Bij leven en welzijn, 1mei vertrek naar Polen.
Inhoud blog
  • De Ronny
  • Edward, Frans en Amé
  • Dono
  • Beton
  • Regen
    Archief per week
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
    Tempus Fugit
    CZAS LECI
    Beste Lezers, Czestochowa is het doel van mijn volgende tocht. Zoals in het verleden wil ik ook nu weer stappen voor een goed doel. Mijn keuze is het Belgisch Centrum voor Geleidehonden vzw. Hugo
    27-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ronny
    Beste Lezers,  

    Vanmorgen vroeg uit bed, zeker de dag nadat het de klok is ‘vooruitgezet’. Om 07u waren we (Jan en ikzelf) al in Berchem Station om de Ronny uit te wuiven. Eigenlijk was dat uitwuiven tot in Brussel Zuid, waar we de Ronny op de Thalys hebben gezet, kwestie van zeker te zijn. 

    De trein werd in de eerste helft van de jaren ’90 van de vorige eeuw door veel zakenreizigers als een tweederangs vervoermiddel gezien. 63 procent van het verkeer naar Parijs ging per auto en slechts 24 procent met de trein, terwijl vooral vanuit Nederland en Duitsland steeds meer naar Parijs werd gevlogen. Daar moest wat aan gedaan worden. 

    De Thalys had een eigen naam nodig, want het mocht niet ‘zomaar’ een trein zijn. Thalys is een naam met een sterke Franse klank, maar internationaal wel goed uitspreekbaar. Hij doet denken aan ‘talisman’, de Franse lelie en de kust waarlangs het traject ligt: Thalasse. Verder kan een naam als Thalys gemakkelijk aan waarden als dynamiek en snelheid worden gekoppeld.  

    In 1995 sloegen de Franse (SNCF 60%), Belgische (NMBS 40%), Nederlandse (NS) en Duitse spoorwegen (DB) de handen ineen, in Westrail International, met als doel het netwerk te verbeteren en Europa te verbinden. Bovendien wilden zij het imago van de trein grondig veranderen door een reisconcept aan te bieden dat sneller, aangenamer, comfortabeler en toegankelijker was voor iedereen in de vier deelnemende landen. 
    De introductie op 2 juni 1996 kreeg dan ook veel aandacht. Internationaal trein reizen kreeg weer allure, in 2001 was het aandeel van de trein al 48 procent tegenover 45 procent van de auto. 

    De Ronny moet, op het ogenblik dat ik dit hier typ, al in Vézeley zijn toegekomen. Tenzij er iets is verkeerd gelopen in Parijs, waar je nog steeds van gare du Nord met de metro naar gare de Lyon moet. In ieder geval, zijn rugzak zal vanaf morgen zijn trouwe begeleider zijn.

    Het begint ook voor mij te kriebelen. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto's : 16 kg meer de 1500 km op uw rug, een beetje … kan geen kwaad; Nog even, en er is r  u  s  t; Tot in Compostela!; Spoor 21, wagon 6, zetel 036; Goede reis!; Thalys.












    27-03-2017 om 16:29 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    26-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edward, Frans en Amé
    Beste Lezers,  

    Dat container park, waarvan sprake in vorig bericht, is bijna 600 kg ‘gewichtiger’ geworden dankzij de resten van de treinbiels. En, zoals gevreesd, heb ik daarbij heel wat kikkers brutaal uit hun winterslaap gehaald. Het weer was echter dermate dat ze rechtstreeks naar hun pool konden springen zonder een verkoudheid op te lopen.  

    Voor mij zit de grootste taak erop, wat de tuin betreft hé. Het plaatsen van de boordstenen laat ik over aan het jonge geweld, die dat met plezier zullen doen. Oef! 

    En dus beginnen we nu aan de laatste voorbereidingen voor de bedevaart naar de Zwarte Madonna. De voorbereiding is nog steeds in de aanvangsfase. Het is te zeggen dat de grote lijn al bekend is, de dag trajecten dienen nog iets beter bestudeerd te worden. 
    Aan kledij en materieel dien ik nog enige aandacht te besteden. Sommige shirts en kousen zijn aan vervanging toe. Schoenen heb ik al aangeschaft en staan al naar mijn voeten. En een broek uit vorige tijden is tot op de draad versleten, de zakken zijn een zeef geworden! 
    Er rest me nog een dikke maand, het zal allemaal wel in orde komen. Wel dien ik vanaf nu, onverdroten en met grote ijver, mijn aandacht naar Czestochowa te verleggen. 
    Mijn ‘Pools’ zal ik wellicht niet meer op peil krijgen, een papiertje met de meest noodzakelijke woorden zal moeten volstaan.  

    Morgen vroeg vertrekt de Ronny op zijn camino naar Compo. Hij neemt de trein in Berchem om via Brussel Zuid en Parijs zijn vertrekplaats te bereiken: Vezeley. Ik ga hem uitwuiven want uit ervaring weet ik dat het een goed gevoel geeft, een boost! 

    Ronny, buen camino.  

    Gisteren ben ik getuige geweest van een sfeervolle herdenking van de gebroeders Van Raemdonck en Amé Fiévez te Diksmuide en Steenstrate. De begeleidende liedjes van Willem Vermandere waren/zijn weer beklijvend. Omdat de wind een aanval had gepleegd op zijn partituur declameerde hij dan maar zijn laatste liedje, La Bella Rossella. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto's : De lente is in het land, Eén graf!






    26-03-2017 om 21:19 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    18-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dono
    Beste Lezers, 

    Ondanks de drukke bezigheden ben ik erin geslaagd om, met behulp van Pieter, een actie pagina op te starten bij Dono.be. Dono is onderdeel van de VZW SOCIALware, opgericht in 2007 en heeft als opdracht om de verenigingen te helpen bij het verhogen van hun sociale impact door inzet van technologie.  

    Hieronder de gegevens: 
    SOCIALware VZW 
    Louizalaan 65/11 1050 Brussel 
    Tel: +32 (0)2 256 99 93 
    Email: info@dono.be 
    Website: http://www.socialware.org  

    Via mijn blog kan je heel eenvoudig naar de actie/donatie pagina gaan door onder ‘BCG’ (rechterkolom) het woordje “sponsoring” aan te vinken. Automatisch kom je op mijn actie pagina terecht. Hier krijg je nogmaals de nodige info in verband met mezelf, de motivatie, het CBG en Dono.  

    ‘Doneer nu’, in het blauwe vakje, geeft je toegang tot mijn actie pagina van het BCG. Er zijn enkele voorbeelden van donaties, maar onderaan kan je altijd je eigen gewenste bedrag invullen. Nadat je nog enkele gegevens hebt genoteerd, o.a. of je anoniem wil blijven, klik je verder op het zwarte vakje ‘Ik doneer nu’. 
    Nu start de procedure van het internet bankieren (met het bakje). 
    Alle donaties via mijn actie pagina worden opgeteld en worden vermeld op de dono pagina. Zoals je daar kan zien is mijn streefcijfer 3500€, ongeveer een zevende van de totale kost van één geleidehond. 

    Je kan het BCG ook rechtstreeks steunen 
    - via het rekeningnummer: 
    IBAN: BE49 0681 0550 1671 
    BIC: GKCCBEBB 
    - of via Dono.be  : https://www.dono.be/doel/geleidehond-be 
    Je kan ter informatie steeds vermelden ‘Hugo Peregrinus’.  
    Ook smartphone gebruikers kunnen terecht via mijn blog. 

    Alle giften van 40€ of meer ontvangen , zowel via Dono als het BCG, een fiscaal attest.  

    Beste lezers, je mag de boodschap ook verspreiden via de flyer. Deze staat op mijn actie pagina. Klik op ‘flyer’, print deze af en verdeel hem onder vrienden en kennissen. 
    Met dank! 

    De werkzaamheden in de tuin vorderen gestaag. Elke dag zit er verandering in het uitzicht. Met het mooie lenteweer van de laatste dagen was het dan ook heel wat plezanter werken. Er zijn nog enkele weken nodig om het geheel af te ronden, de veertig kilo’s wegende boordstenen zijn nog het enige waar ik tegen opzie. De rest is egaal brengen, opruimen en zoals eerder gemeld nog enkele bezoekjes aan het containerpark volbrengen. 
    De voormalige treinbiels, die al dertig jaar in de grond steken, maken de hoofdmoot uit van het te verwijderen materiaal. Voorheen tussen de 70 en 100 kg per biel, zijn de dwarsliggers veel meegaander geworden. Spijtig voor de kikkers die er een geschikte winterberging hadden gevonden. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto's : Polly, Miranda en Pieter, een gelukkig trio; Mogelijks kunnen we dit verhelpen, 1 geleidehond voor meerdere personen!; Uitzet groeven nog op zondag aangebracht; Begin van de eindfase in de tuin; Tafel heeft zijn dienst gedaan; 40 kilo ’t stuk!; Luchtige treinbiels.














    18-03-2017 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    11-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beton
    Beste Lezers, 

    Afgelopen dagen druk in de weer geweest. Zoals je op de blog kan lezen resten er nog een goede 50 dagen alvorens de tocht naar Czestochowa aan te vangen. De nodige info in verband met de sponsoring is volop in voorbereiding, ik hoop dit volgende week af te ronden. 
    Het afwerking van het terras nadert wel zijn einde. Gisteren nog de trap geplaatst en vastgezet. Vandaag is de vloer (en trap) toplaag aangebracht, een werkje dat vanmorgen al om 6 uur een aanvang nam. Voor mezelf viel het allemaal wel mee, ik werd niet geacht in het beton te ploeteren. Kuisen heb ik wel gedaan, als je P50 gebruikt in de mengeling mag je niet te lang wachten om spatten te verwijderen. 
    Gelukkig hebben zowel de betonpomp als de mixerwagen voldoende water om de straat proper te houden. Niettemin, als beide camions verdwenen zijn, heb je toch nog wat ‘lanswerk’. 
    Er is toch een hele dag gepolierd om het geheel, met de juiste helling, glad te krijgen. Morgen, alvorens de volledige uitharding, moeten er nog twee uitzet voegen in de vloer aangebracht en dan is het af. 

    Dus maandag weet ik weeral wat doen, opkuisen, materiaal nakijken en opbergen. Ook zal er nog een bezoek aan het containerpark bij horen. 

    Maar dat zien we wel volgende week!

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Voorlopig; Trap in zicht; Optreden staan klaar; En gefixeerd; Start; Pompen maar; Nivelleren; Laten aantrekken; En draaien maar.

    Nota: Gelezen in Afval Magazine van MIWA, een artikeltje over Drop je Dopje. 


















    11-03-2017 om 20:20 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    07-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen
    Beste Lezers, 

    Door de regen zit ik binnen naar de radio te luisteren en op de PC te tokkelen. (tot daar de verklaring van de titel.Wink)

    Vanmorgen gehoord op Radio 2, bij De Inspecteur, Sven Pichal:  

    25.000 EURO VOOR BLINDEGELEIDEHOND 

    Gooi je plastic dopjes niet weg! Door ze te verzamelen steun je het milieu én de opleiding voor een blindegeleidehond. Blindegeleidehonden zijn onmisbaar. Niet alleen blinden maken er gebruik van, ook slecht zienden doen er beroep op. De opleiding van een hond kost een pak geld: 25.000 euro. 
    Het geld voor de opleiding komt van subsidies, giften, erfenissen en geldinzamelacties. Ook jij kan dus helpen! 

    VERZAMEL DOPJES 

    De dopjesactie is een belangrijke bron van inkomsten voor de opleiding van blindegeleidehonden. Door ze te verzamelen, help je organisaties zoals Vrienden Der Blinden. De dopjes worden verkocht aan een recyclagebedrijf die ze verwerkt tot nieuwe materialen. 
    Daar de Vlaamse Gemeenschap slechts de helft betaalt, welke nodig is om bovenstaande doelstellingen waar te maken, verzamelt BCG - Tongeren sinds 2005 dopjes.

    Welke dopjes verzamelen?  
    Plastiek dopjes van alle mogelijke drankflessen. Ook plastiek doppen van wasproducten, shampoos, deodorant, spuitbussen, zepen, ……, Steeds alles droog en proper!!! 

    GEEN: 
    geen kroonkurkjes, geen kurken, geen kartonnen of ijzeren deksels, geen plastiek deksels met karton, geen restafval…. 

    Leuke weetjes: 
    - afhankelijk van de grootte zitten er 400 dopjes in 1 kg 
    - de dopjes worden gerecycleerd tot duurzame materialen (o.a. paletten) 
    - er zijn 80.000 kg of 32.000.000 (32 miljoen!) dopjes nodig om een geschikte pup aan te kopen en op te leiden tot blindegeleidehond 

    Inzamelpunten: 
    de vrije basisscholen van Temse, Elversele, Tielrode, Steendorp, Rupelmonde, Puivelde, Buitengewoon onderwijs Het Laar Dendermonde, bibliotheek Temse, containerpark Temse, Brico Temse, Carrefour Temse, Colruyt Temse, Oxygen fitness Temse, houthandel Verhofstede Velle, Horta winkels, Bel en Bo; 
    privé: Grote Baan 249 Melsele, Jos Hostelaan 4 Temse. 

    De werkgroep “drop je dopje, Temse” dankt u voor uw aandacht en uw medewerking. Contactadres: Herman Pauwels, Jos Hostelaan 4, Temse. Telefoon: 03 771 54 97.

    Ondertussen is de regen als spelbreker opgetreden. De afwerking van de tuinmuren is in de laatste fase, als het weer een beetje meewil kan tegen zaterdag alles nog in orde komen. (Er moet wel nog een trap geplaatst worden, ook nog een dagje werk.)
    En die dag zou het mooi weer moeten zijn. Moeten is nogal moeilijk af te dwingen, als het maar al over blijft is ook voldoende. En dan kan volgende week de tuin terug aangepakt, zodat tegen de zomer de bloemen en planten weer volop in kleur kunnen staan.  

    grtjs 

    Hugo 

    Foto’s : De juiste dopjes in beeld, Het laatste stukje muur, klaar om gegoten te worden.








    07-03-2017 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Gastenboek -
  • Een prachtig Doel en knappe uiteenzetting
  • re
  • re
  • re
  • Polen nadchodzimy

    Praatcafé


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Prachtige blog van Jan
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem

    Film vertrek naar Compostela 1 mei 2015
  • Vertrek

    Fotoboek Compostela 2015
  • Temse - Compostela van 1 mei tot 11 juli 2015

    Fotoboek Temse-Rome 2016
  • * Deel I Temse - Col du Grand-Saint-Bernard
  • * Deel II Col Du Grand-Saint-Bernard - Rome

    BCG
  • BCG 1
  • BCG 2
  • Sponsoring


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!