* simpele inrichting met tafel met stoeltjes * er staat een wastafel * de materialen kunnen opgeborgen worden in de kast * 3 beeldende hoeken in de klas: tekenhoek, schilderhoek en plasticinehoek
- Stimuleerde de inrichting de kleuters tot spelen? Gezellig? Welk materiaal was er aanwezig? Waren er 'echte' dingen of was het namaak?
* aanwezig materialen zijn stiften, kleurpotloden, verf, lijm, scharen,... * er zijn schilderezels aanwezig * de beeldende hoek is redelijk kaal waardoor het er ongezellig uitziet
- Wat vond je er goed/minder goed aan?
* er is een prikbord aanwezig waar het voorbeeld van het werkje dat ze moeten maken ophangt * er staat een wastafel in de buurt zodat de kleuters na een beeldende activiteithun handjes kunnen wassen * er wordt gebruik gemaakt van pictogrammen om aan te duiden waar de verschillende materialen staan * er is een doos met lades waarin de kleuters hun werkje kunnen laten drogen * de werkjes worden achteraf in de beeldende hoek tentoongesteld door ze op te hangen * er zijn grote tafels waardoor er veel plaats is voor de kleuters als ze een werkje maken * de materialen zijn aangpast aan de kleuterleeftijd * er waren geen gevaarlijke voorwerpen voor de kleuters
- Paste de inrichting volgens jou bij de kleuterleeftijd?
* door gebruik te maken van lage kasten kunnen kleuters de materialen die ze nodig hebben zelf nemen * de kleuters konden zelf niets uit de kast nemen omdat er geen gebruik wordt gemaakt van pictogrammen
Spel van de kleuters:
- Wat deden de kleuters erin? Wat voor 'soort' spel deden de kleuters? Beschrijf aan elkaar
* vrij knippen zodat ze goed leren knippen * de kleuters maakten een clownn door te stempelen met oorstokjes * de kleuters maken verschillende werkjes in deze hoek * de kleuters beplakten een clown met verschillende kleuren papier
- Leken ze betrokken? Wat boeide hen het meest?
* ze zijn betrokken en maken hun werkje volledig af * het verven boeide hen
- Wat viel je op aan het spel van de kleuters?
* de meeste kleuters wisten goed wat ze moesten doen * ze vertelden veel tijdens het maken van hun werkje
- Konden de kleuters zelfstandig spelen?
* de kleuters waren vrij zelfstandig, de KO moest hen soms bijsturen
- Had je dit verwacht bij deze kleuterleeftijd? Waarom (niet)?
* onze verwachtingen waren dat 3-jarige kleuters veel minder zelfstandig zouden zijn en dat de KO meer zou moeten helpen * de kleuters konden al vrijg zelfstandig knippen voor hun leeftijd * we dachten dat de kleuters sneller afgeleid zouden zijn
(Spel)materialen:
- Welke soorten van materialen vind je in deze hoek? Welke materialen waren nieuw voor jou?