Foto
Inhoud blog
  • Fiets ook al thuis
  • Epiloog: de fietser
  • Dag 22: Verblijf in Santiago de Compostela
  • Epiloog: de fiets
  • Intermezzo: drawning by numbers
  • Dag 20,5: Arzua - Santiago de Compostela
  • Intermezzo: misverstanden en schunnigheden
  • Dag 20: Fonfria - Arzua
  • Dag 19: Rabanal del Camino - Fonfria
  • Dag 18: Mansilla de la Mulas - Rabanal del Camino
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Herman Van Broeck
    Fietstocht naar Santiago de Compostela
    De fietsenmaker was zo aan het stoefen over de fiets die ik kocht dat hij zowaar was vergeten te vermelden dat er nog moest getrapt worden!
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste mirakel, nu reeds
    Sint Jacobs de Meerder is gene gewone, vandaag nog meegemaakt, enkele uren geleden. Vroeger was alles eenvoudig wanneer een elektrisch apparaat kapot ging. Je belde de verkoper/reparateur en die kwam het toestel halen, hij herstelde het en bracht het terug thuis.
    Vandaag de dag zijn er andere systemen in zwang. Een defect elektrisch toestel breng je binnen bij een Kialapunt (een krantenshop of zo) en één of andere koerierdienst brengt dit naar de verkoper/hersteller. Toen ik daarnet via mijn afgeleefd ersatzpeeceetje via het internet aan het napluizen was hoever het stond met de afhandeling van de herstelling van mijn moderne en performante helpdesk pc stond er te lezen dat er nog totaal geen schot in de zaak was gekomen. Hij was bij de fabrikant binnengebracht en that was it. Net op het moment toen ik wat ergerde aan de trage vooruitgang der feiten, werd er aan de voordeur geklopt (we hebben immers geen bel, echt waar dit lijkt wel Samson en Gert). Iemand met een anonieme camionette kwam een pakje afleveren en dit bleek... de herstelde pc te zijn. Ook had de support helpdesk van Garmin een deftig antwoord gestuurd zodat het er naar uit ziet dat de speciaal voor de tocht aangekochte gps toch full ops zal kunnen ingezet worden. Daarnet nog bij Marc langsgeweest in Rupelmonde om de zaak te bekijken en hij ziet een oplossing zitten. Laten we echter niet te vlug victorie kraaien, morgen weten we waarschijnlijk meer, maar gebruiksvriendelijkheid is niet echt een synoniem van fietsgps-en als jullie het me vragen...
    Net zoals een echte sportkampioen doet voor een belangrijke wedstrijd, bleef de fiets op stal vandaag en reed ik per auto naar het werkWink. Het was mijn laatste werkdag vooraleer mijn maand fietsverlof ingaat. Tevens was het mijn laatste werkdag in de schoot van de 2de groep Communicatie en Informatie Systemen, een militaire eenheid die ik als HR-verantwoordelijke boven de doopvont hield een zevental jaar geleden. Niet echt met emotionaliteit, maar toch betrapte ik me er op dat ik er verschillende keren ingetogen bij stilstond tijdens het werk.Bij mijn terugkeer van mijn tocht - ik hoop het tijd terug te zijn op 1 juli 2010 zal ineens op een serene manier de afscheidsplechtigheid voor deze eenheid plaatsvinden.

    28-05-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat geëxperimenteerd met dit blogje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag mijn IT-bottienen eens aangetrokken en mij eens wat beziggehouden met de personalisering van dit nederig blogje.Op de beginpagina werd een foto geplaatst waarop ik mij niet te veel bloot geef. Dat was ook nogal moeilijk want het was betrekkelijk koud ginder in de bergen heel wat meters boven de zeespiegel. Maar geef toe; oogt het niet sportiefQuestion Tevens bracht ik op de beginpagina een digitaal uurwerk aan zodat elke bezoeker kan berekenen hoeveel van zijn interessante tijd hij aan het opgebruiken is met het visiteren van dit internetadres. Ondertussen werd nog steeds geen antwoord ontvangen van de Garmin support site omtrent de gestelde vraag van de aangekochte fietsgpssoftware die om onverklaarbare redenen onbruikbaar is geworden. Zoals reeds eerder gemeld zijn de tracks op mijn fietsgps geladen, maar kan de gedetailleerde citynavigatorkaart niet als layer gebruikt worden. Kortom, chaos. In elk geval is de gps wel bruikbaar en voor deze reden werd hij een zestal weken geleden aangekocht. Het navigatiesysteem doet me wat denken aan het systeem dat initieel geïnstalleerd was (misschien nog?) in de helikopter Agusta 109. Je moet proberen met je positiecursor de track te volgen (in dit geval natuurlijk maar in twee dimensiesRolling Eyes).Bij dit bericht werd ook een foto gevoegd van het stalen ros dat mij drie weken lang gaat voeren tot in Compostela. Die trekkingfiets weegt 17 kilo, samen met 10,6 kilo bagage wat drinkbussen en nog wat klein materieel en mezelf (rond de 80) vertegenwoordigt het te verplaatsen gewicht bij benadering 110 kilo. Tot nu toe staan er ongeveer 9000 km op de teller van deze fiets.Bij het vertrek binnen enkele dagen zal ik - als ik het niet vergeet - nog eens een foto nemen met volledige belading.

    27-05-2010 om 23:25 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Velo
    26-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gps-perikelen overgoten met een Karmelietje
    Vandaag twee minuten chance gehad. Sinds vorige week, is omwille van een domme hardwarepanne aan mijn nieuwe pc, mijn speciaal voor de Santiagotocht gekochte fietsgps zo goed als waardeloos. Alle technische details hier vermelden, zou de meeste lezers van deze blog sterk afschrikken. Op het werk zouden we dit vroeger gecatalogeerd hebben onder CIS-problemen doch actueel zijn we verplicht om dit IT-problemen noemen! Misschien had ik enkele experts uit de CIS-groep van de Westakkers kunnen contacteren, maar in elk geval wilde ik het probleem niet erger maken. den truuk en de EHBO-herstellingsuitspraak van de helpdesk had ik reeds enkele malen toegepast (zet hem eens af en nadien terug op en als hij drie keren piept, bel dan eens terug, maar liefst na den break...). Gelukkig kon ik rekenen op de welwillende steun van mijn vriend Marc Hooftman die met zijn niet te onderschatten fietsgps-kennis en zijn Garminsoftware op zijn pc mij binnen de paar minuten uit de nood kon helpenLaughing.Tenminste voor het grootste deel, maar wat maakte mij dit gelukkig. En hij had ook nog Karmeliet in huis, die liep binnen als honing. Voor de gps-liefhebbers; de tracks zijn geladen (zo zou ik als militair de goede richting niet meer uit het oog mogen verliezen...). Tot nu toe is het echter onmogelijk om de kaarten van de citynavigator te ontgrendelen omdat mijn code zou verlopen zijn. Nochtans is alle software wit en betaald. Misschien beter zo'n Garmin in Vlaanderen kopen en wat duurder betalen dan minder betalen en die gps bestellen via 't internet in Holland? Wie zal het zeggenQuestion. De bewuste fietsgps is een Garmin 60CsX. Hij werkt op AA-batterijen want ik heb geen sigarettenaansteker van 12 V op mijn fiets.

    26-05-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    24-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Profiteren van het verlengde pinksterweekend
    Het weer tijdens het pinksterweekend was gewoonweg uitstekend. Zondag namen Ann en ik deel aan de Antwerpse fortentocht, We reden ongeveer een 60-tal km waarvan het grootste deel op de andere voor ons redelijk onbekende Scheldeoever. Eigenlijk waren we verwonderd hoeveel groen er te vinden is in Hoboken, meestal bekend van zware industrie en fabriekssites.
    Nu maandag, alvorens te profiteren van enkele zonnige terrasmomenten op het pittoreske kerkplein van Bazel, niet alleen mijn geboortedorp, maar ook mijn favoriete dorp, nam ik de gelegenheid ten baat om een tryout te doen van het laden van mijn Compostelabagage.
    Mijn twee standaard gemonteerde fietstassen van Cordo werden nokvol geladen, evenals mijn fietsstuurtas. dit aangevuld met nog een extra tasje bovenop de bagagedrager maakte het geheel compleet. Uiteindelijk bleek de totale bagage iets meer dan 10 kg te wegen. Een aanvaardbaar gewicht, mijn gedacht. Uiteindelijk zit er gerief in voor bijna één maand zelfstandig te kunnen voortleven. In elk geval poogde ik op voorhand al de kilootjes te beperken. Er werden lichtgewicht onderbroeken gekocht (die tevens direct droog zijn na het wassen), neem ik enkel wat gewone handdoeken mee en geen kamerbrede badlakens, wordt er een compact vloeibaar wasmiddel meegenomen en noem maar op. Het grootste dillema dat ik enkele weken geleden hierover had was of ik al dan niet mijn scheermachine ging meenemen. Maar da ga ik niet doen want dit weegt veel en heeft veel plaats nodig. In plaats hiervan heb ik een gewone scheerkrabber en een schaartje meegenomen, enorm plaatsbesparend.
    Ook werd dit weekend mijn zonnecrème die ik ga meenemen getest. Ooit had ik een ongelooflijke goede zonnecrème, maar de insecten vonden dat ook. Deze keer koos ik voor een handige verpakking waarmee ik de spray gemakkelijk kan spuiten en bovendien met factor 30 kwestie dat we het niet moeilijk moeten maken als gemakkelijk ook kan.

    24-05-2010 om 00:00 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Destelbergen tot Zottegem
    Eindelijk is het weer wat beter geworden. Het leek wel global cooling de eerste veertien dagen van mei. Vandaag samen met het vrouwtje een fietstocht gedaan van 80 km. De start van deze tocht bevond zich in kazerne Beervelde in Destelbergen. Via een perfect aangegeven parcours ging het platteland rond Gent naadloos over in de lichte hellingen en glooiingen van de Zwalmstreek. Deze tocht was eigenlijk ideaal om de nieuwe onderdelen op de fiets (ketting, kamwiel voor en kamwielen achter) eens goed uit te testen. Mijn fiets bolt als een naaimachientje.
    Alleen de laatste kilometers was er een geluid in de versnellingen dat mij niet aanstond. In elk geval had ik al een afspraak om een paar dagen voor mijn vertrek naar Compostela eens een extra checkup te doen bij de fietsenmaker. Bij het thuiskomen wachtte me nog een verrassing; bij het wisselen van kledij bleek dat mijn benen lichtrood waren van de eerste zonneschijn, niets hiervan gemerkt tijdens de tocht. Een reden te meer om een zonnecrème met hoge beschermingsfactor mee te nemen!

    19-05-2010 om 21:13 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    18-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel van de voorbereiding
    In het weekend gewinkeld om wat gerief te kopen dat op het lijstje van de mee te nemen artikelen staat. Twisted Evil Geen sinecure voor een man! Uiteindelijk heel wat spullen gevonden in het Kruidvat; vooral het zoeken naar het wasmiddel in de allerkleinste verpakking duurde een tijdje.
    Ook was er een bijkomende en onverwachte moeilijkheid voor het opladen van de tracks op de fietsgps. Alle benodigde programma's en links bevinden zich op mijn nieuwe pc, maar die gaf de geest omwillen van een kleine panne (de aan/uit-knop is kapot gegaan). Daardoor is mijn gps waardeloos voor gebruik tijdens mijn Santiagotocht. Ik gaf hem in herstelling in de hoop hem snel terug te kunnen gebruiken, maar heb zo goed als alle hoop opgegeven want de pc is met DHL of zo naar het buitenland gestuurd voor herstelling. Gelukkig heb ik iemand in mijn vriendenkring die heel wat kent van fietsgps-en en die kan mij waarschijnlijk opnieuw op het juiste spoor zetten. Anders wordt het een tocht zonder gps, maar dat zou ergens zonde zijn want speciaal hiervoor werd hij aangeschaft... Daarnet nog geprobeerd om mapsource en city navigator te installeren op de aftandse en voorhistorische pc die ik nu tijdelijk in gebruik heb, het eerste is gelukt, maar voor de city navigator reageert de pc gewoonweg niet, waarschijnlijk omdat er niet genoeg schijfruimte vrij is, ondanks dat ik er alle overbodige programma's reeds afgesmeten heb.
    Gisteren, toen ik met de trein naar Leuven ging (studiedag milieu en verkeer) speciaal de trein genomen om de kans te nemen om het eerste deel van de Camino Frances routebook eens met de nodige diepgang te bekijken. Na anderhalve uur goed doorwerken tot de conclusie gekomen dat de eerste dagetappe zich tussen Kruibeke en Doornik zal situeren. Op de tweede dag zal getracht worden tot in St-Quentin te raken. Zeker mag ik niet vergeten even te stoppen in de omgeving van het dorpje Gouy. Daar begint immers de Schelde. Vorig jaar zijn Ann en ik volledig ondergeregend (zo nat als een verzopen kieken, zou mijn oudste dochter zeggen) tot in Valenciennes geraakt en daarna huiswaarts gereden per trein Embarassed.

    18-05-2010 om 22:15 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    13-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor het vertrek naar Santiago de Compostela
    Ongeveer twee jaar geleden rijpte de idee om eens een grote fietstocht te maken naar Santiago de Compostela. Toen reeds werd de vertrekdatum vastgesteld op 1 juni 2010. Het waarom van deze datum heeft weinig logica, behalve dan dat in juni de temperatuur aangenaam is (alhoewel misschien TE warm in Spanje) en dat de dagen op hun langste zijn. Dit laatste geeft me al heel mijn leven wat meer energie.
    Ondertussen is de termijn van 2 jaar geslonken naar 2 weken. De praktische beslommeringen die noodzakelijk om het vertrek succesvol te laten verlopen gaan beginnen of zijn reeds bezig. Gisteren werd mijn stalen ros waarmee de tocht zal worden aangevat (een Granville Terra T4) na een eerste grote en tamelijk prijselijk onderhoud afgehaald bij fietsen Velodroom. Daarnet maakte ik een draft van een lijst wat er allemaal zal meegenomen worden op de tocht. Eén constante in dit verband: zo weinig mogelijk want al dat gewicht moet meer dan 2300 kilometer meegesleurd worden.
    Alhoewel ik dagelijks een uurtje fiets, werd er niet echt geïnvesteerd in een speciale voorbereiding. Enkele weken geleden deed ik met mijn vrouw Ann wel de bloesemroute van ongeveer 80 km die begon en eindigde in Alken. Als het weer deftig is, wordt getracht nog eens een toch van 75 km te doen volgende week woensdag vertrekkende vanuit Destelbergen.
    Het is de bedoeling om de eerste dag tot in Doornik te raken. Vanuit Kruibeke is dit ongeveer 125 kilometer via Dendermonde, Aalst, Ninove, Geraardbergen en daar de taalgrens over.

    13-05-2010 om 21:47 geschreven door Herman Van Broeck  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)

    Archief per week
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Fiets ook al thuis
  • Epiloog: de fietser
  • Dag 22: Verblijf in Santiago de Compostela
  • Epiloog: de fiets
  • Intermezzo: drawning by numbers


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs