hoekentraject 2012 winkelhoek b
Inhoud blog
  • stap 4 'deel 4"
  • stap 4 " deel 3 "
  • stap 4 "deel 2"
  • stap 4 "onze hoek wordt rijk" DEEL 1
  • Welkom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom op onze blog!

    Wij zijn studenten aan de KHLeuven, lerarenopleiding kleuteronderwijs.
    We werken momenteel rond hoeken in de klas en er werd ons gevraagd een blog aan te maken met je gekozen hoek.
    Wij hebben de winkelhoek gekregen en hier zullen jullie wat meer informatie uit kunnen halen.

    Alvast veel kijk- en leesplezier

    De winkelhoek-team

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    28-02-2012, 19:59 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 'deel 4"
    4) Extra takverrijking op de SPIN.

    Bepaalde leeftijdsgroep. De 4 jarigen.
    Talige impulsen:
    -Hoeveel moet ik betalen?
    -Wat is er allemaal?
    -Waar vind ik...?
    -Eten jullie dat ook thuis?
    -Wat zou ik het beste kopen om ... te maken?
    -Als ik een cola en melk koop, hoeveel moet ik dan betallen?
    -...

    Ontwikkelingsdomein:
    De sociale ontwikkeling

    1) koper - verkoper
    -> in interactie gaan met elkaar
         OA 20: Tot interactie komen -> rollenspel

    2) Verkopers ( één kleuter doet de kassa, de andere neemt de producten )
         OA 21: samenwerken
    afspraken bij het samenwerken: samen delen, geen ruzie maken, ieder neemt zijn eigen rol op...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:41 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 " deel 3 "
    3) Hoe zou je nu de WINKELhoek kunnen verrijken.

    - Door rollenspel te kunnen stimuleren + de hoeken op elkaar afstemmen.
    - Als KO mee een rol spelen als de klant.
    - Door de denktontwikkeling te gaan stimuleren
        => Door het zelf te gaan maken van een boodschappenlijstje. Wat heb je nodig om taart/ brood te maken.
    - Door jezelf goed in te schatten.
        => Als je ziet dat de kls goed spelen en je er zelf niet moet op ingaan, speel dan geen rol.
              Laat de kls maar gerust als ze goed aan het spelen zijn.
    - Het is belangrijk om levenecht spel na te bootsen.

    Voorbeelden:
    *Hoeveel moet ik betalen?
    *De KO als klant.
    *Kls van de poppenhoek gaan naar de winkelhoek. ( = winkelen )
    * Vragen wat je allemaal kan kopen in de winkel ( = Denkontwikkeling )
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:36 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 "deel 2"
    2) wat hebben we gedaan en welke informatie hebben we kunnen halen uit de inputhaltes?

    -Godsdienst
    We hebben hier veel uit kunnen halen zoals intressante inpulsen voor in de hoeken.
    Ze heeft ons veel infomatie meegegeven

    -Wiskunde
    We hebben goed de verschillen tussen leeftijd kunnen zien. Dit is handig voor bij de activiteiten dat we hebben de hoeken gaan doen.

    -Beeld
    We hebben geleerd dat we met verschillende materialen, verschillende dingen kunnen doen.
    De kls hebben zeker niet veel materiaal nodig om mee te kunnen spelen.
    Het was wel jammer dat het niet meer in de BC "Smakelijk eten" was.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:31 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 "onze hoek wordt rijk" DEEL 1
    1)   *Voedingswaren in het BC.

          * Taalontwikkeling:
    OA71: ervaringen verwoorden
          Impuls; klant of winkelier spelen, inleven in rollen....
             Denkontwikkeling:
    OA 61: kennis en ervaringen structuren.
           Impuls: sorteren op kleur, grootte, gemeenschappelijk kenmerk....
            Zintuigelijke ontwikkling
    OA 54: Nauwkeurig waarnemen
    OA 55: Intens kijken
           Impuls: voedingswaren herkennen, kijken naar de eigenschappen van het product
     (vorm, kleur...)

          * Voor oudere kleuters
    - Meer materialen
    - Variatie
    - Veel impulsen
    - Prijzen aanduiden met getallen

             Voor jonge kleuters
    - Berperk het aantal materialen
    - Eén hoofdmateriaal tot de kern beperken
    - Prijzen niet echt nodig

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    29-02-2012, 15:21 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: 'onze hoek kan beter'
    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
    De KO speelt mee in de winkelhoek bv: betalen, dingen vragen, ...
    Kleuters aanzetten tot rollenspel, zo leren ze met elkaar omgaan en sociale contacten leggen.
    Nieuw materiaal aanbrengen die bij kls betrokkenheid verhogen en aantrekkelijk zijn.
    Als je ziet dat een kleuter twijfelt kan je hem meenemen naar de winkel en hem stimuleren.

    Welke materialen zou je toevoegen om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
    Pictogrammen om te ordenen
    centen/ prijskaarten
    telefoon/telefoonboek
    micro
    schort voor de verkoper
    belletje 
    winkelkarretje
    winkelzakjes
    weegschaal
    poetsgerief
    nummertrekker
    reclamefolders





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 12:19 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: 'mijn hoek in de klas'
    Inrichting van de hoek
    Materiaal
    fruit
    groenten
    shampooflessen
    kleine doosjes cornflakes
    winkelkarretjes
    telefoon
    geld
    kassa
    kast
    rekjes
    weegschaal
    schuifjes

    Hoe zag de hoek eruit?
    Sommigen hadden een grote, uitgebreide hoek, anderen hadden een kleine hoek met weinig materiaal.

    Stimulerende inrichting:
    Wanneer er voldoende materiaal en plaats is worden de kleuters wel gestimuleerd om erin te spelen, ook het echt materiaal trekt aan. Als de indeling van de klas niet goed is en de hoeken te dicht naast elkaar liggen worden de kleuters niet echt gestimuleerd om erin te spelen. 

    Wat vond je goed/minder goed?
    Sommige materialen stonden niet op kleuterhoogte, ze konden er dus niet aan. 
    Er waren ook hoeken die te klein waren om in te kunnen spelen, of die te weinig materiaal hadden.

    Spel van de kleuters:
    Wat deden de kleuters?
    koper en verkoper
    groenten en fruit sorteren
    met het winkelkarretje rondrijden

    Leken ze betrokken? Wat boeide hen het meest?
    Bij de hoeken met het echt materiaal waren de kleuters heel betrokken, bij de hoeken waarin weinig materiaal aanwezig was, waren ze minder geïntresseerd. 

    Konden de kleuters zelfstandig spelen?
    Ze kwamen vanzelf tot rollenspel.

    Spelmaterialen:
    Welke soorten/catergorieën van materialen vind je in deze hoek? Welke materialen waren nieuw voor jou? 
    plastic groenten/fruit
    producten die je bij de bakker vind
    winkelkarretjes
    douchemateriaal
    echt materiaal

    Welke materialen boeiden de kleuters de kleuters het meeste? 
    Het echte materiaal omdat ze dit kennen vanuit het dagelijkse leven.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 10:01 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: 'onze hoek in een spin'
    Dit zijn onze bevindingen over de winkelhoek in een spin gezet: 


    Bijlagen:
    spinwinkel.emm (11 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 00:00 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    25-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Procestaken

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·         Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·         Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

     Virginie

     Sharina

    Sofie M.

     Karlien

     Jana

    Tijdsbewaker

    ·         Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

     Sofie G.

     Dorien 

     Jolien

     Jana

     Karlien

    Verslaggever

    ·         Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·         Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Sharina  

     Virginie

     Sofie G.

     Sofie M.

     Dorien

    Blog-verantwoordelijke

    ·         Maakt een blog aan.

    ·         Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·         Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

     Dorien

     Sofie M.

     Sharina

     Jolien

     Virginie

    ……………………….

    ·         …

    ·         …

     

     

     

     

     










    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/hoekentraject2012winkelhoekb

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    25-02-2012, 00:00 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs