen aan de zwervies in Umea die hier in de buskotjes leven. Wel fijn, die begonnen spontaan tegen u nen dronken uitleg te doen, en ze stonken ooooh zo hard. maarja ik verstond er wederom niets van!

    Donderdag zijn we op onze fiets gesprongen en gingen we lunchen. Daarbij is Charlene (doet samen met mij stage daar) tegen een auto aangereden die net de deur open deed. Het bloed lekte uit haar hoofd en ze is dan ook direct naar het ziekenhuis gegaan. Daar heeft ze zes uur moeten wachten op een dokter en moest ze onder een ct scan. De dokter vreesde immers voor een hersenbloeding, en Charlene voor een kaal hoofd! Maar gelukkig was dit niet het geval en mocht ze weer gewoon naar huis. Weliswaar met genoeg hoofdpijn!

    Zaterdag was er een buddy dag georganiseerd door de universiteit hier. De meeste internationale studenten zijn opgedeeld in 17 groepen. Per groep krijg je dan 5 zweedse studenten die uw buddy's zijn! Die buddy's organiseren samen met de groep leuke activiteiten, uitstappen, ....  Zaterdagavond ( eigenlijk nog namiddag) was er dan een groots feest! We moesten per groep een pre-party houden, die begon al om 17.30u en erna was er dan een feestje voor iedereen tesamen. Om 1u is werkelijk uw pijp uit en wilde naar huis! Wel wennen die gewoonte!

    Heb vandaag mijn eerste zweeds les gehad. Ik kan al tot 20 tellen in het zweeds en zeggen wie ik ben en van waar ik kom. Het stelde ni veel voor en voelde mij net een kleuterke in de klas die de juf moest nazeggen. We zaten met ongeveer 30 man in een klas voor 20 dus was daar een kiekenkot maar wel heel fijn!

    Zaterdag is mijn eerste trip, dan trekken we met een paar studenten naar Holmon Island! Ook Talin in Finland staan nog op het programma binnenkort. Daar kunnen we met het school voor weinig geld naartoe gaan! Maar dat zullen jullie allemaal hier wel kunnen lezen!

    08-09-2008 om 22:18 geschreven door Ine  


    27-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste info
    Het is hier allemaal begonnen deze week.
    Heb gisteren mijn eerste meeting gehad met mijn supervisors van hier. Over mijn stageplaats zijn nog wel wat onduidelijkheden, maar ik zou met vluchtelingen gaan werken. Meer weet ik er op dit moment ook niet van. Morgen krijg ik er meer info over.
    Vandaag hebben we heel de dag in ne muug grote aula moeten zitten en werden we overdonderd met informatie.Het een al wat interessanter dan het ander. Vooral het stuk over IKSU, dat is een mega sportcomplex, een van de grotere van Europa en die organiseren heel veel uitstappen en activiteiten. Maar heb het prijskaartje hier nog niet van gezien en ik vrees voor het ergste!

    Ik heb ook meer weersinformatie gekregen! Half oktober, zou het hier al kunnen beginnen met sneeuwen, maar dan blijft die nog niet volledig liggen! Pas in november/december zou die blijven liggen! En het zou ook dan maar 3 a 4uur licht zijn gedurende de dag! Afwachten wa da gaat geven!

    Morgen is er nog zo'n dag vol met informatie over de Sami's (het volk dat in het noorden leeft), ...

    Gisteren ben ik naar een meer hier in de buurt geweest en in het midden van het meer staat er een sauna! Je moet dus met je kajak naar de sauna en als je het te warm krijgt in de sauna, spring je gewoon even het meer in. En dan terug in de sauna! Ik had jammer genoeg mijn kodak ni mee, maar ik ga zeker nog eens terug naar daar en dan zorg ik ervoor dak er foto's van heb!
    Ik heb ook trouwens de sauna hier in de kelder ontdekt! Ongeveer 100 meter van mijn kot, kan ik gratis de sauna inspringen! Naast de sauna is er een feestzaal waar ook heel wat "kotfeestjes" worden gehouden. Je kan dat gratis afhuren voor feestjes te geven!

    Vanavond gaan we naar ' the artbisshop', das een pub in het centrum waar je voor een "goedkope" prijs (3 a 4 euro) een pintje kan kopen! Veel drinken zal hier dus niet echt gebeuren!

    27-08-2008 om 17:11 geschreven door Ine  


    22-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/08

    Ben vandaag met mijn nieuwe fiets (bijna een oud krel) naar het centrum gefietst. Het centrum wordt hier ook wel downtown genoemd! Toch een beetje Australie hier! En je bent op 10 min. in het centrum. Maar terug van het centrum naar kot mag je toch 20 minuten rekenen. Dan moet ge dus heel den tijd klimmen! Het is continue dat ge een helling op fietst, ni normaal.

    Ben gisteren ook de bibliotheek van den unif ne keer gaan bezoeken.
    Da duurde al muug lang vooraleer ik die had gevonden en da blijkt ook een immense bib te zijn!
    Ik hoopte daar een krant te pakken te krijgen, maar pech!
    Nergens in Umea kan ik een nederlandstalige krant kopen, wel jammer!

    Voorlopig is het nog zeer rustig hier, van mijn medekotgenoten zijn er maar twee vd acht hier. De andere zijn nog thuis maar zouden volgend weekend toch zeker hier moeten aankomen. Het unif jaar start hier immers al op 1 september. Daniel is iemand die hier al is, het is nen duitse fysicus met steeds witte sokken in sleffers aan! En Stefan is nen blonde, maar die heb ik nog maar amper gezien!
    Voor de rest ook nog niet veel typische zweedse mensen gezien. (bijna geen blonde stoten meutte!) Voor mij begint alles maandag al, dan ga ik uitstappen doen met andere erasmussers. Nog geen belgen tegengekomen, er zit wel een nederlands meisje, lydia, bij mij in de groep dus kan toch al eens vlaams klappen.

    Meer en beter nieuws volgende keer!

    - foto's: http://picasaweb.google.com/ine.desmedt
    - goed feesten op de zoemerparty!!
    - nieuw gms nummer: +46 76 1128813
    - vicky hou jij mij op de hoogte moest er iets belangrijk op BB ofzo staan!

    22-08-2008 om 00:00 geschreven door Ine  


    20-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Voor kaartjes, fotos, pakjes, .... slecht 1 adres: Ine De Smedt (student) Area Alidhem Fysiekgrand 31 A 0002 SE - 907 31 Umea

    20-08-2008 om 20:02 geschreven door Ine  


    19-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste dag in Umea
    Na drie vliegtuigen vol met zakenmannen te hebben genomen, ben ik toch op tijd op kot geraakt. Ik moest eerst mijn sleutel gaan afhalen aan de universiteit, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Het is echt een gigantische grote universiteit hier. Gelukkig was er nen Italiaan die hetzelfde moest doen! Die Italiaan had muug pech vandaag want die zijn bagage voor de komende 10 maand stond nog in Italië. Het kot zelf is dik oké! Het is groot en ik heb een bed, nachtkastje, tafel, zetel, bureau, boekenkast. In de gang staat de kleerkast en heb een badkamer met douche, lavabo en wc. De keuken ziet er ook prima uit: twee ovens, microgolf, twee teevee's, drie ijskasten, drie vriezers, alles van keukenmateriaal, ... Ik zal ze nu ook eens gaan uittesten voor wat mijn eerste avondmaal zal worden!

    19-08-2008 om 20:38 geschreven door Ine  



    Archief per week
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs