Met DANK aan trainers Peter, Frank, Jean en Jaak en al mijn loopmaatjes
Inhoud blog
  • 1700
  • bitterballen van kwekkeboom, spaghetti en saunabonnen en op naar de duizend!
  • verslag van mijn tweede halve marathon
  • over een week is 'het leed' geleden
  • ontbijten moet je toch!
  • en van 0 naar 72
  • van zeventien naar nul
  • één één één
  • 'poëtisch' jaaroverzicht 2012
  • ik ben er bijna, ik ben er bijna, maar nog niet helemaal
  • superkorte update
  • The MusicRun
  • hoe flink van mij
  • snakken naar een loopje
  • DDH 2012 : doelstelling niet bereikt en tóch dik tevreden
    Blog als favoriet !
    Hoe het liep, loopt en hopelijk nog verder (en sneller) zal verlopen!

    Welkom, sympathisant!!! Met deze ludieke loopblog wil ik de beginnende en de recreatieve loper een hart onder de riem steken. Met succes doorliep ik in 2008 de start-to-run bij AVT Maaseik. De loopmicrobe kreeg me spoedig in z'n greep en samen met mijn man sloot ik aan bij de keep-on-runners. Inmiddels vormen we een hecht loopgroepje, dat evenwel openstaat voor enthousiaste nieuwkomers. In de loop der jaren nam niet alleen het plezier in het lopen toe, maar ook mijn ambitie. Via deze loopblog wil ik duidelijk maken dat je niet hoeft over te lopen van talent om grenzen te verleggen. Een gigantisch doorzettingsvermogen volstaat. Kom je voor het eerst kijken op deze blog? Lees dan het verslag van 29.11.2010 en mijn gedichtje van 14.02.2011 en je zal begrijpen wat ik bedoel. Veel lees- en loopplezier en hopelijk tot blogs!
    23-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik ben er bijna, ik ben er bijna, maar nog niet helemaal
    Beste bloglezer

    't Is niet omdat hier niet veel wordt geschreven, dat er ook niet veel wordt gelopen.  Integendeel.  Het lopen gaat me de laatste maanden veel beter af dan het schrijven.  De achterstand die ik - al vanaf het begin van het jaar - letterlijk had opgelopen is nagenoeg bijna helemaal weggewerkt.  Nog één kilometerke heb ik te gaan en dan ben ik helemaal bijgebeend ten opzichte van vorig jaar. Nog één kilometerke...

    Nu de wereld eergisteren niet is vergaan, zal mijn jaarrecord van vorig jaar wellicht sneuvelen. Tenminste als ik niet letterlijk a leg break. Maar... ik heb er alle vertrouwen in.  Aanstaande woensdag is het zover en zal ik een nieuw persoonlijk jaarrecord vestigen. Achteraf zal ik het stiekem vieren met een glaasje cava.  Samen met mijn loopmaatjes.  Ik hoef de cava niet eens zelf mee te brengen, want er is iemand jarig geweest. Onopvallend zal ik dus niet alleen op zijne veertigste toosten.  Alhoewel, onopvallend... Cava heeft een strange effect on me, and I like it...  Wink
     
    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    23-12-2012 om 22:54 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (0)
    30-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.superkorte update

    Nog een maandje te gaan, euh te lopen, en toch zou ik het 'lopende' jaar al kunnen afsluiten.  Mijn doelstelling is immers bereikt: 1.500 km op de loopteller. Alles wat er nu nog bijkomt is surplus. Natuurlijk zou ik graag het aantal kilometers van 2011 evenaren en dat lijkt me niet onoverkomelijk. Op naar de laatste 124! euh... niet de laatste hoop ik.

    30-11-2012 om 23:03 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The MusicRun
    Beste bloglezer

    Het bleef hier lange tijd stil, veel te stil.  Nochtans heb ik niet stilgezeten. Begin november kwam ik wat traag op gang, maar naar het einde van de maand toe maak ik dit weer helemaal goed.  Nog een kleine veertig km ben ik van mijn jaardoelstelling verwijderd.  Geen onoverkomelijk probleem dus. Al zal ik maar niet te hard roepen... 'k Zou niet willen dat het alsnog in het honderd liep ipv in de vijftienhonderd.

    Vandaag heb ik samen met manlief, onze dochters en andere enthousiaste lopers quasi-professioneel geposeerd voor de promotiecampagne van een spiksplinternieuw loopevenement: the MusicRun.  Deze gaat door op zondag 25 augustus 2013 en ik heb er nu al zin in! Noteer het alvast in jullie agenda.  Is het niet om zelf te lopen, dan valt er immers ook heel wat te beluisteren! Ik ben ervan overtuigd dat het een succesvolle formule is.

    Bij gelegenheid zal ik jullie nog verder informeren over dit fantastische initiatief.

    Tot de volgende...

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    24-11-2012 om 17:18 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    21-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe flink van mij
    Beste bloglezer

    Deze morgen lag ik pas om 4u30 in bed na een flink nachtje stappen. Gisteren vond immers het 40-jarigenfeest plaats en daar mocht ik uiteraard niet ontbreken. Zelfs al moest ik hiervoor het jaarlijkse AVT-feest missen. Helaas kan ik me niet opsplitsen in twee maal twintig. Ach, ik zou dit zelfs niet willen.  Persoonlijk vind ik veertig jaar een veel plezantere leeftijd dan twintig.

    Toen we in ons bedje kropen heb ik er bij Johan, die naast de wekkerradio slaapt, op aangedrongen om de alarmfunctie ZEKER uit te schakelen. Het zou zijn beste dag immers niet zijn mocht dat ding om 7u30 beginnen te kraaien .  Om een lang verhaal kort te maken, het is zijn beste dag niet, al heeft de kater die hij op sleeptouw nam er wellicht ook wat mee te maken.

    Op het intergemeentelijk bosloopje - in Bocholt deze keer - koos ik zoals gepland voor de langste afstand, terwijl manlief zich tevreden stelde met de helft. Zijn kater liep rustig op een drafje mee. Het is één van de mooiste parcours en ondanks mijn gebrek aan slaap heb ik er met volle teugen van genoten. Dit in tegenstelling tot mijn wederhelft. Het vervolg van het verhaal zal ik je echter besparen...

    Grz

    een fanatieke (aja, want dat was toch flink van mij om toch te gaan lopen, nietwaar) keep-on-runster



    21-10-2012 om 19:32 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.snakken naar een loopje
    Beste bloglezer

    Pppfffffffff... Wat een dag.  Druk, druk, druk, stress, stress, stress...  En wat nog veel erger is... Pas om 18u15 thuis.  Geen drama, als je dan je voetjes maar onder tafel hoeft te schuiven. Maar helaas... manlief had even andere prioriteiten en dat kon ik hem niet kwalijk nemen.  Al hoef ik de soep maar op te warmen en al bereid ik een eenvoudige hoofdschotel... vandaag lukt het niet om op 19u00 op de piste te staan.  En daar heb ik behoorlijk de pest in.  Want wat snak ik toch naar een loopje.  Mijn hoofd moet leeg en daar is maar één efficiënte manier voor.

    Met volle maag en acht kilometer verder heb ik mijn maaltijd gedeeltelijk en mijn werkbeslommeringen helemaal verteerd.
    Een loopje kan toch oh zo deugd doen.

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    15-10-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (2)
    08-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DDH 2012 : doelstelling niet bereikt en tóch dik tevreden
    Beste bloglezer

    Vorig jaar veroorzaakte Dwars door Hasselt een zwarte dag uit mijn loopgeschiedenis. Rugklachten, een verkoudheid, druilerig weer en vooral de blaar die ik onderweg opscharrelde, gooiden tonnen roet in het eten. De doelstelling, 1u15', werd niet bereikt.  Erger nog, ik gaf er onderweg de brui aan, maar omdat 5 km wandelen ook lang duurt, liep ik toch weer op een drafje verder en finishte uiteindelijk in 1u17'25".

    Nadat ik mijn wonden gelikt had, nam ik een belangrijke beslissing in mijn loopcarrière: gedaan met intervaltrainingen. Deze stelde ik immers mede verantwoordelijk voor mijn rugproblemen.  Ook het steltlopen werd afgezworen en onze jongste dochter nam mijn laarzen met hoge hakken gretig in beslag. Dankzij deze ommezwaai kon ik de goesting om te lopen behouden en had de osteopaat een klant minder.
    Ik liep nog enkele wedstrijden, ongeveer 10 seconden per km langzamer dan voorheen, maar zoveel relaxter... 

    Als iemand me vroeg hoe hard ik dit jaar wou lopen in Hasselt, was het antwoord verrassend : zeker niet sneller dan vorig jaar. Zo rond de tachtig minuten, maakte ik voor mezelf uit, want helemaal geen tijd vooropstellen, vond ik dan weer net iets te vaag en iets te gemakkelijk.

    Omdat ons Dorien (14 j) in Bree de smaak te pakken kreeg, gaf ze aan mee te willen lopen met de 5 km. Zo togen we, enkele uren eerder dan voorzien, richting Hasselt.  De sfeer zat er goed in, mede dankzij het zachte najaarsweer. Een honderdduizendste geluk, want de dag voordien viel het nog met bakken uit de hemel. Regenweer kan wel aangenaam zijn tijdens het lopen, maar nooit tijdens het supporteren.

    Binnen 25 minuten na haar vertrek, begroetten we onze opgetogen dochter. Ze had er met volle teugen van genoten.  Geen podiumplaats deze keer, doch dat deed geen afbreuk aan haar enthousiasme.
    Enkele uurtjes later vond ik op het afgesproken tijdstip in de massa mijn occasioneel loopmaatje Els terug, met wie ik in Bree quasi simultaan over de finish liep.  We spraken af om samen te starten, maar niet noodzakelijk samen te finishen.  Ik was alleszins reuzeblij met mijn gezelschap, want veel goesting om te lopen had ik eigenlijk niet.

    Dat veranderde echter zodra het startschot gegeven werd. Lopen werd weer fun, zeker als je nog wat adem overhoudt om onderweg een beetje te babbelen.  De kilometers vlogen voorbij.  Na 5 km werd er een eerste voorzichtig prognose gemaakt. Als we het tempo konden aanhouden, zat een eindtijd van 1u18' er echt wel in en ik had er zelfs vertrouwen in dat dit effectief zou lukken. Els gaf halverwege aan dat ze nog wat wou versnellen zodra we aan het kanaal waren.  Dat zag ik zelf dan weer minder zitten. Dus toen zij na tien kilometer (op exact 52 minuten) een tandje bijstak, liet ik haar rustig (en zonder frustraties hieromtrent) begaan.

    Vanaf dan begon het voor mij zwaarder te worden.  In tegenstelling tot vorig jaar liet ik de moed echter niet zakken.  Ik kon het tempo handhaven, beter nog, de laatste vijf kilometer liep ik zelfs nog een tikkeltje sneller dan voorheen. Ongeveer twee km voor de finish kreeg ik nog een kleine opsteker dankzij mijn supporterende dochter en loopmaatjes van de 5 km. De laatste honderd meter werd er nog een bescheiden spurtje ingezet en ik klokte mijn horloge af op 1u16'25". Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat mijn Garmin 14km750 meldde, een kwart kilometer korter dan voorzien, wat uiteraard de gelopen tijd in een ander perspectief zet.  Maar met mijn gemiddelde tempo van 5'11" per kilometer was ik meer dan tevreden.

    Het duurde even vooraleer ik me realiseerde dat ik mijn doelstelling niet bereikt had.  Ik wou trager lopen dan vorig jaar, een makkie zou je denken, en toch was het me niet gelukt. Desondanks was ik supertevreden. Laughing  Achteraf liet ik me, voor de eerste keer na een wedstrijd, verwennen met een gratis massage. Heerlijk! Ook man- en dochterlief lieten het zich welgevallen.

    Enkele uren later maakte ik mijn spectaculaire opwachting in een brasserie.  Een onopgemerkt opstapje deed me bijna letterlijk over de tafel vliegen. Wat was ik weer elegant!  Daarna bleken mijn ogen groter dan mijn maag en kreeg ik een onfatsoenlijk opgehoopt bord steppegras voorgeschoteld, wat zelfs voor een veelvraat als ik onbegonnen werk was. Kwatongen beweerden dat ze  het zelfs nog een grotere prestatie dan DDH zouden vinden, mocht ik alles opeten. Neen, ook deze keer werd de doelstelling niet bereikt. Toch liet er er mijn dessertje niet voor staan...

    Nu rest me nog slechts één ding: me zo rap mogelijk aanmelden voor de halve marathon van Venlo!

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster


    08-10-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (2)
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hans en grietje
    Beste bloglezer

    Gisteren was ik zo gemotiveerd om te lopen dat ik besloot om na de training naar huis te lopen om zo nog wat extra kilometers te sprokkelen.
    Kreeg ik onderweg plotsklaps last van buikkrampen, waardoor ik vreesde een alternatief Hans en Grietje te zullen doen. Dus zette ik noodgedwongen een spurtje in zodat ik toch nog net op tijd letterlijk de pot op kon.  Laat me dat ajb niet in Hasselt overkomen!

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    PS Voor de dag na Hasselt hebben we een ontstressingsarrangement geboekt (massage en sauna).  Ik kan moeilijk zeggen waarnaar ik het meeste uitkijk.

    29-09-2012 om 09:26 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik liep voor het klimaat

    Dat kan ik beter dan zingen voor het klimaat.  Als het immers louter van mijn gezang moet afhangen, is de wereld om zeep, lang voor de achterhaalde Maya-theorie.

    Nochtans had ik beslist om vandaag een training over te slaan wegens een opkomende keelpijn. Bovendien voel ik mijn rug een klein beetje, een ietsiepietsie beetje, eigenlijk het vermelden niet waard, maar gecombineerd met de lichte keelpijn, toch voldoende argument om een training over te slaan. Jammer, want ik had deze maand graag 180 km gelopen.  Dat zal dus niet meer lukken.  Ik wil trouwens niets forceren voor DDH.

    Vandaag moest mijn auto binnen voor een onderhoudsbeurt.  De garage ligt bijna vier km van ons verwijderd en in het verleden durfde ik mijn vader als eens lastig vallen om even apart mee te rijden, zodat ik dan met hem terug kon komen.
    Dat heb ik deze keer dus niet gedaan. Ik ben tot daar gereden, heb de sleutel overhandigd en ben daarna netjes terug gejogd. Enkele uren later volgde het omgekeerde scenario.

    Zo heb ik bijna 7,5 km gelopen. Je kan dus zeggen dat ik ongeveer 15 km onnodig autogebruik heb vermeden, waarmee ik bij deze de titel heb verduidelijkt.

    En wat mijn keelpijn betreft?  Die is er natuurlijk niet mee verholpen. Maar durf me niet te adviseren om melk met honing te drinken. Bwèèèèkes.

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster



    26-09-2012 om 19:21 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (3)
    23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een pittig bosloopje
    Beste bloglezer

    Vandaag begon het intergemeentelijk boscriterium.  Tweewekelijks zullen we joggend één van de bossen van de zeven organiserende gemeentes verkennen.  Bree (lees Opitter) was als eerste aan de beurt.

    Van vorig jaar weet ik reeds dat het één van de pittigste parcours betreft.  Een kuitenbijter aan het begin die zich vier keer herhaalt als je kiest voor de langste afstand, twaalf km. Gelukkig stond ik er weeral niet alleen voor.

    De eerlijkheid gebiedt me om te schrijven dat de kilometers in Bree volgens mijn Garmin honderd meter korter zijn dan in werkelijkheid. Alhoewel het geen wedstrijd betreft - nochtans zijn er altijd lopers die menen van wel - hadden we toch onze beste goede beentjes voorgezet. Desondanks finishten we als laatsten. Moe maar voldaan.  En laat nu vooral dat laatste de reden zijn waarom het allemaal te doen is!

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster


    23-09-2012 om 22:59 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    15-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de groene 10 mijl van Bree
    Beste bloglezer

    't Was toch even slikken toen ik vernam dat mijn haas zich niet kiplekker voelde en besloot om in de plaats een hazenslaapje te doen.  Bovendien had ik niet gecontroleerd of mijn Garmin voldoende opgeladen was.  Ik was er immers van overtuigd dat dat zeker het geval was.  Niet dus.  

    Desondanks waren de loopgoden mij gunstig gezind!  Onverwachts kreeg ik een andere haas voorgeschoteld, vanaf de start zelfs.  Mijn virtuele trainer was wel nog bereid om gedurende een drietal kilometertjes het tempo (10 miles in 1u30') aan te geven.  Daarna gaf hij onverbiddelijk de virtuele geest en was het aan ons om te proberen het tempo aan te houden.

    Dat lukte behoorlijk, méér dan behoorlijk zelfs. Bovendien hadden Els en ik zelfs nog wat tijd en puf over om te babbelen tussenbeide! Elk om beurt hadden we nu een dan wel eens een dipje, doch zonder er erg in te hebben, loodsten we elkaar doorheen het lange traject.  Vlak voor de finish konden we zelfs nog een klein spurtje inzetten en zo liepen we in minder dan 1u en 26 minuten over de matten.  De exacte tijd zal ik pas over enkele dagen weten, als de uitslagen online staan.

    Loopmaatje Mariet die deze keer niet meeliep, maar enthousiast supporterde - waarvoor dank, want dat was écht wel een oppepper - stond me aan de finish op te wachten.  Manlief, daarentegen, was in geen velden en wegen te bekennen. Nochtans moest hij al binnen zijn. Reeds twintig minuten, bleek achteraf. Ook dochterlief, die meedeed aan de 4 km, zag ik nergens.  Mariet wist me echter te vertellen dat ze gewonnen had in haar categorie.  Met mijn laatste adem haastte ik me naar de prijsuitreiking. Ik zag haar nog net op het podium staan met een 'big smile'.  Als ik een half minuutje langzamer had gelopen had ik haar 'moment of glory' gemist.

    Dat zijn zo momenten, beste bloglezer, dat een moeder al eens een traantje durft plengen. 

    De geslaagde avond werd tenslotte bezegeld met twee bolletjes van Oma's ijsje. Mmmmmmmmmmmmmm. Algemene conclusie : de generale repetitie voor Dwars door Hasselt kan een succes genoemd worden en moeder zal dochter in de toekomst helaas niet meer kunnen hazen.

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster


    15-09-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (4)
    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen/wel goesting
    Beste bloglezer

    Geen goesting om hier wat op het virtuele papier te zetten, maar des te meer goesting om te lopen!  Na mijn verlofdipje ben ik er in augustus toch nog flink ingevlogen.

    De eerste drie trainingen van augustus had ik overgeslagen onder het mom van allerlei flauwe smoesjes. Daarna heb ik me wonderwel  herpakt. Drie klopjes op mijn eigen schouder! Enkel het personeelsfeest (als er lekker te bikken valt, wijkt alles bij mij) heeft op loopvlak een beetje roet in het eten gegooid.  Dat heb ik echter grotendeels gecompenseerd door die week één training van 10 miles in te lassen.

    Meteen een goede voorbereiding op de groene tien mijl van Bree op 15 september a.s.  Zonder wedstrijdambitie - dus niet lopen zo hard als ik kan - maar toch aan een pittig tempo uitlopen, dat is mijn doelstelling.

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    04-09-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (2)
    21-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe mijn medaille mij niet ontliep
    Beste bloglezer

    De sportfunctionaris van Bocholt heeft zich de moeite getroost om me alsnog een bronzen medaille op te sturen!

    Tijdens de gedenkwaardige avond zelf werd mij reeds gepresenteerd om een medaille bij te laten maken, waarop ik liet weten dat ik dit niet nodig vond en dat ik mij tevreden stelde met een rechtzetting op de uitslagenlijst die online zou verschijnen. Alzo geschiedde. 

    Desondanks deden ze de moeite om me alsnog een medaille op te sturen.  En weet je wat: ik kan dit gebaar echt wel appreciëren! Later, als ik oud en versleten ben, kijk ik er met een glimlach op terug.  Als ik me tenminste nog kan herinneren hoe ik ze bekomen heb... Wink

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    21-08-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    20-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het verhelpen van euvels
    Hallo bloglezers

    Op het moment dat ik zag dat de sportdienst van Bocholt de uitslag online geplaatst had, was ik tegelijkertijd content en miscontent. Inderdaad, ik werd erkend als derde finisher bij de vrouwelijke masters.  Maar was het nodig om me 10 jaar ouder te maken? ook al zag ik er misschien wel 50 uit bij de aankomst. Geen enkele vrouw die dat graag heeft.  En al ben ik geen poppemieke, ik ben echt wel vrouw genoeg om dat niet tof te vinden. Na het sturen van een vriendelijk mailtje was dat euvel spoedig verholpen.

    Enfin, Johan en ik trakteerden ons afgelopen zaterdag op een nieuw paar loopschoenen.  Hij kocht zelfs twee paar!  Ik hield het braaf bij eentje.  Voor de eerste keer draag ik nu asics.  Zwarte.  Het alternatief, knalroze, was echt geen optie voor mij.  Inmiddels heb ik ze al twee keer gedragen en ze vallen goed mee. Eerst was ik wat ongerust dat ik ze te groot had gekocht.  Maar nu de trainer me geleerd heeft om mijn veters deftig te binden, is ook dat euvel verholpen.

    Verder moet ik nog melden dat ik na mijn loopdipje van juli goed bezig ben.  De voorbije weken had ik telkens meer dan 40 km op de loopteller en dat zelfs bij slecht loopweer (lees: te warm).  Vandaag was het gelukkig terug wat frisser. Alhoewel het dorstig weer bleef.  Gelukkig was er na de training cava, dankzij een jarig loopmaatje, waardoor...je raadt het al... dat euvel ook weer was verholpen.

    Euvels verhelpen gaat me momenteel goed af, maar heuvels wil ik met dit weer liever vermijden.

    Grz

    een (h)euvelvrije keep-on-runster

    PS vandaag liep ik 10 km aan 5'44" per km.  Lang geleden dat ik nog eens zo pittig gelopen heb op een gewone training.


    20-08-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (3)
    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe ik al lopend een medaille ontliep
    Beste bloglezer

    Alhoewel ik me goed herpakt heb (zie vorige blog), lijkt het alsof ik tegenwoordig geen meter meer vooruit geraak. Lopen met zwoele temperaturen gaat me echt niet goed af. Om 10 km te lopen had ik de afgelopen week telkens ruim een uur nodig en daarna hing mijn tong zowat op de grond. Het lijkt wel alsof ik mijn conditie achtergelaten heb op een hoge bergtop in Oostenrijk.

    Bijgevolg zag ik het niet echt zitten om nog eens een wedstrijdje te lopen, zijnde de Bocholter avondloop die traditiegetrouw steeds doorgaat op 14 augustus.  Vorig jaar sleepte ik er geheel onverwachts een derde prijs in de wacht. (zie verslag dd. 15.08.2011) Bij een gelijkaardig deelnemersveld zou dat dit jaar opnieuw moeten lukken, temeer omdat mijn loopmaatjes die me vorig jaar letterlijk vooraf gingen, niet meededen of kozen voor een andere afstand.  Anderzijds waren er dit jaar enkele verzwarende omstandigheden, namelijk de drie extra kilo's die als een zwembandje rond mijn lijf plakken en het gebrek aan snelheidstraining.  Wat dit laatste betreft heb ik tijdens vorige wedstrijden echter bewezen dat dit geen onoverkomelijke struikelblok is.

    Een extra motiverende factor daarentegen was het feit dat ik mijn oudste dochter zou kunnen hazen, alhoewel ik er de afgelopen week stiekem aan begon te twijfelen of de rollen niet eerder omgekeerd zouden zijn. Helaas had het lieve kind hoofdpijn, waardoor ik de klus alleen moest zien te klaren. De verleiding was groot om een schaduwrijk supportersplekje op te zoeken.  Doch in tegenstelling tot het weer was ik niet laf en schreef ik me uiteindelijk in voor de vijf kilometer.

    Vlak voor de start schalde mijn naam en adres klaar en duidelijk door de speaker.  Blijkbaar had ik mijn geboortedatum verkeerd ingevuld en ik werd vriendelijk verzocht om dit recht te komen zetten. Op enkele seconden tijd werd ik zowaar veertig jaar ouder.  Ik begaf me terug naar de start waar iedereen zich inmiddels gepositioneerd had.  Gemakshalve koos ik een plekje achteraan. Deze keer moest ik het zonder gebruikelijke aanmoedigingszoen van mijn sportieve wederhelft stellen.  Maar ik ben onromantisch genoeg om te beseffen dat dit het verschil niet zou maken.

    Zoals verwacht werd het een zware wedstrijd. Ik had de virtuele trainer ingesteld op 5 minuten en 5 seconden per kilometer en het kostte me alle moeite van de wereld om dit tempo te handhaven.  Ik stelde vast dat ik niet de enige loper was die het zwaar te verduren had.  Door mijn startpositie achteraan kon ik immers toch nog heel wat mensen inhalen.  Dit werkte net voldoende motiverend om het niet op te geven en belette dat de goesting de overhand nam om nu en dan een klein stukje te wandelen. Ik prees mezelf gelukkig dat ik niet gekozen had voor de afstand van tien kilometer, zoals sommige loopmaatjes en troostte mezelf voortdurend met het gegeven dat het leed spoedig geleden zou zijn.

    Op 25 minuten en 9 seconden (volgens mijn horloge) bereikte ik, na een klein spurtje, de finish. Toen ik wat bekomen was en mijn interesse terug verder reikte dan louter aankomen, was ik best tevreden met deze prestatie.  Volgens één van mijn loopmaatjes zat een podiumplaats erin.  Ik betwijfelde dit sterk, maar had wel een beetje spijt dat ik niet meer vooraan gestart was. De tijd die ik verloren was door achteraan te starten, speelde immers in mijn nadeel omdat de tijdregistratie niet per chip gebeurde.  Ik genoot ervan om de loopmaatjes die voor de langere afstand hadden gekozen aan te moedigen. Inmiddels zorgde een fris windje voor een beetje verkoeling.

    Bij de prijsuitreiking werd er een opsplitsing gemaakt naargelang het geslacht en de leeftijdscategorie (-/+ 35 jaar). Van minstens vijf loopmaatjes waren we reeds zeker dat ze in de bij de eerste drie finishten. Toen mijn categorie aan de beurt was, was ik lichtjes gespannen... Helaas... het mocht niet zijn. Omdat ik benieuwd was naar mijn plaats in de rangschikking deed ik de moeite om de uitslag te gaan halen.  Tot mijn verbazing bleek ik er niet eens in voor te komen! Ik overliep de uitslag en stelde bovendien vast dat ik eigenlijk een bronzen medaille verdiend had. De loopster die deze prijs in de wacht gesleept had, had een tijd van 25'44" neergezet. Alhoewel ik wist dat mijn horlogetijd niet zou overeenkomen met de geregistreerde tijd (door de ongunstige startpositie), was ik er toch vrij zeker van dat mijn tijd beter was. 

    Ik kon het niet nalaten om te reclameren.  De vergetelheid bleek veroorzaakt te zijn door mijn eigen stommiteit (ik had immers geboortejaar 2012 opgegeven ipv 1972). Men had dit laattijdig kunnen aanpassen, maar verzekerde me dat het geen invloed had op de uitslag van de eerste drie. Toen ik aangaf dat dit volgens mij wél het geval was, was men bereid om dit te controleren op de aangepaste uitslag. Met rode kaken kwam de brave man me vertellen dat ik gelijk had.  De medailles waren echter uitgedeeld en het was niet meer mogelijk om dit recht te zetten.  Hij stelde voor om een bronzen medaille bij te laten maken. Uiteraard vond ik dit niet nodig. Het betrof immers niet de Olympische Spelen! Ik stelde me tevreden met een correcte weergave van de uitslag op het internet, een 'moet-je-nu-eens-horen-wat-ik-aan-de-hand-heb-verhaal' aan mijn loopmaatjes, de 'dat-kan-er-maar-eentje-overkomen-reactie' die hierop volgende én een lekkere kipkebab achteraf.

    Volgend jaar ben ik geboren in 1972. Zeker weten!

    Grz

    een fanatieke een keep-on-runster 

    PS Een dikke proficiat aan de loopmaatjes die in de prijzen vielen (liefst 6 medailles, exclusief de mijne) én aan alle loopmaatjes die meeliepen. Deelnemen is belangrijker dan winnen, nietwaar?!



    15-08-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    06-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoog tijd om me te herpakken!
    Beste bloglezer

    Verlof. Ze moesten het afschaffen! Je wordt er alleen maar lui en vadsig van.  Ik toch.  

    Alhoewel we in Oostenrijk op de juiste hoogte (2020m) zaten om aan onze conditie te werken en er bovendien een spiksplinternieuwe looppiste was, heb ik nauwelijks gebruik gemaakt van deze troeven. Met als enige flauwe smoes dat de schoenen die ik meegezeuld had (een ouder paar) zoolloos bleken. Amper vijf kilometerkes heb ik gelopen en toen vond ik dat mijn voetjes te veel pijn deden.  Nochtans had ik vooral veel pijn aan mijn goesting.

    En zo heb ik de laatste weken dus schandalig weinig gelopen en des te meer gevreten en gezopen.  En nu zit ik dus met een conditie om bij te janken om nog maar te zwijgen van de zwembandjes die ik gekweekt heb.

    Gelukkig is mijn verlof voorbij en kan ik mijn reguliere, sportieve leven weer oppakken!  Yes, vandaag terug een flinke start genomen met 11 kilometer.

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    06-08-2012 om 22:10 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    14-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oeps...
    Beste bloglezer

    Ik verschiet er zelf van dat het zolang geleden is dat ik nog eens iets gepost heb.
    De tijd neemt een loopje met mij en ik neem een loopje als ik tijd heb.

    Ik probeer toch minstens 3x per week te gaan lopen, zelfs als ik pas naar de kapper ben geweest.
    Geen goed idee bleek (dit woord mag je letterlijk opnemen!) achteraf. Want de koperkleur had zich verplaatst van mijn haar naar mijn nek!

    Sinds ik niet meer gericht ben op snelheid is de inspiratie hier wat zoek.  Toch wil ik dit blogje nog wat bijhouden, gewoon voor mezelf, al leest hier buiten mij mogelijks geen kat. 

    Groetjes aan alle miauwende lezers

    een fanatieke keep-on-runster

    14-07-2012 om 22:07 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    03-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de gezelligste jogging ever
    Beste bloglezer

    Eergisteren deden we mee aan de teutenjogging in Zonhoven.

    Voor ons Dorien was het haar eerste échte wedstrijd met tijdregistratie. In Meeuwen (kerstcorrida) had ze ook al met een chipke gelopen, maar toen liepen we verkleed als beddenbak en was de snelheid van minder belang.  Wel sleepten we (terecht) de hoofdprijs voor de meest originele outfit in de wacht.

    Dorien zou één ronde van vijf km lopen en ik twee rondes.  Vermits het vertrek voor beide afstanden gelijktijdig verliep,  konden we samen lopen.  Ik zou haar hazen, want zonder ervaring is het moeilijk om de snelheid te doseren.  De garmin werd ingesteld op 5'20" per km.  Maar reeds vanaf de eerste km liepen we te snel. Omdat ik het gevoel had dat ze het wel aankon, heb ik slechts een beetje vertraagd, waardoor zij op 25'37" finishte, ruim één minuut sneller dan de vooropgestelde tijd.  En fier dat ze was! En wij natuurlijk ook!!  Zelf deed ik er tot op de seconde dubbel zo lang over, dus 51'14".  Een tijd waarmee ik heel tevreden was, omdat ik vrij comfortabel gelopen had, uitgezonderd de laatste 50 meter toen ik nog even mijn beste beentjes wilde voorzetten.

    Na de wedstrijd kregen we een groot bord spaghetti en een chocomousseke voorgeschoteld.  Het was lekker en supergezellig.  Er waren slechts een honderdtal deelnemers en achteraf was er ook nog een tombola voorzien.  Alleen Dorien viel in de prijzen.  Fijn voor haar.  Wacht eens even. Shame on me! Ik vergeet nog te vermelden dat er twee échte prijzen werden uitgereikt aan evenveel clubgenoten.  Tuur was de snelste op de vijf km en Annick was de snelste vrouw op de tien. Alweer een mooie (!) beker als aandenken.

    Kortom, het was echt een fijne jogging: kleinschalig, goedkoop, gezellig en hongerstillend. Wat wil een mens nog meer?

    's Anderendaags had ik nergens last van, waardoor ik ijverig ononderbroken 1 km zwom tijdens de zwemparty van ons Dagmar die 12 kaarsjes mocht uitblazen.  Het was al bijna 10 jaar geleden dat ik deze afstand in één keer zwom en dankzij mijn conditie bleek dat geen probleem te zijn.  Vandaag piep ik echter anders.  Pijn in de schouders en bovenarmen. Misschien in de toekomst wat meer zwembewegingen maken tijdens het lopen!

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster 



    03-06-2012 om 22:01 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (1)
    02-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.loopstage in Nieuwpoort
    Wist je dat...

    - we vorig weekend met AVT op loopstage zijn geweest in Nieuwpoort: 9 volwassenen en 21 kinderen
    - we kennis maakten met de geneugten van het openbaar vervoer
    - we de vertragingen niet aan ons hart lieten komen, want de trein is altijd een beetje reizen
    - trainer Frank, die instond voor het vervoer van het materiaal en onze koffers, ons 's vrijdags al drie uur in Nieuwpoort op te wachten stond
    - hij desondanks geen tijd gevonden had om onze bedden alvast op te maken
      maar ons aangenaam verraste door toch al wat voorbereidend werk gedaan te hebben
    - Johan en ik gescheiden werden van bed, maar niet van tafel
    - ik een bedje toegewezen kreeg in de giechelkamer en daar toch wat schrik voor had
    - deze schrik geheel ongegrond bleek
    - we 's zaterdags al bij al toch  nog goed uit ons bed geraakten
    - ik er wel tegenop zag om tegen de wind in te joggen
    - ik mijn uitsluitend mannelijke loopmaten kon overtuigen om enkel met de wind mee te lopen 
    - zij dus de slechtsten nog niet zijn
    - we niet mochten lopen tot we enkel Frans zouden horen praten, omdat er een Frankrijk geen tram terug rijdt
    - we verschillende watertjes dienden over te steken
    - we niet wisten waar we liepen
    - er hilariteit alom was toen Johan de weg vroeg en in het Engels van antwoord werd gediend
    - van Nieuwpoort tot de Panne slechts 12 km is langs de kustlijn
    - wij er ruim een uur over deden en mountainbiker Frank slechts een kwartiertje
    - de terugweg per tram niet veel sneller ging
    - Frank dankzij de wind ongeveer even 'hard' terug fietste als wij heen liepen
    - ik des te blijer was dat wij de tram hadden genomen
    - het eten 's middags heel lekker was
    - de training 's namiddags veel te zwaar was voor mij
    - de frietjes er niets mee te maken hadden
    - hollen door het losse zand niet mijn ding is
    - hollen door het losse zand moeilijker is dan lopen op hoge hakken
    - ik spoedig honderd meter achter de jeugd aanhobbelde
    - ik mij even immens oud voelde
    - de zee gelukkig verkwikking bood
    - VTM onze jeugd meermaals in zee heeft doen rennen en ondertussen filmde
    - ze een volwassene zochten om te interviewen
    - geen van ons geïnteresseerd was om op het VTM-journaal te komen
    - we daarom de nietsvermoedende Frank achter de micro lokten
    - hij voor één keer niet uit zijn woorden kwam en we (daardoor?) het journaal niet haalden
    - het avondeten ook weer veel te lekker was
    - Gert een boeiende kwis in elkaar geknutseld had
    - de kinderen beter waren in de praktische proeven dan de volwassenen
    - Johan een uitzondering vormde op deze regel
    - niemand hierover verwonderd was
    - de wijn en zoutchips er 's avonds ingingen als zoete koek, behalve bij
      Alex, die met de kippen (en de kinderen) op stok ging
    - hij 's anderendaags beter uitgerust leek dan ons
    - we 's zondags naar de piste trokken in Nieuwpoort
    - ik daar kennismaakte met andere disciplines in de atletiek
    - ik geen topper zal worden in het speerwerpen, kogelstoten, noch in het verspringen
    - ik Tia Hellebaut verhoudingsgewijs kan evenaren, aangezien mijn benen één meter korter zijn dan de hare
    - een carrière in het hoogspringen desondanks niet voor mij is weggelegd
    - we ideaal weer hadden aan zee
    - sommigen aanvankelijk weigerden om zich in te smeren omdat dat voor janetten is
    - diezelfde personen 's anderendaags smeekten om zonnecrème
    - ik zondagnamiddag geluierd heb op het strand
    - ik mij ook opofferde om met enkele jongedames te gaan shoppen
    - we hiervan net op tijd terug waren
    - onze tram, daarentegen, vertraging had
    - we hierdoor de juiste trein misten
    - er gelukkig nog wat witte wijn over was
    - deze in een latere trein ook nog smaakte
    - onze stage een uurtje langer duurde
    - ik pinkstermaandag broodnodig had om te bekomen
    - het fantastisch was, maar ik meer dan twee dagen loopstage fysiek niet zou aankunnen 
    - dit niet noodzakelijk met mijn sportieve prestaties te maken heeft
    - ik volgend jaar mijn best ga doen om alle keep-on-runners te overtuigen om mee te gaan
    - de afwezigen weeral ongelijk hadden!


    02-06-2012 om 00:00 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (0)
    23-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het blijft hier stil
    Ik weet het... Ik ben zowat uitgeschreven, maar gelukkig nog niet uitgelopen.
    Alles loopt zijn gewone gangetje hier.  Nergens meer last van, maar ik doe het dan ook heel erg op het gemak.

    Met dit berichtje wil ik even laten weten dat ik nog steeds in de running ben.

    Groetjes

    een fanatieke keep-on-runster

    23-05-2012 om 21:14 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (0)
    13-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jawel, ik leef/loop nog
    Beste bloglezer

    April was niet zo een beste maand voor me: een ferme verkoudheid, waarvan ik moeilijk leek af te geraken en lager rugpijn, waardoor ik, telkens als ik van mijn stoel opstond, krom liep als een oude banaan.  En neen, het feit dat ik veertig ben geworden heeft daar niets mee te maken.

    Gelukkig heeft de osteopaat me weer opgelapt voor zolang het duurt.  Zodoende heb ik deze halve meimaand al meer kilometers in de benen dan voor de hele maand april.

    Vandaag een moederdagloopje gedaan: 12,5 km en ook nog eens heuveltje op en heuveltje af, al kan je dat laatste heuveltje bezwaarlijk van een tje voorzien.  Enfin, hierdoor had ik dan wel de mayonaise op mijn frietjes verdiend. En reken maar dat die gesmaakt hebben.  De coupe aardbeien achteraf trouwens ook!

    Grz

    een fanatieke keep-on-runster

    13-05-2012 om 18:36 geschreven door wiebenik  


    >> Reageer (0)




    _____________________
    _____OVER MEZELF_____

    Hallo
     Ik ben Hilde, een prille veertiger.  Ik woon in een bosrijke omgeving ergens in Limburg.  Mijn hobby's zijn lopen en lekker eten/snoepen (een noodzakelijke combinatie) en bloggen.  Ik ben gelukkig getrouwd met Johan en samen hebben we 2 fantastische dochters.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 12-2013
  • 07-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010

      2011  2012   2013
     jan  169  134  141
     feb  173  151  159
     maa  184  150  159
     apr  123    62  160
     mei  105  159  156
     jun    80  157   175 
     jul  146    78  114
     aug  159  152  136
     sep  150  166  159
     okt  104  148  156
     nov  128  152  165
     dec  112  160  145
    tot   1633  1669 1825




      2014  2015   2016
     jan   82   165   191
    feb   162   166   119
     maa  187   182   139
     apr  173   159   163
     mei  172    195   173
     jun  150   160   140
     jul  150   171     76
     aug    77   179    140
     sept   150   193    128
     okt   168   125    140
     nov   152   183    148
     dec   167   186    158
     tot. 1790  2064 1715


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs