Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
31-10-2018
RECENSIE: HANS & GRIETJE, DE SPROOKJESMUSICAL
Op 28 oktober vond er een exclusieve perspreview van 'Hans & Grietje, de sprookjesmusical' plaats in de Antwerpse Stadsschouwburg.
De ouders van Hans (Wout Verstappen) en Grietje (Ianthe Tavernier) hebben geldzorgen en kunnen hun houtzagerij maar moeilijk draaiende houden. Daarop besluit het duo om op zoek te gaan naar de wensput met als doel de financiële problemen van hun ouders definitief op te lossen. Ze laten een spoor achter met stukjes van het glazen muiltje dat Grietje heeft stuk gegooid, aangezien haar prinsessenperiode al lang achter haar ligt, om zo de weg naar huis terug te vinden.
Intussen is de Prins (Matthew Michel) op zoek naar zijn ware liefde: de prinses die om middernacht plots het prinsenbal verliet. Het enige wat hij van haar bezit is een glazen muiltje, de dame die het schoentje past wordt zijn vrouw. De Prins wil gedurende de hele voorstelling steeds zijn schlagernummer 'Ik hou van jou' inzetten maar zijn twee lakeien verhinderen dit.
Whoppie en Floppie (Charline Catrysse en Michaël Zanders) - de hilarische, kibbelende konijntjes met West-Vlaamse tongval die uitgroeiden tot absolute publiekslievelingen van jong en oud in 'Roodkapje, de sprookjesmusical - zijn weer van de partij. 'Dikbil' Whoppie volgt een shakedieet, wat alleen maar haar eetlust stimuleert, waardoor ze zelfs trek heeft in haar beste vriendje 'asperge' Floppie.
De Boze Heks (Ilse La Monaca) is inmiddels haar kookpot aan het oppoetsen. Wanneer Hans van haar peperkoekenhuisje smult, wordt hij samen met Grietje door middel van een list naar binnen gelokt en gevangen genomen. De Heks gaat Hans vetmesten, zodat ze hem dik en sappig in haar pot kan koken.
Wanneer ook Whoppie, Floppie, de Prins en zijn lakeien aan het peperkoekenhuisje arriveren is het hek helemaal van de dam...
Zal Grietje haar broer Hans weten te bevrijden? Zullen ze hun ouders uit de nood kunnen helpen? Zal de Prins zijn ware liefde vinden? En wordt de Boze Heks finaal uitgeschakeld?
De songs in deze musical verweven - geschreven door Brigitte Derks, die tevens instond voor script en regie, en gecomponeerd door Chris Van Tongelen & Paul Vermeulen - bevatten een vleugje folk, gospel en dance. Zo wordt het heerlijk aanstekelijke 'Zo gaan wij op pad' feilloos geperformed door een sublieme Ianthe Tavernier & een verrassende Wout Verstappen en gaan Whoppie & Floppie helemaal loos op 'Gij zijt de max' en hun hit 'Ik doe mee, jij doet mee', uit de vorige sprookjesmusical 'Roodkapje.'
Topper van de setlist is echter de pop- en rocksong 'Echt echt, ik ben slecht echt' waarin Ilse La Monaca haar vocale kunsten excellent etaleert.
Het eeuwenoude gekende verhaal werd in een modern jasje gestoken en kreeg een frisse, interactieve, eigentijdse adaptatie met verwijzingen naar o.a. Nicole & Hugo, Jani Kazaltzis, maar ook naar andere sprookjes als Assepoester en Roodkapje.
'Hans & Grietje, de sprookjesmusical' is een sprankelende, originele voorstelling met aanstekelijke songs, indrukwekkende choreografiëen, verrassende personages en meerlagige humor!
Ook nu wordt de mooie Music Hall-traditie behouden en kunnen de kinderen na afloop van de voorstelling op de foto met hun favoriete sprookjesfiguren, tijdens een geanimeerde meet & greet.
Ilyas Baert
'Hans & Grietje, de sprookjesmusical' speelt nog tot 6 januari 2019 in Antwerpen, Hasselt, Gent en Oostende.
Tickets & info: www.30jaarmusichall.be
31-10-2018 om 16:28
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
27-02-2017
RECENSIE: RAPUNZEL, DE SPROOKJESMUSICAL
Op 25 februari stond 'Rapunzel, de sprookjesmusical' geafficheerd in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Lang geleden beviel de koningin van een meisje, Rapunzel. Alles ging goed tot het prinsesje ernstig ziek werd. De koningin kreeg tovenares Fien over de vloer die Rapunzel onmiddellijk genas. In ruil eiste Fien dat ze de machtigste vrouw van het land werd. Maar de koningin weigerde dit, waarna de tovenares Rapunzel betoverde: het haar van Rapunzel zal blijven groeien en mag enkel geknipt worden met een gouden schaar, anders transformeert ze in steen.
Nu jaren later is Fien nog steeds op wraak uit door middel van een tovershampoo. Iedereen die deze shampoo gebruikt zal de tovenares voorgoed gehoorzamen en haar als de machtigste vrouw van het land zien. Ze mist echter nog één ingrediënt: een glanzende haarlok, blinkend als goud. Fien besluit samen met haar man Titus Rapunzel te ontvoeren en op te sluiten in een torenkamer. De koningin besluit een prijs uit te loven: wie Rapunzel terugvindt, mag met haar trouwen...
'Voice'-revelatie Shauni Rau maakt een uitstekend musicaldebuut als Rapunzel en etaleert haar vocale kunsten in de wondermooie ballade 'Waar blijft mijn prins?'. Ook het duet 'Ik kom naar je toe' met kappersknecht Tobias (Thomas Van Goethem) is een streling voor het oor.
Jasmine Jaspers en Laurenz Hoorelbeke, zorgen als het tovenaarsduo FIen & Titus voor de komische noot in de voorstelling. Zo laat Titus zijn vrouw Fien steeds schrikken, noemt haar een lelijke, groene brulkikker en vindt haar poep veel te dik. Hun lijflied is het aanstekelijke 'Ali Bali Ranana' waarin de kinderen worden aangespoord om te klappen in de handen, te schudden met de kont en te stampen met de voeten. Fien zorgt met verwijzingen naar Temptation Island, Weight Watchers en Gangnam Style dat ook de volwassenen zich kostelijk amuseren.
Andere rollen zijn er voor Liv Van Aelst als de koningin en Marc Coessens als kapper Hilbrandt, die naast kapper ook als verteller in het verhaal fungeert.
'Rapunzel, de sprookjesmusical' is een voorstelling boordevol humor, vrolijke muziek en romantiek en is de beste sprookjesmusical die Music Hall tot nog toe op de planken bracht!
Dit is dan ook zo veel meer dan een gewone voorstelling! De vele extras zoals een verkleedwedstrijd, een meet and greet met de acteurs en een Prinsen- en Prinsessenbal na de voorstelling zorgen voor een totaalbelevenis op maat van de allerjongste theaterbezoekers.
Ilyas Baert
'Rapunzel, de sprookjesmusical speelt nog op 9 april in Capitole Gent en van 12 tot 15 april in Stadsschouwburg Antwerpen.
Tickets & info: www.musichall.be of 0900/69.900
27-02-2017 om 15:24
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
30-12-2016
RECENSIE: PETER PAN, THE NEVER ENDING STORY
'Peter Pan, The Never Ending Story' werd gecreëerd in 2012 en wist toen in België meer dan 170.000 mensen te bekoren. Daarna speelde de succesvolle show in Dubia, Doha, Taipei, Abu Dhabi, UK en Singapore. In Singapore werd de arena-versie aangepast naar een theaterversie en het is die versie die sinds 27 december te zien is in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Iedereen kent intussen het verhaal van Peter Pan. Op een nacht gaat hij langs bij de familie Darling en neemt Wendy en haar broers Jan en Michiel mee naar Neverland. Algauw worden Wendy & Peter verliefd op elkaar, maar daar steekt het jaloerse elfje Tinker Bell een stokje voor: door een list laat ze The Lost Boys Wendy elimineren. Als Peter dit ontdekt is hij razend op Tinker Bell en sluit het elfje voorgoed op. Dit blijkt geen goed idee te zijn: want Kapitein Haak wil na jaren van pesterijen door Peter en The Lost Boys voorgoed wraak nemen...
Steven Roox vertokt met volle overgave de titelrol, vliegt meermaals over het publiek en schittert vocaal in 'Angels', 'Kiss from a rose' en 'Forever young', een duet met Wendy (Roosje van der Waerden) waarbij een acrobaat verkleed als papegaai door de lucht klieft.
Silvy De Bie overtuigt als Tinker Bell met Westlife's 'You raise me up' en Sébastien De Smet neemt als Smee/ Vader Darling op legendarische wijze een dubbelrol voor zijn rekening. Lisa Michels, bekend van haar deelname aan 'K3 zoekt K3', figureert dan weer als Tiger Lily.
Milan van Weelden mag als kapitein Haak met Rossini's 'Largo al factotum' en Puccini's 'Nessum Dorma' vocaal imponeren en ook songs als 'Our house', 'I am sailing' en 'Mad about you' van Hooverphonic passeren de revue.
De hele voorstelling wordt aan elkaar gepraat door elfje Tinker Bell, hierdoor spreken de acteurs nauwelijks en acteren ze groots. Daardoor is er een zekere afstand tussen het publiek en de acteurs, maar dat is eigen aan dit soort arena-spektakels.
'Peter Pan, The Never Ending Story' combineert live theater met impressionante beeldeffecten op videowalls en regelrechte wereldhits. Met een internationale cast boordevol dansers, stuntmannen en acrobaten is deze show een onvergetelijke ervaring die resulteert in spectaculair live entertainment met ongekende hoogtepunten.
Ilyas Baert
'Peter Pan, The Never Ending Story' speelt nog tot 2 januari 2017 in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Tickets & info: www.musichall.be of 0900/69.900
30-12-2016 om 16:23
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
03-11-2016
RECENSIE: EVITA
Na het gigantische succes van 'Piaf, de musical' heeft Music Hall met een gloednieuwe Vlaamse versie van 'Evita', het meesterwerk van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice, een meer dan waardige opvolger gevonden die op 29 oktober te zien was in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Het publiek krijgt het waargebeurde verhaal te zien van de Argentijnse Eva Duarte die op haar vijftiende van een plattelandsdorpje naar Buenos Aires verhuist om het daar als actrice waar te maken. Algauw krijgt ze een wekelijks radioprogramma en verslindt ze de ene minnaar na de andere.
Op een benefietconcert leert ze de legerkolonel Juan Péron kennen. Ze trouwen en na 'gemanipuleerde' verkiezingen wordt hij de president van Argentinië en zij een 'godin' voor de arbeiders. Toch krijgt Eva heel wat kritiek op haar eigenzinnige optredens en luxueuze levensstijl. Op haar 33ste krijgt ze baarmoederhalskanker en lijkt er sneller dan verwacht een einde te komen aan de onsterfelijke mythe...
Ann Van Den Broeck schittert als Evita. De titelrol is haar op het lijf geschreven. Ze staat haast constant op het podium en draagt de voorstelling. Hoogtepunten zijn 'Buenos Aires', 'Treur niet om mij Argentinië' en 'Hou toch van mij' waarin Ann haar uitstekende stembereik toont.
Sébastien De Smet mag als Ché zijn kritische zelf naar boven halen. Hij fungeert als verteller en is de rode draad doorheen de voorstelling. In de songs 'Hoog boven de zon, 'Santé Evita' en 'Man, wat een circus' mag De Smet zijn vocale kunnen etaleren.
En dan is er ook nog de onovertroffen Hans Peter Janssens als Juan Péron. Dit personage is iets minder uitgewerkt, maar de rasartiest overtuigt meteen bij zijn eerste noten in 'Redelijk onmogelijk'.
Stany Crets, die naast de regie ook voor de vertaling en bewerking van het originele script tekende, levert een nieuwe eigentijdse versie van 'Evita' af, waarbij de nadruk ligt op de arbeiders (vertolkt door een tienkoppig topensemble met ronkende namen als Laurenz Hoorelbeke, Lotte Stevens, Sven Tummeleer, Shana Pieters,...).
Opmerkelijk is het origine decor, waarbij het publiek ook achter de schermen de productie kan volgen. Zo zie je het orkest spelen en hoe Evita wordt omgekleed en hoe productiemedewekers attributen aanbrengen.
Laurent Flament (bekend van So You Think You Can Dance) creërde uitstekende choreografiën en het orkest o.l.v. Alex Roosemeyers giet de songs in een andere dimensie.
Voor wie er nog aan twijfelt: deze gloednieuwe eigentijdse versie van Evita mag je niet ongezien laten!
Ilyas Baert
Evita speelt nog op 3 & 4 maart 2017 in Capitole Gent en op 13 & 14 april 2017 in Stadsschouwburg Antwerpen.
Tickets & info: www.musichall.be
Setlist:
1.Requiem voor Evita
2.Man, wat een circus
3.'t Is een nacht
4.Eva, pas op voor de wereld
5.Buenos Aires
6.Vaarwel en dank je
7.Redelijk mogelijk
8.Liefdadigheidsconcert / Ik ben verbijsterend goed voor u
9.Let goed op waar je je koffers zet
10.Peron's hartedief
11.Een nieuw Argentinië
PAUZE
12.Treur niet om mij, Argentinië
13.Hoog boven de zon
14.Prachtige regenboog
15.We klinken op de regenboog
16.De actrice speelt het stuk niet
17.En de centen die rolden snel
18.Santa Evita
19.Wals voor Eva en Ché
20.Hou toch van mij
21.Ze is een diamant
22.Dreigend onheil
23.Eva's laatste radiouitzending
24.Montage
25.Lament
03-11-2016 om 12:28
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
05-04-2016
RECENSIE: THOMAS EN HET CIRCUS
Thomas De Stoomlocomotief, bekend van de gelijknamige succesvolle tv-serie, hield op 2 april halt in de Antwerpse Stadsschouwburg met de imponerende familievoorstelling Thomas en het circus.
Het verhaal: Het station van Sodor staat in rep en roer, want het circus komt naar de stad! Maar er is een probleem: de circuswagon staat nog steeds aan de haven. Algauw blijkt hierover een brief verzonden, maar door een vergetelheid heeft Thomas die niet tijdig bezorgd. De Dikke Controleur is erg teleurgesteld in Thomas, dus besluit de stoomlocomotief om zijn fout goed te maken door zelf de circuswagon aan de haven op te halen en zo te bewijzen dat hij wel een nuttige trein is. Helaas is de wagon te zwaar voor Thomas en breekt één van de wielstangen. Alsof dat nog niet erg genoeg is geraakt de trein later ook nog van het spoor en vernielt zo het erf van boer Boontjes en dendert de circuswagon van de heuvel. Wanneer Boontjes weigert het circus nog op zijn erf door te laten gaan en de circusartiesten zoek zijn dreigt het hele feest in het water te vallen
Naast Thomas en zijn treinvrienden James, Percy en Gordon stelen vooral De Dikke Controleur (Pim van Alten) en Fluffy de clown de show. De clown wordt getypeerd door Mitch Blaauw en zorgt alleen maar voor vertraging en ellende. Hij heeft zelfs een driewieler Mathilda en haalt de gekste fratsen uit.
Deze avontuurlijke en humoristische familievoorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar en duurt een uurtje. De show bevat ook een twaalftal liedjes die erg interactief zijn. Zo wordt het publiek bij Het geluid dat Thomas maakt en Regen is leuk volop betrokken.
De levensgrote, rijdende treinen, de indrukwekkende decors en de vrolijke, aanstekelijke liedjes zorgen voor een unieke theaterbelevenis voor jong en oud!
Ilyas Baert
Thomas en het circus speelt nog tot 22 juni 2016 in Nederland en Vlaanderen. Tickets & info: www.vanhoorneentertainment.nl
De setlist:
1. Thomas Thema
2. Een leuke drukke dag
3. De dikke controleur
4. Fijn om een trein te zijn
5. Het geluid dat Thomas maakt
6. Boer Boontjes lied
7. Het circus komt eraan
8. Thomas is nummer 1
9. Geef niet op
10. Regen is leuk!
11. Thomas en zijn team
12. Finale
05-04-2016 om 15:23
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
29-03-2016
RECENSIE: BONTE AVOND IN SESAMSTRAAT
Op 26 maart afficheerde de Antwerpse Zuiderkroon de enige voorstelling in Vlaanderen van Bonte avond in Sesamstraat.
Sesamstraat bestaat 40 jaar en dat wordt gevierd! Bewoonster Roos (Milène van der Smissen) wil een feest in de straat geven met als hoogtepunt een bonte avond. Iedere Sesamstraatbewoner gaat op zoek naar zijn eigen talent door een geslaagd optreden op het einde van de voorstelling te programmeren. Zo zal Tommie goochelen, Roos zal dansen en Ernie wil graag een liedje zingen met zijn vriend Bert, maar die leest liever een boek. En wat is het talent van Elmo?
In deze warme, komische en vooral vrolijke voorstelling komen een 14-tal liedjes aan bod. Naast de gekende Sesamtraat-tune vallen ook Mijn naam is Elmo, We zijn samen (met elkaar) en Je kan alles wat je maar wil op. De meeste songs zijn ook erg leerrijk: zo is er een spellied, een tellied en laat Roos de kinderen in een beweeglied hun lichaamsdelen benoemen. Ook Ti Ta Talent blijft bij.
Bonte avond in Sesamstraat duurt een uurtje en is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar. De show is geschreven en geregisseerd door Barthel van Lint. Bert, Ernie, Tommie & Elmo worden tot leven gewekt door poppenspelers Amy Staal, Josien Kragt, Sven Abspoel en Kelly Alblas.
Op tv lijkt Sesamstraat een stille dood te sterven, maar in het theater is het programma levendiger dan ooit!
Ilyas Baert
29-03-2016 om 14:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
07-03-2016
RECENSIE: GREASE 2016
De gloednieuwe musicalversie van Grease ging op 4 maart ll. in première in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Het verhaal van Grease is intussen gekend. Danny en Sandy beleven een fantastische zomerromance. Maar nu het nieuwe schooljaar begint durft de stoere Danny in het bijzijn van zijn vriendengroep de T-Birds zijn ware gevoelens voor de brave Sandy niet te tonen. Sandy pikt dit niet en breekt met hem. Maar Danny kan Sandy niet vergeten dus maakt hij het weer goed met haar. Wanneer Danny op het schoolfeest met Cha-Cha de eerste prijs wint breekt er iets bij Sandy: zij vraagt Rizzo (leidster van The Pink Ladies) om haar te transformeren in een coole chick. In ruil zal zij Rizzo bijstaan bij haar (onverwachte) zwangerschap
Helle Vanderheyden (alias Prinses Iris uit Prinsessia en Martha uit De Kotmadam) typeert een excellente Sandy. Het is de eerste grote hoofdrol van Helle in een musical, maar dat was er niet aan te merken. Met haar eerste sololied Hopeloos verlang ik naar jou overtuigt ze meteen, maar haar vertolking van T is feest maar het regent was pas echt superieur! Het inlevingsvermogen in combinatie met haar klankkleur en de snik in haar stem leverde een kippenvelmoment af. Na het zien van deze uitmuntende performance staat Helle hoe dan ook nog een grote (musical)carrière te wachten.
Matthew Michel (één van de personages van Ghost Rockers en nu te zien in Kadanza T2gether) is de ideale Danny Zuko. Hij combineert moeiteloos zang en dans. Vocaal overtuigt hij het sterkst in de duetten met Helle: Die zomernacht, We blijven samen en Voor jou wil ik gaan. Al is zijn ode Sandy ook beklijvend mooi!
Verder schittert Charlotte Campion (bekend van Assepoester, het tamelijk ware verhaal en The Sound of Music) als de ruige Rizzo, echte naam Betty. Ze vertolkt de leidster van The Pink Ladies en zet hierbij een sterke en verrassende prestatie neer. Haar solomoment krijgt ze met Het zou erger kunnen zijn.
Jo Hens (Nico uit Familie) is de coole Kenickie. Met zijn zuurverdiende centen tovert hij zijn auto om tot een vrouwenmagneet. Hij heeft een knipperlichtrelatie met Rizzo. Maar wanneer hij haar bij het schoolfeest laat staan voor Cha-Cha, gaat bij haar het licht uit. En hoe moet hij omgaan met de zwangerschap van Rizzo? Bij Greased Lightnin gaat Jo helemaal loos: de ene salto volgt de andere op.
De nerd Eugene (Jip Bartels) en de directrice Miss Lynch (Mylène dAnjou) zorgen voor de komische noot in deze musical. Eugene kondigt met een xylofoon aan dat Miss Lynch een boodschap gaat brengen en de man kan ook aardig moonwalken. En als hij geëlektrocuteerd wordt doet de directrice gewoon verder, alsof er niets aan de hand is.
Grease is nog steeds een mix van zang en dans, met als rode draad het romantische verhaal van Sandy en Danny, aangevuld met de grootste klassiekers uit de musicalgeschiedenis.
Mis deze hedendaagse musicalversie van 'Grease' niet!
'Grease' is still the word!
Ilyas Baert
'Grease' speelt nog tot 13 maart in Stadschouwburg Antwerpen en op 15 & 16 april in Capitole Gent.
Op 6 februari vond de voorstelling plaats van de Suske & Wiske-musical De Circusbaron in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Het verhaal: Het is vakantie! Tante Sidonia wil het rustig aandoen en thuis blijven om gezellig bij te praten. Maar dan belt Lambik: Jerom is verdwenen! Hij heeft een brief geschreven waarin staat dat hij de wereld gaat rondreizen. Maar Jerom kan helemaal niet schrijven! Al snel wordt duidelijk dat hij ontvoerd is. Maar door wie? Na een discussie met zijn vrienden voelt Lambik zich te kort gedaan en gaat op café. Daar ontmoet hij ringmeester Carlos die hem een job als clown aanbiedt in zijn circus. Lambik gaat meteen akkoord maar ontdekt algauw dat er iets niet klopt! Wat is het geheim van de zwarte woonwagen? Hebben de circusartiesten Jerom ontvoerd? En wie is de onzichtbare? Om deze en andere mysteries op te lossen infiltreren Suske en Wiske als trapezekunstenaars en meldt Tante Sidonia zich aan als levende maanraket .
Na een hoofdrol in Junior Musical Kadanza mag Ketnet-wrapster Charlotte Leysen als spring-in-'t-veld Wiske weer een titelrol vertolken. Ze werd voor deze rol goed getypcast als het meisje dat een onvoorwaardelijke band heeft met haar pop Schanulleke. Vocaal knalt ze vooral in de ballade De wijde wereld in en ze vormt een uitstekend duo met Laurenz Hoorelbeke (bekend van Assepoester, het tamelijk ware verhaal en Doornroosje, de sprookjesmusical) als Suske.
Ronald Van Rillaer speelt in De circusbaron voor het laatst zijn geliefde alter ego Lambik. Na 25 jaar houdt hij ermee op, maar niet zonder nog één keer te schitteren. Zijn mottos zijn Het is helder als selder en Ik ben klaar als een sigaar. Van Rillaer vervlaamste de dialogen hier en daar en dat was zeker een meerwaarde. Zo noemt hij ringmeester Carlos Lord of the ring en hij mompelt ook iets over GAIA wanneer er een tijger op de bühne verschijnt. Als Lambik een mop vertelt zegt hij Het is een Hollander, die kan er niet mee lachen en wanneer Suske & Wiske een trapeze-act gaan uitvoeren legt hij een weekendkrant onder hen, want dan vallen ze zacht. Anders zijn ze Stukske en Gipske.
Wanda Joosten lost met tante Sidonia, een rol die ze eerder al speelde, alle verwachtingen ruimschoots in. Al krijgt ze in deze musical iets te weinig ruimte om haar zangkunst te etaleren. Maar het dansbare Pas op voor Sidonia maakt veel goed.
Opmerkelijke bijrol is er ook voor Ben Cramer als ringmeester Carlos. De Nederlandse zanger, acteur en musicalster krijgt met Word een clown en Hier in het circus twee topsongs toebedeeld en naast de vijf hoofdpersonages is hij dé ster van de show.
De liedjesteksten in deze musical zijn van de hand van Alain Vandeputte en werden gecomponeerd door Miguel Wiels & Floris De Haan. Voornamelijk Avontuur waarbij Suske & Wiske uit een stripalbum tot leven komen -, De wijde wereld in en De wereld is een circus blijven bij.
Mis deze vrolijke voorstelling vol avontuur, circusacts en humor zeker niet!
Ilyas Baert
Suske en Wiske - De Circusbaron' speelt nog op 13 en 14 februari in Capitole Gent.
Na het succes van eerdere sprookjesmusicals als Doornroosje en Assepoester speelt sinds 19 december in de Antwerpse Stadsschouwburg nu ook Sneeuwwitje.
Het verhaal: Na het overlijden van haar ouders groeit Sneeuwwitje op bij haar tante Adora en oom Constantijn. Adora is een verschrikkelijk mens en wilt altijd de mooiste zijn. Ze bezit ook een magische toverspiegel die altijd de waarheid vertelt en dus ook dat Sneeuwwitje veel mooier is dan zij. Als zelfs schoonheidskruid niet helpt geeft Adora haar man de opdracht om met Sneeuwwitje naar het diepe donkere bos te gaan om haar te laten verscheuren door de wolven. De jager heeft echter een beter plan: een onderkomen bij de zeven dwergen, daar vinden ze haar nooit. Maar als Adora achter deze list komt, besluit ze het heft in eigen handen te nemen
Ook dit keer nemen Anne Van Opstal en Thomas Van Goethem de twee hoofdrollen voor hun rekening. Anne speelt na Assepoester en Doornroosje nu ook Sneeuwwitje en mag haar vocale kunnen etaleren met Het ruimt zo lekker op, waarin ze wordt bijgestaan door twee muizen, en betrekt de kinderen interactief met het liedje Hoofd, schouders, knie en teen. Van Goethem speelt Jonathan de jager, die ook als verteller in het verhaal figureert.
Helle Vanderheyden, vooral bekend als prinses Iris uit Prinsessia en Martha uit De Kotmadam, alias de levende toverspiegel, heeft met Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ook haar eigen lijflied. Zowel vocaal als theatraal zet ze een puike prestatie neer! Top!
Na haar geslaagde musicaldebuut als Cornelia Blok in Kadanza, is Sneeuwwitje al het tweede musicalproject voor Loes Van den Heuvel dit jaar, dit keer excelleert ze als Adora, de boze stiefmoeder. Ze wordt dit keer bijgestaan door Peter Thyssen, die de niet zo snuggere, humorloze Constantijn neerzet. Hij noemt zijn vrouw altijd Doortje. Waarop Adora als Carmen repliceert: Doortje? Doortje? Ik ben Doortje niet! Adora noemt haar man Kontje en hij zwaait haar op zijn beurt uit met Toedeloes. Deze twee zijn een lust voor het oog!
De zeven dwergen worden vertolkt door vijf kinderen en de twee volwassen acteurs Louis Thyssen en Sébastien De Smet als respectievelijk Mick en Stoffel. Het is vooral lachen met die laatste. Als ie naar huis wandelt zingt Stoffel prompt de Thuis-tune: Nergens beter dan thuis. Dat is waar je heen wil, waar je echt jezelf kan zijn. Stoffel zijn motto is Mi Casa ist Casa, meisjes vindt hij erger dan een monster en het scanderen van Man, man, miserie, miserie en Zet die ploat af! is hem ook niet vreemd. Als hij de deur moet openen mompelt de dwerg Waarom ik? En niet een ander.
Sneeuwwitje, de sprookjesmusical is een dynamische, interactieve familievoorstelling geworden met een Vlaamse topcast, met muziek en humor als dominante topics.
Maar dit is zo veel meer dan voorstelling! De vele extras zoals een verkleedwedstrijd en een meet and greet met de acteurs zorgen voor een totaalbelevenis op maat van de allerjongsten theaterbezoekers.
Mis de mooiste Kerstmusical van 2015 niet!
Ilyas Baert
De voorstellingen van Sneeuwwitje, de sprookjesmusical lopen nog tot 30 december in Stadsschouwburg Antwerpen.
Na een zeer geslaagde speelreeks in Capitole Gent is Piaf, de musical sinds 24 oktober ook in de Antwerpse Stadsschouwburg te zien.
De voorstelling vertelt op een originele manier het verhaal van Edith Gassion, die in 1915 geboren werd als dochter van een Italiaans-Berberse cafézangeres en een Franse acrobaat. Ze groeit op bij haar grootmoeder in een bordeel en kent een erg ongelukkige jeugd. Als ze twintig is wordt Edith op straat ontdekt door papa Leplée, die haar tot Edith Piaf doopt (kleine mus) en treedt ze voor het eerst op in Parijs. Na de moord op Leplée gaat Piaf naar een andere club en start de oorlog.
In Amerika leert ze bokser Marcel kennen. De twee hebben een passionele liefdesaffaire, maar Marcel komt om tijdens een vliegtuigcrash. Ze komt dit verlies niet te boven, wordt steeds eenzamer en zoekt steeds meer haar toevlucht in drank en drugs.
Later trouwt ze met Jack Pils, maar belandt in het ziekenhuis ten gevolge van een auto-ongeluk. Ze besluit te scheiden van Jack en hertrouwt met cowboy Jack. Na drie autoaccidenten is Piaf op en wacht haar een lange revalidatie. Maar ze wil sneller dan mogelijk het podium terug op en dat wordt haar dood
Els de Schepper (tevens co-regisseur) zet met furore de titelrol neer op de bühne. Begeleid door een 3-koppige liveband brengt de Schepper op excellente wijze alle grote hits van Piaf. Zo passeren La vie en Rose, Les trois cloches, Padam, Padam, Milord en natuurlijk ook Non, je ne regrette rien de revue. Els de Schepper speelt niet zomaar een rol, ze is gewoon Piaf.
Gene Thomas typeert diverse rollen in de musical, waarvan bokser Marcel de belangrijkste is. Thomas overtuigt vocaal het meest in Les flonflons du Bal en La vie en Rose.
Andere rollen waren er voor Mira Delbaen (ooit nog te zien in Piet Piraat en het geheim van de verzonken stad) als Mômone, de brutale vriendin van Piaf, en Hans Royaards die samen met Gene op een briljante wijze twee Duitse soldaten neerzet.
Ook een eervolle vermelding voor Jasmine Jaspers (14-18), die ondanks haar eerder beperkte rollen toch zowel vocaal als theatraal indruk maakte.
Het decor werd op een beperkte, maar accurate manier aangekleed waarbij vooral de zwarte kleur domineert.
Piaf, de musical is dé voorstelling die je dit najaar gewoon gezien moet hebben!
Ilyas Baert
Piaf, de musical speelt nog geruime tijd in Stadsschouwburg Antwerpen.
Op zaterdag 7 februari speelde de legendarische Broadway Musical Dreamgirls in de Antwerpse Stadsschouwburg. Deze show ging in 1981 in première en is gebaseerd op de carrière van de Amerikaanse soulformatie The Supremes.
Het verhaal: De drie vriendinnen Deena, Effie en Lorell vormen samen het zangtrio The Dreamettes. Samen met hun songwriter C.C. White gaan ze voor een talentenjacht naar New York. Ondanks een uitstekende prestatie wint het trio niet. Toch hebben ze de aandacht getrokken van een manager die er voor zorgt dat ze aan de slag kunnen als achtergrondzangeressen bij James Early. Dankzij hun manager groeien de vriendinnen in korte tijd uit tot echte sterren. Maar als niet Effie maar Deena als frontzangeres wordt gepositioneerd ontstaat er heibel: Effie vertrekt. Betekent geld en roem het einde van hun geluk? Of overwint de vriendschap alles?
Speciaal voor de vertoningen in België werd er één Vlaamse naam aan de Nederlandse cast toegevoegd: Sandrine Van Handenhoven. Sandrine raakte bekend bij Idool 2004 en schitterde reeds in musicals als Notre Dame de Paris en het uitverkochte tribute to Marvin Gaye.
Van Handenhoven figureert als Deena Jones en het valt helemaal niet op dat ze pas in deze productie zit. Ze acteert overtuigend en etaleert haar vocale kunsten in Dreamgirls en Een droom van een vrouw.
Aïcha Gill en Berget Lewis, die respectievelijk Lorell en Effie vertolken, zijn beide musicaldebutanten, maar daar valt weinig van te merken. Vocaal kon Berget Lewis wel meer overtuigen. Haar vocaal vermogen in Ik ga niet en Ik verander is van een ongezien niveau. Goed nieuws voor de fans van Berget: op 27/2 schittert ze in de Lotto Arena met Natalia als één van de succesvolle Ladies of Soul.
Andere opvallende rollen waren er voor de ambitieuze manager Curtis, een rol van Edwin Jonker, en Clayton Peroti als James Early. Hij spreekt met een Surinaams accent (Wat?), draagt steeds opvallende kledij (inclusief oranje schoenen), en presteert van de mannelijke acteurs het best op zang en dans.
De musical behandelt in deel 1 de jaren 60 en tijdens de tweede akte komen de jaren 70 uitgebreid aan bod.
Een decor is er niet. Net zoals bij andere Nederlandse theaterproducties staan de acteurs reeds bij aanvang op het podium en oogt het chaotisch. Tijdens de scènewisselingen wordt er o.a. gebruik gemaakt van rijdende decorstukken.
De liveband zit verspreid over de bühne op stellingen en brengt een eigenzinnige mix van r&b, soul, ballades en disco. Het moet gezegd: de livebeleving bij Dreamgirls staat centraal en zo komt het ook over.
Voor deze Dreamgirls verzamelde Albert Verlinde een magnifiek topteam naast zich. Zo stond Gijs de Lange in voor de regie, was Ad Van Dijk muzikaal supervisor en waren de choreografie en musical staging in handen van Martin Michel, die u vast nog kent van Spamelot, 14-18 en Assepoester, het tamelijk ware verhaal.
Na deze prachtige 2,5 uur durende performance is de soulbeleving compleet.
Jammer dat deze musical slechts twee maal te zien was in België, want de vertoning op 7/2 was ineens ook het einde van de concerttour in België.
Dreamgirls tourt wel nog tot eind februari in Nederland.
Ilyas Baert
Setlist:
1. Im looking for something, baby
2. Tiny Joe Dixon
3. Move (Youre steppin on my heart)
4. Fake your way to the top
5. Cadillac aria
6. Onderweg Cadillac car
7. We gaan door
8. Cadillac car In de stijl van Pat Boone
9. Schud die brave jas af / Steppin to the bad side
10. Feestje
11. Baby Baby
12. Familie
13. Dreamgirls
14. Persconferentie
15. Heavy
16. In mn chevy op the strip
17. Het is over
18. Ik ga niet
PAUZE
19. Ik verander
20. Ik verander reprise
21. Vogue
22. Een droom van een vrouw
23. Waar blijft mijn feestje?
24. I meant you no harm
25. Jimmys rap
26. I miss you old friend
27. One night only
28. One night only Disco
29. Chicago
30. Hard to say goodbye
31. One night only - reprise
12-02-2015 om 00:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
07-01-2015
RECENSIE: ISABELLE BEERNAERT â GLASS
Isabelle Beernaert is na drie succesvolle theaterproducties niet meer weg te denken uit de dans- en theaterwereld. In 2012 en 2013 won zij de Dans Publieksprijs en in 2011 won ze The Ultimate Dance Battle. Het grote publiek kent haar ook van haar spraakmakende choreos voor So You Think You Can Dance en haar performance op het Eurovisiesongfestival met Axel Hirsoux.
Op 3 januari speelde haar vierde theatershow, Glass, in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Hierin neemt de choreografe het publiek mee met haar gedachten over de onvermijdelijke onvolkomenheden en het mooie van de mens.
Voor de projectie in deze voorstelling werd gebruik gemaakt van beelden uit de film Koyaanisqatsi. De beelden uit de film wolkenzee, woestijn, bloemenvelden, de drukte van stad & verkeer,...- weerspiegelen de menselijke emoties.
De show zit boordevol muziek van Philip Glass, Damien Rice, Dinah Washington, Mark Killian, e.v.a.
In Glass zitten ook een aantal quotes die blijven hangen. Rust vind je niet door het leven te ontwijken , Dit is wat we doen. We blijven leven voor elkaar en Wat gebeurt er als we doodgaan? We gaan terug naar de plek waar we vandaan komen, ik kan me niet herinneren waar ik vandaan kom. zijn er maar enkele. Ze zijn afkomstig uit de film The Hours, een film die gebaseerd is op het leven van de Engelse schrijfster Virginia Woolf, en laten je niet meer los.
Beernaert zelf danst niet mee. Ze schreef, produceerde en creëerde de choreografieën wel maar het eigenlijke dansen laat ze over aan dansers als Jeffrey Stuut, Annlydie Groenen, Thomas van der Linden, Dimitra Kolokouri, Thijs Huizer, Nicky van Cleef en het danspaar Caille Pidou & Riccardo Sbrighi.
In Glass vormen dans, muziek, videoprojectie en een uniek decor (hoe dan ook) een fantastische 90 minuten durende topperformance.
Op 18 december ging in de Antwerpse Stadsschouwburg een vernieuwde versie van The Sound Of Music in première.
Speciaal voor de 55ste verjaardag van de musical en de 50ste verjaardag van de gelijknamige film haalde Music Hall i.s.m. Albert Verlinde Entertainment deze evergreen van onder het stof.
De afgelopen 15 jaar werd de musical zon 5 keer vertoond in België. Zo vertolkten in 2009 Deborah De Ridder en Peter Van de Velde de titelrollen en 5 jaar eerder, in 2004, produceerde Studio 100 samen met Joop Van den Ende een versie met Maike Boerdam.
Het verhaal: Maria moet weg uit het klooster, zodat ze het echte leven ontdekt. Ze wordt als gouvernante naar Kapitein Von Trapp en zijn zeven kinderen gestuurd. Aanvankelijk botst het tussen hen, maar hoe meer de tijd vordert begint de Kapitein Maria meer en meer te appreciëren en groeiende twee dichter naar elkaar toe. Maar Maria ligt in de knoop met haar gevoelens en besluit te vluchten naar het klooster
De titelrol van Maria werd neergezet door Charlotte Campion, die we in 2013 aan het werk zagen in Assepoester, het tamelijk ware verhaal. Campion schitterde weer en moeiteloos haalde ze de hoge noten op de toch wel moeilijke composities. In De muziek van de hoogste bergen, Ik kan heel de wereld aan en Iets waar ik zielsveel van hou is ze top! Bij de gesproken tekst verstond ik haar af en toe minder goed, omdat ze iets te snel sprak of wegens haar Antwerpse accent dat hier en daar de bovenhand nam. Wie Charlotte zelf aan het werk zien: vanaf april 2015 toert ze met Gezocht m/v.
