agenda

Volgende evenementen

Andy speelt

Via deze blog probeer ik mijn eerste indrukken van gezelschapsspellen te noteren.
08-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A fistful of Penguins
Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren speelde ik voor de 2de keer het dobbelspelletje A fistful of penguins. De eerste keer dat ik het speelde is al een redelijk lange periode geleden, dus moest ik de regels nog eens opfrissen. Maar goed dat dit een simpel dobbelspel met weinig en simpele regels is. In dit spel probeer je zo veel mogelijk geld te verdienen door middel van de juiste dobbelsteen worpen en het op tijd weten te stoppen. Elke speler start met 10 geld en 6 pinguinfiguurtjes. Deze pinguinfiguurtjes kun je gebruiken om 1 of meerdere van je 4 dobbelstenen te herrollen. Ook kun je met een pinguinfiguurtje extra dobbelstenen kopen en zo je kans op goede worpen aanzienlijk verhogen. Op de dobbelstenen staan de volgende dieren die elk kun eigenschappen hebben naargelang het aantal geworpen dieren op je dobblstenen:
-pinguins laten je extra pinguinfiguurtjes nemen.
-kangoeroe geeft je kangoeroefiches en geld.
-leeuw geeft je geld, maar kan niet gecombineerd worden met andere dieren.
-eekhoorn laat je van andere spelers geld stelen.
-eland levert geld op in combinatie met een eekhoorn.
-kameel levert geld op, zolang er geen leeuw bij je worp zit.
Elk spel bestaat uit 3 rondes, waarna de speler met het meeste geld, de winnaar is. A fistful of pinguins is een puurt dobbelspel, maar de mooie dobbelstenen en pinguins maken het spel zeer aantrekkelijk en ook de duidelijke speelhulpen voegen zeker iets toe aan het spel.

08-11-2012 om 18:07 geschreven door Andy  


07-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Othello
Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren speelde ik in het scharnier te Oudenburg voor de eerste keer Othello. Na de regels uitgelegd gekregen te hebben, kwam me dit enorm bekend voor. Wat bleek, dit spel stond op een van mijn vroegere telefoons onder de naam reversi. In Othello moet je proberen om zo veel mogelijk schijven van je eigen kleur te hebben. Dit doe je door schijven van de tegenstander zijn kleur in te sluiten met je eigen kleur. Alles dat er dan tussen valt, word gedraaid, totdat alles ertussen van jou kleur is. Dit gaat zo door totdat alle vakjes op het bord vol liggen. De speler met de meeste schijven in zijn kleur wint het spel.

Aangezien ik het spel al kende, had ik het voordeel dat ik wist dat ik de hoeken moest veroveren, of vermijden als er een tegenstander ligt. Daardoor had ik een voorsprong op mijn tegenstander die dan uiteindelijk voor een zeer grote overwinning heeft gezorgd.

07-11-2012 om 12:23 geschreven door Andy  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Risk
Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren speelde ik na een zeer lange tijd nog eens het basisspel van Risk. Na de regels uitgelegd te hebben aan de nieuwe spelers, begonnen we aan een 6 speler spel. Zelf had ik zeer slechte startposities op het bord en mocht ik dan ook nog eens als laatste speler spelen, waardoor er al enkele van mijn gebieden veroverd werden door de andere spelers. Ook de geluksgoden stonden niet aan mijn kant, merkte ik op na enkele gevechten zwaar verloren te hebben door zeer slecht gerolde dobbelstenen. In mijn 2de beurt was ik al bezig om versterkingen op het bord in te brengen en dit was meer uit noodzaak dan wat anders. Mijn doelkaart was om de paarse speler uit te schakelen, wat me dan uiteindelijk bijna gelukt was, moest het niet aan een andere speler zijn doelkaart liggen. Na enkele succesvolle overwinningen tegen mij, was iedereen zeker van zijn doel, waardoor het plotesing iedereen tegen mij was, zodat de speler met zijn doelkaart mij niet kon uitschakelen en dus het 2de deel van zijn doelkaart moest voltooien. Exit voor mij dus.

Voor mij is Risk zeker eens leuk, maar dan ook maar af en toe eens. Veel liever speel ik Risk: godstorm of Risk: 2210. Hier in zijn er meer mogelijkheden om de geluksgoden te omzeilen.

07-11-2012 om 12:12 geschreven door Andy  


05-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wrong chemistry
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag was ik zeer blij toen de postbode aan het venster klopte en een pakje mee had voor me. In het pakje zat het spel Wrong chemistry. Waarom ik zo blij was? In het begin van het jaar had ik mee geholpen met de nederlandstalige vertaling van het spel en dus staat mijn naam ook in de handleiding. Dat was al een reden voor mij om met deze vertaling te helpen. In Wrong chemistry ben je een domme wetenschapper die probeert nieuwe chemische elementen te ontdekken. Dit doe je door verbindingen, die op je kaartjes aangeduid staan, te maken door het verplaatsen van de bordonderdelen en zo andere verbindingen te maken. Je krijgt punten naargelang de moeilijkheid van je gemaakt verbinding. Ook krijg je bonuspunten als je opeenvolgende verbindingen kunt maken.

Wrong chemistry is hier bij ons thuis goedgekeurd. Een vlot en luchtig spel met toffe kaartjes en veel humor erop. Ook kan je de tegenspelers enorm pesten en dat is toch de bedoeling van een leuk spel?

05-11-2012 om 19:11 geschreven door Andy  


04-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nijntje voert de dieren
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze middag was ik op bezoek bij vrienden die een 3 en een half jarige rond lopen hebben. Na een tijdje vroeg ze aan ons of we Nijntje voert de dieren wilden spelen met haar. Aangezien ik altijd open sta om een nieuw spel te leren, ook al is het een kinderspel, hebben we dit dan ook 2 maal gespeeld met haar. Het idee achter het spel is al duidelijk als je de naam van het spel leest, Nijntje wil dus de dieren voederen. Dit doet ze met behulp van de spelers, die elk enkele stukjes voedsel hebben. Dit kunnen een stuk vis, een appel, een worm enzovoort zijn. Dan draait elke speler aan de draaischijf waar alle diertjes opstaan, en waar het pijltje eindigt, daar mag je, maar enkel als je het correcte voedsel hebt, 1 van je voedselfiches aan het dier voederen. De eerste speler die geen voedselfiches meer heeft, is gewonnen. Natuurlijk is dit een kinderspel dat enkel om geluk draait, maar onze 3 en een half jarige had er zoveel plezier mee, dat iedereen het wel leuk vond.

04-11-2012 om 17:56 geschreven door Andy  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Claustrophobia
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag kwam na lang wachten eindelijk Claustrophobia op tafel. Dit is een dungeon crawler 2 speler spel waarin de ene speler de demon speelt en de andere speler de mensen die proberen om de riolen en grotten onder de stad Helldorado te reinigen van het demonisch gespuis. Op zich is dit een simpel te spelen spel eenmaal je de regels kent. Ken je deze niet, dan kan het toch iets verwarrend worden aangezien er toch veel kleine regeltjes insluipen, wat het spel dus zeker aankan en het een pak meer diepte geeft. Zonder de kleine regeltjes zou dit anders een puur Amerikaans dobbelspel zijn. Natuurlijk is dit nog steeds het grootste deel van het spel. Dobbelen. Je dobbelt om te zien welke acties je kunt uitvoeren, je dobbelt om schade te doen en voor nog een groot aantal andere dingen moet je dobbelen. De bijhorende miniatuurtjes zijn voorgeschilderd en prachtig afgewerkt wat zeker ook aan de sfeer toevoegd. Ook de tegels zijn mooi van tekeningen en van een hoge kwaliteit. Deze zal zeker met regelmaat nog op tafel verschijnen. Nu nog op zoek naar de uitbreiding.

04-11-2012 om 14:42 geschreven door Andy  


03-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monsterval
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag speelde ik voor de eerste keer het nieuwe 999games spel Monsterval. Dit is een kinderspel dat een puur behendigheidsspel is. Het is een team spel dat je eerst met je linkerbuur en dan met je rechterbuur speelt. Het team dat de meeste punten verdient, wint. Punten verdien je door samen met je partner een soort van pion door een doolhof te loodsen. Dit doe je met behulp van 4 schuivers die op en neer en links en recht gaan. elke teamgenoot bestuurt 2 van deze schuivers, dus om door de doolhof te raken, moet je samen werken. Waar de pion start, staat op de kaartjes die je elke keer moet trekken als je een pion in het midden gekregen hebt. Ook is er een timer aanwezig, die zorgt voor de spanning en tijdsdruk. Is de tijd eenmaal op, dan is het aan het volgend team. Dus het kan zijn dat je dan nog eens moet spelen, maar met je andere partner. Al bij al is dit een leuk kinderspel, maar voor mij is het zeker geen hoogvlieger.

03-11-2012 om 22:47 geschreven door Andy  


01-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onirim
Klik op de afbeelding om de link te volgen Al een hele tijd heb ik het spel Onirim op het oog. Sinds deze week heb ik het dan eindelijk via een ruil kunnen verkrijgen. Onirim is een 1 of 2 persoonsspel dat ongeveer 15 minuten per spelletje duurt. Ideaal voor tussendoor dus. Het thema van het spel sprak me enorm aan. Je bent een reiziger in een droomwereld en je moet proberen om via de deuren weer wakker te worden. Aangezien dit een beetje op het oude pc spel dreams lijkt, was ik hier dan ook zeer nieuwsgierig naar. in mijn ogen past de artwork perfect bij het thema. Dat wil zeggen, zeer wazige en kinderlijke tekeningen. Na de wat onduidelijke spelregels vandaag gelezen te hebben, heb ik deze avond 2 solo spelletjes gespeeld. Een zeer eenvoudig maar plezant en vlot mechanisme. Eenvoudig wil ook niet zeggen dat het daardoor makkelijk maakt, aangezien ik 2 x verloren heb. Ook de honger om onmiddelijk nog eens te spelen komt bij Onirim boven. Dat is voor mij al een goed teken naar herspeelbaarheid toe. Dus kortom, een vlot, makkelijk te spelen, leuk solo kaartspel dat hier regelmatig nog eens gespeeld zal worden. Binnenkort zal ik deze eens in 1 van de 3 varianten of de 2speler versie spelen en misschien zal ik dan kunnen ontsnappen uit deze droomwereld.

01-11-2012 om 22:22 geschreven door Andy  


29-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanabi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag speelde ik voor de eerste keer het kaartspel Hanabi. In dit spel zijn de spelers vuurwerkmakers die alles door elkaar gespeten hebben en nu alles weer moeten uitsorteren. Hanabi is een vlot en zeer makkelijk uit te leggen co-operatief kaartspel waarin de spelers hun eigen hand niet mogen bekijken. Door hints naar kleur en cijfer vertellen de andere spelers wat waar zit en wat het precies is. Op deze manier kun je kaarten aanleggen of uit het spel verwijderen. Er zijn wel maar een bepaald aantal fiches waarmee je hints kunt geven, vanaf dan moet je via het correct verwijderen van kaarten, extra hintfiches terug verdienen. Denk je dat je de juiste kaart kan aanleggen, maar ben je verkeerd, dan komt er een vuurfiche in het spel. Als alle drie de fiches in het spel zijn, dan is het spel onmiddelijk gedaan en worden de punten geteld.

Op Spiel'12 was ik op bezoek bij de stand van Abacus spiele waar ik dit spel zag liggen voor 5 euro. Na dit eens bekeken te hebben, heb ik beslist om het toch ook maar mee te nemen. De mechanismen zijn origineel en een co-operatief kaarspel had ik nog niet in mijn bezit. Nu dus wel en ik ben er niet rouwig om. In ons eerste spelletje vandaag behaalden Cynthia en ik 15 punten en in het tweede 13 punten. We moeten dit zeker nog spelen om tot aan de maximum van 30 te raken.

29-10-2012 om 16:11 geschreven door Andy  


28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heroscape
Klik op de afbeelding om de link te volgen Recent vond ik op een rommelmarkt een exemplaar van Heroscape voor maar 4 euro. na zeer haastig mijn geld genomen te hebben en de rest van de dag in de wolken te zijn met deze aankoop heb ik het deze week kunnen opzetten en spelen. Heroscape is een fantasy spel waarin je met groepen uit verschillende tijden, zoals vikings, WO 1 soldaten, robotten enzovoort probeert een doel te bereiken. Dit doel bestaat meestal uit het uitmoorden van de tegenstanders, wat natuurlijk altijd leuk is.

Het eerste aan het spel dat ikzelf fantastisch vind, is het opzetten van het landschap. Dit bestaat uit allemaal in elkaar klikkende tegeltjes van verschillende groote. Deze stapel je en klik je in elkaar zodat je een terrein krijgt die uit verschillende niveaus en landschaptypes bestaat. Dan krijg je, als je het meesterspel speelt, een aantal punten, waarmee je een leger samenstelt en de strijd met je tegenstanders aangaat. Elke eenheid heeft verschillende krachten en eigenschappen die hij kan gebruiken om de overwinning te behalen. Natuurlijk heeft het terrein ook effect op de beweging van je eenheden. Bergen, water, lava, ...,  beperken je beweging of zijn zelfs compleet ontoegankelijk. Sta je hoger dan je tegenstander, dan krijg je ook nog eens een aanvalsbonus.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden in dit fantastische spel. Ook zijn er tientallen kleine en grote uitbreidingen voor verschenen. Jammer genoeg is dit spel ontzettend duur sinds het niet meer in de handel verkrijgbaar is, anders zou ik me toch verschillende sets aanschaffen, zodat ik grotere landschappen zou kunnen bouwen en dus ook met grotere legers zou kunnen aanvallen.

28-10-2012 om 20:55 geschreven door Andy  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martian dice
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over Martian dice Had ik al het een en het ander gelezen op andere fora en dit was iets dat ik moest hebben. Op Spiel'12 was het dan eindelijk zover. Na niet te lang twijfelen verdween dit in mijn grote AEG spellenzak. Ondertussen is dit dan ook al enkele keren op tafel geraakt.

Wat zit er bij dit spel? Een dobbeltube, de handleiding en 12 dobbelstenen. Wat is de bedoeling? Om ter eerst aan 25 punten raken. Hoe doe je dit? Door te dobbelen, veel geluk te hebben en op tijd te kunnen stoppen. Er zijn 5 mogelijke dingen die je kunt dobbelen. Een koe, mens, kip, ruimteschip of tank. Tanks zijn natuurlijk slecht, aangezien deze je ontvoeringsplannen dwarsbomen. Natuurlijk helpen je ruimteschepenn om deze tegen te houden zodat je naar hartelust koeien, mensen en kippen kunt ontvoeren. Ben je te hebberig, dan riskeer je natuurlijk dat er geen plaats meer is en je alles weer verliest. Als je stopt, dan krijg je voor elke mens, koe en kip 1 punt. Heb je van elk tenminste 1, dan krijg je 3 bonuspunten. Heb je meer tanks dan ruimteschepen, dan verlies je alles. Weten wanneer je stopt, kan dus ook nuttig zijn.

Martian dice is een leuke starter of afsluiter van een avond. Of bij pot en pint op cafe zal iedereen dit wel apprecieren.

28-10-2012 om 18:44 geschreven door Andy  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Love letter
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een Spiel'12 impuls aankoop die ik deed is het kleine kaartspelletje Love letter. Het spel zat in een mooi rood opbergzakje met in gouden letters love letter opgeschreven. Dit vond ik een ideaal cadeautje voor Cynthia. Ook voor de prijs van 7 euro kan ik het niet laten liggen bij de stand van AEG. Het spel bestaat uit het mooie zakje, een aantal tokentjes en 20 kaarten, waarvan er al 4 overzicht kaarten zijn. Naar wat ik er van gehoord en gelezen heb, is dit spel een deel van het nieuwe Tempest universum van AEG. Hierin proberen ze al hun nieuwe titels een deel van het verhaal te laten uitmaken en opvolgen. Leuk gevonden, aangezien ik nogal graag de verhalen weet.

Ook dit spel is weer zeer simpel uit te leggen en te spelen, maar toch kan het een pest spel zijn. Vandaag speelde ik dit spel voor de 2de maal met 2 spelers waarvan ik 1 spel won en 1 spel (nipt) verloor. Het doel van het spel is een aantal liefdesbrieven via de karakterkaarten bij de prinses te krijgen. Een beurt bestaat uit: Je hand bijvullen tot 2 kaarten en 1 kaart spelen. Alle kaarten hebben natuurlijk hun eigen eigenschappen, waardoor het anders kan uitdraaien dan je dacht. Je wint een ronde door al je tegenstanders te blokkeren, of door het hoogste aantal punten op je kaarten voor je te liggen hebben. Bij 2 spelers gebeurt vooral het afblokkeren aangezien je vlug kunt weten wat je tegenspeler op handen heeft. Love letter is dus vooral een geluksspel, maar deductie en bluffen komen er zeker ook aan te pas.


28-10-2012 om 18:25 geschreven door Andy  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infinite city
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag speelde ik voor de eerste keer 1 van mijn nieuwe Spiel'12 aankopen: Infinite city. Het werd een 3 speler spel waarin er nog niemand dit spel al gespeeld had. Eigenlijk is Infinite city een zeer simpel tegel-leg spel en dit kun je ook zien aan het regelboekje van nog geen 4 complete bladzijden. Elke speler start met 5 tegels op hand en moet elke beurt een tegel zijde aan zijde aanleggen op de al bestaande stad. Eerst leg je er een pion van jezelf op, dan voer je de tekst van op de gelegde tegel uit, vul je je hand bij tot 5 tegels en dan is het alweer aan de volgende speler. Dit gaat zo door tot 1 speler geen pionnen meer heeft of er 5 power stations op tafel leggen. De puntentelling bestaat uit alle aangrenzende gebieden van minstens 3 tegels, de tegelpunten en de zilveren randjes op de tegels.

Op zich dus niets aan zou je zo denken, maar de teksten op de tegels zijn redelijk gevarieerd en kunnen een verwoestend effect hebben op je aangrenzende gebieden. Aangezien iedereen hetzelfde doel heeft, zullen er nogal snel pionnen sneuvelen en terug komen. In het begin van het spel ging ik naar links, waar ik geblokeerd werd door Cynthia. Toen ik noodgedwongen naar rechts uitweek, kwam ik oog in oog met Gianni te staan. Ook daar was het spel voorbij voor mij aangezien Gianni het spel redelijk rap kon beeindigen door zijn laatste pion op het bord te plaatsen.



Eindscore:
Gianni: 22
Cynthia: 18
Andy: 6

Infinite city is zeker voor herhaling vatbaar, aangezien alle mogelijkheden zeker nog niet verkend zijn. Een simpel uit te leggen spel, dat toch veel opties door de verschillende tegels en vlot speelt.


28-10-2012 om 18:10 geschreven door Andy  


Tags:infinite city


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Inhoud blog
  • Endeavor
  • Drakentoren
  • Clocks
  • Völuspá
  • Crooks
  • Merchant of venus
  • Suburbia
  • Among the stars
  • A fistful of Penguins
  • Othello
  • Risk
  • Wrong chemistry
  • Nijntje voert de dieren
  • Claustrophobia
  • Monsterval
  • Onirim
  • Hanabi
  • Heroscape
  • Martian dice
  • Love letter
  • Infinite city

    Mijn favorieten
  • Spellenclub 1000-1
  • Facebook spellenclub 1000-1
  • Mijn facebook
  • The brassman


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs