onze uitstappen
  • Mobilhome reis 2018 Dag 15 - zaterdag 01 september
  • Mobilhome reis 2018 Dag 14 - Vrijdag 31 augustus
  • Mobilhome reis 2018 Dag 13 - donderdag 30 aug.
  • Mobilhome reis 2018 Dag 13 - woensdag 29 aug.
  • Mobilhome reis 2018 Dag 12- Dinsdag 28 aug.

Laatste commentaren
  • Tof! (Bart)
        op 26 augustus 2017. Bordeaux
  • Interesse (Patrick)
  • Waar blijf het vervolg???? (Mervylde Sabine)
        op
  • We... (Patrick)
        op
  • Stockholm (Jan)
        op 25 aug. 2015

• de vijftigers, hé
    01-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 15 - zaterdag 01 september
    Toen we wakker werden hoorden we nog de regen. Doch eenmaal echt wakker en op bleef de regen uit. Te voet naar de bakker en tegen 9u30 gewassen en ontbeten helemaal klaar voor de goeie 400 km terug huiswaarts, stopplaats Moezel. We kiezen voor Bernkastel. Maar ... na een drietal stau's, die ons toch wel 90 minuten langer de weg op brachten, kwamen we daar aan midden (16u30) de festiviteiten en was de camperplaats niet bereikbaar! Dan maar teruggekeerd en gezocht naar andere plaats. Doorgereden naar Traben, volzet! Doorgereden naar Kinheim, aangekomen om 17u30, grote, maar heel mooie camperplaats. Er is geen indeling, je kan zomaar een plaats kiezen. Door de uitgestrektheid van de camperplaats wordt dat wel even zoeken, want morgen willen we hier vroeg uitgeraken en iedereen staat hier wel wat door elkaar. Maar het is hier mooi, vlak langs de Moezel, stil en rustig alhoewel de meer dan 40 campers die er staan.

Ons cash geld is op en we moeten een bancontact weten te vinden en die ligt pas over 4 km in Kröv. We beslissen toch de fietsen nog een laatste maal uit te halen. Een halfuurtje later hebben we opnieuw cash :) waarvan we een deeltje al direkt uitgeven aan een terrasje met heerlijke plaatselijke wijn en een hapje, Schoolse (soort gehaktbrood met soort zuurkool) voor mij en bruscetta voor Griet. Na een mooi ritje door de wijngaarden terug aan de camper omstreeks 21u. Genoten van onze laatste avond op reis ...

Het was een mooie dag, met in het begin wat bewolking, maar vanaf de middag een blauwe hemel, met nu en dan een wolk, heerlijke temperatuur, ... Morgen laatste etappe met als doel ons vertouwde huis in Wielsbeke.

01-09-2018, 22:05 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 14 - Vrijdag 31 augustus

Frisse morgen, vannacht veel regen, nu even droog, net op tijd om naar de bakker te gaan. Maar éénmaal terug begint het opnieuw te regenen. We blijven in de camper en het blijft maar regenen. De ochtend dan maar gevuld met het doen van de service (vers water, vuil water weg, WC lozen en opnieuw verversen, ..  Picknickje, ….Omstreeks 14u30. stopt het met regenen en vertrekken we voor onze geplande fietstocht: tourticket Meersburg, overzet naar Konstanz , fietsen tot Wallhausen, overzet terug naar Uberlinghen, terug de fiets op naar Meersdorf.

Twee maal over de Bodensee voor 21 euro (2 personen + fiets). Tot aan Walhausen droog en aangenaam weertje, maar toen begon het weer te regenen. Wat zeg ik, echt door te regenen. In Uberlinghen even gestopt om het stadje door te wandelen en iets te gaan eten. Maar dan ….18 km de fiets op in de gietende regen !!! Tot aan Meersdorf mooi aangegeven waarlangs we moesten rijden, maar vanaf daar, inmiddelijls al redelijk donker, werd het toch even moeilijk. Uiteindelijk om 21u15 de camper teruggevonden. Natte kleren uit, mijn schoenen stonden gewoon vol water J. Moe, ietsje rillig, voldaan, … ons bedje opgezocht … Morgen richting Moezel … We zien wel J

01-09-2018, 21:59 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 13 - donderdag 30 aug.

Deze morgen in het zonnetje om broodjes kunnen gaan en zelfs nog heerlijk buiten kunnen ontbijten. Maar we zagen de vervaarlijke donkere wolken van over de bergen op ons afkomen. Omstreeks 9u30 waren we de baan op naar de Bodensee. De Sygic zegt dat we daar een 400 km over zullen doen en omstreeks 13u30 zouden aankomen. Maar die donkere wolken kwamen ons al snel tegemoet met heel veel regen! De snelheid moesten we beperken tot maximum 80km/uur. Met hier en daar nog eens een korte stau, deed ons einduur er telkens minuten bij. Omstreeks 12u30 hielden we een stop op een parking van een zwembad ergens rond de 250 km. Na de picknick en een halfuurtje platte rust vertrokken we voor de tweede etappe. Ondertussen is het droog en zelfs al wat warmer. Om 15u45 komen we aan op de vooropgestelde camperplaats in Stetten am Bodensee. Het was zoals verwacht en opgezocht: 9 euro per nacht (zonder electriciteit, maar onze twee batterijen + zonnepaneel kunnen dit meer dan makkelijk overbruggen). We staan hier mooi op de zijkant met zicht op landerij en appelboomgaard. Rustig en stil. Een aanrader voor elke camperaar die de Bodensee wil aandoen.

We namen onmiddellijk de fietsen om de omgeving uit te zoeken. We reden naar beneden naar de see toe. Zelfs langs een ‘steen’pad langs de wijngaard. Maar wat verderop hadden we alleen de keuze om opnieuw naar boven te fietsen (allez te stappen). Boven kwamen we op het fiets- en wandelpad op de hoogte en reden we richting Meersburg, een kleine drie km verderop. Daar is een Infocentrum dat we bezochten en zo onze fietskaart hebben voor onze rondrit voor morgen. Het stadje bezocht, echt gezellig: vele mooie gebouwen, leuke en typische winkeltjes, toeristisch maar niet te druk en een aangenaam terrasje voor ons aperitief, want het viel ons plots te binnen dat we vandaag 32 jaar getrouwd zijn.

Na 8,5 km op de fiets terug aan de camper. Entrecote met gebakken aardappelen in saus van de Hein en salade. Een feestmenu Smile Het is nu 21u. Rustige, stille, heerlijke avond.

01-09-2018, 21:53 geschreven door Hein en Griet

29-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 13 - woensdag 29 aug.
    Prachtig weer om op te staan! volop zon, eerst wat fris, maar de temperatuur stijgt om de vijf minuten. Mijn ochtendritueel: met de fiets naar de bakker. Heerlijk!

Vanaf vandaag keren we terug richting belgie, een goeie 1300 km te gaan. Vandaag doen we er een kleine driehonderd. We gaan naar een camperplaats in de bergen. Kellerbauer stelllplatz in Altenmarkt.

We hebben een uurtje vertraging door eine Sperre aan een tunnel niet ver van Salzburg, maar de omgeving en zichten zijn om van te genieten en we hebben eigenlijk tijd zat, 't is vakantie, hé! Omstreeks 14u. arriveren we op de camperplaats. Mooi gelegen, betaalbaar. En het is pas de tweede keer dat er ook nog één belgische camper staat :). We worden heel vriendelijk onthaald en krijgen concrete uitleg over de toeristische mogelijkheden. We kiezen voor een wandeling naar een hotel hoog op een berg (met een gekende rodelbaan voor in de winter, natuurlijk), Winterbauer genaamd. Maar eerst even te voet naar het stadje om boodschappen (2km). Dan start onze 'echte' wandeling. De bewegwijzering valt even tegen, net als het kaartlezen, we zijn toch even de verkeerde kanten uit. Maar na twee uur wandelen komen we om 19u. aan het hotel aan. Het zicht, of beter de zichten van daaruit, doen onze verdwaalstress gauw vergeten. We eten er een voortreffelijke 'Lachsforelle met verse bladspinazie en zoete aardappelen' voor 18,50 euro de man en een goed glas wijn erbij. Voor de terugweg nemen we geen risico's en nemen de gewone weg. Het wordt lichtjes frisser en tegen dat we beneden zijn schiet de nachtverlichting reeds aan in de straten van Altenmarkt. Tegen 20u30 zijn we terug aan de camper. Vermoeid, maar voldaan.

29-08-2018, 21:25 geschreven door Hein en Griet

28-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 12- Dinsdag 28 aug.
    De toeter van de bakker weerklinkt om 7u30. Ik spurt mijn bed uit en schiet in mijn kleren. Oef, we hebben broodjes voor de dag Razz.
    Het zonnetje schijnt heerlijk. Het belooft een prachtige dag te worden.

Na het ontbijt gaan we nog een kijkje nemen naar het naastgelegen zwembad, waar we eigenlijk gratis gebruik mogen van maken. Man, man, zo'n zwembad: een olympisch zwembad, een zwembad met brubbel-affaires, een zwembad met dubbele springplank en een kinderzwembad + twee ligweides en een cafetaria-restaurant. Verkleedhokjes, wc's. Noem maar op, alle luxe!!

We beslissen, vooral door het zekere mooie weer, hier nog een dagje te blijven.

We maakten in de voormiddag een fietstocht langs de Raab (eerst met een stop in het bedrijf waar Jan werkt (Vossen) om Griet haar zonnebril, die ze de avond tevoren in Jans auto had laten liggen + bedrijfswinkelbezoek, schone winkel man!). We SMS'en Jan met de vraag of ze geen goesting hebben bij ons op de camping te komen eten, waarop we vlug een positief antwoord kregen. Dus na de fietstocht gestapt aan de Billa voor onze inkopen. Wok met kalkoen, courgette, Aubergine, pijpajuin, sjalot, look, chamignon, ... tagliatelli. met een wit wijntje of een weissbier.

In de namiddag hebben we gretig gebruik gemaakt van de zwembaden en de ligweides. Sudoki, woordzoekers en een goed boek ertussendoor.

Omstreeks 18u. kwamen onze werkmannen met de fiets de camping opgereden voor een heerlijk en gezellig avondmaal. Het is nu 21u15: Griet doet de afwas en ik schrijf de blog Laughing.

28-08-2018, 22:04 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 11 - Maandag 27 aug.
    Na een nacht met veel regen opgestaan omstreeks 8u. Droog weer, niet superwarm. Te voet naar de bakker en ondertussen naar het gemeinde amt om te vragen hoe het nu zit met de betaling. Ze vallen half uit de lucht :) Normaal wordt alles geregeld door twee mensen van die tennisclub (waar we staan), maar deze zijn in verlof. Ze rekenen uiteindelijk enkel de toerismetaks (1 euro!) aan. Heel vriendelijk allemaal.

Ik heb geluk, de plaatselijke bakker startte zijn eerste dag na twee weken verlof, dus ik geraak aan broodjes Very Happy.

Na heerlijk ontbijt vertrekken we. Griet wil nog even het 'centrum' zien. En ik wil nog even binnenspringen in het gemeinde amt om te weten waar we een tolvignet kunnen aanschaffen. Opnieuw heel vriendelijk met een ganse beschrijving waar ik aan zo'n vignet kan geraken + ze hebben blijkbaar toch contact gehad met de verantwoordelijke van de camperplaats en ik moet toch nog eens 5 euro betalen. Peanuts voor de plaats waar we stonden voor twee nachten (weliswaar ohne leistungen).

Het tankstation waar we het vignet kunnen kopen ligt gelukkig op de weg naar Jennersdorf. Een dikke 230 km rijden, maar het gaat in het begin echt traag vooruit. We moeten langs een kleine ring rond Wenen en dit van de ene rode lichten naar de andere + hier en daar nog wat werken! Op de middag stoppen we in een klein dorpje ergens te lande voor onze picknick.

We hadden een camperplaats in het oog in Unterlamm (boerderij) ongeveer 8 km van Jennersdorf. Maar daar toegekomen bleek de camperplaats eigenlijk  nog 10 km verder te liggen. Dit zagen we niet zitten. Dus toch de optie voor de camping in Jennersdorf. We kwamen daar toe omstreeks 17u. Prachtig gelegen + alles erop en eraan. We staan hier prachtig. Tijdens de zoektocht naar de camping passeerde er plots een blauwe mercedes, jawel hoor Jan en zijn collega Geert.

Een halfuur later komen ze ons op de camping afhalen om samen iets te gaan eten. De keuze valt op een restaurantje net over de grens in Hongarije. De grote kaart is niet beschikbaar, maar wel de pizzakaart. Het werd dus pizza-avond, maar wel zeer lekker. In het terugkeren nog een terrasje gedaan in Jennersdorf met een verfrissend weissbierke.

Morgen eerste etappe huiswaarts - richting Innsbruck met een eerste stop ergens halverwege, rond Liezen. We zien wel.

28-08-2018, 00:00 geschreven door Hein en Griet

26-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 10 - zondag 26 aug.

We gaan dit jaar ons doel bereiken! Jiehaa! Om 10u06 hebben we een boemeltreintje tot in Obersdorf (2 minuten J), daarna de trein S7 tot in Wenen Mitte. Aankomst omstreeks 11u. Ik kon via de app van de OBB de tickets online boeken (heen en terug nog geen twaalf euro voor ons beiden, niet te geloven). De treins zijn stipt, verzorgd en net en heel overzichtelijk met veel schermen met de nodige en duidelijke informatie. Echt een aanrader.

Ik kreeg van Griet  voor mijn verjaardag een boekje over Wenen en daarin staat een wandeling van ongeveer 5 kilometer door de stad, die alle grote en interessante bezienswaardigheden aandoet. Maar eerst een ontbijtkoek (op zondag zijn in Oostenrijk alle plaatselijke bakkers gesloten.

Vannacht had het weer hard en lang geregend. De ochtend was grijs en nu en dan dreigend en éénmaal in Wenen probeerde zelfs de zon er nu en dan door te priemen, wat haar uiteindelijk lukte vanaf 15u30. Geen druppel regen gehad op onze tocht !

Wenen is mooi, maar misschien hadden we er wel iets meer van verwacht. Prachtige gebouwen, aangenaam wandelen door diverse straten en steegjes. Leuke winkeltjes, vele restaurantjes en vooral veel musea. Het is een feit dat één dag veel te weinig is om Wenen echt te bezoeken. We moeten dus zeker nog eens terugkomen J.

Op de middag eten we natuurlijk die originale wienerschnitzel met (althans voor mij) een goeie pint bier. Lekker, veel en echt niet duur.

Het is zondag en dan zijn toch heel wat dingen gesloten in Wenen en dat valt ook op aan het aantal toeristen. Het is betrekkelijk rustig en dat vinden wij wel aangenaam. Ons boekje is wel niet super handig: het plannetje en de begeleidende tekst zijn vaak verwarrend, waar door we heel vaak op zoektocht moeten gaan en nu en dan eens ‘verdwalen’. We vermoeden dat we toch een kilometer of drie meer gedaan hebben.

We eindigen onze wandeling met een koffie in een konditorei, waar we ook nog wat koeken kunnen kopen voor ons avondmaal straks in Pichellsdorf.

Om 17u45 hebben we onze S7 en onze boemelke terug naar de camper. (het station ligt 50 meter van onze camper, wat een luxe).

We zien uit naar morgen, want dan zijn we afgesproken met onzen oudsten Jan in Jennersdorf.

26-08-2018, 21:32 geschreven door Hein en Griet

25-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 9 - zaterdag 25 aug.

Deze morgen wat langer geslapen, allez toch tot iets na 8u. Vannacht heeft het heel hard en lang geregend. Zo hard dat we de wagen met jonge gasten (die waarschijnlijk van het Volksfeest kwamen en daar op onze parking nog even kwamen napraten) en hun luide muziek amper konden horen. Dus uiteindelijk weinig last van gehad.

Omstreeks 8u30 de fiets op (het regent niet meer!) naar het dorpje om ontbijtkoeken. Op de plaats van het volksfeest zijn de kramers druk bezig de ochtendmarkt aan het opzetten.

Omstreeks 10u40 zijn  we terug de baan op. We kiezen om via secundaire wegen richting Stockenau te rijden. Daar zijn twee camperplaatsen dicht bij een station (waar we de trein kunnen nemen naar Wenen).  Het word teen mooie tocht (ongeveer 200 km) op en neer, afwisselend bos en mooie vergezichten en leuke kleine Oostenrijkse dorpjes.

Op de middag sla ik even af  aan het schloss öttenstein. Waar we op de immense parking helemaal alleen staan, onder de bomen met zicht op het schloss. Tijdens onze picknick komt zowaar een bus opgereden! Ze stappen uit, staan wat  te babbelen en zetten weer aan J.

Na onze broodjes gaan we even op stap naar het schloss. Het restaurant is vandaag gesloten omdat er vanavond een bal doorgaat voor de landsgewirtschafts bund. Maar we kunnen gewoon binnenwandelen en krijgen een vriendelijke grussgod van de werkneemsters. We wandelen verder op en neer door het bos tot aan de camping an see. Grote camping, weinig caravans of campers te zien en al zeker geen volk. Op het meer zit enkel op een bootje een eenzame visser. Maar het is droog en totaal niet koud. Een aangename wandeling.

Omstreeks 14u30 zetten we onze tocht verder. De streek verandert stilaan tot een wat eerder vlak landschap met hier en daar industrie zelfs. Stockenau zelf is zeer ongezellig om binnen te rijden. Wanneer we aan de eerste camperplaats arriveren is het voor ons beiden duidelijk dat we hier niet zullen staan. De tweede aan het zwembad is iets beter. Doch ook hier geen goed gevoel. Eerder vuil, ongezellig, niet echt veilig. Er staan ook bijna geen campers, alhoewel er veel plaatsen zijn.

Op ons gemak nemen we den boek en den app bij de hand en zoeken een andere camperplaats uit. We kiezen om Pillichsdorf aan te doen. Een halfuur verderop. Hier toegekomen klikt de plaats onmiddellijk met de verwachtingen. Gezellig dorpje, mooie propere plaats, vlakbij stationnetje met een trein die ons binnen het uur in Wenen kan krijgen. Ideaal. Wat verderop is er wel een feest van de brandweer. We zien (en vooral horen wel). Om 19u30 start de muziek. Een voortreffelijke blaaskapel speelt de eigen volksmuziek en ook modernere nummers in voortreffelijke arrangementen. Na onze scampis met rijst wandelen we nog even tot aan de feesttent en pikken daar nog een nummer of twee mee van de brassband (jonge gasten, twee euphoniums, een drum, 4 trompetten en een bastuba). Mooie klankkleur en een voortreffelijke justesse + Je voelt hun basis aan muziekcultuur. Mooie afsluiter van alweer een mooie dag.

25-08-2018, 21:26 geschreven door Hein en Griet

24-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 8 - Vrijdag 24 aug.

Na ontbijt, service en boodschappen omstreeks 10u30 vertrokken richting Waldhausen een kleine 140 km verderop, maar langs secundaire wegen met hier en daar hellingen en afdalingen met heel wat haarspeldbochten. Hele mooie stukken en hier en daar gedeeltes met industrie of een druk stadsgedeelte zoals in Linz. Een goede twee uur onderweg geweest. En toeme toch: de douche deur is losgekomen tijdens het rijden en is uit de geleider gevallen. Tweede maal schade in één week tijd. De weergoden zijn ons gunstig gezind! De verzekeringsgoden iets minder! De douchedeur provisoir opnieuw kunnen ophangen, maar zal hoogstwaarschijnlijk niet meer volledig te repareren zijn. Tsjutoch! Maar we proberen het niet aan ons hart te laten komen …

We staan hier in Waldhausen, helemaal alleen, aan een meertje met prachtig uitzicht op het klooster en de kloosterkerk. We hebben reeds de stadswandeling gemaakt. Zo’n 5 km. Het weer is veel beter dan voorspeld! Toch nog 26 graden, veel zon, nu en dan een wolk. Omstreeks 17u30, terug aan de camper. Naar goede gewoonte, ons aperitiefke gaan drinken aan het water. Maar een uurtje later komen toch wat meer wolken opzetten en vluchten we onze camper binnen. Een paar druppels maar, hoor. Ondertussen is de croque boem boem klaar en kunnen we gezellig binnen tafelen (buiten zijn er teveel vliegen, boerderij vlakbij, hé J).

Morgen nog iets dichter naar Wenen: vanavond zoeken we uit of we in een naburig stadje een camperplaats vinden niet ver van een treinstation. Zou moeten lukken.

Er zijn grote Volksfeesten in het dorp, daar zitten we gelukkig wat vanaf en er zit een heuvel tussen. Dus van lawaai hoeven we niet bang te zijn. Het is hier nu al ontzettend rustig en stil. Het wordt een heerlijk rustige avond.

24-08-2018, 00:00 geschreven door Hein en Griet

23-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 7 - donderdag 23 aug.
    Rustige nacht gehad en naar traditie springt hein des morgens vroeg op de fiets naar het plaatselijk dorp alwaar hij een bakkerij vindt met heerlijke broodjes voor het ontbijt en de picknick. Waarna de vrouw des huizes (des campers, in dit geval) mee mag genieten van het heerlijke outdoorse ontbijt met zicht op de jachthaven en oever van de donau en dit in een heerlijk stralend ochtendzonnetje.

Tegen 9u30 de fiets op, met als doel een bezoek aan Passau. En wat voor één! Na 15 km fietsen langs de oever van de donau op en apart fietspad langs een toch wel druk bereden weg komen we aan in Passau. Al van ver zien we de imposante gebouwen en de typische kleuren van de stadjes langs deze rivier. We vergrendelen onze fietsen aan de rand van het stadje en gaan te voet op stap. We hebben gelezen dat de dom (je kan niet geloven hoeveel bisschoppen Passau rijk geweest is!) zeker de moeite waard is. je kan er alleen binnen als je een ticket koopt van 5 euro voor het middag orgelconcert dat doorgaat van 12u tot 12u30. Je kan het  bijna niet geloven, maar de dom zit vol toeristen voor dit gebeuren. Ik vermoed zo tussen de 400 en 600 aanwezigen. De dom bezit dan ook het grootste orgel ter wereld, gebouwd ergens in de jaren 1920 en volledig gereviseerd in de jaren zeventig. Het zijn 5 aparte orgels, maar die kunnen bespeeld worden vanuit één centraal orgel met 5 klavieren en meer dan 300 registers. Het orgel bestaat in het totaal uit bijna 18.000 pijpen.

Tijdens het concert mochten we genieten van deze rijkdom van klanken. Romantisch orgel(s) achteraan een groot kerkorgel, met aan beide zijden nog een apart orgel. Vooraan in de kerk een koororgel en frans romantisch orgel. Elk met zijn diversiteit aan klanken en schakeringen. En dan nog eens een klokkenspel dat kan bediend worden vanuit het orgel.

Voor mij als muzikant was dit overweldigend en mooi. Indrukwekkend en blij dit meegemaakt te hebben voor deze luttele euro's (nu ja, 500 man à 5 euro elke dag in het seizoen? Dan kan je het onderhoud van zo'n orgel wel aan, hé?)

Na dit concert wandelen we langs het rathaus en en het kunstenaarsstraatje naar het drie-rivieren punt, waar de Inn, de Donau en de Ilz samenvloeien. Je ziet heel mooi hoe de Inn de groene kleur met zich meebrengt en zich mengt in het vervolg van de Donau. Aangekomen op dit punt begint het wel licht te regenen zeker? en daalt de temperatuur een paar graden. Griet in haar topje krijgt het zowaar even koud. We picknicken op een bank onder een boom die ons grotendeels droog houdt. Na een koffie en fruitthee onder een grote parasol op een terras verschijnt alweer volop de zon, die de temperaturen algauw doet stijgen tot tegen de dertig graden. We kuieren nog een goed uur door de straten van de oude en de nieuwe stad. Genieten van de mensen, de etalages, de bedrijvigheid der toeristen, waar we zelf deel van uitmaken, even binnenwippen in een altenheim bij de collega's en een gesprekje met een bewoonster, om uiteindelijk terug te belanden bij de fietsen.

We kunnen eigenlijk terugkeren via de andere oever van de Donau, maar na bevraging horen we dat deze route toch wel wat op en neer gaat. Dit ziet één der partijen niet zo goed meer zitten (reeds 15 km gefietst en ruim 5 km geslenterd door Passau). we keren terug via dezelfde route als het heengaan. In Obernzell rijden we even door tot aan het veerpontje en zien daar dat dit sluit om 16u30 (gelukkig dat we de andere oever niet hadden genomen, want dit ging toch wat meer kilometers gekost hebben om op de camperplaats te geraken.

Aangekomen op de jachthaven, ons eerst even met een drankje op het klein strandje gezet om uit te blazen. Daarna spaghettietje gemaakt.
    Plots steekt de wind op en zien we het in de verte bliksemen. Tot nu toe nog geen druppel gevallen! Afwachten wat het deze nacht en morgen wordt. Het is even nadenken of we Wenen al of niet zullen aandoen: Hebben we tijd genoeg + de camperplaatsen zijn ontzettend duur. Dus nog even checken en voorbereiden voor de volgende dagen.

23-08-2018, 00:00 geschreven door Hein en Griet

22-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 6 - Woensdag 22 aug.

Onze pistoleekes lagen deze mogen klaar aan de receptie. Heerlijk ontbeten in het reeds warme zonneke. Ze voorspellen een hete dag. En zo zal het ook worden. We rijden een 280 km tot even over Passau. Daar hebben we een camperplaats in de haven, met zicht op de Donau. Bij het eerste parkeren wat pech gehad. De achteruitcamera toont dus geen hoogteverschillen en dat gras lag wa bergop. Er net tegengereden, wat kleine schade en een korte domper op onze dag. Maar de zon en het heerlijke weer maken het vlug wer goed. We doen op ons gemak de service. Picknicken met de overschot van de bestelling bakker en wat eitjes. Maken een wandeling naar het dorp Oberzell om boodschappen te doen.  Eenmaal terug waagt Hein zich aan een zwempartijtje in de Donau. Heerlijk verfrissend. Er is een miniem klein strandje vlak voor onze camper, wat wil je nog meer ?

Avondeten klaarmaken, afwas en nog wat gezellig buitenzitten met computer en boekjes, … Morgen met de fiets naar Passau. Benieuwd.

22-08-2018, 22:05 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 5 - Dinsdag 21 aug.

Deze morgen geen bakker in de buurt te bespeuren en de ene die er was? Gesloten natuurlijk. Tegen 10u. dan maar aangezet met de bedoeling onderweg ons ontbijt aan te schaffen. In Nordheim een warenhuis aangedaan om onze inkopen voor de twee volgende dagen te kunnen doen. Wat verderop gepicknickt, blijkbaar op een ‘illegale’ plaats. De huisbewaardster van de brandweer kwam ons heel vriendelijk verzoeken op te krassen, maar ondertussen hadden we ons ontbijt al binnen.

Omstreeks 13u10 kwamen we aan aan het meertje dat ik vooropgesteld had. Am der Brombachsee staan we nu op de paronamaparking voor campers in Enderndorf. De zon schijnt al volop en het wordt al goed warm. We staan op de hoogste plateau met een mooi uitzicht op het meer. Heerlijk hier !

Omstreeks 15u. de fietsen op om rond het meer te fietsen. Volgens de folder 8,5 km. Volgens onze kilometerteller 17,5 km. Maar een heel mooie tocht. Afwisselend in de zon langs de oevers van het meer, met hier en daar een drukbelegen strandje. Anderzijds ook ganse stukken door het bos, lekker verfrissend. Ons ontbijt kunnen we met een enveloppe + invullijstje  + geld bestellen via de brievenbus aan de recepte.

Onze avond wordt rustig: aperitiefje, lekker wokje maken, boekje lezen, voorbereiden voor morgen, …..

22-08-2018, 22:04 geschreven door Hein en Griet

20-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 4 - Maandag 20 aug.
    Deze morgen omstreeks 07u. wakker. Het is niet koud maar wel stevig bewolkt. Eerst een kort wandelingske langs de Moezel (terwijl Griet nog even nageniet van de nestwarmte onder het donsdeken). Daarna even wachten op de bakker, die uiteindelijk niet komt. uiteindelijk samen met mijn duitse buurman de fiets genomen op zoek naar een bakkerij, die we een drietal kilometer verderop vonden.

Na het ontbijt gestart met de opkuis en de service gedaan. Tegen 10u30 op weg naar volgende bestemmingen. We rijden richting Regensburg.
    Tussenin gestopt aan een vliegveld voor sportvliegtuigen en zweefvliegtuigen. Ze stegen en landden vlotjes na elkaar. Een mooi schouwspel tijdens onze picknick, letterlijk op het vliegveld. Omstreeks 16u. hadden we onze stek gevonden, opnieuw bei ein weingut in Brackesheim. We staan hier alleen en ongelofelijk rustig en stil en met een mooi uitzicht op wijnranken en een soort oud kasteelke op top van de heuvel voor ons. Ondertussen is de zon volop doorgebroken met temperaturen van 30°. Na een korte wandeling hebben we ons geïnstalleerd voor den aperitief gevolgd door schapekoteletjes met erwtjes en krielpatatjes, mmmmm .... Wat wil een mens meer, hé !

Gisteravond er toch in geslaagd de afvoerbuis in orde te krijgen :) Dat is ook alweer een zorg minder. Alhoewel zorg ???

Vanavond rustig nagenieten met een biertje, wat voorbereiding voor de trip van morgen en een paar hoofdstukken uit mijn boek .... maar nu eerst den afwas: tot morgen.

20-08-2018, 20:03 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 2 - zaterdag 18 aug.

Vroeg opgestaan wantwe willen omstreeks 9u30 op de baan zijn naar Moere. Het zonnetje schijnt wanneer ik met de fiets omstreeks 7u45 naar de bakker trek in Diksmuide city. In het terugkeren komen vervaarlijk zwarte wolken me tegemoet.

Na ons lekker omtbijtje vertrekken we om omstreeks 10u. aan te komen in Moere. Famiie stond ons op te wachten en hielden voor ons een veilige Parkeerplaats vrij, waarvoor dank.

Het werd een mooie viering, we waren blij dat we erbij mochten en konden zijn. Ook blij dat ik de offerande mocht opluisteren. We waren ook aangenaam verrast dat de traiteur die jarenlang het eten verzorgde op de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst bij nonkel paster aanwezig was en ons zelfs kwam aanspreken.

Na de viering reden we richting het bedevaartsoord van de H. Godelieve in Gistel voor ons middagmaal: roerei voor madam, spiegelei met spek en champignons voor meneer. Na een bezoekje aan het klooster en zijn bezienswaardigheden vertrokken we omstreeks 14u00 richting Trier.

Om 19u. kwamen we aan in Longuich, zo’n 20 km van Trier, langs de Moezel. Prachtige plaats, hollandse eigenaar met de naam ‘Feiten’. Is ook wijnboer. We staan dus op een camperplaats aan de oever van de rivier en middenin een wijngaard.

Onder weg hebben we mosselen gekocht. Heerlijk. Nog een kort wandelingetje langs de Moezel en dan ons bed in.

Morgen het probleemke met de vuilwatertank proberen op te lossen, de buren kwamen zeggen dat ons vuil water er gewoon uitstroomde, hopelijk is de klep niet kapot. We maken ons geen zorgen, hoor.

20-08-2018, 17:46 geschreven door Hein en Griet

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobilhome reis 2018 Dag 3 - zondag 19 aug.

Ik kom alvast wakker van de eerste zonnestralen en maak alvast een wandelingske tot aan het water. Ik plaatste een bassin onder de afvoer van het vuilwater als tijdelijke oplossing (en het lost voorlopig het probleempje op). Omstreeks 8u. weerklinkt de toeter van de langskomende bakker (handig!) 6 heerlijk versgebakken pistolets en twee croissants zijn de vangst. Heerlijk ontbeten in het zonnetje (dat kunnen ze alvast in Belgie niet zeggen). En tegen 10u30 zitten we de fiets op naar Trier. Op aanraden van onze duitse buren nemen we de fietsroute aan de overkant van de Moezel. Terecht!

Picknick in Trier langs het water, waar we de rondvaartboot en de hop touristische bus zien vertrekken en aankomen. Ik had thuis via reisroute.be een stadswandeling van ca 5 km uitgeprint en deze was zeker de moeite waard. Als oudste romeinse stad is Trier echt de moeite waard ! En het weertje was overheerlijk !

Na 45 km fietsen terug op de camperplaats. We kiezen ervoor om na zo’n fysiek intensieve dag kippevleugeltjes te gaan eten in het restaurantje bij de camperplaats. De plaatselijke sauvignon hoorde er zeker bij.

Daarna voor het schrijven van deze blog er in geslaagd de afvoerbuis van het vuilwater weer vast op te hangen aan de chassis (dankzij de spanbanden die ik steeds meeheb in mijn fietstas). Laat ons hopen dat het werkt. Dat zien we pas morgen na het douchen.