Foto
Inhoud blog
  • Fiets ook al thuis
  • Epiloog: de fietser
  • Dag 22: Verblijf in Santiago de Compostela
  • Epiloog: de fiets
  • Intermezzo: drawning by numbers
  • Dag 20,5: Arzua - Santiago de Compostela
  • Intermezzo: misverstanden en schunnigheden
  • Dag 20: Fonfria - Arzua
  • Dag 19: Rabanal del Camino - Fonfria
  • Dag 18: Mansilla de la Mulas - Rabanal del Camino
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Herman Van Broeck
    Fietstocht naar Santiago de Compostela
    De fietsenmaker was zo aan het stoefen over de fiets die ik kocht dat hij zowaar was vergeten te vermelden dat er nog moest getrapt worden!
    16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17: Fromista - Mansilla de las Mulas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik mijn koersbroek nu eens niet wassen. Ze is 100 keer gewassen geworden onderweg. Het was mijn intentie om te vertrekken om 0700 Hr om er eens een lap op te geven. De weergoden dachten er anders over... Uiteindelijk vertrokken om 0800 in de striemende regen en aangekomen om 1630 Hr. Juist 100 km ver geraakt met een ontzettende tegenwind en met meer dan 4,5 uur regen... tot 1100 Hr had ik het zo koud dat mijn vngers gewoonweg gevoelloos waren. Even dacht ik er nog aan om nog een 30 km extra te doen tot in Leon, maar dat zal voor morgen zijn. Een mens neemt ook veel minder foto´s bij slecht weer. Ondanks dat het een vrij vlakke rit was volgens de kaart toch ongeveer 1000 meter gestegen op het gehele parkoers volgens de gps. Met het slechte weer ben ik toch weer eens een flink stuk opgeschoten. De Meseta, de normaal verschroeiend hete hoogvlakte van Spanje, is bijna achter de rug. In de boekjes waarschuwen ze voor de extreme hitte. Een collega van op het werk had zelfs aangeboden om zijn camelbag mee te geven. Vandaag had ik zelfs mijn drinkbussen ongevuld kunnen laten en gewoon af en toe mijn tong eens uit mijn mond steken. Santiago de Compostela is tot op minder dan 400 km genaderd. Maar de zwaarste beklimming (meer dan 1500 meter hoogte) staat nog voor een van de volgende dagen op het programma. Die dag zullen we het km-aantal doseren, wellicht.

    Bijlagen:
    BILD0744.JPG (332.4 KB)   

    16-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16: Ages - Fromista
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vertrokken om 0800 en aangekomen om 1600 Hr. 103 km gereden. De eerste 3,5 uur regende het pijpenstelen. Toen ik voor een wolkbreukachtig onweer stond te schuilen in een bushokje op de grote weg richting Burgos, kreeg ik gezelchap van nog een fietser, het was Frank uit Amsterdam en hij was nog natter dan ik...Nadien kwamen we elkaar nog tegen in Burgos en zijn we samen iets gaan drinken vlakbij de kathedraal. Ze zijn er waarschijnlijk nog het water aan het opdweilen. Hij besloot in Burgos te blijven, gezien het extreme slechte weer. Dik tegen mijn goesting besloot ik verder te rijden. Tot 1430 Hr bleef de regen (wel niet continu) duren. Er stond ook een zeer sterke (tegen)wind. De eerste 70 km werden met lood in de benen afgelegd. Te meer omdat de streek totaal uitgestorven lijkt en de wegen soms veranderen in verraderlijke keienpaden... Niet interessant voor de banden... en als je daar lekke band krijgt, ben je volledig op jezelf aangewezen. De laatste 30 km werd het weer vriendelijker, had ik geen kou meer en vlogen de km voorbij. Vandaag een pijl zien staan met "Santiago 520 km" ... Ondertussen een bed gekregen in de albergue municipal van Fromista.

    Bijlagen:
    BILD0719.JPG (278 KB)   

    15-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    14-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15: Navarrete - Ages
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen vertrokken om 0800  en om 1630 Hr aangekomen in Ages, 111 km  verdergeraakt en ongeveer in Burgos. Een bergachtig parkoers. Volgens de gps werd er meer dan 1500 meter gestegen. Navarrete ligt ongeveer op 400 m hoogte, Burgos op 1000 m hoogte. Een groot deel reed ik nog door de Rioja-streek. Stilaan werden de wijnranken vervangen door graangewassen. Het laatste stuk van de route lag zo hoog dat er zelfs geen echte landbouwactiviteiten meer mogelijk waren. De landschappen de laatste 30 km waren adembenemend mooi (vooral omdat het zo bergop ging...). Toch al een heel eind gevorderd in Spanje. De eindmeet is nog niet in zicht, maar het grootste gedeelte van de rit is achter de rug. Morgen verwacht ik een hoog cultureel gehalte in Burgos.

    Bijlagen:
    BILD0710.JPG (377.7 KB)   

    14-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14: Cisur Menor - Navarrete
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog vergeten te vertellen dat het gisteren niet alleen supernat was, maar ook eg koud. In Roncevalles (het beroemde klooster in de Pyreneeën, waar nu grotendeels ijzeren golfplaten als dakbedekking zijn gebruikt...dringend van architect veranderen...) had ik het zo koud dat ik met moeite nog mijn versnellingen kon verzetten. Vandaag zijn we al vroeg gestart om 0705 en kwamen aan in  Navarrete om 1630hr. 110 km verder opgeschoten richting Santiago de Compostela. Bij het buitenrijden van de stad Puento de Reina een verkeersbord gezien met de vermelding dat het nog 739 km te fietsen is. Gelukkig geen regen gehad, ne mens plant speciaal zo' tocht in juni..., maar wel hevige tegenwind. Ondertussen werd de Ebro (van de kruiswoordraadsels) overgestoken en ben ik in de Rioja-streek beland. Ook was het veel klimmen en dalen, maar dit zal zo wel blijven tot de laatste dag.

    Bijlagen:
    BILD0667.JPG (345.4 KB)   

    13-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13: Saint-Jean-Pied-de-Port - Cisur Menor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dertien is een ongeluksgetal, zei mijn moeder vroeger altijd. Het is uitgekomen zaterdag 12 juni 2010.... Bij het opstaan regende het en het ging niet meer over tot 1600 Hr. Net de tijd die ik nodig had om vanuit Frankrijk over de Pyreneeën Spanje binnen te rijden. 77 km ver geraakt, net buiten Pamplona gaan overnachten in een albergue van de Maltezer Orde. Weinig luxe voor geen geld. In het totaal wel 40 km gestegen. Omhoog was geen zwaar probleem met de regen. Naar beneden was gewoonweg zeer gevaarlijk met de kletsnatte ondergrond en de remblokken die te veel vuiligheid moesten verwerken. In het algemeen zijn de wegen in Spanje beter dan verwacht. Van de historische fietsrondrit in het centrum van Pamplona herinner ik me enkel nog de striemende regen...

    Bijlagen:
    BILD0646.JPG (309.7 KB)   

    13-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    11-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12: Dax - Saint-Jean-Pied-de-Port
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vertrokken om 0800 en aangekomen om 1545 Hr. 96 km ver gereden, maar wel heel wat hellingen en tegenwind op de route. De weersvoorspellingen hadden heel de dag slecht weer gegeven. Gelukkig (?) begon het slechts de laatste 5 km te regenen. SJPdP doet op het eerste zicht wat middeleeuws aan. Onderweg werd het landschap hoe langer hoe heuvelachtiger en eerst waande ik me zowaar in de Ardennen en bij het naderen van het einddoel zelfs in het Zwarte Woud of in Zwitserland. De koeien die op de flanken grazen, dragen hier ook bellen. Normaal gezien had ik 15 dagen voorzien in mijn schema om tot hier te raken. We zijn wat voor, maar er kan nog alles gebeuren. Net na de middag nog een nederlander tegengekomen die omwille van een defecte wielspaak (rayon in 't Vlaams) niet meer verder kon rijden. Dit kan iedereen overkomen. Morgen rijden we Spanje binnen, maar gaan we ook de Pyreneeën moeten bedwingen per fiets.Als Vlaming zijn we zo'n stijgingen niet gewoon: benieuwd naar het effect. Vandaag voor de eerste keer ingecheckt in een refuge. Dit zijn speciale herbergen/hotels voor SdC-pelgrims. Weinig, maar voldoende confort. Daarnet nog mijn was gedaan en er was zelfs een degelijke ouderwetse Miele zwierder, voor de eerste keer zal mijn was (hopelijk) morgenvroeg droog zijn en dien ik hem overdag niet verder te drogen bovenop mijn bagage achter op de fiets. Deze refuge wordt opengehouden door nederlandse vrijwilligers (beurtrol om de 14 dagen). Zij zorgen voor slaping (per 4 in een kamer, ik lig samen met een jongen uit Munchen die op een aftandse fiets over Zwitserland hier verzeild is geraakt en die van hier uit te voet verder trekt naar SdC), avondeten en ontbijt en dit voor de prijs van 20 euro... Je raakt echter alleen maar binnen met een pelgrimspas (credential).

    Bijlagen:
    BILD0626.JPG (395.1 KB)   

    11-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11: Pissos - Dax
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vertrokken om 0820 en aangekomen om 1620 Hr. Er stonden 90 km op de teller. De bazin van de chambre d'haute (die hoog gelegen was) kon niet al te vroeg met ontbijt afkomen, daarmee het wat latere vertrek. Volgens de mevrouw zou er in Moustey (een onooglijk dorpje 15 km voor Pissos) een plakkaat staan met de vermelding "Santiago de Compostela 1000 km". Wat had ik hier spijt van dat ik dat ongemerkt had gepasseerd, maar om met de fiets zo ver terug te rijden, dit leek me wat te veel van het goede. Wat infeite één van de gemakkelijkste ritjes had moeten worden, werd aangevoeld als één van de zwaarste etappes tot nu toe. Er was constant een heel sterke tegenwind.Volgens de weerberichten met snelheden tot 80 km/u. Dit laat zich voelen zoals in Vlaanderen continu op een brug over een autostrade (bergop wel te verstaan, niet bergaf) te rijden. Eerst had ik voorzien om nog een 25-tal km verder te rijden, maar dit was natuurlijk niet noodzakelijk. Het is wel de bedoeling om tegen morgenavond in Sint-Jan-Voet-Van-Den-Haven te raken om aansluitend zaterdag Spanje binnen te rijden. Hier in Dax is het reeds frans Baskenland en alle borden met gemeentenamen zijn in het frans en het baskisch. Hier oefenen ze ook een sport uit die ik nog verfoeilijker vind dan voetbal, nl stierenvechten.

     


    Bijlagen:
    BILD0603.JPG (356 KB)   

    10-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10: Libourne - Pissos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vertrokken om 0740 en toegekomen om 1700 Hr. Er stonden 113 km op de teller. Zo rap als mogelijk dat hotelletje aan het station verlaten. Nog wel een lekker ontbijt gekregen van de poetsvrouw. Het brood was nog warm en smaakte wat naar Carolin...Vanuit het drukke Libourne richting zuid. Vanuit de Saint-Emilion streek bolde ik het "Entre-Deux-mers"-gebied binnen. Van de rode naar de witte wijn... Na een veertigtal kilometer was het gedaan met de wijnranken en zoefden we door de redelijk vlakke en uiterst bosrijke "Landes de Gascogne". Hier wordt op zeer grote schaal hout gekweekt. 's Avonds in Pissos wel wat moeite gehad om overnachting te vinden, maar een hulpzame dame van de Mairie telefoneerde er rustig op los om mij te helpen. Uiteindelijk een chambre d'haute gevonden (was nogal hoog gelegen) midden in de bossen mijlenver van de bewoonde wereld. Heel de dag geleefd op frans brood en hesp. Vandaag ook nog bijna twee uur in de regen gezeten, maar ik had me beter voorbereid om minder nat te worden (zoals plastieken zakken over mijn schoenen getrokken en zo). Aangezien het enkel rond de middag regende, was ik opnieuw volledig droog bij aankomst.

