Opwijk, 23 mei 2007
College van Burgemeester en Schepenen van de Gemeente Opwijk Gemeentehuis 1745 OPWIJK
Mevrouw de Burgemeester, mevrouw en heren schepenen.
Betreft: Erfgoeddag 2007 en Gemeentelijk Heemkundig Archief
Voor de voorbereiding van onze activiteiten voor Erfgoeddag 2007 (22apriljl., tentoonstelling, documentenidentificatie en publicaties) vroegen wij, onder meer in het kader van de regelgeving voor openbaarheid van bestuur, inzage in diverse documenten en dossiers. Graag willen wij de diverse betrokken diensten (gemeentesecretaris, Interne zaken secretariaat, Dienst Financiën, Dienst Burgerzaken,
) bedanken voor hun erg vlotte medewerking en dienstverlening.
Wat betreft het 'Opwijks Archief' (dienst Cultuur, Mazenzele):
- de raadpleging van documenten van 'Deel 3: Oud administratief archief Opwijk' vormde geen enkel probleem. Er is een gedetailleerde inventaris beschikbaar en alle gevraagde stukken konden snel en correct beschikbaar gesteld worden.
- de raadpleging van documenten van het 'Gemeentelijk Heemkundig Archief' (Deel 2: Eigen documentatieverzameling) was erg problematisch:
- op onze vragen (sinds 1 februari 2007) naar de beschikbaarheid (aanwezigheid) van 'waardepapieren' (notariële en andere akten,
) kon niet geantwoord worden of er werd een antwoord gegeven in de zin van 'er is niets aanwezig'! - van het 'Deel 2: eigen documentatieverzameling' (= heemkundig archief) was er geen enkele inventaris beschikbaar voor het publiek. - slechts na verder aandringen van onzentwege (zie ook de e-mail correspondentie van 26 februari 2007 met de gemeentesecretaris kopie in bijlage) kwam er opeens een 'plaatsingslijst' (= 'Algemeen overzicht', dus duidelijk nog geen inventaris) beschikbaar. - op dit ogenblik is er blijkbaar nog steeds geen inventaris voor het publiek beschikbaar (in elk geval niet geplaatst op de gemeentelijke internetsite) - slechts na opnieuw met klem aandringen van onzentwege was er ineens bij ons eerstvolgend bezoek aan het archief (begin maart) wel een archiefmap (doos M5) met notariële akten beschikbaar (waar men dus tot dan toe beweerde dat er niets aanwezig was)! Ineens kon ook een verzameling van kopieën van akten getoond worden, nadat wij zelf de details gaven van de bruikleengeving van ca. 15 jaar geleden (A. Moens). - diverse stukken die wij opvraagden, en waarvan wij op basis van onze kennis en van gegevens van bedankingsbrieven van 15-20 jaar geleden zeker wisten dat zij aanwezig dienden te zijn, werden gewoon niet terug gevonden!
Het is duidelijk dat er voor de burgers, die geen kennis hebben van de verzameling zoals sommige mensen van onze Heemkring, nog steeds geen enkel valabel ontsluitingsmiddel voor het heemkundig archief beschikbaar is. In de jaren 1994-1995, toen het gemeentelijk (heemkundig) archief nog gerund werd op basis van een overeenkomst met onze Heemkring, was de jaarlijkse begroting voor het geheel van het archief 50.000 BEF. Nu, ca. 12-15 jaar later, is de jaarlijkse kostprijs zeker het dertigvoudige! Voor ons is dat in principe geen probleem, op voorwaarde uiteraard dat dit concreet ten gunste komt van de bevolking en van het collectief erfgoed. Helaas is dat op dit ogenblik zeker niet het geval Ondanks onze herhaalde vraag was er in de periode 1991 (verhuis naar Nijverseel) -1995 geen enkele personeelsinbreng vanwege de gemeente in het archief. In 1995 verbrak het gemeentebestuur eenzijdig de overeenkomst met de Heemkring. De toegang tot het archief werd ons ontzegd op basis van een vermeende afwezigheid van inventarissen zie de uitvoerige correspondentie hieromtrent. Welke maatregelen gaat uw gemeentebestuur nu nemen? Na ruim 11 jaar 'vrijwilligers'-werk en na meer dan 3 jaar 'vernieuwd' 't Opwijks Archief en ondanks de zware financiële inspanningen van de gemeente de laatste jaren,... blijkt alleszins het gemeentelijk heemkundig archief nog helemaal niet naar behoren te functioneren. Gelijkertijd stellen wij vast dat 't Opwijks Archief' zich bezig houdt met zaken die helemaal niets met de archiefwerking te maken hebben. Hierbij denken wij onder meer aan de organisatie van rondleidingen in de Sint-Pauluskerk op de dag van de paardenprocessie (tweejaarlijks). Trouwens, als oorspronkelijke initiatiefnemer (1984) vindt de Heemkring dat zij als het ware een intellectueel recht heeft op de koppeling tussen de processie en dergelijke rondleiding en op de manier waarop (en dus door wie) de rondleiding georganiseerd wordt. Het gemeentelijke archief heeft sinds 1996-1997 deze activiteit om de twee jaar ingepikt van de Heemkring Opwijk-Mazenzele.
Met hoogachting,
voor het HOM-bestuur,
Maurice WILLOCX Ingo LUYPAERT bestuurder voorzitter
22-06-2007 om 16:49
geschreven door heemkringopwijk
|