Ik proef van elektrisch rijden
Inhoud blog
  • range preserve system
  • Bumperkleven
  • Huis tuin en keukengebruik
  • Recorddag
  • Toch maar niet naar de Ardennen
  • Teleurgesteld
  • Feest met een bak bier
  • Ik laad op een andere locatie-dag
  • Geen standaard in de stekkers?
  • Opladen in Luik
  • De handleiding
  • De laadkabel
  • Afhalen van de Kangoo ZE
  • De laadpaal
  • Een eerste technisch probleem in huis
  • Hoe het begon.
  • Welkom.

    Zoeken in blog



    Gastenboek
  • toffe blog

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    27-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opladen in Luik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Regelmatig ga ik graag naar de Ardennen. Mits de rit op en af een 160 km is over de autostrade of een 145 km over de gewone weg, moet ik dus een laadstop voorzien. Gelukkig vond ik een aantal laadpunten terug op het kaartje van de laadpunten:

    http://www.asbe.be/nl/laadpunten

    Een logische keuze leek mij om de auto te herladen aan het station Guillemins. Een kennis die er zou passeren is dan eens gaan kijken daar en stelde vast dat de laadpaal daar verdwenen was. Ondertussen is hij ook al van het kaartje verdwenen ;) In het shoppingcenter Mediacité, zou er wel laadmogelijkheid zijn. Ik vond het toch wel even belangrijk om even de beheerder van de parkeergarage daar te mailen met de vraag welke stekkers zij ter beschikking stellen. Hij mailde mij afbeeldingen door van de stekkers die daar voor hande zijn. En wat blijkt: gewone stopcontacten zijn er voor handen maar geen ‘Mennekes’ stopcontacten.
    Jammer maar dit wil zeggen dat ik dus vrijdag niet naar de Ardennen kan met de elkektrische auto, alhoewel ik wel tot daar zou kunnen rijden maar niet terug.

    27-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    26-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De handleiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdag 27 mei De handleiding en leuke functies in de auto

    Gisterenavond heb ik de handleiding van de auto toch eens doorgenomen. Ik ben het niet gewoon om zoveel knopjes voor me te zien. Ik rij, normaal gezien met ene degelijke Mercedes van 27 jaar oud. Deze bolide, die ongeveer 6 liter verbruikt hou ik zelf al 12 jaar van de schroothoop waardoor hij ook milieuvriendelijk begint te worden. Degelijk is hij wel want een jaar geleden heeft hij nog een dag met zijn voetjes in het water gestaan. Zelfs in het water startte hij onmiddellijk. DIt zou ik liever niet aan de hand hebben met de elektrische auto,...

    Er zit een samenvattende handleiding bij de auto die een beknopt overzicht geeft van alle belangrijke functies en handelingen die je moet kennen om deze wagen goed te bedienen. Wil je meer informatie, neem je de uitgebreide handleiding erbij.
    Een aantal technische aspecten heb ik (nog) niet gevonden in de handleiding. Zo stel ik me de vraag wat het verbruik van de auto is bij welke snelheid en ook wil ik maar al te graag weten wat de 'klik' wil zeggen die ik soms hoor bij het loslaten van het elektriciteitspedaal.

    Tijdens mijn leestocht las ik dat de auto een 'automatische klimatisatie' functie heeft, die je kan activeren tijdens het laden. Vanaf een uur voor de door jou zelf bepaalde tijd, gaat de auto vanbinnen opgewarmd of afgekoeld worden, zonder dat dit dan ten koste van je rijbereik gaat. De auto neemt rechtstreeks stroom van de laadpaal om te klimatiseren dus. Dit is wel een zeer leuke functie. De auto is lekker op temperatuur voor je ‘s morgens naar je werk vertrekt.

    26-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laadkabel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De laadkabel

    Bij de auto is een kabel voorzien die de auto verbindt met de laadpaal. De stekker aan de laadpaal is er één van het type 'Mennekes'. Dat is een soort van industriële stekker. We krijgen geen 'normale' stekker mee. De reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk. Volgens Koen van iMove zou dat te maken hebben met aansprakelijkheid. Voor een stuk kan ik hierinkomen want het is idd een probleem als je uit een gewoon stopcontact 16 A trekt, je installatie moet goed in orde zijn om dit aan te kunnen. Je auto opladen in het stopcontact bij de bomma zou dus fout kunnen aflopen.
    Door de auto's op te laden aan de laadpalen van Infrax, met eigen stekker, kunnen zij natuurlijk ook een aantal andere interessante dingen nagaan. Infrax bepaalt trouwens wanneer zij stroom aan de laadpaal leveren. Als je de auto inplugt, kan het zijn dat hij dus niet onmiddellijk gaat laden. Op die manier kan dus bijvoorbeeld de reststroom, die normaal de grond in gestuurd wordt, op een zinvolle manier gebruikt worden. Dit is echt milieuvriendelijk!!! Dat deze reststroom door dit systeem kan doorverkocht worden heeft dit ook andere voordelen voor de producenten en verdelers van stroom, je kan wel raden welke hè ;)

    26-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afhalen van de Kangoo ZE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdag 26 april Afhalen elektrische auto Kangoo ZE

    Big Day vandaag. Ik mag de elektrische auto gaan afhalen in Hasselt. Nadat ik me 's morgens heb laten afzetten en een dagje mijn job gedaan heb, brengt de directeur me naar Hasselt.
    Bij Infrax geeft Koen Vervoort, the leader of the project, me nog wat uitleg over de auto en het laden. Het laden daar lukte niet omdat de laadpaal niet reageerde op de magneetkaart van Koen,... Het weg rijden met de auto daarentegen was geen enkel probleem. Je start deze auto ongeveer hetzelfde als een gewone auto met het verschil dat de gewone auto 'vroem' zegt na het omdraaien van de sleutel en de elektrische auto zegt eenmaal: "piep". Na het plaatsen van de versnellingspook, wat geen versnellingspook is, in de D van drive kan je, door het gaspedaal in te drukken, traploos versnellen. Bij het loslaten van het pedaal, voel je de auto afremmen. Eigenlijk regenereert de motor dan energie. Wil je nog extra bijremmen, druk je het rempedaal in, net zoals bij een gewone auto.

    Tijdens mijn rit naar huis, stelde ik al snel vast dat elektrisch rijden iets anders is dan rijden met verbrandingsmotor. Je speelt als het ware met het gaspedaal, of beter gezegd, het elektriciteitspedaal, om je snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie.
    Het gekste vond ik mijn eerste stop aan een verkeerslicht. Je hoort echt niks meer eenmaal je stilstaat. Enkel het geluid van de draaiende motoren van andere auto's rond je kan je horen.
    Thuis aangekomen, wilde ik de auto onmiddellijk aan de laadpaal aansluiten om na te gaan of ik hem wel effectief kon opladen. Na een beetje prutsen lukte het me en daar stond hij dan, verbonden met de laadpaal.

    26-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laadpaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dinsdag 24 mei De laadpaal.

     
    De laadpaal wordt geïnstalleerd. Man, dit is een groot geval.  De laadpaal is voorzien van 2 stopcontacten waarin stekkers passen van het type Mennekes' 


    Ik had nog nooit gehoord van dit soort stekker maar blijkbaar is dit één of ander industrieel model.

    De laadpaal wordt geplaatst voor de teller. Op deze manier krijg ik geen vertekend beeld van mijn gewoon jaarverbruik van elektriciteit en kan het opladen van de auto volledig apart afgerekend worden, langs mijn gewone elektriciteitsfactuur. Inderdaad, het opladen van de auto wordt afgerekend. We betalen als testrijder 121 euro op voorhand aan Infax en na de testperiode wordt er een afrekening gemaakt en eventuele tegoeden teruggestort.

      

    Overmorgen komt de keurder en dan kan ik de auto afhalen. Spannend! Op Facebook heb ik voorlopig een foto geplaatst en veel vrienden reageren heel enthousiast.
    Gelukkig is de elektrische installatie al gekeurd en heb ik een aansluiting van 3 x 32 A.
    Blijkbaar heeft de auto een redelijk grote stroom nodig: 16 A, om te laden. 

     

     

    24-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een eerste technisch probleem in huis
    Mijn aansluitingswaarde bleek een probleem te zijn. 3 x 10 A was niet genoeg. Gelukkig had ik al plannen om mijn meterkast te laten verplaatsen en een verzwaring was dan ook in één keer te regelen, mits bijbetaling natuurlijk. Omdat ik deze verzwaring liet uitvoeren was dus het technisch probleem verholpen en kon ik alsnog meedoen aan het project.
    Het opladen van de auto vraagt een stroom van 16 A. Een aansluiting van 3 x 32 A is dus aangewezen.

    22-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het begon.
    Een jaar geleden ongeveer vertelde een collega me dat hij op de radio een bericht gehoord had waarin verteld werd dat de organisatie iMove testrijders zoekt om met en elektrische wagen te rijden. Na een beetje zoekwerk vond ik de referenties van het bericht en kwam ik al snel op de site van iMove terecht. Na het inschrijven op deze site kon ik alleen maar wachten en hopen op een positief antwoord.
    Na een aantal maanden kreeg ik dan het leuke nieuws dat ik geselecteerd was voor dit project.

    Hieronder de mail met het goede nieuws.



    Beste,

     

    Niet zo lang geleden gaf u zich op als kandidaat om deel te nemen aan ons iMoveproject rond elektrische wagens.

     

    Als deelnemer zal u thuis uitgerust worden met een aparte stroomaansluiting en een laadpaal (om uw elektrische wagen op te laden).

     

    Vooraleer we u kunnen opnemen in onze definitieve selectie hebben we nog enkele gegevens nodig om te kunnen bepalen of uw elektrische installatie bij uw thuis geschikt is voor deelname aan ons project.


    Om dit zo vlot mogelijk te kunnen inschatten, vragen we u om ons zo snel mogelijk onderstaande data te bezorgen

    • Het EAN-nummer van uw meterkast (dit kan u eveneens terugvinden op de factuur van uw energieleverancier), bv. 541449206005788223
    • De waarde van uw aansluitautomaat (bv. 1X40A, 3X25A, …), indien u dit weet vanzelfsprekend
    • De afstand in meters tussen uw meterkast en de plaats waar we uw laadpaal kunnen installeren (bij voorkeur zo kort mogelijk bij de meterkast)
    • Een foto van de meterkast (zie voorbeeld foto hieronder)
    • Uw naam en voornaam



    U kan ons deze gegevens bezorgen via email. Aarzel niet te lang want de plaatsen zijn beperkt.


    Voor alle personen die definitief weerhouden worden als testrijder organiseren we een infosessie op maandag 5 maart om 20u. 

    Deze infosessie zal plaatsvinden in de kantoren van Infrax, Gouverneur Verwilghensingel 32, 3500 Hasselt.


    Tijdens dit infomoment krijgt u meer uitleg over het iMove-project en ondertekenen we samen de nodige contracten.

    Vergeet dan ook zeker niet een volgende documenten mee te brengen:

    • kopies van de paspoorten en rijbewijzen van iedereen die met de wagen zal gaan rijden binnen uw gezin
    • kopie van het keuringsbewijs van uw elektrische installatie.

    Met vriendelijke groeten,



    Koen Vervoort
    Panelmanager IBBT


    22-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Archief per week
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs