hoekentraject 2012 beeldendehoek a
Inhoud blog
  • Stap 5: onze hoek afronden
  • Stap 2: onze hoek in een spin
  • Bijlage 1: Procestaken
  • Stap 3: onze hoek kan beter
  • Stap 1: mijn hoek in de klas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: onze hoek afronden
    Stap 5

    Bijlagen:
    eMindMaps2.bmp (911.2 KB)   

    29-02-2012, 15:14 Geschreven door Sien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: onze hoek in een spin
    Spin beeldende hoek

    Bijlagen:
    eMindMaps1.bmp (434 KB)   

    29-02-2012, 15:13 Geschreven door Sien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijlage 1: Procestaken
    Gespreksleider

    Stap 1: Gijs
    Stap 2: Joyce
    Stap 3: Stefanie
    Stap 4: Elien
    Stap 5: Lina

    Tijdsbewaker

    Stap 1: Stefanie
    Stap 2: Elien
    Stap 3: Yana
    Stap 4: Gijs
    Stap 5 Julie

    Verslaggever

    Stap 1: Julie
    Stap 2: Lina
    Stap 3: Joyce
    Stap 4: Yana
    Stap 5: Elien

    Blog-verantwoordelijke

    Stap 1: Sien
    Stap 2: Sien
    Stap 3: Sien
    Stap 4: Sien
    Stap 5: Sien

    28-02-2012, 19:27 Geschreven door Sien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: onze hoek kan beter
    - Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?

    * prenten,foto's
    * inkleden van je opdracht
    * inleidend werken met handpop/klaspop
    *activiteit inleiden met een verhaaltje

    - Welke materialen zou je toevoegen om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?

    * versiering zoals stempels, stickers,...
    * verf
    * klei
    * plasticine
    * zoutdeeg
    * papier
    * karton

    28-02-2012, 19:21 Geschreven door Sien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: mijn hoek in de klas
    Inrichting van de hoek:

    - Hoe zag de beeldende hoek in jouw klas eruit?

    * simpele inrichting met tafel met stoeltjes
    * er staat een wastafel
    * de materialen kunnen opgeborgen worden in de kast
    * 3 beeldende hoeken in de klas: tekenhoek, schilderhoek en plasticinehoek

    - Stimuleerde de inrichting de kleuters tot spelen? Gezellig? Welk materiaal was er aanwezig? Waren er 'echte' dingen of was het namaak?

    * aanwezig materialen zijn stiften, kleurpotloden, verf, lijm, scharen,...
    * er zijn schilderezels aanwezig
    * de beeldende hoek is redelijk kaal waardoor het er ongezellig uitziet

    - Wat vond je er goed/minder goed aan?

    * er is een prikbord aanwezig waar het voorbeeld van het werkje dat ze moeten maken ophangt
    * er staat een wastafel in de buurt zodat de kleuters na een beeldende activiteithun handjes kunnen wassen
    * er wordt gebruik gemaakt van pictogrammen om aan te duiden waar de verschillende materialen staan
    * er is een doos met lades waarin de kleuters hun werkje kunnen laten drogen
    * de werkjes worden achteraf in de beeldende hoek tentoongesteld door ze op te hangen
    * er zijn grote tafels waardoor er veel plaats is voor de kleuters als ze een werkje maken
    * de materialen zijn aangpast aan de kleuterleeftijd
    * er waren geen gevaarlijke voorwerpen voor de kleuters

    - Paste de inrichting volgens jou bij de kleuterleeftijd?

    * door gebruik te maken van lage kasten kunnen kleuters de materialen die ze nodig hebben zelf nemen
    * de kleuters konden zelf niets uit de kast nemen omdat er geen gebruik wordt gemaakt van pictogrammen

    Spel van de kleuters:

    - Wat deden de kleuters erin? Wat voor 'soort' spel deden de kleuters? Beschrijf aan elkaar

    * vrij knippen zodat ze goed leren knippen
    * de kleuters maakten een clownn door te stempelen met oorstokjes
    * de kleuters maken verschillende werkjes in deze hoek
    * de kleuters beplakten een clown met verschillende kleuren papier

    - Leken ze betrokken? Wat boeide hen het meest?

    * ze zijn betrokken en maken hun werkje volledig af
    * het verven boeide hen

    - Wat viel je op aan het spel van de kleuters?

    * de meeste kleuters wisten goed wat ze moesten doen
    * ze vertelden veel tijdens het maken van hun werkje

    - Konden de kleuters zelfstandig spelen?

    * de kleuters waren vrij zelfstandig, de KO moest hen soms bijsturen

    - Had je dit verwacht bij deze kleuterleeftijd? Waarom (niet)?

    * onze verwachtingen waren dat 3-jarige kleuters veel minder zelfstandig zouden zijn en dat de KO meer zou moeten helpen
    * de kleuters konden al vrijg zelfstandig knippen voor hun leeftijd
    * we dachten dat de kleuters sneller afgeleid zouden zijn

    (Spel)materialen:

    - Welke soorten van materialen vind je in deze hoek? Welke materialen waren nieuw voor jou?

    * stiften, kleurpotloden, verf, scharen, lijm, papier, kurken

    - Welke materialen boeiden de kleuters het meest/minst? Waaraan wijt je dat?

    * kurken, oorstokjes,...omdat deze materialen leuker zijn om mee te werken dan bijvoorbeeld verfborstels of kleurpotloden

    - Waren de materialen volgens jou aangepast aan de kleuterleeftijd? Waarom (niet)?

    * stiften hebben een dikke punt, scharen zijn aangepast


    28-02-2012, 19:14 Geschreven door Sien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs