Piepeloe nieuwsgierige mama's, stoere papa's, knorrige opa's, lieve mammie's,...veel tantes en de man van de tantes,...onze kapoenen, oud- leerlingen,..KORTOM iedereen!
Hier vind je een beetje van mezelf terug...de activiteiten van onze Hunnegemmertjes,...ons leefwereldje!
Fijn dat je komt piepeloeren....welkom!
Juf Tamara, juf Stefanie, juf Marijke en juf Valerie
Hé rups,
Ja, jij daar…
Kom maar,kom maar bij ons…
Neem maar de tijd die je nodig hebt om een vlinder te worden,
Doe maar , op je gemakje.
Zoals je zelf wilt.
Dag vlinder,
Wees maar een vlinder, een vlinder zoals er maar eentje op de hele wereld is.
Toon je mooiste kleuren en fladder,fladder maar.
Vlieg met je vleugels daar waar je heen wil.
Wil je samen vliegen,dan vliegen wij met je mee.
Wil je sneller vliegen,dan vliegen we met je mee.
Of doe je het liever op je eigen tempo? Wij vliegen naast jou…
Wij zullen je steeds toefluisteren:
“Leef je leven zoals een vlinder
Neem op tijd eventjes rust
Maar vergeet nooit te blijven vliegen”
24-05-2016
PROTOCOL SPELLING en schriftelijke correctie
Gedurende dit schooljaar werd er ook op de personeelsvergaderingen gewerkt rond onze visie op spellingonderwijs. Nu we mei bijna afronden, is de cirkel rond. Nu donderdag 26 mei 2016 wordt aan de leerkrachten ' hun' protocol overhandigd, samen met hun kijkwijzer, gedifferentieerd per graad.
Doorheen dit schooljaar hebben we gezwoegd en nagedacht over onze visie op spellingonderwijs, over het DOEL ervan op schriftelijk corrigeren, over de rol van de leerkracht, de taak van de leerling en de ondersteuning van de ouders.
Daarboven is het belangrijk dat onze leerkrachten goede strategieën betreffende spelling leerden kennen, en zich reeds eigen maakten. Deze strategieën zijn gelinkt aan het leerplan en de 3 verschillende leerpllandoelen: kennen - kunnen en zijn.
De afspraken rond schriftelijk corrigeren ( verticale lijn en samenhang) staat op papier en wordt vanaf volgend schooljaar toegepast. Ook de kijkwijzer krijgt een vaste plaats in de klas. De bedoeling is nu dat de leerkrachten volgend schooljaar de strategieën gaan implementeren in de klas...we nemen hun feedback, indrukken, meningen nogmaals mee komend schooljaar op 1 P.V.
Jullie, als ouders, worden op de hoogte gebracht via de ouder-infoavond begin september. Onze leerlingen zullen doorheen het klasgebeuren kennis maken met deze manier van werken en handelen.
We houden in ons achterhoofd het volgende: Het schriftelijk corrigeren is gericht op het onderwijsleerproces. De correctie dient persoonlijk verwoord te worden en inspirerend te werken voor de leerling. We geven gerichte feedback op een objectief gemotiveerde manier. We trachten dit zoveel mogelijk eenduidig en helder te omschrijven, zodat het kind met deze feedback aan de slag kan. Deze feedback is ook gericht naar onze ouders, wat het belang van een helder communicatie versterkt.
Spelling is niet onbelangrijk op onze school... toch is het niet het belangrijkste. Bovenal primeert het schrijf- en leesplezier...
24-05-2016 om 11:14
geschreven door Zorgteam
23-05-2016
We luisteren naar onze leerlingen!
We vinden het belangrijk dat elk kind zich goed voelt op onze school...vandaar onze afname van de ' enquête van het onderzoek van het welbevinden van onze leerlingen!'.
De Vlaamse onderwijsinspectie definieert welbevinden als de mate waarin de leerlingen de school beleven vanuit hun eigen schoolervaringen. Het gaat om een multidimensionaal begrip dat het resultaat is van de perceptie van volgende dimensies:
de tevredenheid of hoe leerlingen zich voelen op onze school en in d klas
de betrokkenheid of de wijze waarop de leerlingen zich engageren op klas- en schoolniveau
het academisch zelfconcept, waarbij de klemtoon ligt op het beeld dat de leerlingen hebben over hun eigen schoolse kunnen.
het pedagogisch klimaat dat een beeld geeft van de wijze waarop leerlingen het klimaat in de school en in de klas percipiëren
de sociale relaties of de interpersoonlijke relaties van de leerlingen op onze school.
Wij hebben de leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar bevraagd via een online vragenlijst. Wij willen via deze weg werken aan onze interne kwaliteitszorg en het welbevinden van onze leerlingen bewaken. ' Hoe voelen zij zich op onze school? ' ' Wat maakt dat zij zich zus/zo voelen?' ' Wat denken zij over...? 'Hun mening doet ertoe en laat ons niet onverschillig! Wij bekomen via deze weg gegevens waardoor we terug een aantal acties op punt kunnen stellen waarbij we werken vanuit de leefwereld, de gedachten en gevoelens van onze kinderen. Deze feedback geeft onze een duidelijke analyse...We nemen deze outputgegevens mee in de prioriteitenplanning van 2016-2017.
Zie hieronder enkele sfeerbeelden! Dank aan alle leerlingen voor de vlotte werking!
23-05-2016 om 14:25
geschreven door Zorgteam
19-05-2016
Traject relationele vorming GVBS Hunnegem
We zijn bijna aan het eind van de personeelsvergaderingen betreffende relationele vorming.
In het kader van het concept van het VVKBaO ' relationele vorming 'en de sociale vaardigheden conform leerplan wero, hebben we drie verschillende relatiewijzen uitgewerkt, samen met het leerkrachtenteam:
relatie leerlingen- leerlingen
relatie leerkrachten- leerlingen
relatie leerlingen- leerkrachten...
We vertrekken vanuit de ik- persoon, om te gaan naar de jij-persoon...naar de wij-vorm...doorheen de volledige kleuter- en lagere schoolwerking. Wij zullen jullie ( toch wel MET GROTE TROTS!!) onze EIGEN MASCOTTE van HUNNEGEM voorstellen...uitgaven zoals TOEKA bestaan, alsook Ben Correct...maar hé...de ene school heeft zo, wij hebben zus....HIER KOMT ONZE eigen SUS DE OCTOPUS!!
Met de eerste schooldag, schooljaar 2016-2017, zullen de leerlingen Sus de Octopus leren kennen, we kijken uit naar een fijne kennismaking met al onze Hunnegemvrienden! Sus wordt begin september gedoopt en in al onze armen gesloten...wij hebben hem in een mooi paars pakje gestoken...Tot binnenkort!
19-05-2016 om 19:34
geschreven door Zorgteam
18-05-2016
Eerst Kant!
Oost-Pruisen, Koningsbergen en Kant....dat waren de drie kernwoorden die de kangoeroetjes van het vijfde leerjaar voorgeschoteld kregen! Niet makkelijk! Marx gevonden, maar Kant?
Onze springmuizen leerden Immanuel Kant en zijn geschiedenis kennen... de bijhorende principes volgens 'zijn leefregels':
DENK ZELF!
DENK zonder innerlijke tegenspraak!
VERPLAATS je in de positie van een ander!
Deze leefregels pasten we in de klas toe..niet evident! Een ideetje voor volgende kangoeroebijeenkomst ligt al op tafel, we spelen zelf Socrates! Hou jullie dus maar vast aan de takken van de bomen, want we gaan de straat op voor een filosofisch gesprek met een ' vreemde'...kwestie van ons denken ook te verrijken en te verruimen!
18-05-2016 om 11:14
geschreven door Zorgteam
12-05-2016
Vervolg...
12-05-2016 om 14:22
geschreven door Zorgteam
Kangoeroeklas 12 mei 2016
Vandaag zijn we terug een stapje verder gegaan in het programmeren met 'scratch'! Het doel van deze les was om verder te gaan in het programmeren! We werketn met 2 programma's én met het hanteren van het stappenplan. Wie dit kon, mocht zelf de programmatie in handen nemen! Ziehier de sfeerfoto's!
12-05-2016 om 14:21
geschreven door Zorgteam
21-04-2016
Kangoeroe'tjes 1LO: scratch junior: vervolg!
21-04-2016 om 14:31
geschreven door Zorgteam
Kangoeroe'tjes 1LO: scratch junior: vervolg!
21-04-2016 om 14:30
geschreven door Zorgteam
Kangoeroe'tjes 1LO: scratch junior!
Met onze tablet in de hand, was het vandaag leuk in Hunnegemland! Vorig schooljaar leerden we de beginselen van Kodable in de derde kleuterklas...nu gingen we een stapje verder in het programmeren! De foto's spreken voor zich...met dank aan meester Stefan!
Wij zagen blije gezichtjes, gemotiveerde beestjes en ...helpende handen voor elkaar...' juf, hoe moet ik alles wissen in mijn programma? ' ' he, ik weet dit, ik zal het jou tonen hoe je het anders moet programmeren '
We hebben gewerkt met leuke stappenplannen, maar konden ook met onze fantasie aan de slag, programmeren maar!
Op donderdag 12 mei 2016 gaan we een stapje verder met programmeren...programmeren programmeren wie zijn best doet kan dit leren,lol!
Dank aan meester Stefan voor de ondersteuning!
21-04-2016 om 14:28
geschreven door Zorgteam
15-04-2016
Kangoeroeklas 5LO
Voor deze les hadden de leerlingen een opdracht...zoek info op over de OUDSTE VRAGENSTELLER...dat was het. Zo gezegd, zo gedaan natuurlijk! Geen gemakkelijke opdracht! Omdat we met onze rakkertjes al een aantal jaar het traject van filosoferen ook bewandelen, vond ik het de hoogste tijd om eens een kijkje te nemen in de oorsprong van de filosofie, de bakermat, de fundamenten, de beginselen! Wie heeft ons leren filosoferen? Wie was de oudste vragensteller? Welke gesprekstechniek hanteerde hij? Wat was het gevolg?
Welke grondslagen kennen we vandaag de dag nog? In welke mate geraken we geïnspireerd door deze persoon? In welke mate bepaalt dit ons denken? ...De belangrijkste werkvorm is ' het vragend gesprek voeren'. Deze kennen ze reeds, niet evident, maar o zo verrijkend voor elkaar! Dit geeft een enorme dynamiek aan het gesprek en versterkt het element van de verwondering enorm! En dat was bij ons zeker het geval! Onze proppenhoek hebben wij alvast niet nodig gehad vandaag!
En het mooiste geschenk heb ik van de kinderen gekregen: ' juf, eigenlijk mogen we jou toch dankbaar zijn? ' ' wat maakt dat je dat zegt? ' ' moet ik jullie niet dankbaar zijn? ' ' waaron stel je deze vraag juf? ' ' welke reden heb ik om dankbaar te zijn? ' ' euh...is het niet zo dat het enige wat ik weet, is dat ik niets weet? ' ...en hup ..in de wandelgangen alweer een vragend gesprek! Missie ( voorlopig,lol!) geslaagd!
15-04-2016 om 13:58
geschreven door Zorgteam
Kangoeroeklas 1LO
Een wat? Een hexa? Een hexagoon? Onze kapeloenen van het eerste leerjaar kennen er ondertussen alle geheimen van! Dat ze 'boos' gingen worden, dat had de juf op voorhand meegedeeld aan de soldaatjes...en dat ze zullen moeten doorzetten...dat stond als een paal boven water...en dat dit plan geslaagd was, uiteraard! Kijk maar gerust in onze proppenhoek!
Volgende week donderdag gaan we verder met programmeren, we bouwen hierop verder vanuit onze expertise , benut in de derde kleuterklas. Het briefje kunnen jullie in bijlage vinden, maar is normaal gesproken vandaag in de boekentasjes beland!
Gisteren was een zwarte dag...en tegelijk ook een onschuldige op onze school. Onze kleintjes en de kinderen van de eerste graad waren, zoals altijd, zeer onbezonnen....terwijl wij reeds op de hoogte waren van het nieuws. Hierbij verwijs ik naar de blog van onze directie ' het laatste nieuws ' voor verdere info.
Onze leerkrachten trachten er voor elk van 'onze' kinderen te zijn...op de site van Karrewiet en Ketnet kan je op een ' kindvriendelijke' manier met je kind in gesprek gaan, vragen laten beantwoorden...kortom, het trachten samen een plaats te geven...wij hebben hier nog een aantal tips die wij met onze kinderen in ons achterhoofd houden:
- we trachten open en eerlijk te zijn, we trachten zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. We dramatiseren NIET, maar we vertellen ( geen details) wat er gebeurd is als de kinderen deze vragen hebben.
- kinderen mogen bang en triest zijn, wij zijn dat ook en praten daarover als de kinderen dat willen. We laten en vertellen hoe zij zich voelen en als ze vragen hebben waar wij zelf het antwoord niet op hebben, geven we dit ook aan.
- dit soort aanslagen zijn zeer zeldzaam. We benadrukken dat de politie en de regering als in het werk stelt om onze veiligheid te blijven garanderen.
- we benadrukken de positieve signalen: het brengt ook mensen bij elkaar, we voelen warmte, vriendschap, de hulpdiensten waren er snel, er zijn grote veiligheidsmaatregelen...
...en doorheen dit alles hebben we vandaag al veel lachende gezichtjes gezien...de paashazen zijn hier...heb jij ook al paaseitjes in onze tuintjes zien liggen?
23-03-2016 om 10:21
geschreven door Zorgteam
17-03-2016
Sfeerfoto's vervolg
17-03-2016 om 14:29
geschreven door Zorgteam
Onze sfeerfoto's
17-03-2016 om 14:27
geschreven door Zorgteam
Kangoeroeklas eerste leerjaar: een computermeester op bezoek
Piepeloe mama's en papa's,
Deze ochtend was er terug kangoeroeklas voor de kangoeroetjes van het eerste leerjaar! Filofoseren, Scrabble aanleren, ons monstertjes aanvaarden en een plaatsje geven,...kortom heel wat breinzaken, was het nu de beurt aan een computermeester. Deze les stond in het teken van leren zelfstandig werken, oplossingsgericht aan de slag gaan, doorzetten, aan de slag met een kijkwijzer....en plezier beleven aan uitgedaagd worden! En wat werd er gemotiveerd gewerkt, ik werd vrolijk van de blije, energieke gezichtjes! Onze hexagoon leren we volgende week kennen...onze lesje zat nu al te vol,lol! Binnenkort gaan we verder met ons traject ' leren programmeren'! Wat leuk!
Vonden jullie het fijn?
17-03-2016 om 14:25
geschreven door Zorgteam
Foto's van Kapla 3D
17-03-2016 om 14:00
geschreven door Zorgteam
04-03-2016
Kangoeroenieuws vijfde leerjaar : wij maken Kaplasfinx
Hallo beste mensen,
na twee kangoeroelessen is het eindelijk gelukt, onze sfinx is af!
Het was geen makkelijke opdracht, we moesten veel denken en meten.
Het samenwerken was het belangrijkste.
We hebben ons gebaseerd op 1 sfinx van internet.
We zijn op het idee gekomen door het thema: 'fantastische farao's'.
Bij dat thema hebben wij veel geleerd over Toetanchamon en over Egyptisch rekenen, over papyrus, het balsemen en ook nog over de mummies.
Kortom, het was heel tof!
Hieronder zie je de sfinx
Met vele groeten van de kangoeroevrienden: Mansour, Jarich en Marie-Elise.
04-03-2016 om 00:00
geschreven door Zorgteam
03-03-2016
Nieuws van het IDP6-traject
Zoals je kon lezen op de blog betreffende het IDP- traject, gingen we de laatste fase in. De werkgroep IDP heeft de laatste sessie in Gent niet kunnen bijwonen, aangezien we generale repetitie hadden voor ons schoolbal. Geen erg, want de laatste stap van het IDP-traject vroeg om een actieplan. Zo gezegd, zo gedaan!
Waar gaat we van uit?
Deze gegevens vertellen ons veel over de kwaliteit van onze school. De resultaten van ons IDP6-rapport zijn outputgegevens waarmee de school haar eigen werking kan beoordelen. Ze helpen een antwoord te vinden op de vraag of men erin slaagt de getoetste leerplandoelen van de leergebieden Nederlands en Wiskunde doorheen de basisschool bij de leerlingen te realiseren. Deze resultaten kunnen gebruikt worden om het onderwijsaanbod op school - en klasniveau te verbeteren en draagt daarom bij aan onze interne kwaliteitszorg. Het opgestelde actieplan gaat uit van 4 stappen: plan - do - check- act. Vanuit de resultaten van het IDP6-rapport, die we jaarlijks in augustus digitaal ontvangen, stellen we een sterkte - zwakte analyse voorop. Van daaruit zullen deze gegevens doorsijpelen naar het team. We stellen ons de vraag: ' wat nemen we mee? , waar werken we aan? Wat kunnen we doen om onze kwaliteit op een bepaald item te verbeteren? Welke doelen stellen we voorop? Wat zegt dit over onze school?...' Dit is voer om mee te nemen naar de startvergadering van augustus, elk schooljaar. Aan het eind van het schooljaar koppelen we terug: ' welk effect merken me? wat kunnen we bijsturen? wat bannen we? ' ...om dan bij terug het ' act' deel te zitten en nieuwe acties voorop te stellen!
Schip ahoi piraatjes!
03-03-2016 om 14:26
geschreven door Zorgteam
02-03-2016
Teamvergadering 15 maart 2016 - vervolg traject spelling
Dag allemaal,
We zetten ons traject van spelling verder op de eerstkomende pedagogische teamvergadering. In bijlage kunnen jullie de uitnodiging en het programma nalezen.
De kangoeroeklas is als een mijn, je vindt er goud maar voor je brein...!onze kangoeroeklassen zijn al enige tijd ingeburgerd in ons schoolleven. Om privacyredenen zetten we heel weinig foto's op onze blog...Al gehoord van het stenenmuseum? Ons clowncanon? Onze Italiaanse les? Ons project over farao's?...Momenteel werken we in de kangoeroeklas van het vijfde leerjaar het project van farao's af...we maken als procesevaluatie een 3D-constructie met KAPLA-blokken van de Sfinx...want een denk- en rekenwerk, niet evident! Nu vrijdag werken we aan het vervolg van onze 3D- constructie, hoor je ons brein kraken?
Ook in het eerste leerjaar wordt er gretig gewerkt...onze monstertjes vormden onze basis van overgang derde kleuterklas -eerste leerjaar...vooral het 'ik wil leren-monster' overheerst,lol! Wij hebben ook al een aantal projectjes achter de rug, waaronder ons stenenmuseum, onze beresterke gedachten, onze filolesjes...we kennen Marie de mus en Tipper de schildpad al een geruime tijd en werken nu verder...binnenkort leren we ook een 'hexagoon ' kennen...het blijft spannend!
Groetjes uit de kangoeroeklas en hun kangoeroejuf!