Kürt Rogiers typeert de strenge Kapitein Von Trapp. Zijn regels zijn strikt: de kinderen moeten 's morgens studeren en tijdens de middag marcheren. Zijn fluitje is daar bij een belangrijk attribuut. Rogiers stond voor het eerst in zijn carrière in een musical en bracht het zonder problemen tot een goed einde.
Ontdekking van de voorstelling is de 21-jarige Lotte Stevens in de rol van Liesl. Haar solo in Zestien, dadelijk zeventien was van een excellent niveau en ook haar danskunsten werden magnifiek geëtaleerd. Lotte is afkomstig uit Geel, maar werkt en woont al geruime in Nederland, waardoor haar uitspraak in de voorstelling een erg charmant accent oplevert. Leuk detail: in de Studio 100-versie van The Sound Of Music speelde Stevens de rol van Martha.
Na 55 jaar doen liedjes als De muziek van de hoogste bergen en Edelweiss het nog altijd en als de tekst Do, daar start en stop je mee. Re, een hertje in het veld. Mi, zijn Noedels in het Chinees. Fa, je vader is een held wordt ingezet klapt het publiek mee en wordt het uitzinnig.
De decors van het klooster en het huis van kapitein Von Trapp zijn herkenbaar en prachtig uitgewerkt, maar het is toch vooral het berglandschap met de vele weiden en het zicht op het klooster die ons tijdens deze donkere dagen doet wegdromen.
The Sound Of Music blijft genieten en zal deze Kerstvakantie ook weer vele harten winnen.
Ilyas Baert
The Sound Of Music speelt nog tot 28 december in Antwerpen en van 29 december tot 4 januari in Gent.
Setlist:
1. Gebed (Moeder Overste en nonnen)
2. De muziek van de hoogste bergen (Maria)
3. Wie weet er wat we moeten met Maria (Moeder Overste, Berthe, Sophie en Margaretta)
4. Iets waar ik zielsveel van hou (Maria en Moeder Overste)
5. Ik kan heel de wereld aan (Maria)
6. Do-re-mi (Maria en de kinderen)
7. Zestien, dadelijk zeventien (Liesl en Rolf)
8. De boer en de boerin (Maria en de kinderen)
9. Zo bloedt de liefde dood (Max en Elsa)
10. De muziek van de hoogste bergen reprise (Kapitein, Maria en de kinderen)
11. Tot snel, vaarwel (De kinderen)
12. Gebed 2 (De nonnen)
13. Bergen of dalen (Moeder Overste)
PAUZE
14. De boer en de boerin reprise (Max en de kinderen)
15. De muziek van de hoogste bergen reprise (De kinderen)
16. Iets waar ik zielsveel van hou - reprise 2 (Maria en de kinderen)
17. Wat kan het je schelen (Elsa, Max en kapitein)
18. Iets goed gedaan (Maria en de kapitein)
19. Wie weet er wat we moeten met Maria reprise (De nonnen)
20. Het huwelijk (De nonnen)
21. Zestien, dadelijk zeventien (Maria en Liesl)
22. Do-re-mi reprise (Maria en de kinderen)
23. Do-re-mi Concert reprise (Maria, kapitein en de kinderen)
24. Edelweiss (Kapitein, Maria en de kinderen)
25. Tot snel, vaarwel reprise (Maria, Kapitein en de kinderen)
26. Bergen en dalen reprise (Moeder Overste en de nonnen)
23-12-2014 om 00:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
09-03-2014
RECENSIE: DOORNROOSJE, DE SPROOKJESMUSICAL
Music Hall en het Nederlandse Van Hoorne Entertainment sloegen de handen in elkaar om een nieuwe, jaarlijkse musicaltraditie te introduceren: het brengen van sprookjesmusicals voor iedereen vanaf 2 jaar tijdens de krokus- en paasvakantie in de grootste Vlaamse Theaters. De eerste productie van deze nieuwe samenwerking, Doornroosje, ging op 8 maart in première in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Het verhaal: Koning Lou en koningin Madeleine zijn in de wolken met hun pasgeboren dochtertje Doornroosje. Om dit te vieren organiseren ze een groot feest op het paleis waarop vele mensen zijn uitgenodigd zoals de barones en zelfs de Goede Fee Fabiola. Plots wordt het feest bruusk verstoord door de komst van de Slechte Fee Fien en haar man Titus, zij zijn woedend dat ze niet zijn uitgenodigd en spreken een vloek uit over het prinsesje: voor haar 21ste verjaardag zal ze zich prikken aan een spinnenwiel en voor altijd slapen
Het was een prima keuze om Anne Van Opstal en Thomas Van Goethem als respectievelijk Doornroosje en de Prins te casten. De twee zijn close met elkaar en dat wordt duidelijk gedemonstreerd in de interactie en de samenzang tussen beide. Elke Buyle is als de Goede (roze) Fee Fabiola ook deels de verteller van dienst en doet dat uitmuntend.
De beste vertolking kwam van Laurenz Hoorelbeke. Eind 2013 schitterde hij nog als Mijnheer het Prinske in Assepoester, het tamelijk ware verhaal en nu krijgt hij de lachers weer op zijn hand als de klunzige fee Titus. Als zijn vrouw Fien hem vraagt waarom ze niet zijn uitgenodigd zegt hij doodleuk: Omdat ze je niet willen, met je dikke billen. Verder peutert hij in zijn neus, vindt hij Doornroosje echt een lelijk kind en maant hij zijn vrouw aan om haar tanden dringend eens te poetsen. Laurenz speelt met zoveel energie en overtuiging dat je hem feilloos met zijn personage identificeert.
Vocaal weet hoofdrolspeelster Anne Van Opstal het best te overtuigen, al heeft ze maar twee solonummers gezongen. Aanvankelijk doet prins Thomas Van Goethem het zangtechnisch ook helemaal niet slecht. Maar bij de song Als het moet zal ik slagen begaat hij toch een (valse) uitschuiver. Al laat de verstaanbaarheid - ondanks het feit dat het een volledig Vlaamse cast is - in totaliteit vaak te wensen over.
Eigenlijk zijn ook de andere liedjes uit deze musical soms van een bedenkelijk niveau. Het enige nummer dat opvalt door creativiteit en een aanstekelijke oorwurm is Doe je ogen dicht en tel tot tien.
Het toverlied van Fien & Titus is zonder twijfel het meest interactieve. Vier keer klappen, drie keer blazen, twee keer stampen en één keer schreeuwen: de kinderen doen naar hartenlust mee.
Ondanks het feit dat de hele voorstelling slechts 75 minuten duurt, wordt het soms toch wel saai en langdradig: als hoofdlakei Coco de prins moet verstoppen voor Doornroosje, bijvoorbeeld, of als Slechte Fee Fien het spinnenwiel wil betoveren.
Normaal gesproken wordt een musical gebracht met een live-orkest, ensemble en een indrukwekkende hoofdcast. Hier moeten we het stellen met slechts negen acteurs die voor alles zelf instaan. Ook het erg sobere decor spreekt niet echt tot de verbeelding.
Wel leuk zijn de subtiele grappen voor de volwassenen: Wie zit onder het doek? De bomma! of Wat prins Laurent ook vraagt nooit zal hij het krijgen. De koning wees de volwassenen zelfs op hun pedagogische voorbeeldfunctie als ze weigerden mee te doen met de kinderen.
De volgende jaren staan ook al Assepoester, Sneeuwwitje en Pinokkio op het programma, steevast met Anne Van Opstal in de hoofdrol.
Al bij al is Doornroosje ongetwijfeld de start van een mooie jaarlijkse (sprookjes)musicalafspraak voor de allerkleinsten en ook een heuse familievoorstelling die garant staat voor leuk entertainment en dito beleving.
Ilyas Baert
Doornroosje, de sprookjesmusical speelt nog op 6 april in Kursaal Oostende, op 9 april in Ethias Theater Hasselt en op 12 & 19 april in Capitole Gent.
Het Nederlandse Nationaal Jeugd Musical Theater stond met hun musical-versie van De Tovenaar van Oz op 14 februari in de Antwerpse Stadsschouwburg.
Het verhaal: Dorothy woont al bijna haar hele leven bij haar oom Henry en tante Em in Kansas. Maar nadat haar kwaadaardige buurvrouw, Miss Gultch, haar hondje Toto wil afpakken slaat ze op de vlucht. Ze ontmoet professor Marvel en wordt door een tornado meegesleurd naar het Land van Oz. Hoewel ze onder de indruk is van het fantastische Oz verlangt ze terug naar Kansas. Maar enkel de machtige Tovenaar van Oz kan haar helpen. Op de Goudgele weg ontmoet ze een vogelverschrikker zonder verstand, een blikken man zonder hart en een leeuw zonder moed. Samen gaan ze op weg naar de Tovenaar, die hun wensen best wil inwilligen als ze hem de bezem van de Boze Heks van het Westen bezorgen. Maar de Boze Heks is niet van plan om die geven en wil Dorothy vermoorden
Allereerst benadrukken dat de volledige voorstelling in het Noord-Nederlands wordt gesproken. Af en toe wreekt zich dit bij de verstaanbaarheid, articulatie en snelheid tijdens het spreken en zingen.
De hoofdrol van Dorothy wordt op voortreffelijke wijze gespeeld door de 13-jarige Rosalie Eppink die we nog kennen uit het VTM-programma My name is . Eppink staat bijna de hele musical op het podium en speelt en zingt ondanks haar jonge leeftijd erg talentvol. Daar gaan we in de toekomst zeker nog van horen.
Natuurlijk is het vooral de interactie tussen Dorothy en de drie andere personages die leuk harmoniëren. Hans Lemmen en Kai Vasmel doen het, als respectievelijk Blikken Man en Vogelverschrikker best goed, maar het is vooral Tommie Kinneging die een overtuigende Laffe Leeuw neerzet. Hij draagt een strikje in zijn manen, heeft hoogtevrees, is bang van schaapjes te tellen en heeft met gah gah gah een wel erg aanstekelijke lach.
Naast de minder bekende acteurs schitterden ook rasactrices als Suzanne Mol (bekend uit Goede Tijden, Slechte Tijden) en Elise Berends. Berends zette zonder twijfel het best haar rol als Boze Heks neer. Haar lach, haar kwade blikken naar de kinderen toe en de energie die ze uitstraalt zijn doorleefd en imponeren. Fijn ook om Elise na topvertolkingen in o.a. Tarzan, Mamma Mia en Zorro eens als slecht figuur aan het werk te zien. En als kinderen echt schrik hebben, zoals in dit geval, is de missie meer dan geslaagd en genereert zij een leuke acteerprestatie.
Wie nog de show steelt is het hondje Toto. Het beestje staat bijna de hele tijd op het podium en laat alles begaan. Ook fijn was het grote videoscherm waarop we via een landkaart de tocht van Dorothy en co konden volgen. Al ging er daardoor minder aandacht naar het manuele decor wat jammer was.
De musical duurt twee en een half uur (met pauze) wat voor een kindervoorstelling wel erg lang is. In het tweede deel miste de voorstelling echt wel vaart. Ook echte meezingers heb ik gemist. De muziek is best goed, maar echte oorwurmen waren er niet. Al mag de titeltrack Achter de regenboog er best wezen.
Tijdens de begroeting vroegen enkele volwassenen zich af waarom Elise Berends niet kwam buigen na haar uitermate sterke vertolking van de Boze Heks. Wel als een personage dood gaat, of in dit geval gesmolten, tijdens een kindervoorstelling is dat heel normaal. Want hoe leg je aan kind uit dat een dode na 5 minuten weer springlevend is
Een musical waarin de meeste personages door kinderen vertolkt worden is eens wat anders, maar daarom zeker niet minder succesvol: prachtige kostuums, razendsnelle kledingwissels, sprookjesachtige decors en een fantasierijk verhaal leveren een perfect familiemoment.
Ilyas Baert
De Tovenaar van Oz, speelt nog op 15 februari in Antwerpen en 16 februari in Capitole Gent. Tickets & info: 0900/69.900 of www.musichall.be/kids
15-02-2014 om 00:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
17-12-2013
RECENSIE: ASSEPOESTER, HET TAMELIJK WARE VERHAAL
De musical Assepoester, het tamelijk ware verhaal wordt de laatste productie van Musical Van Vlaanderen. De organisatie heet vanaf nu Theaterpubliek en wil zich tegen 2016 internationaal positioneren in de theater- en musicalwereld. Artistiek directeur wordt Stany Crets.
Deze laatste kondigde in juni 2013 Assepoester aan, een musical die een andere kijk op het wereldbekende sprookje zou geven. Helaas bleef het sprookje toch wel erg dicht bij het origineel. Wel kregen we er een cynische reporter annex gestoorde Duitse chirurg (Sebastien De Smet), het evenbeeld van Crets, en de vader van Assepoester cadeau. De Smet mocht de musical openen met een immense editie van The Assepoester Times als decor. Leuke vondst, alleen jammer dat we het krantendecor nog tot vervelens toe zullen terugzien.
De voorstelling begint bij de begrafenis van Louises , want zo heet Assepoester in deze voorstelling, moeder. Haar vader (Joris De Beul) staat te huilen, Louise ligt wenend op het graf en haar moeder ligt als een engel aan de andere kant. De rol van de moeder wordt vertolkt door de bloedmooie Jasmine Jaspers, die we nog kennen van Domino, de musical.
Kleine Louise en haar mama brengen Wees goed , waarna er al meteen een sprong in de tijd wordt gemaakt en Louise een volwassene is geworden. De titelrol wordt dus al bij aanvang gespeeld door de 22-jarige Charlotte Campion. Vlaanderen leerde Campion reeds kennen in 2004 bij Eurosong For Kids. Het kleine meisje is groot geworden en het stembereik is alleen maar beter geworden.
De Smet ratelt die hele tijdspanne af in een paar zinnen. En als toeschouwer krijg je geen antwoord op belangrijke vragen als: Hoe leerde Louises vader de boze stiefmoeder kennen? Hoe komt het dat Assepoester een slaaf werd?
Meteen daarna maken we kennis met de boze stiefmoeder Vicieuza. Ann Van den Broeck is heerlijk in deze rol en haalt in En Bliblibli vocaal alles uit de kast. Fleur Brusselmans & Maaike Cafmeyer hebben de eer om de boze stiefzussen te spelen. Een nieuw komisch duo lijkt geboren! De twee vullen elkaar enorm goed aan en zorgen voor een lichte, humoristische sfeer, die de noodzakelijke ademruimte geeft. Dit olijke duo steelt ook de show in de song, met als opvallendste tekst: Waarom zitten de heren zo te genieten? Wij hebben lekkere tieten.
Al komen de beste zangprestaties van hoofdrolspeelster Charlotte Campion. In Het enige wat ik wil, dat te vergelijken is met De Kleine Zeemeermin-titeltrack Geef me vleugels, horen we loepzuivere noten die de rockballad alle eer aandoen.
Na enige tijd maken we kennis met Mijnheer Het Prinske, een rol van Laurenz Hoorelbeke. De prins heeft een roze meisjeskamer en slaapt in een enorm roze bed, met naast hem een reusachtige teddybeer. Hij is opgevoed door een homokoppel en is, aangezien hij het paleis nooit uitkomt, nog steeds single. Zijn rechterhand tante Snös (Daisy Thys), die later in de voorstelling Fons blijkt te heten, zal hem helpen en besluit een bal te organiseren. Bij We geven een bal ligt de nadruk eerder op het voorwerp bal en worden er ballen in het publiek geschopt. Leuke gimmick, maar het heeft weinig met het verhaal te maken.
Al het stof van de wereld had regelrecht een song van Scala kunnen zijn. Het is fijn om het ensemble dit te horen zingen.
Meteen is het tijd voor het bal. Met Laat de wijven binnen, de maskes van plezier wordt het bal geopend. Door toedoen van haar mama kan Louise als barones Van Poes De As (heb je hem?) naar het bal, want een fee is er niet in deze musical. Wel krijgt ze de hulp van twee sprekende duiven, die eigenlijk nooit spreken en op het einde van de voorstelling vertienvoudigd zijn als ze de ogen van de stiefzussen uitprikken.
De aanloop en uitvoering van het prinsenbal is mooi gebracht. Alleen het einde is nogal bruusk: Louise laat nogal amateuristisch haar schoen vallen en is verdwijnt meteen. De prins is zijn tranen vlug vergeten en vraagt Is er nog een nachtwinkel open?.
De cynische reporter zet zijn trots opzij en besluit een advertentie in de krant te plaatsen waarin gezocht wordt naar diegene die het muiltje past. Algauw leest Vicieuza het artikel en vraagt ze haar dochters uit. Na een zoveelste woedeuitbarsting van hun moeder zegt Cafmeyer doodleuk Maar mamaatje toch, zo boos zijn!. Resultaat: de stiefzussen moeten hun voeten laten opereren door een gestoorde Duitse chirurg. De toeschouwer is van op de eerste rij getuige van deze operatie. Of dat echt bijdraag tot het verhaal, betwijfel ik.
Het einde is van een voorspelbaarheid eigen aan de scenarist-regisseur: zonder het schoentje te passen weet de prins dat Louise de ware is, enkel door in elkaars ogen te kijken. Ze trouwen, de kerk verandert in een discotheek en ze krijgen zelfs een kindje. Moraal van het verhaal: ze leefden nog lang en gelukkig.
Deze musical is anders dan Spamalot en The Producers en hij verveelt ook niet. Crets heeft de gave om de juiste mensen blindelings te herkennen en zijn (absurde) humor spreekt een breed publiek aan. Wat toch nog even vermeld moet worden: het feit dat de muziek live gespeeld wordt is fantastisch, helaas is de verstaanbaarheid daardoor niet altijd optimaal. Sommige acteurs deden de zanglijnen eenvoudig klinken, maar dat zijn ze allerminst.
Ook nog dit: De productie is voor kinderen vanaf 5 jaar. Ik denk dat dit net iets te jong is, aangezien sommige scènes, vooral die met protagoniste Ann Van den Broeck, toch wel erg gewelddadig zijn.
Deze atypische en onconventionele Assepoester blijft toch vooral bij door de diverse muzikale stijlen en het opmerkelijke decor.
Ilyas Baert
Assepoester, het tamelijk ware verhaal, nog tot 29 december in de Stadsschouwburg. Tickets & info: www.musichall.be
17-12-2013 om 00:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Music Hall
30-08-2013
PERSVOORSTELLING: GREASE, THE ARENA SPECTACULAR
Vorig jaar gooide Music Hall met Peter Pan, The Never Ending Story grote ogen en ook in het buitenland is dit arena spektakel een daverend succes! Zo tekende Moskou recent nog.
Eind 2013, begin 2014 stelt Music Hall dan eindelijk de opvolger voor: Grease. Deze musicalklassieker wordt namelijk voor het eerst uitgevoerd in een spectaculaire arena-versie, met onder andere een échte race op Thunder Road.
Op 29 augustus werd de musical officieel voorgesteld, waarbij een tip van de Grease-sluiter werd onthuld
Al meteen werd het duidelijk dat het publiek zich mag verwachten aan spetterend feelgoedspektakel met hippe Pink Ladies en stoere T-Birds, anno 2013, mét hippe, hedendaagse looks en tattoos.
Een blitse, energieke en moderne kijk op dit universele liefdesverhaal, dus.
Je herbeleeft in de Arena de magie van Grease door swingende choreografieën, ontwapenende humor en natuurlijk de onvergetelijke hits. Kosten noch moeite werden gespaard: meer dan 40 zangers en dansers op het podium, nieuwe oorstrelende arrangementen van de roemrijke klassiekers en echt werkend reuzenrad in de arena. Kortom: een ideale show voor de hele familie!
Verder werden ook de creatives voorgesteld. Zo zal Geert Allaert het spektakel produceren en tekende Bart Doerfler als creatief director en choreograaf. De kostuumontwerpen zijn van de hand van Cynthia Nordstrom en Ad Van Dijk, die binnenkort ook aan Assepoester, het tamelijk ware verhaal meewerkt is verantwoordelijk voor de muziek. Luc Peumans, tenslotte, die we nog kennen van Holdiday On Ice-Speed, is de man achter het decor.
Tot slot brachten James Evans & Lorena Peril (alias Danny en Sandy), elk een nummer met enkel piano als begeleiding, die meteen een hoog niveau haalden.
PERSVOORSTELLING: ASSEPOESTER, HET TAMELIJK WARE VERHAAL
Een duidelijk nerveuze Stany Crets stelde op donderdag 13 juni, stipt om 5 voor 12, zijn nieuwe musical Assepoester, het tamelijk ware verhaal voor tijdens een druk bijgewoonde persconferentie in Antwerpen. Hij was opgelucht dat na al de hindernissen (waaronder de moddercath tussen de productiehuizen en de politieke strubbelingen) zijn musical ,waar hij al ettelijke jaren mee bezig is, eindelijk zal opgevoerd worden. Maar juist hierdoor is de musical alleen maar beter geworden, aldus Crets.
Assepoester, het tamelijk ware verhaal wordt een familievoorstelling in de ware zin van het woord. Een verhaal met een ietwat lichtvoetig sprookjesthema en daarbij toch ook aandacht voor het existentiële probleem van Assepoester. Een weesmeisje dat in gedwongen omstandigheden opgroeit en daaruit niet kan, maar toch wil ontsnappen. Het publiek volgt het sprookje zoals we het kennen, maar wel door de ogen van een cynische reporter die een andere visie laat zien van datgene wat we verwachten. Een sprookje dat soms grappig is, soms hard, soms blij, soms triest, soms verwarrend, maar altijd tamelijk waar
De hoofdrol van Assepoester gaat naar de 21-jarige Charlotte Campion, die al eerder schitterde in talloze sprookjesmusicals. Haar stiefzussen worden vertolkt door Maaike Cafmeyer en Fleur Brusselmans, terwijl Ann Van den Broeck de boze stiefmoeder Vicieuzia zal spelen. Andere rollen zijn er voor o.a. Daisy Thys, Joris De Beul, Jasmine Jaspers en Sébastien De Smet als de cynische reporter.
Stany Crets schreef het scenario en de liedjesteksten en zal de musical ook regisseren. Ad Van Dijk zal de muziekarrangementen op zich nemen en Niek Kortekaas staat in voor het decor. Erik Vernieuwe ontwerpt de kostuums en de choreografie zal uitgewerkt worden door Martin Michel.
Tijdens de persvoorstelling brachten enkele acteurs al een medley met songs uit de musical, die al meteen het hoge niveau van het stuk illustreerden. Al wordt het volgens mij vooral uitkijken naar de duetten tussen Assepoester en de Prins (Laurenz Hoorelbeke).
Ilyas Baert
ASSEPOESTER, HET TAMELIJK WARE VERHAAL, VANAF 14 DECEMBER IN STADSSCHOUWBURG ANTWERPEN. TICKETS & INFO: www.musichall.be OF 0900 69 900