Inhoud blog
  • dankuwel
  • een weekje 'o jun gwei'
  • week 24 : pingyao - peking
  • zhouzhi - huozhou
  • lanzhou - baoji
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    helder fietst naar peking

    27-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dankuwel
    als afsluiter een woord van dank voor de interesse , aanmoedigingen en berichtjes , via de blog of via mail , had geen idee zoveel respons te zullen krijgen , de laatste weken waren volledig gefocust op rijden waardoor er geen tijd meer overbleef om de blog bij te houden maar dit is bij deze opgelost

    en natuurlijk een speciale dankuwel voor de steun vanop het thuisfront !

    en wat komt er nog de volgende weken ? 
    - opnieuw leren autorijden
    - de euro weer gewoon worden
    - nog wat fotootjes posten
    - voorbereiden van een nieuw project : transamerika ! na een reisje van west naar oost ditmaal van oost naar west , helemaal dwars door ... panama ! (voor de zekerheid : 't is een graptje)

    27-08-2008 om 11:20 geschreven door helder


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een weekje 'o jun gwei'
    denk toch dat dat de chinese naam is voor o.s. : o jun gwei , zaterdag 16/8 op zoek naar het hotel van de boic waar mijn 2 (twee!) ticketjes klaarliggen , het ligt iets verder van mijn overnachtingsplek dan gedacht  dus met de taxe erheen , daar aangekomen staat aan de buitenkant van het hotel ene michel daerden een sigaretje te roken , 11 uur 's morgens en nog nuchter !

    met mijn opgehaalde ticketjes direct naar de olympische 'green' want vandaag heb ik al een eerste evenement , tennis , ticketje besteld met de idee dat henin weer de finale zou spelen , maar niets daarvan , in de plaats daarvan krijg ik als hoogtepunt van de avond de finaleheren dubbel met federer en dat dankzij de regenbui van enkele dagen geleden waardoor het tournooischema wat overhoop werd gegooid , waar die regen dan toch niet goed voor was !

    de rest van de week bestaat uit het bezoeken van de sites waar iets gespeeld wordt dat me interesseert in de hoop er nog een ticketje op de kop te kunnen tikken , dat lukt redelijk , al zijn de prijzen dat niet altijd , bvb atletiektickets met prijzen van 200/400/800 yuan worden verkocht aan 2500 yuan of meer , en dat heb ik er niet voor over , en baanwielrennen blijkt ook populair bij chinezen want daarvoor is niets meer te vinden , ik ga naar beachvolley , basket , honkbal , hockey en handbal , de laatste 2 blijken sporten met snelle uitvoering, geen tijd voor steriel middenveldspel zoals in voetbal , even in verleiding gekomen om ticketje te kopen voor voetbalfinale maar dat dan gelukkig niet gedaan

    mn 2de vooraf gekochte ticketje is voor de mountainbike en daar zie ik paulissen de eerste ronde aan kop rijden en nijs nog zien terugkomen op een groepje met zicht op brons , tot zover de belgen die ik gezien heb , daarna is het te laat om nog eens naar het vogelnest te rijden (met de metro welteverstaan) en beleef het succes van tia vanop afstand

    de olympische week sluit ik af met de marathon en zo heb ik dat vogelnest toch nog van binnen gezien , en van binnen ziet het er uit als eender welk stadium , weliswaar zeer groot maar van de nestconstructie valt daar niets te merken

    wanneer de marathon-atleten aankomen denk ik uiteraard aan mijn eigen marathon en voel mee met hun prestatie

    27-08-2008 om 11:08 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.week 24 : pingyao - peking

    zaterdag 9/8 pingyao

    warm (dat is een eentonige mededeling aan het worden) , maar dat wordt gecompenseerd door de schaduw van de bomen langs de secundaire wegen , en hoe ik op die wegen weer terecht ben gekomen ? , wegenwerken en vervolgens verkeerd rijden (dat is ook een eentonige mededeling aan het worden) , uiteindelijk valt alles weer in de goede plooi en kom ik op de hoofdweg terecht , bij die samenloop even pauzeren en wat bevoorraden bij een stalletje , kan er ook mijn handen wassen , dat herinner ik me nog , dus zal ik onderweg wel ergens lekgereden hebben zeker ?

    het oude stadscentrum van pingyao is bewaard gebleven en nu beschermd : stadsmuur , oude straatjes , huizen en tempels , het was een tip van de duitse wandelaar om hierheen te komen en hij heeft geen ongelijk

    probeer na aankomst in een jeugdherberg contact te leggen met klerken-kerremesse maar de beloofde skype verbinding is er niet , beloofd in het flyertje dat ik vond in de jeugdherberg in xian (misleidende reclame , wie belt test-aankoop !) , zelf geinstalleerd maar zonder camera of telefoon is er ook niet zoveel aan dus wordt het initiatief even later afgeblazen


    zondag 10/8 pingyao - rustdag

    wat rondwandelen in deze plek en de bezienswaardigheden ervan bezoeken , ondertussen zijn ze hier wel volledig op toeristen toegespitst , de hoofdstraten vol met winkeltjes die prullaria verkopen ,

    kijk wat rond in een van de tempels en wordt er aangesproken door een van de opzichters , hij geeft wat uitleg over de 3 godsbeelden die er staan , eentje voor het goed geluk , eentje voor rijkdom en waar de laatste weer voor stond ? , of ik zelf wat geluk nodig heb vraagt hij , an altijd van pas komen denk ik en daarna onderga ik een zegening , wat al eerder gebeurde op de reis , maar ditmaal met en verschil , na de ceremonie haalt hij een boekje boven met de titel 'bijdragen aan de restauratie van de tempel' en weet ik direct hoe laat het is , ik bekijk de bijdragen van vorige slachtoffers en schrijf zelf ook het laagste op

    's avonds naar de spelen kijken met het chinese personeel van de jeugdherberg die uit de bol gaan bij elke chinese overwinning , maar de wraak is zoet als de voetballers op het eind van de avond de chinezen verslaan , ik trakteer me vervolgens op een smakelijk dessertje

     

    maandag 11/8 taiyuan

    de laatste blok etappes , de grote aftellinghe kan beginnen , het liefst zonder verdere onderbrekingen naar peking , eerste halte is taiyuan waar ik pas na wat zoeken overnachting vind en onder massale belangstelling van het voltallige personeel (zo lijkt het toch) inschrijf


    dinsdag 12/8 yangquan

    bewolkt en klein beetje regen onderweg , d'as eens iets anders nietwaar !
    op de bestemming is het betrokken maar of dat van de wolken is of van de smog ? , het is pas de eerste keer dat ik me deze vraag stel , dat van die slechte luchtkwaliteit heb ik nog niet veel gemerkt

    net als lanzhou is deze stad langs een rivier gebouwd en strekt er zich dan ook langs een hele afstand over uit en het stadsverkeer is niet meelevend met fietsers , de sterkste eerst


    woensdag 13/8 shijiazhuang

    rara , lek gereden vandaag , en op een onverwachte plek , ttz vooraan , die band hield het al sinds tabriz , iran , helemal niet slecht zou ik zo zeggen , veel dalen onderweg maar dat doen we rustig aan want het regent ,

    in shijiazhuang is het pas de 6de keer  goede keer bij de zoektocht naar overnachting , bij de eerste plek zeggen ze wel een hotel te zijn maar het lijkt me eerder een badhuis , er zijn aparte ingangen voor mannen en vrouwen en als ik een kamer wil zien voor ik betaal blijkt dat ik me eerst moet opfrissen , de 2de plek is 'vol' , de derde plek is een beetje boven mn budget , de 4 de is de jeugdherberg en daar willen ze me ook niet (!) , de 5de heeft achtereenvolgens de volgende redenen om me te weigeren : vol , hotel niet goed genoeg voor buitenlander en dan de echte reden : ze mogen geen vreemden huisvesten

    wat nu ? , de redding staat ook aan de balie van de laatste plek , een moeder en dochter , de laatste spreekt engels en heeft de conversatie gevolgd , ze overlegt met haar moeder en zegt dat ik even moet wachten terwijl zij hun spullen naar hun kamer brengen , ze gaan daarna met mij op zoek

    en na wat wachten komen ze inderdaad terug , de moeder neemt het voortouw en informeert naar welke plekken er nog zijn en een half uurtje later is de zaak beklonken en heb ik weer overnachting , vervolgens vragen ze of ik al gegeten heb , met deze unieke zoektocht net achter de rug heb ik inderdaad nog niet gegeten en trakteren ze me nog eens ook !


    donderdag 14/8 baoding

    na shijiazhuang staat 1 ding vast : nu enkel nog vlak naar peking en enkel nog 1 weg die telt , de '107' die beide steden verbindt ,
    onderweg een serieus onweer , plensbuien , het houdt even op en je denkt , gedaan ! , maar even later wordt het even hevig weer verdergezet

    resultaat : ik doorweekt en veel van de bagage in de rugzak ook nat , ondanks mijn natte verschijnen wordt ik direct in het eerste hotel geaccepteerd , na inschrijven gaat 1 van de baliemedewerksters mee naar boven , om bagage te helpen dragen denk ik , maar daar aangekomen wil ze ook inhoud bagage zien , veiligheidscontrole ! ,  wel geen politie op bezoek gehad deze avond

    probeer zo veel mogelijk van mijn bagage te drogen en te kuisen , dit zal waarschijnlijk 1 van die plekken worden waar ze in de komende tijd geen fietsers meer zullen accepteren (?)

    daarna nog wat eten , bestellen op basis van de prentjes op het menu , en zoals gewoonlijk ziet het er goed uit maar weet je nooit precies wat je besteld hebt , tot het op tafel komt , en je ervan proeft , deze keer blijken het niertjes te zijn , in schijfjes gesneden , gefrituurd en met de gebruikelijke stevige kruiden smaakt het helemaal niet slecht en slechts hier en daar een hint naar ... je weet wel wat


    vrijdag 15/8 PEKING

    de laatste ?

    wordt wakker , hoor buiten de wagens door plassen rijden , dat beloofd weinig goeds , kijk uit het raam en er vallen nog wat druppels , pak alle uitgestalde zaken weer in , het meeste is droog , maak mezelf klaar en check out , alles op de fiets in het dagelijkse ritueel , en weer op weg , vroeg want er staan nog zo'n 140 km op het programma , in de tijdsspanne van opstaan en vertrekkensklaar maken is het opgehouden mt regenen en is er zelfs wat blauw te zien aan de hemel en het verbetert naargelang de dag vordert

    in de volgende stad een bijna aanrijding met een wagen , ik rij op de hoofdweg , neen nog niet verkeerd gereden op dat moment , en die wagen komt af op een invoegstrook en zonder boe of ba rijdt hij door , nogmaals een voorbeeld van het sterkste eerst principe op de chinese wegen

    ergens halverwege lek gereden , voorband opnieuw , nu merk ik een scheurtje aan de tabriz-band , die vervang ik dan maar door reserve-buitenband en rij wat ongeruster verder , maar de reserveband houdt het tot het eind (oei , dat heb ik nu al verklapt ) ,

    peking kondigt zich aan , aan de grens van het stadsgewest 2 politiecontroles kort na elkaar , vriendelijk maar kordaat , de 2de duurt wat langer dan de eerste , daar vragen ze welke woordjes chinees ik ondertussen ken , ik zeg ' shui '  oftewel water en vervolgens krijg ik een flesje aangeboden , en er nog een ijsje bovenop , de politie uw vriend ,

    ik passeer enkele grote wegen en vermoed 1 van de vele ringen om peking gepasseerd te zijn , bevestiging komt pas later met de aankondiging van ring nr 5 ,  dan begint het aftellen : ring nr 5 onder , ring nr 4 voorbij , ring nr 3 achter de rug , ring nr 2 afgetikt , ring nr 1 ? , die wordt als zodanig niet benoemd denk ik , vraag hier en daar om uitleg , kijk op de vele plattegronden op de straathoeken en zie uiteindelijk enkele toeristen die me op hun kaart tonen waar ik ben , en dan als bij toeval zie ik een bordje met de naam van de jeugdherberg die ik zo'n 10 maanden geleden heb geboekt

    het is vreemd , dit is meer dan zo maar 1 van de etappes die ik de laatste vijfenhalve maand aflegde maar toch voelt het zo : weer ee etappe voorbij , dat de reis voorbij is en het doel bereikt is moet nog bezinken denk ik  

    inchecken en het thuisfront laten weten 'ik ben er'

    me op mn bed gooien en even diep , diep zuchten , ik ben er

    27-08-2008 om 10:46 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zhouzhi - huozhou
    zaterdag 2/8 zhouzhi

    vergeleken met wat er achter de rug ligt zijn het vlakke wegen vandaag , en aangenaam fietsweer : bewolkt en geen regen , na ongeveer 20km weer lek achteraan , neem de band af en die kraakt en brokkelt af langs alle kanten , dieje chinees heeft me een verstorven band verkocht , leg er de oude weer op want niet weggegooid en heb voor de rest van de dag geen probleem meer , raar

    bereik mn doel van de dag zhouzhi , is vergeleken met baoji een kleine stad maar groot genoeg voor mij , de benen zijn nog goed en ik zou nnog verder kunnen maar mn 100 km zitten er op voor vandaag


    zondag 3/8 xian

    herhaling van de ochtend enkele dagen geleden , achterband lek voor vertrek , gisteravond tijdens mn wandeling een fietswinkeltje gezien dus daar eerst naar toe , hij heeft de juiste maat niet maar belt een collega rijdt er naar toe en komt even later met het juiste gerief terug , een nieuwe binnenband en terwijl hij die oplegt controleert hij nog eens de buitenband , beter dan ik het deed want hij vindt een stukje metaal , percies het beentje van een groot nietje , net zoals ik gevonden had op een binnenband , dat verklaard veel , opgelucht met deze vondst weer op stap

    verder een vlakke etappe naar xian die op 15 km van de finish wordt onderbroken door ... lekke band ... achteraan , de vondst van deze morgen was dus niet zaligmakend , herstellen en met toegeknepen billen de resterende km afgelegd , rustpauze bij de eerste stadspoort die ik passeer en dan vlotjes naar de jeugdherberg , onderweg 'bell' - en 'drum' - toren passerend

    ben er reeds rond het middaguur en spendeer de rest van de dag met een bezoek aan die klokke-en drumtoren , gebouwen met de functie van onze belforts ? : wacht en uitkijktorens in het midden van de stad ,

    terug in de jeugdherberg reserveer ik een plaatsje voor een tour naar het fameuze terracotta-leger , daarna zet ik me in de lounge om wat te lezen en zie hoe een busje backpackers wordt afgeleverd , net opgehaald van het station of de luchthaven , enkele trappen omhoog in de buitenlucht tussen aircobusje en aircojeugdherberg , eentje zegt 'het is warm' , ik kan een glimlach niet onderdrukken


    maandag 4/8 xian - rustdag

    bezoekje aan dat leger buiten xian , maar eerst even binnenwippen bij een fabriekje dat de namaakversies ervan verkoopt
    bij aankomst in de site eerst een introductiefilmpje bekijken en in bij de ingang zit de man waar het allemaal mee begon , neen niet die keizer maar de man die begin jaren 70 een waterput delfde en geen water vond maar een stuk terracotte

    daarna bezoek aan de verschillende zalen : ze zijn groot en het leger is mooi en zeer indrukwekkend maar bij gebouw 4 heb je het wel gezien , daar vertelt de gids dat er nog steeds verder gezocht wordt maar dat dit 's nachts gebeurd , nu wordt alles duidelijk : overdag die beelden maken en ze 's avonds terugzetten !

    de avond besteden aan de zoektocht naar een nieuwe buitenband , na enkele plekken kom ik op het goede adres terecht , een winkel met een uitgebreid assortiment , ze hebben zelfs petjes van 'topsport vlaanderen - chocolade jaecques' ! , de eerste band die ze opleggen blijkt toch niet goed te passen dus nemen ze er eentje af van een fiets in de winkel , zelf ben ik ook wat aan het rondkijken en zie een fiets staan met het type buitenband dat ik gekocht heb in tabriz en waar ik totnutoe geen probleem mee had , of ze die er kunnen opleggen ? , helaas is dat niet mogelijk , het is een pakket , die fiets met die onderdelen tegen die prijs , geen probleem , de band die er nu opligt heeft wel de goede maat en ik voel nog eens ivm de kwaliteit van het rubber , het motto 'met alle chinezen maar niet met den dezen' indachtig


    dinsdag 5/8 dali

    geen sinecure om uit xian weg te rijden , druk verkeer , en veel aanduidingen zijn er niet , na een laatste tip van een trucker weer op de goede weg en dit tot weinan waar ik de verkeerde weg wordt opgestuurd met een ommetoer door het platteland tot gevolg en het beeld is hier zoals reeds op andere plekken gezien , kleinschalige landbouw , kleine percelen , veel handwerk , het kaf wordt nog manueel van het koren gescheiden , de korenhalmen worden uitgespreid op de trottoirs of de binnenplaatsen waar er dan een ezel of een tractortje overheen rijdt omde korenkorrels los te maken , de slimsten leggen de halmen echter op de openbare weg en laten de auto en vrachtwagens er overheen rijden en vegen 's avonds de oogst samen

    zoek naar overnachting in dali (ik zit echter in voorstadje ervan) , doe navraag en wordt naar een hotel gebracht , er zit een familie in het restaurantgedeelte en de zoon ervan spreekt me aan in het duits , ik ga me eerst opfrissen en daarna komt hij me opzoeken op mijn kamer en nodigt me uit om mee te eten met de familie , aan tafel zitten vader , moeder , zoon en dochter en nog 2 mannen die worden voorgesteld als ooms , ik vraag of het broers zijn van vader of moeder , van geen van beide blijkt , het zijn goede familievrienden , ooms dus

    zoon en dochter spreken beide duits (zij minder dan hem) want ze studeren beiden in duitsland , hij trombone sinds 5 jaar en zij 1 jaar compositie , tijdens de maaltijd wordt ik nog uitgenodigd bij hen te overnachten ( zij leggen vervolgens aan de eigenaar uit hoe de vork in de steel zit en het blijkt geen probleem om te vertrekken ) , reden : met de ervaringen van hun kinderen in den vreemde hebben hun ouders besloten iets te doen voor de vreemde in hun stad

    's avonds krijg ik nog een schotel fruit gepresenteerd , het is hier een fruitstreek : appels , druiven , (water)meloen , zelf zit de familie ook in de fruitsector , ze maken kartonnen dozen voor de verpakking ervan , terwijl ik ervan eet repeteert de zoon buiten op de binnenkoer : mozart en wagner


    woensdag 6/8 hancheng

    de vrijgevigheid zet zich ook deze morgen verder : flesjes water en fruit voor onderweg en ... teensletsen !
    met de zoon gaan ontbijten , vervolgens rijdt hij met me mee naar het centrum van zijn dorp van 500.000 inwoners ( hij zegt wel degelijk 'dorf' en niet 'stadt') , en stuurt me vandaar de goede weg op

    die weg is lastig en woestijnheet , als ik onderweg ergens rust langs de weg rijden 2 chinese jongens me voorbij , eentje stopt verderop , keert terug en ook hij geeft me enkele stukken fruit , geraak niet zover als verhoopt

    bezigheid 's avonds ? pre-olympisch vrouwenvoetbal bekijken


    donderdag 7/8 houma

    grote wegenwerken + koenstreek + zeer heet , ik zie er proper uit als ik 's avonds arriveer in houma na een dagje stofvreten , zo proper als na een droge parijs-roubaix , maar dan op zn chinees

    kom op een kamer terecht in chinees het hotel , in de buurt daarvan zijn enkele restaurants , goed voor mij maar de verhuurders van de kamer willen mij perse voeren naar de kfc , een westerling wil immers toch westers voedsel ? , dus ik achterop de brommer van de eigenaar die me naar het centrum voert , waar ik eet terwijl hij buiten wacht , en me daarna terugvoert

    een uurtje later geklop op de deur , politie die mn paspoort komt controleren , het beruchte verblijfsdocument invult en me vraagt naar de reden van mijn bezoek , zonder problemen afgehandeld want 1 van de agenten spreekt gelukkig wat engels

    bezigheid 's avonds ? pre-olympisch mannenvoetbal bekijken : belgie - brazilie


    vrijdag 8/8 huozhou

    weer een bloedhete dag op weg naar een stad die er op kaart niet groot uitziet maar dat in werkelijkheid wel is , maar ik val in herhaling waarschijnlijk , het ritueel van gisteren herhaalt zich : opnieuw politiebezoek , ditmaal in burger , en samen met iemand van het hotel wordt ook deze horde weer genomen

    natuurlijk naar de openingsceremonie gekeken , ik wil die barbacue wel in brand gestoken zien worden

    27-08-2008 om 07:18 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    26-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lanzhou - baoji
    zaterdag 26/7 lanzhou - rustdag

    tijdens het ontbijt komt mijn nieuwe chinese vriend mee aanschuiven aan tafel , het uitgelezen moment om hem nog wat te vragen , zoals of hij rekening houdt met ying en yang bij zijn ontbijt  ? , ja zegt hij , en waar moet je dan zoal op letten , wat hoort bij elkaar en wat niet ? ,  het verrassende antwoord is : ' dat weet ik niet , maar dit is een goeie plek dus zal het wel in orde zijn ' ,
     
    na het ontbijt naar het tourbureau , informeren of er nog andere gegadigden zijn voor de trip die ik wil maken , helaas is dat niet het geval , dus dien ik de volle pot te betalen voor de uitstap naar de binglingsi-grotten , een lange rit volgt door mooie landschappen maar ook door grauwe industrie , aankomst bij een meer , ook daar als enige passagier in het motorbootje dat me naar die fameuze grotten voert

    het meer heeft ook te lijden onder de droogte , de kapitein zoekt naar het diepste spoor , net als langs de weg is er op deze waterweg veel getoeter tussen de boten , de grotere maken wat deining die voor hevig geschok zorgen als wij erover varen

    aankomst bij de binglingsi grotten , de grotten zijn eigenlijk uitgehouwen niches in de rotswand waarin allerlei beelden zijn opgesteld , het belangrijkste van de site is echter een reuzengroot buddha-beeld , het aantrekkingspunt van deze plek , er lopen trappen van de grond tot aan zijn hoofd maar daar mag ik niet heen , jammer , ook de chinese familie waar ik mee oploop mag er niet op , ik raak met hen in gesprek en wandel ermee terug tot aan de ingang , deze terugweg loopt aan de overkant van de kloof waarin de beelden zich bevinden , vanaf deze plek zien we dat er toch mensen de tocht naar het hoofd van de buddha aan het maken zijn , 'sommige mensen mogen meer dan anderen ' is de reactie van de chinese familie , eenmaal terug aan de ingang trakteren ze nog op een ijsje met de chinese smaakvarieteit 'groene bonen'

    bij de terugweg over het meer passeren we enkele gestrande boten , zo laag staat het water dus

    belangrijke beslissing te nemen : welke weg verder volgen ? ,  ofwel via de gele rivier naar het noorden rijden en dan via datong naar peking of nog wat zuidelijker rijden richting xian en dan pas naar het noorden en naar peking , de eerste route passeert volgens de fietser die ik gister sprak terug door een stuk van de gobi woestijn en dit raadt hij af , naar het zuiden via de 316 naar tianshui is beter , ik informeer bij aankomst nog bij het tourbureau en zij raden me aan de 312 te nemen richting pingliang , om het even voor mij , beide komen in xian uit , ik kies uiteindelijk voor de laatste weg


    zondag 27/7 dingxi

    stevig ontbijt genomen , zo'n chinees ontbijt vult wel maar ik heb de indruk dat ik ook snel weer honger krijg eenmaal onderweg

    de dag begint met een stevige klim , steviger dan verwacht , en daarna continu op en neer in behoorlijke hitte en kom na een probleemloze rit in dingxi aan , de eerste plek waar ik stop om te overnachten is vol , maw ze mogen me niet accepteren en een agent wandelt met me mee naar een ander hotel waar ik blijkbaar wel mag overnachten , die 's avonds mijn gebruikelijke (maar steeds kortere?) wandeling om de spieren een andere beweging te laten doen , om me te orienteren in de plek waar ik zit en uit te pluizen in welke richting het morgen moet , gewoon de weg blijven volgen blijkt ( maar voor hoe lang ? ) 


    maandag 28/7 lengxi

    eenmaal buiten dingxi worden de pijltjes er niet duidelijker op , ik rij rechtdoor waar ik eigenlijk rechtsaf moest om dan via een viaduct links de weg weer over te rijden en verder te gaan via de 312 , maar door recente wegenwerken en oude richtingsaanwijzers en mijn koppigheid blijf ik verder rijden , de signalen waren nochthans duidelijk : de smallere weg , een spoorlijn die er niet mocht zijn , + onder dat viaduct doorgereden , mijn frank valt te laat en ik blijf dan maar doorrijden langs een verschrikkelijk lastige weg , omhoog dus , de zuurverdiende hoogtemeters worden op het eind van de dag snel tenietgedaan door enkele haarspeldbochten aan de andere kant van de berg , kom uiteindelijk in lengxi aan en  ook op de 316 , de weg aanbevolen door de fietsende chinees in lanzhou


    dinsdag 29/7 tianshui

    ferme etappe met 2 cols , passeer langs een plaats met de naam wushan , en shan betekent berg dus ... , zeer warm en het verkeer wordt steeds drukker , geen tijd om veel observaties te doen , veel te lastige rit daarvoor


    woensdag 30/7 majishan

    de majishan-grotten , nog een interessante plek het bezoeken waard , vertrek uit tianshui met de idee dat deze bezienswaardigheid niet te ver van de hoofdweg ligt , opnieuw een vergissing , ik rij richting majishan en sla daarvoor van de 316 af , na een vlakke aanloop van enkele km gaat het bergop , er zit niet voor niets een shan in de naam , tegen de middag kom ik er aan , dat is bij de ingang van het gebied waar de grotten deel van uitmaken , een man die daar werkt neemt me mee naar een overnachtingsplek , een b&b zou je kunnen zeggen , het huis van de familie bestaat uit een binnenkoer met daarrond de privevertrekken , keuken , badkamer en een extra kamer die verhuurd wordt , de eigenaar belt zijn dochter die wat engels spreekt om uit te vissen wat ik eten wil , na de maaltijd bezoek ik de grotten , zelfde principe : in een rotswand uitgehouwen niches met daarin allerlei beelden van buddha's en boddisatva's , allemaal verbonden via trapconstructies en hier mag je er wel op ,dat is precies het aantrekkingspunt van deze site me dunkt , een rustige plek van meditatie ? , neen , de chinese steken hier volop vuurwerk af , om de boze geesten af te schrikken

    's avonds informeer ik naar de weg terug , en het wordt letterlijk de weg terug , het alternatief gaat ook naar de 316 maar dan via kleine en vermoedelijk steile bergwegen


    donderdag 31/7 ?

    neem het zekere voor het onzekere en begin met de afdaling naar het punt waar ik gister van de hoofdweg afreed , onderweg begint het te regenen en serieus , eenmaal weer op de goede weg gaat het omhoog , bij de daaropvolgende afdaling doe ik het rustig aan , de weg ligt zeeer nat
    regen en bergen : geen aangename combinatie

    voortploeteren in deze omstandigheden tot ik een groepje gebouwen tegenkom in klassieke formatie : restaurants annex hotels , garages voor vrachtwagens , ga zo'n plek binnen ( een hotel nietwaar , geen garage ) , drink er wat en beslis er dan maar te blijven , het is een gemeenschappelijke kamer en hoop dat er niemand meer komt binnenvallen ,  wassen aan het kraantje , toilet in de tuin ,


    vrijdag 1/8 baoji

    rij 's ochtends mn fiets van de binnenkoer naar buiten en merk dat achterband lek is , vervangen , hang alle bagage terug , opnieuw lek (nog geen meter gereden) , nogmaals vervangen en dan toch kunnen vertrekken , onderweg nog 2* lek gereden , de laatste maal zie ik iets uit de binnenband steken , een stukje metaal , onderzoek daarna de binnenkant van de buitenband en de velg maar vind verder niets , heb ik de oorzaak gevonden ?

    zeer voorzichtig verder rijden richting baoji , stelselmatig dalend langs bergflanken met zicht op de rivier die alle kloven hier heeft gemaakt maar ook met zicht op het treinspoor en de snelweg die wordt aangelegd , verschillende zichten zijn dat , de ene keer van boven de andere keer van onder , terwijl mijn weg zich aanpast aan de omstandigheden van berg en dal volgen de nieuwe wegen hun eigen koers , dat is : geleidelijk naar beneden , berg en dal onderwerpend aan hun parcours ( viaducten of tunnels al naargelang )

    passeer de zoveelste payage , in de rij wachtende vrachtwagens zit er eentje met een speciale lading : bijenkasten , open ! , er vormen zich geleidelijk enkele bijenwolken die met de vrachtwagen mee opschuiven , ik rij erdoor en enkele volgen me (aangetrokken door mijn zoete lijfgeur of is het een bijenvariant die op andere geurtjes afkomt ?) , zolang ze rond mijn hoofd draaien is er geen probleem , maar 2 vinden hun weg onder mn t-shirt , kunnen er niet meer van onderuit en steken me , snel stoppen , van eentje vind ik de angel terug en terk die uit en verder zie ik nog een gaatje maar geen angel , zo uitgevallen ? , t-shirt gaat in de broek en zo verder , nog door enkele tunnels en dan ben je er plots uit : geen bergen meer (voorlopig toch) , vervolgens vlakke weg naar baoji

    in baoji ga ik vervolgens nog met de hulp van iemand van het hotel op zoek naar een fietswinkel om nieuwe buitenband te kopen , pas op derde plek de goede maat gevonden , ik content (voorlopig toch)


    26-08-2008 om 13:59 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    22-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.yuanshanzi - lanzhou
    zaterdag 19/7 yuanshanzi

    het gaat vlot vooruit deze ochtend , passeer door de stad jiuquan , groter dan jiayuquan , die indruk maakt door de grote lanen en gebouwen , of is dat omdat ik al zolang geen grote stad meer gezien heb ?

    even voorbij qingshui stopt een auto en de inzittenden maken fotos van me , dat is de 2de keer vandaag , en het is al eerder gebeurd dat mensen stoppen om een foto te nemen en dan weer verder rijden of dat vanuit rijdende auto doen , een raar gevoel : je foto hebben in het vakantie-album 2008 van totaal onbekende mensen

    overnachting in chinees hotel , in de loop van de avond komen nog een aantal loonwerkers toe , ze parkeren er hun kleine pikdorsers op de binnenkoer van het hotel , de baas van het hotel komt ook nog eens gedag zeggen , om uit te maken waar ik eigenlijk vandaan kom , waarheen ik rij en om de fiets te bekijken , als zijn nieuwsgierigheid is voldaan vertrekt hij weer ,


    zondag 20/7 zhangye

    's ochtends samen met de loonwerkers op en vertrekken , ik op de fiets , zij op hun pikdorsers , het is oogsttijd en dat valt te merken aan het verkeer , de weg is mooi , bergaf en afwisselend open landschap en veel boom-omzoomde wegen , aangenaam om door te fietsen ,

    's middags aankomst in Linze , ga daar iets eten maar restaurant heeft rijst nog noedels , zit in een 'hotpot'-restaurant iets zoals fondue , bestel er toch , de dienster doet haar best wat engels te spreken en we komen er uit , na de maaltijd vraagt ze of ik nog iets wil , noedels bijvoorbeeld , ik begrijp het het , zoiets hadden ze daarnet toch niet ?  , de uitleg is simpel , ze willen er wel om gaan en klaarmaken voor me , ik bedank voor de moeite want heb genoeg gegeten , als ik dan betaal geef ik enkele yuan fooi , ze begrijpt niet wat ik bedoel , gaat ze ermee naar de kassa maar komt even snel weer terug , 'we hebben dit niet nodig' zegt ze , en ze geeft de enkele yuan terug


    maandag 21/7 shandan

    het wordt steeds drukker op de wegen , maar ze bollen goed , de eerste 40 km verlopen probleemloos maar daarna is het plots gedaan , het beste is er precies van af en de benen weigeren nog dienst , het doel van vandaag yongchang wordt niet bereikt , dus wordt het shandan , ik stop er eerst om te eten en vraag dan naar hotel , dat is er dus is de keuze om te blijven snel gemaakt , rust eerst wat uit en de benen voelen direct beter ( als ze niet moeten werken he ! ) , heb er goede hoop op dat het morgen beter gaat ,


    dinsdag 22/7 yongchang

    van dat goed gevoel gisteren valt niet direct iets te merken , de weg gaat lichtjes omhoog , volg verder de 312 maar die gaat over in een oprit voor de snelweg , dus alternatief te zoeken , er loopt nog een weg de stad uit en daar vind ik een oude mijlpaal met de aanduiding '312' dus denk ik weer goed te zitten , de weg verslechtert echter zienderogen tot er enkel een zandweg overblijft die tenslotte gewoonweg eindigt , links van me loopt de snelweg en rechts rijden in de verte auto's over een gewone weg , in die richting een paadje gevolgd , een droge rivierbedding over en tenslotte regelrecht door de muur gereden waarin hier op verschillende plekken een gat is gemaakt , kom uiteindelijk terug op een asfaltweg en me orienterend op de snelweg rij ik verder , uiteindelijk kom ik weer op een weg parallel aan de snelweg , na de lichte klim van deze morgen zit ik nu op het plateau van de waterscheiding , hier is het continu licht op en neer tot de afdaling aan de andere kant van het plateau wordt ingezet , met het uitzicht dat ik op deze plek heb is het duidelijk dat dit de enig correcte weg kan zijn , de 312 is dus onderbroken maar geen enkele melding daarvan langs de weg , ofwel heb ik iets niet gezien ? uiteindelijk zie ik een aanduiding naar yongchang , ik zit goed en dat is het voornaamste ,

    uit eten in yongchang , in het lege restaurant komen nog 2 gasten binnen , duidelijk geen chinezen , ze komen uit de caraiben en werken hier aan de gaspijpleiding , die werken ben ik vandaag gepasseerd (en ook al eerder veel meer naar het westen) , zij hadden me niet gezien maar anderen wel dus waren ze niet verrast me te zien en wisten ze wat ik er deed , ze zijn er zelf nog niet lang maar hebben ondertussen wel het menu van het hotel laten vertalen en daar maak ik ook dankbaar gebruik van


    woensdag 23/7 huangyangzhen

    mooi weer , aangenaam terrein , een bekend fenomeen duikt weer op , de weg is geblokkeerd , deze maal voor het inrijden van wuwei , gewoon een hoop stenen en zand en je kan niet meer verder , na een serieuze ommetoer door de stad kom ik weer uit aan de andere kant van de stad en zie ook hier dat de weg geblokkeerd is , naar de reden daarvan heb ik het raden , het blijft warm maar de woestijn is definitief voorbij , voornaamste gevolg daarvan is dat het aantal kleinere dorpjes zich sneller opvolgt en er dus gemakkelijker bevoorraad kan worden onderweg


    donderdag 24/7 yongdeng (?)

    serieuze beklimming gehad vandaag en in combinatie met de hitte is dat zweten geblazen , de beklimming eindigt weer op een plateau , een kaal geval deze keer maar daarna volgt een mooi stuk vals naar beneden langs met bomen omzoomde wegen , of dit nog lang zo zal blijven weet ik niet de bomen zijn immers allemaal gemerkt met een witte streep , volgt hier straks een kaalslag ?

    de start van de spelen nadert en dat merk ik 's avonds in het hotel : daar krijg ik na inchecken nog bezoek van politie die mijn paspoort nog eens komt controleren


    vrijdag 25/7 Lanzhou

    rij weg uit wat ik dacht dat yongdeng was , en voor de 2de keer blijkt dus dat ik eigenlijk niet wist waar ik zat , yongdeng bereik ik pas vandaag na 20tal km , de naam van de plek waar ik overnacht heb ken ik niet en stond niet op de kaart ...

    weer aangename wegen om de dag mee te starten , warm maar bergaf (met de nodige tussenklimmetjes natuurlijk)

    bij hehou is het wat zoeken naar de juiste weg naar lanzhou , hier ga ik een eerste keer over de gele rivier , vandaar langs drukke wegen en industriegebieden naar lanzhou , dit is blijkbaar het centrum van china's petroleumraffinage ,

    wordt op deze weg ingehaald door chinese fietser , hij woont in lanzhou en zal met me meerijden naar downtown lanzhou , in de verte ligt de stad al te blinken , ' in de verte ' is wel van toepassing want de stad heeft zich langs de gele rivier ontwikkelt en is dus smal maar zeer lang , het is nog een heel eind rijden tot het centrum , aan een kruispunt neemt mijn begeleider afscheid van me , downtown blijkt nu nog 5 tot 10 km verder te liggen (das dus downtown naar chinese begrippen)

    als ik het centrum bereik is het eerste wat ik doe stoppen bij een terrasje langs de gele rivier en daar even uitblazen van de inspanning , daarna volgen de laatste km door de stad naar een hotel , rij hierbij door een winkelwandelstraat maar doe dat te snel en wordt dan ook tegengehouden door agent en rij dan stapvoets verder ,

    na me geinstalleerd te hebben ga ik op zoek naar een tourorganisatie die me naar de binglinsi-grotten kan brengen , de belangrijkste bezienswaardigheid van lanzhou , het is al laat en de firma die in het hotel is gevestigd is al gesloten , een chinees spreekt me aan , hij spreekt goed engels , heeft in nieuw-zeeland gewoond (en wil zn engels wat oefenen met mij zeker?) ,  ik leg hem uit wat ik zoek en samen gaan we op stap , hij kent nog een andere plek , maar die is ook gesloten en na wat telefoontjes komen we in derde plek terecht waar we wachten op nog iemand anders die een dergelijke tour organiseert , die wachtkamer blijkt de vergaderzaal te zijn van de lokale amway-afdeling (als ik hier maar niet vertrek met een messenset ! )

    uiteindelijk draait de zoektocht op niets uit maar gaan we wel nog samen eten en wat ik ook probeer ik mag na afloop mijn deel niet betalen , ' zo maak je in china vrienden ' zegt hij

    22-08-2008 om 12:54 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.? - jiayuquan

    zaterdag 12/7 ergens te velde

    vroeg vertrekken uit hami , de hitte wat voor zijn , de eerste kilometers kan ik nog regelmatig drank en eten bijkopen

    op naar Luotuoguanzi , aan de payage aldaar de gebruikelijke vragen van de verkeerspolitie , deze keer wordt ik uitgenodigd naar hun bureau waar ik thee krijg en watermeloen , eentje van de politie zegt dat ik sterke benene moet hebben en volet daarna aan mijn arm , ik blijf wat zitten om uit te rusten en mag vervolgens mee-eten , het is al middag , het kommetje met noedels doet deugd , daarna informeer ik naar mogelijke overnachtingsplekken verderop de weg , een discussie ontspint zich tussen de agenten , volgens de een is er iets te vinden , volgens de ander niet , dus op goed geluk verder rijden en zien wat er op me afkomt (of net niet) ,

    yandun ziet er op de kaart als een plek uit waar een hotel zou kunnen zijn , maar ik rij het voorbij zonder het te beseffen , het is niet meer dan een kruispunt , de volgende plek is xingxingxia maar dat ligt nog zeer ver , dus wordt het uitkijken naar een plek om te kamperen , er zijn echter weinig beschutten plekken te vinden of iets dat uit het zicht van de weg ligt , dan kom ik bij een groepje tenten van een familie wegenwerkers , of het met de vakantie te meken heeft weet ik niet maar er woont hier effectief een familie waarvan de ouders aan de nieuwe snelweg werken , de zoon helpt mee , wat de dochter doet is niet duidelijk ,

    ik vraag hen of ik er mag kamperen en er is geen bezwaar , ze helpen me zelfs bij het opzetten van de tent en wat later mag ik zelfs mee-eten , noedels met wat vlees , zo smaakt het toch want het is ondertussen donker en er wordt niet gegeten bij kaarslicht maar bij sterrenlicht , en dat is wat op de tast


    zondag 13/7 xingxingxia

    een korte etappe maar het is weer goed warm , minder wolken dan de voorbije dagen die wat voor verfrissing kunnen zorgen , de omgeving is desolaat en het gaat omhoog , niet echt klimmen maar je voelt het wel , kom een chinese fietser tegen , hij rijdt richting urumqi en zorgt wat voor verwarring over de status van xingxingxia , stad , dorp of gewoon een naam ? , weerom spannend afwachten , het is pas bij de laatste km dat ik in de verte wat gebouwen zie , x blijkt een payage te zijn waarrond zich wat huizen , garages , winkels enz hebben gevestigd , en na wat zoeken vind ik er ook een wat ik maar chinees hotel ben gaan noemen : deur - raam - raam - deur -deur - ... enz rond een middenplein , enkele bedden op 1 kamer en het sanitair buiten


    maandag 14/7 anxi

    ochtendritueel , naar toilet , een chinees wc dus , enkele hokjes op een rij , gat in de grond , afgescheiden door laag muurtje , je ziet elkaar niet als je hurkt , geen deuren , de rij aflopen tot je een vrij plekje vindt

    het blijft warm , zwoel , kom nogmaals een chinese fietser tegen die ook naar urumqi rijdtr , blijkbaar is dat een favoriete bestemming voor chinese fietsers , hij zegt me naar dunhuang te rijden maar dat ligt me iets te veraf van mijn route , de klimmetjes zijn hier steviger dan gisteren en dat duurt zo tot in Liuyuan , het is middag en daar stop ik om wat extra calorieen op te slaan ,

    het zwoele weer vormt donkerwolken , mooi om zien : 1 zwarte plek aan de hemel en daarrond verder blauwe lucht , minder mooi is dat de onweerswolken zich boven mij ontladen , ik stop onder een treinviaduct om de regenhoesjes over de bagage te trekken en daar staat ook een vrachtwagen waarvan de chauffeur hetzelfde doet met zijn lading

    het onweer duurt niet lang en daarna is het zeer aangenaam rijden , bergaf en wind mee , de resterende km naar anxi worden in een rotvaart afgelegd , dat er hier veel wind is kun je in de omgeving van anxi ook merken aan de grote windmolenparken , en groot is ook groot in china , niet die enkele die je bij ons ziet maar letterlijk honderden

    in anxi krijg ik in het hotel de o'clock-kamer , even vrees ik na een uur buitengegooid ga worden maar dat gebeurt gelukkig niet ,


    dinsdag 15/7 qiaowan

    bij vertrek extra water meegenomen maar dat blijkt weer eens niet genoeg te zijn , tussen anxi en qiaowan is er gewoonweg niets , absolute leegte , geen bomen of struiken , en de wind is gedraaid tov van gisteren , dus nu harde wind op kop en dat de hele dag lang , de weg slingert zich rond de snelweg , veel verkeer erop is er niet tot enkele chinese motorrijders me inhalen en me wat verderop doen stoppen , veel info krijg ik niet uit hen , het volgende teken van leven is een trein die ik in de verte zie passeren , even controleren op de kaart , weg en spoor komen naar elkaar toe , het is slechts een indicatie maar qiaowan kan niet ver meer zijn ,

    groot is het uiteindelijk niet maar het heeft alles wat ik nodig heb : een winkeltje en de eigenaars ervan hebben een vrije kamer , krijg van hen de klassieke thermos en daarmee maak ik enkele potjes instantnoedels klaar , drank , eten en rusten , meer hoeft dat niet te zijn


    woensdag 16/7 onbekend

    het water in de thermos is nog warm , dus maak ik nog een potje noedels klaar , krachtvoer om de dag mee te beginnen , de eigenaars van de kamer zijn nog niet op en ik heb nog niet betaald dus laat ik maar wat geld liggen , ik ken de tarieven ondertussen 

    na enkele km kom ik in een groen gebied terecht , een verademing na de leegte van de afgelopen dagen , wat beschutting voor wind en zon , laverend langs de snelweg , en dat gedurende een 20tal km , daarna weer woestijn tot yumenchen en verder ,

    het doel van de dag is yumen , als de 312 wegloopt van de snelweg , wat hoort volgens de kaart is het vervolgens uitkijken naar dat yumen , in de eerste agglomeratie die ik tegenkom duid ik yumen aan op de kaart en de mensen knikken , ik kan er overnachten wat ik ook doe , maar heb mijn twijfels over waar ik ben , ik kan niet zo veel gereden hebben in de afgelopen uren en het lijkt me ook een beetje een te kleine plek ,

    uit eten : ik maak het 'ik wil eten'-teken in het restaurant , wordt een tafel gewezen en de thee wordt uitgeschonken (altijd en overal en gratis) , maar het blijft wachten op de menukaart , niet dat dat veel verschil uitmaakt als het er gene is met prentjes , dat blijft wat duren en uiteindelijk krijg ik geen menu maar direct het eten zelve , 2 schotels : de mija (pasta) en de klassieker ei met tomaat , vraag nog een extra pasta portie en ik kan er weer tegen


    donderdag 16/7 jiayuquan

    na enkele km deze morgen volgt de bevestiging van wat ik gisteren reeds vermoedde , dit was dus niet yumen maar een andere plek , yumen doemt nu pas op in de verte - en hoogte , de weg gaat fors omhoog , steeds met uitzicht op yumen , daar aangekomen ben ik blij hier niet te hoeven overnachten , het is een grauwe industriestad , na dit eerste moeizame deel van de dag is het nu in vrije val naar beneden , heerlijk hoe de km voorbijvliegen , na nog rond een kleiner industriestadje gereden te hebben volgen de laatste km naar jiayuquan ,

    net voor de stad passeer ik een eerste stukje van de muur en zie ik ook het fameuze fort van de stad liggen , 1 van china's topattracties

    aangekomen in het hotel vertelt de receptionist me dat er ook een duitser logeert , hij is op reis in de omgekeerde richting : van beijing naar duitsland en dat te voet ( www.thelongestway.com ) , ik bezoek hem en hij geeft me wat info over wat er nog komt en het heuglijke nieuws dat de woestijn nu zo goed als voorbij is ,


    vrijdag 17/7  jiayuquan - rustdag

    de receptionist schrijft voor mij de 3 belangrijkste bezienswaardigheden op in het chinees : het fort , de muur en de vuurtoren , hou een taxi tegen en toon het lijstje en die is direct bereid me rond te voeren , eerst naar de muur , het eindpunt ervan , en tevens het einde van de wereld voor de chinezen van toen , daarna naar de vuurtoren , ook onderdeel van de muur en tenslotte naar het fort , zeer de moeite waard , als toemaatje nog een trip naar graftombes buiten de stad , klein maar de graftekeningen zouden authentiek moeten zijn en ik krijg nog wat uitleg van de opzichter ook

    22-08-2008 om 11:33 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    18-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toksum - hami

    zaterdag 5/7 toksum

    vertrek met te weinig water op zak en dat is dom , zeer dom , tussen hier en toksum is er niets , weer de snelweg op en het blijft ongelooflijk warm en berop , tijdens die bergop (en niet ver van de top blijkt even later) die ik iets voor de eerste keer , een minibusje vertraagt om die fietser te bekijken en ik doe teken om drank , de wagen houdt in en ik krijg een flesje water aangeboden , ze rijden door maar stoppen even verderop , de familie stapt uit placeert zich aan de kant van de weg en begint aan de watermeloen , als ik ze bijhaal moet ik stoppen en mag mee-eten , ook weer zeer aangenaam en nog meer welkom dan anders , na de rest van de klim volgt de afdaling naar de vallei waarin toksum ligt ,  dit duurt wat langer dan gedacht ondanks de snelheid die ik maak , ze beginnen immers met het hertellen van de km ! zo komen er nog eens 10 bij  , net voor aankomst in de stad nog wat bijtanken in een benzinestation als ik daar vertrek blijkt mijn achterste band wat te lossen , pomp die nog wat bij maar vervang die later op de avond in het hotel (fiest mee op kamer) ,
     

    zondag 6/7 turfan

    de vlakte van turfan staat vandaag op het programma , de heetste streek van china , de fout van gisteren niet meer maken en een grote hoeveelheid drank meenemen ! , en om de hitte voor te zijn vroeg vertrekken , dat is niet voldoende , tussen toksum en turfan liggen nog een 2tal oases en de rest is woestijn , ik volg niet meer de '312' dat is een omweg  maar ga rechtstreeks door de vlakte , korter maar heter , op 60 km afstand drink ik 4 liter water en bij aankomst in turfan heb ik nog dorst , ik kom er tegen de middag aan en spendeer de rest van de dag met rusten en maak een afspraak voor de volgende dag voor een rondleiding naar de interessantste plekken rond de stad 


    maandag 7/7 turfan - rust

    vandaag me nog eens laten rondrijden , dit samen mouders werken voor de europese commissie) , op het programma staan een bezoek aan een 'authentiek' chinees dorp , de oude vesting jiaohe , de bezeklik-grotten , daar gaan we niet naar binnen want blijkbaar zijn de belangrijkste en mooiste muurschilderingen er zo'n 100 jaar geleden verwijderd door duitse , britse en franse archeologen en die zijn nu te bewonderen in berlijn , londen en parijs ! , dan weten we nog wat te doen eenmaal thuis

    we worden ook uitgenodigd bij de taxichauffeur thuis waar we druiven gepresenteerd krijgen , elk huis is uitgerust met enkele druivenranken en ook de wandelstraten in de stad worden erdoor overschaduwd ,

    finaal nog een bezoek aan het ondergrondse waterleidingssysteem waardoor smeltwater van de omringende bergen naar turfan en omgeving wordt vervoerd en waardoor het ondanks de hitte een leefbare plek is en er ook zoveel druiven en meloenen gekweekt kunnen worden


    dinsdag  8/7 shanshan

    rustige etappe , bij vertrek stop ik bij een stalletje voor water , de vrouw bekijkt mij en mijn fiets en geeft me er nog een flesje van het huis bovenop , wat wind en nog steeds warm soms wordt de hitte getemperd door wat wolken , geen lange afstand afgelegd en tegen de middag kom ik in shanshan aan , eet er eerst en beslis dan om er te blijven , goede beslissing want op de kamer van het hotel is er zelfs een pc met internetaansluiting waardoor jullie die avond weer wat te lezen hebben ,


    woensdag 9/7 km 3768 van de '312'

    nog steeds warm en weinig bevoorrading , de verstrekte info wordt wat eentonig nietwaar , leg gewoon mijn afstand af en zoek daarna naar overnachting : truckershotel , kamer voor 3 , die neem ik in zijn geheel voor mezelf


    donderdag 10/7 sandaoling

    vroeg weg , eerst stukje omhoog , daarna omlaag en vervolgens vals plat , de lastigheid zit hem in de wind ('alles went behalve de wind ' zoals ze zeggen) , verschrikkelijk hard is die hier , wordt door niets en niemandal tegenhouden , geen boom , geen struikt , geen rots , en daarbovenop gebeurt het onvermijdelijke : mijn achterband begeeft het , toegegeven ik had die de vorige dagen al kunnen vervangen maar gokte er telkens op dat die het nog een dag zou uithouden , niet dus , vervangen in de wind is geen sinecure , moet fiets haaks op de weg zetten anders vliegt die steeds omver (zo hard waaien dus) , maar moet er dan wel op letten wanneer een vrachtwagen om de hoek komt rijden , dat lukt aardig , de ene bocht links ligt op zo'n 5 km , de ander rechts op 10 km , dan weet je ook hoe lang dat vals plat zo ongeveer is , aan de top daarvan is een payage met winkel , daar stop ik om nog eens te bevoorraden , eerst heb ik er geen erg in maar er staat een fiets voor de deur en er komt iemand buitenpiepen in fietstenue , het is Jong Ho Jung , koreaan en op weg voor een reis om de wereld , geschatte duurtijd : 3 jaar , das ook de moeite , hij beveelt me sandaoling aan als overnachtingsplek , een stad die niet op de kaart staat maar groter is dan sommige plekken die er wel opstaan , na ons afscheid verbeteren de rijomstandigheden fel en bereik ik zonder al te veel moeite sandaoling , voor de rest van de middag en avond : eten en drinken en rusten


    vrijdag 11/7 hami

    als een sneltrein vooruit vandaag , het verschil met gisteren kon niet groter zijn , korte etappe over goede wegen en wind mee , tegen de middag dan ook aankomst in hami , dus veel rusten (de geplande rustdag voor morgen laat ik dan ook schieten , die kan ik beter gebruiken om de volgende km beter te spreiden ) , en dagboek bijwerken , nog altijd warm maar minder erg dan rond toksum en turfan ,

    's avonds uit eten , er zijn 2 methoden om eten te bestellen , ofwel neem je blind iets van de kaart en wacht af wat ze brengen of je duidt iets aan wat andere klanten reeds eten , de laatste methode pas ik vandaag toe , er zitten 3 andere gasten rond een schotel met groenten en reepjes vlees en dat wil ik proberen , dezelfde schotel wordt me gepresenteerd (even groot , dus niet aangepast aan het aantal personen maar ik kan veel verwerken deze dagen dus dat geeft niet) , ik draai wat rond met de stokjes , het vlees heeft duidelijk 2 verschillende kanten , 1 gladde en de ander wat meer geplooid , geribbeld en er zit een beetje een geurtje aan , ik vermoed dat het overlangs opengesneden darmen zijn , eigenlijk smaken ze nergens naar en komt de smaak van het gerecht volledig van de paprika , pimento , ui en andere kruiden en wat groenten , al bij al smaakt het helemaal niet slecht hoor en ik eet zoveel ik kan , de stukken die te veel op darm lijken laat ik wel liggen

     

    korte bijdrage voor deze week , veel woestijn dus veel te zien was er niet , vooral gefixeerd op afstand doen en in de basisbehoeften voorzien : drinken , eten , drinken , slapen , drinken en nog eens drinken ... 

    18-07-2008 om 15:28 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    17-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aksu - ?
    zaterdag 28/6 aksu

    na de monsteretappe van gisteren nu wat rustiger aan , reden : de wind , die is sinds gisteravond gedraaid en daarmee is ook de verklaring gegeven waarom het gisteren zo goed en snel vooruitging

    vlakke wegen door de woestijn , warm maar regelmatig drank kunnen bijkopen onderweg , bij aankomst in aksu stoppen bij de lichten (na een hele dag rechtdoor rijden zou je dat wel eens durven vergeten ) en van rechts komt een groepje chinese wielertouristen aangereden , aan hen gevraagd waar te overnachten


    zondag 29/6 kuqa

    de dag begint mooi , opnieuw langs en door de woestijn rijden , het eerste 30-tal km uit kuqa is het aangenaam rijden , de weg is er omzoomd met bomen maar daarna volgt de leegte , geen bomen meer om de wind te breken en het blijft warm , dit blijft zo tot in de namiddag , dan verschijnen er aan de horizon onaangename dingen , zandkleurige laaghangende wolken , de wind trekt nog verder aan , krijg zand in de mond (hoewel ik die gesloten hou) en het begint te regenen , geen regen van zand maar 'gewone' regen , en geen klein beetje , geen schuilplaats te zien in de nabije omgeving , stop om regenkledij uit te halen , en dan gebeurt het , een chinees met 4*4 stopt en ik mag met hem mee , een aanbod waarover ik in deze omstandigheden niet lang hoef na te denken , alles in de koffer en mee naar kuqa of zo'n 150 km verderop , onderweg verergert de regen nog , op regelmatige plekken staan er op deze weg overstromingsplekken aangeduid en ik zie nu ook wat dit inhoudt , het water kolkt er overheen

    niet alleen wordt ik naar kuqa gevoerd , ik krijg er ook nog eens een maaltijd aangeboden door deze man , hij trakteert me achtereenvolgens op : een schotel pindanootjes in eigen nat , 1 voor 1 op te pikken met de stokjes , vervolgens een kom noedels , daarna een schotel met vis , ook te fileren met de stokjes (de kaakjes gaan er het gemakkelijkst van af) en tenslotte nog een kom met groenten en eentje met rijst , de gerechten worden niet na elkaar opgediend in de zin dat het andere pas volgt als het ene op is , neen , ik veronderstel dat ze op tafel komen naarmate dat de kok er mee klaar is , dus aan het eind van de maaltijd stonden er een 5tal schotels in een gevarieerde status van opgegeten , van half tot heel

    een dan is er het toetje van de dag : de finale van het europees kampioenschap , eerst bekijk ik de heruitzending van de 2 halve finales maar val in slaap voor de eigenlijke finale , die begint hier dan ook pas om 2 uur 's nachts


    maandag 30/6 kuqa - rust

    rustdag = eten en drinken , naar de bazaar en aan de blog werken , in het internetcafe hoef ik niet te zeggen van waar ik ben , ze kijken welke sites ik bezoek en al snel hoor ik 'belishu' vallen


    dinsdag 1/7 km 653 van de '314'

    ik rij de stad compleet verkeerd uit , volg eerst de richting treinstation , waar ik heen moet , maar ofwel zijn er 2 of ik weet niet waar heb ik een verkeerde afslag genomen maar ik kom te midden van de chinese velden terecht , na een lange omweg door het platteland kom ik eindelijk weer op een goede weg terecht , ttz een weg in de goede richting , eentje die weer op de '314' aansluit , deze aansluiting bestaat uit een benzinestation , enkele werkplaatsen voor vrachtwagens en het bijhorende truckershotel , net voor ik daar aankom stopt een taxi naast me , ik klik te laat uit de pedalen en lig tegen de grond , ditmaal uit pure vermoeidheid , de laatste km van de dag kropen voorbij en de zon stond al laag voor ik deze plek bereikte , was het daarom dat ik werd tegengehouden door de politie ? een fietser zo laat op de weg ? , enkel even kijken naar mijn paspoort , meer had het niet om het lijf ,

    blij dus onderdak gevonden te hebben in een mij ondertussen bekend etablissement , betalen per bed , primitief sanitair , s avonds nog een luchtje scheppen en wordt getrakteerd op een lichtspel : bliksem zonder geluid , zo ver dus ofwel verdampt het geluid in de woestijn


    woensdag 2/7 km 523 van de '314'

    val in herhaling : de fietscondities blijven dezelfde , een wind die gemakkelijk keert , warm , en regelmatig dorpjes waar je je kan bevoorraden m, s middags eet ik in 1 van die dorpjes , lahman is het hier veel gepresenteerde gerecht , bestaande uit pasta , groenten en een klein beetje vlees , en vooral zeer pittig , het is zo al warm maar hiervan ga je nog wat meer zweten

    in de namiddag begint de zoektocht naar overnachting , bij de eerste plek die ik vandaag vind wordt de politie erbij gehaald , zij vullen een formulier van verblijf in en bellen daarna iemand die engels spreekt om me mee te delen dat ik er niet kan blijven en dat wegens het 'environment' wat dat dan ook mag betekenen

    doorrijden dus en in het volgende dorp wordt er geen probleem van gemaakt ...


    donderdag 3/7 yanqi

    rij deze fiets uit kamer en die loopt niet vlot , de band van de fietskar is lek , rij naar buiten , en begin daar met de herstelling ervan , de eigenaar van het hotel geeft me een klein houten bankje en neemt er zelf ook een om toe te kijken hoe ik de binnenband stop , als ik daarna de lepeltjes wil gebruiken om de buitenband er weer op te leggen neemt hij het wiel uit mn bureauhanden en plooit die er zelf weer op , na dit intermezzo weer de hort op , eerst naar korla , na kashi nog eens een grote stad maar ik rij er omheen ,

    op een heuvel rond korla staat een neppagode , als grensaanduiding tussen chinees-oigoers gebied ? , de jongen die  ik gisteren in het restaurant sprak zei me dat het voorbij korla gedaan is met oigoeren

    de 314 wordt hier snelweg maar er is geen aanduiding van een alternatief dus rij ik maar door , wordt tegengehouden aan het tolhuis annex station van de verkeerspolitie en ik wordt naar de parallelle weg gebracht maar niet voor ik eerst nog wat drank meekrijg ,

    op de parallelle weg rijden doet pijn aan de ogen , zeker in vergelijking met de snelweg die ernaast loopt , die heeft een vlakker verloop en mijn weg is serieus versleten ,

    iets voor yanqi tegengehouden door oigoerse familie (d er rijden er hier dus toch nog rond ) waarmee ik watermeloen mag mee-eten


    vrijdag 4/7 km 252 van de '314'

    in tegenstelling tot kuqa rij ik deze keer wel gemakkelijk de stad uit , lang onderweg vandaag , eerst weer parallel met de snelweg maar deze weg loopt uiteindelijk over in de snelweg , geen alternatief meer , na enkele km is er politiecontrole , ga in de rij staan met mn paspoort en verwacht van de weg gestuurd te worden , er wordt slechts vluchtig naar mn pas gekeken en in plaats van de gevreesde melding krijg ik groen licht , mag verder rijden en krijg zelfs nog enkele flesjes water mee voor onderweg ! de politie , uw vriend ,

    vanaf hier is het gedaan met die zachte hellingen en klimt het stevig , wanneer ik een rustpunt bereik , een parking met een kaart van de regio en wat meloenverkopers erbovenop , informeer ik naar overnachtingsmogelijkheden de zoon van 1 van de meloennerkopers spreekt engels en volgens hem is er 'verderop' wel wat , dus daar op af , eerst nog wat klimmen en dan is het is continu dalen (gelukkig , want het bobijntje was op voor vandaag) naar een stad (?) , de eerste plek waar ik terechtkom is volzet , de 2de ook maar er is een oplossing , de bazin neemt me mee naar de keuken en vandaar naar de bergplaats naast de keuken , daar staat nog een bed bedekt met rommel (geen vuilnis maar lege kartonnen dozen, oude matrassen) , dit wordt opgeruimd en voila er is een bed voor mij , slapen is wat lastiger als er regelmatig wat drank uit de frigo wordt gehaald in mijn 'kamer' maar dat nemen we er maar bij ...

    17-07-2008 om 15:29 geschreven door helder


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sary-tass - aqal

    zaterdag 21/6 sary tass - rust

    na de inspanningen van de vorige dag(en) ben ik toe aan wat rust en wat aanpassen aan de hoogte kan ook geen kwaad , mijn beslissing om te blijven wordt nog bevestigd door het buitje dat in de loop van de dag valt , en voor jullie schrijf ik mijn dagboek vol met de gebeurtenissen van de vorige weken , want dat had wat achterstand opgelopen


    zondag 22/6 ishkertam

    mooi weer deze ochtend , vanachter glas , buiten is het frissen en er hangt wat ijs aan de fiets , bevroren dauw denk ik , dan maar terug de lange broek aan , het ontbijt is hetzelfde als het avondeten van gisteren : soep met een been in ,

    de laatste rechte lijn (mja recht) naar china , ongeveer 75 km over slechte wegen , neem onderweg nog laatste indrukken van kirgizie in me op , het landschap waar ik doorheen rij en reed is zeer indrukwekkend , hier met uitzicht op de uitlopers van het pamirgebergte , en stop dan ook regelmatig om rond te kijken en te eten en drinken , de slechte wegen betekenen wel dat ik geen snelheid kan maken bij het afdalen , normaal de 'beloning' voor een beklimming ,  en het is ook hier continu spoorzoeken , wat niet steeds lukt en nog eens voor een valpartij zorgt ,

    tijdens een van die pauzes komt een jongen op paard langs de helling waarop ik sta uit te kijken omhoog , een echte kirgische sheepboy

    er ontwikkelen zich enkele donkere wolken en dat bijna op ooghoogte , maar ik rij er rond en heb er geen last van

    controle bij het inrijden van de grenszone (nog niet de grens zelf) tussen kirgizie en china waar mijn passage wordt genoteerd , van dan af is het asfalt

    in nura , het laatste dorp voor de grens wordt ik bij navraag voor overnachting doorverwezen naar de grens 'ishkertam' enkele km verderop daar is een gastinitsa

    ishkertam zelf blijkt een woonwagenkamp te zijn en de grens is toe , het is al na 5 uur en hier is geen 24/24 dienst (of is het omdat het zondag is?) , was toch niet van plan vandaag al de grens over te steken dus dat geeft niet , morgen gaat het open gebaart een jongen waaraan ik vraag waar de gastinitsa is , ipv me daar naar toe te brengen neemt hij me mee naar de woonwagen van zijn familie , dan moet het maar zo denk ik , nog een ervaring erbij

    de fiets kan in de 'garag' (geen spellingsfout , enkel om de uitspraak - weer op zn russisch - wat te leiden) , maar ipv die er direct in te zetten neemt de oudere broer van de jongen hem uit mn handen en rijdt er nog en toertje mee , dat kan ik maar matig apprecieren en ik geef hem een tik met mijn gids over de zijderoute (een stevige dikke) , en voor er daar commentaar op komt , ik doe niet anders dan zij hier onderling in kirgizie , ze vloeken , ze tieren , ze slaan , en dan moet ik dingen doen die ik echt niet wel doen ...

    de woonwagen heeft 2 kamers , in 1 staat de stoof , wordt er gegeten (noedelsoep) en slapen de moeder en dochter , in de ander slapen de zonen , en ik dus , vader komt niet in beeld , s nachts probeert 1 van de kleine gasten bij mij onder de lakens te kruipen , ik kan me niet wassen en slaap met koersbroek en trui aan , de hygiene is gene vetten , de 2de zoon (diegene die me hierheen gebracht heeft) trekt s avonds zijn broekspijpen omhoog en begint aan enkele puisten rond zijn knieen te krabben : als ik hier maar niets opdoe (krijgen jullie ook al kriebels als je dit leest ? , stel je dan voor dat je ertussen zit !)


    maandag 23/6 kansu

    om 9 uur gaat de grens open maar eerst nog ontbijt , zelfde principe als in sary-tass , zelfde eten als gisteravond

    wassen = wat water tegen hoofd en nek pletsen en dat is het , toilet nodig ? : ga naar de overkant van de straat

    op weg van mijn verblijf naar de grens passeer ik het echte hotel ...

    kirgisische grenscontrole is eerst registreren daarna naar de dokter vervolgens douane (niets moeten openen , geen gescan) en finaal de 'uit'-stempel , daarna nog 2 maal paspoort laten tonen aan soldaten waarna enkele km niemandsland volgen ,

    de eerste chinezen die ik tegenkom , soldaten , tonen direct hun mercantielste kant , ze willen geld wisselen , maar van het woord dollar hebben ze nog niet gehoord , ik zal het maar via de officiele weg doen zeker

    1ste controle in china , de bagage wordt oppervlakkig doorgenomen en er wordt een copietje van mijn paspoort genomen , daarna verderrijden naar sinhana , de echte grensovergang en ook hier geen problemen bij de uitgang van het transitgebouw staat een soldaat die een laatste keer paspoort bekijkt waarna een 'welcome to china' volgt , voila , we zijn er !

    buiten wordt ik aangesproken door een man , mijn vooringenomenheid (door ervaring aan andere grensposten) blijkt ongegrond , het is deze keer geen geldwisselaar maar een gids die hier op klanten wacht , of ik soms enkele duitse touristen ben tegengekomen op weg hiernaartoe , jammer genoeg kan ik hem niet helpen , hij geeft me nog zijn kaartje in het geval ik hulp nodig zou hebben

    nuttig mijn eerste chinese maaltijd op chinese grond en dan op stap over de goede chinese wegen , zachtjes dalen en klimmen , een verademing na het geploeter van de laatste dagen , het gaat goed vooruit en geraak tot in kansu waar ik nogmaals eet en kan overnachten in een hotel(?) , er staan 2 bedden in de kamer , 1 ervan is een biljarttafel waarvan de poten zijn afgezaagd en met een dunne matras erop , ben blij onderdak te zijn want s nachts is er een stormwind


    dinsdag 24/6 kashi

    zelfde scenario als gisteren : goed weer , wind mee , meer dalen dan stijgen , regelmatig stoppen om wat te eten en te drinken
    bij aankomst in kashi spreekt een jongen op een brommertje mee aan (wat opvalt : veel electrische (fiets)brommertjes hier) , hij rijdt me voor naar een hotel , daar aangekomen wandelen 2 touristen net naar buiten , we zeggen hallo , eerst in het engels maar dan blijkt dat we eigenlijk niet zo ver van elkaar wonen , het zijn Chris en Hans uit Kortrijk , indien afgesproken was het onmogelijk geweest elkaar zo op de minuut tegen te komen , zij reizen in china hun zoon en vriendin achterna , die zijn op reis van india naar belgie en trekken momenteel door china , we hebben een aangename babbel en later op de avond nogmaals als ik hen tref in het restaurant , na was- en scheerbeurt herkent Chris me bijna niet meer , ik moet er proper uitgezien hebben bij aankomst !


    woensdag 25/6 kashi - rustdag

    veel heeft deze dag niet om het lijf , wat rondwandelen in de stad , dagboek en blog bijwerken , uitrusten , veel eten en drinken


    donderdag 25/6 kilometer 1315 van de '314'

    de '314' is geen snelweg maar er zijn toch payageposten , ik passeer er 2 , bij de eerste doet de juffrouw teken dat ik de fietsweg moet nemen die naast het complex loopt maar dat is een aarden weg en ik moet terugrijden daarvoor ( ben de toegang ertoe op dat moment al voorbij ) dus rij ik door , lach en zwaai terug naar die juffrouw

    voortduren een glooiende weg , nooit hard klimmen en ik hoef ook niet terug te schakelen naar de kleinste plaat vooraan , de wind is speels , nu eens mee dan weer tegen  veel opzij en in de loop van de dag wakkert die aan , ook wat wolken die voor verfrissing zorgen , geen direct zonlicht , maar al bij al vallen de omstandigheden mee + voortdurend water kopen waar mogelijk ,

    wanneer het moment gekomen is om overnachting te zoeken kom ik aan een kruispunt van wegen , koop er eerst wat drank en 1 van de omstaanders doet teken of ik wil slapen , er is een hotel maar om te zeggen waar het is wil hij 5 yuan , daar doe ik niet aan mee , ondertussen giet ik mijn flesjes water leeg in de bidons en geef de lege flesjes aan een jongen die er voor de recyclage zorgt , als ik dan aan hem vraag waar het hotel is brengt hij me er zonder probleem heen , ga binnen met het woorden- en zinnetjeslijstje van Djing (van de plaatselijke chinees) en het werkt ! , de man begrijpt me en er is nog een kamer vrij , die heeft 2 bedden , 1 bed kost 20 yuan maar dan met het risico dat er in de loop van de avond een kamergenoot bijkomt , wil je dit risico niet dan betaal je de 2 bedden , wat ik doe

    het woordenlijstje gebruik ik vervolgens nog eens om eten te bestellen , ik duid de woorden 'pasta' , 'groeten' en 'vlees' aan en verwacht een schotel met deze 3 ingredienten , een eerst schotel komt bestaande uit groenten en iets wat op pasta lijkt , geen vlees dus maar niet getreurd we kunnen daar tegen , als deze schotel bijna op is volgt er een tweede , bestaande uit vlees (soort stoofvlees) en aardappelen , als die voor de helft op is dan volgt , en dat zal ondertussen geen verrassing zijn , de pastaschotel : een kom noedels , daar heb ik eigenlijk het meest nood aan , dus de rest laat ik staan en eet deze laatste schotel nog volledig op


    vrijdag 27/6 aqal

    de condities zijn goed , wind mee ( pas te merken als ik stilsta ) , eten goed en voldoende water bij me , de bevoorradingspunten zijn wel schaarser dan gisteren , en goede wegen , steeds op en af en kan regelmatig de grote plaat opleggen , tegen de avond is het beste er wel van af en zie ik uit naar het aqal van op de kaart , zie voor me hoe de weg onder de spoorweg doorrijdt terwijl dit volgens de kaart pas na aqal gebeurt , ben ik er ongemerkt voorbijgereden ? , is het zo klein ? , wordt het dan kamperen vanavond ? , net voor de kruising weg-spoorweg is er een payage en daar vraag ik het nog eens , aqal blijkt - gelukkig voor mij - net wat verderop te liggen en er is overnachting mogelijk van het zelfde type als gisteren ,  

    17-07-2008 om 14:25 geschreven door helder


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!