    Bijlagen:
    BILD0580.JPG (274.8 KB)   

    10-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: Angoulème - Libourne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vertrokken om 0740 en aangekomen om 1900 Hr. Er stonden 130 km op de teller en het totaal aantal gestegen meters volgens mijn gps was 1426. Toen ik deze morgen vertrok in het hotel, kwam ik een Nederlander tegen die dezelfde rit aan het maken was, maar in tegengestelde richting. Het weer bij het vertrek zag er bijzonder somber uit. Ik moet er dan ook ongeveer zoals een sublimatie van een wetlook hebben uitgezien toen ik 's avonds in het hotel aankwam. In het totaal reed ik vier uur in de regen waarvan één uur in een wolkbreuk. Er waren geen grote dorpen, een koffie gaan drinken of herbevoorraden was onmogelijk. In Montignac begon ik zo erg kou te lijden dat ik een hele doos mueslirepen heb gegeten. Omstreeks 1400 Hr eindelijk een restaurant gevonden en een heel lekkere en warme plat du jour verorberd. De patron was nog vrachtwagenchauffeur geweest en kende Antwerpen goed...Tot 1600 Hr door een bosrijke en glooiiende streek gereden (Dordogne). Vanaf dan kwam de streek van Saint-Emilion in zicht. De fiets is een ideaal middel om al die chateau's en grand cru's aardrijkskundig te ontdekken. De stad Saint-Emilion is zeker de moeite waard om te bezichtigen. Toen ik probeerde een kamer te bemachtigen in S-E, was alles volgeboekt. Uiteindelijk ben ik 11 km moeten afwijken van de vooropgestelde route om in een uitgeleefd hotelletje een bed en een douche te vinden. Dit is toch wel lastig na een lange rit.

    Bijlagen:
    BILD0568.JPG (366 KB)   

    10-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: Poitiers-Angoulème
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mooi weer en een voortreffelijke rit. Veel riviertjes overschreden. Enkele stonden al droog. Aan de dorpskernen zoals Nantui merkt men al dat men in meer zuidelijke streken terechtgekomen is. Vertrokken rond 0800 en aangekomen omstreeks 1810 Hr in Angoulème. De streek van de Charente. Na aankomst op het eindmpunt uiteindelijk na ongeveer 2 uur zoeken logement gevonden in een betaalbaar hotel (Terminus aan het station). Er staan-- met de rondrit doorheen alle verdiepingen van de stad- zo goed als 150 km op de dagteller.Voor mij is het voor vandaag ook "terminus" en ik ga me wassen en wat eten.Morgen vertrekken we richting de Garonne.

    Bijlagen:
    BILD0561.JPG (363.5 KB)   

    07-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intermezzo: de huisapotheek van een fietspelgrim
    Bij het voorbereiden van de tocht zwaar nagedacht welke medicijnen er dienden meegenomen te worden.
    De keuze was snel gemaakt, vooral omdat er in Frankrijk ongelooflijk veel apotheken te vinden zijn, zelfs in de kleinere dorpen.
    Uiteindelijk werd beslist om twee aspirines, twee immodiums en... uiercrème mee te doen.
    de aspirines en de immodiums waren gelukkig nog niet nodig.
    De uiercrème (de witte van het Kruidvat) is polyvalent in 't gebruik:
    - Na het scheren als balsem
    - Elke morgen aan de aan het zadel rakende lichaamsdelen
    - Wondstelpend bij bloeding (na het scheren met het krabbertje)
    - After sun (aangezicht, benen,..) na een verzwengende zonrijke rit
    - Elke avond na de douche aan de delen die in contact kwamen met het zadel
    - Om de stank te verdrijven na in een goor en vies ex-hotel te hebben overnacht
    - Om kniepijn te verlichten

    Daarnet de gebruikshandleiding en de samenstelling eens bekeken: er staat dat het vooral van nut kan zijn om aan de handen en de knieën te strijken.
    En toch helpt het!

    06-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7: St-Maure-de-Touraine - Poitiers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Est-il possible d'avoir un tampon, madame?" in Vlaanderen zou deze uitspraak wellicht meewarige blikken opleveren van de plaatselijke dames of zou je kunnen voorkrijgen dat je een oplawaai in wezen in je wezen krijgt. Niet zo in Frankrijk. Gewillig voeren ze het gevraagde uit. Zo staan er nu al zeven stempels (tampons) in mijn Compostelaboekje. Ook een goede herinnering met het volledige adres waar je ooit verbleef. gisterenavond durfde ik het wel niet vragen aan de patron van mijn gelegenheidsverblijf. dit om mijn stempelboekje niet te erg te besmeuren en te laten stinken. Nu ik hier dit bericht intik, proef ik nog steeds de stank van mijn vorig logement in mijn mond en de geur van dat etablissement is ook nog niet verdwenen uit mijn kleren (nochtans al 80 km uitgewaaid). Daarnet een grote was gedaan (dat is altijd het eerste werk bij het toekomen), maar het is me onmogelijk om al wat ik bijheb te wassen ,natuurlijk.  Wel heb ik vastgesteld dat ik bijna geen kracht meer heb in mijn rechterhand. Ik vermoed dat dit zou kunnen voortkomen van het ongelooflijk veel schakelen met de versnellingen. tot nu toe gebruikte ik alle negen de versnellingen van het middenste blad. Vandaag was het strakke tegenwind, nogal goed dat ik er voor gekozen had om het kalmpjes aan te doen op de zondag. Bij dag 7 zou ik ongeveer 1/3 van de afstand moeten afgelegd hebben. Narekenen levert me op dat er ongeveer 850 km werden afgelegd de eerste week. Straks ga ik Poitiers verder verkennen. Al fietsend ontdekte ik een groot deel toen ik tevergeefs een kamer probeerde te bemachtigen in de plaatselijke jeugdherberg. dan maar een hotelletje genomen. Deze morgen was er bijna een uur lang een krachtig onweer en daarvoor werd er geschuild, wel heb ik de indruk dat ik mijn sokken beter moet uitspoelen want er kwam schuim op! Ook bij het binnenrijden van Poitiers helemaal op het einde van de rit viel er wat regen.

    Bijlagen:
    BILD0543.JPG (365.1 KB)   

    06-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6: Vendome - St-Maure-de-Touraine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het ontbijt in hotel Vendome was vanaf 7 u, om halfacht was er nog niemand komen opdagen van het personeel... Uiteindelijk vertrokken rond 0815 en toegekomen omstreeks 1730 Hr. In het totaal stonden er 112 km op de dagteller. Vooral na de noen was het verzengend heet. Kort na 1 uur Tours bezocht. Juist voor Tours een groot deel van de Vouvray-streek doorkruist. De allereerste wijngaard die ik zag, waren ze aan het sproeien. Zo zijn ook alle graanvelden enorm besproeid. De enige brandnetel die ik tot nu toe tegenkwam - na 100 den km - waarschijnlijk het meest resistente exemplaar van Europa, bevond zich bij het buitenrijden van het dorpje Tingle. Enorme problemen ondervonden bij het zoeken naar logement. Alle hotelletjes in St-Maure-de-Touraine waren volgeboekt wegens de jaarmarkt aldaar. En mijn energie was volledig op... Dan maar gestopt aan wat ooit eens een hotel was geweest en nijn probleem uitgelegd aan de patron. eerst kon hij me niet helpen, maar na een paar minuten beweerde hij te kunnen helpen. Hij liet me wat overbleef van het hotel zien... vuil, vettig en smerig. na wat gefilosofeer tussen ons beiden, wilde hij geen kamer verhuren, maar lenen... voor 0 euro... De enige voorwaarde die hij stelde was dat ik het bed opnieuw moest opmaken... ik durfde zelfs de lakens nog niet openslaan...
    Ik nam het aanbod aan, het was een belevenis op zich. Dit vergeet ik heel mijn leven niet meer. Op de route vandaag de vallei van de Brenne gevolgd, de Loire en de Cher overgestoken. Gezien ik iets voorlig op het vooropgestelde schema en gezien ik vandaag op het laatste van de dag uit mijn reserves heb moeten putten, ga ik het morgen wat kalmer aan doen.

    Bijlagen:
    BILD0485.JPG (376.4 KB)   

    06-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    04-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intermezzo
    Daarnet gaan eten en had me daarbij bier besteld... ze hadden geen bier; ze kwamen met Heineken af! Daarom dit wat eerder literair intermezzo, als je het me vraagt. Hoe voel je je alleen op pad? je kan veel nadenken en je leven passeert de revue. Eigenlijk zijn de bezoeken aan de steden onderweg pure bijzaak, onderweg zijn ,daar gaat het hem om. Ooit schreef Jacques Prévert "dat de nacht zich laat opjagen door de dag en omgekeerd en dat sommige mensen het leven en de nacht najagen", vrij vertaald wel te verstaan. Alhoewel ik het besef, jaag ik me af om "er" te raken. Is dit nu noodzakelijk? Of is dit puur menselijk? Of is dit omwille van het feit dat er geen echte planning bestaat? En dat we zo opgekweekt zijn? Om geen tijd te verliezen, doe ik de laatste dagen zelfs mijn dagboek mee naar het avondeten. In plaats van wat te zitten rondkoekeloeren, schrijf ik al heel wat bevindingen neer vooraleer ze mijn bestelde bord brengen. Nu nog een hoed en een pijp en ik kan doorgaan voor Maigret of zo... 

    04-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5: Maintenon - Vendome
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mooi weertje vandaag en ook een veel vlakkere rit dan gisteren. Hoofdzakelijk fietste ik door de vallei van de Loir (zonder e). Na mijn zalig ontbijt in die zalige chambre d'hote begon ik er deze morgen wat later. Rond 0820 Hr vertrokken we, omstreeks 1800 Hr reden we het mooie stadje Vendome binnen. Vandaag werden ook al wat meer foto's genomen. De 125 km laten zich wel voelen aan mijn zitvlak. De Loir is een heel mooie rivier met veel afdammingen en sluizen. Er zijn al heel wat kilometers in Frankrijk achter de rug. Tot nu toe kwam ik al twee oudere Nederlandse koppels tegen die ook de tocht aan het maken zijn per fiets. Zij hebben er wel heel wat meer tijd voor uitgetrokken. De ene vrouw had vorig jaar twee kankeroperaties achter de rug en haar conditie was niet 100%. Juist voor de middag Chartres bezocht, ook de moeite. Net voor binnenrijden van de stad over de oude brug werd ik aangesproken door een al iets oudere fransman die enkele jaren geleden de tocht had gedaan met zijn vrouw.
    Soms moet je je wel "wegrukken" of ze houden je uren aan de praat. Toen ik rond 0900 Hr even stopte om de kaart te draaien, kwam er een fransman van mijn leeftijd een filosofisch praatje maken over geloof en ongeloof en zo. Had ik niet gezegd dat Sint-Jacob me riep; ik had er nog bij staan praten... Morgen richting Tours en vanaf daar beginnen we aan het tweede boekje van Compostela.

    Bijlagen:
    BILD0520.JPG (271.6 KB)   

    04-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    03-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4: Clermont - Maintenon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maintenant in Maintenon. Vandaag goed opgeschoten en ook enorm goed leren opschieten met het zwarte driehoekje. Om alle misverstanden uit de wereld te helpen, hiermee bedoel ik de positiecursor van de fietsgps. Zoals reeds eerder gemeld, scheelt dit een slok op de borrel om niet verkeerd te rijden. tevens moet je niet constant zitten focussen op een kaart. Kort na de middag de Seine overgestoken. Eergisteren de Schelde, gisteren de Somme gevolgd, vandaag de Seine over. Dat betekent dat ik reeds een flink eind ten zuidwesten van Parijs ben geraakt. In de late namiddag zag ik nog een wegwijzer met "Parijs 60 km". Eigenlijk had ik vroeger willen stoppen met fietsen vandaag. Er gaf echter niemand thuis op het adres waar de "Gastenzimmer" gevestigd was. Daarmee nog een heel eind verder gereden, maar daar zeker geen spijt van gekregen. Maintenon is een zeer mooi en cultureel rijk stadje. Ook zit ik hier gelogeerd in een chambre d'hote de charme en met zwembad (als niet echte zwemfanaat heb ik er mijn grote teen eens ingestoken). 142 km gereden tussen 8 en 18 u. Morgen als alles goed gaat, beginnen we aan het traject tussen Chartres en Tours. Tot nu toe alleen in België (dag 1) en een beetje in St-Quentin (de laatste kilometers) regen gehad. Vandaag wel al serieuze hellingen op de route tegengekomen; bv. zo'n 3 km stijgen aan 7% laat zich voelen bij Vlamingen. Voor de rest houden we de moed er in en zijn we iets voor op het geplande schema. Maar we houden wat overschot voor als er eens een slechte dag is met het manneke, het materieel of het weer.

    Bijlagen:
    BILD0471.JPG (375 KB)   

    03-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3: St-Quentin - Clermont
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan het fietsen geweest tussen acht en halfvijf. Er stonden 122 km op de telller en het objectief was bereikt. Vandaag eerste ongelukje gehad; oor kapot, van mijn zonnebril. Heel de dag reed ik met een zonnebril met één oor. Het gaat ook, maar bij snelheden van boven de 40 begint hij wat te waggelen. Mijn linkerknie begint ook pijn te doen, maar het gaat over na een 40-tal km. Geleidelijk begin ik ook het begrip te krijgen dat ik vlugger naar een kleinere versnelling moet schakelen bij het bergop-fietsen. De twee grotere steden die ik vandaag bezocht zijn Noyon (nog bekend van de duivenlossingen) en Compiegne, nog zeer gekend van de eerste wereldoorlog... Deze morgen had ik drie stokbroden gekocht als middagmaal. Bij zo'n lange fietsinspanning kan je wel wat voedsel gebruiken, ze werden om het uur verorberd vanaf 11 u. Jaren geleden, maar 's avonds deden we er nog een Mc Donaldske bovenop, om op krachten te komen, zeker? al elke dag doe ik als eerste werk bij aankomst mijn was. Het was wel een wat zuiders zicht; een fietsbroek, vest, sokken,... die buiten aan het raam hingen te drogen.

    Bijlagen:
    BILD0454.JPG (353.2 KB)   

    03-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2: Doornik - St-Quentin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 0745 Hr vertrokken en rond 1700 Hr gearriveerd in St-Quentin. De totale afstand bedroeg 122 km. Vandaag is die fietsgps mijn beste vriend geworden, anders hadden het meer km geweest... Die isotone sportdranken zijn ook maar niets; zij zorgen voor polyfone geluiden in mijn maag. De streek waar ik door reed, kan in het algemeen als onderkomen gecatalogeerd worden. Het meeste van al herinner ik mij de hoogspanningsmasten en de watertorens. Deze staan altijd op het hoogste punt, vandaar zoef je gewoonweg naar beneden. Gelogeerd zit ik de plaatselijke jeugdherberg alwaar ik de plaatselijke verantwoordelijke op de hoogte gebracht heb dat ik een ongelooflijke snurker ben. Dit om hem te weerhouden iemand bij mij op de kamer te leggen. We zien wel straks als we terugkomen... Rond de 100ste km daarnet de bron van de Schelde tegengekomen. Ook het door de stad Antwerpen opgerichte monumentje staat er wat te verkommeren. Veel volk komt er m.i. niet op af.
    Deze middag een redelijk lange pauze genomen in het centrum van Cambrai, vroeger Terkameren of zoiets. Gisterenavond hadden ze ongelooflijk slecht weer voorspeld; gelukkig is het slechts de laatste 10 km een beetje beginnen druppelen en kwam ik zo goed als poederdroog toe op bestemming.

    Bijlagen:
    BILD0442.JPG (263.4 KB)   

    01-06-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1: Kruibeke-Doornik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen eindelijk begonnen aan de lang op voorhand geplande tocht. Rond 0745 Hr vertrok ik van thuis; uitgewuifd door Ann, Nele en een vriendin.Via de nieuwe Temsebrug ging het richting Dendermonde, aansluitend naar Aalst, Ninove en Geraardsbergen. Ik was nog niet in Temse of ik was mijn zakdoek al kwijt. Het stuk tot Aalst reed ik enkel met de kaart, van daar af was het met de fietsgps.Een groot geluk want er waren in de buurt van de oevers van de Dender drie fietsomleidingen. En die zijn erger dan omleidingen voor auto's. Voor fietsers staat er gewoonweg één bord met "omleidng" en voor de rest moet je zelf je plan trekken. Eens de taalgrens over waren er geen omleidingen meer, maar déviations. Deze zijn nog erger want hier gaat het al omhoog en omlaag en elke kilometer meer voelt zwaarder aan. Rond 1745 Hr kwam ik uiteindelijk in Doornik aan en mijn teller wees 148 km aan. een ouwe bekende had voor logement voor mij gezorgd en hij had zich goed van zijn taak gekweten. Een echte hotelkamer met aparte badkamer met badjas enz.. Onderweg vier buien gehad, maar gelukkig waren ze niet van lange duur. Wel dreven ze de temperatuur naar beneden. Daarnet een reuzepizza gaan eten op het pleintje waar Ann en ik vorig jaar ook gelogeerd hadden (hotel de la Cathédrale). Toen hadden we er één kilometer langer over gedaan, maar hadden we het platte parkoers (langs de Schelde) gevolgd.
    Deze route was aanmerkelijk zwaarder en ik voel het wat in mijn benen. Deze keer was het vanaf Geraardsbergen omhoog en omlaag.
    Al bij al is mijn eerste dag al heel geslaagd; niet echt zwaar natgeregend (de voorspellingen waren erger) en een kennismaking met een volledig nieuwe streek. Ergens tegen Leuze liep de geplande route gewoonweg dood op een autostrade, improviseren dan maar en we zaten juist. Iemand had zelfs een bordje aangebracht met "compostela". Al een verwijzing op de eerste dag. Ook in Doornik, heel dicht bij de kathedraal, is een koperen Sint-Jacobsschelp in de winkelstraat ingemetseld.

    Bijlagen:
    BILD0418.JPG (250.5 KB)   

    31-05-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    30-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De steen (het steentje), vertrekdag min 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alhoewel op het eerste zicht de titel van dit bericht zou kunnen verwijzen naar een lied (dat dikwijls aan bod komt tijdens begrafenissen, "de betekenis van je leven is te vergelijken met het gooien van een steentje in een rivier; vanaf de steen op de bodem ligt, verandert de stroming een beetje en dat is de bijdrage van je leven aan de wereld"...) van Bram Vermeulen, is dit niet zo in deze context ! Anderhalf jaar geleden vond ik op het militair domein van Ursel, tijdens werkzaamheden in het kader van een natuurproject) een mooi steentje in verschillende kleuren dat blijkbaar doormidden "gezaagd" was door één of andere krachtige grasmachine. Ik nam het mee, liet het meer dan een jaar in mijn zicht liggen op mijn bureau in de kazerne en oeps... nu maakt dit steentje deel uit van mijn bagage. Alhoewel de tocht naar SdC voor mij niet in een religieus kader moet geplaatst worden, heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik dit steentje ga deponeren bijna 2000 km verder dan Kruibeke aan het zogenaamde Ijzeren Kruis op de Spaanse hoogvlakte. Dit kruis moet zowat het hoogste punt van de hele route zijn  (1500 meter boven zeeniveau?), maar daar ben ik niet 100% zeker van. Het is zo een beetje een symbool van alle pelgrims om iets van jezelf (misschien wel "de zonden") daar achter te laten. Onlangs onder vrienden kwam het hierover te pas en ze stelden me al lachend voor om een aanhangwagen met kasseistenen mee te nemen Natuurlijk was dit maar om te lachen want die weten wel dat ik een brave gast ben.
    Om mijn vertrek wat spiritueel in de verf te zetten bij de naaste familieleden zijn we met de kinderen, de ouders en de schoonouders vandaag op zondagmorgen gaan brunchen in een plaatselijk etablissement. Het steentje liet ik de toer van de tafel maken en ik vertelde het verhaaltje van hierboven. Ook toonde ik het het eerste routeboek (van Haarlem tot in Tours) om de authenticiteit van de route (werelderfgoed Unesco) wat te benadrukken. Alhoewel ik in gedachte had om nog een mooie foto van de groep te maken, werd dit natuurlijk weer glansrijk vergeten.
    Jullie moeten het vandaag doen met de foto van... het steentje.

    30-05-2010 om 17:25 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)

    Archief per week
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Fiets ook al thuis
  • Epiloog: de fietser
  • Dag 22: Verblijf in Santiago de Compostela
  • Epiloog: de fiets
  • Intermezzo: drawning by numbers


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs