Nog even tot 2024.
Inhoud blog
  • Ze Blijft!
  • Deurdroaien
  • Lichtmis
  • Januari
    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Mens sana non potest vivere in corpore sicco - Een gezonde geest kan niet leven in een droog lichaam.
    Hugo Peregrinus
    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ultreia
    Beste Lezers, 
    Alleen op, het doet een beetje raar. Na meer dan een week is Matteo ineens verdwenen. Wellicht duikt die weer ergens op. Hoe dan ook, ultreia is de boodschap. 
    En vandaag heb ik dit woord meer dan eens gebruikt. 
    De start was alleszins om tegen te zeggen. Tot Bovernier was het pad eigenlijk niet te doen met rugzak. Het pad was soms zo smal en steil dat je voetje voor voetje kon vorderen. Heel tof en mooi eigenlijk. Maar meer iets voor randonnées, mensen met minimum belasting, goed voor dagtochten. Ik wil hier zeker niet klagen, integendeel. Ik heb hier van genoten. Enkel, het gaat niet voor vooruit. Ja met boneknopen. En ik kan daar niet zo goed tegen. 
    In Bovernier zag ik een luifel wuiven, tiens, een café. Inderdaad had ik dat goed gezien. Tevreden dat ik alsnog mijn koffie kon krijgen. Bovendien, in Bovernier (iets om een gedicht te verzinnen) kon ik een brood aanschaffen, in het café staat een mand van de bakker. En als surplus was de koffie ‘de la maison’ omdat ik pelgrim ben. 
    Volgende traject was er daarom niet minder zwaar om. Iets voor de middag was ik tot in Sembrancher gesukkeld. Bekaf, toen al, daar moest iets aan gedaan. 
    Vermits ik graag eens met een Zwitsers treintje wou rijden besloot ik om de vijf kilometer tot Orsières te overbruggen. In een wip en een gij ben je de’r. Dus eerst nog een koffie en daarna terug op pad. 
    Het pad was vanaf daar meestal een goed begaanbare brede weg met af en toe nog een steile overbrugging. Tot Liddes zou ik gaan en daar overnachten. 
    Voor Liddes zag ik een dame haar tuin onderhouden. Met een riek draaide ze een beetje aarde onder, die met mest was bedekt, en klopte daarna de aarde terug vast. En ook wierp ze de aarde bergopwaarts. Een bonjour volgde met daarna mijn vraag of de weg naar Bourg-St-Pierre ook gelijkaardig was als de route waar ik nu op liep. Ja zei ze, hier en daar nog een steile helling maar voor de rest gestaag omhoog. 
    Bon, ook al zijn je beste patronen al verschoten, een beetje afzien kan geen kwaad. Zolang de weersomstandigheden het toelaten kan je best maar verder doen, voor morgen word regen voorspeld. En als ik in B-s-P geraak moet ik morgen maar een goede 15km in de regen lopen om de Pas te bereiken. Wel moet ik dan ook 837 meter klimmen! 
    In Palasui Barrage was mijn drank op (heb nog altijd een halve liter noodrantsoen) en zag ik een man die houten latten aan het zagen was. Op mijn vraag of hij water kon geven antwoordde hij bevestigend. Met zijn wagen reed hij over de dam tot zijn werkplaats bij de centrale. Voilà, even zijn werkzaamheden onderbreken voor de pelgrim. 
    En dus ging het ultreia en vooral traag. In het dorp aangekomen moest ik nog even klimmen om het hotel te bereiken. Je kan wel zeggen dat op dat moment de batterijen leeg waren. 
    En het weer speelde mee. Vooraf al enkele druppels gevoeld, met hotel in zicht moest ik me nog reppen om droog binnen te raken. Ook de temperatuur daalde fors, van een goede 24°C naar een flauwe 16°C een half uurtje later. En de wind gaat flink te keer en brengt koude mee van de ijsvlakten boven mij. 
    Nu dus veilig en warm, met een goede volwaardige maaltijd achter de kiezen, mijn blog nog afwerken en dan lekker slapen. 
    Grtjs, 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Hier is’t ergens, links was de goede keuze, rechts in reuze vaart bergafwaarts; Bovernier op 620 meter, nu in B-s-P op ongeveer 1632 meter; Goed kijken; Uit dat gat kom je dan geklauterd; Hier omhoog, naast de rots; Slak leert zwemmen, water is iets sterker en dus heb ik slak haar leven gered; Langs die wand loopt het pad; Liefst niet invallen, te koud en te snel. B-s-P, temperatuur daalt door de ijswind van uit de bergen.

    Temperatuur op de pas nu ongeveer 5°C, heb al erger meegemaakt!


















    28-05-2016 om 21:55 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroeg nacht in de bergen
    Beste Lezers, 
    Met de zon opgestaan, de Polen waren ondanks het late uur ook al op. Maar of ze gingen biken, dat geloofde degenen die in Ierland woonde ook niet. 
    Ik heb geen oog dicht gedaan voor half één. Mede door mijn gebuur, een Fransman die naar TV aan het kijken was in zijn tent, een spectaculaire show met veel ooh’s en aah’s. Toen ik eens goed op zijn vlaams vloekte (pelgrim!) daalde het geluidsniviea. Toen de Polen terug kwamen van hun avondeten, draaide hij terug aan zijn volumeknop. Afijn vanmorgen was het een korte bonjour en basta. 
    Ik mocht onze vriend Matteo wakker maken, hij zou een eind meestappen en daarna de trein nemen. Ik begrijp wel dat hij moe is, door Wales stappen met 20 kilo op je rug en dan nog vele regendagen en vriesdagen moeten meemaken, je wil wel eens rusten. Eenmaal uit bed ging het toch niet van harte. Na een WC bezoek kwam hij terug en zei dat hij het hele traject met de trein zou doen. We spraken af op de camping in Martigny. 
    Tot nu heb ik hem nog niet gezien, misschien morgen wel weer. 
    Voor de rest kan ik enkel melden dat het een warme mooie dag is geweest en dat mijn bedje alweer deugd zal doen. Hier op de camping lijken me het vooral weekend mensen te zijn. Morgen is het niet al te plat meer, we nemen afscheid van de Rhône vallei en beginnen te stijgen naar de GSB. 
    Grtjs, 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Links; Rechts; In primeur, een nieuwe trein; AMMAN kom je overal tegen; Smeltwater genoeg bij 25°C; Achter elke hoek een ander zicht en uitzicht; Rhône water vermengd met ander smelwater; De stroom is betaald zenne. 

     Reuzen 

    Twee reuzen in de buurt van Bex 
    Wijzen rechtdoor, niet naar rechts 

    De weg naar de pas waar 
    Sint Bernard ooit was.
















    27-05-2016 om 20:35 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ingang
    Beste Lezers, 
    Lang in bed, of beter tent, gebleven. Vermits de ferry maar afvaart om 11u40 is er tijd genoeg om de tent te drogen alvorens in te pakken. Matteo had er niet zoveel zin in en trok eerst naar de cafetaria voor een koffie. Daarna ging het beter maar wel traag. Ik wou zeker op tijd zijn, anders moesten we nog tweemaal in de dure buurt overnachten. Zonder hem op te jagen begreep hij wel dat de pleziervaart niet wacht op een pelgrim. 
    En dus rond de middag mooi op het ‘Lac Leman’ richting Chateau de Chillon, dit is juist voorbij Montreux. Vandaar af langs de prachtige boulevards naar Aigle, waar we nu verblijven, via Villeneuve. Daar ben je aan het eind van het meer en begint eigenlijk de tocht door de bergen. Al vlug loop de door de vallei waarlangs alle transport moet gebeuren. Regelmatig zie je dan ook verschillende soorten treinen passeren, goederen treinen, gewone- en intercity treinen. 
    Op het meer was het frisjes, door het water uiteraard maar ook het wolkendek wou maar niet wijken. Eens op stap warmte het merkelijk op en was de insmering met 50 dus niet tevergeefs. 
    Nu is het in Aigle zelfs 21°C en bijna windstil. Hopelijk een niet te koude nacht en vooral een rustige. Ik heb mijn tentje opgesteld naast enkele Poolse bikers. Er komt er een uit Ierland en die vertelde me dat ze allen uit dezelfde buurt komen, tussen Stettin en Gdansk. Daar is de scheepsbouw nog actief maar op een zeer laag pitje. Vanaf de subsidie is weg gevallen zijn ook de bestellingen achter gebleven. Waar hebben we dat nog gehoord. 
    Voor morgen zijn de weersvooruitzichten zoals vandaag, lichtjes bewolkt en redelijke temperatuur, een kleine vierentwintig graden. Als ik op tijd kan vertrekken, afhankelijk hoe vroeg M paraat is, wil ik nog tot Martigny geraken. 
    Wellicht nog een keer op een camping, maar dat is vrij goed hier, vlakke ‘pelouses’. Ik weet ook niet of de Ralley du Challois voor hinder op mijn pad kan zorgen. Dan liften we eens voor de verandering. 
    Grtjs, 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Gisteravond enkel de bergen in de zon en ernaast een mooie regenboog; Met de stoomboot naar … de overkant; Een Sulzer motor, de boot is gerestaureerd eind vorige eeuw; Fris op het water; Daar tussen moeten we zijn; Wat een ingang!; Montreux; Over de 3000m, en daarachter kan je de pas van de Grand Bernard zien; Poolse bikers.


















    26-05-2016 om 21:10 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tent
    Beste Lezers, 
    Dus gearriveerd in Lausanne, weliswaar in de lichte regen. De prijzen zijn hier zeker Zwitsers en daarom maar afgezakt naar de camping. En dat afzakken is in velerlei betekenissen te zien. Afzakken in prijs, 18F ipv 41F voor een kamer met vier bedden, alles op de gang, zonder ontbijt en wifi. Op de camping betaal ik wel 2F voor internet, maar goed voor vier uren. Afzakken in de betekenis van de berg afdalen, want het gaat flink naar beneden om van de kathedraal tot het meer te komen. Bovendien is/zijn campings steeds een eind uit de stad verwijderd, dit keer iets meer dan 3km. Ook de maaltijd is minder dan gisteren, een gewone pizza margarita voor 16F met één glaasje wijn, 3,40F en voorzichtig drinken. Nog enkele dagen en we zitten bij de levensgenieters, zeker als ik zie wat mijn pelgrims vriend kan verorberen. 
    Voor morgen zijn we weersvooruitzichten goed, zon en tot 24°C, als de regen uit de bergen wegblijft. Die hebben we vandaag al goed kunnen waarnemen. Ik zit nu in het restaurant van de camping en kijk uit over het meer met aan de overkant de witte bergtoppen. Alleen zal het erop aankomen om een geschikte overzet te vinden. Volgens het uur boekje is er morgen een naar Saint-Gingolph, twintig na elven. Ik moet dit nog even checken anders moeten we misschien op zoek naar een andere oplossing. Matteo begint te sakkeren op het dure Zwitserse leven. 
    En op de kerk, die stuurt je hier van hot naar heir maar doet niks voor pelgrims. In de kathedraal, die nu protestants is (zie uitvoerige uitleg van gisteren) is het goedkoopste voorstel dat van 41F. in de katholieke paroisse verwijzen ze terug naar de kathedraal, want die ligt op de route, een papier als bewijs erbij gehaald. Matteo vroeg of ik Pilatus kende. Na de zegening van abbé Jean-Luc nog onze zak gepakt en tegen negenen waren we op weg. De gigantische vallei oversteken en steeds die bergen beter kunnen zien, Matteo ging er steeds vlugger door stappen. Zodanig dat ik regelmatig eens moest plassen of drinken, kwestie het ritme eruit te halen. Niettemin ging het bijzonder goed vooruit ook omdat het ideaal weer was vanmorgen. 
    Toen we de overkant bereikten wachtte er een mooi klimmetje van ongeveer 8km, in een ruk afgewerkt. Oef! 
    De tevredenheid was nog groter omdat we eindelijk de bergen in hun volle glorie konden zien. Ik hoop dat het overkomt op de foto’s. 

    Het weer blijft dreigend, de overkant van het meer is in een lichte mist gehuld, mijn tent is waterdicht en het zal niet koud worden, dus geen zorgen. Morgen zien we wel weer. 

    Toch als uitsmijter nog iets dat ik enkele dagen geleden heb verzonnen tijdens de tocht door de bossen van Gy: 

    Pelgrim 

    Als pelgrim loop ik traag 
    Maar gestaag 
    Naar mijn volgende vraag 

    Sigeric is me voor geweest 
    Was ik anders ook 
    Naar Rome geweest. 

    Grtjs, 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Hier in ORBE is het begonnen; Er komt zicht in; Mist is weg; Precies spot op gericht; Zicht vanaf de kathedraal, eerste druppels vallen; Van trappen kennen ze der hier wel teen en tander; Cercle Democratique en Bruxelles café, hoe krijgen ze dat gerijmd?; In perspectief valt het wel mee; En een zee van ruimte.


















    25-05-2016 om 20:09 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles is Zwitsers
    Beste Lezers, 
    Nu kan je je afvragen, waarom nog zo laat op café vertoeven om een verslagje op je blog te krijgen. Vandaag heb ik weeral Wifi. 
    Dit maal zit ik in een parochie lokaal, in het kelder verdiep, maar de zon schijnt hier al een hele avond binnen. Ook een kleine keuken en toilet zijn aanwezig. Verder konden we de douche gebruiken (met handdoeken) op het eerste verdiep. Via de toeristische dienst zijn we hier geraakt, de katholieke parochie. 
    Pastoor Jean-Luc is een toffe pee die ons alles ter beschikking stelt. Maar alvorens zo ver te komen dienden we eerst een koffie te drinken. En het gesprek ging vlot, hij sprak vloeiend Italiaans, en Matteo was dan ook in zijn nopjes. Bepaald moment zat ik er bij en keek alsof ik het hoorde donde….. We schoten alle drie in een lach, waarna de Franse vertaling volgde. Latijn is niet zijn ding, enkele uren in de rhetorica waren onvoldoende om hem te overtuigen deze oude taal aan te leren. 
    Toen ik dan begon over mijn jonge jaren als misdienaar kwam het gesprek automatisch op de liturgie. Vroeger zaten de mensen in de kerk zonder ook maar een woord te begrijpen van wat er vooraan werd gezegd. Sinds het laatste Vaticaans concilie, dus enkele jaren later, kon je de eredienst volgen in de landstaal. Ik dacht dat dit concilie in 1963 had plaatsgevonden, de pastoor dacht eerder aan 1965. Wie kan me helpen, want dit mag geen scheuring veroorzaken. En wanneer werd bij ons het Nederlands gebruikt in de kerk? (1970?) 

    De verdeeldheid tussen katholieken en protestanten is in Zwitserland wel duidelijk te merken. De kerk in het centrum is protestants. Dit komt omdat ongeveer tussen 1550 en 1850 de katholieke rite in de streek verboden was. Hierdoor namen de protestanten de kerken over en vormden ze om. Vandaag even binnen geweest in zo’n protestantse kerk, omdat het orgel werd bespeelt, en het viel me op dat deze veel soberder en donkerder is. 
    Dus na midden vorige (2x) eeuw werd de katholieke eredienst terug toegelaten, onder meer door aanhoudende druk van de gelovigen maar ook door emigratie van katholieken uit andere regio’s en landen. Wel hadden ze geen ruimte meer waar ze hun diensten konden houden. Daarom werden er nieuwe kerken gebouwd, meestal juist buiten de oude dorpskernen. 

    Na een rondje door de stad, deden we inkopen in de COOP (weet niet van welke gezindheid, en heb het niet gevraagd) om een heerlijke Mezzi Penni Rigate te maken. En het smaakte voortreffelijk. 

    Vanmorgen was het helemaal niet zonnig, maar zoals gisteren en vijf graden celcius. Maar tweehonderd meter verder hield het op met regenen, zelfs de zon deed zijn best om de mist te verdrijven. We hebben de gorges de Cavatannaz, tussen Saint-Croix en Vuiteboeuf, gevolgd. Ditmaal was het wel doenbaar met een rugzak. Wondermooi was/is het geboden natuurspektakel. Toen we eruit kwamen keken we uit over een enorme vallei waar in de verte de bergen zouden moeten liggen. Alvast volgens Matteo, die naar zijn bergen verlangt. 
    Toen uiteindelijk de einder een beetje zichtbaar werd zagen we inderdaad witte bergtoppen. Volgens de padre kan je vanop de citadel bij mooi weer de Mont Blanc zien liggen. Dat zal dan iets voor morgen zijn, als het helder is en we Lausanne naderen. Wel duidelijk was het Lac de Neuchâtel met Yverdon. 

    Onze gastvrouw van gisteren gaf ons vanmorgen nog een koffie. Tijdens de babbel ging het over Brussel en dat het erg is wat is voorgevallen. Bleek dat ze door Freddie Thielemans in de echt is verbonden op de grote markt. Haar oudste kind, dochter Gabriella, is er geboren in het Sint Elisabeth ziekenhuis. Ze heeft nog een zoon van bijna vijf die al eens moeilijk doet. Gisteren avond toen ze toekwam met haar kinderen van school smeet die pagadder zijn tas op de grond en gaf er nadien nog een flinke sjot op. Caractère! 
    Maar bovenal drinkt ze graag Belgisch bier, enzo haar man ook. De aangepaste glazen staan in de kast, zelfs stenen frietzakken staan paraat. Waar België al niet voor gekend is. 
    Haar man komt uit de buurt van Neuchâtel, zij uit de buurt van Yverdon-les-Bains. Wat ze in Brussel hebben gedaan weet ik niet. Wel is mevr Faure secretaris van de kerk gemeenschap en woont ze in de pastorie. Heb niet gevraagd of ze misschien mgr Leonard kende. 

    Op de middag, in Rances, een plat du jour naar binnen gespeeld met een glas plat water. Kost voor het water 2,80F, effe slikken! 

    Onze afwas is ondertussen gedaan, voor morgen krijgen we ontbijt. Wel moeten we een deel van de Chaiselong terug naar boven sleuren. Ik lig op een vouw bed, t’is altijd beter dan op de grond. 
    Ciao! 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Start; Zwitsers treintje in Zwitsers decor; Zon!; Prachtig toch; Ook voor kayak?; Goed begaanbaar; Zeer goed kijken; Met Curé J-L; Goede nacht.

    Zwitsers landschap,treinen en prijzen, vandaar de titel


















    24-05-2016 om 21:15 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwitzerland
    Beste Lezers, 
    Vertrokken in de regen, en met onze pongo diep over de ogen getrokken op stap op dag 25. De sleutel netjes in de brievenbus gedropt, met een donation erbij gevoegd, en een kleine nota als dank. Mocht ook wel na de goede zorgen van mijnheer pastoor. Ik heb dus geen eten hoeven te kopen om de dag door te komen. 
    De eertste zeven kilometers langs een redelijk drukke baan gelopen en van tijd een flinke ‘spatter’ op je toch al natte kleren. Geen erg eigenlijk, wel was het maar 5°C bij vertrek. En dit zou er zo te zien niet beter op worden. En dat werd bewaarheid. 
    Eens de D6 genomen naar Saint-Croix liep het gestaag omhoog. De temperatuur daalde naargelang de hoogte. Juist voor de grens, ja want ik ben intussen in Zwitserland aanbeland, gaf de thermometer nog 3°C aan. Mijn handen kunnen wel wat verdragen maar met die regen erop waren ze zo goed als bevroren. Het plaatselijke restaurant gaf een goede menu du jour en de warmte deed deugd. 
    Daar heb ik bovenop mijn extra shirt nog mijn windjack aangedaan. En nog niet zweten ondanks dat het voortdurend redelijk steil opwaarts ging. In Saint-Croix stond vermeld 1153 meter. 
    Gisteren al een koejebel gehoord, wel vandaag veel meer van dat. Ook de huizenbouw begint er erg Zwitsers uit te zien. 
    In SC geen paroisse, wel een protestantse en een katholieke kerk. De toeristische dienst verwees ons door naar een dame die wel een kamer verhuurde: 30€/p, enkel bed en douche. Geen keuken of Wifi. Dus de keuze is met dit weer vlug gemaakt. Wel nog even wachten tot 18u30 alvorens we binnen mochten. 
    Wel van de tijd tussen 16u30 tot openingstijd heb ik gebruikt gemaakt om in een café met wifi eindelijk mijn blog bij te werken. Daarna vlug nog even om boodschappen en onze intrek genomen en mijn verslagje voor deze dag gemaakt. Dit dan nog naar de post gebracht zodat jullie uptodate zijn. 
    Grtjs, 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Bijna in de wolken; Zo begin je soms de dag; Nog een Frans skigebied; 3; Liften; De grens; CH; Bergen?; Overnachting plaats. 

    noot:  De pub van deze namiddag was al gesloten, ook al bleef die open tot zeker 20u. 19u45 was al te laat. Er was er nog een met Wifi, alleen de Wifi werkte soms en soms niet. Ik heb al tiental maal geprobeerd, anders lezen jullie dit wel op een andere keer. Nog een laatste poging! Alles afgezet en opnieuw opgestart et VOILA!


















    23-05-2016 om 20:16 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekaf maar tevreden
    Beste Lezers, 
    Het is geen koude nacht geworden maar ik had me veiligheidshalve toch maar voorzien. Die muts heeft alleszins mijn hoofd warm gehouden en het zilverdekentje mijn rug. 
    In M-H-P toch nog een winkeltje gevonden. De laatste twee baguetten kregen we nog van de bakker, zijn vrouw had ze blijkbaar aan iemand anders beloofd. Er lag nog brood, maar dat was te groot voor de rugzak. Goed gezien van die vent.  
    Toen begonnen we aan onze tocht. En die leidde ons (nog steeds met Matteo) naar de Gorges du Nouailles. Bijzonder prachtig en mooi maar ook zo vermoeiend. Na een zestal kilometers kwamen we dan aan de 'Sources de la Loue’, eveneens de moeite waard. Daar troffen we dan de toeristen aan die vanaf boven naar dit fenomeen kwamen kijken. 
    Na nog een redelijk steile beklimming kwamen we aan in Ouhans. Vanaf daar tot Goux-les-Usiers ging het gestaag en steil opwaarts. Daar hebben we dan ook een half uurtje gerust en gegeten. Er volgden nog enkele vlakke kilometers met veel wind. 
    In Sombacour merkten we precies een cafeetje, een beetje aftands. Weinig waarschijnlijk dat we daar een koffie zouden kunnen krijgen. Edoch, precies daar hebben we een grote mok goede straffe koffie gedronken. Eerst zei de man dat hij geen koffie had. Maar als jullie tijd hebben maak ik er wel. Ik ging dan even naar het toilet en merkte in de naastgelegen eetzaal een uitgebreide collectie trekzakken. In het café zelf zag je, naast de kleine toog, geen andere kenmerken van een Franse bar: geen tapkranen, geen loterij, geen sigarettten, geen schreeuwerige TV schermen, eigenlijk juist die tapkast. 
    Achter deze laatste hing een grote foto aan de muur. Hierop stonden een zevental mensen met een accordeon te poseren. Een van heb was de patron achter den toog. Hij vertelde dat hij een verzamelaar was en speler. Voor zijn vijftigste verjaardag had hij naar verschillende verenigingen en ensemble een brief geschreven om bij heb thuis een samenkomst te houden. Vanuit Frankrijk zijn er dan een aantal afgekomen die dan ook een hele dag samen accordeon hebben gespeeld. Sindsdien komen deze fervente accordeonisten elk jaar terug. En omdat we pelgrims zijn en interesse toonden in zijn hobby kregen we een postkaart van hem. Deze toont de Chemin de Croix, zie foto, waarvan er nog een drietal bestaan in Frankrijk, volgens hem. Die andere zou in Rocamadour zijn, de derde wist hij niet meer. Wel die derde ben ik tegen gekomen in .. moet het zelf opzoeken. Als afsluiter kregen we ook de koffie nog gratis. 
    Na zevenen kwamen we pas in Pontarlier toe. De jeugdherberg was op zondag namiddag gesloten. Dus toch naar de Paroisse. Geen pastoor te zien. Een dame vroeg me of we pelgrims zijn. Ze is vast besloten om ons te helpen en houd een andere dame, die juist de kerk verlaat, tegen. Een hele uitleg, en jammer dat die pelgrims geen onderdak hebben….. vele telefoontjes …. Eindelijk beweging in de pastorie zelf. 
    Een jonge cure vraagt ons binnen voor de koffie. Uiteindelijk heeft hij een oplossing voor ons, in de parochiezaal kunnen we op de vloer terecht. Er is een toilet en keuken. Op mijn vraag of er ons kunnen wassen stelt hij voor eerst een douche in de pastorie te nemen. Als we terug beneden komen heeft hij nog wat eten klaargelegd. 
    Met een volle tas eten en drinken begeleid hij ons en geeft ons dan de sleutel van de zaal. Hij wenst nog een goede nacht en een veilige tocht. De sleutel steek je morgen maar in de boîte van de pastorie. 
    Toeval of niet, de enkele druppeltjes waren ondertussen al een hele bui geworden. Maar wij zitten lekker onderdak, uit de regen en de wind in de parochiezaal. 
    Gisteren was zwaar, maar vandaag liep het een beetje de spuigaten uit, vooral door die prachtige tocht door de gorges. 
    Grtjs, 
    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Toch nog ravitaillering, eigenlijk alles te verkrijgen; Prachtig zicht, moeilijk of eigenlijk bijna niet te doen met rugzak; Zo blijft het doorgaan; Source de la Loue; Links Mr Guyon M; Chemin de Croix, en dat zal ook afzien zijn; Pontarlier, nog geen bergen in zicht, en het regent nog niet.














    23-05-2016 om 17:46 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ouderdom
    Beste Lezers, 
    Vandaag dus vertrokken vanuit Gare Viotte tot Gare L’Hopitale du Grosbois. Dit ligt al op een hoogte van 560 m en dat voel je als je uit de trein stapt. Toch nog iets te fris om in shirt te starten. Al vlug echter is die fleece niet meer nodig. We volgen een oude spoorweg en lopen meestal in de schaduw. 
    Enkele uren later, als we de gorges van de Loue verlaten om Ornans binnen te gaan valt de warmte ons letterlijk in de nek. Van een goeie 22°C naar plots 31°C, het is wel even aanpassen. 
    Daar de nodige inkopen gedaan zodat we morgen alvast overdag niet zullen omkomen van de honger. 
    In Vaillafans is een auto en moto samenkomst gepland. De reden dat we zoveel old-timers en moto’s tegenkomen. 
    Bij de old-timer auto’s wel even rond gekeken en er een Peugeot gezien waarvan de eigenaar ook aanwezig was. En wat voor een eigenaar. De leeftijd heb ik niet gevraagd, dat doe je uiteraard niet. De leeftijd van de wagen wel en die is respectabel, vooral omdat het voertuig er onberispelijk uitziet, gelijk nieuw. En origineel, niks aan verandert. Wel zij de dame me dat haar vader er de twee richting aanwijzers later heeft laten bijplaatsen omdat hij het beu was om steeds zijn arm door het venster te steken. Ook wist ze me te vertellen dat het kussentje waar ze op zat verschrikkelijk veel geld heeft gekost, en of ik wist waar het vandaan kwam. Ik zei Irak, maar dat was niet juist. Syrië was het juiste antwoord. Ze vond het zo verschrikkelijk wat daar gebeurt dat ze regelmatig erom weende. Oh en ik kwam uit België, en sprak zo goed Frans. Of ik dan weer wist waar Den Haag was? En dat ze het daar verschrikkelijk mooi vond, om op vakantie te gaan en aan het strand te liggen. Vanuit Parijs was het niet eens zo ver. De lieve dame was zeker bereid om in te stappen voor een foto. Met deze auto had haar vader ze rijles gegeven. 
    Verder dan maar met de tocht, de tijd en de vermoeidheid begonnen al te spelen. Tegen 18u bereikten we de camping municipale de Lods, een kleine twee kilometer voor M-H-P. Daar vonden we nog een restaurantje dat nog een Plat de terrior wilde geven. 
    Nu al over negenen, de friste van de vallei valt zachtjes neder, de rivier de Loue zal ons wel in slaap golven. 
    Grtjs 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: 567; Jaja, gevaarlijke wegen; En donker! (Tunnel de Plaisir-Fontaine); Jaartal, ongeveer?; From Syrië, toen het nog pijs en vree was; Leeftijd, ongeveer?; Nonkel Martin heef er nog zo een gehad, net als mijn vader, zijn eerste karretje. Ik heb er ook nog mee gereden (zonder rijbewijs!); Nog nooit van gehoord of gezien; De Laue, vanop de brug naar de camping toe.


















    23-05-2016 om 17:38 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote stad
    Beste Lezers, 
    Gisteren was er geen verbinding met WF te verkrijgen via men laptoppeke. Na herhaalde pogingen heb ik het opgegeven, ook aan de balie konden ze met niet helpen. Via gsm lukte het nochtans wel. En we moesten toch nog gaan eten, in het CIS was er gisteren geen restaurant. G&G en Matteo zijn er nog steeds bij. Het ontbijt voor vandaag komt dan weer niet in het gedrang. Dit CIS ligt wel een eindje uit de stad, wel zeker twee kilometer. Bij de Fransen, die alles met de auto doen, is dit au coin à droite et un peu plus loin. Bon courage! Enfin, die afststand dienden we dus terug te doen om af te dalen naar de Stad. Uiteindelijk een goede, wil zeggen voor mijn Italo vrienden, Italiaan gevonden. Normaliter eet Giuseppe enkel in zijn thuisland bij een Italiaans restaurant. In het buitenland zijn er geen goede! Maar deze sprak en gebaarde als nen echte! En voor een redelijke prijs. 
    Gisteren een mooie tocht gedaan, lang door het bos gelopen. Enkel op het eind een viertal kilometer langs een drukke baan gelopen, steeds goed opletten dat je op het kantje loopt. 
    En dat randje eraf lopen mag nu wel, het kan je leven redden. Een roekeloze vent was met alles bezig in zijn auto zodat hij op een vijftig meter voor mij in de graskant reed. Ik stond al klaar voor te springen maar hij rukte aan zijn stuur en schoot midden de weg op. Gelukkig dan ook geen tegenligger op de weg. De bestuurder reed echter in volle vaart gewoon verder. Ergo, aan het rond punt dat ik even voordien had genomen reed hij gewoon over de voetpaden. 
    Zoals de wandelgidsen aangeven, neem ja als pelgrim best de bus om het centrum van een grote stad te bereiken. En dat wil ik vanmorgen ook doen zodat ik vlug de stad uit ben. Via L’Hopital-du-Grosbois bereik ik een prachtige randonnée langs het Ravin du Puit Noir en kunnen we vandaag al Mouthier-Haute-Pierre bereiken. Matteo is akkoord en zal ook meegaan. Het koppel neemt een rustdag, zal ik in Milaan zeker terug zien. 
    Grtjs 
    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: Gezond en wel, zie onderaan; Recht houden is soms de kunst (vier benen!); Lijken wel tempels; De u(i) zorgt ervoor dat dezelfde weg een andere nummer krijgt, volgens departement. D3 is Haute Saone en D1, zoals die verder loopt, loopt in de Doube; Wie kent dit merk van vrachtwagens nog?; En achter de hoge bergen …….; Herdenkingsplaats, omzoomd door stalen platen. In deze platen staan namen gegraveerd; Deze namen van gedeporteerden vormen figuren.
















    23-05-2016 om 17:29 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vauban
    Beste Lezers,
    Bij deze nog enkele foto's over werken gerealiseerd door Vauban. We naderen dan ook Besançon. Ik volg ook een mooi stuk van de VF. 
    grtjs
    H-P

    foto's; Goed opletten, schuifgevaar; Tunnel onder spoorweg; De Sâone; Versassen kennen we al; Enkel voor de scheepvaart; Gras 1m hoog, dus nog eens nat tot middel; Op de tunnel.















    23-05-2016 om 17:22 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar GY
    Beste Lezers, 
    De donderwolken bleven zich maar aanmelden met af en toe een ferme windvlaag. Nog niet goed vertrokken of de nodige regenbeschrerming moest al boven gehaald worden. Ver moest ik wel niet zoeken, de hoes en de pongo waren er in een wip aangedaan. Dit scenario zou zich deze dag meerdere keren herhalen, dus ook hier komt nu een routine in. Mijn voeten zijn wel droog gebleven evanals mijn bovenlichaam. De twee belangrijkste onderdelen, het brein en de onderdanen , zijn dus goed in functie gebleven. 
    Vooreerst wou ik toch nog eens de VF volgen. Ik heb het me niet beklaagd, wondermooi. Zie ook naar de titel en de foto’s. Wel moet je dan vaststellen dat je tegen halftwaalf nog maar een zestal kilometer verder bent gegaan op de route. Dus zo kort mogelijk terug naar Igny om naar Gy te stappen. 
    Een dame, Marie-Thérèse genaamd, bracht me een bageutte voor onderweg toen ik mijn stukje brood opat. 
    In Gy kwam ik dan juist voor sluitingstijd aan het Office de Toerisme. Er zijn geen voorzieningen tenzij de Gîte de la Fontaine. Goed, onze vriend Matteo, de jonge Italiaan was er al. Die had vermeld dat er misschien nog drie pelgrims zouden volgen. Ik was dus de tweede. Na het afzetten van mijn rugzak ben ik dan terug gekeerd om G&G op te vangen die anders misschien nodeloos lang op zoek zouden moeten gaan. Voilà, voor vanavond is iedereen weer onderdak inclusief avondeten en ontbijt. Morgen dus een lange trip, iets meer dan 30km tot Besançon, met nog wat zoeken naar onderkomen zal het al vlug de 35 bereiken. 
    Grtjs 

    Hugo Pellegrino 

    Foto’s: 4 rivierenland; Seveux; Dreiging; Dorpje met kerk; Boer spreekt tot zijn koeien (was aan het telefoneren alvorens de melk koeien terug op de weide te laten, wel zeker 80 stuks; 1879; Chambre de Pompe; Gigantische boom.
















    23-05-2016 om 17:16 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs