Inhoud blog
  • Bijlage 1: Procestaken/taakverdeling
  • Stap 4: Onze hoek wordt rijk
  • Stap 3: Onze hoek kan beter
  • Stap 2: Onze hoek in een spin
  • Stap 1: Mijn hoek in de klas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2014, groep 6, Zandhoek
    Zandhoek
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijlage 1: Procestaken/taakverdeling
    Hallo,

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·         Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·         Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

    Alexandra

    Alexandra

    Alexandra

    Alexandra

    Alexandra

    Tijdsbewaker

    ·         Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

    Katrien

    Katrien

    Katrien

    Katrien

    Katrien

    Verslaggever

    ·         Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·         Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Lore

    Lore

    Lore

    Lore

    Lore

    Blog-verantwoordelijke

    ·         Maakt een blog aan.

    ·         Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·         Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

    Merijn

    Merijn

    Merijn

    Merijn

    Merijn

    ……………………….

    ·         …

    ·         …

     

     

     

     

     

     

    26-02-2014 om 16:47 geschreven door Groep 6  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Onze hoek wordt rijk
    Hallo,
    Dit is onze spin van de ontwikkelingsaspecten.
    Om in te zoomen bij te klein druk 'CTRL en +'

    26-02-2014 om 16:37 geschreven door Groep 6  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Onze hoek kan beter
    Hallo,

    -      Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

    Veel impulsen die vooral te maken hebben met materiaal dat aangeboden kan worden in de zandhoek. Zowel thematisch materiaal als materiaal dat altijd kan aangeboden worden, wordt hierin verwoord. Enkele belangrijke afspraken en enkele tips om deze duidelijk te maken aan de kleuters zonder ze constant te herhalen. Ook worden er mogelijkheden aangeboden wat de kleuters kunnen ontdekken (experimenteren)

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    -      Water bijvoegen

    -      Andere voorwerpen (thema)

    -      Elke dag andere voorwerpen (gradatie)

    -      Inhoud verwisselen

    -      Nooit te veel voorwerpen

    -      Stappenplan (op papier)

    -      Stappenplan verteld door andere kls

    -      Stappenplan zelf opmaken (met foto’s, met tekeningen, pictogrammen)

    -      Experimenteren met zand/zand en water/ ander materiaal

    -      Doek in het midden en rollenspel opstarten

    -      Rollenspel met handpopjes

    -      Opruimmogelijkheden aanbieden (borstels, bakken met pictogrammen,…)

    -      Niet alles meteen uit de kasten halen -> overzichtelijk

    -      Bewegingsmogelijkheden overhouden

    -      Meehelpen met opruimen/opstarten

    -      Reflectiemomenten achteraf

    -      Probleemoplossend denken met kleuters

    -      Probleem aanbieden en samen oplossen

    -      Vragen stellen: laten verwoorden

    -      Aan kls vragen wat ze met zand kunnen doen (bij opstart)

    -      Aan kls vragen wat ze met zand kunnen doen (bij opstart)

    -      Vragen stellen over eigen zandbak/ waar een zandbak staat

    -      Zelf een rolletje opnemen in het rollenspel/spel

    -      Kinderen betrekken in het spel (focusing)

    -      Sfeer creëren

    -      Impulsen om materiaal te gebruiken (verschillende manieren)

    -      Op bezoek gaan maar ook zelf laten spelen

    -      Informatie geven over thema (d.m.v eigen inbreng, boekjes,…)

    -      Vaardigheden in thema aanleren

    -      Veel laten samenspelen, samenwerken

    -      Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    ·         Ander materiaal dan zand (in thema)

    ·         Kosteloos materiaal uitproberen

    ·         Materiaal in het thema aanbieden

    ·         Poppen/scheepjes/dieren

    ·         Maatbekers

    ·         Pvc-buizen

    ·         Piepschuim

    ·         Koffieschepjes

    ·         Sateeprikkers

    ·         Botervlootjes

    ·         Kurken

    ·         Dopjes

    ·         Bierviltjes

    ·         Plankjes

    ·         Karton

    ·         Papier

    ·         Lepels/ kopjes

    ·         Huishoudscheppen

    ·         Echt materiaal gebruiken (geen plastiek)

    ·         Materiaal dat bij elkaar hoort gebruiken (volgens thema)

    ·         Materiaal dat geen eigen doel heeft (met fantasie zelf een doel aan geven)



    26-02-2014 om 15:39 geschreven door Groep 6  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: Onze hoek in een spin
    Hallo, 
    Hier vinden jullie onze spin van stap 2! 
    Als je het niet kan lezen, gebruik dan de toets CTRL samen met het + teken, zo kan je de pagina uitvergroten. 
    Als je het terug kleiner wil maken doe je CTRL - . 

    26-02-2014 om 15:29 geschreven door Groep 6  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Mijn hoek in de klas
    Hallo! 

    Inrichting van de hoek:

    -      In de gang/in de klas

    -      In een hoek/ op een open plek

    -      Bescherming erover (doos, karton, deksel)

    -      Pictogrammen voor de regels/afspraken duidelijk te maken

    -      Opruimmateriaal dicht bij (borstel, veegblik,…)

    -      Inhoud aan de hand van het thema (zand, mais, herfstmateriaal, stenen,…)

    Spel van de kleuters:

    -      Spelen in thema van het BC

    -      Zandtaartjes maken

    -      Bergjes maken

    -      Putjes graven

    -      Met extra materiaal spelen

    -      Torens bouwen

    -      Wegen voor de auto’s

    -      Bruggen

    -      Potjes vullen en terug leegmaken

    -      Water toevoegen aan het zand

     

    (Spel)materialen:

    -      Schepjes

    -      Emmertjes

    -      Zandspeelgoed

    -      Water

    -      Materiaal in thema (poppen, auto’s, dino’s,…)

    -      Kosteloos materiaal

    -      …

    26-02-2014 om 14:07 geschreven door Groep 6  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs