Hondentraining met Passie
HEBT U PROBLEMEN MET UW HOND? CONTACTEER ONS EN WIJ BEKIJKEN HOE WE KUNNEN HELPEN!

Hebt u problemen met uw hond, wenst u puppyadvies of wilt u de relatie hond/kind versterken? Hebt u algemene opvoedingsvragen? Twijfel niet en neem contact op! Er zijn al veel mensen geholpen (soms zelfs eenvoudig via mail), wie weet lukt dit voor jullie ook!

Automatische mail bij nieuw bericht?

Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

08-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opleiding voor toekomstige hondenbaasjes??
Deze week kreeg ik een interessant artikel doorgestuurd (zie link onderaan artikel) over een Nederlands onderzoeker die vindt dat toekomstige hondeneigenaars eerst een bekwaamheidscursus zouden moeten volgen. Ik begrijp hem helemaal, maar ik weet nu al dat dat niet realistisch is. Men kan nog niets doen tegen broodfok, wat zou men dan kunnen doen tegen 'onbekwame' hondenbaasjes?

Ik citeer een zin uit het artikel: 'Wie toegeeflijk is, kan beter geen Duitse herder in huis nemen, maar een softer hondje, zoals een cockerspaniël.'
Met het deel van de Duitse herder ben ik akkoord, maar een cocker spaniël een softer hondje noemen, zou ik toch niet doen! Ik ben al Cockers tegengekomen die niet te onderschatten zijn en Duitse herders zo mak als een lammetje.

Het klopt dat er raseigenschappen zijn en dat deze heel belangrijk zijn in de keuze van hond, maar naast de raseigenschappen, is er ook de opvoeding én het karakter van de hond! Als je een Duitse herder van in begin correct aanpakt, dan kan dat goedkomen. Als je een Cocker rotverwend, komt dat helemaal niet goed, tenzij je echt een sloef van een hond hebt.
Elke hond, elk ras heeft een consequente en vooral duidelijke opvoeding nodig. Nee is nee en blijft nee. Liggen is liggen en niet staan.
EEN HOND HEEFT GEEN WIL!

Ik heb al softe baasjes gehad met een karakterhond en die ik in het begin niet meekrijg in het streng zijn, maar die na een tijdje toch inzien dat ze iets moeten doen of de hond groeit boven hun hoofd. Ik heb harde baasjes gehad, die ik moest leren om zachter om te gaan met hun hond. Elke hond is verschillend, ongeacht het ras, en elke hond heeft een andere aanpak nodig. En ja, soms komen de echte raskenmerken fel naar boven zoals de Border Collie die eindeloze energie heeft, zelfs na urenlange wandelingen, maar er zijn ook Border Collies die zalig rustig zijn, al is dat eerder zeldzaam.
Soms heb ik baasjes waarvan ik de raskeuze niet begrijp en waarvan ik weet dat ze zich niet voldoende hebben geïnformeerd. Maar het beestje is in hun leven en heeft hun hart al gestolen. Dan is het aan ons om hen daar zo goed mogelijk in te begeleiden. Soms lukt dat en soms ook niet... Dan blijven mensen weg en zien we hen niet meer terug, héél waarschijnlijk omdat het te moeilijk gaat. Het is al gebeurd dat we mensen terugzien na meer dan 6 maanden, die beseffen dat ze iets moeten doen omdat het verkeerd aan het lopen is. Dan zijn ze meestal wel gemotiveerd om de hond de opvoeding te geven die hij nodig heeft, net omdat ze al problemen gehad hebben. Als we er dan in slagen, zijn we fier dat we toch opnieuw een hond hebben kunnen helpen.
Ik geloof dat iedereen kan leren een goed baasje te worden voor elk type hond, als je maar goed begeleid wordt én je goed informeert op voorhand dat je weet waar je aan begint. Naast goede begeleiding is het ook belangrijk om zo veel mogelijk toe te passen wat je op de hondenschool oppikt, want wij leren het aan, maar het is aan de baasjes om de opvoeding thuis verder te zetten. Oefening baart kunst!

Welk ras je ook kiest, doe dat bewust en niet onbezonnen! Beter een jaartje nadenken dan in één week te beslissen over jullie nieuwe huisgenoot. Besef dat  hij voor minimum 10 jaar deel zal uitmaken van jullie gezin en dat zijn opvoeding gemakkelijk 1,5 à 2 jaar in beslag zal nemen, eer je ten volle van hem kan genieten.
Neem geen ras omdat je het mooi vindt of op televisie hebt gezien. Het is niet omdat je op televisie een mooie, slimme Lassie ziet dat je die ook zo koopt! Alles zit hem in de opvoeding die jij zal geven! Het ligt dus in jouw handen of je een aangename hond zal hebben of een rotverwend nest waar je geen kant mee uit kan.
Moet je een opleiding volgen voor de hond er komt? Nee, maar er bestaan meer dan genoeg mogelijkheden om je te informeren over hoe je het het beste aanpakt én dat doe je best wel op voorhand. Eens de hond er is, en je bent niet voorbereid, is de kans groot dat je te veel je hart laat spreken...

Bovenal geloof ik nog steeds dat een hond niet zomaar in je leven komt. Hij komt er om jou te helpen en ook al lijkt het in het begin moeilijk en de verkeerde raskeuze, op een dag zal je weten dat jullie bij elkaar horen en helpen jullie elkaar op de meest onverwachte momenten.
Zo is ons Prisca ook in ons leven gekomen.
Ik wou eigenlijk een tweede hond om opnieuw zelf mee te kunnen werken, maar dat is helemaal niet meer nodig! Zij heeft onze 10-jarige Kyra een tweede leven geschonken. Dankzij ons kleinste, speelt en ravot ze weer waardoor haar conditie er sterk op vooruit is gegaan en ze volop geniet van ons wekelijks uurtje agility.
Daarnaast heeft Prisca mijn dochter gekozen als haar baasje én ze zijn een prachtig duo! Mijn nieuwe hond ben ik kwijt aan mijn dochter, maar ik gun het haar zo van harte! Ik heb er een dolgelukkige, fiere en zelfverzekerde dochter voor in de plaats gekregen.
Dank u wel, Prisca! Jij zit voor altijd in ons hart!








Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

22-09-2017
Helemaal correct

Els, supergoed geschreven! En ik kan je helemaal volgen. Darko, onze labrador (vorige maand 13 jaar geworden) is ook weer "jonger" geworden sinds de komst van Zico (maandag 1 jaar oud). Ook met de hulp van wat medicatie tegen pijn en artrose herleeft hij helemaal. Wij twijfelden bij de aanschaf van een nieuwe hond tussen een Berner Sennen en een 2de labrador. Wij zijn toen met de kinderen op bezoek geweest met een gezin dat Berners kweekt. Ze hadden 4 prachtexemplaren lopen en onze kinderen reageerden er goed op. Maar achteraf zijn we hier toch van af gestapt omdat het echt grote beesten worden, nog groter dan een labrador en dat je ze, denk ik, serieus moet trainen om mee te gaan wandelen ipv de hond met jou. Ik zien nu in de puppyklas ook een Berner, schattig wel... Maar we zijn uiteindelijk toch voor een "kleiner" ras gegaan, een Engelse Cocker, hoewel ik het voor grotere rassen heb. Maar ifv de kinderen, zijn we nu supercontent met deze keuze. Zico blijft een speels karakter hebben maar hij heeft al veel bijgeleerd op de hondenschool. Dochter Iluna (7) komt vaak mee en "leert" dan met haar ogen. Als we gaan wandelen neemt zij Zico vaak mee en dan gebruikt ze de bevelen van op de hondenschool (dicht, zit, ...) wat echt leuk om zien is.

Ik hoop inderdaad dat mensen goed nadenken ze een hond in huis halen, want dat wordt een echt gezinslid waar je 24u/24u mee rekening miet houden. Spijtig idd om zien dat er mensen afhalen op de hondenschool waarvan je ziet dat zij en de hond het echt kunnen gebruiken... arme hond denk ik dan vooral...

gr, Liesbeth

Ps oei weer een heel epistel ;-) groetjes aan Iris en Prisca, idd ene gouden duo



22-09-2017, 19:36 geschreven door Liesbeth
Inhoud blog
  • Hond en kind: hou het veilig!!
  • Leer je hond alleen zijn!
  • Maak je hond moe!
  • What's in a name?
  • Prettig 2019!!
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Rondvraag / Poll
    Een asielhond? Dat is...
    iets waar ik niet aan begin! Je weet nooit welk rugzakje ze met zich meedragen (omgang kinderen/andere huisdieren/...)
    zeker iets voor mij! Weer een sukkelaartje dat geholpen is!
    iets dat ik zeker wil overwegen, maar doordacht en na een aantal kennismakingsmomenten met mijn gezin.
    iets wat ik nooit zal doen. Geef mij maar een pup, die voed ik op zoals ik het wil.
    iets wat ik al gedaan heb en nooit meer zal doen. (graag ervaringen doormailen)
    iets wat ik al gedaan heb en altijd zal blijven doen! (graag ervaringen doormailen)
    Bekijk resultaat

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Els Servranckx
    Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is Administratief medewerker bij Infrabel.
    Ik ben geboren op 28/06/1977 en ben nu dus 46 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: De opvoeding van de hond!.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs