Foto

Welkom in Huldenberg


Foto
Zoeken in blog

De teksten op dit webblog zijn authentiek.  Mogen wij u dus daarop wijzen dat iedere overname van tekst een schriftelijke toelating vereist van de auteur.
De redactie.

N i e u w
  • Zuidportaal en zijn beelden
  • Aanbidding der Wijzen gerestaureerd
  • De Heilige Familie en de kleine Johannes
  • Kapelletje schoolgebouw Elzasstraat
  • Ottenburg orgel gerestaureerd
  • Jezus aan het kruis
  • La Deposizione
  • Graflegging- Vloebergh
  • Primaat van Petrus
  • De boogschuttersgilde
    Geschiedenis
  • Ontstaan van Huldenberg
  • Ontstaan van Loonbeek
  • Ontstaan van Neerijse
  • Ontstaan van St-Ag.-Rode
  • Ottenburg: magische Tomme
  • Koninklijke Filharmonie 1
  • Koninklijke Filharmonie 2
  • Ganspoel
  • Foto
    Monumenten
  • OLV-kerk: vroege gotiek
  • OLV-kerk: Brabantse gotiek
  • De zonnewijzer
  • De pomp is honderd jaar
  • Loonbeek: het Blauwhof
  • Art deco in Loonbeek
  • 50 jaar gedenkenzuil Felix Sohie
  • Meisjesschool Loonbeek
  • Het monument
  • Kapelletjes
    Kunstpatrimonium OLV-kerk
  • Aanbidding der Wijzen
  • Aanbidding der herders
  • Bekering St-Hubertus
  • H. Rosalia gekroond
  • OLV tenhemelopneming
  • Jezus aan het Kruis
  • La Deposizione
  • De graflegging
  • Primaat van Petrus
  • De Heilige Familie en de kleine Johannes
    Kunstpatrimonium 2
  • De klokken van Huldenberg 1
  • De klokken van Huldenberg 2
  • Restauratie orgel Neerijse
  • Restauratie orgel Ottenburg
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 1
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 2
    Kunstpatrimonium 3
  • Zuidportaal en zijn beelden
  • Kapelletjes
  • Kapelletjes 1
  • Kapelletjes 2
  • Kapelletjes 3
  • Kapelletjes 4
  • Foto
    Monumenten: Keyhof
  • De kloosterkapel - 1
  • De kloosterkapel - 2
  • De kloosterkapel - 3
  • De kloosterkapel - 4
  • De kloosterkapel - 5
  • De kloosterkapel - 6
  • De kloosterkapel - 7
  • De kloosterkapel - 8
  • De boom van Jesse
  • De kruisweg
    Verdwenen erfgoed 1
  • De Stroobants hoeve
  • Pachthof Sneessens 1
  • Pachthof Sneessens 2
  • Pachthof Van Bruystegem
  • Het Hospice 1
  • Het Hospice 2
  • Het Hospice 3
  • De Mariakring 1
  • De Mariakring 2
  • De Mariakring 3
    Verdwenen erfgoed 2
  • Ter Meeren of Roodhof
  • Het Blauwhof - 1
  • Het Blauwhof - 2
  • Het Blauwhof - 3
  • Het Blauwhof - 4
  • Schuur v papiermolen 1
  • Schuur v papiermolen 2
  • Schoolgebouw Elzasstraat
  • Toponymie - 1
  • Straatnamen & betekenis
  • De Zesdagmaalstraat
  • De Korenheide
  • De Billande
  • De Hasselheide
  • De Elzasstraat
  • De Oliestraat
  • Wolfshaegen
  • Loswegstraat
  • Schaveistraat
    Toponymie - 2
  • De Kausdelle
  • Foto
    Bijnamen in Huldenberg
  • Het Gemeenteplein
  • De KVLV in 1958
    Bijnamen in Loonbeek
  • St-Jansbergsteenweg -1
  • De KVLV Deel 1
  • De KVLV deel 2
  • De KVLV deel 3
    Foto
    Bijnamen in Neerijse (1)
  • Foto
    Bijnamen in Ottenburg (1)
  • Foto
    Bijnamen in St-Agatha-Rode
  • Volkse wijsheden
  • Bamis, kermis in het dorp
  • Antonius met het varken
  • Antonius: weerspreuken gezegden
  • De boogschuttersgilde
  • De kribbe Gemeenteplein
  • De Huldenb. processie 1
  • De Huldenb. processie 2
  • De Huldenb. processie 3
  • De Huldenb. processie 4
  • St.-Rochusommeganck
    Verhalen
  • De Jonkvrouw en de kikkers
  • Voor een mot'cyclet
  • Het verhaal van de instrumenten
  • Den Bluts
  • Cafés en handelszaken
  • Cafés in St.-Agatha-Rode
  • Wolfshaegen: cafés & winkels
  • Winkels in St.-Ag.-Rode
  • Uit het dagboek van een pastoor
  • Liefdesverdriet
  • Den drapeau
  • Monsieur Dupont
  • Vergaderen
  • De broek van Juffrouw Linda
  • Kapsalon
  • Kerstvrede ?
  • Dialoog
  • Huisbezoek
  • Uit het dagboek van Mariette Vandenschrieck
  • Inleiding
  • D1 Mobilisatie 1
  • D2 Mobilisatie 2
  • D3 Oorlog breekt uit
  • D4 Op vlucht
  • D5 Op vlucht
  • D6 Oorlogsjaren
  • D7 Voedsel
  • d8 crash
  • Foto

    Lente: Vergeet-mij-nietje

    Natuur 1
  • Langs de IJse - De lente
  • De smeerwortel
  • De stinkende gouwe
  • Langs de IJse - De zomer
  • De klaproos
  • De moerasspirea
  • Langs de IJse - De herfst
  • Het boerenwormkruid
  • De vlier
  • Natuur 2
  • Het koninginnenkruid
  • De paardebloem
  • Het pijlkruid
  • De grote kattenstaart
  • De mispel
  • De hulst
  • De maretak
  • Het sneeuwklokje
  • De IJse in de winter
  • De merel
    Foto
    Natuur 3
  • De koolmees
  • De pimpelmees
  • De staartmees
  • De kuifmees
  • Het roodborstje
  • De groene specht
  • De zwaluw
  • De mus
  • De egel
  • De kalkoen
    Natuur 4
  • De meikever
  • De distelvlinder
  • Het wilgenroosje
  • De wesp
  • De sleedoorn
  • De klimop
  • De brandnetel
  • De dovenetel
  • Het koolwitje
  • De koninginnepage
    Natuur 5
  • De meerkoet
  • De waterhoen
  • Het fluitenkruid
  • De houtduif
  • De meidoorn
  • Brem
  • De robinia
  • De duizendblad
  • De madonnalelie
  • De vos
    Natuur 6
  • De Japanse kerselaar
  • De Boshyacint
  • De kerkuil
  • Het madeliefje
  • Natuurwandelingen 1
  • Rode Bos
  • Huldenberg: 't middenrif
  • Huldenberg: langs kleine weggetjes
  • Huldenberg: langs nieuwe weggetjes
  • Huldenberg: langs de velden
  • Naar het Westen
  • Bij de buren
  • Op 't dak van Huldenberg
  • Op't dak van Huldenberg2
  • De Kapelletjeswandeling
    Natuurwandelingen 2
  • Loonb.-Neerijse-Loonb.
  • Weg en zo terug thuis
  • Huld.-Terlaenen-Huld.
  • De stoomtram
  • Dichtbij wandelen
  • Huldenberg: bergop bergaf
  • Taal
  • De sjup in de sjeu (1)
  • De sjup in de sjeu (2)
  • Gebouwen
  • Het oud gemeentehuis van St.-Ag.-Rode
  • Het nieuw kasteel van St.-Ag.Rode
  • Allerlei
  • KVLV Loonbeek naar Luik
  • In het Nieuwsblad
  • Pastoor Bertmans, 30 jaar in Huldenberg
  • Huwelijk Graaf Rodolphe
  • Loflied voor F. Sohie
  • Schapen door Huldenberg
  • Schapen verlaten Huldenberg
  • Huwelijksverjaardag platina
  • Sofie Van Binnebeek, Laureate beurs
  • Winter in Huldenberg

    Magische Tomme
    Tulpvormige aarden potten

    Foto
    Langs de IJse
    Herfst

    Kardinaalsmuts
    Haagwinde
    Reuzenpaardenstaart
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Zomer

    - reuzenbalsemien
    - moerasspirea
    - kattenstaart
    - wikke
    - wilgenroosje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Lente
    - Smeerwortel
    - Look-zonder-look
    - Fluitenkruid
    - Witte dovenetel
    - Hondsdraf
    - Vergeet-mij-nietje

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Nest van koolmees

    Foto
    Foto
    HULDENBERG
    Vroeger en nu
    10-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het monument

    Het monument

    De wegenwerken zijn gedaan.  Het monument krijgt een nieuwe plaats op het gemeenteplein.

    Op 11 november, de laatste dag van wereldoorlog I,  worden traditiegetrouw onze oorlogsslachtoffers van de twee wereldoorlogen herdacht.

    Op het monument op het gemeenteplein staan de namen van de oorlogsslachtoffers van 1914-18 en 1940-45.

                     

                           Onthulling van het monument op 18 mei 1947 (foto archief Keyhof)


    Dit monument is een driezijdige afgeknotte piramide.   Het monument werd ontworpen door bouwkundige Stanis Van Pee.  Op de eerste zijde staan de namen van de militaire oorlogsslachtoffers,  op de tweede de burgerlijke en op de derde een herdenking aan Generaal Genotte.

    Bovenop prijkt een rechtstaande leeuw (door Daniël Van Huffel) ; hij werd gestolen en door een ander exemplaar vervangen.

    Het  monument stond oorspronkelijk in het midden van een driehoekig parkje op het gemeenteplein. Tijdens de werken van de jaren 90 werd het verplaatst en het maakt nu deel uit van het plein.

                       

                            Het monument in het midden van een driehoekig parkje


    Zijde 1:
    de militaire slachtoffers:

    1914-18

    Alfons Goossens, overleden op 31 januari 1919;

    Léon Kriegels, gestorven op 17 november 1914;

    René Theyssens, overleden op 4 januari 1918;

    Emiel Vanderkelen, overleden op 12 september 1914

    André Van Kildonck, gestorven op 20 oktober 1914.

    1940-45

    Emile Gilis, gesneuveld op de eerste dag van de oorlog, op 10 mei 1940;

    Georges Steenbeek, gesneuveld de eerste dag van de oorlog, op 10 mei 1940;

     

    Zijde 2 : de burgerlijke slachtoffers:

    René Borremans, getroffen op 14 mei 1940 door de scherven van een Duitse bom;

    Maurice Cahy,getroffen door een obus van de Flak op 23 juni 1944;

    Victor Philips, getroffen door een obus van het afweergeschut op 23 juni 1944.


    Zijde 3 :

    Generaal Fernand Genotte, terechtgesteld op 10 mei 1944.


    Bronnen: In en om het kasteel van Huldenberg. J. Vanhoren
                   
    www.bloggen.be/huldenberg
    tekst: Jean-Pierre Van Binnebeek


    >> Reageer (1)
    02-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.125 jaar - De Ware Vrienden

    De Ware Vrienden vieren hun 125 jaar-bestaan op 11 november 2017 in Den Elzas met een jubileumconcert.

    Op 13 november 1892 vond de eerste repetitie plaats van de pas opgerichte muziekmaatschappij. Aan de basis ervan lagen Alfred Stroobants en Remy Lahaye.

    De eerste dirigent was Léon Nicodème. Het lokaal waar de repetities plaatsvonden was de herberg 'De Casino' aan het gemeenteplein.

    Hieronder twee foto's.  De eerste werd na wereldoorlog II genomen.  Op de tweede vierden de leden hun 75-jarig bestaan in 1967.


    Rij onderaan (v.l.n.r)

    Zjèfke mus =Jef Vanderlinden.   Leeô va Jan stoojl = Léon Vanderlinden.   Jom Flooëke = Guillaume fluyt.   Beëre Nijs = Albert Nijs.   Jan va Mooëke Wis = Jan Drijberg.   Reeke Flooët of Reeke van Rozeene =Henri Fluyt.  Oktaaf van de Tieën = Oktaaf Van Bruystegem.  Marsèl Puuët of Marsèl va Jan Waps = Marcel Poot.  Georges Drijberg.  Marsèl va Susse Mus = Marcel De Keyser.

    Rij bovenaan (v.l.n.r.)

    Henri Laureyns.  Den Brèver = Remy Lahaye - voorzitter.  Mil va Joene = Emile De Keyser.  Lamme Kuul = Guillaume Verdoodt.  Frans va Louw = Frans Mommaerts.  Zjorzj Waps = Georges Poot.   Jan va Janes = Jan Sterckx.  Zjèf Sjappuir  = Jef Taymans.   Jan va Sjaa Put  = Jan Vandenput.  Fons Pirlè = Alphonse Pirlet.  Jan va Fonje Schooën = Jan Vandendael – soldaat.  Ree va Sjaa = Henri Van Waeyenberg.  Fei van Orekes = Félix Philips.  Nanje va Sevères = Ferdinand Thielemans.  Ree Flooët = Henri Fluyt. (onbekend).  Robert Fluyt.  Jom Stoojl = Guillaume Demesmaeker.


    Eén eeuw 'Ware Vrienden' in 1992.


    Rij onderaan (v.l.n.r.)

    André Van Acker - met hoed in de hand.   Swa van den bèkker = François Detiège – met hoed in de hand.  Leeö va Jan Stoojl = Léon Vanderlinden.  Zjorsj va Stanis = Georges Vanderlinden.  Drèke Moeës = André Maes.  Zjaak Moeës = Jacques Maes.  Eugène Steeno - Voorzitter.  Rozjei va Sèl va Zuuëre = Roger Dewit.  Armâ va Sjaa of Armâ va Smèd = Armand Van Wayenberg.  Sjarel va Tist Schoojn = Charles Vandendael.  Renei va Janneke den beeësteiker = René Debois. Zjulleke va Mierbeek = Jules Van Meerbeek. Kamil va David = Camille Theyssens.  Jules Vanderlinden.  Wannes Kuuël = Wannes Verdoodt.  Rik va Nanje = Henri Debecker.

    2de rij (v.l.n.r.)

    Jan va Zandes = Jan Dekeyser – naast het kader van de foto, met hoed in de hand. Victor Pirlet.  Leeô va Kamil den Tooreman = Léon Mercy.  Kamil den Tooreman = Camille Mercy.  Zjèfke van den Rosse Joene = Jef Dekeyser.  Robert Vanderlinden.  Beire va Nanje Moeës = Albert Maes.  Hileër Va Torre Kuuël = Hilaire Verdoodt.  Moris va Kamil den Tooreman = Maurice Mercy.  Marsèl Puuët of Marsèl va Jan Waps =Marcel Poot.   Zujl van den Bô Marsjei = Jules Steeno - met zonnebril.  Rozjei  va Cleir va Frans va Louw = Roger Philips.  Jan Put = Jan Vandenput.  Pikke va Rouze = Petrus Renders. Zjèfke= Jozef Sempels - uit Bosvoorde. Robèër Minè = Robert Minet.  Zjèfke Pataat of Zjèfke va Zjulleke Peti = Jozef Vanwayenberg.  Moris va Zjanneke Ves = Maurice Philips. Zjoerdân  = Jordan Hendrickx.

    3e rij (v.l.n.r. onder de vlag)

    Frans va Rik de Prs = Frans Harzé.  Fonje Pataat = Alphonse Van Waeyenberg. Jef De Mey – Chef.  Zjân van den Tooreman = Jean Mercy.   Hubeër va Sèl va Zuuëre = Hubert Dewit.  Jules Fluyt.  Zjèfke Stèno = Jozef Steeno.  Marsèlleke Puuëlinks = Michel Pulinckx. Gérard Vandermosten.  Jaak Philips. 

    De foto's verkregen we daor toedoen van Patrick Stas en Pierre Van Obbergen.

    De erkenning van de personen op de foto's gebeurde dankzij de hulp van Jef Dekeyser, Luc Vandermosten en Georges Vanderlinden.

    De spellingsregels van de bijnamen zijn te vinden in het boek 'Bijnamen van Groot-Huldenberg' -2012 - J.-P. Van Binnebeek - Y. De Volder.

    Jean-Pierre Van Binnebeek zorgde voor de samenstelling van het artikel.


    >> Reageer (0)
    29-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerheiligen





                                                                                           



                                                                                         



                        

    >> Reageer (0)
    30-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bamis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘Boeëmis’ of Kermis in het dorp

     

    Heel binnenkort zien we de kermismolens op het dorpsplein hun plaats innemen.

     

    Naar jaarlijkse traditie viert Huldenberg ‘Bamis’, een term die in de Huldenbergse volkstaal ‘Boeëmis’ wordt uitgesproken, wat ‘najaar betekent.  Deze traditie gaat terug tot in de vorige eeuwen.  ‘Bamis’ komt van ‘Sint-Baafsmis’.  Op 1 oktober wordt Sint-Bavo (of Sint-Baafs) gevierd.  Hij werd, en wordt nog altijd, aangeroepen tegen het mislukken van de oogst.  Op zijn feestdag moesten de pachtgelden betaald worden.

     

    Bavo van Gent was een Haspengouws edelman, die eigenlijk Allowin heette.  Hij leefde in de 7de eeuw (ca. 589-ca 654).  Hij leidde een leven vol uitspattingen, bekeerde zich en gaf na de dood van zijn echtgenote zijn goederen aan de armen.

     

    Door zijn afkomst wordt Bavo meestal voorgesteld als ridder in wapenrusting met mantel en zwaard en een valk op de arm of naast hem, aan zijn voeten.  Hij is trouwens de patroon van de valkeniers.

                                             

    Soms wordt hij voorgesteld in zwarte benedictijnerkledij omdat hij in de Gentse St.-Pietersabdij woonde.  Nadien werd hij kluizenaar en leefde hij in een holle boom.

     

    Bavo werd ook aangeroepen tegen kinkhoest, long- en keelontsteking.    

     

    Tekst: Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bronnen:

    - Geneesheiligen in de lage landen.  J. Claes, A. Claes, K. Vincke.  Davidsfonds – Leuven.

    - Sanctus – Meer dan 500 heiligen herkennen.  J. Claes. A. Claes. K. Vincke.  Davidsfonds – Leuven.

    Foto : Jean-Pierre Van Binnebeek

    Afbeelding : uit ‘Sanctus’.

     
     
                                                  


    >> Reageer (0)
    30-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het pachthof Sneessens - deel 1

    Verdwenen erfgoed

    Het pachthof Sneessens. Deel 1

    Voor 1960 stond er achter het gemeentehuis een vierkantshoeve, in de Huldenbergse volksmond beter gekend als  ‘het Pachthof Sneessens’.  Het dankt zijn naam aan de familie Sneessens die het goed  in het midden van de 20ste eeuw in hun bezit hadden, nadat de familie Huybrechts en de familie Stroobants er reeds hun intrek hadden genomen.



                                    

    Postkaart
    Zicht op Huldenberg met onderaan het wit gebouw van het ‘Pachthof Sneessens’


    Voor 1960 zag het Huldenbergs stratenplan er enigszins anders uit.  Om het Pachthof Sneessens te bereiken, moest je namelijk een smalle weg volgen, die vertrok vanaf de Casino, op het Gemeenteplein, in de richting van Loonbeek.  Dit was toen de Langestraat of de voorloper van de huidige R.Borremansstraat.  Ter hoogte van de huidige Sint-Rochusstraat draaide de toenmalige Langestraat lichtjes naar rechts en ongeveer op die hoogte vertrok er een kasseiweg die ons naar de ingangspoort leidde van het ‘Pachthof Sneessens’.


    Het Pijlijzershof

     

    In zijn werk “In en om het kasteel van Huldenberg” maakt Jozef Vanhoren gewag van het ‘Pijlijzershof’.  Dit was wellicht de naam van de hoeve voordat het eigendom werd van de familie Sneessens


                  


    De benaming Pijlijzers gaat terug tot in de Middeleeuwen en verwijst naar een bos, gelegen achteraan in de Kausdelle en reeds gekend in 1418 onder de naam Pilisers Bosch.  De naam verwijst naar Willem(m)e Pilisers, grootgrondbezitter.

    In de 16e eeuw vinden we Pijlijsers bosch (1529, 1532); vanaf de 17e eeuw wordt de plaatsnaam voorafgegaan door een ‘s’: Spijlijsersbosch (1664,1683) en Spijlijserbosch in 1725.  In 1748 en 1783, wordt Speyleysers Bosch geschreven en in 1782 Speylaers Bosch ;  daaruit afgeleid kennen we Speylaert, een zijstraat van de Koxberg, waarin de suffix –aert een veld of weiland met enige begroeiing betekent.

    Op de Ferrariskaart staat de naam Speylen Bosch.

     

     

    Op de kaart van C.Everaert die op 28 mei 1756 opgemaakt werd staan twee gebouwen die in die tijd nog geen vierkantshoeve vormden.  


                  


    Jozef Vanhoren vermeldt tevens in zijn artikel “Het gemeenteplein te Huldenberg” het ‘bempt van ’t hof te Spijleijsers’ dat in het centrum van het dorp aan de oevers van de IJse te vinden is.

     

     

    De hoeve staat duidelijk vermeld op de Ferrariskaart van 1777. 


                  


    Enkele jaren later (+/- 1782) tekende Jean-Baptist Mans, afkomstig uit Huldenberg de volgende kaart waarop de hoeve in al zijn pracht te zien is.


                   


    Op de Popp-kaart (+/- 1860) is de aflijning van de hoeve duidelijk te zien.


                   

    (wordt vervolgd)

    Bronnen

    Jozef Vanhoren.- In en om het kasteel van Huldenberg.

    Jozef Vanhoren – het gemeenteplein te Huldenberg.

    Archief van Guy Vande Putte

    Getuigenissen van Marie Leconte, Gérard Leconte en Guido De Jonghe.

    Foto uit het archief van Gérard Leconte.

    Postkaarten.

     

    Tekst

    Sofie en Jean-Pierre Van Binnebeek

     


    >> Reageer (0)
    29-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Pachthof Sneessens - Deel 2

    Verdwenen erfgoed
    Het Pachthof Sneessens - Deel 2

    Voor 1960 stond er achter het gemeentehuis een vierkantshoeve, in de Huldenbergse volksmond beter gekend als  ‘het Pachthof Sneessens’.  Het dankt zijn naam aan de familie Sneessens die het goed  in het midden van de 20ste eeuw in hun bezit hadden, nadat de familie Huybrechts en de familie Stroobants er reeds hun intrek hadden genomen.

     

    De hoeve in de 20ste eeuw

     

    Deze prachtige hoeve was in het begin van de 20ste eeuw eigendom van de familie Huyb(e)rechts. 




                  


    Nadien werd de familie Stroobants eigenaar totdat de familie Sneessens er zijn intrek in nam.

     


    Sjuul oeët de Meule (Jules Sneessens) had twee zonen. Léon, burgerlijk ingenieur, was piloot. Hij huwde met Madam Minet (Gabrielle
    Lahaye) en verhuisde.  De andere zoon, Paul bleef op het pachthof.

                                    


    In 1937 is Henri Leconte getrouwd met Elisa De Raet er komen wonen. Zij bleven er negen jaar.  Op het einde van hun huurovereenkomst, in 1946, eiste de familie Sneessens de hoeve op.  De familie Leconte verhuisde naar Hennuyères in Waals Brabant maar de twee dochters huwden twee broers uit Huldenberg en kwamen er wonen: Maria Leconte trouwde met Paul De Jonghe en vestigde zich in de Victor Philipsstraat en Lucienne Leconte met Albert De Jonghe, die de hoeve Schonenberg verder uitbaatten.


    De hoeve Sneessens diende verder als buitenverblijf of werd verhuurd nadien tweemaal verkocht en werd rond 1960 afgebroken.

    In 1937 is Henri Leconte getrouwd met Elisa De Raet er komen wonen. Zij bleven er negen jaar.  Op het einde van hun huurovereenkomst, in 1946, eiste de familie Sneessens de hoeve op.  De familie Leconte verhuisde naar Hennuyères in Waals Brabant maar de twee dochters huwden twee broers uit Huldenberg en kwamen er wonen: Maria Leconte trouwde met Paul De Jonghe en vestigde zich in de Victor Philipsstraat en Lucienne Leconte met Albert De Jonghe, die de hoeve Schonenberg verder uitbaatten.

    De hoeve Sneessens diende verder als buitenverblijf of werd verhuurd, nadien tweemaal verkocht en werd rond 1960 afgebroken.

     

    Binnen de omheining van de hoeve ontsprongen twee bronnen die in de 'Veussebeik' vloeiden om zo in de IJse uit te monden.

    Het pachthof Sneessens


    Het gebouw had de vorm van een vierkantshoeve.  Tegen de straat, bovenaan op het plan, een vleugel in L-vorm waarin de woning en de paarden- en koestallen ondergebracht waren.  Links merken we de ingangspoort met kleinere stallingen.  Onderaan (waar op het plan een weide is) stond wellicht de grote schuur.  Zij werd vroegtijdig afgebroken.





    Bij het binnenkomen op de middenkoer vond men links de woning en de paarden- en koestallen.  De woning bestond uit een keuken, een eetplaats, achteraan de slaapkamers voor de jongens die uitgaven op de groenten- en bloementuin die van de straat gescheiden was door een blinde muur.  De meisjes sliepen linksboven.  Boven de woning was er nog een graanzolder.

    De paardenstal was voorzien voor 4 paarden, de koestal voor 7 à 8 koeien.  Boven de stallen was er een hooizolder.

    In de kelder van dit gedeelte ontsprongen twee bronnen waarvan het water gebruikt werd voor zowel de behoeften van de bewoners als die van de dieren.  Het (afval)water liep via een beek, naar een lager gelegen vijver die dan verder uitmondde via een andere beek, de ‘Veussebeik’, in de IJse.

     

    Achteraan op het binnenplein vonden we de grote poort van de opslagplaats waar aardappelen en groenten konden bewaard worden.

     

    Rechts van de ingangspoort waren er andere stallingen, voor varkens en kalveren.  Een blinde muur en een hek hadden inmiddels de schuur (die nog op de Popp-kaart te zien is) vervangen en de binnenkoer afgesloten.  Onderaan de stallingen heeft men in de 20ste eeuw een hangar gebouwd die als schuur diende.

    Achteraan op de binnenplaats stond er ook een klein gebouw dat na 1860 opgericht is en wellicht als koetshuis ('het vwatuurekot)' heeft gediend.



                                   

    Vandaag is het uitzicht totaal anders.

         
      Zicht vanuit de R. Borremansstraat.                         Zicht vanuit de parking aan de Kronkel.


    Bronnen

    Jozef Vanhoren.- In en om het kasteel van Huldenberg.

    Jozef Vanhoren – het gemeenteplein te Huldenberg.

    Archief van Guy Vande Putte

    Getuigenissen van Marie Leconte, Gérard Leconte en Guido De Jonghe.

    Foto uit het archief van Gérard Leconte.

    Postkaarten.

     

    Tekst

    Sofie en Jean-Pierre Van Binnebeek


    >> Reageer (0)
    01-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xavier Malou is 90 jaar geworden

    Xavier Malou is 90 jaar geworden

    Op zondag 30 april heeft Xavier Malou een concertfeestje in de tuinen van zijn woning gegeven.

    Tijdens dit feestje werd het onderstaande liedje op de toon van ''Le Plat Pays", "Het Vlakke Land" van Jacques Brel door zijn kinderen gezongen.


    Avec ses belles jonquilles qui fleurissent au printemps

    Avec la rivière Ijse, qui déborde de temps en temps

    Et quand au mois de mai, les muguets sentent si bon

    Et puis au mois de juin, les rhododendrons

    En été la lavande, en automne la bruyère

    Et cette maison de rêve au milieu de la clairière

    Ce Loonbeek que vous aimez tant.


    Wanneer de wolken rollen boven dit heuvelland

    Wanneer de heide bloeit door gras en door zand

    Wanneer de serren vol blaue druiven staan

    En wanneer we op zondag naar ons kerkje gaan

    Wanneer de wandelaars langs de Ijse lopen,

    En de velden vol staan met suikerbieten in hopen

    Dit mooie land, ons druivenland.


    Avec son optimisme, un petit peu fleur bleue

    Lapin épanoui, toujours prêt et heureux

    Ton ouverture au monde, ta culture générale

    Ton goût du voyage, par mont et par val

    A l'écoute de tous, toujuors prêt à aider

    Et en toute circonstance, toujours émerveillé

    Ce cher Papa qu'on aime tant.


    Avec la Marguerite, toujours à tes côtés,

    Le plus beau cadeau que Spontin t'a donné

    Sa maison toujours ouverte, pourvu qu'on s'tienne pas mal

    Son coeur toujours ouvert, mais pas sentimental

    Son pas décidé de lieutenant-général

    Toujours fidèle à elle-même, par mont et par val

    Cette Maman que tu aimes tant.


    Avec tes amis aujourd'hui rassemblés

    Collègues, village, famille, de loin ou d'à côté,

    Quand les fils d'outremer reviennent te fêter,

    d'Hong Kong, Londres ou Champagne, ici tous rassemblés

    Quand le temps est au rire, à boire et à fêter,

    Tous ici réunis, écoute nous chanter

    ce cher Papa qu'on aime tant.


    De famillie Malou






    >> Reageer (0)
    14-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen 2017

    Pasen 2015


    >> Reageer (0)
    23-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mispel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE MISPEL



    Hier en daar vindt men ze nog in een haag: de mispelaar. Vroeger vond je deze struik in elke tuin.
    Want de mispelaar gaf nog een lekkere vrucht, lang na dat de andere al geoogst waren en wanneer het al eens een paar keer lichtjes gevroren had. Deze vruchten werden als een delicatesse beschouwd.

    Om ze echt te kunnen smaken, moeten ze beurs zijn. Niet rot! Maar het harde, wrange vlees werd door de vorst en het overrijp worden  heerlijk zoet.

    Rot is een mispel ook niet te eten.

    Men zegt zo rot als een mispel. Aan de buitenkant mag geen enkel teken van verrotting of schimmel te zien zijn.
    Het is een plant uit de grote familie van de rozen. Net als appel, peer, … 

     

    In de lente tooit hij zich met grote witte, heerlijk ruikende bloemen. Na de vruchtzetting ontstaan de mispels.  Deze blijven zoals hoger geschreven best tot na de eerste vorst aan de boom hangen.


    In elke vrucht bevinden zich 3 nogal uit de kluiten gewassen zaden. Om uit deze zaden een nieuwe boom te kweken moet je veel geduld hebben. Om ze te laten kiemen moet je de kiemkracht bevorderen. Stratificeren noemt men dat.

    Om een goede mispelaar te hebben zal men enten op een meidoorn, een peer of kweepeer .


    De mispel heeft in de geneeskunde ook een rol gespeeld. Ze werd gebruikt tegen “den afgank”, bij zwangerschapsmisselijkheid. Zelfs een fikse kater werd er mee verdreven. Men maakte er jam en een drankje van. Zie verder voor een recept.


    Ook in het volksgeloof speelde deze mooie struik een rol. De heksen waren als de dood voor een mispelarenstok. Om water te zoeken gebruikte men een mispelaren wichelroede  Men maakte  kruisje in dit hout en hing die als bescherming op in huis en stal.

    Indertijd ,misschien hebben sommige families hem nog in hun bezit, was in elk huis een mooie bewerkte mispelaren wandelstok te vonden.

    Het hout is zeer hard en kon kunstig bewerkt worden.  De smid zorgde voor een koperen of ijzeren pin en de zadelmaker vlocht een zacht lederen handvat.

     

    EEN VERHAAL


    De duivel kreeg het ferm op zijn heupen wanneer hij zag welke goede eigenschappen de mispelaar had. Hij gebruikte alle middelen en al zijn kracht om de plant schade toe te brengen.Het lukte hem niet de boom te doden. Hoe hard hij ook blies, eens de boom tegen de vlakte lag, groeide hij toch door.


    Dan maar anders geprobeerd. Op de jonge knoppen stuurden hij een horde kleine vlinders af om de vruchten te vernielen. Maar onze voorouders, die ook niet van gisteren waren, lieten op 1 mei de wortels van de plant besprenkelen met wijwater en de duivel was er aan voor zijn moeite. Hij heeft het dan maar opgegeven.

     

    Ook de Spanjaarden hebben geen goed oog in deze plat:Wie mispels eet, water drinkt en oude vrouwen kust, heeft nooit gegeten, gedronken of gekust

     

    Mespilus germanicus, zo luidt zij officiële naam. Het germanicus wijst naar Duitsland omdat men indertijd  dacht deze plant van ginder voortkwam en daar welig tierde.

     

    Mespilus komt van het Grieks mesos (helft/ midden) en pilos (bol), verwijzend naar de vorm van de vrucht, een halve bol.
     

    Mispels op brandewijn/ alcohool

    één kilo rijpe mispels, gewassen en uitgelekt
    suikerstroop van 1 kilo suiker op 1 liter water
    brandewijn of wodka
    ¼ liter alcohol 99%
    1 vanillestokje, doorgesneden en merg eruit geschrapt
    1 eetlepel citroensap


    Prik de mispels een aantal keren in met een satéprikker.
    Vul een brandschone pot (vaatwasser en naspoelen met heet water) tot iets over de helft met mispels.
    Leg vanillestokje en merg tussen de mispels, sprenkel het citroensap erover en schenk ¼ liter alcohol van 99% over het fruit, tik de pot zachtjes op het werkvlak zodat de alcohol goed tussen het fruit loopt en schenk vervolgens zoveel suikerstroop op het fruit tot het voor de helft onderstaat.
    Vul de pot verder met de brandewijn tot de rand van de pot.
    Sluit de potten luchtdicht af.
    Bewaar de potten minstens 3 maanden, op een koele, droge, donkere plaats en keer ze regelmatig om (op zijn kop zetten.
    Zo'n pot staat erg mooi op een plank of vensterbank in de keuken. Gebruik deze pot ook het eerste.
    (Bron recept: nl.tuinen - sept 04 -Tonny Leeflang-Wondergem)

     

    Mispelrecept voor gelei (1)

    500 g
    zeer rijpe mispels, in vieren gesneden
    2 eetlepels sap van limoen (citron vert)
    250 gram suiker


    Doe de mispels met 1/4 liter water en 1 eetlepel citroensap in een pan, breng aan de kook en laat 1 uur zachtjes sudderen tot de mispels helemaal zacht zijn.
    Bekleed een zeef met passeerdoek (neteldoek) en zet hem op een kom, giet de inhoud van de pan in de zeef, dek de mispelmassa af met een stuk plasticfolie en zet hierop een passende pan gevuld met warm water, laat zo 12 uur uitlekken.
    Meet het gefilterde sap af en reken 250 gram suiker per ½ liter sap.
    Smelt de suiker met 1 eetlepel citroensap al roerend in een pan met dikke bodem, voeg het mispelsap toe en breng aan de kook, laat 15 minuten inkoken, schuim regelmatig af. 
    Doe de hete gelei over in brandschone, met heet water omgespoelde potten, sluit ze af met een schroefdeksel en zet ze omgekeerd op een doek om af te koelen. Bewaar de potten donker en droog.
    Mispelgelei heeft een fijne, iets rinse smaak en is zeer geschikt om te serveren bij een kaasplateau, bij wild en bij zoete desserts .
    (Bron: nl.tuinen & nl.culinair - september 2004)

    norbert mosselmans

    Info

    Bomen en struiken                              Readers Digest

    Flora van de lage landen                     Tirion

    Fotos en recepten                                Internet


    >> Reageer (0)
    14-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.L.V.Tenhemelopneming

    HET FEEST VAN O.-L.-VROUW TEN HEMELOPNEMING IN HULDENBERG

    Op 15 augustus viert Huldenberg het feest van O.-L.-V. tenhemelopneming.  Traditiegetrouw vindt op die dag de jaarlijkse kermis plaats.  Getuigen van dit feest zijn het schilderij van Gaspar De Crayer en de glasramen van Lou Asperslag.

    Onze Lieve Vrouwe tenhemelopneming is in de katholieke kerk de feestdag van de opneming van Maria in de hemel, “met lichaam en ziel”.

    In de katholieke kerk wordt dit feest sinds ongeveer het jaar 700 gevierd.  Volgens de traditie stierf Maria in aanwezigheid van de apostelen, behalve Thomas, en werd haar lichaam en haar ziel ten hemel opgenomen.  15 augustus was de datum waarop de kerkwijding van een basiliek aan Maria toegewijd, gelegen tussen Bethleem en Jeruzalem, plaatsvond.

    Barokke altaren

    In 1734, na een brand die de kerk teisterde, wou pastoor Joannes-Josephus Van den Eede komaf maken met gotiek in zijn kerk    Deze architecturale stroming had inmiddels al lang afgedaan en de barokke bouwkunst vierde hoogtij.  Bij de herstellings- en restauratiewerken liet hij een zadeldak plaatsen over de hoofd- en zijbeuken.  Zodoende werden de hoger gelegen gotische ramen verborgen.  In het koor en in de dwarsbeuken werden ramen dichtgemetseld; drie barokke altaren werden opgetrokken tegen de oostelijk gelegen binnenwanden.  Dit uitzicht bleef onveranderd tot 1937.




    Het schilderij van Maria tenhemelopneming

    Het schilderij toegeschreven aan Gaspar De Crayer heeft tot 1938 boven het altaar gehangen. Men vindt het nu in de rechter zijbeuk, boven de ingangsdeur van het zuidportaal.
    Het stelt de tenhemelopneming van Maria voor. Het kunstwerk werd met olieverf tussen 1651 en 1670 geschilderd. Het is een typisch werk uit de barokke periode.

    Gaspar De Crayer (1584 - 1669) was een kunstschilder uit de Antwerpse school. Hij trok wel naar Brussel waar hij het grootste deel van zijn werken vervaardigde. Hij stond onder invloed van het werk van Rubens. Na diens dood ontwikkelde hij zijn eigen stijl.

    Hij behoorde tot de meest toonaangevende kunstenaars van de Zuidelijke Nederlanden. Hij kreeg veel opdrachten en bezat een groot atelier. Net als Rubens maakte hij zelf  het ontwerp van zijn schilderijen en liet zijn leerlingen en medewerkers zijn werken uitwerken.

    Op het schilderij zien we Maria omringd door een groep engeltjes, putti en twee personages.  Ze wordt ten hemel opgenomen in een opwaartse spiraal.
    Bovenaan, links en rechts merken we de wapens van de familie de Baudequin de Peuthy.  Deze familie kwam op 13 januari 1714 in Huldenberg aan.  Zij verbleef op het kasteel tot het midden van de 19e eeuw. 

    Links, het wapenschild van Baron Karel-Filips de Baudequin de Peuthy (1693-1771) en rechts dat van zijn echtgenote Marie-Anne d’Eynatten (1704-1777) (huwelijk op 11 maart 1735) die bij de herschildering van de lijst de wapenschilden in de hoeken lieten aanbrengen.  In 1734 werd de kerk door een brand geteisterd.  Pastoor Joannes-Josephus Van den Eede (pastoor tussen 1727 en 1755) nam de gelegenheid te baat om over te gaan tot grootse verbouwingen.  De ramen van het koor werden o.a. dichtgemetseld en een groot barok altaar werd ervoor geplaatst.  Het schilderij ‘Maria tenhemelopneming’ kreeg er een centrale opstelling.



    De kerkfabriek van de O.-L.-V.-kerk van Huldenberg heeft onlangs drie restaurateurs om een offerte gevraagd, ten einde de nodige restauratiewerken aan het doek te laten uitvoeren.





    Terug naar de gotiek

    Toen men dan besloot de kerk zoveel mogelijk in haar oorspronkelijke staat terug te brengen, deed men een beroep op glasraamspecialist Louis Franciscus (Lou) Asperslag die in een eerste fase een ontwerp maakte voor drie ramen van het koor.  Hoewel de grafelijke familie zich in een eerste fase verzette tegen het afbreken van het barokke altaar, kon ze de gotische restauratie niet verhinderen.  Zij legde zich bij de situatie neer en ondersteunde de vernieuwing door het aanbrengen van glasramen in het gotisch geheel financieel te steunen.  Op 2 maart 1938 stemde de Diocesane Commissie van Monumenten in met het ontwerp van 3 glasramen in het koor op basis van de tekeningen van Lou Asperslag.


    Lou Asperslag

    Lou Asperslag werd op 12 juni 1893 in Den Haag geboren en trad in 1920 in het huwelijk met Anna Maria Petronella Engelen.  Het echtpaar kreeg zeven kinderen.  Asperslag volgde een opleiding aan de Academie van Den Haag.  Daarna legde hij zich toe op de studie van de glasschilderkunst bij Jan Schouten in Delft.  In 1928 stichtte hij zijn eigen atelier, samen met zijn twee jongere broers.  In 1934 vestigde hij zich te Heverlee, eerst aan het Arendbergplein, daarna in de Kardinaal Mercierlaan.  In een later stadium verhuisde hij naar Linden.  Hij overleed te Leuven op 9 november 1949 en werd te Linden begraven.

    Hij behoorde tot de vooroorlogse school van katholieke glazeniers, waarvan Joep Nicolas en Charles Eyck de kern vormden.  Hij voerde stijlvernieuwing in, die later jongeren inspireerde.  Zijn studie van de ramen in de Franse kathedralen maakten van hem een meester in het toepassen van kleur- en lichtvariaties.  

    Drie glasramen in het koor

    De glasramen in het koor van Huldenberg werden uitsluitend door giften betaald.  Gravin Evrard de Limburg Stirum nam het centrale raam van het koor op haar rekening.  De twee kleine zijramen kwamen tot stand dankzij de vrijgevigheid van de parochianen.

    Lou Asperslag schreef op 10 maart 1938 in een brief aan Kanunnik Lemaire, die de werken orchestreerde: “…De ramen zullen veel opvallend licht krijgen, van de veel te lichte zijvensters.  Het is toch ook uw wens dat de ramen achter het altaar mooi diep van kleur worden, niet waar ?

    En dat werd het ook. Het mariale blauw gecombineerd met het rood-bruine van het habijt van andere personages creëren een perfecte schakering voor het oog.    

    In dezelfde brief anticipeerde hij reeds het vervolg van het project: “Beleefd … geef ik u in overweging de twee vensters, die volgen op die achter het altaar met wat kleur te bezetten en zeker te tinten opdat een overgang wordt bereikt en zij geen schade zullen doen aan de gebrande vensters.


    Het kunstwerk is een hulde aan de Heilige Maria die in de Hemel opgenomen wordt.  Zij zit tussen de Vader en de Zoon die haar een kroon boven het hoofd plaatsen.  Boven haar zweeft de Heilige Geest in de gedaante van een duif.  Haar ascetische blik heeft iets buitenaards.  Zij heeft duidelijk de wereld van de levenden verlaten.  Een groepje musicerende en zingende engelen begeleiden haar tijdens deze hemelse reis.  Zij bespelen de fijnste en gevoeligste instrumenten: een harp, een viool, een orgel, een fluit.

    Gaudeamus omnes in Domino’, laat ons allen blij zijn in de Heer, zingen zij. Dit weten we dankzij de tekst onderaan het raam.  Het lied gaat op de volgende wijze verder:

    ‘diem festum celebrantes in Assumptione Mariae virginis:

    de cujus festivitate gaudent angeli,

    et collaudant Filium Dei.’

    ‘Al vierend op de feestdag van de ter hemelopneming van de maagd Maria,

    Over haar viering zingen de engelen,

    En ze loven de zoon van de Heer.’

                                                                             

    Betrokkenheid van het kasteel

    De drie alliantiewapens zijn die van de bewoners van het kasteel die dan ook het raam gesponsord hebben. 

    Het middenste behoort toe aan graaf Evrard de Limburg Stirum (1868-1938) en zijn echtgenote Louise Gericke d’Herwynen (1881-1969) met kroon van goud met drie fleurons gescheiden door twee kleinere fleurons, waaruit een muts van keel steekt, uitlopend in een steeltje van hermelijn, die de kroon is van de vroeger regerende graven van het Heilig Roomse Rijk.  

    Graaf Evrard heeft wellicht het eindresultaat niet kunnen zien want hij overleed plotseling te Luik op 8 mei 1938.

    Aan weerszijden van het centrale wapen worden de alliantiewapens van hun twee zonen met dezelfde kroon afgebeeld. 

    Links dat van Thierry de Limburg Stirum (1904-1968) en van zijn echtgenote Marie-Immaculée de Croÿ (°1905), de gravin die op 16 oktober 2005 haar honderdste verjaardag vierde en anderhalf jaar nadien overleed.

    Rechts dat van Charles de Limburg Stirum (1906-1989) en van zijn echtgenote Marie-Cunégonde de Lobkowicz (1906-2005).   

    Een hemels feest met een universeel karakter

    Het centrale raam wordt geflankeerd door twee kleinere tweelichten waarop bijbelse personages en engelen zijn afgebeeld.  Zij nemen deel aan het hemels feest en geven het evenement een universeel karakter.

    De twee ramen zijn symmetrisch opgebouwd.  Middenin telkens drie engelen die de plechtigheid bewieroken, muzikaal met fluit en bazuin ondersteunen en met fakkels begeleiden.  Bovenaan op de twee ramen staan personages afgebeeld uit het Oude Testament, onderaan uit het Nieuwe Testament.  Opvallend is de overgang van donker onderaan naar licht hoe dichter men bij de H. Maria komt.

    We hebben geen geschreven documenten over deze twee tweelichten gevonden.  We konden toch enkele personages aan de hand van hun attributen identificeren.  Daarbij hebben we de hulp gekregen van pastoor Jaak Bertmans, waarvoor onze dank.

                                                                               

    Op het rechter raam bovenaan geven Mozes en Koning Salomon door hun aanwezigheid gewicht aan het ceremonieel.  Onder hen maakt Johannes de Doper (afgebeeld met een kruis) de overgang van het Oude naar het Nieuwe Testament.  Onderaan ontdekken we Jezus die aan een groepje apostelen de leer onderwijst: we herkennen o.a. de vier evangelisten.   In het gotisch ornament bovenaan bespeuren we nog twee personages die niet te herkennen zijn.

    Op het linker raam bovenaan vertegenwoordigen Abraham met de lange grijze baard en Koning David met de harp het Oude Testament. Onderaan herkennen we in het groepje heiligen Paulus met de zwaard, Petrus met de sleutel en Jozef met de zaag.  De overgang van het Oude naar het Nieuwe Testament wordt door een personage met aureool en als attribuut een gouden vaas met bolvormig deksel (balsem voor het lichaam van de overledene) voorgesteld ; het zou Jozef van Arimathea zijn die Jezus van het kruis haalde en hem liet begraven in zijn ongebruikte graf.  In het gotisch ornament van ieder raam bespeuren we telkens twee personages die niet te herkennen zijn.

                                                                         
           
    Jean-Pierre Van Binnebeek
    Eigen foto's & Internet
    Bronnen:
    De glasramen van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg. Jean-Pierre Van Binnebeek - Heemblad 2005-3.
    Het parochiearchief van Huldenberg
    In en om het kasteel van Huldenberg. J. Vanhoren.  Huldenberg 1983. 



    >> Reageer (0)


    Foto


    Ontdek Huldenberg



    Foto

    Gastenboek


    Blog als favoriet !

    Bijnamen in Ottenburg
    De Leuvense Baan
    De vroegere poel in het centrum van het dorp


    Foto

    Bijnamen in Huldenberg
    Het Gemeenteplein onder de loep

    Foto

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Den Elzas onder de loep.
    Zakke Norekkes voor haar deur.

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Het hospice (voor 1963)
    (foto uit het archief van Keihof)

    Foto



    De pomp,

    van levensbelang !


    Foto

    Loonbeek:
    het klokje klept niet meer


    Foto

    Het Blauwhof:
    binnenkort uit het straatbeeld !

    Foto

    Fraaie glasramen in de Art-Deco-kapel van het Blauwhof in Loonbeek 
    Foto

    Foto

    Foto

    Bijnamen in Loonbeek
    'Bij Kozze'

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    Marieke Flaurius en Witte Lowieke voor hun huis met bakstenen trapgevel

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    De Put
    Tekening van Steven Wilsen


    Foto

    Bijnamen in
    Sint-Agatha-Rode

    De Leuvense Baan

    Postkaart uit 'Dorpsbeelden uit het verleden' - R.Van Hoegaerden


    Foto

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 11-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 11-2014
  • 08-2014
  • 05-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 11--0001


    Foto




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!