Op weg naar Santiago
  • We zijn helemaal klaar
  • Camino 2011

29-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camino 2011
    Onze voorbereidingen zijn achter de rug.

We vertrekken op woensdag 11 mei aanstaande.

We stappen 4 dagen in een Internationaal gezelschap van Bad-Waldsee (Duitsland) naar Konstanz aan de Bodensee.
    Vanaf de Bodensee stappen we alleen verder tot Genève = dwars door Zwitserland.
    We voorzien ± 21 stapdagen en hopen begin juni aan te komen in Genève.

We proberen deze blog geregeld bij te werken.

29-04-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

09-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn helemaal klaar

Na onze geslaagde familiefeesten van afgelopen weekend n.a.v. on ze 30ste huwelijksverjaardag, zijn we er helemaal klaar voor.
    Morgen nog een bezoek aan de kapper en de pedicure en onze rugzakken vullen!
    Woensdagmorgen 11 mei vertrekken we.
    We proberen onze blog geregeld bij te werken.

09-05-2011, 21:12 geschreven door Hilde-Rudy

15-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bericht vanuit Kreuzelingen
    Woensdag 11/5 verplaatsing met de trein - blijkbaar hebben niet alleen de Belgische spoorwegen regelmatig vertraging .... ook wij kwamen met 1 uur vertraging aan in Bad Waldsee.
    Donderdag-vrijdag-zaterdag-zondag:
    - wandelingen in een prachtige streek - zeer goed opgevangen door de groep.  De  groep bestaat uit 40 Duitsers - 1 Ier en 4 Vlamingen.  Elke dag sluiten zich nog  een aantal dagwandelaars aan wat de groep zeer groot maakt.
    - de leiding is in handen van Frau Gerhilde Fleicher, een 75  jarige dame met 2 nieuwe heupen en 2 nieuwe knïeën, die de tocht helemaal voorbereid en georganiseerd heeft, dit voor de 16de maal.  Ze heeft genoeg gezag (!) om de groep in goede banen te leiden.
    - we sliepen 2 x in een hotel en 2x bij een gastgezin.  Vooral de ervaring met de gastgezinnen zullen ons steeds bijblijven.
    - de dagindeling ziet er gewoonlijk als volgt uit: na het ontbijt begint de dag met een openingsgebed en gezang in de kerk - in de loop van de dag worden er nog 1 of 2 kerken aangedaan waar ook gebeden en gezongen wordt.  Regelmatig worden we onderweg verrast door pelgrims van ter plaatse die ons trakteren met koffie frisdrank en gebak.  Ook als we toekomen op onze eindbestemming is weerom een moment van bidden en zingen in de kerk.  Er wordt eveneens gezongen als een pelgrim de groep verlaat en als bedanking en afscheid bij de trakterende pelgrims.  Ook wordt er telkens voor het avondmaal (in canon!) gezongen (als gebed voor het avondmaal).
    We kregen veel goede suggesties voor onze tocht door Zwitserland.
    We namen onze intrek in de jeugdherberg van Kreuzelingen, gelegen aan de Bodensee.  Morgen onze eerste dagtocht door Zwitserland, vanaf nu op ons eentje....

Vele groeten,

15-05-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

21-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht uit Stans - zaterdag 21/5
    Tot nu toe weinig pelgrims ontmoet. We stapten op maandag en dinsdag enkele uren samen met Jana een 25 jarige uit Berlijn die tot Santiago stapt.  Zij vertrok op 1 april.  De Pilgerherberg in Tobel was gesloten.  We konden onze intrek nemen op een boerderij dankzij een zeer behulpzae buur die ons er heen bracht.  De buur bleek ook boer te zijn en eigenaar van het restaurant waar we 's avonds aten.  De buren zorgen goed voor elkaar.
    Vanaf dinsdagvoormiddag konden we genieten van de mooie besneeuwde Alpen.  In de namiddag 750 m klimmen wat ons nog dichter bij de mooie besneeuwde bergtoppen bracht.
    Overnachting op de boerderij in een 2-persoonskamer en toch niet in 't stro.
    Woensdag was een prachtdag - van bij 't ontwaken blauwe hemel.  27 km gestapt met bijna de ganse dag zicht op de sneeuw.
    In Rapperswill kwamen we aan de Obersee en de ZURICHSEE DIE WE DWARSTEN OVER EEN PASSEREL - PRACHTIG!

We sliepen op een boerderij - niet in 't stro maar wel in een bed boven de strobakken.
    Om 19.00 uur kwam ng een pelgrim toe: een jonge Spanjaard die van Salsburg vertrokken was en naar Santiago stapt.
    Donderdag 19/5: we vallen in herhaling: weer een top-dag met prachtige landschappen.  Waar in Spanje gedurende weken alles geel-bruin was, is alles hier groen, groen in alle mogelijke varieteiten, gekleurd met bloemen in de weiden en aan de huizen.
    Vandaag  een lastige dag meer dan 1.000 m klimmen en tussendoor veel dalen.  Vanavond verblijven we op 1.500 m in Haggenegg (kanton Schwyz)  in een Berggasthaus.
    Vrijdag 20/5: spannende afdaling vanuit ons Berggasthaus tot aan het vierwoudstedenmeer; overzet naar Treib.  Weer verrassend veel klimmen en dalen met prachtige uitzichten - enerzijds op de besneeuwde Alpen en op andere momenten het appelblauw zeegroen van het vierwoudstedenmeer.
    We vallen in herhaling... weer een topdag.  Overnachting in B en B met zicht op het meer.

Zaterdag 21/05: ontbijt buiten om 7.00 uur.  Prachtige blauwe hemel .... tegen 7.45 uur opnieuw op stap.

Vele groeten aan iedereen.

21-05-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

23-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht uit Interlaken - maandag 23/5
    Zaterdag 21/5: overnachting in Flüeli-Ranft vlakbij Melchtal.  De zonnecreme en aftersun komen goed van pas.

Zondag 22/5:  stevige tocht naar Brienzwiller langs de Sarnersee en daarna de Lungersee.  Op de middag onweer doch we genoten van een lekkere koffie.  Na het onweer een stevige klim via de Brüningpass naar Brüning (hoogst gelegen treinstation van Europa).  Daarna stevige afdaling naar Brienzwiller waar we in een Pilgerherberg overnachtten.  Zeer vriendelijke uitbaters (zelf ook pelgrim geweest).
    De bil- en kuitspieren zijn al goed uitgerokken....

Maandag 23/5:  mooie tocht langs de Brienzersee naar Interlaken.   We logeren in een Backpackers hotel en hebben vanuit onze kamer zicht op de Jungfau.
    Compeed, flesywip, enz... reeds goed van pas gekomen.

Zwitserland = bergen .... dus veel klimmen en dalen, veel zon, veel zweten en puffen (meer dan we gedacht hadden ....).

23-05-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht uit Fribourg
    In Interlaken verkopen ze 's avonds nog na 21 uur horloges en juwelen aan de Indiers en de Aziaten.
    Di 24/5: Interrlaken -> Thun langs de Thunersee.  1000 m klimmen en 1000m dalen  ; lastige tocht  omwille van het vele klimmen en dalen tussen de verschillende dorpjes en wegens de hitte.
    De Thunersee is prachtig blauw, we bezochten ook de  Beathusholen.
    Interlaken en Thun zijn 2 zeer mooie steden om enkele dagen langer te blijven, maar ....
    Woe 25/5:  Thun -> Rueggiserg;   32 km gestapt maar wat minder klimmen en dalen dan gisteren.  We logeren in een B &  B  op 930m.  Om 21.00 uur nog 22°c met prachtig zicht op de hoge bergen vanop ons terras, met  o.a de Jungfrau in de  verte....
    Do 26/5: gemakkelijke tocht met vooral dalen en aankomst in een grote stad: Fribourg.   Vanaf hier wordt er Frans gesproken.

De moraal blijft goed, de voeten houden goed stand  en we zijn een klein beetje voorop op ons schema.  Voor morgen voorspellen ze slecht weer; zo hebben we een beetje reserve.

Vele groeten,

26-05-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

30-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht uit Geneve - maandag 30/05

Vrijdag was een dag van regen en opklaringen doch we kwamen met de zon aan in Romont = gelegen boven op een berg.

Zaterdag een zeer goeie stapdag - prachtig weer en we stappen een stuk door tot Montpreveyres naar een B en B -> 2 km buiten de Camino.  Zeer hartelijke uitbaters.

Zondag met een plan in de hand vinden we de weg door de bossen tot we terug op de Camino zijn.  We stappen door tot Lausanne.
    Lausanne is een grote zeer drukke stad.

Maandag stappen we langs het meer van Geneve onder opnieuw een stralende blauwe hemel tot Rolle. Onderweg zien we dat alles hier zeer dor is: de tarwe staat heel droog op de velden, de erwten staan helemaal geel, de gemaaide grasvelden staan droog. Het heeft hier sinds lang niet meer geregend. In Rolle is er volgens de Touristische dienst geen enkele overnachtingsmogelijkheid meer.
    We nemen de trein naar Geneve (25 km) en ook hier praktisch alles volzet.  We boeken een kamer in een hotel!
    Morgen kijken we om onze treintickets om te ruilen en zullen zien wanneer we thuisgeraken.

We zijn heel tevreden over deze prachtige Camino door het prachtige Zwitserland.....

Vele groetjes en tot in Vlaanderen,

30-05-2011, 00:00 geschreven door Hilde-Rudy

31-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht uit Drongen

Hallo beste familie en vrienden,

We zijn terug thuis.
    De omruiling voor onze treintickets verliep goed. Om 8.30 uur regelden we onze tickets en op 9.11 uur konden we reeds op onze trein stappen naar Lyon waarna een TGV naar Lille Flandre.
    In de vooravond waren we met een voldaan gevoel terug thuis.
    Dank aan iedereen die via deze weg met ons in contact bleef.